בית המקדש השלישי: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(99 גרסאות ביניים של 43 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעריכה}}
[[קובץ:תרשים בית המקדש השלישי.png|םשמאל|ממוזער|250px|תרשים בית המקדש השלישי]]
בזמן בו כל עם ישראל היה בארצו היה [[בית המקדש]] מרכז העם היהודי, מרכז תורני ומרכז הנהגתי לאומה כולה.
[[קובץ:בית-דרום-מזרח.jpg|ממוזער|הדמיה של בית המקדש השלישי, מבט מלמעלה]]
אחד מהדברים המרכזים שיתווספו בגאולה לאחר שעם ישראל כולו ישב על אדמתו, הוא בנין בית המקדש, ועבודת הקרבנות.
'''בית המקדש השלישי''' הוא [[בית המקדש]] שיבנה ב[[ימות המשיח]], כחלק מפעולותיו של [[מלך המשיח]] ל[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולת ישראל]] ותיקון העולם, החזרת [[מלכות בית דוד]] והשבת משפטי התורה והמצוות בשלימותם. ה[[ציפיה לגאולה|ציפיה לבניין בית המקדש השלישי]] היא יסוד מרכזי בחיי עם ישראל מאז [[חורבן בית המקדש השני|חורבן הבית השני]] לאורך כל תקופת ה[[גלות]].
ערך זה אינו עוסק בבית המקדש, אלא בחידושים שקשורים עם בית המקדש השלישי, למידע על בית המקדש בכלל ראה קטגוריה בית המקדש.


==בנייתו על ידי מי?==
בפרטים מסויימים דומה בית זה בצורתו לבתי המקדש הקודמים, [[בית המקדש הראשון|הראשון]] ו[[בית המקדש השני|השני]], אך יהיו בו שינויים רבים, בהתאם ל[[נבואה]] שניתנה ל[[יחזקאל]] ושחלק מפרטיה המדוייקים נשארו נעלמים ויתגלו רק עם ביאת המשיח. כמו כן, יהיו בו שינויים הלכתיים שונים.
בנוגע לבניתו נכתבו שתי דעות, במדרשים נאמר שבית המקדש השלישי יבנה על ידי הקב"ה, (בשונה מבתי מקדש הקודמים הראשון והשני, שנבנו על ידי עם ישראל עצמו), כמו שנאמר בפסוקים "מקדש ה' כוננו ידיך", פסוק זה נאמר על בנית הבית השלישי, כן את הפסוק "במעשה ידיך ארנן" פירשו על הבית השלישי. גם דעת רש"י ותוס' במסכת סוכה שמקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא מן השמים.


לעומת זאת בגמ' ירושלמי ובמדרשים נוספים נאמר על הפסוק עורי צפון ובואי תימן, אלו הגלויות או מלך המשיח, הנתונים בצפון -גלות בבל, יבואו ויבנו את בית המקדש הנתון בתימן - כלומר בדרום, כלומר שהבניה תהיה על ידי אדם.
בשונה מבתי המקדש הקודמים, בית זה יהיה{{הערה|המעלה של בית המקדש השלישי על [[בית המקדש הראשון|בית הראשון]] [[בית המקדש השני|והשני]] הוא עילוי שבאין ערוך (התוועדויות תשמ"ז ח"ב ע' 202).


להלכה פסק הרמב"ם, "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה. ובונה מקדש במקומו", כלומר שבנית ביהמ"ק תהיה על ידי מלך המשיח.
יהיה הלמעלה מן המקום במקום, אך אז העולם יהיה כלי לזה. גם יהיה נצחי, אך אז הזמן יהיה כלי לזה (ד"ה גדול יהי' תשכ"ב, סה"מ מלוקט ד')}} נצחי. נצחיותו נובעת מדרגת האור הרוחני שתאיר בו, שגבוהה בהרבה מזו שבבתי המקדש הקודמים.


אדמו"ר שליט"א כותב מספר אפשריות שחלק מהמקדש יבנה על ידי אדם וחלקו יבנה מהשמים ובכך מתווך בין הדעות הנ"ל.
==בנייתו==
שתי דעות נאמרו בנוגע לבניין הבית השלישי, על ידי מי יבנה:


==זמן בנייתו ביחס לביאת בן דוד==
לדעה אחת - יבנה בית המקדש השלישי על ידי [[הקדוש ברוך הוא]] בעצמו{{הערה|כן משמע מדברי המדרש תנחומא (סוף פרשת פקודי): "במעשה ידיך ארנן, זה בנין בית המקדש שיבנה במהרה בימינו".}}, ובלשון [[רש"י]]{{הערה|ד"ה אי נמי סוכה מא, א. ועד"ז בתוס' שם ד"ה אי נמי.}}: {{ציטוטון|מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבוא משמים, שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך}}. מסיבה זו לא ייחרב בית המקדש השלישי, בגלל היותו מעשי ידי ה', שלא כבתי המקדש הקודמים שהיו מעשי ידי אדם{{הערה|זוהר חלק א כח, א. קנ, א. חלק ג, רכא, א. ילקוט שמעוני תהלים רמז תתמח.}}.
בגמ' נאמר שבית המקדש נבנה כהכנה למלכות דוד כלומר לפני שמגיע [[מלך המשיח]]. כך דרשו בגמ' את הפסוק: "אחר ישובו בני ישראל" כלומר לאחר שיבנו את בית המקדש, "ובקשו את דוד מלכם".


אך לאידך נאמר שבית המקדש יבנה על ידי מלך המשיח כלומר שחזרת מלכות דוד קודמת לבנין בית המקדש.
לדעה שנייה - יבנה בית המקדש השלישי על ידי [[עם ישראל]] בהנהגת [[מלך המשיח]]{{הערה|ירושלמי מגילה פרק א, הלכה יא. ויקרא רבה ט, ו. במדבר רבה יג, ב.}}. כדעה זו פסק להלכה [[הרמב"ם]]{{הערה|שם=רמבם}}.


להלכה פסק הרמב"ם: " המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה, ובונה מקדש במקומו", מסדר דבריו של הרמב"ם (שגם הסדר בדבריו נכתב בדיוק רב), מוכח שקודם תחזור מלכות דוד, ורק לאחר מכן יבנה בית המקדש.
[[הרבי]] התייחס מספר פעמים למחלוקת זו, והביא כמה אפשרויות לתווך בין הדעות{{הערה|1=נלקטו בספר [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16000&st=&pgnum=127&hilite= חידושים וביאורים בהלכות בית הבחירה לרמב"ם, סימן יט].}}:
==זמן בניתו ביחס ל[[קיבוץ גלויות]]==
במדרש ילקוט שמעוני נאמר: "מסורת אגדה היא, שאין ירושלים נבנית עד שיתכנסו הגלויות . . שנאמר בונה ירושלים ה' כי נדחי ישראל יכנס". פי' הפסוק הוא שה' יבנה את ירושלים מאחר שאת נדחי ישראל קבץ כבר. כלומר שקיבוץ גלויות קודם לבנין הבית.


לאידך, לדעת הזהר והגמ' בנין הבית קודם לקיבוץ גלויות. מקורם של הזהר והגמ' הוא גם מהפסוק "בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס" רק שלשיטתם ביאור הפסוק הוא בונה ירושלים ה' ורק לאחר מכן נדחי ישראל יכנס.
*על פי דברי חז"ל{{הערה|במדבר רבה טו, יג. איכה רבה ב, יג.}} על הפסוק{{הערה|איכה ב, ט.}} "טבעו בארץ שעריה", שבזמן [[חורבן בית המקדש|החורבן]] טבעו דלתות המקדש בארץ - ייתכן שהמקדש כולו אכן ירד משמים, אך בני ישראל בהנהגת המשיח יעמידו את דלתותיו, והעמדת דלתות בבית נחשבת לפי ההלכה{{הערה|ראה בבא בתרא נג, ב.}} כ[[קניין]] המועיל לזכות בבית כולו{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=106&hilite= לקוטי שיחות חלק י"א, ע' 98 הערה 61].}}.
*על פי דברי חז"ל{{הערה|סנהדרין צח, א.}} בתיווך נבואות סותרות ביחס לגאולה, שישנו אופן גאולה פשוט אם לא יהיו ישראל ראויים לכך ("לא זכו"), אך אם יהיו ראויים ("זכו") אופן הגאולה יהיה נעלה יותר ו[[נס|ניסי]] - כך בענייננו, במצב של "לא זכו" יבנה המקדש בידי אדם, ובמצב של "זכו" יתגלה משמים{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15826&st=&pgnum=93&hilite= לקוטי שיחות חלק י"ג, ע' 84 הערה 36]. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14950&st=&pgnum=218&hilite= חלק כ"ז, ע' 204].}}.
:בזמננו, הודיע הרבי שזכינו לאופן גאולה זה, ולכן ללא ספק ירד המקדש בנוי ומשוכלל מן השמים{{הערה|שיחת שבת פרשת ויקהל-פקודי, [[תשמ"ח]] (השלמות, בלתי מוגה).}}. למסקנת השיחה הרבי אומר שוודאי שעם ישראל יבנה את בית המקדש, אלא שבמצב של זכו יתלבש לאחר מכן במקדש שלמטה בית המקדש שלמעלה כפי התיווך הבא.
*המקדש ייבנה על ידי ישראל בהנהגת המשיח, כיוון שבניין המקדש הוא חיוב הלכתי המוטל על ישראל; אך בנוסף לבניינם של ישראל כנדרש בהלכה, "יתלבש" במקדש הגשמי גם המקדש שירד מלמעלה{{הערה|שם=לקוש}}.
*על פי דברי הרמב"ם{{הערה|הלכות בית הבחירה פרק א, הלכה ד.}} שבנבואת [[יחזקאל]] על בניין הבית השלישי ישנם חלקים מפורשים, וחלקים שאינם ברורים - ישראל בהנהגת המשיח יבנו את החלקים הידועים, והחלקים שאינם ידועים יושלמו בידי שמים{{הערה|שם=לקוש|1=לקוטי שיחות חלק י"ח, ע' 418 (הובא גם ב[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16000&st=&pgnum=35&hilite= פתיחה לחידושים וביאורים בהלכות בית הבחירה]).}}.
 
כמו כן הסביר הרבי את טעמי שתי הדעות לפי [[פנימיות התורה]]{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=193&hilite=לקוטי שיחות חלק י"א, ע' 185].}}.
 
הרב [[מרדכי אליהו]], בשיחתו עם הרבי{{הערה|1=ו' מרחשון תשנ"ב. וראה מעין זה ב[http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%94%3A%D7%91%D7%99%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%93%D7%A9_%D7%94%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99 מכתבו של הרב אליהו מכ"ז תשרי תדש"ן - לר' אברהם רון].}}, העיר שאנו מעדיפים את האפשרות שיבוא מלמעלה, כיון שזה יותר מהר...
 
בקונטרס [[בית רבינו שבבבל]] כותב הרבי שבית המקדש יתגלה מהשמים תחילה בבית רבינו שבבבל - [[770]], ורק לאחר מכן יעבור לירושלים.
 
==זמן בנייתו==
===ביחס לביאת המשיח===
בגמרא{{הערה|שם=מגילה|מגילה יז, סע"ב.}} נאמר שרק אחר בניין בית המקדש מגיע [[מלך המשיח]]. כך דרשו בגמרא את הפסוק{{הערה|הושע ג, ה.}}: "אחר ישובו בני ישראל", כלומר לאחר שיבנו את בית המקדש, "ובקשו את . . דוד מלכם".
 
לאידך, פסק להלכה [[הרמב"ם]], שמלך המשיח יבנה את בית המקדש{{הערה|שם=רמבם}}, כלומר שחזרת מלכות דוד קודמת לבנין בית המקדש.
 
ב[[אגרות קודש (רש"ב)|אגרת קדשו]] של אדמו"ר הרש"ב{{הערה|שם=אגרת}}, מוכיח באריכות שבניין בית המקדש וקיבוץ גלויות ייעשו על ידי משיח, והמקורות שמדברים על ביאת המשיח אחרי בניין המקדש או קיבוץ גלויות - מדברים על [[משיח ודאי|התגלותו הסופית והמושלמת]], שתהיה רק אחרי השלמת פעולותיו. אדמו"ר הרש"ב מדייק ומחלק שמשיח נקרא לעיתים "בן דוד" ולעיתים "דוד" - בתחילת ביאתו נקרא "בן דוד", ולאחר השלמת פעולותיו נקרא "דוד", ולכן, בלשונות חז"ל המאחרים את ביאת המשיח נאמר "כיון שנבנית ירושלים בא '''דוד'''"{{הערה|שם=מגילה}}, והכוונה על התגלותו המושלמת.
 
===ביחס לקיבוץ גלויות===
{{ערך מורחב|ערך=[[קיבוץ גלויות#זמנו|קיבוץ גלויות]]}}
נחלקו החכמים בזמנו המדוייק של בניין בית המקדש השלישי: יש מהם שאומרים שיהיה לפני [[קיבוץ גלויות]], ויש אומרים שלאחריו.
 
לדעת המדרש{{הערה|[[ילקוט שמעוני]] רמז תתפח. וכן במדרש תנחומא נח, יא (בסופו).}}: "מסורת אגדה היא, שאין [[ירושלים]] נבנית עד שיתכנסו הגלויות... שנאמר{{הערה|תהלים קמז, ב.}}: בונה [[ירושלים]] ה' (כי) נדחי ישראל יכנס". כדעה זו משמע קצת בגמרא במסכת מגילה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=11&daf=17b&format=text יז, ב].}}, שם מבואר סדר הברכות בתפילת [[שמונה עשרה (תפילה)|שמונה עשרה]], ושם תפילת 'תקע בשופר' העוסקת בקיבוץ גלויות קודמת לתפילת 'ולירושלים עירך' העוסקת בבניין המקדש.
 
לאידך, בספר ה[[זוהר]]{{הערה|שם=זהר|חלק א קלט, א במדרש הנעלם.}} דייקו חז"ל, שבניין הבית יהיה קודם קיבוץ גלויות. הפסוק "בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס" נדרש שם כסדרו, שקודם יהיה "בונה ירושלים ה'", ורק לאחר מכן "נדחי ישראל יכנס". כדעה זו משמע בגמרא במסכת סוכה{{הערה|מא, א.}}, הדנה אודות תקנת [[רבי יוחנן בן זכאי]] שלא לאכול [[חדש]] ביום [[ט"ז בניסן]], שמא יבנה בית המקדש יום קודם לכן בט"ו{{הערה|שם=אגרת}}. גם במסכת ברכות{{הערה|מט, א.}} מסביר [[רש"י]] את דברי הגמרא כשיטה זו.
 
להלכה פסק [[הרמב"ם]] בהלכות מלכים{{הערה|שם=רמבם|הלכות מלכים: יא, א-ד.}}: "המלך המשיח . . בונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל", "יעמוד מלך מבית דוד . . ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל". לפי [[כללי הרמב"ם]], אפשר ללמוד הלכות אפילו מסדר דבריו, ולכן לפי הרמב"ם תחילה יבנה בית המקדש ורק לאחר מכן יקבץ נדחי ישראל. הכרעה זו נקבעה גם על ידי אדמו"ר הרש"ב באגרת קדשו{{הערה|שם=אגרת|1=אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב חלק א' אגרת קל ([https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31622&st=&pgnum=360&hilite= ע' שח] ואילך).}}, שם מבסס את השיטה שבניין המקדש קודם לקיבוץ גלויות גם על פי [[תורת החסידות]]. לפי הסבר זה בחסידות, בניין בית המקדש השלישי הוא עיקר הגאולה, והוא יכלול בתוכו את כל המעלות של יעודי הגאולה, שיתגלו לאחר מכן כל אחד בזמנו - קיבוץ גלויות, והשלימות ב[[תחיית המתים]]{{הערה|1=[https://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/4/12/index.htm#_ftnref_931 ד"ה גדול יהיה תשכ"ב], סעיף ב.}}.
 
[[הרבי]] דן כמה פעמים בשאלה זו. לפעמים נוטה להכריע כשיטה שבניין המקדש קודם{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=&pgnum=523&hilite= שיחת ש"פ חיי שרה תשמ"ג].}}, לפעמים מביא שהכרעת הדין תיפסק על ידי [[בית הדין]] למטה{{הערה|שם=מח|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15984&st=&pgnum=488 שיחת ש"פ חיי שרה תשמ"ח].}}, ולפעמים מעלה אפשרות שההכרעה ברמב"ם היא רק המוכרח לפי ההלכה, אך במקרה שיזכו ישראל, יהיה הסדר שקודם יהיה קיבוץ גלויות ורק אחר כך יבנה המקדש, בתכלית השלימות{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=59237&st=&pgnum=541 שיחת ש"פ חיי שרה תשמ"ז, הערה 36]. וראה עמוד קודם בשולי הגליון.}}.
 
אפשרות נוספת לתיווך בין השיטות מביא הרבי, שמכיון שיש כמה וכמה דרגות בבניין ירושלים וקיבוץ גלויות, זו למעלה מזו, הרי שיכולים להיות שני הסדרים - לאחר שיקובצו הגלויות יהיה עילוי במקדש שנבנה לפניו, ולאחרי זה עילוי בקיבוץ גלויות, וכן הלאה בעילוי אחר עילוי כו'{{הערה|שם=מח}}.


==החידושים שיתווספו בו==
==החידושים שיתווספו בו==
בספר [[יחזקאל]] מתנבא יחזקאל על בית המקדש הג', בנבואה זו מבואר שבית המקדש יהיה שונה בצורתו מהבתי מקדש הקודמים. ההבנה בפסוקים אלו בספר יחזקאל קשה מאד, כך שחלק גדול מהמפרשים אכן נחלקו איך יראה בדיוק בית המקדש הג'.
'''עליה לרגל:''' יעלו אליו כל שבת ו[[ראש חודש]] (בשונה מבתי מקדש הקודמים אליהם עלו רק ג' פעמים בשנה) כמו שנאמר: "והיה מידי חודש בחודשו ומידי שבת בשבתו יבוא כל בשר להתשחוות לפני אמר ה'".
'''חומרי בניה:''' חלק מבניינו יהיה מברזל, (בשונה מהבתים הקודמים בהם נאסר השימוש ב[[ברזל]] בבנית הבית), כיון שלעתיד ה[[ברזל]] כבר לא יהיה כלי משחית, לאחר קיום היעוד [[וכתתו חרבותם לאתים]], לכן ה[[ברזל]] רק יסמל את התוקף והנצחיות של הבית השלישי.
'''תוספות בניה:''' כל הבתי כנסת לעתיד יהיו מחוברים לבית המקדש השלישי, בגמרא למדו זאת קל וחומר מכך שבשעת [[מתן תורה]] הגיעו הרים מסוים על מנת שיקבלו עליהם את התורה, כל שכן במתן תורה דלעתיד [[תורה חדשה מאתי תצא]] שיבואו כל הבתי כנסת ויתחברו לבית המקדש.
'''גודל:''' גודל העזרות וכן שטח [[הר הבית]] המגודר סביב בית המקדש יגדלו מאוד: כקילומטר וחצי אורך ורוחב סביב [[הר הבית]] לעומת 250 מטר בבית השני (פי 36!), וכ162 על 164 מטר עזרת נשים לעומת כ67 מטר בבית השני. מפרשים רבים{{הערה|1=ראה "ילקוט משיח וגאולה" על פרשת תולדות ו[[לקוטי שיחות]] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14953&st=&pgnum=129 חלק ל', פרשת תולדות - שיחה ג'] שם דן בכך באריכות.}} מסבירים כי כל אחת מהבארות שחפר יצחק רומזת לכל אחד מבתי המקדשות, והסיבה לקריאת הבאר השלשית "רחובות" היא על שם רחבות המידות שתהיה בבית המקדש השלישי לעומת [[בית המקדש|קודמיו]].
'''שינויים במבנים סביב:''' בבית המקדש השלישי עזרת הנשים מקיפה את העזרה הפנימית (עזרת ישראל והכהנים בה ממוקם המזבח בין היתר) במקום להיות כחצר נוספת במזרחה כאשר שער ניקנור מחבר ביניהם - כמו שהיה בבית המקדש השני. בבית השלישי יהיו 3 שערים שיחברו את 2 העזרות הללו: ממזרח, מצפון ומדרום, ומולם שערים מקבילים בחומת עזרת נשים המובילים לחצר הר הבית. כמו כן ההיכל עצמו נמצא '''מחוץ''' לעזרה הפנימית, כאשר הוא מהווה חלק מהקיר המערבי, ואילו "גוף" ההיכל נמצא בעזרת נשים. גם מקום שחיטת קדשי-הקדשים וכן בישול בשר ה[[קרבן חטאת|חטאת]] והאשם הנאכלים על ידי הכוהנים משנה מיקום אל תוך השער הצפוני שבין העזרה הפנימית לעזרת נשים.
== מעשינו ועבודתנו ==
הקב"ה רוצה שהבית המקדש יהיה על ידי [[מעשינו ועבודתנו]], הן השערים בני ישראל יבנו, והן המקדש מעט, מכיון שמטבע הטוב להטיב{{הערה|ש"פ תרומה תשד"מ, התוועדויות ס"ע 1028.}}. בנין [[בית המקדש]] נפעל ע"י לימוד [[ילדי ישראל|תשב"ר]], ובפרט ב[[לימוד עניני בית הבחירה|הלכות בית הבחירה]]{{הערה|ש"פ עקב תש"מ, שיחו"ק (החדש) ע' 155. מוצ"ש עקב ע' 190.}} - בלימוד צורת הבית, כיון שהשלימות של הבית המקדש יגלה ויבא מן השמים{{הערה|לקו"ש חי"ח ע' 418 בהע'.}}.
בנין בתים חדשים, והן חיזוק תורה תפילה גמ"ח בבתים הקיימים{{הערה|ש"פ ויגש תנש"א אות י.}}.
ע"י שילדי ישראל עושים מחדרם מקדש מעט{{הערה|התוועדויות תשנ"ב ח"א ע'  77.}}.
ע"י מקדש הפנימי, ושכנתי בתוכם, יהיה בית הבחירה השלישי{{הערה|אג"ק חט"ו ע' שיא.}}.
מעשינו לגאולה וביהמ"ק השלישי, הוא לימוד התורה, כיון שתורה קשור עם מספר שלש - תליתאי, ועבודה הקשורה עם מספר שלש [מלכויות, זכרונות שופרות]{{הערה|לקו"ש חט"ל ע' 452.}}.
== טעימה, מעין, והתחלה ==
גם עכשיו קיימת מציאותו של המשכן בגשמיות בהעלם, לכן נקל יותר להמשיכו בגשמיות{{הערה|סוף ד"ה ויקחו לי תרומה תשכ"ה.}}.
כבר בנוי, צריכים רק להורידו, עבודתינו דדור השביעי{{הערה|התוועדויות תשמ"ז ח"ב ע' 202, ובהע'.}}.
מעין [[בית המקדש]] אשר ב[[ירושלים]], [[770 איסטערן פארקווי|770]]=[[בית משיח - 770|בית משיח]], [[בית רבינו שבבבל|בית רבנו שבבבל]]{{הערה|קונט' בית רבנו שבבבל, התוועדויות תשנ"ב ח"א ע' 416, ובהע'.}}.
יש לטעום מעניני הגאולה, ולכל לראש על ידי לימוד בעניינים אלו{{הערה|התוועדויות תשמ"ב ח"ג ע' 1231.}}.
==לקריאה נוספת==
*'''ובנה מקדש במקומו''', דיון בפרטים ההלכתיים הקשורים עם בניית בית המקדש השלישי, בטאון 'היכל ליובאוויטש' גליון ד', י"א ניסן תשפ"ג, עמוד 83
==קישורים חיצוניים==
*[https://drive.google.com/file/d/0B7-hW7bkWB8EQVVNdDVlTWdfcFU/view?usp=sharing בית המקדש השלישי - צורת הבית מתוך נבואת יחזקאל], בהוצאת [[את"ה העולמי]], [[תשע"ד]]{{PDF}}
*הרב [[שלמה יוסף זווין]], [http://www.daat.ac.il/he-il/history/tkufot/mikdash2/zevin-mikdash.htm מקדש העתיד לאור ההלכה] באתר דעת
*הרב [[שלום דובער וולף (צפת)|שלום בער וולף]], [http://www.chabad.info/images/notimage/70425_he_1.pdf מבנה שערי הבית השלישי]{{PDF}}
*הרב יהודה ויסגלס, '''דברים המפורשים ביחזקאל''' - סדר כתבות על נבואת יחזקאל על הבית השלישי, בתוך [[התמים (בית משיח)]], [http://chabad.info/wp-content/uploads/2017/09/20-09-2017-14-37-25-%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%AA%D7%A9%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%97.pdf גליון מו, ע' 96] {{*}} גליון מז, ע' 42
*מכון 'לשכנו תדרשו' - מידע, תמונות וספרים אודות בית המקדש השלישי, [https://mikdash3.co.il/ לשכנו תדרשו].
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach כל הכתבות בנושא גאולה ומשיח] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/23446.htm מלט ובלוקים, או תפילות וציפייה: איך בונים את בית המקדש השלישי?] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/23415.htm עלייה לבית המקדש, המדריך] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/23502.htm חידושים בבית המקדש השלישי] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/23479.htm הכינו יומנים: זה המועד בו ייבנה בית המקדש השלישי] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/23433.htm איזו עבודה במקדש הכהנים מורשים לבצע רק פעם בחיים?] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/23428.htm הכירו: כך ייראה בית המקדש השלישי] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/23413.htm לשכת התעסוקה של המקדש: הדרישות המלאות נחשפות] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/23409.htm שערי ניקנור] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/23402.htm האש של כולנו, תוקד בקרוב] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/23395.htm למה בעצם אנחנו לא מקריבים כיום קורבנות?] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/23386.htm האבן שממנה התחיל הכל...] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/23380.htm תמונת בית המקדש של ערפאת] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/23375.htm מבלי לצאת מהבית: כך תשתתפו אקטיבית בבניין המקדש] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/21693.htm המקום הקדוש ביותר: הצצה אל קודש הקודשים] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/study/21428.htm היכונו לירידת בית המקדש בברוקלין] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/news/israel/17958.htm גאווה יהודית • תמונת המקדש במקומו שעוררה סערה כבר למעלה מ25 שנה] באתר הגאולה {{הגאולה}}
;מאמרים באתר {{חב"ד בישראל}}
{{טורים|תוכן=
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5645 [[בית המקדש השלישי]] מיוסד על הבית הראשון]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=3417 בין הבית השני לבית השלישי]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5316 מעלת הבית השלישי]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5376 'חדש' בגאולה]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5282 מקדש מהשמיים או בידי אדם]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5336 התגלות המשיח ובניית המקדש. מה קודם למה?]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=3579 כמה זמן תימשך חנוכת הבית השלישי?]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=309 החלק הלא מוחלט בחנוכת הבית השלישי]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=3186 מטס של מבני קודש]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5662 [[ברזל]] כמרכיב עיקרי במקדש]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5840 כרטיס כניסה לקודש הקדשים]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=6350 הימים הראשונים של הבית השלישי]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=195 חלוקת העבודה בבית השלישי]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=1049 זמני העלייה לבית המקדש]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=3442 'קרבן תמיד' אחד או שניים?]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=2533 הקרבנות עתידים להתבטל?]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=2491 מטרה חדשה בהקרבת קרבנות]'''
}}
{{גאולה ומשיח}}
{{בית המקדש}}
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:גאולה ומשיח]]
[[קטגוריה:בית המקדש]]
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]
[[קטגוריה:מבנים]]

גרסה אחרונה מ־06:19, 18 בנובמבר 2024

תרשים בית המקדש השלישי
הדמיה של בית המקדש השלישי, מבט מלמעלה

בית המקדש השלישי הוא בית המקדש שיבנה בימות המשיח, כחלק מפעולותיו של מלך המשיח לגאולת ישראל ותיקון העולם, החזרת מלכות בית דוד והשבת משפטי התורה והמצוות בשלימותם. הציפיה לבניין בית המקדש השלישי היא יסוד מרכזי בחיי עם ישראל מאז חורבן הבית השני לאורך כל תקופת הגלות.

בפרטים מסויימים דומה בית זה בצורתו לבתי המקדש הקודמים, הראשון והשני, אך יהיו בו שינויים רבים, בהתאם לנבואה שניתנה ליחזקאל ושחלק מפרטיה המדוייקים נשארו נעלמים ויתגלו רק עם ביאת המשיח. כמו כן, יהיו בו שינויים הלכתיים שונים.

בשונה מבתי המקדש הקודמים, בית זה יהיה[1] נצחי. נצחיותו נובעת מדרגת האור הרוחני שתאיר בו, שגבוהה בהרבה מזו שבבתי המקדש הקודמים.

בנייתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

שתי דעות נאמרו בנוגע לבניין הבית השלישי, על ידי מי יבנה:

לדעה אחת - יבנה בית המקדש השלישי על ידי הקדוש ברוך הוא בעצמו[2], ובלשון רש"י[3]: "מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבוא משמים, שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך". מסיבה זו לא ייחרב בית המקדש השלישי, בגלל היותו מעשי ידי ה', שלא כבתי המקדש הקודמים שהיו מעשי ידי אדם[4].

לדעה שנייה - יבנה בית המקדש השלישי על ידי עם ישראל בהנהגת מלך המשיח[5]. כדעה זו פסק להלכה הרמב"ם[6].

הרבי התייחס מספר פעמים למחלוקת זו, והביא כמה אפשרויות לתווך בין הדעות[7]:

  • על פי דברי חז"ל[8] על הפסוק[9] "טבעו בארץ שעריה", שבזמן החורבן טבעו דלתות המקדש בארץ - ייתכן שהמקדש כולו אכן ירד משמים, אך בני ישראל בהנהגת המשיח יעמידו את דלתותיו, והעמדת דלתות בבית נחשבת לפי ההלכה[10] כקניין המועיל לזכות בבית כולו[11].
  • על פי דברי חז"ל[12] בתיווך נבואות סותרות ביחס לגאולה, שישנו אופן גאולה פשוט אם לא יהיו ישראל ראויים לכך ("לא זכו"), אך אם יהיו ראויים ("זכו") אופן הגאולה יהיה נעלה יותר וניסי - כך בענייננו, במצב של "לא זכו" יבנה המקדש בידי אדם, ובמצב של "זכו" יתגלה משמים[13].
בזמננו, הודיע הרבי שזכינו לאופן גאולה זה, ולכן ללא ספק ירד המקדש בנוי ומשוכלל מן השמים[14]. למסקנת השיחה הרבי אומר שוודאי שעם ישראל יבנה את בית המקדש, אלא שבמצב של זכו יתלבש לאחר מכן במקדש שלמטה בית המקדש שלמעלה כפי התיווך הבא.
  • המקדש ייבנה על ידי ישראל בהנהגת המשיח, כיוון שבניין המקדש הוא חיוב הלכתי המוטל על ישראל; אך בנוסף לבניינם של ישראל כנדרש בהלכה, "יתלבש" במקדש הגשמי גם המקדש שירד מלמעלה[15].
  • על פי דברי הרמב"ם[16] שבנבואת יחזקאל על בניין הבית השלישי ישנם חלקים מפורשים, וחלקים שאינם ברורים - ישראל בהנהגת המשיח יבנו את החלקים הידועים, והחלקים שאינם ידועים יושלמו בידי שמים[15].

כמו כן הסביר הרבי את טעמי שתי הדעות לפי פנימיות התורה[17].

הרב מרדכי אליהו, בשיחתו עם הרבי[18], העיר שאנו מעדיפים את האפשרות שיבוא מלמעלה, כיון שזה יותר מהר...

בקונטרס בית רבינו שבבבל כותב הרבי שבית המקדש יתגלה מהשמים תחילה בבית רבינו שבבבל - 770, ורק לאחר מכן יעבור לירושלים.

זמן בנייתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

ביחס לביאת המשיח[עריכה | עריכת קוד מקור]

בגמרא[19] נאמר שרק אחר בניין בית המקדש מגיע מלך המשיח. כך דרשו בגמרא את הפסוק[20]: "אחר ישובו בני ישראל", כלומר לאחר שיבנו את בית המקדש, "ובקשו את . . דוד מלכם".

לאידך, פסק להלכה הרמב"ם, שמלך המשיח יבנה את בית המקדש[6], כלומר שחזרת מלכות דוד קודמת לבנין בית המקדש.

באגרת קדשו של אדמו"ר הרש"ב[21], מוכיח באריכות שבניין בית המקדש וקיבוץ גלויות ייעשו על ידי משיח, והמקורות שמדברים על ביאת המשיח אחרי בניין המקדש או קיבוץ גלויות - מדברים על התגלותו הסופית והמושלמת, שתהיה רק אחרי השלמת פעולותיו. אדמו"ר הרש"ב מדייק ומחלק שמשיח נקרא לעיתים "בן דוד" ולעיתים "דוד" - בתחילת ביאתו נקרא "בן דוד", ולאחר השלמת פעולותיו נקרא "דוד", ולכן, בלשונות חז"ל המאחרים את ביאת המשיח נאמר "כיון שנבנית ירושלים בא דוד"[19], והכוונה על התגלותו המושלמת.

ביחס לקיבוץ גלויות[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – קיבוץ גלויות

נחלקו החכמים בזמנו המדוייק של בניין בית המקדש השלישי: יש מהם שאומרים שיהיה לפני קיבוץ גלויות, ויש אומרים שלאחריו.

לדעת המדרש[22]: "מסורת אגדה היא, שאין ירושלים נבנית עד שיתכנסו הגלויות... שנאמר[23]: בונה ירושלים ה' (כי) נדחי ישראל יכנס". כדעה זו משמע קצת בגמרא במסכת מגילה[24], שם מבואר סדר הברכות בתפילת שמונה עשרה, ושם תפילת 'תקע בשופר' העוסקת בקיבוץ גלויות קודמת לתפילת 'ולירושלים עירך' העוסקת בבניין המקדש.

לאידך, בספר הזוהר[25] דייקו חז"ל, שבניין הבית יהיה קודם קיבוץ גלויות. הפסוק "בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס" נדרש שם כסדרו, שקודם יהיה "בונה ירושלים ה'", ורק לאחר מכן "נדחי ישראל יכנס". כדעה זו משמע בגמרא במסכת סוכה[26], הדנה אודות תקנת רבי יוחנן בן זכאי שלא לאכול חדש ביום ט"ז בניסן, שמא יבנה בית המקדש יום קודם לכן בט"ו[21]. גם במסכת ברכות[27] מסביר רש"י את דברי הגמרא כשיטה זו.

להלכה פסק הרמב"ם בהלכות מלכים[6]: "המלך המשיח . . בונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל", "יעמוד מלך מבית דוד . . ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל". לפי כללי הרמב"ם, אפשר ללמוד הלכות אפילו מסדר דבריו, ולכן לפי הרמב"ם תחילה יבנה בית המקדש ורק לאחר מכן יקבץ נדחי ישראל. הכרעה זו נקבעה גם על ידי אדמו"ר הרש"ב באגרת קדשו[21], שם מבסס את השיטה שבניין המקדש קודם לקיבוץ גלויות גם על פי תורת החסידות. לפי הסבר זה בחסידות, בניין בית המקדש השלישי הוא עיקר הגאולה, והוא יכלול בתוכו את כל המעלות של יעודי הגאולה, שיתגלו לאחר מכן כל אחד בזמנו - קיבוץ גלויות, והשלימות בתחיית המתים[28].

הרבי דן כמה פעמים בשאלה זו. לפעמים נוטה להכריע כשיטה שבניין המקדש קודם[29], לפעמים מביא שהכרעת הדין תיפסק על ידי בית הדין למטה[30], ולפעמים מעלה אפשרות שההכרעה ברמב"ם היא רק המוכרח לפי ההלכה, אך במקרה שיזכו ישראל, יהיה הסדר שקודם יהיה קיבוץ גלויות ורק אחר כך יבנה המקדש, בתכלית השלימות[31].

אפשרות נוספת לתיווך בין השיטות מביא הרבי, שמכיון שיש כמה וכמה דרגות בבניין ירושלים וקיבוץ גלויות, זו למעלה מזו, הרי שיכולים להיות שני הסדרים - לאחר שיקובצו הגלויות יהיה עילוי במקדש שנבנה לפניו, ולאחרי זה עילוי בקיבוץ גלויות, וכן הלאה בעילוי אחר עילוי כו'[30].

החידושים שיתווספו בו[עריכה | עריכת קוד מקור]

בספר יחזקאל מתנבא יחזקאל על בית המקדש הג', בנבואה זו מבואר שבית המקדש יהיה שונה בצורתו מהבתי מקדש הקודמים. ההבנה בפסוקים אלו בספר יחזקאל קשה מאד, כך שחלק גדול מהמפרשים אכן נחלקו איך יראה בדיוק בית המקדש הג'.

עליה לרגל: יעלו אליו כל שבת וראש חודש (בשונה מבתי מקדש הקודמים אליהם עלו רק ג' פעמים בשנה) כמו שנאמר: "והיה מידי חודש בחודשו ומידי שבת בשבתו יבוא כל בשר להתשחוות לפני אמר ה'".

חומרי בניה: חלק מבניינו יהיה מברזל, (בשונה מהבתים הקודמים בהם נאסר השימוש בברזל בבנית הבית), כיון שלעתיד הברזל כבר לא יהיה כלי משחית, לאחר קיום היעוד וכתתו חרבותם לאתים, לכן הברזל רק יסמל את התוקף והנצחיות של הבית השלישי.

תוספות בניה: כל הבתי כנסת לעתיד יהיו מחוברים לבית המקדש השלישי, בגמרא למדו זאת קל וחומר מכך שבשעת מתן תורה הגיעו הרים מסוים על מנת שיקבלו עליהם את התורה, כל שכן במתן תורה דלעתיד תורה חדשה מאתי תצא שיבואו כל הבתי כנסת ויתחברו לבית המקדש.

גודל: גודל העזרות וכן שטח הר הבית המגודר סביב בית המקדש יגדלו מאוד: כקילומטר וחצי אורך ורוחב סביב הר הבית לעומת 250 מטר בבית השני (פי 36!), וכ162 על 164 מטר עזרת נשים לעומת כ67 מטר בבית השני. מפרשים רבים[32] מסבירים כי כל אחת מהבארות שחפר יצחק רומזת לכל אחד מבתי המקדשות, והסיבה לקריאת הבאר השלשית "רחובות" היא על שם רחבות המידות שתהיה בבית המקדש השלישי לעומת קודמיו.

שינויים במבנים סביב: בבית המקדש השלישי עזרת הנשים מקיפה את העזרה הפנימית (עזרת ישראל והכהנים בה ממוקם המזבח בין היתר) במקום להיות כחצר נוספת במזרחה כאשר שער ניקנור מחבר ביניהם - כמו שהיה בבית המקדש השני. בבית השלישי יהיו 3 שערים שיחברו את 2 העזרות הללו: ממזרח, מצפון ומדרום, ומולם שערים מקבילים בחומת עזרת נשים המובילים לחצר הר הבית. כמו כן ההיכל עצמו נמצא מחוץ לעזרה הפנימית, כאשר הוא מהווה חלק מהקיר המערבי, ואילו "גוף" ההיכל נמצא בעזרת נשים. גם מקום שחיטת קדשי-הקדשים וכן בישול בשר החטאת והאשם הנאכלים על ידי הכוהנים משנה מיקום אל תוך השער הצפוני שבין העזרה הפנימית לעזרת נשים.

מעשינו ועבודתנו[עריכה | עריכת קוד מקור]

הקב"ה רוצה שהבית המקדש יהיה על ידי מעשינו ועבודתנו, הן השערים בני ישראל יבנו, והן המקדש מעט, מכיון שמטבע הטוב להטיב[33]. בנין בית המקדש נפעל ע"י לימוד תשב"ר, ובפרט בהלכות בית הבחירה[34] - בלימוד צורת הבית, כיון שהשלימות של הבית המקדש יגלה ויבא מן השמים[35].

בנין בתים חדשים, והן חיזוק תורה תפילה גמ"ח בבתים הקיימים[36].

ע"י שילדי ישראל עושים מחדרם מקדש מעט[37].

ע"י מקדש הפנימי, ושכנתי בתוכם, יהיה בית הבחירה השלישי[38].

מעשינו לגאולה וביהמ"ק השלישי, הוא לימוד התורה, כיון שתורה קשור עם מספר שלש - תליתאי, ועבודה הקשורה עם מספר שלש [מלכויות, זכרונות שופרות][39].

טעימה, מעין, והתחלה[עריכה | עריכת קוד מקור]

גם עכשיו קיימת מציאותו של המשכן בגשמיות בהעלם, לכן נקל יותר להמשיכו בגשמיות[40].

כבר בנוי, צריכים רק להורידו, עבודתינו דדור השביעי[41].

מעין בית המקדש אשר בירושלים, 770=בית משיח, בית רבנו שבבבל[42].

יש לטעום מעניני הגאולה, ולכל לראש על ידי לימוד בעניינים אלו[43].

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • ובנה מקדש במקומו, דיון בפרטים ההלכתיים הקשורים עם בניית בית המקדש השלישי, בטאון 'היכל ליובאוויטש' גליון ד', י"א ניסן תשפ"ג, עמוד 83

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

מאמרים באתר קישור חב"ד בישראל


הערות שוליים

  1. המעלה של בית המקדש השלישי על בית הראשון והשני הוא עילוי שבאין ערוך (התוועדויות תשמ"ז ח"ב ע' 202). יהיה הלמעלה מן המקום במקום, אך אז העולם יהיה כלי לזה. גם יהיה נצחי, אך אז הזמן יהיה כלי לזה (ד"ה גדול יהי' תשכ"ב, סה"מ מלוקט ד')
  2. כן משמע מדברי המדרש תנחומא (סוף פרשת פקודי): "במעשה ידיך ארנן, זה בנין בית המקדש שיבנה במהרה בימינו".
  3. ד"ה אי נמי סוכה מא, א. ועד"ז בתוס' שם ד"ה אי נמי.
  4. זוהר חלק א כח, א. קנ, א. חלק ג, רכא, א. ילקוט שמעוני תהלים רמז תתמח.
  5. ירושלמי מגילה פרק א, הלכה יא. ויקרא רבה ט, ו. במדבר רבה יג, ב.
  6. 6.0 6.1 6.2 הלכות מלכים: יא, א-ד.
  7. נלקטו בספר חידושים וביאורים בהלכות בית הבחירה לרמב"ם, סימן יט.
  8. במדבר רבה טו, יג. איכה רבה ב, יג.
  9. איכה ב, ט.
  10. ראה בבא בתרא נג, ב.
  11. לקוטי שיחות חלק י"א, ע' 98 הערה 61.
  12. סנהדרין צח, א.
  13. לקוטי שיחות חלק י"ג, ע' 84 הערה 36. חלק כ"ז, ע' 204.
  14. שיחת שבת פרשת ויקהל-פקודי, תשמ"ח (השלמות, בלתי מוגה).
  15. 15.0 15.1 לקוטי שיחות חלק י"ח, ע' 418 (הובא גם בפתיחה לחידושים וביאורים בהלכות בית הבחירה).
  16. הלכות בית הבחירה פרק א, הלכה ד.
  17. שיחות חלק י"א, ע' 185.
  18. ו' מרחשון תשנ"ב. וראה מעין זה במכתבו של הרב אליהו מכ"ז תשרי תדש"ן - לר' אברהם רון.
  19. 19.0 19.1 מגילה יז, סע"ב.
  20. הושע ג, ה.
  21. 21.0 21.1 21.2 אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב חלק א' אגרת קל (ע' שח ואילך).
  22. ילקוט שמעוני רמז תתפח. וכן במדרש תנחומא נח, יא (בסופו).
  23. תהלים קמז, ב.
  24. יז, ב.
  25. חלק א קלט, א במדרש הנעלם.
  26. מא, א.
  27. מט, א.
  28. ד"ה גדול יהיה תשכ"ב, סעיף ב.
  29. שיחת ש"פ חיי שרה תשמ"ג.
  30. 30.0 30.1 שיחת ש"פ חיי שרה תשמ"ח.
  31. שיחת ש"פ חיי שרה תשמ"ז, הערה 36. וראה עמוד קודם בשולי הגליון.
  32. ראה "ילקוט משיח וגאולה" על פרשת תולדות ולקוטי שיחות חלק ל', פרשת תולדות - שיחה ג' שם דן בכך באריכות.
  33. ש"פ תרומה תשד"מ, התוועדויות ס"ע 1028.
  34. ש"פ עקב תש"מ, שיחו"ק (החדש) ע' 155. מוצ"ש עקב ע' 190.
  35. לקו"ש חי"ח ע' 418 בהע'.
  36. ש"פ ויגש תנש"א אות י.
  37. התוועדויות תשנ"ב ח"א ע'  77.
  38. אג"ק חט"ו ע' שיא.
  39. לקו"ש חט"ל ע' 452.
  40. סוף ד"ה ויקחו לי תרומה תשכ"ה.
  41. התוועדויות תשמ"ז ח"ב ע' 202, ובהע'.
  42. קונט' בית רבנו שבבבל, התוועדויות תשנ"ב ח"א ע' 416, ובהע'.
  43. התוועדויות תשמ"ב ח"ג ע' 1231.