לדלג לתוכן

ירושלים

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
אזור הר הבית במבט אוירי

ירושלים הינה העיר הקדושה ביותר, עיר הבירה והגדולה ביותר[1] בארץ הקודש ומונה 1,040,972 תושבים[2]. חסידי חב"ד גרים בירושלים עוד לפני שנת תר"ז. עם הזמן התפתחה הקהילה ונכון לשנת תשע"ו מתגוררים ברחבי העיר כשש מאות משפחות חב"דיות בשכונות שונות.

תולדות היישוב החב"די בירושלים[עריכה | עריכת קוד מקור]

ראשית ההתיישבות החב"דית בארץ הקודש החלה עוד בדור הראשון לחסידות, בתקופתו של אדמו"ר הזקן, והתפתחה בתקופת אדמו"ר האמצעי, כאשר כמעט כל חסידי חב"ד בתקופה זו התגוררו בקהילה היהודית בחברון, אך במשך השנים בעקבות ההצקות של המושל של חברון עבדול רחמן עברו הרבה משפחות חב"דיות מחברון לירושלים, בשנת תר"ז עמד מספרם על כ-16 משפחות שמנו כ-53 נפש. ובשנת תר"ט מנתה הקהילה כ-30 משפחות.

סיבה נוספת להגירת חסידי חב"ד לירושלים הייתה בעקבות הוראה של אדמו"ר האמצעי[3] שאמר:""הגיעה השעה, שחוג אנ"ש יתרחב גם בירושלים עיר קודשנו, שיתכוננו לשמוע מקרוב את שופרו של משיח, שייתקע על ידי אליהו הנביא בהר הזיתים".

בעת שהגיע השר משה מונטיפיורי ביקשו עדת חסידי חב"ד את עזרתו בבניית בית כנסת חב"ד בירושלים, ואכן השר מונטיפיורי תרם להם כסף אשר איתו הקימו בשנת תרי"ח את בית הכנסת בית מנחם ע"ש אדמו"ר הצמח צדק.

הקהילה החב"דית בירושלים גדלה והלכה[4] עד שבשנת תרל"ג כבר היו 103 משפחות חב"דיות בירושלים.

בית הכנסת של החסידים שכן בעיר העתיקה ומאוחר יותר קיבל את השם "בית מנחם" על שמו של אדמו"ר הצמח צדק.

בתקופת מלחמת העולם הראשונה, בני הקהילה החב"דית בחברון עזבו את העיר, ובסיום המלחמה לא שבו אליה, אלא לירושלים, ומאז הפכה קהילת חב"ד בירושלים למרכזית וחשובה.

ישיבת תורת אמת ירושלים[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – ישיבה גדולה תורת אמת

לאחר שנסגרה ישיבת תורת אמת חברון בשנת תרע"ד, נפתחה הישיבה מחדש בשנת תרפ"ב, על ידי המשפיע הרב שלמה זלמן הבלין בהוראת אדמו"ר הריי"צ.

התוכנית הראשונה הייתה אמנם לפתוח את הישיבה שוב בחברון אלא שהדבר לא התאפשר מחמת השינויים שחלו בעיר זו, ועל כן הוחלט בסופו של דבר לקבוע את הישיבה בירושלים.

בשל קשיים כלכליים שפקדו את הישיבה בעקבות המצב הכספי הרעוע לאחר סיום מלחמת העולם הראשונה, אוחדה הישיבה לצורך גיוס כספים עם הישיבה 'תורת חיים' של הגאון רבי יצחק וינוגרד, ונקראה בשם 'תורת אמת הכללית', וכך נקראה עד לשנת תשכ"ד, אז הוחזר לה שמה המקורי[5].

תחילה התקיימה הישיבה בשכונת בית-ישראל ואחר כך עברה משם אל שכונת גבעת שאול, שם אף נקנו שטחים עבור בנית בנין חדש לישיבה, אלא שבסופו של דבר לא הוצא התכנית לפועל.

הישיבה נשארה בגבעת שאול עד לשנת תרצ"ו שאז עברה לשכונת הבוכרים ובשנים שאחר כך עברה הישיבה לשכונת מאה שערים וכיום ברחוב ירמיהו.

ביקור אדמו"ר הריי"צ בעיר[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – ביקור הרבי הריי"צ בארץ הקודש
כרזה שפורסמה בירושלים לרגל הביקור ההיסטורי

ביום חמישי ב' באב תרפ"ט בשעה 9:30 בבוקר הגיע אדמו"ר הריי"צ לראשונה לירושלים ומיד שראה אותה קרע קריעה ובירך "ברוך דיין האמת", באולם ההמתנה של תחנת הרכבת הגיעו לקבל את פני הרבי כ-5000 איש ובראשם הרבנים הראשיים ורבני קהילות מירושלים.

אחר הצהרים הגיע הרבי לכותל המערבי שם התפלל תפילת מנחה, אמר פרקי תהלים ונשק אל אבני הכותל, ובסיום הביקור בכותל, פנה לעיר העתיקה בה ביקר הרבי את רבה של ירושלים הרב יוסף חיים זוננפלד. למחרת ביקר הרבי את הרבנים הראשיים וכן ביקר בישיבת "מרכז הרב". בשבת שהה הרבי במלון וביום ראשון נסע לביקור בערים נוספות.

ביום שלישי ז' באב חזר הרבי לירושלים, בימים הקרובים ביקר הרבי במוסדות שונים בעיר. ביום שני י"ג באב בשעה 7:00 בבוקר ביקר הרבי שוב בכותל המערבי ובשעה 10:00 עזב הרבי את ירושלים.

על פי בקשתו של אדמו"ר הריי"צ, מי שליווה אותו במהלך ביקורו בעיר היה ראש ישיבת תורת אמת באותם שנים, הרב משה אריה לייב שפירא.

שכונת נוה שלום[עריכה | עריכת קוד מקור]

זמן קצר לאחר ביקורו של הרבי, יצא כולל חב"ד במיזם להקמת שכונת 'נוה שלום' בתמיכת אדמו"ר הריי"צ ולזכרו ועל שמו של אדמו"ר הרש"ב.

לצורך פרסום המיזם, הודפסה חוברת בת 20 עמודים בדפוס צוקרמן (צורת החוברת הודפסה כפנקס הנפתח כלפי מעלה). כולל איורים ופורטרטים, והחוברת עצמה כתובה ביידיש ובאנגלית.

הפעילות חב"דית בעיר[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנת תשי"א הוקם הארגון צעירי אגודת חב"ד ירושלים שפעל בהכוונת הרבי בהפצת תורה ומצוות והפצת המעיינות בירושלים וברחבי ישראל.

הרבי שיגר הוראות שונות סביב התפתחות הפעילות החב"דית בעיר, כמו כן, תבע הרבי שליחת דוחו"ת פרטיים, הן מחברי הנהלת צעירי אגודת חב"ד ירושלים והן מאישים פרטיים, כך לדוגמה כתב הרבי בתמיהה לרב נחום רבינוביץ על כך שאינו מדווח לו על התפתחות ענייני חב"ד בירושלים ומסתפק בדיווחי חברי הנהלת צעירי אגודת חב"ד[6].

קהילות חב"ד בעיר[עריכה | עריכת קוד מקור]

בית הכנסת הראשון של החסידים "בית מנחם" - בית הכנסת צמח צדק (ירושלים) שכן בעיר העתיקה.

כיום מתגוררים בעיר כ-600 משפחות הפזורות בשכונות השונות בהם פעילים כ-16 בתי כנסת חב"ד.

ישוב חב"ד בירושלים[עריכה | עריכת קוד מקור]

מוצג בפאראד בל"ג בעומר על עיר ליובאוויטש בירושלים
פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

בי"ג ניסן תשמ"ז ביקש הרבי ביקש לבנות עיר חב"ד בירושלים, באחרון של פסח חזר הרבי על הבקשה: "לזכות את כלל ישראל בבניית שכונה.. בירושלים עיר הקודש.. שבה יתיישבו יהודים.. שיבואו בעתיד הקרוב מאחורי מסך הברזל".

בחלוקת כוס של ברכה במוצאי החג החזן צבי צ'צקס חיבר את הניגון "בונה ישוב חב"ד בירושלים"[7].

בעקבות קריאה זו אגודת שמי"ר בנו את "עיר חב"ד" - קריה לעולי רוסיה בשכונת רמות[8]. בעת העלייה הגדולה בשנת ה'תנש"א, שוכנו שם עולים חדשים. בנוסף קיים מרכז חב"די נוסף שנועד לעולי רוסיה בסנהדריה המורחבת, ובו התגוררו רבים מחשובי החסידים בעיר. בשנת תש"ע הושלמה בניית בית הכנסת והמרכז הקהילתי במרכז השיכון.

חב"ד בעירייה[עריכה | עריכת קוד מקור]

מעלה הרב ננס. מימין לשלט הרב יעקב שנור, הרב נפתלי רוט, הרב בנימין זילברשטרום
שי ששלח טדי קולק אל הרבי לרגל יום ההולדת ה-75 בי"א ניסן תשל"ז

בירושלים חסידי חב"ד מצביעים בבחירות לעירייה למפלגה בה משולב נציג חב"ד. רוב השנים - אגודת ישראל[9]. נציגי חב"ד בעירייה בעבר:

רחובות חב"דיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

בעיר ישנם רחובות הקשורים לחב"ד:

מוסדות חב"ד בעיר[עריכה | עריכת קוד מקור]

ישיבת תורת אמת

ישיבות[עריכה | עריכת קוד מקור]

תלמודי תורה[עריכה | עריכת קוד מקור]

כוללים[עריכה | עריכת קוד מקור]

בתי ספר - בנות[עריכה | עריכת קוד מקור]

מדרשיות לנשים[עריכה | עריכת קוד מקור]

ספריה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בתי חב"ד בעיר[עריכה | עריכת קוד מקור]

תהלוכת ל"ג בעומר בכיכר השבת
  • ארמון - הנציב - הרב חיים ניסלביץ'
  • ארנונה - הרב מנחם מענדל בריקמן.
  • בית הכרם - הרב דב בער ערנטרוי
  • בית וגן - הרב מנחם מענדל לאבקובסקי
  • בקעה (לדוברי עברית) - הרב אריה לוי.
  • בקעה (לדוברי אנגלית) - הרב אברהם הנדל.
  • גבעת מרדכי - רמת הכרם - הרב יעקב סלונים.
  • גבעת שאול - הרב משה קטן.
  • גילה - הרב הירש פרבר.
  • דוברי פורטוגזית - הרב אברהם אודרמן.
  • דוברי צרפתית - הרב יצחק חביב.
  • דוברי רוסית - הרב מאיר הרצל.
  • האוניברסיטה - הרב יוסף איברט.
  • הולילנד - רמת דניה - הרב שמואל בר כוכבא.
  • הכותל המערבי - הרב יוסף הלפרין.
  • העיר העתיקה - הרב מנחם מענדל אזדאבא.
  • הר חומה - הרב שניאור זלמן כהן.
  • מלחה - רמת שרת - הרב ברוך חדד.
  • מרכז חינוכי חסידותי - הרב נפתלי רוט.
  • צעירי חב"ד ירושלים - הרב נועם רוט.
  • מרכז העיר - הרב דורון אורן.
  • נווה יעקב - הרב מאיר שלמה בוטמן[11]
  • נחלת שבעה - הרב יוסף יצחק סלונים.
  • עין כרם - הרב יונתן שפיצר.
  • עיר גנים - הרב בגין קלימי.
  • פסגת זאב מזרח - הרב סימן קלמיאן.
  • פסגת זאב מרכז - הרב אריאל פוזילוב.
  • פסגת זאב צפון - הרב יצחק קורץ.
  • קריית יובל - הרב יוסף אלגזי.
  • רחביה - הרב ישראל גולדברג.
  • מחנה יהודה - הדווידקה - הרב צבי הירש רודרמן.
  • רמות - הרב יעקב זוננפלד.
  • רמת אשכול - הרב ראובן בורושנסקי.
  • תחנה מרכזית אגד - הרב מנחם מענדל וילהלם.
  • תחנת הרכבת יצחק נבון - הרב ישעיהו וייס.
  • תלפיות-מזרח - הרב חיים גוטליב.
  • קריית הלאום - הרב יוסף חיים פרידמן.
  • הרב מאיר משי - זהב.

ועד השלוחים[עריכה | עריכת קוד מקור]

בחשון תשפ"ה נבחר ועד השלוחים בירושלים ביוזמת צעירי אגודת חב"ד בישראל. הועד מייצג את בתי חב"ד בירושלים כלפי העירייה וגורמים נוספים.

הבחירה בוצעה בניגוד למחאת חלק מהשלוחים ובהם השליח הוותיק הרב נפתלי רוט מנהל צעירי אגודת חב"ד ירושלים ובניגוד לדעת הרב יעקב הלפרין נציג חב"ד בעיריית ירושלים.

בחסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

לפי החסידות ירושלים שייכת למידת הודיה ונצח[12]. כמו״כ מוסבר במקומות רבים בחסידות כי ירושלים קשורה עם שלימות מיוחדת במידת היראה: ירושלים - ״יראה״ שלם.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הסטוריה חב"דית בירושלים

אתרי אינטרנט של בתי חב"ד בירושלים


ארבע ערי הקודש
ירושליםחברוןטבריהצפת

הערות שוליים

  1. בכמות אנשים ולא בשטח
  2. נכון לתאריך תמוז תשפ"ב.
  3. מפי ר' שמואל משיוף
  4. לעומת הקהילה בחברון שהתמעטה.
  5. על פי הצעת הר' טוביה בלוי, לקט ופרט חלק חמישי, אות עד.
  6. מכתב שנדפס בהוספות לקונטרס מאמר של ועד הנחות בלה"ק לשבת פרשת בלק תשפ"ה, עמ' 317.
  7. עידוד שירת "בונה ברחמיו יישוב חב"ד בירושלים"
  8. התוכנית להקמת שכונה חב"דית בירושלים
  9. לאחר מערכת הבחירות המקומיות בשנת תשפ"ד הודיעו גורמים בקהילת חב"ד על ניתוק הקשרים מהמפלגה ידיעה באתר
  10. אבריימקה אייזנשטיין, בשורה משמחת: כולל אברכים חדש בירושלים ד' שבט תשפ"ה.
  11. נווה יעקב: כששליח הרבי ביקש משליח הרבי לפעול בשכונה
  12. אור התורה במדבר כרך ב' עמוד י"ג
משוב על הערך