דבר מלכות נח: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "{{הערות שוליים|}}" ב־"{{הערות שוליים}}")
(הרחבה, עריכה)
שורה 3: שורה 3:
'''דבר מלכות נח''' היא [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] בשבת פרשת נח, [[ד' חשון]] [[תשנ"ב]], ו[[מוגה|הוגהה]] על ידי הרבי ב[[לשון הקודש]].
'''דבר מלכות נח''' היא [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] בשבת פרשת נח, [[ד' חשון]] [[תשנ"ב]], ו[[מוגה|הוגהה]] על ידי הרבי ב[[לשון הקודש]].


השיחה עוסקת בחשיבותה של שבת [[פרשת נח]] בהיותה שבת כללית לכל השנה '''בפועל''', לאחר [[שבת בראשית]] שהיא שבת כללית '''בכח'''. הרבי גם מסביר את המעלה שבשבת נח, בכך שהיא מגלה את [[שם הוי"ה]] ה[[בלי גבול]]י, ב[[שם אלוקים]] - גבול ה[[עולם]]. בהמשך השיחה הרבי מסביר על עבודת ה[[חשבון נפש]] שבשבת נח שהיא מתוך [[שמחה]] דוקא, ומסיק מהחשבון צדק ש[[משיח]] צריך לבוא, ולסיום - מעורר על החשיבות של [[קידוש לבנה]], שיש לכוון בה על [[מלך המשיח]].
השיחה עוסקת בחשיבותה של שבת [[פרשת נח]] בהיותה שבת כללית לכל השנה '''בפועל''', לאחר [[שבת בראשית]] שהיא שבת כללית '''בכח'''. הרבי גם מסביר את המעלה שבשבת נח, בכך שהיא מגלה את [[שם הוי"ה]] ה[[בלי גבול|בלתי גבולי]], ב[[שם אלוקים]] - גבול ה[[עולם]]. בהמשך השיחה הרבי מסביר על עבודת ה[[חשבון נפש]] שבשבת נח שהיא מתוך [[שמחה]] דוקא, ומסיק מהחשבון צדק ש[[משיח]] צריך לבוא, ולסיום - מעורר על החשיבות של [[קידוש לבנה]], שיש לכוון בה על [[מלך המשיח]]. בסיום השיחה הרבי הכריז [[שבע]] פעמים: '''"[[הוי' הוא האלקים]]"''' ו'''"[[לשנה הבאה בירושלים]]"'''.
 
 


שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].


==סיכום==
==אודות השיחה==
*'''אותיות א' וב'.''' שבת [[פרשת נח]] היא שבת כללית לכל השנה, כי בה '''נשלמת''' עבודת [[שבעת ימי הבנין|שבעת ימי המעשה]]{{הערה|כמודגש בשמה "נח" - מנוחה.}}. כלליותה היא '''בפועל''', בשונה מ[[שבת בראשית]] שהיא כללית '''בכח'''. ההבדל בין השבתות מתבטא גם ב[[פרשה|פרשות השבוע]] ש[[קריאת התורה|קוראים]] בהם: ב[[פרשת בראשית]], מסופר אודות [[בריאת העולם|קיום העולם]] מצד בריאתו של [[הקב"ה]] - "בכח". וב[[פרשת נח]], על קיום העולם כפי שהוא מצד [[עבודה|עבודת]] ה[[נבראים]], שגם כשהנבראים חוטאים העולם ממשיך להתקיים{{הערה|"לא ישבותו" לגבי ברית ה[[קשת בענן]]}}. - "בפועל".
===תשובה בדרך דילוג===
בשיחה זו מחדש הרבי שב[[דור השביעי|דורינו]] עבודת ה[[תשובה]] המבוקשת היא לא באופן של צער ו[[מרירות]], וגם לא באופן של פשפוש במעשים הלא טובים, אלא באופן של דילוג וקפיצה. שעל ידי שמגלה את גודל התקשרותו בה' גם בזמן שחטא - מתעלה מכל המדידות והגבלות והענינים הבלתי רצויים, וזה משתקף בכל הפרטים הקטנים שנעשים באופן הרצוי.


*'''אות ג'.''' בבריאה בפועל (שעל ידי עבודת האדם), יש יתרון לגבי הבריאה בכח (שעל ידי הקב"ה): בבריאה של ה', היה הגילוי ב[[שם אלוקים]]{{הערה|"בראשית ברא '''אלוקים'''"}} - [[צמצום]] והעלם האור האלוקי (או [[שם הוי']] שמתעלם באלוקים). וקיום העולם שבעבודת האדם, היה שבתוך העלם ו[[מציאות]] העולם - מתגלה שם הוי' שלמעלה מהעולם{{הערה|"ונח מצא חן בעיני '''הוי''''}}, וניכר בגלוי ש'''[[הוי' הוא האלוקים]]'''.
===קידוש לבנה===
בעקבות הדברים שעורר הרבי בשיחה זו בקשר לקיום מנהג ה[[קידוש לבנה]] ברוב עם, החלו להערך בריכוזי [[אנ"ש]] וב[[בית חב"ד|בתי חב"ד]], אירועי קידוש לבנה גדולים עם שירה וריקודים.  


*'''אות ד'.''' גילוי הוי' באלוקים מתבטא בתוכן [[פרשת נח]], בהתייחסו על גרמי השמים ש"לא ישבותו" - שזה מורה שגם בעצמים [[גשמי]]ים אלו, מתגלה [[עצמות אין סוף]] - שלא ישבותו לעולם. עוד ביטוי לזה, ב"את [[קשת בענן|קשתי נתתי בענן]]" - שהוא השתקפות של ה[[שמש]] - גילוי, ב[[ענן]] - אדים העולים מהארץ הגשמית - שבמציאות הגשמיות (אלקים), מתגלה השמש (הוי"ה).
יחד עם זאת עורר הרבי, שאת המנהג יש לבצע מתוך כוונה לזירוז הגאולה. וכלשון הנוסח שאומרים בקידוש לבנה: {{ציטוטון|ובקשו את ה' אלוקיהם '''ואת דוד מלכם'''}} - שמתייחס על ה[[מלך המשיח]].


*'''אות ה' וו'.''' המעלה שבעבודה 'בפועל' על העבודה 'בכח', מרומז ב[[פרשת לך לך]] שקוראים ב[[מנחה]] שבשבת זו. '''"לך לך"''' (פעמיים) הוא הליכת והתנהגות האדם בעולם, שלא בערך למצבו הקודם. ואז מתגלה ה'''"אשר אראך"''' - גילוי המהות העצמית של היהודי, שגם בהיותו במציאות העולם, הוא קשור עם אלוקות ומגלה אותה בעולם. היות ושבת נח היא שבת כללית בנוגע לפועל, צריך לעשות בה חשבון נפש בנוגע לפועל ה[[שנה]] הקרובה. אך על החשבון להיות בהתאם לַשבת - שהוי' הוא האלקים, כפי שיבואר בהמשך.
לאור דברים אלו, התקיימו יוזמות ומבצעים גדולים של אמירת הקידוש לבנה מתוך כוונה לזירוז ה[[גאולה]]. ואף הוקם לכך ועד מיוחד: '''"המטה לזהירות בקידוש לבנה"''' שעל ידי "מרכז חב"ד ליושבי צפון הנגב", שפועל רבות בעריכת מבצעים וקמפיינים בנושא.


*'''אות ז'.''' בחשבון נפש שלוש סוגים: '''א'.''' שהאדם מפשפש במעשיו ובודק את המצריך תיקון. החסרון: כך נכנס להגבלה, שמתעסק בתיקון פרטים. '''ב'.''' שמתעלה לעולם ולמדריגה נעלית יותר, ובמילא מתבטלים כל הענינים הבלתי רצויים. החסרון: כך לא מודגש תיקון הפרטים. '''ג'.''' בחיבור שני האופנים: שמתעלה לדרגה נעלית יותר, וההתעלות משתקפת בכל פרט. וכך אין בתשובה כל צער, ולהיפך, [[שמחה]] על שבכך מתבטא קשר היהודי עם ה', גם במצב שחטא.
==השיחה בקצרה==
שבת [[פרשת נח]] היא שבת כללית לכל השנה, כי בה '''נשלמת''' עבודת [[שבעת ימי הבנין|שבעת ימי המעשה]]{{הערה|כמודגש בשמה "נח" - מנוחה.}}. כלליותה היא '''בפועל''', בשונה מ[[שבת בראשית]] שהיא כללית '''בכח'''. ההבדל בין השבתות מתבטא גם ב[[פרשה|פרשות השבוע]] ש[[קריאת התורה|קוראים]] בהם: ב[[פרשת בראשית]], מסופר אודות [[בריאת העולם|קיום העולם]] מצד בריאתו של [[הקב"ה]] - "בכח". וב[[פרשת נח]], על קיום העולם כפי שהוא מצד [[עבודה|עבודת]] ה[[נבראים]], שגם כשהנבראים חוטאים העולם ממשיך להתקיים{{הערה|"לא ישבותו" לגבי ברית ה[[קשת בענן]]}}. - "בפועל".


*'''אות ח' וט'.''' אופן עשיית החשבון, מודגש באופן עבודת [[יום השבת]]{{הערה|זמן אמירת השיחה}}, כפי שהפסוק אומר{{ציטוטון|שבת להוי"ה אלוקיך}} - שהוי' חודר ומתגלה בשם אלוקים. ה[[תשובה]] שביום השבת היא [[תשובה עילאה]], וב[[שמחה]] גדולה, שמתבטלת מציאותו לגמרי ב[[לימוד התורה]]. בשבת נח של שנה זו ([[תשנ"ב]]), יש לערוך חשבון נפש מיוחד בנוגע ל[[גאולה]]: הרי כבר מזמן הכריז ה[[אדמו"ר הריי"צ]] שעומדים מוכנים ל[[קבלת פני משיח]]. (ולמרות שבכל אחד ואחד ישנם ענינים הדורשים תיקון, אין זה מפריע לשלימות וכללות ישראל, וזה כמו שריטה קטנה בגוף בריא.) ואם כך זה היה בזמן הרבי הריי"צ, כל שכן וקל וחומר עכשיו - ש[[משיח]] מוכרח לבוא, '''וזה רק תלוי במשיח עצמו!'''
בבריאה בפועל (שעל ידי עבודת האדם), יש יתרון לגבי הבריאה בכח (שעל ידי הקב"ה): בבריאה של ה', היה הגילוי ב[[שם אלוקים]]{{הערה|"בראשית ברא '''אלוקים'''"}} - [[צמצום]] והעלם האור האלוקי (או [[שם הוי']] שמתעלם באלוקים). וקיום העולם שבעבודת האדם, היה שבתוך העלם ו[[מציאות]] העולם - מתגלה שם הוי' שלמעלה מהעולם{{הערה|"ונח מצא חן בעיני '''הוי''''}}, וניכר בגלוי ש'''[[הוי' הוא האלוקים]]'''.


[[קובץ:קידוש לבנה.jpg|250px|ממוזער|"ב[[בגד]]ים נאים וברחובה של עיר" <small>זלמן קליינמן</small>]]
גילוי הוי' באלוקים מתבטא בתוכן [[פרשת נח]], בהתייחסו על גרמי השמים ש"לא ישבותו" - שזה מורה שגם בעצמים [[גשמי]]ים אלו, מתגלה [[עצמות אין סוף]] - שלא ישבותו לעולם. עוד ביטוי לזה, ב"את [[קשת בענן|קשתי נתתי בענן]]" - שהוא השתקפות של ה[[שמש]] - גילוי, ב[[ענן]] - אדים העולים מהארץ הגשמית - שבמציאות הגשמיות (אלקים), מתגלה השמש (הוי"ה).
*'''אות י'.''' יש לערוך חשבון נפש גם על מנהג ה[[קידוש לבנה]]: ובהקדם - ביאור מעלת הקידוש לבנה: ברכת הלבנה, היא על המסלול הקבוע שלה, ושמתחדשת בכל חודש. ומובא בגמרא{{הערה|סנהדרין מב, א}}, שקידוש לבנה הוא כקבלת פני [[שכינה]]. ומבאר הרבי, שבזמן ה[[גלות]] אין ישראל רואים את פני השכינה. וחידוש הלבנה הוא סימן להם "שהם עתידים להתחדש כמותה" ולראות את פני השכינה{{הערה|ולגודל שמחה זו, עושים ריקודים בקידוש לבנה - כבשמחת נישואין.}}.
*'''אות י"א.''' הביאור לפי [[פנימיות התורה]]: ה[[ירח]] רומז ל[[ספירת המלכות]], שמעצמה אין לה כל גילוי ואור, והיא רק מקבלת מה[[שמש]] - [[זעיר אנפין]]{{הערה|ששת הספירות, לא כולל ספירת המלכות.}}. ולכן השינויים שבה, הם תוצאה משינויי גילוי הזעיר אנפין שמתגלה בה. וב[[ימות המשיח]] שיהיה אור ה[[לבנה]] כאור ה[[חמה]], יהיה שלימות הגילוי של ז"א במלכות, ושל הוי' באלקים. קידוש הלבנה מבטא את מעשינו ב[[גלות]] (במיעוט הירח) שעל ידה{{הערה|ככתוב בתניא: "על ידי מעשינו ועבודתינו כל זמן משך הגלות".}} באים ל[[גאולה]] (התחדשות הירח).


*'''אות י"ב וי"ג.''' לאור החשבון שמשיח צריך לבוא, צריכים להוסיף בזהירות בקידוש לבנה, בכמה פרטים: ב[[בגד]]ים נאים, ברחוב העיר, ברוב עם הדרת מלך, ב[[זמן]] - אחרי ז' ימים למולד וב[[מוצאי שבת]], והעיקר: מתוך כוונה ובקשה ל[[הבאת המשיח|זירוז הגאולה]]. (הרבי הכריז [[שבע]] פעמים: '''"[[הוי' הוא האלקים]]"''' ו'''"[[לשנה הבאה בירושלים]]"''').  
המעלה שבעבודה 'בפועל' על העבודה 'בכח', מרומז ב[[פרשת לך לך]] שקוראים ב[[מנחה]] שבשבת זו. '''"לך לך"''' (פעמיים) הוא הליכת והתנהגות האדם בעולם, שלא בערך למצבו הקודם. ואז מתגלה ה'''"אשר אראך"''' - גילוי המהות העצמית של היהודי, שגם בהיותו במציאות העולם הוא קשור עם אלוקות ומגלה אותה בעולם. היות ושבת נח היא שבת כללית בנוגע לפועל, צריך לעשות בה חשבון נפש בנוגע לפועל ה[[שנה]] הקרובה. על החשבון להיעשות לא מתוך מרירות וכניסה לפרטים; וגם לא ביציאה לגמרי מהעולם; אלא שע"י עליה למצב נעלה יותר מתתקנים כל הפרטים. (וכמובן בלי רגשי צער.) כמודגש בעבודת [[יום השבת]]{{הערה|יום אמירת השיחה}}, שהיא [[תשובה עילאה]], וב[[שמחה]] גדולה, שמתבטלת מציאות הרע לגמרי ב[[לימוד התורה]].


==בעקבות השיחה==
בשבת נח של שנה זו ([[תשנ"ב]]), יש לערוך חשבון נפש מיוחד בנוגע ל[[גאולה]]: הרי כבר מזמן הכריז ה[[אדמו"ר הריי"צ]] שעומדים מוכנים ל[[קבלת פני משיח]]. (ולמרות שבכל אחד ואחד ישנם ענינים הדורשים תיקון, אין זה מפריע לשלימות וכללות ישראל, וזה כמו שריטה קטנה בגוף בריא.) ואם כך זה היה בזמן הרבי הריי"צ, כל שכן וקל וחומר עכשיו - ש[[משיח]] מוכרח לבוא, '''וזה רק תלוי במשיח עצמו!'''
בעקבות הדברים שעורר הרבי בשיחה זו בקשר לקיום מנהג ה[[קידוש לבנה]] ברוב עם, החלו להערך בריכוזי [[אנ"ש]] וב[[בית חב"ד|בתי חב"ד]], אירועי קידוש לבנה גדולים עם שירה וריקודים.  


יחד עם זאת עורר הרבי, שאת המנהג יש לבצע מתוך כוונה לזירוז הגאולה. וכלשון הנוסח שאומרים בקידוש לבנה: {{ציטוטון|ובקשו את ה' אלוקיהם '''ואת דוד מלכם'''}} - שמתייחס על ה[[מלך המשיח]].
[[קובץ:קידוש לבנה.jpg|250px|ממוזער|"ב[[בגד]]ים נאים וברחובה של עיר" <small>זלמן קליינמן</small>]]
יש לערוך חשבון נפש גם על מנהג ה[[קידוש לבנה]]: ובהקדם - ביאור מעלת הקידוש לבנה: ברכת הלבנה, היא על המסלול הקבוע שלה, וחידושה בכל חודש. ומובא בגמרא{{הערה|סנהדרין מב, א}}, שקידוש לבנה הוא כקבלת פני [[שכינה]]. ומבאר הרבי, שבזמן ה[[גלות]] אין ישראל רואים את פני השכינה. וחידוש הלבנה הוא סימן להם "שהם עתידים להתחדש כמותה" ולראות את פני השכינה{{הערה|ולגודל שמחה זו, עושים ריקודים בקידוש לבנה - כבשמחת נישואין.}}. הביאור לפי [[פנימיות התורה]]: ה[[ירח]] רומז ל[[ספירת המלכות]], שמעצמה אין לה כל גילוי ואור, והיא רק מקבלת מה[[שמש]] - [[זעיר אנפין]]{{הערה|ששת הספירות, לא כולל ספירת המלכות.}}. ולכן השינויים שבה, הם תוצאה משינויי גילוי הזעיר אנפין שמתגלה בה. וב[[ימות המשיח]] שיהיה אור ה[[לבנה]] כאור ה[[חמה]], יהיה שלימות הגילוי של ז"א במלכות, ושל הוי' באלקים. קידוש הלבנה מבטא את מעשינו ב[[גלות]] (במיעוט הירח) שעל ידה{{הערה|ככתוב בתניא: "על ידי מעשינו ועבודתינו כל זמן משך הגלות".}} באים ל[[גאולה]] (התחדשות הירח).


לאור דברים אלו, התקיימו יוזמות ומבצעים גדולים של אמירת הקידוש לבנה מתוך כוונה לזירוז ה[[גאולה]]. ואף הוקם לכך ועד מיוחד: '''"המטה לזהירות בקידוש לבנה"''' שעל ידי "מרכז חב"ד ליושבי צפון הנגב", שפועל רבות בעריכת מבצעים וקמפיינים בנושא.
'''המעשה הוא העיקר:'''
:להוסיף בזהירות בקידוש לבנה:
*ב[[בגד]]ים נאים
*ברחוב העיר
*ברוב עם הדרת מלך
*ב[[זמן]] - אחרי ז' ימים למולד וב[[מוצאי שבת]]
*ובעיקר: מתוך כוונה ובקשה ל[[הבאת המשיח|זירוז הגאולה]].


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־15:33, 21 במרץ 2021

" הרי בודאי ובודאי שכבר כלו כל הקיצין, וכבר עשו תשובה, ועכשיו אין הדבר תלוי אלא במשיח צדקנו עצמו! "

– סוף אות ט

" (כ"ק אדמו"ר שליט"א הכריז בניגון המקובל:) הוי' הוא האלקים, הוי' הוא האלקים, הוי' הוא האלקים, הוי' הוא האלקים, הוי' הוא האלקים, הוי' הוא האלקים, הוי' הוא האלקים, לשנה הבאה בירושלים! "

– סיום השיחה

דבר מלכות נח היא שיחה שאמר הרבי בשבת פרשת נח, ד' חשון תשנ"ב, והוגהה על ידי הרבי בלשון הקודש.

השיחה עוסקת בחשיבותה של שבת פרשת נח בהיותה שבת כללית לכל השנה בפועל, לאחר שבת בראשית שהיא שבת כללית בכח. הרבי גם מסביר את המעלה שבשבת נח, בכך שהיא מגלה את שם הוי"ה הבלתי גבולי, בשם אלוקים - גבול העולם. בהמשך השיחה הרבי מסביר על עבודת החשבון נפש שבשבת נח שהיא מתוך שמחה דוקא, ומסיק מהחשבון צדק שמשיח צריך לבוא, ולסיום - מעורר על החשיבות של קידוש לבנה, שיש לכוון בה על מלך המשיח. בסיום השיחה הרבי הכריז שבע פעמים: "הוי' הוא האלקים" ו"לשנה הבאה בירושלים".


שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.

אודות השיחה

תשובה בדרך דילוג

בשיחה זו מחדש הרבי שבדורינו עבודת התשובה המבוקשת היא לא באופן של צער ומרירות, וגם לא באופן של פשפוש במעשים הלא טובים, אלא באופן של דילוג וקפיצה. שעל ידי שמגלה את גודל התקשרותו בה' גם בזמן שחטא - מתעלה מכל המדידות והגבלות והענינים הבלתי רצויים, וזה משתקף בכל הפרטים הקטנים שנעשים באופן הרצוי.

קידוש לבנה

בעקבות הדברים שעורר הרבי בשיחה זו בקשר לקיום מנהג הקידוש לבנה ברוב עם, החלו להערך בריכוזי אנ"ש ובבתי חב"ד, אירועי קידוש לבנה גדולים עם שירה וריקודים.

יחד עם זאת עורר הרבי, שאת המנהג יש לבצע מתוך כוונה לזירוז הגאולה. וכלשון הנוסח שאומרים בקידוש לבנה: "ובקשו את ה' אלוקיהם ואת דוד מלכם" - שמתייחס על המלך המשיח.

לאור דברים אלו, התקיימו יוזמות ומבצעים גדולים של אמירת הקידוש לבנה מתוך כוונה לזירוז הגאולה. ואף הוקם לכך ועד מיוחד: "המטה לזהירות בקידוש לבנה" שעל ידי "מרכז חב"ד ליושבי צפון הנגב", שפועל רבות בעריכת מבצעים וקמפיינים בנושא.

השיחה בקצרה

שבת פרשת נח היא שבת כללית לכל השנה, כי בה נשלמת עבודת שבעת ימי המעשה[1]. כלליותה היא בפועל, בשונה משבת בראשית שהיא כללית בכח. ההבדל בין השבתות מתבטא גם בפרשות השבוע שקוראים בהם: בפרשת בראשית, מסופר אודות קיום העולם מצד בריאתו של הקב"ה - "בכח". ובפרשת נח, על קיום העולם כפי שהוא מצד עבודת הנבראים, שגם כשהנבראים חוטאים העולם ממשיך להתקיים[2]. - "בפועל".

בבריאה בפועל (שעל ידי עבודת האדם), יש יתרון לגבי הבריאה בכח (שעל ידי הקב"ה): בבריאה של ה', היה הגילוי בשם אלוקים[3] - צמצום והעלם האור האלוקי (או שם הוי' שמתעלם באלוקים). וקיום העולם שבעבודת האדם, היה שבתוך העלם ומציאות העולם - מתגלה שם הוי' שלמעלה מהעולם[4], וניכר בגלוי שהוי' הוא האלוקים.

גילוי הוי' באלוקים מתבטא בתוכן פרשת נח, בהתייחסו על גרמי השמים ש"לא ישבותו" - שזה מורה שגם בעצמים גשמיים אלו, מתגלה עצמות אין סוף - שלא ישבותו לעולם. עוד ביטוי לזה, ב"את קשתי נתתי בענן" - שהוא השתקפות של השמש - גילוי, בענן - אדים העולים מהארץ הגשמית - שבמציאות הגשמיות (אלקים), מתגלה השמש (הוי"ה).

המעלה שבעבודה 'בפועל' על העבודה 'בכח', מרומז בפרשת לך לך שקוראים במנחה שבשבת זו. "לך לך" (פעמיים) הוא הליכת והתנהגות האדם בעולם, שלא בערך למצבו הקודם. ואז מתגלה ה"אשר אראך" - גילוי המהות העצמית של היהודי, שגם בהיותו במציאות העולם הוא קשור עם אלוקות ומגלה אותה בעולם. היות ושבת נח היא שבת כללית בנוגע לפועל, צריך לעשות בה חשבון נפש בנוגע לפועל השנה הקרובה. על החשבון להיעשות לא מתוך מרירות וכניסה לפרטים; וגם לא ביציאה לגמרי מהעולם; אלא שע"י עליה למצב נעלה יותר מתתקנים כל הפרטים. (וכמובן בלי רגשי צער.) כמודגש בעבודת יום השבת[5], שהיא תשובה עילאה, ובשמחה גדולה, שמתבטלת מציאות הרע לגמרי בלימוד התורה.

בשבת נח של שנה זו (תשנ"ב), יש לערוך חשבון נפש מיוחד בנוגע לגאולה: הרי כבר מזמן הכריז האדמו"ר הריי"צ שעומדים מוכנים לקבלת פני משיח. (ולמרות שבכל אחד ואחד ישנם ענינים הדורשים תיקון, אין זה מפריע לשלימות וכללות ישראל, וזה כמו שריטה קטנה בגוף בריא.) ואם כך זה היה בזמן הרבי הריי"צ, כל שכן וקל וחומר עכשיו - שמשיח מוכרח לבוא, וזה רק תלוי במשיח עצמו!

בגדים נאים וברחובה של עיר" זלמן קליינמן

יש לערוך חשבון נפש גם על מנהג הקידוש לבנה: ובהקדם - ביאור מעלת הקידוש לבנה: ברכת הלבנה, היא על המסלול הקבוע שלה, וחידושה בכל חודש. ומובא בגמרא[6], שקידוש לבנה הוא כקבלת פני שכינה. ומבאר הרבי, שבזמן הגלות אין ישראל רואים את פני השכינה. וחידוש הלבנה הוא סימן להם "שהם עתידים להתחדש כמותה" ולראות את פני השכינה[7]. הביאור לפי פנימיות התורה: הירח רומז לספירת המלכות, שמעצמה אין לה כל גילוי ואור, והיא רק מקבלת מהשמש - זעיר אנפין[8]. ולכן השינויים שבה, הם תוצאה משינויי גילוי הזעיר אנפין שמתגלה בה. ובימות המשיח שיהיה אור הלבנה כאור החמה, יהיה שלימות הגילוי של ז"א במלכות, ושל הוי' באלקים. קידוש הלבנה מבטא את מעשינו בגלות (במיעוט הירח) שעל ידה[9] באים לגאולה (התחדשות הירח).

המעשה הוא העיקר:

להוסיף בזהירות בקידוש לבנה:

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. כמודגש בשמה "נח" - מנוחה.
  2. "לא ישבותו" לגבי ברית הקשת בענן
  3. "בראשית ברא אלוקים"
  4. "ונח מצא חן בעיני הוי'
  5. יום אמירת השיחה
  6. סנהדרין מב, א
  7. ולגודל שמחה זו, עושים ריקודים בקידוש לבנה - כבשמחת נישואין.
  8. ששת הספירות, לא כולל ספירת המלכות.
  9. ככתוב בתניא: "על ידי מעשינו ועבודתינו כל זמן משך הגלות".