קישור לקטגורית ערכים מומלצים
קישור לקטגורית ערכים מומלצים

ניצוץ משיח: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " ובינה " ב־" ובינה ")
אין תקציר עריכה
 
(116 גרסאות ביניים של 19 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''ניצוץ משיח''' הוא הארה מנשמתו של [[מלך המשיח]], המאירה אצל כל [[יהודי]] בחלק העמוק ביותר של [[נשמה|נשמתו]] ([[יחידה]], או [[עצם הנשמה]]). בזכות קשר זה שיש למלך המשיח עם כל יהודי, יש בכוחו לגאול את כל אחד ואחד מישראל.
[[קובץ:ניצוץמ.JPG|שמאל|ממוזער|250px|דברי הבעל שם טוב המובאים לראשונה בספר [[מאור עיניים]] בנושא]]
'''ניצוץ משיח''' הוא הארה מנשמתו של [[מלך המשיח]], המאירה אצל כל [[יהודי]] בחלק הפנימי ביותר של [[נשמה|נשמתו]] ([[יחידה]], או [[עצם הנשמה]]). בזכות קשר זה שיש למלך המשיח עם כל יהודי, יש בכוחו [[גאולה|לגאול]] את כל אחד ואחד מישראל, אך העבודה מוטלת על כל יהודי ויהודי בפרט לגלות ניצוץ זה מהכח אל הפועל.


ניצוץ המשיח נותן ליהודי את הכח לעבוד את עבודתו באופן שלמעלה ממדידה והגבלה, מעין [[ימות המשיח]] - ועל ידי זה ביכלתו [[לחיות גאולה|לפעול אצל עצמו גאולה פרטית]] עוד בזמן ה[[גלות]], וכן להביא בפועל את [[הגאולה האמיתית והשלימה|הגאולה הכללית]].
ניצוץ המשיח נותן ליהודי את הכח ל[[עבודת השם|עבוד את הבורא]] למעלה ממדידה והגבלה, מעין [[ימות המשיח]] - ועל ידי זה ביכלתו [[לחיות גאולה|לפעול אצל עצמו גאולה פרטית]] עוד בזמן ה[[גלות]], וכן להביא בפועל את [[הגאולה האמיתית והשלימה|הגאולה הכללית]].


==מקורו בספרי החסידות==
==מקורו בספרי החסידות==
קיומו של קשר בין נשמתו של כל יהודי לנשמת המשיח מופיע לראשונה באופן ברור בכתביו של רבי [[מנחם נחום מצ'רנוביל]], המביא בספרו [[מאור עיניים]] אמרה בשם ה[[בעל שם טוב]], וזה לשונו:{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=כמאמר הבעל שם טוב נבג"ם צריך כל אחד מישראל לתקן ולהכין חלק קומת משיח השייך לנשמתו כנודע שאדם ראשי תיבות [[אדם]] [[דוד]] [[משיח]] . . וכמו כן יהיה משיח קומה שלימה מכל נשמות ישראל כלולה משישים ריבוא . . על כן צריך כל אחד מישראל לתקן חלק בחינת משיח השייך לחלק נשמתו . .|מקור=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=24871&st=&pgnum=186 מאור עיניים פרשת פנחס]}}
המקור הקדום ביותר העוסק בקשר בין [[נשמה|נשמתו]] של כל יהודי לנשמתו של מלך המשיח הוא בכתביו של רבי [[מנחם נחום מצ'רנוביל]], המביא בספרו [[מאור עיניים]] אמרה בשם ה[[בעל שם טוב]], וזה לשונו:{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=כמאמר הבעל שם טוב נבג"מ שצריך כל אחד מישראל לתקן ולהכין '''חלק קומת משיח השייך לנשמתו''' כנודע שאדם הוא ראשי תיבות [[אדם]] [[דוד]] [[משיח]].. וכמו כן יהיה משיח קומה שלימה מכל [[נשמה|נשמות]] ישראל כלולה משישים ריבוא.. על כן צריך כל אחד מישראל לתקן חלק בחינת משיח השייך לחלק נשמתו..|מקור=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=24871&st=&pgnum=186 מאור עיניים פרשת פנחס]}}


[[הרבי]] הביא לכך מקור ורמז בדברי חז"ל על הפסוק{{הערה|במדבר כד, כז.}}: "דרך כוכב מיעקב". המפרשים אותו פעם אחת כ[[נבואה]] על מלך המשיח{{הערה|תלמוד ירושלמי תענית פרק ד' הלכה ה. תרגום אונקלוס על הפסוק. ופירוש הרמב"ן על הפסוק.}}, ובמקום אחר על כל אחד מ[[ישראל]]{{הערה|תלמוד ירושלמי מעשר שני סוף פרק ד.}}. ומכיוון שהכלל הוא כי על פי האמת כל הביאורים שישנם בפסוק אחד שייכים זה לזה. {{הערה|ההוכחה לכך מצוינת בשיחותיו של הרבי - ראה לקו"ש ח"ג ע' 782 ועוד.- מדרשת חז"ל (נדה סא, ב) על המילה "שעטנז" המורכבת משלשה מילים 'שוע' 'טווי' ו'נוז' שמכך הסיקו חז"ל להלכה שאיסור שעטנז הוא רק כשהתקיימו כל אופני וחלקי המלאכה.}} מוכח שישנה שייכות בין כל אחד מישראל לנשמת משיח, שעל שניהם נאמר שהם 'כוכב מיעקב', והוא לפי שיש בהם ניצוץ מנשמתו של משיח{{הערה|1=ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 599 (בתרגום לעברית בספר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25066&st=&pgnum=129&hilite= תורת מנחם חלק ל"ד עמוד 102 ואילך]) ועמוד 692 בהערה וראה תורת מנחם התוועדויות [[תשמ"ו]] חלק א עמוד 344}}.
ביאור מפורט יותר אודות מהותו של ניצוץ זה, והעבודה של גילוי הניצוץ, אנו מוצאים בדור מאוחר יותר, בשם [[המגיד מקוזניץ']]{{הערה|שם=באר|באר יעקב חיים פרשת בראשית}}:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=כל התעוררות שאדם מרגיש בחייו, הן ב[[תורה]] הן ב[[תפילה]], הוא מ'''חלק המשיח שיש בכל הנשמות''', ולפני [[ביאת המשיח]] [[אחדות|יתאחדו]] כל חלקי המשיח המפוזרים בעולם לקומה שלימה, בחינת נכספה וגם כלתה נפשי לחצרות ה' לבי ובשרי ירננו לאל חי}}


על פי עניין זה הסביר הרבי קטע תמוה בסדר התפילה. בעת פתיחת הארון להוצאת ספר התורה בימים טובים מתפלל כל הציבור ואומר{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32581&st=&pgnum=184&hilite= סידור תהילת ה' (הישן) עמוד 184].}}: "רבונו של עולם . . ויתקיים בנו מקרא שכתוב{{הערה|ישעיה יא, ב.}} ונחה עליו רוח ה' רוח [[חכמה]] ו[[בינה]] רוח עצה וגבורה". כלומר, הציבור מתפלל שיתקיים בו פסוק ונבואה שנאמרה אודות משיח צדקנו?! תמיהה זו העלה הרב [[חיים אלעזר שפירא]] בעל המנחת אלעזר בספרו חמשה מאמרות{{הערה|אות כז.}} והשאיר שיש לאומרו למרות התמיהה כי בוודאי נקבע כן על פי גדולי ישראל. אמנם הרבי מסביר שעל פי האמור בספר מאור עיניים שכל אחד מישראל יש לו חלק מנשמת משיח ממילא נמצאים אצלו (מעין) תכונותיו של משיח ושוב שייך שיבקש שיתקיים בו עצמו פסוק זה{{הערה|התוועדויות [[תשמ"ג]] חלק ג עמוד 1315 ואילך. התוועדויות [[תשמ"ו]] עמוד 144 ואילך.}}.
גם הרבי [[הרש"ב]] קובע כי כל נשמה כלולה מכל הדרגות של ה[[אבות]], [[משה רבינו|משה]] ומשיח:{{ציטוט|תוכן=וכל נשמה היא נשמה דאצילות, והראיה ממאמר רז"ל שיוכל כל אדם לומר מתי יגיעו מעשי למעשה [[האבות]] אברהם יצחק ויעקב, וגם למעלת משה, ועוד למעלה יותר '''שיוכל להגיע למדרגת משיח גם כן, והיינו מצד שורש נפשו שיש בו מכל המדרגות...'''|מקור=[http://www.otzar770.com/cgi-bin/ImageService.exe/convert?ilFN=c:\projects\otzar770\ocr_files\rashab\5643-44\B0000070.tif&ilIF=G&ilSC=30 ספר המאמרים תרמ"ג עמוד ע']}}


==דרגתו==
[[הרבי]] הביא לכך מקור ורמז בדברי חז"ל על הפסוק{{הערה|במדבר כד, כז.}}: "דרך כוכב מיעקב" - המפורש במקום אחד כ[[נבואה]] על מלך המשיח{{הערה|תלמוד ירושלמי תענית פרק ד' הלכה ה. תרגום אונקלוס ופירוש [[הרמב"ן]] על הפסוק.}}, ובמקום אחר על כל אחד מ[[ישראל]]{{הערה|תלמוד ירושלמי מעשר שני סוף פרק ד.}}. על פי הכלל שביאורים שונים על אותו פסוק אחד שייכים זה לזה{{הערה|ההוכחה לכך מצוינת בשיחותיו של הרבי - ראה לקו"ש ח"ג ע' 782 ועוד.- מדרשת חז"ל (נדה סא, ב) על המילה "שעטנז" המורכבת משלשה מילים 'שוע' 'טווי' ו'נוז' שמכך הסיקו חז"ל להלכה שאיסור [[שעטנז]] הוא רק כשהתקיימו כל אופני וחלקי המלאכה.}}, מוכח שישנה שייכות בין כל אחד מישראל לנשמת משיח, שעל שניהם נאמר שהם 'כוכב מיעקב', והוא לפי שיש בכל יהודי ניצוץ מנשמתו של משיח{{הערה|1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16065&st=&pgnum=323 לקוטי שיחות חלק ב' עמוד 599] [[עברית]] - בספר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25066&st=&pgnum=129&hilite= תורת מנחם חלק ל"ד עמוד 102 ואילך]), ועמוד 692 בהערה. וראה תורת מנחם התוועדויות [[תשמ"ו]] חלק א' עמוד 344.}}.
{{ערכים מורחבים|ערכים=[[יחידה]], [[עצם הנשמה]]}}
ניצוץ משיח הוא נקודת היהדות שביהודי, הנרמז באות יו"ד, שהיא ראש התיבה של שמם "ישראל".{{הערה|שם=לקו"ש לט|לקוטי שיחות חלק לט, [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/9/23/348.htm הוספות עמוד 348].}} בדרגות הנפש היא בכללות בדרגת ה[[יחידה]] שבנפש, שעניינה הוא תנועת הנפש בהתאחדותה עם הקב"ה באופן של "יחידה ליחדך" כלומר שהנפש מתבטלת לגמרי לשורשה שהוא [[הקב"ה]] מקור החיים והנשמות.{{הערה|שם=תו"מ|תורת מנחם התוועדויות - [[תשמ"ו]] עמוד 343 ואילך, לקוטי שיחות חלק כט עמוד 358 ואילך.}}  


אולם בכמה מהשיחות ביאר הרבי כי לאמתו של דבר דרגת הניצוץ היא בדרגה העמוקה ביותר בנשמה - ב[[עצם הנשמה]] שהיא מעל כל התוארים, והיא כפי שהנשמה היא בעצם דבר אחד עם [[עצמות ומהות]]. עניינה בעבודה הוא עצם הידיעה שישנו מציאות בעצם הנשמה שהיא אחת עם עצמותו.{{הערה|תורת מנחם התוועדויות [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 319.}}
על פי עניין זה הסביר הרבי קטע תמוה בסדר התפילה. בעת פתיחת הארון להוצאת ספר התורה בימים טובים, אומר הקהל{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32581&st=&pgnum=184&hilite= סידור תהילת ה' (הישן) עמוד 184].}}: "רבונו של עולם.. ויתקיים בנו מקרא שכתוב{{הערה|ישעיה יא, ב.}} ונחה עליו רוח ה' רוח [[חכמה]] ו[[בינה]] רוח עצה וגבורה". כלומר, הציבור מתפלל שיתקיים בו פסוק ונבואה שנאמרה אודות משיח צדקנו?! תמיהה זו העלה הרב [[חיים אלעזר שפירא]] בעל המנחת אלעזר בספרו חמשה מאמרות{{הערה|אות כז.}}, ולמרות התמיהה פסק שיש לומר את הנוסח שנקבע על ידי גדולי ישראל. אמנם הרבי מסביר זאת על פי האמור בספר מאור עיניים - שכל אחד מישראל יש לו חלק מנשמת משיח, ואם כן נמצאים אצלו (מעין) תכונותיו של משיח, ולכן יכול לבקש שיתקיים בו עצמו פסוק זה{{הערה|התוועדויות [[תשמ"ג]] חלק ג' עמוד 1315 ואילך. התוועדויות [[תשמ"ו]] עמוד 144 ואילך.}}.
ומסיבה זו הוא נמצא בגילוי יותר אצל ילדים שאצלם הכוחות הפנימיים פחות נעלמים, ולכן עצם הנשמה נמצאת בהם בגלוי יותר, שעל שם זה אמרו עליהם{{הערה|שבת קיט, ב.}} "אל תגעו במשיחי" אלו תינוקות של בית רבן.{{הערה|1=שיחת קודש שבת פרשת ראה מברכים חודש אלול תשמ"א, ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4629&st=&pgnum=552&hilite= שיחות קודש חלק ד עמוד 532]).}}{{הערה|תורת מנחם התוועדויות - [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 273 ואילך.}}


==עניינו==
==דרגתו ועניינו==
נחיצותו של ניצוץ מנשמת משיח בנשמתו של כל יהודי היא הן לצורך עבודת הנשמה בגלות והן לצורך הגאולה עצמה. יכולתה של הנשמה להתעלות מעל חושך הגלות ולעבוד עבודתה היא הודות לניצוץ זה (כדלהלן פסקה 'העבודה'). כמו כן ביאת המשיח התלוי בעבודתם של ישראל היא גם רק אודות לקיומו של ניצוץ זה המקשר את עבודת היהודי עם מלך המשיח (כדלהלן בפסקה 'השפעתו בכוחות הנפש ולביאת המשיח') וכן מצד הגאולה עצמה שיכולתו של משיח לגאול כל אחד מישראל בדרגתו הוא הודות לניצוץ זה (כדלהלן).
{{ערכים מורחבים|ערכים=[[יחידה שבנפש]], [[עצם הנשמה]]}}
ניצוץ משיח הוא 'נקודת היהדות' שבנפשו של יהודי - הנרמזת באות יו"ד, [[ראשי תיבות|ראש התיבה]] של שם עם '''י'''שראל{{הערה|שם=לקו"ש לט|1=שיחת ערב ראש השנה תשנ"ב סעיף ו', [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=14 ספר השיחות תשנ"ב עמוד 6].}}. כמו כן מכונה נקודה זו "נקודת פנימיות הלב"{{הערה|שם=תניא|1=ראה [[תניא]] [[אגרת הקודש - סימן ד'|אגרת הקודש סימן ד']]. וראה ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16065&st=&pgnum=415&hilite= לקוטי שיחות חלק ב' עמוד 692 בהערה], שמקשר בין העניינים.}}.


ניצוץ משיח והתגלותה הכרחים לביאת המשיח ולהתממשות הגאולה, זאת מכיוון שמשיח תפקידו לגאול את כל אחד ואחד מישראל, לכן בהכרח שיש למשיח שייכות לכל אחד מהנגאלים. ועל דרך המבואר בנוגע ל[[משה רבינו]] שיכולתו לרדת לדרגתו של כל אחד במצבו הירוד ושם להשפיע לו [[דעת]] באלקות היא רק אודות לקשר שיש לו עם כל אחד מישראל, וכביאור [[תורת החסידות]]{{הערה|[[לקוטי תורה]] בעלותך לא, ד ועוד.}} על טענתו{{הערה|במדבר יא, כא.}}: "שש מאות אלף רגלי העם אשר אנכי בקרבו" שכוונתו הייתה שעם ישראל נחשב כולו כמציאות אחת המורכבת מאיברים רבים, כך שמשה רבינו הוא המציאות הפנימית והעיקרית של עם ישראל, וכל שאר בני ישראל, גם אלו הנמצאים בדרגה פחותה יותר, הם כרגליו וחלק ממנו. על דרך זה הוא במלך המשיח כדי לגאול יהודי מהגלות, עליו להתקשר עם מציאות היהודי הנמצאת בגלות, והוא על ידי ניצוץ מנשמתו הנמצאת ומאיר בנשמתו של כל יהודי לפי דרגתו, ובאופן שהניצוץ עצמו אינו נמצא בגלות, ורק הודות לכך יגאל ישראל על ידי מלך המשיח להיותם חלקים וניצוצות מנשמתו.{{הערה|[[התוועדות]] [[תשמ"ג]] חלק ג עמוד 1315.}}{{הערה|סוף מאמר דיבור המתחיל 'אתה הראת' תשל"ז. [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/1/28/209.htm ספר המאמרים מלוקט (החדש) כרך א עמוד 209].}}
דרגתו של ניצוץ המשיח היא בחלק העמוק ביותר שבנפש. בספר התניא מקביל [[אדמו"ר הזקן]] ניצוץ זה למדרגת ה[[חכמה]] שבנפש, ש"בה מלובש וגנוז אור ה' ממש"{{הערה|שם=שם|אגרת הקודש שם. בכלל, בספר התניא אדמו"ר הזקן מתייחס ל[[ספירת החכמה]] כדרגה הגבוהה ביותר ולא כותב על הדרגות שלמעלה ממנה; ראה [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/4/4b.htm לקוטי תורה ויקרא ד, ב].}}. בדרך כלל, ביאר הרבי שזוהי דרגת ה[[יחידה שבנפש]]{{הערה|1=ראה שיחת ליל [[שמחת תורה]] [[תשמ"ו]] - [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16024&st=&pgnum=373&hilite= לקוטי שיחות חלק כ"ט, עמוד 358 ואילך] (ב[[עברית]] - ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16057&st=&pgnum=347 תורת מנחם התוועדויות תשמ"ו חלק א', עמוד 342 ואילך]). ובמקומות רבים נוספים.}}. אמנם בשיחה נוספת חידש הרבי, שדרגתו של הניצוץ הוא לא רק בדרגת היחידה (שגם היא רק "שם" לנשמה עצמה) - אלא ב[[עצם הנשמה]] ממש{{הערה|[[דבר מלכות]] שיחת ש"פ תולדות תשנ"ב, סעיף י': "נוסף על המדובר כמה פעמים שהגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו באה על ידי זה שכל אחד ואחד מישראל מגלה ניצוץ משיח שבו, בחינת היחידה – יש להוסיף ולתקן שעיקר הכוונה היא (לא לבחינת היחידה שהיא אחד מחמשה שמות שנקראו לעצם הנשמה, אלא) להתגלות עצם הנשמה ממש, שזהו אמיתת ענינו של משיח (הן ניצוץ משיח שבכל אחד ואחד מישראל, והן ועל אחת כמה וכמה משיח הכללי), העצם דישראל שלמעלה מבחינת היחידה".}}.


וכן הוא גם בנוגע ללימוד התורה שילמד משיח. על ידי זה שבכל אחד מישראל יש ניצוץ משיח יוכל המשיח [[מלך המשיח#"רב" - מלמד תורה|ללמד את כל ישראל תורה]] ויוציא את כולם מהגלות וימשיך להם השפעות.{{הערה|ספר המאמרים [[תשל"ד]] - [[תשל"ה]] עמוד 252.}}
כיוון שניצוץ המשיח הוא החלק העמוק ביותר הנפש, המאוחד עם [[הקדוש ברוך הוא]] בתכלית - לכן התקשרותו עם הקדוש ברוך הוא אינה בדרך שכלית וכדומה, אלא בדרך שלמעלה מטעם ודעת{{הערה|ועניין זה מרומז במאמר חז"ל (סנהדרין צ"ז, א.) "משיח בא בהיסח הדעת", שכוונתו הפנימית היא - שעניינו של משיח הוא התקשרות באלוקות שלמעלה מן הדעת}}. כלומר שנשמת היהודי מרגישה שהיא מאוחדת ודבוקה עם מקורה, הקדוש ברוך הוא, מצד עצם מציאותה. וגם בעבודת האדם ענינו של הניצוץ הוא לא עבודה פרטית, אלא עצם הידיעה שהוא מאוחד עם הקדוש ברוך הוא{{הערה|אגרת הקודש ושיחות הנ"ל.}}.


===העבודה===
ההתקשרות ל[[קב"ה]] שעל ידי ניצוץ המשיח, שרשה בנשמת המשיח - שהוא הממשיך והמגלה בנשמות ישראל את דרגת התקשרות זו. ולכן נקרא המשיח "יחידה כללית" - כיון שהוא כולל את כל בחינות ה"יחידה" של כל בני ישראל{{הערה|ראה הנסמן בשיחת שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל, הערה 27.}}. וזוהי גם הסיבה לכך ש[[נשיא הדור]] - הכולל את כל נשמות הדור - הוא היחידה הכללית, וממילא גם המשיח שבדור{{הערה|ראה דבר מלכות ש"פ וירא תשנ"ב הערה 127. [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] הערה 53 - התוועדויות [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 420.}}.
עניינו בעבודה של הניצוץ משיח הוא כעניינו של משיח הכללי בעולם. עניינו של משיח הוא שיגלה את האלקות כפי שהיא למעלה מהבנה אנושית ושכלית (בשפת תורת החסידות - "כפי שהוא למעלה מטעם ודעת"), כך גם עניינו של ניצוץ משיח שהוא דרגת התקשרותו של היהודי עם הקבבאופן למעלה מטעם ודעת. וזוהי כוונת חז"ל במאמרם{{הערה|סנהדרין צ"ז, א.}}: שמשיח בא "בהיסח הדעת" לפי שעניינו הוא הקשר לאלקות שלמעלה מהשכל והדעת.


אולם דרגה גבוהה זו נעלמת בזמן ה[[גלות]] כשישנו מצב של העלם והסתר בעולם, שאז האור האלוקי מסתתר ומתכסה בכיסויים רבים, וגם בנפש האדם האור האלוקי אינו מורגש, והאדם אינו מרגיש את המציאות הנעלה של ניצוץ משיח שבה הוא חלק אלוק ממעל ממש, ויתירה מכך שלפעמים הוא בגלות ממש בתוך ה[[נפש הבהמית]], כאדם הנמצא בבית הסוהר וידיו קשורות באזיקים, והוא כאשר האדם שקוע בענייני העולם בהתקשרות חזקה על ידי ה[[נפש הבהמית]] שבו, מעלימה ההתקשרות העמוקה בענייני העולם על הקשר העצמי של הנשמה לקדושה ואלוקות.
==התגלותו==
עבודתו של יהודי הוא לגלות את הקשר הזה שמתוך ניצוץ המשיח זה על ידי [[עבודת התפילה]] מעומק הלב. שעה זו מסוגלת לגלות את הנקודה הפנימית שבאדם שלמעלה מטעם ודעת, מכיון שבתפילה האדם מרכז את כוחות הנפש ומקשרם לבורא העולם, ובכך הוא מגלה את שורש הקשר שלו לבורא העולם שהוא חלק היחידה שבו.  
ניצוץ המשיח נמצא בהעלם, כיון שבדרך כלל ה[[נפש האלוקית#הלבושים|כוחות הגלויים]] שבאדם נמצאים בגלוי והם מעלימים על ההתקשרות העצמית שבעצם הנפש{{הערה|ראה שיחות ש"פ וירא וש"פ תולדות הנ"ל.}}. במיוחד נמצא הניצוץ בהעלם בזמן ה[[גלות]], שאז יש העלם והסתר כללי על האור האלוקי; ועוד יותר, כאשר [[נפש הבהמית|נפשו הבהמית]] של האדם מורידה אותו לגלות פרטית והוא שקוע בתאוות ועניני העולם{{הערה|שם=שם}}.


סגולה נוספת לכך היא נתינת [[צדקה]] מכסף שעמל בו בעסקיו, לפי שבעסקיו משקיע האדם את עומק נפשו בפועל בכך שהוא משקיע את כל כוחותיו בעסקיו, ועל ידי שנותן הכסף לצדקה, בעוד שהיה יכול להשתמש בו לכוחות הגוף להנאתו, הרי הוא נותן את עומק נפשו ונקודת ליבו למצווה אלוקית. בפעולתו זו - מסירת תמצית לבו ועומק נפשו לאלקות על ידי התפילה והצדקה - מעלה האדם את כל התורה ומצוות שלו שיהיו חדורים עם הקשר האלוקי שבנקודת הלב. עבודה זו היא גילוי המשיח הפרטי שבנפש האדם.{{הערה|ראה בכל זה תניא אגרת הקודש סימן ד, ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 692 בהערה שמקשר בין העניינים.}}
תפקידו של האדם הוא לגלות את הניצוץ על ידי עבודתו בזמן הגלות, ועל ידי זה בכוחו להתעלות ולהתרומם כבר בזמן הגלות מעין הגאולה. כמו כן, בזכות ניצוץ זה בכוחו להביא את הגאולה בפועל.


ניצוץ משיח שבכל אחד קשור לנשיא הדור שבכל דור. נשיא הדור הוא [[מלך המשיח#משיח שבכל דור|משיח שבדור]]{{הערה|שנשיא ישראל הוא התפשטות של [[משה רבינו]] שמשה הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון לכן כל נשיא ישראל עניינו הוא משיח.(התוועדויות [[תשמ"ו]] שם לקוטי שיחות חלק כט שם).}} כמו כן נשיא הדור הוא [[נשמה]] כללית, וממילא כולל גם את כל ניצוצי משיח שבדור, (ושניהם תלויים זה בזה שלפי שכולל כל ניצוצי משיח בהכרח אם כן שהוא גם המשיח הכללי שבדור{{הערה|[[קונטרס בית רבינו שבבבל]] הערה 53 - התוועדויות [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 420.}}.) לכן גילוי ניצוץ משיח תלוי בקיום הוראותיו, ודווקא על ידי ההתקשרות אליו נקל יותר להביא לגלוי הניצוץ הפרטי. ובפרט על ידי קיום השליחות שלו שמתגלה בשליח שהוא 'כמותו' של המשלח - כמאמר חז"ל "שלוחו של אדם כמותו" - דהיינו שמתגלה בו עניין המשיח שבמשלח. וזה נרמז בזה שהגימטריה של 'שליח' יחד עם  י' כוחות הנפש (שבהם הארת הניצוץ משיח) הוא 'משיח'.{{הערה|שם=תו"מ}} ובפרט על ידי נשיאי החסידות ו[[תורת החסידות]] השייכים באופן גלוי לביאת המשיח שלימוד תורתם מסייע ופועל גילוי הניצוץ.{{הערה|שם=לקו"ש לט}}
===בזמן הגלות===
למרות היות הניצוץ בהעלם בדרך כלל - ישנם כמה וכמה מקומות, זמנים ואישים שבהם הוא נמצא בגלוי יותר, המבוארים ב[[תורת החסידות]]:
*'''תורת החסידות''': [[הבעל שם טוב]] המשיך לתוך נשמות ישראל את שורש נשמתם הנקרא מזלא (שהוא היחידה שבנפש), ולכן נקרא בשם בעל שם טוב, כי מדרגת "כתר שם טוב" היא מדריגת אורו של משיח שעולה על כל הג' כתרים{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/418&search=אלפים כתר שם טוב ע' תיח] - מדברי אדמו"ר הרש"ב.}}.
*'''נשיא הדור''': כיון ש[[נשיא הדור]] הוא ה[[משיח שבדור]], ונשמתו היא היחידה הכללית הכוללת את כל נשמות הדור (כנ"ל) - לכן אצלו גלויה הארת המשיח והוא נותן את הכח לכל יהודי לגלות את הניצוץ שבו{{הערה|שיחות שמחת תורה תשמ"ו וקונטרס בית רבינו שבבבל הנ"ל.}}. ובמיוחד אצל נשיאי {{קח|תורת |החסידות}}, השייכים באופן גלוי לביאת המשיח{{הערה|שם=לקו"ש לט}}.
*'''תינוקות של בית רבן''': אצל [[ילד]]ים שאר כוחות הנפש אינם מפותחים, וממילא גם אינם מעלימים על הנקודה הפנימית של עצם הנפש - ולכן ניצוץ המשיח אצלם גלוי יותר. זוהי גם כוונת [[חז"ל]] באמרם שהילדים נקראים "משיחי", כמאמר{{הערה|שבת קיט, ב.}}: "אל תגעו במשיחי - אלו תינוקות של בית רבן"{{הערה|1=שיחת קודש שבת פרשת ראה מברכים [[חודש אלול]] תשמ"א, ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4629&st=&pgnum=552&hilite= שיחות קודש חלק ד עמוד 532]). תורת מנחם התוועדויות - [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 273 ואילך.}}.
*'''ראש חודש''': בכל [[ראש חודש]], כאשר ה[[לבנה]] מתחדשת, ישנה גם התחדשות ב[[עם ישראל]] שעליהם נאמר{{הערה|ראה סוכה כט, א.}} שהם "[[לוח עברי|מונים ללבנה]]" ו"דומים ללבנה". התחדשות זו היא גילוי ניצוץ המשיח, הפועלת חידוש בכל מציאותו של האדם ופועלת את ביאת המשיח{{הערה|1=דבר מלכות שיחת ש"פ תולדות תשנ"ב סעיף ב', [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=131&hilite= ספר השיחות חלק א' ע' 123].}}.


מובא בספרים שבשנת [[ת"ק]] לאלף השישי יחל להתנוצץ בעולם ניצוצות של הגאולה ובאותה תקופה אכן התגלה ה[[בעל שם טוב]] אשר היה הניצוץ משיח הכללי{{הערה|[[מגדל עז]] עמ' תצב}} על ידי תורת החסידות שהיא כידוע טעימה מתורתו של משיח.
כמו כן מבוארים בחסידות כמה וכמה ענינים בעבודת האדם שבהם הוא יכול לגלות את ניצוץ המשיח (בנוסף לכך שכל קיום תורה ומצוות מגלה את הניצוץ{{הערה|לקוטי שיחות חלק ב' ע' 599 הנ"ל.}}):
*'''עבודת התפילה''': בשעת [[עבודת התפילה]] מגלה האדם את הקשר הפנימי שלו לקדוש ברוך הוא שלמעלה מטעם ודעת, ונשמתו יוצאת מהגלות הפרטית לפי שעה; לכן בזמן זה במיוחד מתגלה ניצוץ המשיח{{הערה|שם=שם}}.
*'''צדקה''': כיון שבעסקיו משקיע האדם את כל נפשו וכוחותיו כדי להרוויח כסף, לכן כשהוא מפזר כסף זה למצוות ה[[צדקה]] הוא מגלה את הנקודה הפנימית ביותר שבנפשו ומקשר אותה לקדוש ברוך הוא, ועל ידי זה הוא מעלה את כל עבודתו בתורה ומצוות - וזהו גילוי ניצוץ המשיח{{הערה|שם=שם}}.
*'''[[ענוה]]''': על פי ביאור המיוחס ל[[המגיד מקוזניץ']], התשוקה לדביקות בה' נפגמה ב[[חטא עץ הדעת]] על ידי מידת ה[[גאוה]]. וכשיתאחדו כל חלקי ההשתוקקות של משיח מכל העולמות, על ידי מידת ה[[שפלות]] - יתוקן חטא עץ הדעת ויתאחדו כל חלקי קומת משיח, כמו שאומר הנביא{{הערה|זכריה ט, ט.}} שמשיח יבוא "עני ורוכב על ה[[חמור]]" (כלומר - על החומריות, הגאוה){{הערה|שם=באר}}.
*'''ההתקשרות לנשיא הדור וקיום שליחותו''': כיון שבנשיא הדור מאירה בגלוי בחינת המשיח הכללית (כנ"ל), לכן בה[[התקשרות]] אליו וקיום [[שליחות]]ו מתגלה באדם ניצוץ המשיח, והוא חודר בכל [[עשר הכוחות|עשר כוחות נפשו]]. זהו גם הרמז שבמילה "שליח", אשר בתוספת עשר היא ב[[גימטריא]] משיח - שכאשר היהודי מקיים את שליחותו בכל עשר כוחות הנפש הוא מגלה ומביא את המשיח. יותר מכך, כל מטרת קיומו של הניצוץ הוא כדי לתת ליהודי את הכח למלא את שליחותו{{הערה|שם=מו|1=ראה באריכות שיחת ליל שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל.}}. ובפרט בנשיאי החסידות שענינם הוא הבאת המשיח, שלימוד תורתם מסייע ופועל גילוי הניצוץ{{הערה|שם=לקו"ש לט}}.
*'''תביעת הגאולה''': על ידי [[הציפייה לגאולה]] והכרזת "[[ווי וואנט משיח נאו]]" מגלה יהודי את ניצוץ המשיח שבו{{הערה|1=שיחת ח"י אלול תשמ"ב ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=cc16fa0e-d163-4e7e-899a-61bc7bad4594&st=ניצוץ+משיח&pgnum=445 התוועדויות ח"ד ע' 2191-2]).}}.
* '''לימוד עניני משיח וגאולה''': הוראת הרבי על לימוד עניני משיח וגאולה היא "הדרך הישרה (הקלה והמהירה מבין כל דרכי התורה)" לפעול התגלות וביאת המשיח - "מתחיל מהתגלות וביאת המשיח שבכאו"א מישראל"{{הערה|שיחת ש"פ תזריע מצורע תנש"א סעיף ט' ובהערה 74}}.


===השפעתו בכוחות הנפש ולביאת המשיח===
===בהבאת הגאולה===
ניצוץ משיח פועל ומשפיע על כל כוחות הנפש קשר אלוקי עמוק יותר. כוחות הנפש השונים הם בעלי תכונות שונות, ולכן הקשר שלהם עם אלוקות נמדד בכל כוח לפי תפיסתו והכרתו באלוקות, בעקבות כך הקשר שנוצר על ידם עם אלקות מדוד ומוגבל לפי תכונתם. הניצוץ משיח לעומת שאר הכוחות הוא "קשר עצמי" שאינו מוגבל, ועל ידי התגלותו נרגש קשר זה בכל הכוחות, שגם בהם יורגש קשר עצמי עם אלוקות שיתבטא בהתקשרות והתבטלות מוחלטת לאלוקות. נוסף לכך הניצוץ משיח מכלה ומבטל את הנטיות השליליות שבנפש האדם "בדרך ממילא", (משום שביחס לדרגת התקשרותו לאלקות אין המנגדים לאלקות תופסים מקום כלל). זהו אחד הטעמים שכח זה מכונה 'ניצוץ' - שהוא כניצוץ אש שמכלה ושורף ומתפשט מעצמו.
בזכות ניצוץ המשיח שאצל כל יהודי, יש בכוחו להביא את הגאולה הכללית - על ידי שהוא מגלה את הניצוץ הפרטי שבו, בעבודתו עם כל [[עשר הכוחות|כוחות נפשו]]. למרות שמדובר רק בניצוץ פרטי, ובעבודתו הפרטית של יהודי - הרי כיון שניצוץ המשיח הוא ענין פנימי ו[[עצם|עצמי]], חל עליו הכלל "העצם כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו"{{הערה|1=תורת [[הבעל שם טוב]], ומשמעותה - שענין הנוגע לעצם הדבר ולא רק לחיצוניותו, גם כשהוא מתחלק לפרטים הוא באמת נמצא בכל פרט; לדוגמא, חיות הנפש המחיה את האברים כולם כאחד, גם כאשר "תופסים במקצתה" - החיות המלובשת באבר פרטי - הרי "תופסים בכולה", אותה חיות הנמצאת בכל האברים. ראה [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/227 כתר שם טוב בהוספות, סימן קט"ז, ובהנסמן שם]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/lkus/30/8/1/153 לקוטי שיחות חלק ל' ע' 153 ובהערה 55].}}, ולכן גם ניצוץ אחד יכול לפעול גאולה כללית בכל העולם{{הערה|שם=מו}}. זו גם הסיבה לפסק הרמב"ם{{הערה|הלכות תשובה פרק ג', הלכה ד'.}} שכאשר "עשה מצוה אחת - הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, וגרם לו ולהם תשועה והצלה" - כיון שבמצוה, אפילו אחת, מתגלה ניצוץ המשיח ופועל בעולם כולו{{הערה|1=שיחת שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל. שיחת [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16075&st=&pgnum=230&hilite= עשרה בטבת תשמ"ז, הערה 123].}}.
השפעתו של הניצוץ היא השפעה '[[פנימי|פנימית]]'. וכן יש בכח התגלותו של הניצוץ לפעול ב'כל' הכוחות כולם. (כפעולת ניצוצו של [[משה רבינו]] שנמצא בכל אחד מישראל. שפועל בכל כוחותיו באופן פנימי. שעל ידי [[התבוננות]] בעניינים המתאימים יוכל בנקל להגיע ליראת שמים.{{הערה|תניא פרק מב.}} כך גם ניצוץ משיח פועל על כל כוחות הנפש של היהודי באופן פנימי). זאת משום שהניצוץ משיח הוא ה'עצם' של כל הכוחות, וכל הכוחות כולם התגלות הארה ממנו, לכן התגלותו פועלת בהם משום שהוא העצם שלהם.{{הערה|שם=תו"מ}}


הודות לניצוץ שישנו אצל כל יהודי בכוחו לפעול את ביאת המשיח, זאת בנוסף ל[[מלך]] בכלל שמינוי מלכותו היא על ידי העם - '[[אין מלך בלא עם]]'{{הערה|שער היחוד והאמונה פרק ז, פירוש רבינו בחיי על התורה וישב לח, ל. כד הקמח ערך ראש השנה (ב). עמק המלך שער שעשועי המלך תחילת פרק א.}} אצל מלך המשיח שייכותו לעם מודגשת יותר, שהרי ניצוץ מנשמתו נמצא ומאיר בהם.{{הערה|התוועדויות [[תשמ"ח]] חלק ב עמוד 497.}} כח זה נמצא אצל כל יהודי (גם) כיחיד, למרות שהוא לבדו רק 'ניצוץ' מנשמת משיח, שהמרחק בין הניצוץ לעצם הוא מרחק ללא ערך. למרות זאת, על פי הכלל ש"העצם כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו" יש כח בניצוץ אחד להביא לגילוי כל העצם.{{הערה|שם=תו"מ}}
ניצוץ המשיח גם מדגיש יותר את כוחו של יהודי להכתיר את מלך המשיח ולהתקשר אליו, בהכרזת "[[יחי המלך]]". שכן, אם לכל מלך יש קשר עמוק לעם (שלכן הוא תלוי בהם, "[[אין מלך בלא עם]]"{{הערה|רבינו בחיי על התורה וישב לח, ל. כד הקמח ערך ראש השנה (ב). [[עמק המלך]] שער שעשועי המלך תחילת פרק א. [[שער היחוד והאמונה - פרק ז']].}}) - אצל מלך המשיח הקשר עמוק אף יותר, בזכות הניצוץ מנשמתו שנמצא אצל כל יהודי{{הערה|1=שיחת ב' [[ניסן]] תשמ"ח ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15927&st=&pgnum=360&hilite= ספר השיחות תשמ"ח חלק א', ע' 352]).}}.


התגלות הניצוץ בכוחות הנפש פועלת היא 'חידוש' בכל הכוחות. היות והקשר שבין כוחות הנשמה עם אלוקות הוא קשר של 'גילויים' - כשני נמצאים המתקשרים זה לזה. לעומת הקשר של הניצוץ שהוא עצם הנשמה הוא קשר עצמי - 'ישראל וקודשא בריך הוא כולא חד'. ולכן התגלות העצם בכוחות הנפש הוא חידוש והתחדשות בכל הכוחות כולם. זהו גם תוכן האמרה שאומרים{{הערה|בתפילת [[קידוש הלבנה]].}} אודות התחדשותה של ה[[לבנה]] שעם ישראל עתידים להתחדש כמותה. כי לעתיד ב[[ביאת המשיח]] תתגלה בשלמות דרגת היחידה שבנשמה שהיא הניצוץ משיח שבהם, ובהתגלותה יתחדשו כל הכוחות. מעין התחדשות זו מתגלית בכל [[ראש חודש]] בעת שה[[לבנה]] מתחדשת, שהרי עם ישראל "מונים ללבנה" (ב[[לוח העברי]] יש 355 ימים לפי תנועת הלבנה סביב כדור הארץ), ו"דומים ללבנה" (הלבנה היא משל ל[[ספירת המלכות]] שאין לה אור עצמי, וכך ישראל מכירים בכך שכל חיותם היא מאת הקב"ה), וכשם שהלבנה מתחדשת מתחדשים גם הם - שמתגלה בהם עצם הנשמה - ניצוץ משיח. ועל ידי זה מתחדשים אצלם כל הכוחות.{{הערה|התוועדויות [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 312.}}
כמו כן הניצוץ הוא זה שנותן את הכח למלך המשיח לגאול כל יהודי ויהודי, אפילו הנמוך ביותר - כיון שגם לו יש קשר למשיח על ידי הניצוץ מנשמתו המאיר בו. בדומה למבואר אודות משה רבינו{{הערה|כפירוש החסידות לפסוק (בהעלותך יא, כא) "שש מאות אלף רגלי העם אשר '''אנכי בקרבו'''" - שהכוונה היא לניצוץ ממשה רבינו שמאיר בקרבו של כל יהודי (ראה [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/17/33b.htm לקוטי תורה בהעלותך לג, ג] ועוד).}}, שיכול היה להוציא את כל ישראל ממצרים, רק בזכות החלק ממשה רבינו שהאיר בתוך כל אחד מישראל{{הערה|1=שיחת אחרון של פסח תשמ"ג ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16013&st=&pgnum=141 התוועדויות חלק ג' ע' 1316]).}}.
עבודת [[אהבת ישראל]] באופן המיוחד השייך לדורנו, תקופת "[[סף הגאולה]]", תוך הדגשת [[אחדות ישראל|אחדותם של ישראל]] מצד בחי' היחידה, "נקודת האחדות שלמעלה מהתחלקות" - אפשרית בכוחו של ניצוץ המשיח{{הערה|1=שיחת ש"פ מטו"מ [[תנש"א]] סעיף י"ג ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16067&st=&pgnum=268&hilite= ספר השיחות ח"ב ע' 718]).}}.
 
===בזמן הגאולה===
בגאולה האמיתית והשלימה יהיה גלוי ניצוץ המשיח שבכל יהודי, שהוא עצם נשמתו, ולכן דוקא אז יוכל היהודי לעבוד את ה' באופן שלמעלה לגמרי מההגבלות{{הערה|1=ראה דבר מלכות שיחת ש"פ ראה תנש"א, סעיף ט' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16067&st=&pgnum=326&hilite= ספר השיחות חלק ב', ע' 776]).}}. וזהו החידוש העיקרי ביותר בגאולה - התגלות מציאותם האמיתית של עם ישראל, הדרגה העמוקה ביותר בנשמתם; וזאת באופן שתתגלה ותחדור בכל הדרגות שבנשמה, שגם בהם תהיה ניכרת ההתקשרות העמוקה של עצם הנשמה{{הערה|שיחת ש"פ תולדות הנ"ל, סעיף ט'.}}.
 
בכוחו של ניצוץ המשיח שבכל אחד מישראל, יוכל המשיח [[מלך המשיח#"רב" - מלמד תורה|ללמד את כל ישראל תורה]] ולהמשיך להם השפעות בזמן הגאולה{{הערה|ספר המאמרים [[תשל"ד]] - [[תשל"ה]] עמוד 252.}}.
 
==השפעתו על שאר הכוחות==
 
ניצוץ משיח [[משפיע]] על כל כוחות הנפש ומאפשר קשר עמוק יותר עם ה[[אלוקות]]. כוחות הנפש השונים הם בעלי תכונות שונות, ולכן הקשר שלהם עם אלוקות נמדד בכל כוח לפי תפיסתו והכרתו באלוקות, בעקבות כך הקשר שנוצר על ידם עם אלקות מדוד ומוגבל לפי תכונתם. לעומת זאת הניצוץ משיח נוצר "קשר עצמי" שאינו מוגבל, ועל ידי התגלותו נרגש קשר זה בכל הכוחות, שגם בהם יורגש קשר עצמי עם אלוקות שיתבטא בהתקשרות והתבטלות מוחלטת לאלוקות. נוסף לכך הניצוץ משיח מכלה ומבטל את הנטיות השליליות שבנפש האדם "בדרך ממילא", משום שביחס לדרגת התקשרותו לאלקות אין המנגדים לאלקות תופסים מקום כלל. זהו אחד הטעמים שכח זה מכונה 'ניצוץ' - שהוא כניצוץ אש שמכלה ושורף ומתפשט מעצמו.
 
השפעתו של הניצוץ היא השפעה '[[פנימי]]ת'. וכן יש בכח התגלותו של הניצוץ לפעול ב'כל' הכוחות כולם{{הערה|כפעולת ניצוצו של [[משה רבינו]] שנמצא בכל אחד מישראל. שפועל בכל כוחותיו באופן פנימי. שעל ידי [[התבוננות]] בעניינים המתאימים יוכל בנקל להגיע ליראת שמים. (תניא [[ליקוטי אמרים - פרק מ"ב]].)}}. כך גם ניצוץ משיח פועל על כל כוחות הנפש של היהודי באופן פנימי. זאת משום שהניצוץ משיח הוא ה'עצם' של כל הכוחות, וכל הכוחות כולם התגלות הארה ממנו, לכן התגלותו פועלת בהם משום שהוא העצם שלהם{{הערה|שם=מו}}.
 
התגלות הניצוץ בכוחות הנפש היא "חידוש". היות וההתקשרות של כוחות ה[[נשמה]] עם אלוקות הוא קשר של "גילויים" - שני מציאויות נפרדות המתקשרות זה לזה, והזקוקים בכל עת לפעולת התעוררות מחודשת על מנת להשפיע בהם כוחות אלוקות מחודשים. לעומת זאת הקשר של הניצוץ משיח הוא קשר עצמי - שבעצם מציאותו הוא אחת עם אלוקות, שהוא סוג נעלה יותר באין ערוך במעלת ההתקשרות, לכן ההתחדשות בו היא תמידית, ועל ידי התקשרותו עם שאר חלקי הנפש הוא פועל "חידוש" בכל סוגי ההתקשרות שבכל הכוחות. ולכן גאולתם של ישראל לעתיד לבוא מכונה "חידוש" בברכת קידוש לבנה, בה אומרים: "שהם (עם ישראל) עתידים להתחדש כמותה".


==ראו גם==
==ראו גם==
* [[לחיות גאולה]]
* [[לחיות גאולה]]
* [[קבלת פני משיח צדקנו]]
* [[קבלת פני משיח צדקנו]]
* [[דבר מלכות תולדות (ב')]]
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43327&st=&pgnum=109 מאור עיניים]''' - פרשת פנחס.
* רבי [[מנחם נחום מצ'רנוביל]] - בספרו [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43327&st=&pgnum=109 מאור עיניים פרשת פנחס], ורשה, תרמ"ט, מתוך אתר [[HebrewBooks]].
* הרבי - '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16013&st=&pgnum=140&hilite= תורת מנחם - התוועדויות [[תשמ"ג]] חלק ג]''' עמוד 1315 - שייכותו של משיח לכל אחד מישראל.  
* הרבי - [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16013&st=&pgnum=140&hilite= התוועדויות תשמ"ג חלק ג] עמוד 1315 - שייכותו של משיח לכל אחד מישראל.
* הרבי - '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16057&st=&pgnum=347 תורת מנחם - התוועדויות תשמ"ו]''' שיחת ליל שמחת תורה - עניינו של ניצוץ משיח. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16024&st=&pgnum=373 באידיש]  
* הרבי - [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16057&st=&pgnum=347 התוועדויות תשמ"ו] שיחת ליל שמחת תורה - עניינו של ניצוץ משיח. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16024&st=&pgnum=373 באידיש]
* הרבי - '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=130 ספר השיחות - תשנ"ב]''' - משיח הוא עצם שלמעלה מיחידה. (אידיש)
* הרבי - [https://drive.google.com/file/d/0B6t2zW9zs378Q0hTU3AzY3dKcE0/view?resourcekey=0-p95CtBsKg213T_ZRnoSYdQ דבר מלכות תולדות] - משיח הוא עצם שלמעלה מיחידה.
{{הערות שוליים|טורים=כן}}
* הרב [[עדין אבן ישראל-שטיינזלץ]], [http://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3593460 ה"תסביך המשיחי" של עם ישראל], באתר בית חב"ד {{בית חב"ד|}}.
 
{{גאולה ומשיח}}
{{הערות שוליים}}
{{ערך מומלץ}}
[[קטגוריה:מלך המשיח]]
[[קטגוריה:מלך המשיח]]
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]

גרסה אחרונה מ־15:54, 23 באוגוסט 2024

דברי הבעל שם טוב המובאים לראשונה בספר מאור עיניים בנושא

ניצוץ משיח הוא הארה מנשמתו של מלך המשיח, המאירה אצל כל יהודי בחלק הפנימי ביותר של נשמתו (יחידה, או עצם הנשמה). בזכות קשר זה שיש למלך המשיח עם כל יהודי, יש בכוחו לגאול את כל אחד ואחד מישראל, אך העבודה מוטלת על כל יהודי ויהודי בפרט לגלות ניצוץ זה מהכח אל הפועל.

ניצוץ המשיח נותן ליהודי את הכח לעבוד את הבורא למעלה ממדידה והגבלה, מעין ימות המשיח - ועל ידי זה ביכלתו לפעול אצל עצמו גאולה פרטית עוד בזמן הגלות, וכן להביא בפועל את הגאולה הכללית.

מקורו בספרי החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

המקור הקדום ביותר העוסק בקשר בין נשמתו של כל יהודי לנשמתו של מלך המשיח הוא בכתביו של רבי מנחם נחום מצ'רנוביל, המביא בספרו מאור עיניים אמרה בשם הבעל שם טוב, וזה לשונו:

כמאמר הבעל שם טוב נבג"מ שצריך כל אחד מישראל לתקן ולהכין חלק קומת משיח השייך לנשמתו כנודע שאדם הוא ראשי תיבות אדם דוד משיח.. וכמו כן יהיה משיח קומה שלימה מכל נשמות ישראל כלולה משישים ריבוא.. על כן צריך כל אחד מישראל לתקן חלק בחינת משיח השייך לחלק נשמתו..

ביאור מפורט יותר אודות מהותו של ניצוץ זה, והעבודה של גילוי הניצוץ, אנו מוצאים בדור מאוחר יותר, בשם המגיד מקוזניץ'[1]:

כל התעוררות שאדם מרגיש בחייו, הן בתורה הן בתפילה, הוא מחלק המשיח שיש בכל הנשמות, ולפני ביאת המשיח יתאחדו כל חלקי המשיח המפוזרים בעולם לקומה שלימה, בחינת נכספה וגם כלתה נפשי לחצרות ה' לבי ובשרי ירננו לאל חי

גם הרבי הרש"ב קובע כי כל נשמה כלולה מכל הדרגות של האבות, משה ומשיח:

וכל נשמה היא נשמה דאצילות, והראיה ממאמר רז"ל שיוכל כל אדם לומר מתי יגיעו מעשי למעשה האבות אברהם יצחק ויעקב, וגם למעלת משה, ועוד למעלה יותר שיוכל להגיע למדרגת משיח גם כן, והיינו מצד שורש נפשו שיש בו מכל המדרגות...

הרבי הביא לכך מקור ורמז בדברי חז"ל על הפסוק[2]: "דרך כוכב מיעקב" - המפורש במקום אחד כנבואה על מלך המשיח[3], ובמקום אחר על כל אחד מישראל[4]. על פי הכלל שביאורים שונים על אותו פסוק אחד שייכים זה לזה[5], מוכח שישנה שייכות בין כל אחד מישראל לנשמת משיח, שעל שניהם נאמר שהם 'כוכב מיעקב', והוא לפי שיש בכל יהודי ניצוץ מנשמתו של משיח[6].

על פי עניין זה הסביר הרבי קטע תמוה בסדר התפילה. בעת פתיחת הארון להוצאת ספר התורה בימים טובים, אומר הקהל[7]: "רבונו של עולם.. ויתקיים בנו מקרא שכתוב[8] ונחה עליו רוח ה' רוח חכמה ובינה רוח עצה וגבורה". כלומר, הציבור מתפלל שיתקיים בו פסוק ונבואה שנאמרה אודות משיח צדקנו?! תמיהה זו העלה הרב חיים אלעזר שפירא בעל המנחת אלעזר בספרו חמשה מאמרות[9], ולמרות התמיהה פסק שיש לומר את הנוסח שנקבע על ידי גדולי ישראל. אמנם הרבי מסביר זאת על פי האמור בספר מאור עיניים - שכל אחד מישראל יש לו חלק מנשמת משיח, ואם כן נמצאים אצלו (מעין) תכונותיו של משיח, ולכן יכול לבקש שיתקיים בו עצמו פסוק זה[10].

דרגתו ועניינו[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערכים מורחבים – יחידה שבנפש, עצם הנשמה

ניצוץ משיח הוא 'נקודת היהדות' שבנפשו של יהודי - הנרמזת באות יו"ד, ראש התיבה של שם עם ישראל[11]. כמו כן מכונה נקודה זו "נקודת פנימיות הלב"[12].

דרגתו של ניצוץ המשיח היא בחלק העמוק ביותר שבנפש. בספר התניא מקביל אדמו"ר הזקן ניצוץ זה למדרגת החכמה שבנפש, ש"בה מלובש וגנוז אור ה' ממש"[13]. בדרך כלל, ביאר הרבי שזוהי דרגת היחידה שבנפש[14]. אמנם בשיחה נוספת חידש הרבי, שדרגתו של הניצוץ הוא לא רק בדרגת היחידה (שגם היא רק "שם" לנשמה עצמה) - אלא בעצם הנשמה ממש[15].

כיוון שניצוץ המשיח הוא החלק העמוק ביותר הנפש, המאוחד עם הקדוש ברוך הוא בתכלית - לכן התקשרותו עם הקדוש ברוך הוא אינה בדרך שכלית וכדומה, אלא בדרך שלמעלה מטעם ודעת[16]. כלומר שנשמת היהודי מרגישה שהיא מאוחדת ודבוקה עם מקורה, הקדוש ברוך הוא, מצד עצם מציאותה. וגם בעבודת האדם ענינו של הניצוץ הוא לא עבודה פרטית, אלא עצם הידיעה שהוא מאוחד עם הקדוש ברוך הוא[17].

ההתקשרות לקב"ה שעל ידי ניצוץ המשיח, שרשה בנשמת המשיח - שהוא הממשיך והמגלה בנשמות ישראל את דרגת התקשרות זו. ולכן נקרא המשיח "יחידה כללית" - כיון שהוא כולל את כל בחינות ה"יחידה" של כל בני ישראל[18]. וזוהי גם הסיבה לכך שנשיא הדור - הכולל את כל נשמות הדור - הוא היחידה הכללית, וממילא גם המשיח שבדור[19].

התגלותו[עריכה | עריכת קוד מקור]

ניצוץ המשיח נמצא בהעלם, כיון שבדרך כלל הכוחות הגלויים שבאדם נמצאים בגלוי והם מעלימים על ההתקשרות העצמית שבעצם הנפש[20]. במיוחד נמצא הניצוץ בהעלם בזמן הגלות, שאז יש העלם והסתר כללי על האור האלוקי; ועוד יותר, כאשר נפשו הבהמית של האדם מורידה אותו לגלות פרטית והוא שקוע בתאוות ועניני העולם[13].

תפקידו של האדם הוא לגלות את הניצוץ על ידי עבודתו בזמן הגלות, ועל ידי זה בכוחו להתעלות ולהתרומם כבר בזמן הגלות מעין הגאולה. כמו כן, בזכות ניצוץ זה בכוחו להביא את הגאולה בפועל.

בזמן הגלות[עריכה | עריכת קוד מקור]

למרות היות הניצוץ בהעלם בדרך כלל - ישנם כמה וכמה מקומות, זמנים ואישים שבהם הוא נמצא בגלוי יותר, המבוארים בתורת החסידות:

  • תורת החסידות: הבעל שם טוב המשיך לתוך נשמות ישראל את שורש נשמתם הנקרא מזלא (שהוא היחידה שבנפש), ולכן נקרא בשם בעל שם טוב, כי מדרגת "כתר שם טוב" היא מדריגת אורו של משיח שעולה על כל הג' כתרים[21].
  • נשיא הדור: כיון שנשיא הדור הוא המשיח שבדור, ונשמתו היא היחידה הכללית הכוללת את כל נשמות הדור (כנ"ל) - לכן אצלו גלויה הארת המשיח והוא נותן את הכח לכל יהודי לגלות את הניצוץ שבו[22]. ובמיוחד אצל נשיאי החסידות, השייכים באופן גלוי לביאת המשיח[11].
  • תינוקות של בית רבן: אצל ילדים שאר כוחות הנפש אינם מפותחים, וממילא גם אינם מעלימים על הנקודה הפנימית של עצם הנפש - ולכן ניצוץ המשיח אצלם גלוי יותר. זוהי גם כוונת חז"ל באמרם שהילדים נקראים "משיחי", כמאמר[23]: "אל תגעו במשיחי - אלו תינוקות של בית רבן"[24].
  • ראש חודש: בכל ראש חודש, כאשר הלבנה מתחדשת, ישנה גם התחדשות בעם ישראל שעליהם נאמר[25] שהם "מונים ללבנה" ו"דומים ללבנה". התחדשות זו היא גילוי ניצוץ המשיח, הפועלת חידוש בכל מציאותו של האדם ופועלת את ביאת המשיח[26].

כמו כן מבוארים בחסידות כמה וכמה ענינים בעבודת האדם שבהם הוא יכול לגלות את ניצוץ המשיח (בנוסף לכך שכל קיום תורה ומצוות מגלה את הניצוץ[27]):

  • עבודת התפילה: בשעת עבודת התפילה מגלה האדם את הקשר הפנימי שלו לקדוש ברוך הוא שלמעלה מטעם ודעת, ונשמתו יוצאת מהגלות הפרטית לפי שעה; לכן בזמן זה במיוחד מתגלה ניצוץ המשיח[13].
  • צדקה: כיון שבעסקיו משקיע האדם את כל נפשו וכוחותיו כדי להרוויח כסף, לכן כשהוא מפזר כסף זה למצוות הצדקה הוא מגלה את הנקודה הפנימית ביותר שבנפשו ומקשר אותה לקדוש ברוך הוא, ועל ידי זה הוא מעלה את כל עבודתו בתורה ומצוות - וזהו גילוי ניצוץ המשיח[13].
  • ענוה: על פי ביאור המיוחס להמגיד מקוזניץ', התשוקה לדביקות בה' נפגמה בחטא עץ הדעת על ידי מידת הגאוה. וכשיתאחדו כל חלקי ההשתוקקות של משיח מכל העולמות, על ידי מידת השפלות - יתוקן חטא עץ הדעת ויתאחדו כל חלקי קומת משיח, כמו שאומר הנביא[28] שמשיח יבוא "עני ורוכב על החמור" (כלומר - על החומריות, הגאוה)[1].
  • ההתקשרות לנשיא הדור וקיום שליחותו: כיון שבנשיא הדור מאירה בגלוי בחינת המשיח הכללית (כנ"ל), לכן בההתקשרות אליו וקיום שליחותו מתגלה באדם ניצוץ המשיח, והוא חודר בכל עשר כוחות נפשו. זהו גם הרמז שבמילה "שליח", אשר בתוספת עשר היא בגימטריא משיח - שכאשר היהודי מקיים את שליחותו בכל עשר כוחות הנפש הוא מגלה ומביא את המשיח. יותר מכך, כל מטרת קיומו של הניצוץ הוא כדי לתת ליהודי את הכח למלא את שליחותו[29]. ובפרט בנשיאי החסידות שענינם הוא הבאת המשיח, שלימוד תורתם מסייע ופועל גילוי הניצוץ[11].
  • תביעת הגאולה: על ידי הציפייה לגאולה והכרזת "ווי וואנט משיח נאו" מגלה יהודי את ניצוץ המשיח שבו[30].
  • לימוד עניני משיח וגאולה: הוראת הרבי על לימוד עניני משיח וגאולה היא "הדרך הישרה (הקלה והמהירה מבין כל דרכי התורה)" לפעול התגלות וביאת המשיח - "מתחיל מהתגלות וביאת המשיח שבכאו"א מישראל"[31].

בהבאת הגאולה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בזכות ניצוץ המשיח שאצל כל יהודי, יש בכוחו להביא את הגאולה הכללית - על ידי שהוא מגלה את הניצוץ הפרטי שבו, בעבודתו עם כל כוחות נפשו. למרות שמדובר רק בניצוץ פרטי, ובעבודתו הפרטית של יהודי - הרי כיון שניצוץ המשיח הוא ענין פנימי ועצמי, חל עליו הכלל "העצם כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו"[32], ולכן גם ניצוץ אחד יכול לפעול גאולה כללית בכל העולם[29]. זו גם הסיבה לפסק הרמב"ם[33] שכאשר "עשה מצוה אחת - הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, וגרם לו ולהם תשועה והצלה" - כיון שבמצוה, אפילו אחת, מתגלה ניצוץ המשיח ופועל בעולם כולו[34].

ניצוץ המשיח גם מדגיש יותר את כוחו של יהודי להכתיר את מלך המשיח ולהתקשר אליו, בהכרזת "יחי המלך". שכן, אם לכל מלך יש קשר עמוק לעם (שלכן הוא תלוי בהם, "אין מלך בלא עם"[35]) - אצל מלך המשיח הקשר עמוק אף יותר, בזכות הניצוץ מנשמתו שנמצא אצל כל יהודי[36].

כמו כן הניצוץ הוא זה שנותן את הכח למלך המשיח לגאול כל יהודי ויהודי, אפילו הנמוך ביותר - כיון שגם לו יש קשר למשיח על ידי הניצוץ מנשמתו המאיר בו. בדומה למבואר אודות משה רבינו[37], שיכול היה להוציא את כל ישראל ממצרים, רק בזכות החלק ממשה רבינו שהאיר בתוך כל אחד מישראל[38]. עבודת אהבת ישראל באופן המיוחד השייך לדורנו, תקופת "סף הגאולה", תוך הדגשת אחדותם של ישראל מצד בחי' היחידה, "נקודת האחדות שלמעלה מהתחלקות" - אפשרית בכוחו של ניצוץ המשיח[39].

בזמן הגאולה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בגאולה האמיתית והשלימה יהיה גלוי ניצוץ המשיח שבכל יהודי, שהוא עצם נשמתו, ולכן דוקא אז יוכל היהודי לעבוד את ה' באופן שלמעלה לגמרי מההגבלות[40]. וזהו החידוש העיקרי ביותר בגאולה - התגלות מציאותם האמיתית של עם ישראל, הדרגה העמוקה ביותר בנשמתם; וזאת באופן שתתגלה ותחדור בכל הדרגות שבנשמה, שגם בהם תהיה ניכרת ההתקשרות העמוקה של עצם הנשמה[41].

בכוחו של ניצוץ המשיח שבכל אחד מישראל, יוכל המשיח ללמד את כל ישראל תורה ולהמשיך להם השפעות בזמן הגאולה[42].

השפעתו על שאר הכוחות[עריכה | עריכת קוד מקור]

ניצוץ משיח משפיע על כל כוחות הנפש ומאפשר קשר עמוק יותר עם האלוקות. כוחות הנפש השונים הם בעלי תכונות שונות, ולכן הקשר שלהם עם אלוקות נמדד בכל כוח לפי תפיסתו והכרתו באלוקות, בעקבות כך הקשר שנוצר על ידם עם אלקות מדוד ומוגבל לפי תכונתם. לעומת זאת הניצוץ משיח נוצר "קשר עצמי" שאינו מוגבל, ועל ידי התגלותו נרגש קשר זה בכל הכוחות, שגם בהם יורגש קשר עצמי עם אלוקות שיתבטא בהתקשרות והתבטלות מוחלטת לאלוקות. נוסף לכך הניצוץ משיח מכלה ומבטל את הנטיות השליליות שבנפש האדם "בדרך ממילא", משום שביחס לדרגת התקשרותו לאלקות אין המנגדים לאלקות תופסים מקום כלל. זהו אחד הטעמים שכח זה מכונה 'ניצוץ' - שהוא כניצוץ אש שמכלה ושורף ומתפשט מעצמו.

השפעתו של הניצוץ היא השפעה 'פנימית'. וכן יש בכח התגלותו של הניצוץ לפעול ב'כל' הכוחות כולם[43]. כך גם ניצוץ משיח פועל על כל כוחות הנפש של היהודי באופן פנימי. זאת משום שהניצוץ משיח הוא ה'עצם' של כל הכוחות, וכל הכוחות כולם התגלות הארה ממנו, לכן התגלותו פועלת בהם משום שהוא העצם שלהם[29].

התגלות הניצוץ בכוחות הנפש היא "חידוש". היות וההתקשרות של כוחות הנשמה עם אלוקות הוא קשר של "גילויים" - שני מציאויות נפרדות המתקשרות זה לזה, והזקוקים בכל עת לפעולת התעוררות מחודשת על מנת להשפיע בהם כוחות אלוקות מחודשים. לעומת זאת הקשר של הניצוץ משיח הוא קשר עצמי - שבעצם מציאותו הוא אחת עם אלוקות, שהוא סוג נעלה יותר באין ערוך במעלת ההתקשרות, לכן ההתחדשות בו היא תמידית, ועל ידי התקשרותו עם שאר חלקי הנפש הוא פועל "חידוש" בכל סוגי ההתקשרות שבכל הכוחות. ולכן גאולתם של ישראל לעתיד לבוא מכונה "חידוש" בברכת קידוש לבנה, בה אומרים: "שהם (עם ישראל) עתידים להתחדש כמותה".

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 באר יעקב חיים פרשת בראשית
  2. במדבר כד, כז.
  3. תלמוד ירושלמי תענית פרק ד' הלכה ה. תרגום אונקלוס ופירוש הרמב"ן על הפסוק.
  4. תלמוד ירושלמי מעשר שני סוף פרק ד.
  5. ההוכחה לכך מצוינת בשיחותיו של הרבי - ראה לקו"ש ח"ג ע' 782 ועוד.- מדרשת חז"ל (נדה סא, ב) על המילה "שעטנז" המורכבת משלשה מילים 'שוע' 'טווי' ו'נוז' שמכך הסיקו חז"ל להלכה שאיסור שעטנז הוא רק כשהתקיימו כל אופני וחלקי המלאכה.
  6. ראה לקוטי שיחות חלק ב' עמוד 599עברית - בספר תורת מנחם חלק ל"ד עמוד 102 ואילך), ועמוד 692 בהערה. וראה תורת מנחם התוועדויות תשמ"ו חלק א' עמוד 344.
  7. סידור תהילת ה' (הישן) עמוד 184.
  8. ישעיה יא, ב.
  9. אות כז.
  10. התוועדויות תשמ"ג חלק ג' עמוד 1315 ואילך. התוועדויות תשמ"ו עמוד 144 ואילך.
  11. 11.0 11.1 11.2 שיחת ערב ראש השנה תשנ"ב סעיף ו', ספר השיחות תשנ"ב עמוד 6.
  12. ראה תניא אגרת הקודש סימן ד'. וראה בלקוטי שיחות חלק ב' עמוד 692 בהערה, שמקשר בין העניינים.
  13. 13.0 13.1 13.2 13.3 אגרת הקודש שם. בכלל, בספר התניא אדמו"ר הזקן מתייחס לספירת החכמה כדרגה הגבוהה ביותר ולא כותב על הדרגות שלמעלה ממנה; ראה לקוטי תורה ויקרא ד, ב.
  14. ראה שיחת ליל שמחת תורה תשמ"ו - לקוטי שיחות חלק כ"ט, עמוד 358 ואילךעברית - בתורת מנחם התוועדויות תשמ"ו חלק א', עמוד 342 ואילך). ובמקומות רבים נוספים.
  15. דבר מלכות שיחת ש"פ תולדות תשנ"ב, סעיף י': "נוסף על המדובר כמה פעמים שהגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו באה על ידי זה שכל אחד ואחד מישראל מגלה ניצוץ משיח שבו, בחינת היחידה – יש להוסיף ולתקן שעיקר הכוונה היא (לא לבחינת היחידה שהיא אחד מחמשה שמות שנקראו לעצם הנשמה, אלא) להתגלות עצם הנשמה ממש, שזהו אמיתת ענינו של משיח (הן ניצוץ משיח שבכל אחד ואחד מישראל, והן ועל אחת כמה וכמה משיח הכללי), העצם דישראל שלמעלה מבחינת היחידה".
  16. ועניין זה מרומז במאמר חז"ל (סנהדרין צ"ז, א.) "משיח בא בהיסח הדעת", שכוונתו הפנימית היא - שעניינו של משיח הוא התקשרות באלוקות שלמעלה מן הדעת
  17. אגרת הקודש ושיחות הנ"ל.
  18. ראה הנסמן בשיחת שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל, הערה 27.
  19. ראה דבר מלכות ש"פ וירא תשנ"ב הערה 127. קונטרס בית רבינו שבבבל הערה 53 - התוועדויות תשנ"ב חלק א עמוד 420.
  20. ראה שיחות ש"פ וירא וש"פ תולדות הנ"ל.
  21. כתר שם טוב ע' תיח - מדברי אדמו"ר הרש"ב.
  22. שיחות שמחת תורה תשמ"ו וקונטרס בית רבינו שבבבל הנ"ל.
  23. שבת קיט, ב.
  24. שיחת קודש שבת פרשת ראה מברכים חודש אלול תשמ"א, (שיחות קודש חלק ד עמוד 532). תורת מנחם התוועדויות - תשנ"ב חלק א עמוד 273 ואילך.
  25. ראה סוכה כט, א.
  26. דבר מלכות שיחת ש"פ תולדות תשנ"ב סעיף ב', ספר השיחות חלק א' ע' 123.
  27. לקוטי שיחות חלק ב' ע' 599 הנ"ל.
  28. זכריה ט, ט.
  29. 29.0 29.1 29.2 ראה באריכות שיחת ליל שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל.
  30. שיחת ח"י אלול תשמ"ב (התוועדויות ח"ד ע' 2191-2).
  31. שיחת ש"פ תזריע מצורע תנש"א סעיף ט' ובהערה 74
  32. תורת הבעל שם טוב, ומשמעותה - שענין הנוגע לעצם הדבר ולא רק לחיצוניותו, גם כשהוא מתחלק לפרטים הוא באמת נמצא בכל פרט; לדוגמא, חיות הנפש המחיה את האברים כולם כאחד, גם כאשר "תופסים במקצתה" - החיות המלובשת באבר פרטי - הרי "תופסים בכולה", אותה חיות הנמצאת בכל האברים. ראה כתר שם טוב בהוספות, סימן קט"ז, ובהנסמן שם. לקוטי שיחות חלק ל' ע' 153 ובהערה 55.
  33. הלכות תשובה פרק ג', הלכה ד'.
  34. שיחת שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל. שיחת עשרה בטבת תשמ"ז, הערה 123.
  35. רבינו בחיי על התורה וישב לח, ל. כד הקמח ערך ראש השנה (ב). עמק המלך שער שעשועי המלך תחילת פרק א. שער היחוד והאמונה - פרק ז'.
  36. שיחת ב' ניסן תשמ"ח (ספר השיחות תשמ"ח חלק א', ע' 352).
  37. כפירוש החסידות לפסוק (בהעלותך יא, כא) "שש מאות אלף רגלי העם אשר אנכי בקרבו" - שהכוונה היא לניצוץ ממשה רבינו שמאיר בקרבו של כל יהודי (ראה לקוטי תורה בהעלותך לג, ג ועוד).
  38. שיחת אחרון של פסח תשמ"ג (התוועדויות חלק ג' ע' 1316).
  39. שיחת ש"פ מטו"מ תנש"א סעיף י"ג (ספר השיחות ח"ב ע' 718).
  40. ראה דבר מלכות שיחת ש"פ ראה תנש"א, סעיף ט' (ספר השיחות חלק ב', ע' 776).
  41. שיחת ש"פ תולדות הנ"ל, סעיף ט'.
  42. ספר המאמרים תשל"ד - תשל"ה עמוד 252.
  43. כפעולת ניצוצו של משה רבינו שנמצא בכל אחד מישראל. שפועל בכל כוחותיו באופן פנימי. שעל ידי התבוננות בעניינים המתאימים יוכל בנקל להגיע ליראת שמים. (תניא ליקוטי אמרים - פרק מ"ב.)