התוועדות עם הרבי: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (קידוד קישורים, הרחבה, עריכה, הסרת קישורים עודפים)
שורה 8: שורה 8:


==היסטוריה==
==היסטוריה==
רבותינו נשיאינו נהגו להתוועד עם הקהל פעמים אחדות בשנה, [[י"ט כסלו]], [[פורים]] וכדומה. היו זמנים קבועים לאמירת חסידות, והיו שיחות בעיקר במהלך [[סעודת שבת|סעודות שבת]] ו[[יום טוב|חג]]. אצל הרבי חל שינוי בענין ההתוועדויות, הוא נוהג להתוועד עם הקהל לעיתים קרובות יותר, לכל היותר פעם בחודש בשבת מברכים.
רבותינו נשיאינו נהגו להתוועד עם הקהל פעמים אחדות בשנה, [[י"ט כסלו]], [[פורים]] וכדומה. היו זמנים קבועים לאמירת חסידות, והיו שיחות בעיקר במהלך [[סעודת שבת|סעודות שבת]] ו[[יום טוב|חג]]. אצל הרבי חל שינוי בענין ההתוועדויות, כשהרבי נוהג להתוועד עם הקהל לעיתים קרובות יותר, לכל היותר פעם בחודש בשבת מברכים.


[[קובץ:תשיב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי בהתוועדות ב[[זאל הקטן]], בו נערכו ההתוועדוית בשנים הראשונות ובו [[קבלת הנשיאות|קיבל את הנשיאות]], [[תשי"ב]]]]  
[[קובץ:תשיב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי בהתוועדות ב[[זאל הקטן]], בו נערכו ההתוועדוית בשנים הראשונות ובו [[קבלת הנשיאות|קיבל את הנשיאות]], [[תשי"ב]]]]


===לפני הנשיאות===
===לפני הנשיאות===
שורה 20: שורה 20:


===לאחר יו"ד שבט תש"י===
===לאחר יו"ד שבט תש"י===
במשך השנה שלאחר [[הסתלקות הרבי הריי"צ]] הרבי התוועד עם החסידים בשבתות מברכים, כפי תקנתו של הרבי הריי"צ, בחגים ובמועדים חסידיים, אך לא אמר בהם [[מאמר|מאמרים]], אותם אומר רק רבי, אלא רק [[שיחה|שיחות]]. בהתוועדות ביום טוב שני של חג השבועות הכריז החסיד ר' [[אליהו סימפסון]], [[מזכיר|ממזכיריו]] של אדמו"ר הריי"צ, כי השיחות הן טובות אבל רוצים לשמוע מאמר. הרבי לא נענה לו, והוא ביקש שוב ושוב, עד שהרבי אמר: "זה מוכרח להיות דוקא עכשיו? זה לא חייב להיות דווקא עכשיו, זה יכול להיות בהזדמנות אחרת"{{הערה|1=[[ימי בראשית]] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30449&st=&pgnum=185 עמוד 167]}}.
במשך השנה שלאחר [[הסתלקות הרבי הריי"צ]] הרבי התוועד עם החסידים בשבתות מברכים, כפי תקנתו של הרבי הריי"צ, בחגים ובמועדים חסידיים, אך לא אמר בהם [[מאמר]]ים, אותם אומר רק רבי, אלא רק [[שיחה|שיחות]]. בהתוועדות ביום טוב שני של חג השבועות הכריז החסיד ר' [[אליהו סימפסון]], מ[[מזכיר]]יו של אדמו"ר הריי"צ, כי השיחות הן טובות אבל רוצים לשמוע מאמר. הרבי לא נענה לו, והוא ביקש שוב ושוב, עד שהרבי אמר: "זה מוכרח להיות דוקא עכשיו? זה לא חייב להיות דווקא עכשיו, זה יכול להיות בהזדמנות אחרת"{{הערה|1=[[ימי בראשית]] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30449&st=&pgnum=185 עמוד 167]}}.


==לאחר קבלת הנשיאות==
==לאחר קבלת הנשיאות==
בהתוועדות [[י' שבט]] [[תשי"א]] קיבל עליו הרבי את הנשיאות באופן רשמי, ואמר את המאמר הראשון שלו – [[באתי לגני]].
בהתוועדות [[י' שבט]] [[תשי"א]] קיבל עליו הרבי את הנשיאות באופן רשמי, ואמר את המאמר הראשון שלו – [[באתי לגני]].


עם השנים [[חסידות חב"ד]] גדלה והחלו להגיע יותר חסידים להתוועדויות של הרבי, מה שגרם לכך שהזאל הקטן, בו נערכו כל התוועדויותיו של הרבי עד אז, היה צר מלהכיל את החסידים שבאו להשתתף בהתוועדויות. בעקבות כך, החל הרבי בשנת [[תשי"ד]] להתפלל ולהתוועד ב[[שאלאש]] להתוועדויות ולתפילות הימים הנוראים. ההתוועדויות הגדולות של החורף{{הערה|[[י"ט בכסלו]], [[י' בשבט]] ו[[חג הפורים]]}}, נערכו באולמות גדולים יותר באזור [[קראון הייטס]], כשהראשונה היא התוועדות [[י"ט כסלו]] [[תשי"ד]] באולם "פרענקלין מענאָר"{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/79764_he_1.pdf עמוד 70]}}.
עם השנים [[חסידות חב"ד]] גדלה והחלו להגיע יותר חסידים להתוועדויות של הרבי, מה שגרם לכך שהזאל הקטן, בו נערכו כל התוועדויותיו של הרבי עד אז, היה צר מלהכיל את החסידים שבאו להשתתף בהתוועדויות. בעקבות כך, החל הרבי בשנת [[תשי"ד]] להתפלל ולהתוועד ב[[שאלאש]] להתוועדויות ולתפילות הימים הנוראים. ההתוועדויות הגדולות של החורף{{הערה|[[י"ט בכסלו]], [[י' בשבט]] ו[[חג הפורים]]}}, נערכו באולמות גדולים יותר באזור [[קראון הייטס]], כשהראשונה היא התוועדות [[י"ט כסלו]] תשי"ד באולם "פרענקלין מענאָר"{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/79764_he_1.pdf עמוד 70]}}.


לקראת [[ראש השנה]] של שנת [[תש"כ]] הסתיים [[770 - מרכז חב"ד העולמי#הרחבה ראשונה|השיפוץ הראשון]] שנערך בחצר 770 שנהפך אז ל[[זאל הגדול]]. מאז עברו כל התפילות וההתוועדויות לזאל הגדול, ולא נערכו עוד התוועדויות בזאל הקטן או באולמות{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/57078_he_1.pdf עמוד 50] אם כי היו מקרים יוצאי דופן כמו התוועדות פורים תשמ"א. ראה על כך בקובץ זה עמוד 18}}.  
לקראת [[ראש השנה]] של שנת [[תש"כ]] הסתיים [[770 - מרכז חב"ד העולמי#הרחבה ראשונה|השיפוץ הראשון]] שנערך בחצר 770 שנהפך אז ל[[זאל הגדול]]. מאז עברו כל התפילות וההתוועדויות לזאל הגדול, ולא נערכו עוד התוועדויות בזאל הקטן או באולמות{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/57078_he_1.pdf עמוד 50] אם כי היו מקרים יוצאי דופן כמו התוועדות פורים תשמ"א. ראה על כך בקובץ זה עמוד 18}}.


לאחר פטירת [[הרבנית חנה]], לא רצה הרבי להתוועד ב[[י"ט כסלו]], עד שהרב [[שמואל לוויטין]] נכנס אל הרבי ואמר: "הלוא יאמרו כי י"ט כסלו אינו יום טוב!" דבריו שכנעו את הרבי שירד להתוועדות{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=109543 גילויים מפורים עם הרבי ב-770 • מרתק{{חב"ד און ליין}}]}}.
לאחר פטירת [[הרבנית חנה]], לא רצה הרבי להתוועד ב[[י"ט כסלו]], עד שהרב [[שמואל לוויטין]] נכנס אל הרבי ואמר: "הלוא יאמרו כי י"ט כסלו אינו יום טוב!" דבריו שכנעו את הרבי שירד להתוועדות{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=109543 גילויים מפורים עם הרבי ב-770 • מרתק{{חב"ד און ליין}}]}}.
שורה 36: שורה 36:
לאחר האירוע הבריאותי שאירע ב[[שמיני עצרת תשל"ח]] החל הרבי על פי הצעת הרופאים, להתוועד במוצאי שבת במקום בשבת, התוועדויות אלו, אף שהיו במוצאי שבת דומות בסגנון להתוועדות של שבת, הן מבחינת הסדר, והן מבחינת סגנון הדיבור.
לאחר האירוע הבריאותי שאירע ב[[שמיני עצרת תשל"ח]] החל הרבי על פי הצעת הרופאים, להתוועד במוצאי שבת במקום בשבת, התוועדויות אלו, אף שהיו במוצאי שבת דומות בסגנון להתוועדות של שבת, הן מבחינת הסדר, והן מבחינת סגנון הדיבור.


הסדר הזה התקיים עד לש"פ משפטים-שקלים מבה"ח אדר ה'תש"מ, אז חזר הרבי לקיים את ההתוועדות בשבת עצמה{{הערה|ראה יומן ר"מ זעליגסון (זמין באפליקציית "מפתח" וכן ישנם הקלטות של התוועדויות מוצש"ק עד אז)}}.
הסדר הזה התקיים עד לש"פ משפטים-שקלים מבה"ח אדר ה'תש"מ, אז חזר הרבי לקיים את ההתוועדות בשבת עצמה{{הערה|ראה יומן ר"מ זעליגסון (זמין באפליקציית "[[מפתח]]", וכן ישנם הקלטות של התוועדויות מוצש"ק עד אז).}}.


===לאחר כ"ב שבט תשמ"ח===
===לאחר כ"ב שבט תשמ"ח===
במהלך השנה לאחר הסתלקותה של [[הרבנית חיה מושקא]], החל הרבי להתוועד בכל שבת, אך חדל להתוועד בימות חול. נוהג זה התבטא לראשונה ב[[חג הפורים]] [[תשמ"ח]]. זקני החסידים ורבני חב"ד מכל העולם ביקשו במכתב לרבי, ובו בקשו לערוך את ההתוועדות בחג הפורים{{הערה|1={{ציטוטון|אנו החתומים מטה החלטנו להעיז לפנות בבקשת תחנונים לכ"ק אדמו"ר שליט"א, להתוועד ביום זה וברוב עם הדרת מלך, כנהוג על ידי נשיאי חב"ד מדורי דורות, ומבקשים אנו מאוד לשמח את כולנו ביום אשר נהפך וכו', ומצווה דרבים שאני, ולקיים את ימי הפורים, ומכאן תושפע שמחה אמיתית לכל השנה עד יבוא ינון נאו"}} [http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=109543 גילויים מפורים עם הרבי ב-770] {{חב"ד און ליין}}}}, אך הרבי לא נעתר לבקשתם, ואכן מאז לא ערך הרבי התוועדויות בימי חול אלא רק בשבת, אך במקביל החל להרבות בשיחות בימות השבוע מהם בימי סגולה שבעבר הרבי נהג להתוועד בהם, ומהם בימים רגילים, לאחרי (ולפעמים לפני) תפילת ערבית על סטנדר, בשיחות אלו נוהג הרבי לעמוד.
במהלך השנה לאחר הסתלקותה של [[הרבנית חיה מושקא]], החל הרבי להתוועד בכל שבת, אך חדל מלהתוועד בימות חול. נוהג זה התבטא לראשונה ב[[חג הפורים]] [[תשמ"ח]]. זקני החסידים ורבני חב"ד מכל העולם ביקשו במכתב לרבי, ובו בקשו לערוך את ההתוועדות בחג הפורים{{הערה|1={{ציטוטון|אנו החתומים מטה החלטנו להעיז לפנות בבקשת תחנונים לכ"ק אדמו"ר שליט"א, להתוועד ביום זה וברוב עם הדרת מלך, כנהוג על ידי נשיאי חב"ד מדורי דורות, ומבקשים אנו מאוד לשמח את כולנו ביום אשר נהפך וכו', ומצווה דרבים שאני, ולקיים את ימי הפורים, ומכאן תושפע שמחה אמיתית לכל השנה עד יבוא ינון נאו"}} [http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=109543 גילויים מפורים עם הרבי ב-770] {{חב"ד און ליין}}}}, אך הרבי לא נעתר לבקשתם, ואכן מאז לא ערך הרבי התוועדויות בימי חול אלא רק בשבת. אך במקביל, החל להרבות בשיחות בימות השבוע מהם בימי סגולה שבעבר הרבי נהג להתוועד בהם, ומהם בימים רגילים, לאחרי (ולפעמים לפני) תפילת ערבית על הסטענדער. בשיחות אלו נוהג הרבי לעמוד.


===תאריכים בהם התוועד הרבי{{הערה|בדרך כלל עד שנת תשמ"ח}}===
===תאריכים בהם התוועד הרבי{{הערה|בדרך כלל עד שנת תשמ"ח}}===
שורה 78: שורה 78:
==התוועדות במחיצת הרבי==
==התוועדות במחיצת הרבי==
[[קובץ:הרחמא חודוקוב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי במהלך התוועדות שערך ב[[זאל הגדול]] של [[770]], על בימת ההתוועדויות. מאחוריו נראה יושב ה[[מזכירות אדמו"ר שליט"א|מזכיר]] הרב [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]]]]
[[קובץ:הרחמא חודוקוב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי במהלך התוועדות שערך ב[[זאל הגדול]] של [[770]], על בימת ההתוועדויות. מאחוריו נראה יושב ה[[מזכירות אדמו"ר שליט"א|מזכיר]] הרב [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]]]]
במשך שנות נשיאותו היה הרבי נוהג לערוך בחגים ובמועדים חסידיים התוועדויות באולם ה[[זאל הגדול]] של 770. הרבי יושב על בימת עץ מוגבהת הצמודה לקיר הדרומי, בקדמתה ישב הרבי כשלפניו שולחן, ומאחוריו ישבו חסידים מבוגרים ובעלי תפקיד, רבנים ואדמו"רים, כשרוב הקהל עומד על מדרגות עץ מוגבהות.
הרבי יושב על בימת עץ מוגבהת הצמודה לקיר הדרומי, בקדמתה יושב הרבי כשלפניו שולחן, ומאחוריו יושבים חסידים מבוגרים ובעלי תפקיד, רבנים ואדמו"רים, כשרוב הקהל עומד על מדרגות עץ מוגבהות.


הרבי נכנס לאולם, עולה על הבמה, ומתחיל לשאת שיחה שעיקרה הוא בענייני פרשת שבוע וענייני היום לקראתו נערכה ההתוועדות, כשבין שיחה לשיחה הוא מפסיק על מנת לאפשר נגינת [[ניגון]], כשלעיתים הוא מורה במפורש איזה מהם לנגן (לדוגמה כמו [[ניגון הכנה לד' בבות]], אותו היה מתחיל ה[[חוזר]] הרב [[יואל כהן]]{{הערה|כל זאת למעט ניגון [[צמאה לך נפשי (אדמו"ר שליט"א)|צמאה לך נפשי]], אותו תמיד היה מתחיל לנגן בעצמו (עד שבת פרשת [[נשא]] [[תשמ"ג]] אז היתה הפעם האחרונה בה ניגן הרבי ניגון זה).}}).
הרבי נכנס לאולם, עולה על הבמה, ומתחיל לשאת שיחה שעיקרה הוא בענייני פרשת שבוע וענייני היום לקראתו נערכה ההתוועדות, כשבין שיחה לשיחה הוא מפסיק על מנת לאפשר נגינת ניגון, כשלעיתים הוא מורה במפורש איזה מהם לנגן (לדוגמה כמו [[ניגון הכנה לד' בבות]], אותו היה מתחיל ה[[חוזר]] הרב [[יואל כהן]]{{הערה|כל זאת למעט ניגון [[צמאה לך נפשי (אדמו"ר שליט"א)|צמאה לך נפשי]], אותו תמיד היה מתחיל לנגן בעצמו (עד שבת פרשת [[נשא]] [[תשמ"ג]] אז היתה הפעם האחרונה בה ניגן הרבי ניגון זה - למעט פ"א(?) לאחמ"כ שניגן ניגון זה).}}).


כשהרבי רוצה להתחיל באמירת [[מאמר]], הוא מורה על נגינת [[ניגון רוסטוב]], אותו תיקן וקבע כניגון הכנה למאמר, כשלקראת התחלת המאמר היושבים נעמדים על רגליהם{{הערה|[https://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3513086 סרט וידאו מניגון הכנה בהתוועדות של הרבי]. אם כי לפעמים מנגנים ניגון אחר.}}.  
כשהרבי רוצה להתחיל באמירת [[מאמר]], הוא מורה על נגינת [[ניגון רוסטוב]], אותו תיקן וקבע כניגון הכנה למאמר, כשלקראת התחלת המאמר היושבים נעמדים על רגליהם{{הערה|[https://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3513086 סרט וידאו מניגון הכנה בהתוועדות של הרבי]. אם כי לפעמים מנגנים ניגון אחר.}}.


התוועדויות הרבי בימות החול היו מוקלטות ומועלות אחר כך על הכתב, אך בהתוועדויות הנערכות בשבתות וחגים צוות [[חוזרים]] (בראשות הרב יואל כהן) משחזרת את השיחות והמאמרים שאמר הרבי בהתוועדות, וצוות של [[מניחים]] מעלה את הדברים על הכתב. משנת תשמ"ח ולפני כן מגיה הרבי באופן קבוע את התוועדויות השבת. גם משאר השיחות והמאמרים משנים שלפני זה את חלקם הרבי הגיה בקובץ השבועי "לקוטי שיחות", ונדפסו בספרים שונים{{הערה|כמו [[לקוטי שיחות]], [[ספר המאמרים - מלוקט]], [[ספר השיחות]] ועוד.}}, בעוד רובו של ההתוועודיות שלפני זה, ושיחות ימי החול לא הוגהו{{הערה|ונדפסו בסדרת [[שיחות קודש]]. משנת [[תשמ"ב]] גם בסדרת [[התוועדויות]] ובשנים האחרונות מודפסים מחדש בתרגום ללה"ק בסדרת [[דברי משיח]].}}.
התוועדויות הרבי בימות החול היו מוקלטות ומועלות אחר כך על הכתב, אך בהתוועדויות הנערכות בשבתות וחגים צוות [[חוזרים]] (בראשות הרב יואל כהן) משחזרת את השיחות והמאמרים שאמר הרבי בהתוועדות, וצוות של [[מניחים]] מעלה את הדברים על הכתב. משנת תשמ"ח ולפני כן מגיה הרבי באופן קבוע את התוועדויות השבת. גם משאר השיחות והמאמרים משנים שלפני זה את חלקם הרבי הגיה בקובץ השבועי "לקוטי שיחות", ונדפסו בספרים שונים{{הערה|כמו [[לקוטי שיחות]], [[ספר המאמרים - מלוקט]], [[ספר השיחות (אדמו"ר שליט"א)|ספר השיחות]] ועוד.}}, בעוד רובו של ההתוועודיות שלפני זה, ושיחות ימי החול לא הוגהו{{הערה|ונדפסו בסדרת [[שיחות קודש]]. משנת [[תשמ"ב]]-[[תשנ"ב]] גם בסדרת [[התוועדויות]] ובשנים האחרונות מודפסים מחדש בתרגום ללה"ק ([[תש"י]]{{הערה|ולפני כן.}}-תשנ"ב) בסדרת [[דברי משיח]].}}.


בהתוועדויות שעורך הרבי בחגים, המסתיימות במוצאי החג{{הערה|בשבת פרשת נשא תנש"א ערך הרבי באופן נדיר התוועדות שנייה לאחר תפילת המנחה סמוך למוצאי השבת, בקשר עם סיום [[ימי התשלומין]] שלאחריה נהג כמו במוצאי יום טוב.}}, נוהג הרבי ליטול ידים ולאחר ההתוועדות לברך על הכוס בזימון, ולאחר מכן לעשות על אותו הכוס הבדלה ולאחר מכן נוהג הרבי [[חלוקת כוס של ברכה|לחלק כוס של ברכה]].
בהתוועדויות שעורך הרבי בחגים, המסתיימות במוצאי החג{{הערה|ב[[דבר מלכות נשא|שבת פרשת נשא תנש"א]] ערך הרבי באופן נדיר התוועדות שנייה לאחר תפילת המנחה סמוך למוצאי השבת, בקשר עם סיום [[ימי התשלומין]] שלאחריה נהג כמו במוצאי יום טוב.}}, נוהג הרבי ליטול ידים ולאחר ההתוועדות לברך על הכוס בזימון, ולאחר מכן לעשות על אותו הכוס הבדלה ולאחר מכן נוהג הרבי [[חלוקת כוס של ברכה|לחלק כוס של ברכה]].


==הסדר בהתוועדות בשבת ==
==הסדר בהתוועדות בשבת ==
* מברך על היין, ואוכל מעט מזונות.
* מברך על היין, ואוכל מעט מזונות.
*ב' שיחות בענין היום.
* ב' שיחות בענין היום.
*מאמר כעין שיחה
* מאמר כעין שיחה - הפסיק בשנת [[תשמ"ט]]{{הערה|למעט שנת [[תנש"א]] בה הגיה הרבי מלך המשיח שליט"א שתי שיחות (מש"פ בראשית וש"פ חיי שרה) בתור 'מאמר כעין שיחה'.}}.
*ביאורים ברש"י, לקוטי לוי יצחק (החל משנת תשל"א), שיעור הרמב"ם (החל משנת תשד"מ). בקיץ פרקי אבות<ref>לאחר מיכן יצאו לאור ספרים המלקטים שיחות אלו: [[ביאורים לפירוש רש"י על התורה|ביאורים בפירוש רש"י על התורה]], [[תורת מנחם תפארת לוי יצחק|תורת מנחם - תפארת לוי יצחק]], [[יין מלכות]], [[ביאורים לפרקי אבות|ביאורים בפרקי אבות]]</ref>.
* שיחה נוספת - בשנים האחרונות שיחה זו היא ע"ד שיחות א' וב'. בשנים עברו היו בשיחה זו ביאורים ב[[רש]], [[לקוטי לוי יצחק]] (החל משנת [[תשל"א]]), שיעור ה[[רמב]] היומי (החל משנת [[תשד"מ]]). בקיץ - [[פרקי אבות]]{{הערה|לאח"ז יצאו לאור כמה ספרים המלקטים שיחות אלו: [[ביאורים לפירוש רש"י על התורה|ביאורים בפירוש רש"י על התורה]], [[תורת מנחם תפארת לוי יצחק|תורת מנחם - תפארת לוי יצחק]], [[יין מלכות]], [[ביאורים לפרקי אבות|ביאורים בפרקי אבות]] ועוד.}}.
*[[חלוקת משקה]].
* (שיחה ד' -) [[חלוקת משקה]].
*הזכרת ברכה אחרונה.
* הזכרת ברכה אחרונה.


===מסביב להתוועדות===
===מסביב להתוועדות===
את הגביע והשעון של הרבי מניח המשב"ק מאיר משה אלטמאן, מחברי [[ועד המסדר]]. בעבר הניח אותו הרב [[בערל יוניק]].
את הגביע והשעון של הרבי מניח המשב"ק מאיר משה אלטמאן, מחברי [[ועד המסדר]]. בעבר הניח אותו הרב [[בערל יוניק]].


את היין לקידוש מזג הרב [[מרדכי מנטליק]] עד פטירתו בשנת [[תשמ"ח]], והחליף את מקומו הרב בערל יוניק, ואחריו מחליף אותו הרב [[מנחם נחום גרליצקי]] עד עצם היום הזה.
את היין לקידוש מוזג הרב [[מנחם נחום גרליצקי]]. לפניו מזג הרב בערל יוניק, שהחליף את הרב [[מרדכי מנטליק]] ששימש בתפקיד זה עד פטירתו בשנת [[תשמ"ח]].


מאחורי הרבי עמד שנים רבות הצייר הידוע הרב [[הענדל ליברמן]], שהיה מעודד את השירה עד פטירתו ב[[תשל"ו]]. מ[[חודש תשרי]] [[תשל"ז]], החל ר' [[זושא ווילימובסקי]] לעודד את השירה בעת ההתוועדויות אצל הרבי{{הערה|ראו פרטים בספר [[הפרטיזן]].}}.
מאחורי הרבי עמד שנים רבות הצייר הידוע הרב [[הענדל ליברמן]], שהיה מעודד את השירה עד פטירתו ב[[תשל"ו]]. מ[[חודש תשרי]] [[תשל"ז]], החל ר' [[זושא ווילימובסקי]] לעודד את השירה בעת ההתוועדויות אצל הרבי{{הערה|ראו בספר [[הפרטיזן]].}}.


==הסדר בהתוועדות בימי דפגרא בחול==
==הסדר בהתוועדות בימי דפגרא בחול==
*שיחות במעלה היום
* שיחות במעלת היום.
*אמירת דא"ח (בימי דפגרא של חסידות חב"ד מדורות בדרך כלל בסגנון מאמר, בימים אחרים [[מאמר כעין שיחה]]).
* אמירת דא"ח (בימי דפגרא של חסידות חב"ד בדרך כלל בסגנון מאמר, בימים אחרים [[מאמר כעין שיחה]]).
*ביאור בשיעור הרמב"ם (החל מתשד"מ)
* ביאור בשיעור הרמב"ם (החל מתשד"מ).
*הדרן על מסכת הש"ס
* הדרן על מסכת הש"ס.
*ניגון ד' בבות
* ניגון ד' בבות.
*הזכרת ברכת המזון
* הזכרת ברכת המזון.


==מעלת ההתוועדות==
==מעלת ההתוועדות==
שורה 122: שורה 122:
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
===התוועדות עם הרבי===
===התוועדות עם הרבי===
* תגית '''[https://chabad.info/tag/%D7%A4%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%92%D7%A2%D7%9F-%D7%A2%D7%9D-%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%99/ פארבריינגען עם הרבי] באתר {{אינפו}}
* תגית '''[https://chabad.info/tag/פארבריינגען-עם-הרבי/ פארבריינגען עם הרבי] באתר {{אינפו}}
* התוועדויות מתורגמות על ידי [[את"ה העולמי]] - [https://drive.google.com/drive/folders/1eV-Fp-gKPQGTdHhX2aCMOX_zBq5zM9Na?usp=sharing פארבריינגען עם הרבי]
* התוועדויות מתורגמות על ידי [[את"ה העולמי]] - [https://drive.google.com/drive/folders/1eV-Fp-gKPQGTdHhX2aCMOX_zBq5zM9Na?usp=sharing פארבריינגען עם הרבי]
* '''[https://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3869419 התוועדות עם הרבי - י"ט כסלו]''' חברת [[jem]], {{וידאו}} {{בית חבד}}
* '''[https://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3869419 התוועדות עם הרבי - י"ט כסלו]''' חברת [[jem]], {{וידאו}} {{בית חבד}}
שורה 132: שורה 132:
{{במחיצת הרבי}}
{{במחיצת הרבי}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:מושגי יסוד]]
[[קטגוריה:מושגי יסוד]]
[[קטגוריה:במחיצת הרבי]]
[[קטגוריה:במחיצת הרבי]]

גרסה מ־07:50, 1 במאי 2024

הרבי בהתוועדות בזאל הגדול שב770
חסידים בהתוועדות של הרבי בזאל הגדול, מעבירים מעל ראשיהם כיסא (ככל הנראה עבור אחד מזקני החסידים, להם היו שמורים מקומות ישיבה מאחורי הרבי על בימת ההתוועדויות)

התוועדות עם הרבי הוא המעמד המרכזי של הקשר בין הרבי לחסידיו, בו נושא הרבי את דבריו לקהל, בשיחות ובמאמרי חסידות. דברי הרבי בהתוועדות כוללים דיונים תורניים, דברים בעניני השעה, הוראות לחסידים ועוד.

הזמן הקבוע להתוועדויות הרבי הוא מידי שבת, במוצאי הימים טובים, ועד להסתלקות רעייתו הרבנית בשנת תשמ"ח - נערכו התוועדויות גם בימות החול, חלקן קבועות בתאריכים חשובים, כמו חגי חסידות חב"ד, וחלקן בהזדמנויות אחרות מידי פעם. כאשר נערכו ההתוועדויות בימות החול, הן שודרו למאזינים בכל העולם על ידי מרכז שידורי חב"ד.

ציור של הרבי בהתוועדות

היסטוריה

רבותינו נשיאינו נהגו להתוועד עם הקהל פעמים אחדות בשנה, י"ט כסלו, פורים וכדומה. היו זמנים קבועים לאמירת חסידות, והיו שיחות בעיקר במהלך סעודות שבת וחג. אצל הרבי חל שינוי בענין ההתוועדויות, כשהרבי נוהג להתוועד עם הקהל לעיתים קרובות יותר, לכל היותר פעם בחודש בשבת מברכים.

הרבי בהתוועדות בזאל הקטן, בו נערכו ההתוועדוית בשנים הראשונות ובו קיבל את הנשיאות, תשי"ב

לפני הנשיאות

ההתוועדות הראשונה שערך הרבי על פי הוראת אדמו"ר הריי"צ הייתה בחג הסוכות בתומכי תמימים אטווצק.

ההתוועדות הראשונה שערך הרבי ב770 נערכה בב' תמוז תש"א בזאל הקטן בקומה הראשונה של 770 בהוראתו הישירה של הרבי הריי"צ, לציון הצלתו של הרבי והגעתו לארצות הברית. ההתוועדות החלה בשעה תשע ונגמרה בשעה שלוש לפנת בוקר[1]. מאז התוועד הרבי עוד כמה פעמים עם החסידים[2].

בשנים הראשונות גרו בסמוך ל770 מספר מועט של חסידים ליובאוויטש מחמת יוקר המגורים בשכונת קראון הייטס, והמנין ב-770 היה בעיקר של תושבי האיזור, כאשר אדמו"ר הריי"צ שהה במוריסטאון[דרושה הבהרה] הגיעו קבוצת חסידים לבקרו, ובניהם הרב שמואל לויטין הרב שלמה אהרון קזרנובסקי, והנהג לא היה חסיד חב"ד בשם רוט, לאחר שהחסידים נפגשו עם הרבי הרבי שאל אם יש כאן עוד מישהו, וענו שנמצא הנהג. רבי שאל אותו האם רוצה משהו? והשיב שאחרי התפילה יש קידוש, וחסידי חב"ד לא משתתפים, ועל כן אין תוכן בקידוש, ואם אפשר שחתנו של הרבי הריי"צ (הרבי) ישתתף בקידוש, הרבי הריי"צ הוציא 3 שטרות של דולר בתור השתתפות בקידוש, ואמר שכאשר החתן ידע שאני משתתף הוא ישתתף, ומאז מדי שבת מברכים הרבי היה מגיע כחצי שעה לאחר תחילת הקידוש, מדבר כחצי שעה, והיו מנגנים ניגונים שונים על פי בקשת הרבי (לאו דווקא חב"דיים). הרבי עשה קידוש לעצמו, ישב ודיבר בעניני הזמן[3].

לאחר יו"ד שבט תש"י

במשך השנה שלאחר הסתלקות הרבי הריי"צ הרבי התוועד עם החסידים בשבתות מברכים, כפי תקנתו של הרבי הריי"צ, בחגים ובמועדים חסידיים, אך לא אמר בהם מאמרים, אותם אומר רק רבי, אלא רק שיחות. בהתוועדות ביום טוב שני של חג השבועות הכריז החסיד ר' אליהו סימפסון, ממזכיריו של אדמו"ר הריי"צ, כי השיחות הן טובות אבל רוצים לשמוע מאמר. הרבי לא נענה לו, והוא ביקש שוב ושוב, עד שהרבי אמר: "זה מוכרח להיות דוקא עכשיו? זה לא חייב להיות דווקא עכשיו, זה יכול להיות בהזדמנות אחרת"[4].

לאחר קבלת הנשיאות

בהתוועדות י' שבט תשי"א קיבל עליו הרבי את הנשיאות באופן רשמי, ואמר את המאמר הראשון שלו – באתי לגני.

עם השנים חסידות חב"ד גדלה והחלו להגיע יותר חסידים להתוועדויות של הרבי, מה שגרם לכך שהזאל הקטן, בו נערכו כל התוועדויותיו של הרבי עד אז, היה צר מלהכיל את החסידים שבאו להשתתף בהתוועדויות. בעקבות כך, החל הרבי בשנת תשי"ד להתפלל ולהתוועד בשאלאש להתוועדויות ולתפילות הימים הנוראים. ההתוועדויות הגדולות של החורף[5], נערכו באולמות גדולים יותר באזור קראון הייטס, כשהראשונה היא התוועדות י"ט כסלו תשי"ד באולם "פרענקלין מענאָר"[6].

לקראת ראש השנה של שנת תש"כ הסתיים השיפוץ הראשון שנערך בחצר 770 שנהפך אז לזאל הגדול. מאז עברו כל התפילות וההתוועדויות לזאל הגדול, ולא נערכו עוד התוועדויות בזאל הקטן או באולמות[7].

לאחר פטירת הרבנית חנה, לא רצה הרבי להתוועד בי"ט כסלו, עד שהרב שמואל לוויטין נכנס אל הרבי ואמר: "הלוא יאמרו כי י"ט כסלו אינו יום טוב!" דבריו שכנעו את הרבי שירד להתוועדות[8].

במשך השנים ההתוועדויות נערכו בחגים ומועדים חסידיים כשהתוועדויות בשבת נערכו בעיקר בשבתות מברכים (כתקנתו של הרבי הריי"צ) או כשהחגים או המועדים החסידיים חלו בשבת.

לאחר שמיני עצרת תשל"ח

לאחר האירוע הבריאותי שאירע בשמיני עצרת תשל"ח החל הרבי על פי הצעת הרופאים, להתוועד במוצאי שבת במקום בשבת, התוועדויות אלו, אף שהיו במוצאי שבת דומות בסגנון להתוועדות של שבת, הן מבחינת הסדר, והן מבחינת סגנון הדיבור.

הסדר הזה התקיים עד לש"פ משפטים-שקלים מבה"ח אדר ה'תש"מ, אז חזר הרבי לקיים את ההתוועדות בשבת עצמה[9].

לאחר כ"ב שבט תשמ"ח

במהלך השנה לאחר הסתלקותה של הרבנית חיה מושקא, החל הרבי להתוועד בכל שבת, אך חדל מלהתוועד בימות חול. נוהג זה התבטא לראשונה בחג הפורים תשמ"ח. זקני החסידים ורבני חב"ד מכל העולם ביקשו במכתב לרבי, ובו בקשו לערוך את ההתוועדות בחג הפורים[10], אך הרבי לא נעתר לבקשתם, ואכן מאז לא ערך הרבי התוועדויות בימי חול אלא רק בשבת. אך במקביל, החל להרבות בשיחות בימות השבוע מהם בימי סגולה שבעבר הרבי נהג להתוועד בהם, ומהם בימים רגילים, לאחרי (ולפעמים לפני) תפילת ערבית על הסטענדער. בשיחות אלו נוהג הרבי לעמוד.

תאריכים בהם התוועד הרבי[11]

התוועדות במחיצת הרבי

הרבי במהלך התוועדות שערך בזאל הגדול של 770, על בימת ההתוועדויות. מאחוריו נראה יושב המזכיר הרב חיים מרדכי אייזיק חודקוב

הרבי יושב על בימת עץ מוגבהת הצמודה לקיר הדרומי, בקדמתה יושב הרבי כשלפניו שולחן, ומאחוריו יושבים חסידים מבוגרים ובעלי תפקיד, רבנים ואדמו"רים, כשרוב הקהל עומד על מדרגות עץ מוגבהות.

הרבי נכנס לאולם, עולה על הבמה, ומתחיל לשאת שיחה שעיקרה הוא בענייני פרשת שבוע וענייני היום לקראתו נערכה ההתוועדות, כשבין שיחה לשיחה הוא מפסיק על מנת לאפשר נגינת ניגון, כשלעיתים הוא מורה במפורש איזה מהם לנגן (לדוגמה כמו ניגון הכנה לד' בבות, אותו היה מתחיל החוזר הרב יואל כהן[13]).

כשהרבי רוצה להתחיל באמירת מאמר, הוא מורה על נגינת ניגון רוסטוב, אותו תיקן וקבע כניגון הכנה למאמר, כשלקראת התחלת המאמר היושבים נעמדים על רגליהם[14].

התוועדויות הרבי בימות החול היו מוקלטות ומועלות אחר כך על הכתב, אך בהתוועדויות הנערכות בשבתות וחגים צוות חוזרים (בראשות הרב יואל כהן) משחזרת את השיחות והמאמרים שאמר הרבי בהתוועדות, וצוות של מניחים מעלה את הדברים על הכתב. משנת תשמ"ח ולפני כן מגיה הרבי באופן קבוע את התוועדויות השבת. גם משאר השיחות והמאמרים משנים שלפני זה את חלקם הרבי הגיה בקובץ השבועי "לקוטי שיחות", ונדפסו בספרים שונים[15], בעוד רובו של ההתוועודיות שלפני זה, ושיחות ימי החול לא הוגהו[17].

בהתוועדויות שעורך הרבי בחגים, המסתיימות במוצאי החג[18], נוהג הרבי ליטול ידים ולאחר ההתוועדות לברך על הכוס בזימון, ולאחר מכן לעשות על אותו הכוס הבדלה ולאחר מכן נוהג הרבי לחלק כוס של ברכה.

הסדר בהתוועדות בשבת

מסביב להתוועדות

את הגביע והשעון של הרבי מניח המשב"ק מאיר משה אלטמאן, מחברי ועד המסדר. בעבר הניח אותו הרב בערל יוניק.

את היין לקידוש מוזג הרב מנחם נחום גרליצקי. לפניו מזג הרב בערל יוניק, שהחליף את הרב מרדכי מנטליק ששימש בתפקיד זה עד פטירתו בשנת תשמ"ח.

מאחורי הרבי עמד שנים רבות הצייר הידוע הרב הענדל ליברמן, שהיה מעודד את השירה עד פטירתו בתשל"ו. מחודש תשרי תשל"ז, החל ר' זושא ווילימובסקי לעודד את השירה בעת ההתוועדויות אצל הרבי[21].

הסדר בהתוועדות בימי דפגרא בחול

  • שיחות במעלת היום.
  • אמירת דא"ח (בימי דפגרא של חסידות חב"ד בדרך כלל בסגנון מאמר, בימים אחרים מאמר כעין שיחה).
  • ביאור בשיעור הרמב"ם (החל מתשד"מ).
  • הדרן על מסכת הש"ס.
  • ניגון ד' בבות.
  • הזכרת ברכת המזון.

מעלת ההתוועדות

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.
מענה מהרבי בו מזכיר את ההתוועדות כתחליף ליחידות: כל התוועדות עתה היא מעין יחידות - להרוצה בזה

פעמים רבות הזכיר הרבי את מעלת התוועדויות אלו כעת רצון מיוחדת, בזכות ריבוי הקהל, בזכות המקום הקדוש - 770 או בזכות הזמן המיוחד - התאריך בו נערכת ההתוועדות.

כאשר פסק הנוהג של כניסה ליחידות פרטית, קבע הרבי כי ההשתתפות בהתוועדות של הרבי כמוה כיחידות, וניתן לקבל את כל התשובות לשאלות בשעת ההתוועדות.


צילומים מהתוועדויות במשך השנים אצל הרבי

קישורים חיצוניים

התוועדות עם הרבי


הערות שוליים

  1. סיפור ההתוועדות, מתוך "קובץ כ"ח סיון - יובל שנים"
  2. השיחות שאמר אז הרבי לוקטו והופיעו בספר שיחות קודש - קודם הנשיאות
  3. חלק מעט משיחות אלו נתקבצו בספר שיחות קודש תרפ"ג-תש"ט. על הנסיעה ותחילת ההתוועדות סיפר בנו של רוט בראיון לחברת JEM[דרוש מקור: מקור מדוייק].
  4. ימי בראשית עמוד 167
  5. י"ט בכסלו, י' בשבט וחג הפורים
  6. עמוד 70
  7. עמוד 50 אם כי היו מקרים יוצאי דופן כמו התוועדות פורים תשמ"א. ראה על כך בקובץ זה עמוד 18
  8. גילויים מפורים עם הרבי ב-770 • מרתק
  9. ראה יומן ר"מ זעליגסון (זמין באפליקציית "מפתח", וכן ישנם הקלטות של התוועדויות מוצש"ק עד אז).
  10. "אנו החתומים מטה החלטנו להעיז לפנות בבקשת תחנונים לכ"ק אדמו"ר שליט"א, להתוועד ביום זה וברוב עם הדרת מלך, כנהוג על ידי נשיאי חב"ד מדורי דורות, ומבקשים אנו מאוד לשמח את כולנו ביום אשר נהפך וכו', ומצווה דרבים שאני, ולקיים את ימי הפורים, ומכאן תושפע שמחה אמיתית לכל השנה עד יבוא ינון נאו"" גילויים מפורים עם הרבי ב-770
  11. בדרך כלל עד שנת תשמ"ח
  12. תשי"ד התוועדות מיוחד בליל א' דחג הפסח, בעמידה סמוך לחדרו הקדוש.
  13. כל זאת למעט ניגון צמאה לך נפשי, אותו תמיד היה מתחיל לנגן בעצמו (עד שבת פרשת נשא תשמ"ג אז היתה הפעם האחרונה בה ניגן הרבי ניגון זה - למעט פ"א(?) לאחמ"כ שניגן ניגון זה).
  14. סרט וידאו מניגון הכנה בהתוועדות של הרבי. אם כי לפעמים מנגנים ניגון אחר.
  15. כמו לקוטי שיחות, ספר המאמרים - מלוקט, ספר השיחות ועוד.
  16. ולפני כן.
  17. ונדפסו בסדרת שיחות קודש. משנת תשמ"ב-תשנ"ב גם בסדרת התוועדויות ובשנים האחרונות מודפסים מחדש בתרגום ללה"ק (תש"י[16]-תשנ"ב) בסדרת דברי משיח.
  18. בשבת פרשת נשא תנש"א ערך הרבי באופן נדיר התוועדות שנייה לאחר תפילת המנחה סמוך למוצאי השבת, בקשר עם סיום ימי התשלומין שלאחריה נהג כמו במוצאי יום טוב.
  19. למעט שנת תנש"א בה הגיה הרבי מלך המשיח שליט"א שתי שיחות (מש"פ בראשית וש"פ חיי שרה) בתור 'מאמר כעין שיחה'.
  20. לאח"ז יצאו לאור כמה ספרים המלקטים שיחות אלו: ביאורים בפירוש רש"י על התורה, תורת מנחם - תפארת לוי יצחק, יין מלכות, ביאורים בפרקי אבות ועוד.
  21. ראו בספר הפרטיזן.