יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 27: שורה 27:
רגעים ספורים אחרי שסיים הרבי את השיחה הכריז אחד ה[[חסידים]] שנכח בבית: "יחי המלך" ו"יחי אדוננו מורנו ורבינו"{{הערה|על פי האודיו והוידאו מהשיחה}} ובהמשך אותו לילה רקדו רבים ברחוב הסמוך לבית בשירת "יחי אדוננו מורנו ורבינו"{{הערה|על פי וידאו מהריקודים}} ומאות [[תמימים]] וחסידים הכריזו "יחי המלך", "יחי המלך המשיח" וכדומה{{הערה|על פי מכתב אותנטי ששלח אחד ה[[התמימים]] באותם ימים לבני משפחתו באה"ק}}.
רגעים ספורים אחרי שסיים הרבי את השיחה הכריז אחד ה[[חסידים]] שנכח בבית: "יחי המלך" ו"יחי אדוננו מורנו ורבינו"{{הערה|על פי האודיו והוידאו מהשיחה}} ובהמשך אותו לילה רקדו רבים ברחוב הסמוך לבית בשירת "יחי אדוננו מורנו ורבינו"{{הערה|על פי וידאו מהריקודים}} ומאות [[תמימים]] וחסידים הכריזו "יחי המלך", "יחי המלך המשיח" וכדומה{{הערה|על פי מכתב אותנטי ששלח אחד ה[[התמימים]] באותם ימים לבני משפחתו באה"ק}}.


ב[[יחידות לגבירים]] שהתקיימה למחרת, [[ג' ניסן]] תשמ"ח בזאל הקטן, אמר ר' חיים גולדברג לרבי "יחי המלך, ושהקב"ה יברך את הרבי שליט"א בשנה שמחה ותמיד שמח, ובאופן ד"ילכו מחיל אל חיל" על דבריו הגיב הרבי בעניית: "אמן" {{הערה|[[דברי משיח]] תשמ"ח}}. ב[[ד' ניסן]] תשמ"ח בעת שיצא הרבי לנסוע לביתו הכריז התמים אלחנן מישולובין שלושה פעמים "יחי המלך" והרבי הניף בידו הקדושה בתנועת עידוד{{הערה|על פי סרט הוידאו}}. הכריכה האחורית של קובץ [[הערות וביאורים]] של תלמידי [[אהלי תורה]] שיצא לאור לרגל [[י"א ניסן]] תשמ"ח{{הערה|גליון תלו}} עיטרה ההכרזה: "יחי המלך לעולם".
ב[[יחידות לגבירים]] שהתקיימה למחרת, [[ג' ניסן]] תשמ"ח בזאל הקטן, אמר ר' חיים גולדברג לרבי "יחי המלך, ושהקב"ה יברך את הרבי שליט"א בשנה שמחה ותמיד שמח, ובאופן ד"ילכו מחיל אל חיל" על דבריו הגיב הרבי בעניית: "אמן" {{הערה|[[דברי משיח]] תשמ"ח}}. ב[[ד' ניסן]] תשמ"ח בעת שיצא הרבי לנסוע לביתו הכריז התמים אלחנן מישולובין שלושה פעמים "יחי המלך" והרבי הניף בידו הקדושה בתנועת עידוד{{הערה|על פי סרט הוידאו}}. את הכריכה האחורית של קובץ [[הערות וביאורים]] של תלמידי [[אהלי תורה]] שיצא לאור לרגל [[י"א ניסן]] תשמ"ח{{הערה|גליון תלו}} עיטרה ההכרזה: "יחי המלך לעולם".


=== חודש אייר תנש"א ===
=== חודש אייר תנש"א ===

גרסה מ־13:54, 16 בדצמבר 2020

המונח "יחי המלך" מפנה לכאן. אם התכוונתם למשמעות אחרת, ראו יחי המלך (פירושונים).

הרבי מעודד את שירת ה'יחי' - תחילת תשנ"ד

יחי המלך, או בנוסח המורחב יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד, הינה הכרזה שהתקבלה על ידי חסידי חב"ד בדור השביעי על פי שיחות הרבי, בתור נוסח של קבלת המלכות של הרבי כמלך המשיח. הרבי הסביר שלהכרזה זו ישנו כח להוסיף חיים למלך ובפרט למלך המשיח, לגלות את הקשר שבין העם למלך, ולזרז את ביאת המשיח.

רקע

ההכרזה בנוסח 'יחי המלך' החלה בשנת תשמ"ח, לאחר שיחת ב' בניסן באותה שנה, שבה הסביר הרבי באריכות את המעלה בהכרזה זו. ההכרזה בנוסח 'יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד' החלה בשנת תנש"א, כאשר בעקבות השיחה הידועה בכ"ח בניסן באותה שנה החלו חסידים בפעולות הקשורות לזיהוי הרבי כמשיח, ובמהלכן אימצו נוסח זה. הכרזה בנוסח זה הוכרזה לפני הרבי לראשונה בהתוועדות שבת פרשת תזריע מצורע וקיבלה את הסכמת הרבי. ניגון עם מילים אלו הושר לפני הרבי במוצאי אותה שבת וזכה לעידודו.

בשנים תשנ"ג-תשנ"ד עודד הרבי את הניגון 'יחי אדוננו' כמעט בכל הזדמנות שבה יצא לקהל, ובעקבות זאת התפשטה ההכרזה בנוסח זה יותר ויותר. חסידי חב"ד כיום מכריזים 'יחי אדוננו' בסיום כל תפילה ובמעמדים שונים, מדפיסים את ההכרזה בפירסומים רבים וכן מנגנים את הניגון 'יחי אדוננו' לעיתים קרובות.

התייחסויות הרבי

ב' ניסן תשמ"ח

ביום ב' בניסן שנת תשמ"ח בשיחה שנשא הרבי בביתו בפרזידנט 1304 הורה הרבי להכריז "יחי המלך" כשמסביר את תוכן ההכרזה: כאשר העם מכריזים יחי המלך, הדבר נותן ומוסיף חיות במלך - בנשיא הדור ובמלך המשיח ובכך מכתירים אותו. וכך כותב הרבי[1]:

אנשי הדור פועלים הוספה בעניין החיים אצל נשיא הדור, כאמור לעיל בעניין ההכרזה "יחי המלך"

ובאותיות פשוטות: לאחרי שישנה השלימות ד"חיים" שנה לנשיאותו דנשיא דורנו - צריך להיות הוספה עיקרית בעניין החיים על ידי פעולת העם שמכריזים "יחי המלך", שתוכנה של הכרזה זו - שכבר הגיע הזמן דהקיצו ורננו שוכני עפר - כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו ועד דהקיצו ורננו דוד מלכא משיחא

ענין ההכתרה - "יחי המלך" שעל ידי זה פועלים ביאת דוד מלכא משיחא

הענין ד"אין מלך בלא עם" (תוכן הכרזת העם "יחי המלך") הוא בהדגשה יתירה אצל מלך המשיח

והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - בזריזות הכי גדולה, הקשורה עם שמחה וחיות שעל ידי זה פועלים כביכול ה"אחישנה" דהזריזות אצל הקב"ה לגאול את בני ישראל בזריזות הכי גדולה, תיכף ומיד ממש

התוועדויות תשמ"ח חלק ב' עמ' ‎503-494‏

בעקבות שיחה זו החלה התעוררות בין החסידים ליישם את הדברים:

רגעים ספורים אחרי שסיים הרבי את השיחה הכריז אחד החסידים שנכח בבית: "יחי המלך" ו"יחי אדוננו מורנו ורבינו"[2] ובהמשך אותו לילה רקדו רבים ברחוב הסמוך לבית בשירת "יחי אדוננו מורנו ורבינו"[3] ומאות תמימים וחסידים הכריזו "יחי המלך", "יחי המלך המשיח" וכדומה[4].

ביחידות לגבירים שהתקיימה למחרת, ג' ניסן תשמ"ח בזאל הקטן, אמר ר' חיים גולדברג לרבי "יחי המלך, ושהקב"ה יברך את הרבי שליט"א בשנה שמחה ותמיד שמח, ובאופן ד"ילכו מחיל אל חיל" על דבריו הגיב הרבי בעניית: "אמן" [5]. בד' ניסן תשמ"ח בעת שיצא הרבי לנסוע לביתו הכריז התמים אלחנן מישולובין שלושה פעמים "יחי המלך" והרבי הניף בידו הקדושה בתנועת עידוד[6]. את הכריכה האחורית של קובץ הערות וביאורים של תלמידי אהלי תורה שיצא לאור לרגל י"א ניסן תשמ"ח[7] עיטרה ההכרזה: "יחי המלך לעולם".

חודש אייר תנש"א

ביום כ"ח ניסן תנש"א הודיע הרבי בשיחה לחסידים: "אני מוסר את הענין אליכם, עשו כל אשר ביכלתכם להביא בפועל את משיח צדקנו".

בעקבות השיחה הבינו כמה מחסידי חב"ד שהגיע העת לקבל את מלכותו של הרבי כמלך המשיח ולהכריז על כך, דבר אשר נשלל בחריפות על ידי הרבי בשנים קודמות כשבאחת ההזדמנויות ציין שאין הזמן גרמא לכך.

הדבר קיבל משנה תוקף באסיפה הדחופה שהתקיימה במוצאי שבת באור לל' ניסן בבית הכנסת בית מנחם בכפר חב"ד אשר בו הכריז הרב דוד חנזין בשם כל רבני חב"ד שהיו באסיפה שהרבי הוא מלך המשיח, ובהמשך לכך חתם הרב מרדכי שמואל אשכנזי על פס"ד בכתב בהמשך הצטרפו בהדרגה רבנים רבים לחתימות.

ביום שישי ערב פרשת תזריע-מצורע הוכנס על ידי ר' דוד נחשון בקבוק משקה למזכירות על מנת לקבלו מהרבי בהתוועדות השבת, בהקשר לכך שחתמו בפסק דין שהרבי הוא מלך המשיח (לבקבוק צורף דיווח מלא מהכינוס). לקראת שבת נתלתה בלוח המודעות של 770 מודעה עם שיחה ב' ניסן הנזכרת לעיל.

בליל שבת קודש אור לו' אייר תנש"א עודד הרבי את הניגון "שישו ושמחו בשמחת הגאולה" בדרך יציאתו מתפילת ערבית, לאחר מכן דרבן הרב דוד נחשון את הציבור להצטרף לריקודים ושירת "יחי אדוננו מורינו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד" ואכן באותו ליל שבת נמשכו הריקודים בניגון זה זמן רב ואף בשלום זכר שהיו בלילה זה ברחבי השכונה ניגנו כך.

למחרת בהתוועדות בסיום שיחה ד' הזכיר הרבי כרגיל שכעת יעלו מלמטה למעלה ויכריזו את פרטי הדברים וכו' ש"מצוה לפרסם עושי מצוה" (והפעם הרבי הוסיף עוד קטע שלא נאמר בשבתות האחרות:) ופרסום זה נעשה בכל העולם כולו, ועד לכל סדר השתלשלות, וזוכים לשמוע ההכרזה ש"הנה זה (משיח) בא. בסיום החלוקה ניגשו ר' דוד נחשון ור' אבי טאוב ור' שמריה הראל כדי לקבל את בקבוק המשקה. הרבי מזג להם כחצי כוס משקה (יותר מהמקובל) ואז הכריז ר' דוד נחשון (להלן תוכן ההכרזה) "משקה זה יחולק בכל המטות הפועלים את התגלותו והכתרתו של הרבי. בהמשך לפסיקת הבתי-דינים שהרבי צריך להתגלות ולכן (והכריז בפעם הראשונה בנוכחות הרבי) יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!", ואחריו חזר כל הקהל בהכרזת : "יחי!". וכך לסירוגין שלשה פעמים, והרבי הנהן בראשו בשעת מעשה כשחיוך נסוך על פניו.

במוצאי שבת כשהרבי נכנס לתפילת מעריב בזאַל הקטן בקומה העליונה (כרגיל בכל מוצש"ק), במשך מספר דקות לפני שנכנס שרו "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" (בניגון של "זאָל שוין זיין די גאולה"), ובכניסתו עודד הרבי בידו הקדושה את הניגון, וכשהגיע למקום הקבוע לתפילתו אף עודד בשתי ידיו (דבר נדיר כשמתפלל ב""זאל הקטן""). וגם כשיצא לאחר התפילה עודד את ניגון ה"יחי".

ביום שני ט"ו אייר תנש"א בסיום תפילת מנחה, אמר שיחת קודש וחילק דולרים לקהל. ולאחר מכן יצא הרבי מבית הכנסת כשבדרכו מעודד בחוזקה את ניגון "ה"יחי אדוננו" כאשר את ר' דוד ישראל נחשון מעודד בצורה מיוחדת בהנפת ידו הק' בסיבוב שלם[8].

וכן לאחר תפילת מעריב באותו יום, כשיצא הרבי עודד את הקהל ששר ניגון זה בעוצמה רבה.

תולדות תשנ"ב

בהתוועדות שהתקיימה כשנה לאחר מכן בשבת פרשת תולדות תשנ"ב, התייחס הרבי שוב להכרזה "יחי אדוני המלך דוד לעולם", וביאר כי תוכנה של ההכרזה היא "התגלות מציאותו של מלך המשיח הפועלת את התגלותו לעין כל".

תשנ"ג

לאחר כ"ז אדר תשנ"ב בתקופה בה "חוליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם"[9], התחילו להכריז "יחי" במעמדים מיוחדים [10], בי"א בניסן ה'תשנ"ב קבוצה מרבני אנ"ש חתמו על פס"ד מיוחד בו נפסק שהרבי הוא המלך המשיח, ונכנסו לתוך חדרו הק' של הרבי להגיש לו את פסק הדין, באותו זמן נערך מחוץ ל770 כינוס צבאות ה' בו הכריזו "חיילי צבאות ה'" את 12 הפסוקים ובסיומם הכריזו - לראשונה - את הכרזת "יחי אדונינו". וכן אחרי התקיעות ביום הראשון של ר"ה שרו רק את המנגינה ללא המילים (מכיוון שהיה זה לאחר התקיעות, ואין להפסיק מתחלת התקיעות עד סיום התפילה). וביום השני כאשר נגנו לאחר התקיעות זכו לעידוד מיוחד מהרבי.

במהלך חודש תשרי תשנ"ג שרו את ה"יחי" בפני הרבי מספר פעמים והרבי עודד את הקהל. בשמחת תורה תשנ"ג, בעת ההקפות כששרו ניגון זה זכו לעידוד מיוחד מהרבי ומאז הפך שירת ניגון זה לנוהג קבוע בכל תפילה כאשר ראו את הרבי ובכל פעם זכו לעידודו של הרבי, ניגון ולעיתים קרובות ניכרה ההתאמצות המיוחדת בעידוד. לקראת י' שבט תשנ"ג, תוכנן כינוס גדול ב - 770, בו ישירו לפני הרבי "יחי אדוננו". כאשר המעמד ישודר באמצעות רשתות הטלויזיה לכל העולם כולו. לקראת מעמד זה התכוננו אנ"ש בכל רחבי תבל בהתרגשות עצומה ואף היו שכינו אותו בשם "ההכתרה", אך היו שחששו שהרבי יעודד את השירה "יחי אדוננו" לעיני כל העולם, ושאלו את הרבי האם אכן כך הוא רצונו הקדוש והוא אישר זאת ואף כששאלו שיתכן ויגרם מזה נזק לחב"ד הרבי ביטל חשש זה, ואכן במעמד זה עודד הרבי את הכרזת ושירת "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד" ומאז הפך זה למנהג קבוע אצל חסידי חב"ד ברחבי העולם שלאחר כל תפילה מכריזים "יחי" (וכן לאחר קריאת התורה וכן קודם התקיעות של ראש השנה). מיד לאחר ג' תמוז היה כינוס בית דין רבני חב"ד בו פסקו שצריך להמשיך בהכרזה זו וכן להמשיך לכתוב על גבי דף השער של גליון כפר חב"ד.

בסך הכל לאורך השנים עודד הרבי את שירת 'יחי אדוננו' בלמעלה מ-450 הזדמנויות, 417 מתוכם מתועדות בהסרטות וידאו, ולמעשה זהו הניגון שהרבי עודד אותו הכי הרבה פעמים לאורך שנות הנשיאות.

ראו גם

קישורים חיצוניים

שיחות הרבי;

יחי אדוננו בעידודו של הרבי

שונות

הערות שוליים

  1. קטעים נבחרים מהשיחה כפי שהוגהה על ידי הרבי
  2. על פי האודיו והוידאו מהשיחה
  3. על פי וידאו מהריקודים
  4. על פי מכתב אותנטי ששלח אחד ההתמימים באותם ימים לבני משפחתו באה"ק
  5. דברי משיח תשמ"ח
  6. על פי סרט הוידאו
  7. גליון תלו
  8. ט"ו אייר תשנ"א, הרבי מעודד את שירת ה"יחי" - קובץ וידאו
  9. כפי שנכתב בגמרא שמשיח סובל תחלואי הגלות, וכמו שנאמר 'אכן חלינו הוא נשא ומכבאונו סבלם'.
  10. כמו לפני התקיעות בראש השנה, בסיום תפילת נעילה ביום הכיפורים ועוד