פורטל:דבר מלכות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.

שיחות הדבר מלכות החלו לצאת לראשונה בי"ב טבת תנש"א על ידי הרב טוביה פלס, בעקבות שיחותיו של הרבי אודות "מעלתן של ישראל". החל מאז נלמדים מידי שבוע שיחות ה"דבר מלכות" - השיחות שנאמרו בשנה האחרונה בה שמענו שיחות של הרבי, החל מפרשת ויקרא תנש"א עד לפרשת ויקהל תשנ"ב.

חשיבות השיחות מהשנה האחרונה שבה שמענו שיחות, היא מדברי הרבי מלך המשיח שליט"א אודות המעלת שיחותיו של אדמו"ר הריי"צ משנתו האחרונה: "והלואי היו מדקדקים אנ"ש, ובפרט התמימים, בדברי כ"ק מו"ח אדמו"ר הכ"מ אפילו בשיחותיו ובפרט אלו משנת השי"ת והשנה שקדמה לה" (אגרות קודש, חלק ד' עמוד כ"ד), וכן שבשיחות אלו נמצאים: "התשובות לכל השאלות" (תורת מנחם - התוועדויות (ח"א) תש"י (קה"ת, תשנ"ג) ע' 20.),

שיחות אלו עוסקות בעניני גאולה ומשיח, וכיצד כל פרט ופרט קשור לגאולה, ואיך מתכוננים אליה, מהמפורסמות שבם הם השיחה הידועה - כ"ח ניסן תנש"א, בה הורה לנו הרבי לעשות ככל אשר ביכולתנו להביא את הגאולה, דבר מלכות תזריע מצורע - בו מורה הרבי ללמוד ענייני גאולה ומשיח משום שהוא הדרך הישרה והמהירה להביא את המשיח, ודבר מלכות חיי שרה - בה אמר הרבי שהשליחות היחידה שנותרה היא לקבל פני משיח צדקנו.

• • •

פורטל זה הינו פורטל תורני מובהק, שנועד לסייע ולעזור ללומדי שיחות הדבר מלכות. הפורטל מנגיש ללמודים את הידע הנמצא בחב"דפדיה על השיחות, החל מהרקע לשיחה, סיכום השיחה, פעילויות שנערכו בעקבות השיחה וערכים המבהירים מושגים שנלמדים בשיחה.

" הרי בודאי ובודאי שכבר כלו כל הקיצין, וכבר עשו תשובה, ועכשיו אין הדבר תלוי אלא במשיח צדקנו עצמו! "

– סוף אות ט

" (כ"ק אדמו"ר שליט"א הכריז בניגון המקובל:) הוי' הוא האלקים, הוי' הוא האלקים, הוי' הוא האלקים, הוי' הוא האלקים, הוי' הוא האלקים, הוי' הוא האלקים, הוי' הוא האלקים, לשנה הבאה בירושלים! "

– סיום השיחה

דבר מלכות נח היא שיחה שאמר הרבי בשבת פרשת נח, ד' חשון תשנ"ב, והוגהה על ידי הרבי בלשון הקודש.

השיחה עוסקת בחשיבותה של שבת פרשת נח בהיותה שבת כללית לכל השנה בפועל, לאחר שבת בראשית שהיא שבת כללית בכח. הרבי גם מסביר את המעלה שבשבת נח, בכך שהיא מגלה את שם הוי"ה הבלתי גבולי, בשם אלוקים - גבול העולם. בהמשך השיחה הרבי מסביר על עבודת החשבון נפש שבשבת נח שהיא מתוך שמחה דוקא, ומסיק מהחשבון צדק שמשיח צריך לבוא, ולסיום - מעורר על החשיבות של קידוש לבנה, שיש לכוון בה על מלך המשיח. בסיום השיחה הרבי הכריז שבע פעמים: "הוי' הוא האלקים" ו"לשנה הבאה בירושלים".

שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.

אודות השיחה

תשובה בדרך דילוג

בשיחה זו מחדש הרבי שבדורינו עבודת התשובה המבוקשת היא לא באופן של צער ומרירות, וגם לא באופן של פשפוש במעשים הלא טובים, אלא באופן של דילוג וקפיצה. שעל ידי שמגלה את גודל התקשרותו בה' גם בזמן שחטא - מתעלה מכל המדידות והגבלות והענינים הבלתי רצויים, וזה משתקף בכל הפרטים הקטנים שנעשים באופן הרצוי.

קידוש לבנה

בעקבות הדברים שעורר הרבי בשיחה זו בקשר לקיום מנהג הקידוש לבנה ברוב עם, החלו להערך בריכוזי אנ"ש ובבתי חב"ד, אירועי קידוש לבנה גדולים עם שירה וריקודים.

עם זאת עורר הרבי, שאת המנהג יש לבצע מתוך כוונה לזירוז הגאולה. וכלשון הנוסח שאומרים בקידוש לבנה: "ובקשו את ה' אלוקיהם ואת דוד מלכם" - שמתייחס על המלך המשיח.

לאור דברים אלו, התקיימו יוזמות ומבצעים גדולים של אמירת הקידוש לבנה מתוך כוונה לזירוז הגאולה. ואף הוקם לכך ועד מיוחד: "המטה לזהירות בקידוש לבנה" שעל ידי "מרכז חב"ד ליושבי צפון הנגב", שפועל רבות בעריכת מבצעים וקמפיינים בנושא.

השיחה בקצרה

שבת פרשת נח היא שבת כללית לכל השנה, כי בה נשלמת עבודת שבעת ימי המעשה[1]. כלליותה היא בפועל, בשונה משבת בראשית שהיא כללית בכח. ההבדל בין השבתות מתבטא גם בפרשות השבוע שקוראים בהם: בפרשת בראשית, מסופר אודות קיום העולם מצד בריאתו של הקב"ה - "בכח". ובפרשת נח, על קיום העולם כפי שהוא מצד עבודת הנבראים, שגם כשהנבראים חוטאים העולם ממשיך להתקיים[2]. - "בפועל".

בבריאה בפועל (שעל ידי עבודת האדם), יש יתרון לגבי הבריאה בכח (שעל ידי הקב"ה): בבריאה של ה', היה הגילוי בשם אלוקים[3] - צמצום והעלם האור האלוקי (או שם הוי' שמתעלם באלוקים). וקיום העולם שבעבודת האדם, היה שבתוך העלם ומציאות העולם - מתגלה שם הוי' שלמעלה מהעולם[4], וניכר בגלוי שהוי' הוא האלוקים.

גילוי הוי' באלוקים מתבטא בתוכן פרשת נח, בהתייחסו על גרמי השמים ש"לא ישבותו" - שזה מורה שגם בעצמים גשמיים אלו, מתגלה עצמות אין סוף - שלא ישבותו לעולם. עוד ביטוי לזה, ב"את קשתי נתתי בענן" - שהוא השתקפות של השמש - גילוי, בענן - אדים העולים מהארץ הגשמית - שבמציאות הגשמיות (אלקים), מתגלה השמש (הוי"ה).

המעלה שבעבודה 'בפועל' על העבודה 'בכח', מרומז בפרשת לך לך שקוראים במנחה שבשבת זו. "לך לך" (פעמיים) הוא הליכת והתנהגות האדם בעולם, שלא בערך למצבו הקודם. ואז מתגלה ה"אשר אראך" - גילוי המהות העצמית של היהודי, שגם בהיותו במציאות העולם הוא קשור עם אלוקות ומגלה אותה בעולם. היות ושבת נח היא שבת כללית בנוגע לפועל, צריך לעשות בה חשבון נפש בנוגע לפועל השנה הקרובה. על החשבון להיעשות לא מתוך מרירות וכניסה לפרטים; וגם לא ביציאה לגמרי מהעולם; אלא שע"י עליה למצב נעלה יותר מתתקנים כל הפרטים (וכמובן בלי רגשי צער), כמודגש בעבודת יום השבת[5], שהיא תשובה עילאה, ובשמחה גדולה, שמתבטלת מציאות הרע לגמרי בלימוד התורה.

בשבת נח של שנה זו (תשנ"ב), יש לערוך חשבון נפש מיוחד בנוגע לגאולה: הרי כבר מזמן הכריז האדמו"ר הריי"צ שעומדים מוכנים לקבלת פני משיח. (ואף על פי שבכל אחד ואחד ישנם ענינים הדורשים תיקון, אין זה מפריע לשלימות וכללות ישראל, וזה כמו שריטה קטנה בגוף בריא). ואם כך זה היה בזמן הרבי הריי"צ, כל שכן וקל וחומר עכשיו - שמשיח מוכרח לבוא, וזה רק תלוי במשיח עצמו!

בגדים נאים וברחובה של עיר" זלמן קליינמן

יש לערוך חשבון נפש גם על מנהג הקידוש לבנה: ובהקדם - ביאור מעלת הקידוש לבנה: ברכת הלבנה, היא על המסלול הקבוע שלה, וחידושה בכל חודש. ומובא בגמרא[6], שקידוש לבנה הוא כקבלת פני שכינה. ומבאר הרבי, שבזמן הגלות אין ישראל רואים את פני השכינה. וחידוש הלבנה הוא סימן להם "שהם עתידים להתחדש כמותה" ולראות את פני השכינה[7]. הביאור לפי פנימיות התורה: הירח רומז לספירת המלכות, שמעצמה אין לה כל גילוי ואור, והיא רק מקבלת מהשמש - זעיר אנפין[8]. ולכן השינויים שבה, הם תוצאה משינויי גילוי הזעיר אנפין שמתגלה בה. ובימות המשיח שיהיה אור הלבנה כאור החמה, יהיה שלימות הגילוי של ז"א במלכות, ושל הוי' באלקים. קידוש הלבנה מבטא את מעשינו בגלות (במיעוט הירח) שעל ידה[9] באים לגאולה (התחדשות הירח).

המעשה הוא העיקר:

להוסיף בזהירות בקידוש לבנה:

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. כמודגש בשמה "נח" - מנוחה.
  2. "לא ישבותו" לגבי ברית הקשת בענן
  3. "בראשית ברא אלוקים"
  4. "ונח מצא חן בעיני הוי'
  5. יום אמירת השיחה
  6. סנהדרין מב, א
  7. ולגודל שמחה זו, עושים ריקודים בקידוש לבנה - כבשמחת נישואין.
  8. ששת הספירות, לא כולל ספירת המלכות.
  9. ככתוב בתניא: "על ידי מעשינו ועבודתינו כל זמן משך הגלות".



בראשית

בראשיתנחלך לךויראחיי שרהתולדות (א'), תולדות (ב')ויצאוישלחי"ט כסלווישבחנוכהמקץה' טבתויגשויחי
שמות
שמותוארא (א'), וארא (ב')באנשי ובנות ישראלבשלחחמשה עשר בשבטיתרוכ"ב שבטמשפטים (א'), משפטים (ב')תרומהתצווה (א'), תצווה (ב')כי תשאויקהל
ויקרא
ויקראצוי"א ניסןערב פסח (א'), ערב פסח (ב')אחרון של פסח (א'), אחרון של פסח (ב')כ"ו ניסןכ"ח ניסןשמיניתזריע מצורעאחרי קדושיםאמורבהר בחוקותי
במדבר
במדברשבועות (א'), שבועות (ב')נשאבהעלותך (א'), בהעלותך (ב')שלחכ"ח סיוןקרח (א'), קרח (ב')חוקתבלקפינחסמטות מסעי
דברים
דבריםואתחנןעקבראהשופטיםכי תצאכי תבואערב ראש השנה (א'), ערב ראש השנה (ב')נצבים וילך וראש השנהראש השנה, סוכות ושמחת תורהשמחת תורה
הוספות
יחידות עם הרב מרדכי אליהו (ו' מרחשוון תשנ"ב)קונטרס בענין מקדש מעט זה בית רבינו שבבבלשיחת ב' ניסן תשמ"ח


"צריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו שהקב"ה בחר ומינה בעל-בחירה, שמצד עצמו הוא שלא בערך נעלה מאנשי הדור, שיהי' ה"שופטיך" ו"יועציך" ונביא הדור.. עד - הנבואה העיקרית - הנבואה ש"לאלתר לגאולה", ותיכף ומיד ממש "הנה זה (משיח) בא"


בשל הביקוש הגדול ללימוד הדבר מלכות, נכתבו ונערכו במשך השנים ספרים וחומרי עזר ללימוד הדבר מלכות

להלן רשימה של חומרי העזר ללימוד הדבר מלכות:

  • דבר מלכות - שני כרכים של שיחות הדבר מלכות, מתורגמות מאידיש, בהוצאת הועד להפצת הדבר מלכות.
  • דבר מלכות כיס - הספר במהדורת כיס, בחמשה כרכים מחולקים לפי החומשים. יצא לאור לראשונה על ידי מכון 'בית משיח 770 ביתר עילית' בשנת תשס"ח.
  • דבר מלכות מנוקד - שיחות הדבר מלכות בניקוד מלא ועם פתיחת ראשי התיבות ותרגום המילים בארמית. בהוצאה זו הוגה מחדש גם תרגום השיחות שהוגהו באידיש ותוקנו שגיאות רבות. נערך על ידי הרב מנחם מענדל הלפרין וי"ל על ידי מרכז ההפצה ממש.
  • ספר השיחות תנש"א-תשנ"ב - מהדורת כיס - שיחות הדבר מלכות כפי שהוגהו במקורן על ידי הרבי - שבוע באידיש ושבוע בלה"ק, במהדורת כיס. הוצאת הועד להפצת שיחות.
  • שיחות קודש תנש"א - תשנ"ב - הנחות בלתי מוגהות של שיחות הדבר מלכות, כפי שאמר אותן הרבי בעת ההתוועדות.
  • דבר מלכות לנוער - שיחות הדבר מלכות בעיבוד ועריכה לילדים ונוער. נערך על ידי הרב שלום דובער וולף.
  • דבר מלכות לילדים - שיחות הדבר מלכות בעיבוד מיועד המותאם לילדים, בצירוף משלים ושירים בחרוזים.
  • דבר מלכות תוכן וסיכום - סיכום של שיחות הדבר מלכות עם הדגשת ההוראות למעשה בפועל מכל שיחה.
  • הוראות ונקודות - ליקוט כל דברי ה'תוכן קצר' שיצאו לאור על השיחות על ידי ועד הנחות התמימים.
  • דבש מלכות - עיבוד של שיחות הדבר מלכות בלשון קלה וברורה מאת הניה אלישביץ (נכתב במקור לנשים ובנות).
  • הדרך הישרה - חוברת סיכומי שיחות ה"דבר מלכות" מותאם במיוחד לילדים - כולל דפי עבודה מגוונים לכל שיחה. נערך על ידי הרב יוסף אברהם פיזם.
  • תקע בשופר גדול - עיבודים של שיחות מובחרות, יצא לאור לראשונה על ידי ועד שיחות באנגלית, במקור האנגלי ובתרגום לעברית, וכיום מופץ על ידי מכון ממ"ש.
  • דבר מלכות לעם - ביאורים בשפה המובנת גם למי שאינו מורגל בסגנונו התורני של הרבי. יצא עד עתה על דבר מלכות בראשית, חיי שרה וקונטרס בית רבינו שבבבל.
  • דבר מלכות מבואר - ביאור על השיחה בעמקות, אך בשפה השווה לכל נפש, במטרה להנגיש את לימוד השיחה לאנ"ש. עד עתה יצא לאור על דבר מלכות כי תשא, וירא ותולדות.
  • דבר מלכות לטף - ספרי קומיקס הממחישים את השיחות לילדים. עד עתה יצאו לאור שלושה ספרים: בעקבות המקדש הנודד על שיחת קונטרס בית רבינו שבבבל, ברגע האחרון על שיחת שבת פרשת בלק תנש"א. ומרדף אמיץ על דבר מלכות משפטים.
  • "דבר מלכות" (דיסק) - מכיל שיעורים מפי הרב חיים לוי יצחק גינזבורג על שיחות ה'דבר מלכות', כאשר יחד עם השיעור ניתן לראות בו-זמנית את הטקסט של ה'דבר מלכות'. יצא לאור על ידי מערכת נחייג ונשמע.
  • מצגות - סיכום הדבר מלכות במצגת.
  • חדר בד"ם - עיתון העוסק בשיחות הדבר מלכות.
  • משוחחים בדבר מלכות
  • מדקדקים - עיתון העוסק בשיחות הדבר מלכות.
  • שיעורים בדבר מלכות - באתר קישור לאתר הגאולה.
  • מבחנים - על הדבר מלכות.
דבר מלכות י"ט כסלו: "ובפרט בימינו אלה – ימות המשיח – שבהם נמצאים עכשיו, וצריכים רק "לפתוח את העיניים",
ואז רואים שנמצאת כבר הגאולה האמיתית והשלימה בפשטות, וכל בנ"י, "בנערינו ובזקנינו גו' בבנינו ובבנותינו",
מוכנים בכל הפרטים ופרטי פרטים "לגשת ולהסב אל השולחן" ("צוגיין און זעצן זיך צום טיש"),
שולחן ערוך בכל מטעמים ובכל טוב, החל מעניני הגאולה, לויתן ושור הבר ויין המשומר, ועוד ועיקר, "לדעת את ה'", "מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים".
בתמונה: הרבי מלך המשיח בעת אמירת השיחה


רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

כאן אנחנו באים בקריאה לכל לומדי שיחות ה"דבר מלכות": בואו לעזור בהרחבת הפורטל, ובלהגדיל תורה ולאדירה, ושעל ידי זה נזכה לביאת משיח צדקנו בקרוב ממש.