קונטרס בית רבינו שבבבל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(106 גרסאות ביניים של 34 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:בית_רבינו_שבבבל.jpg|left|thumb|250px|שער הקונטרס]]
[[קובץ:בית_רבינו_שבבבל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שער הקונטרס]][[קובץ:770 Eastern Parkway.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[770 איסטרן פארקוויי]] - בית רבינו שבבבל שבדורנו, מהותו מבוארת בקונטרס]]
בכ”ף מר-חשון [[תשנ"ב]] הוציא [[הרבי]] קונטרס בשם "'''בית רבינו שבבבל'''", בו מפליא הרבי במעלת [[770]] מקומו של [[נשיא הדור]]. מאז שהקונטרס יצא-לאור החזיק הרבי את הקונטרס בתוך הסידור שלו, ומעולם לא הוציאו.
'''קונטרס בענין מקדש מעט זה בית רבינו שבבבל''' (או בקיצור "'''קונטרס בית רבינו שבבבל"''' או "'''קונטרס בית רבינו'''") הוא קונטרס שהוציא לאור [[הרבי מלך המשיח שליט"א]] במוצאי שבת [[פרשת וירא]] ח"י מרחשון [[ה'תשנ"ב]] '[[מוגה]]', ובו מופלא במעלת [[770]] מקומו של [[נשיא הדור]] שהוא המשיח שבדור (אות ד' בקונטרס). ב[[כ' חשוון]] בא הקונטרס בדפוס ובאותו יום לקחו הרבי עימו לנסיעה ל[[אוהל]]. מאז צאת הקונטרס לאור החזיקו הרבי בתוך הסידור שלו{{הערה|שם מונחים לעיתים לזמן קצר דברי דפוס שונים שיצאו לאור.}}, וככל הידוע - מעולם לא הוציאו.


==התבטאויות מיוחדות בקונטרס==
בקונטרס, מבאר הרבי את מהותו ומעלתו של [[בית מדרש|בית המדרש]] ו[[בית הכנסת]] "[[770]]", בתור [[בית רבינו שבבבל]] שבו שורה ה[[שכינה]] לאחר [[חורבן בית המקדש]].


התבטאויות מיוחדות בהפלאת המקום בו התפלל וממנו פעל [[אדמו"ר הריי"צ]] בעשר שנותיו האחרונות בעלמא דין וכיו”ב -נאמרו עוד לפני הדפסת הקונטרס. כך לדוגמה אמר הרבי בשבת פרשת האזינו תש”נ ש”כיון שזהו ביתו של הקב”ה - הרי בודאי שכ”ק מו”ח אדמו”ר (ביחד עם כל הצדיקים) נמצא באותו מקום שבו נמצא הקב”ה”!
==התבטאויות מיוחדות בקונטרס==


החידוש והייחודיות בקונטרס “בית רבינו שבבבל”, הוא במימד הנצחיות שמעניק הרבי לבית קדוש זה: לאחר שקובע הרבי שבבית רבינו שבבבל ישנה השראת וגילוי השכינה מעין ודוגמת השראת וגילוי השכינה בבית המקדש, וממקום זה נמשך השראת וגילוי השכינה לכל המקומות הקדושים בעולם כולו, ובית זה נקרא בשם “תלפיות”, שכל פיות פונות בו כבבית המקדש,
התבטאויות מיוחדות בהפלאת המקום בו התפלל וממנו פעל [[אדמו"ר הריי"צ]] בעשר שנותיו האחרונות בעלמא דין וכיוצא בזה - נאמרו עוד לפני הדפסת הקונטרס. כך לדוגמה אמר הרבי ב[[שבת]] [[פרשת האזינו]] [[תש"נ]] ש"כיון שזהו ביתו של [[הקב"ה]] - הרי בוודאי שכ"ק מו"ח אדמו"ר (ביחד עם כל הצדיקים) נמצא באותו מקום שבו נמצא הקב"ה"!


[ולהעיר מהליקוט שיצא לאור לשבת תרומה תשנ”ב (לקו”ש חל”ו עמ’ 128 הערה 49), בו מפליא הרבי עוד יותר וקובע כי בבית המקדש עיקר השראת השכינה היא במקום המקדש, ולא בבניין עצמו -ואילו בבית רבינו שבבבל, הרי הקדושה היא בבית עצמו!]  
החידוש והייחודיות בקונטרס "בית רבינו שבבבל", הוא במימד הנצחיות שמעניק הרבי לבית קדוש זה: לאחר שקובע הרבי שבבית רבינו שב[[בבל]] ישנה השראת וגילוי ה[[שכינה]] מעין ודוגמת השראת וגילוי השכינה בבית המקדש, וממקום זה נמשך השראת וגילוי השכינה לכל המקומות הקדושים בעולם כולו, ובית זה נקרא בשם "תלפיות", שכל פיות פונות בו כב[[בית המקדש]].


מוסיף הרבי ואומר, שעיקר עניינו של בית רבינו שבבבל הוא הגאולה וקיבוץ כל הבתי כנסת לארץ ישראל -הרי הוא מקום המקדש גופי’ דלעתיד, ובו יתגלה המקדש דלעתיד ומשם ישוב לירושלים.  
מוסיף [[הרבי]] ואומר, שעיקר עניינו של בית רבינו שבבבל הוא ה[[גאולה]] וקיבוץ כל הבתי כנסת ל[[ארץ ישראל]] -הרי הוא מקום המקדש גופיה [=עצמו] דלעתיד, ובו יתגלה המקדש דלעתיד ומשם ישוב ל[[ירושלים]].


-בכך, למעשה, קבע הרבי שעד לרגע בו ירד בית המקדש השלישי, יתחבר ל-‏770 וימשיך יחד איתו לירושלים -הרי 770 ממשיך להיות בית המקדש מעט העיקרי של זמן הגלות, שבו שורה ומתגלה השכינה בדוגמת השראתה בבית המקדש בירושלים.  
בכך, למעשה, קבע הרבי שעד לרגע בו ירד [[בית המקדש]] השלישי, יתחבר ל-770 וימשיך יחד איתו לירושלים - הרי 770 ממשיך להיות בית המקדש מעט העיקרי של זמן הגלות, שבו שורה ומתגלה ה[[שכינה]] בדוגמת השראתה בבית המקדש בירושלים.


ויש גם התבטאויות מפורשות אודות נצחיות הקדושה במקום זה: ”המקום הקבוע ד”בית רבינו”, בית הכנסת ובית המדרש שלו, המרכז של ליובאוויטש במשך עשר שנים (תקופה שלימה) האחרונות (”הכל הולך אחר החיתום”) דכ”ק מו”ח אדמו”ר נשיא דורנו בחיים חיותו בעלמא דין, וגם לאחרי הסתלקותו קדושה לא זזה ממקומה, ואדרבא, באופן ד”מעלין בקודש”, “מוסיף והולך”, עד ביאת גואל צדק”. ובהמשך:”העבודה דהפצת התורה והיהדות והמעיינות חוצה מ”בית רבינו” (”770”) הולכת ונמשכת וביתר שאת וביתר עז . . ונמצא ש”בית רבינו, (”770”) הוא בבחינת “תלפיות”, “תל שכל פיות פונים בו”, יותר מיובל שנים (ת”ש -תש”נ), “עד עולם”“.  
ישנם עוד התבטאויות מפורשות אודות נצחיותו הקדושה במקום זה: {{ציטוטון|המקום הקבוע ד"בית רבינו", [[בית הכנסת]] ובית המדרש שלו, המרכז של ליובאוויטש במשך עשר שנים (תקופה שלימה) האחרונות ("הכל הולך אחר החיתום") דכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו בחיים חיותו בעלמא דין, וגם לאחרי [[הסתלקות]]ו קדושה לא זזה ממקומה, ואדרבא, באופן ד"מעלין בקודש", "מוסיף והולך", עד ביאת גואל צדק". ובהמשך: "העבודה דהפצת התורה והיהדות והמעיינות חוצה מ"בית רבינו" ("770") הולכת ונמשכת וביתר שאת וביתר עז.. ונמצא ש"בית רבינו, ("770") הוא בבחינת "תלפיות", "תל שכל פיות פונים בו", יותר מיובל שנים (ת"ש - תש"נ), "עד עולם"}}.


==זמן הוצאת הקונטרס==
חלק מרכזי בביאור שבקונטרס תופסת העובדה שנשיא הדור הנישא ד[[תורת החסידות]] הוא המשיח וגואלם של ישראל שבדור, דבר שהרבי מבארו עפ"י [[חסידות]]{{הערה|בהיות ונשמתו של משיח היא בחינת היחידה הכללית, ונשיא הדור הוא הכל - כולל את כל בני ישראל שבתוכם ישנם ניצוצות המשיח הפרטיים}} ועפ"י [[נגלה]]{{הערה|מדברי הגמרא "אי [משיח] מן חייא הוא - כדון רבינו הקדוש" - הנשיא שבדור}} כולל הבאת דברי ה[[שדי חמד]] על ההשערה בכל דור מיהו הראוי להיות משיח{{הערה|הע' 59 בקונטרס}}.


כאשר מתבוננים בזמן בו בחר הרבי להוציא לאור קונטרס עמוס ביטויים אודות נצחיות השראת השכינה בבית רבינו שבבבל -זמן קצר קודם [[כ"ז אדר תשנ"ב]] ו[[ג' תמוז תשנ]] -והיחס המיוחד של הרבי לקונטרס זה, שמאז שהקונטרס יצא-לאור החזיק הרבי את הקונטרס בתוך הסידור שלו, ומעולם לא הוציאו (שלא כשאר הקונטרסים שהרבי החזיק אותם בתוך הסידור רק במשך כמה ימים) - מובן שיש בקונטרס זה הוראה ברורה לזמן זה של חושך וערפל:מכאן, מ-‏770, תצא האורה!
בענין זה מחדש הרבי שכהכנה לבנין [[בית המקדש השלישי]] בונה המשיח מקדש מעט במקומו בזמן הגלות כרמוז בדברי הרמב"ם{{הערה|בדיוק לשונו בהלכות מלכים: ובנה מקדש '''במקומו'''}}, משם יוצאת אורה לכל העולם בהפצת מעיינות החסידות ועשיית העולם כולו לארץ ישראל, משם הוא מבשר את בשורת הגאולה ב"שעה שמלך המשיח בא" כדברי המדרש{{הערה|בילקוט שמעוני ישי' רמז תצט}} שמשיח מבשר את בשורת הגאולה מ"'''גג''' בית המקדש" - בית המקדש שבבחינת "גג" הוא בית המקדש שבחוץ לארץ שאינה קדושה כארץ ישראל, עהחילוק בין גג המקדש למקדש עצמו ש"גגין לא נתקדשו". בהערה 92{{הערה|אותה הוסיף הרבי בכתב יד קודשו}} כותב הרבי: {{ציטוטון|ולהעיר, שבית משיח בגימטריא פרצת ([[770]]). ודו"ק}}.


בית זה היה הווה ויהיה ביתו של נשיא הדור, בית רבינו שבבבל. גם בתקופה זו, כאשר עינינו הגשמיות אינן זוכות לראות את נשיא דורנו באופן של “מלך ביופיו תחזינה עיניך” -מכאן יוצא אורו לעולם כולו, מכאן משפיע הוא חיים ואלוקות לכולנו, ולכאן באים המוני בית ישראל להתקשר לרבי מתוך ידיעה ברורה שכאן, בבית זה, הוא נמצא!
==ראו גם==
*[[770 איסטרן פארקווי]]
*[[עשר גלויות גלתה ליובאוויטש]]


וכפי שהרבי עצמו כותב לקראת סיום הקונטרס, ש”ענין זה מודגש עוד יותר כשרואים במוחש שהולך ונתוסף ביתר שאת וביתר עוז במספר בני ישראל שבאים ל”בית רבינו”, “ברוב עם הדרת מלך” (כולל גם “מאן מלכי רבנן”, ובפרט נשיא (מלך) הדור)“ -והרי כל מי שמבקר ב-‏770 בכל ימות השנה, ובמיוחד בחודש החגים, רואה במוחש את הנהירה ההמונית, לא רק של אנ”ש והתמימים, אלא גם של יהודים מכל העדות והחוגים שבאים להתפלל במחיצת הרבי ולהתבשם מאווירת הקודש השורה במקום בו שורה ומתגלה השכינה בדוגמת בית המקדש.
==קישורים חיצוניים==
;הקונטרס ופרסומים קשורים
* '''[https://chabadpedia.co.il/images/2/22/קונטרס_בית_רבינו_שבבבל.pdf קונטרס בית רבינו שבבבל]''' {{PDF}}
* '''[https://docs.google.com/document/d/17MNPY7r-H8vjntxmrlVIkHOzCzbkXUIj3kAgdB0lgjc/edit?usp=drive_link קונטרס בית רבינו שבבבל - גרסת טקסט]'''
* '''[https://www.hageula.com/uploads/source/--zalman_segal--/Contras_Beit_Rabbino_yafozo_.pdf קונטרס בית רבינו שבבבל עם ביאור למבקשי השם]''' {{PDF}}
*'''[https://drive.google.com/file/d/1BLcN_8CvAyGHHkcZ2yP19Py-UAl6XBBf/view 'רשימה חלקית של ההגהות על הקונטרס']''' - העתקה של חלק מההגהות הרבי על השיחה בגוף כתב יד קודשו השמור אצל הנגיד הרב [[יוסף יצחק גוטניק]]
* '''[http://www.torah4blind.org/hebrew/k770-eishel.pdf 'מקדש בבבל']''' - השיחה עם [[דבר מלכות#דבר מלכות עם פיענוחים|פענוחים]], יומנים ומאמרים הקשורים לקונטרס {{PDF}}
* [http://www.torah4blind.org/kbrs-eng.pdf הקונטרס בתרגום לאנגלית] - הטקסט המקורי ב[[עברית]] ומולו תרגום ל[[אנגלית]] {{PDF}}
*'''[https://77012.blogspot.com/2022/11/blog-post_84.html הגילוי הגדול שנחשף בכ' חשוון תשנ"ב: קונטרס 'בית רבינו שבבבל']''', באתר '[[לחלוחית גאולתית]]' {{לחלוחית}}
;ילדים ונוער
* [http://www.torah4blind.org/hebrew/dmc-770-heb-5765.pdf 'דבר מלכות לנוער'], תקציר מעובד של השיחה {{PDF}}
* [http://old2.ih.chabad.info/images/update/588.pdf המקדש שלנו] - נקודות מהקונטרס בעיבוד לילדים, בהוצאת '[[מחנה משיח]]', [[תשע"ב]] {{PDF}}
* [http://chabad.co.il/?template=article&topic=66&article=1030 תקציר מהקונטרס מעובד לילדים] {{חב"ד בישראל}}
;מדיה
* [https://drive.google.com/open?id=1AFsKcwylVz9KsTiZcC77p9Dh5E9o-3iJ שיעור בקונטרס בית רבינו שבבבל] מפי הרב [[זמרוני זליג ציק]] {{וידאו}}
* [https://chabadpedia.co.il/images/5/5e/קליפ_המקדש_יתגלה_בברוקלין_•_שיר_מיוחד_על_מילות_השיחה_המפורסמת.MP4 המשיח יתגלה בברוקלין: שיר על קונטרס 'בית רבינו שבבבל'] {{וידאו}}
* [https://photos.google.com/share/AF1QipNtAuNcwhNwROsTVBY1qiHYWkKsBZW6_U6g9WQzUySUY9yhCvbuxX6UUlUDnPXCdw/photo/AF1QipP2RUtRRjQlLaBFh5BDv3o05AeV1kTVN0pPeIxS?key=MmJmZkJpWlg5M2ZqeHRYRzRwMHZvbjR4eFhfYkV3 הרבי אוחז בקונטרס "בית רבינו שבבבל" בדרכו לאוהל] {{רבי דרייב}}
*הרב [[משה קורנוויץ]], '''[https://chabad.info/beis-medrash/997264/ אוזניים לשמוע]''', פודקאסט בהפקת [[את"ה העולמי]], אלול תשפ"ג {{אודיו}} {{אינפו}}
*הרב [[מנחם מענדל פרידמן (פתח תקווה)|מנחם מענדל פרידמן]], '''[https://chabad.info/beis-medrash/999597/  אוזניים לשמוע]''', פודקאסט בהפקת [[את"ה העולמי]] אלול תשפ"ג {{אודיו}} {{אינפו}}


==ראו גם==
{{שיחות הדבר מלכות}}
*[[770 איסטרן פארקווי]]
{{הערות שוליים}}


==קישורים חיצונים==
*[http://www.shluchimcenter.org/kvatzim/malchus/2/034.pdf קונטרס בית רבינו שבבבל]
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:נסיעה לרבי]]
[[קטגוריה:קונטרסים|בית רבינו]]

גרסה אחרונה מ־23:54, 8 באוגוסט 2024

שער הקונטרס
770 איסטרן פארקוויי - בית רבינו שבבבל שבדורנו, מהותו מבוארת בקונטרס

קונטרס בענין מקדש מעט זה בית רבינו שבבבל (או בקיצור "קונטרס בית רבינו שבבבל" או "קונטרס בית רבינו") הוא קונטרס שהוציא לאור הרבי מלך המשיח שליט"א במוצאי שבת פרשת וירא ח"י מרחשון ה'תשנ"ב 'מוגה', ובו מופלא במעלת 770 מקומו של נשיא הדור שהוא המשיח שבדור (אות ד' בקונטרס). בכ' חשוון בא הקונטרס בדפוס ובאותו יום לקחו הרבי עימו לנסיעה לאוהל. מאז צאת הקונטרס לאור החזיקו הרבי בתוך הסידור שלו[1], וככל הידוע - מעולם לא הוציאו.

בקונטרס, מבאר הרבי את מהותו ומעלתו של בית המדרש ובית הכנסת "770", בתור בית רבינו שבבבל שבו שורה השכינה לאחר חורבן בית המקדש.

התבטאויות מיוחדות בקונטרס[עריכה | עריכת קוד מקור]

התבטאויות מיוחדות בהפלאת המקום בו התפלל וממנו פעל אדמו"ר הריי"צ בעשר שנותיו האחרונות בעלמא דין וכיוצא בזה - נאמרו עוד לפני הדפסת הקונטרס. כך לדוגמה אמר הרבי בשבת פרשת האזינו תש"נ ש"כיון שזהו ביתו של הקב"ה - הרי בוודאי שכ"ק מו"ח אדמו"ר (ביחד עם כל הצדיקים) נמצא באותו מקום שבו נמצא הקב"ה"!

החידוש והייחודיות בקונטרס "בית רבינו שבבבל", הוא במימד הנצחיות שמעניק הרבי לבית קדוש זה: לאחר שקובע הרבי שבבית רבינו שבבבל ישנה השראת וגילוי השכינה מעין ודוגמת השראת וגילוי השכינה בבית המקדש, וממקום זה נמשך השראת וגילוי השכינה לכל המקומות הקדושים בעולם כולו, ובית זה נקרא בשם "תלפיות", שכל פיות פונות בו כבבית המקדש.

מוסיף הרבי ואומר, שעיקר עניינו של בית רבינו שבבבל הוא הגאולה וקיבוץ כל הבתי כנסת לארץ ישראל -הרי הוא מקום המקדש גופיה [=עצמו] דלעתיד, ובו יתגלה המקדש דלעתיד ומשם ישוב לירושלים.

בכך, למעשה, קבע הרבי שעד לרגע בו ירד בית המקדש השלישי, יתחבר ל-770 וימשיך יחד איתו לירושלים - הרי 770 ממשיך להיות בית המקדש מעט העיקרי של זמן הגלות, שבו שורה ומתגלה השכינה בדוגמת השראתה בבית המקדש בירושלים.

ישנם עוד התבטאויות מפורשות אודות נצחיותו הקדושה במקום זה: "המקום הקבוע ד"בית רבינו", בית הכנסת ובית המדרש שלו, המרכז של ליובאוויטש במשך עשר שנים (תקופה שלימה) האחרונות ("הכל הולך אחר החיתום") דכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו בחיים חיותו בעלמא דין, וגם לאחרי הסתלקותו קדושה לא זזה ממקומה, ואדרבא, באופן ד"מעלין בקודש", "מוסיף והולך", עד ביאת גואל צדק". ובהמשך: "העבודה דהפצת התורה והיהדות והמעיינות חוצה מ"בית רבינו" ("770") הולכת ונמשכת וביתר שאת וביתר עז.. ונמצא ש"בית רבינו, ("770") הוא בבחינת "תלפיות", "תל שכל פיות פונים בו", יותר מיובל שנים (ת"ש - תש"נ), "עד עולם"".

חלק מרכזי בביאור שבקונטרס תופסת העובדה שנשיא הדור הנישא דתורת החסידות הוא המשיח וגואלם של ישראל שבדור, דבר שהרבי מבארו עפ"י חסידות[2] ועפ"י נגלה[3] כולל הבאת דברי השדי חמד על ההשערה בכל דור מיהו הראוי להיות משיח[4].

בענין זה מחדש הרבי שכהכנה לבנין בית המקדש השלישי בונה המשיח מקדש מעט במקומו בזמן הגלות כרמוז בדברי הרמב"ם[5], משם יוצאת אורה לכל העולם בהפצת מעיינות החסידות ועשיית העולם כולו לארץ ישראל, משם הוא מבשר את בשורת הגאולה ב"שעה שמלך המשיח בא" כדברי המדרש[6] שמשיח מבשר את בשורת הגאולה מ"גג בית המקדש" - בית המקדש שבבחינת "גג" הוא בית המקדש שבחוץ לארץ שאינה קדושה כארץ ישראל, ע"ד החילוק בין גג המקדש למקדש עצמו ש"גגין לא נתקדשו". בהערה 92[7] כותב הרבי: "ולהעיר, שבית משיח בגימטריא פרצת (770). ודו"ק".

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הקונטרס ופרסומים קשורים
ילדים ונוער
מדיה


הערות שוליים

  1. שם מונחים לעיתים לזמן קצר דברי דפוס שונים שיצאו לאור.
  2. בהיות ונשמתו של משיח היא בחינת היחידה הכללית, ונשיא הדור הוא הכל - כולל את כל בני ישראל שבתוכם ישנם ניצוצות המשיח הפרטיים
  3. מדברי הגמרא "אי [משיח] מן חייא הוא - כדון רבינו הקדוש" - הנשיא שבדור
  4. הע' 59 בקונטרס
  5. בדיוק לשונו בהלכות מלכים: ובנה מקדש במקומו
  6. בילקוט שמעוני ישי' רמז תצט
  7. אותה הוסיף הרבי בכתב יד קודשו