קישור לקטגורית ערכים מובחרים
קישור לקטגורית ערכים מובחרים

מרדכי אליהו

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
(הופנה מהדף הרב מרדכי אליהו)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הרב מרדכי אליהו

הרב מרדכי אליהו נואם בכנס לזכרו של פרופסור אבנר חי שאקי בישיבת חב"ד ברמת אביב (אייר תשס"ו)
הראשון לציון
לידה כ"א באדר א' תרפ"ט
עיר העתיקה, ירושלים
פטירה כ"ה בסיוון תש"ע
ירושלים
מקום פעילות ירושלים
השתייכות כללי
תפקידים נוספים רב ומקובל
רבותיו רבי עזרא עטיה, רבי צדקה חוצין והבאבא סאלי
חיבוריו ראו בהמשך

הרב מרדכי אליהו (כ"א באדר א' תרפ"ט - כ"ה בסיוון תש"ע) היה רב פוסק ומקובל[1], ממנהיגי עדות הספרדים ומנהיג בולט לחלקים מבני המגזר הדתי לאומי, כיהן כרב הראשי לישראל בשנים תשמ"ג-תשנ"ג. היה ידיד ומעריץ של הרבי וחסידות חב"ד.

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב מרדכי אליהו הראשון לציון (נואם), נראים האדמו"ר מסדיגורא (יושב שני מימין) בכנס של קונגרס הרבנים למען השלום נגד תוכנית ההתנתקות בתל אביב (טבת תשס"ה)

הרב מרדכי אליהו נולד בכ"ה באדר א' שנת תרפ"ט לרב סלמן (מחבר הספר "כרם שלמה") ומזל-(טוב) אליהו, בעיר העתיקה בירושלים[2]. בהיותו בגיל אחד עשרה שנים נפטר אביו. כתוצאה מכך סבלה המשפחה ממצוקה כלכלית ובכל זאת השקיע מרדכי רבות בלימוד תורה מחכמי ירושלים; רבי עזרא עטיה ורבי צדקה חוצין. מאוחר יותר השתלם בלימודי דיינות אצל הרב יצחק נסים והיה מקורב לרבי ישראל אבוחצירא (ה"בבא סאלי").

במלחמת השחרור היה הרב אליהו חבר בקבוצת צעירים שסייעו לכוחות המגן של הרובע היהודי בהקמת ביצורים. בחודש ניסן שנת תש"י היה הרב אליהו בין הוגי ומקימי 'ברית הקנאים', מחתרת דתית להקמת מדינה על פי ההלכה. על פעילות זו ישב במאסר עשרה חודשים.

בתחילת שנת תש"כ קיבל כושר דיינות ממועצת הרבנות הראשית ולאחר מכן התמנה לדיין בבית הדין הרבני בבאר שבע והיה לדיין הצעיר ביותר בארץ ישראל. אחרי כארבע שנים עבר לבית הדין האזורי בירושלים ובשנת תשכ"ז, אחרי שלוש שנים בבית הדין האזורי, התמנה לדיין בבית הדין הרבני הגדול. בשנת תשמ"ג נבחר לרב הראשי לישראל, בהתמודדות עם הרב אליהו בקשי דורון. בתפקיד הרב-הראשי שימש עשר שנים במקביל עם הרב הראשי האשכנזי, הרב אברהם אלקנה שפירא. באותה תקופה כיהן גם כראש בית הדין הגדול לערעורים בירושלים.

במהלך כהונתו כרב ראשי התגלה גאונותו במקצועות הנגלה והנסתר בתורה. הוא היה מלמד תורה לרבים וצבר אהדה רבה בקרב הציבור. הוא היה כתובת לבעיות הלכתיות סבוכות, כמו בענייני פוריות בעידן המודרני ועוד. דרשותיו נאמרו בלבביות והיה מעורר להתחזקות בלימוד התורה ולהתכוננות לביאת משיח.

בשביעי של פסח שנת תשס"ח עבר התקף לב ונזקק לטיפול רפואי. כעבור מספר ימים עבר גם אירוע מוחי. מצב בריאותו השתפר והתדרדר חליפות. רבה של כפר חב"ד, הרב מרדכי אשכנזי, יצא בקריאה להתפלל לרפואתו. ביום כ"ה בסיוון בשנת תש"ע נפטר ומנוחתו כבוד בהר המנוחות בירושלים[3]. אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש הוציאה הודעת-אבל על הפטירה[4]. פעולות רבות נעשות בחסידות חב"ד לעילוי נשמתו של הרב אליהו[5].

היה ידוע כעושה מופתים גדול, ולאחר פטירתו פירסם בנו הרב שמואל אליהו סדרת ספרים בשם "אביהם של ישראל" המלקטת מופתים ומעשי ניסים שנעשו על ידו.

קבוצת בחורים חב"דיים מוסמכים לרבנות אצל הרב אליהו. לימין הרב אליהו יושב הרב חיים שלום דייטש (אדר א' תשס"ח)
הרב מרדכי אליהו בראיון לעיתון הגאולה ע"י היו"ר הרב זמרוני ציק (שלהי קיץ ה'תשנ"א)

הקשר עם הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

הקשר שלו עם הרבי התחיל כאשר קיבל מחסיד חב"ד חוברת של שיחה של הרבי בה הרבי כותב שיש לנהוג בקמחא דפסחא, לא רק לפני חג הפסח אלא קודם כל החגים. הרב אליהו התפלא שהרבי אומר זאת כאילו זה חידוש שלו אף על פי שזה מופיע בכתבי האריז"ל. החסיד שהביא לו את החוברת העביר לרבי את תגובתו, והרבי אמר שאכן הוא אמר זאת משמו של האר"י, ובטעות לא נדפס כן[6]. מכאן התחילה מסכת של קשרים ארוכה בין הרב אליהו לרבי.

הערצתו והתבטלותו של הרב מרדכי אליהו אל הרבי, הייתה יוצאת דופן לאדם שהכיר גדולי ישראל גם מדורות עברו. הרב אליהו ביקר מספר פעמים אצל הרבי ביחידות, בהם היו משוחחים ביניהם שעות רבות במגוון נושאים[7]. כל הזדמנות נוצלה על ידו להאדיר את שמו של הרבי ופעולותיו למען היהדות.

הרב אליהו הרבה לבקר במוסדות חב"ד ברחבי העולם והיה נואם בכינוסים התורניים של חב"ד[8]. מאות ואלפי בחורים חב"דיים הוסמכו על ידו לרבנות, במהלך השנים[9].

לאחר האירוע של כ"ז באדר א' תשנ"ב, היה הרב אליהו מעורר בכל הזדמנות לתפילה להחלמת הרבי[10].

ביקוריו אצל הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב מרדכי אליהו בביקור אצל הרבי (חשוון תשנ"ב)
הסכמת הרב מרדכי אליהו לספר יחי המלך המשיח של הרב שלום דובער וולפא
אלפים בהלווית הרב מרדכי אליהו בירושלים (סיוון תש"ע)

ביקוריו של הרב אליהו היו במסגרת "ביקור הרבנים הראשיים" והרב אליהו כרב הראשי הספרדי היה מגיע יחד עם הרב הראשי האשכנזי.

ביום א' בכסלו בשנת תשד"מ ביקר הרב אליהו לראשונה אצל הרבי יחד עם הרב אברהם שפירא, הרב הראשי האשכנזי. הם התקבלו בשעה אחת בלילה ושהו אצל הרבי, יחד עם קהל נוסף, כשעתיים. בין הדברים שוחחו על נחיצותה של לימוד פנימיות התורה שרק על ידה ניתן להתגבר על הנסיונות הקשים. הוזכרו הניסיונות ברוסיה הקומוניסטית ושהיחידים שהתגברו עליהם היו אותם שלמדו את תורת החסידות. הרבי ביקש שהרבנים הראשיים יפרסמו "קול קורא" לחזק ולעורר את לימוד פנימיות התורה[11][12]. לסיום ביקש הרבי שרצונו לדבר עם הרבנים ביחידות. הנוכחים יצאו והם שהו עוד כארבעים וחמש דקות עם הרבי בהם שוחח עימם הרבי בענייני "הנהגה" והעניק את עצותיו[13] דברי הרבי עסקו בכל שטחי חיזוק הדת ושמירתה כשהרבי עובר מנושא לנושא (כגון: טהרת המשפחה, כשרות וחינוך) כשהוא מתעכב באופן מעשי על כל אחד מהם[14]. בסיום היחידות ליווה אותם הרבי עד לפתח הפרוזדור ב-770.

הרב אליהו התרשם עמוקות מביקור זה ובהזדמנויות רבות הביע את הערצתו לרבי. חודשיים לאחר היחידות התפרסם ראיון עם הרב אליהו בו תיאר את גאונותו של הרבי:

"אשרי העם שככה לו - "שככה" בגימטריא "משה". אפשר לנו לומר בפה מלא, וללא הגזמה כלל: אשרי העם שהרבי שליט"א שרוי בתוכו. ישבנו אצלו וראינו שכל רז לא אניס ליה. ופשוטו כמשמעו, בש"ס ופוסקים, וכן בנסתר הבנתו עמוקה למאד מאד, ממש שר בית הזוהר".

בביקורו במוסדות חב"ד בפריז, נאם לפני התלמידים וגם שם הביע את רישומיו מהביקור[15] וכן כשביקר במונטריאול[16]. שיא התלהבותו הייתה כשנאם בשנת תשמ"ו בחגיגת י"ט בכסלו בכפר חב"ד שם הגדיר את הרבי "למעלה ממלאך" וכך אמר:

הגמרא אומרת שמי שדומה למלאך ה' יבקשו תורה מפיהו. כך אמנם חשבתי על הרבי לפני שביקרתי אותו, ולפני שהכרתי מקרוב את פעליו בתבל, חשבתי שהוא דומה למלאך ה'. אבל היום לאחר הביקור אצלו, ראיתי שהוא למעלה ממלאך. כי הרבי אינו מחכה שיבקשו תורה מפיו, אלא דואג במסירות נפש להפיץ את התורה חוצה, מוסיף והולך מוסיף ואור.

מתוך נאום בי"ט בכסלו תשמ"ו, כפר חב"ד

ביקורים נוספים היו: ביום כ"ז באדר ב' בשנת תשמ"ו, בו עסקו בחגים פורים ופסח[17]. ביום י"א באייר תשמ"ט, בו דובר, בין היתר, על הצורך והנחיצות שבהוצאת פסק דין על כך שמשיח צריך לבוא מיד[18]. לאחר פטירתו נודע שהיה חבר בבית דין שהיה מתכנס מדי שנה ודן בעניני הגאולה ופוסק כי עם ישראל כבר ראוי לקבל משיח צדקנו. העתק מפסקי הדין נקברו יחד עם הרב אליהו[19]. ביום ו' בחשוון שנת תשנ"ב התקיים ביקורו האחרון של הרב אליהו אצל הרבי. במהלך הביקור דובר רבות בנושא הגאולה הקרובה[20][21] (שיחתם הודפסה בקונטרס מיוחד[22]). בין הדברים אמר הרבי: "הגאולה עומדת כבר על סף הפתח, ומחכה לכל אחד ואחת מישראל, שיפתח את הדלת ויסחוב את הגאולה לתוך החדר[23]" לקראת סיום הפגישה אמר הרבי: "יהי רצון שבקרוב ממש תהיה הגאולה, אזי אבקר את כבודו בהיכל קדשו בארץ הקודש". הרב אליהו ענה: "ברוך הבא! אני אגיד בשמחה רבה: ברוך הבא בשם ה'!"". בסיום הפגישה יצא הרבי ללוות את הרב אליהו למכוניתו[24]. בכינוס של כולל חב"ד שנערך באותו שבוע בניו יורק דיבר הרב אליהו על התפעלותו מכך שהרבי אחרי חלוקת דולרים לאלפי איש, לא היה נראה עייף או חלש והיה ב"צלילות המחשבה ובהירות הרעיון, בצורה מדהימה שאין לה כל אחיזה בדרך הטבע.. אמרתי, לית דין בר נש, אלא מלאך קדוש עומד לפנינו!" בהמשך גם דיבר על כך שהרבי מטה כל פעם את השיחה לכיוון של דאגה לכלל ישראל ואהבת ישראל.


תמונות מביקורי הרב מרדכי אליהו אצל הרבי
תמונות מהביקור ביום י"א באייר תשמ"ט שנערך בחדרו הפרטי של הרבי ב-770
תמונות מהביקור ביום ו' בחשוון תשנ"ב שנערך בבניין ספריית ליובאוויטש

תמיכה בפעילות הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב מרדכי אליהו נואם באחת מאסיפות קונגרס הרבנים למען השלום (ניסן תשס"ו)

הרב אליהו תמך רבות במבצעיו, תקנותיו ופעולותיו של הרבי. על שלוחי הרבי אמר שהם סותמים את הפרצות בעם ישראל[25]. בשנת תנש"א, כשהיהדות החלה שוב לפרוח ברוסיה אמר שכל זה בזכות חסידי הרבי שפעלו שם בתקופת הקומוניסטית[26]. בי"ט כסלו תשנ"ה בכפר חב"ד דיבר על פועלו של הרבי למען הצלת יהדות מרוקו וצפון אפריקה. בחודש תמוז תשמ"ז, בכינוס לציון סיום שנת הלימודים בבית ספר חב"ד ביפו דיבר במעלת החינוך החב"די. בחודש אדר תנש"א במהלך ביקור במוסדות חב"ד במוסקבה אמר שכל השלוחים נמצאים במקום קדוש ושלוחים של אדם קדוש. "במקום שיש בו נגיעת יד של האדמו"ר שליט"א - אתה לומד שם להיות ירא שמים".

על תקנת לימוד הרמב"ם התבטא "רוח אלקים דיבר בו לזכות את העם בלימוד אחיד בהלכות הרמב"ם.. הרעיון האדיר הזה לאחד את העם בלימוד אחיד מגדול הפוסקים, דבר השוה לכל נפש, הוא מנפש אצילה וגדולה"[27]. בהזדמנות אחרת אמר: "תקנת הרמב"ם וספר המצוות זהו משהו שמיימי גאוני, משהו אדיר". על המתנגדים לתקנה אמר "אני מתפלא מאוד איך יצאו אנשים נגד תקנה נפלאה זו. עובדה, שהחיד"א הוסיף ל"חוק לישראל" לימוד רמב"ם בכל יום. והמוני יהודים בכל הדורות מאז, שמנהג אבותיהם הקדושים בידיהם, הלכו בתמימות בדרך ה' ולמדו את הרמב"ם. ומה הפגם כאשר לומדים פרק שלם ולא רק הלכה אחת. ה"בן איש חי" אומר שהרמב"ם הוא "מרא דאתרא" בכל "ערביסטאן" - המזרח התיכון[28]".

על מבצע אות בספר התורה לילדי ישראל אמר: "רק ראש גאוני, כמורנו ורבנו גאון הדור והדרו כ"ק האדמו"ר שליט"א מליובאוויטש, הוא שיכול להמציא רעיון נשגב כזה של אחדות ילדי ישראל על ידי כתיבת אותיות בספר התורה. שכן רק בתורה ועל ידי התורה, תיתכן אחדות אמיתית, של דיבוק חברים, אהבה, אחוה, שלום ורעות. עלינו ללמוד מכ"ק מרן רבנו האדמו"ר שליט"א ולעשות ככל שביכלתנו למען לא ישאר ילד יהודי אחד ללא תורה ח"ו"[29].

על מלחמתו של הרבי לתיקון חוק מיהו יהודי אמר שאילו היו שומעים לרבי היו חוסכים את כל בעיות הגרות עם העולים מרוסיה[30]. לאחר הסתלקות מרת חיה מושקא שניאורסון, אשתו של הרבי, נשא הרב אליהו נאום הספד בה דיבר על יחוסה וצדקותה של הרבנית[31]. לאחר שהרבי אמר את השיחה הידועה פנה הרב אליהו ושאל את הרבי: "האם כבוד הרבי רוצה לפטור את עצמו מהמשימה, ולהטילה על אחרים?". ענה לו הרבי: "לא, אמשיך הלאה"[32]. הרב אליהו נתן את הסכמתו לספר "יחי המלך המשיח" של הרב שלום דובער וולפא העוסק בשיטת הרמב"ם בגדר "בחזקת משיח" שבהלכות מלכים.

שלימות הארץ[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב אליהו התנגד למסירת שטחים מארץ ישראל תמורת "שלום" עם הערבים. על תוכנית ההתנתקות התבטא הרב אליהו "היה לא תהיה" ואמר ש"זו גם תפילה וגם בעז"ה קביעת מציאות". הרב אליהו קרא לסרב לפקודת גירוש יהודים מגוש קטיף[33]. כמו כן, היה חבר בנשיאות קונגרס הרבנים למען השלום.

ציטוטים על הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

ביקור רבני ועסקי חב"ד אצל הרב אליהו בהוראת הרבי (חשוון תשמ"ו). בתמונה (מימין לשמאל): הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי, הרב זושא וילימובסקי, הרב לוי ביסטריצקי, הרב משה אשכנזי, הרב יוסף יצחק וילשנסקי, הרב מרדכי אליהו, הרב אברהם שפירא, הרב יוסף גליקסברג רבה של גבעתיים. מאחור עומד (ימין) הרב ברק'ה וולף.
מדברי הרב אליהו ב-770 במוצאי ג' בתמוז תשנ"ד

"הכרתי רבנים אדמו"רים וגאונים, גם בארץ וגם בחוץ לארץ. ראינו מי שהיה גדול בסוגיא מסוימת ובמקצוע פלוני בתורה.. אבל הרבי.. כאשר השמיע מדברות קדשו ראו במוחש ממש ששכינה מדברת מתוך גרונו כפשוטו ממש, שמדבר ממש כמי שרואה דברים בשמים ואומר אותם ליושבי הארץ.. כל דיבור, כל תנועה וכל פרט ממעשי הרבי, הם הלכה. צריך רק עיניים לראות ואזנים לשמוע.

"הרי רואים בצורה הכי ברורה, שדברי התורה של הרבי הם למעלה ממה ששכל אנושי מסוגל להשיג. אין אלו דברים שמישהו מסוגל להגיע אליהם בכוח העיון והמחשבה, אלא אך ורק ברוח הקודש, כי רוח אלוקים דברה בקרבו. וכי ייתכן ללקט ולחבר דברים מקצה אל קצה באופן כה מופלא בכוח שכל אנושי?!..

"זכיתי להיות קרוב אל הרבי באופן מיוחד. אינני יודע מפני מה זכיתי לזה, שמא זכות אבות היא שעמדה לי, היחס היה מיוחד במינו, שכמה פעמים זכיתי שיקבלני בהיכלו לשיחות ממושכות, כידוע. וגם הקשר בכלל היה שלא כרגיל. למשל, בשנים האחרונות היו כמה הזדמנויות שבהן הרבי ביקש לדבר עמי בטלפון, ומזכירו ציין בפני שיש בכך הנהגה בלתי רגילה, כי בדרך כלל הרבי נמנע מלשוחח בטלפון. ואינני יודע במה זכיתי לזכות זו. ופעם אחת, שיחת הטלפון הייתה בשעה שבארץ ישראל היה כבר סמוך לחצות הלילה, והרבי שאל כמו בדרך צחות, האם כבר אמרתי "תיקון חצות". ואינני יכול לתאר את ההרגשה לזכות גדולה ונפלאה זו..

"צריכים להתחזק עוד יותר בכל כוחות הנפש, בהתקשרות הגדולה לרבי.. להמשיך ללכת בדרכו של הרבי. לא להפסיק חלילה לשניה אחת לפעול בדרך שהרבי הורה לנו.. כאשר עולה מחשבה בקשר לדבר לא רצוי, צריך האדם לשאול את עצמו "כיצד הייתי מתרץ את עצמי לפני הרבי על מעשה שכזה". "כידוע וכמפורסם, שיחות הקודש של הרבי יש להן מעלה יתירה, דברי הרבי הם תורה שנאמרה בקדושה ובטהרה. מלבד הענינים המאירים והנפלאים בשפע העצום של תורת הרבי, מורגשת בהם הקדושה והטהרה המיוחדת. מי שקורא ולומד את דברי הרבי ואינו מרגיש את ההתעלות המיוחדת, ראוי לו שיטבול במקוה פעם נוספת.

הערצתו של הרב מרדכי אליהו לרבי לא ידעה גבולות. הוא היה מתאר את הרבי בתיאורים המופלאים ביותר, בכל הזדמנות שרק ניתנה לו. בחגיגת סיום הרמב"ם בשנת תשמ"ו אמר:

האדמו"ר הגדול הגאון העצום בש"ס פוסקים וקבלה, מלאך ה' צבאות. מפיץ תורה, הוא המפיץ יראת שמים בכל העולם כולו.

באחד מראיונתיו לשבועון כפר חב"ד[34] אמר:

תלמידי חכמים כל מה שמזקינים דעתם מתוספת עליהם. אני ישבתי כמה שעות אצל כ"ק האדמו"ר שליט"א.. הרגשתי את הגדלות והבקיאות העצומה שאין דומה לה.. התפעלתי מאוד מכוח זכרונו העצום, מידיעותיו המקיפות בכל פרד"ס התורה, פשט רמז סוד קבלה והלכה. הוא שט בים התלמוד וזה כמאן דמנח בכיסיה, כאילו ברגע זה למד זאת בצורה בהירה וברורה, טס מזבחים למנחות וכו'. כשדיברנו בדברים עמוקים יותר בקושיות ותירוצים וכו', הרי סברתו והסברתו הנפלאה היא דבר שלא נתקלתי בו קודם לכן.

בהזדמנות אחרת[35] אמר:

הגאונות של הרבי היא נוראה ומדהימה. על קדושתו של הרבי בכלל אין מילים. אדם גדול שהוא בקי וגם עמקן, זהו משהו נדיר. אבל לא רק זה, אדם כמוהו שבקי בש"ס ובפוסקים, בקבלה, מהזוהר והאר"י עד אחרוני האחרונים, ובקי בהם לא מקופיא אלא ממש לעומקם של דברים, זה נדיר זה רק כוח עילאי! כל זה מוכיח שזה לא טבעי, נשמה קדושה מיוחדת. הרגשתי בו נשמה קדושה מיוחדת, נשמה לא פרטית אלא נשמה כללית של כלל ישראל.

בשנת תשמ"ט בהתוועדות י"א בניסן, לכבוד יום הולדתו השמונים ושבעה (פ"ז) של הרבי, נשא הרב אליהו נאום ובין היתר אמר:

מורי ורבותי, ראשו כתם פז, פ"ז שנים שחוגגים הערב לכבוד ראש ישראל פאר הדור והדרו, הגאון הגדול הצדיק החסיד, צדיקא חסידא ופרישא, קדוש כמלאך ה' צבאות, כל רז לא אניס ליה, בקי עצום חריף גדול בכל פרד"ס התרה, הגאון כבודהרבי ראשו כתם פז, מי שראה אותו, מי שהכיר אותו, מי שדיבר איתו, מי שזכה לשבת בד' אמותיו, יודע שראשו כתם פ"ז, מוח על-אנושי.. נקי צלול ברור בהיר.

ברכתי לאדמו"ר שליט"א, ברכתי לשלוחיו בכל העולם כולו, תמשיכו ביתר שאת וביתר עוז, ואל יבוש מפני המלעיגים עליו, לא צריכים להתחשב עם שום אדם בעולם.. ברכתי אליו עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו, עוד ימשיך להניב, עוד ימשיך ללמד, עוד ימשיך להנהיג.

בסיום הרמב"ם שנת תשמ"ט בירושלים אמר:

האדמו"ר מחב"ד שליט"א גאון וגדול, קדוש וצדיק רב וחסיד, בקי עצום בכל התורה כולה, בפשט בקבלה ברמז ובסוד, בכל מקצועות התורה כל רז לא אניס ליה. יש רב עדה, יש רב עיר, יש רב יותר גדול ויש רב כולל. הנשמה של האדמו"ר מחב"ד שליט"א היא נשמה כוללת. הוא רב כולל של כלל עם ישראל וכולם חייבים בכבודו.

זכיתי להפגש עם האדמו"ר שליט"א, ראיתי את הגאונות שלו, את למדנותו, את עומק הבנתו, את בקיאותו, את יראת השמים הניכרת על פניו. אבל יותר מזה, מעל כל אלה ראיתי את הענווה שלו.. הרביהמקריב עצמו למען כלל ישראל, ודואג לכל עם ישראל. בכל מקום שתמצאו בעולם אורה המאירה את החושך והאפילה, מבחינים מיד בטביעת האצבעות והשליחות של האדמו"ר מחב"ד שליט"א.

בסיום הרמב"ם שנערך בחודש כסלו תשנ"ב השתתף ואמר:

רק נשמה כללית וצדיק הדור, מסוגל ליזום רעיונות שיאחדו את כלל ישראל. הרביהוא בבחינת "איש א-לקים" שאין לו כל רצונות משלו, אין לו ענינים אישיים, אין לו כל ענין לא במאכל ולא במשקה ולא בשינה, כי אם כל משאת נפשו לקדש שם שמים וללכד את ישראל באהבה. המתבונן אל הנהגתו ודרכו בקודש, יבין עד מהרה כי אדם כזה לא יכול להיות על פי הטבע, אלא שזכות כלל ישראל מעלה אותו לדרגת איש אלקים. אורו הגדול בוקע מקצה העולם ועד קצהו, וכל העולם כולו מזדכך בזכותו, ונעשה ראוי לביאת המשיח במהרה בימינו

במהלך התוועדות י"ט כסלו תשפ"ד שהתקיימה בבני ברק חשף נכדו של הרב אליהו שר המורשת עמיחי אליהו ביטוי נדיר ששמע מסבו[36]:

"אני ואתה תלמידים של הרבי".

משפחתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • רעייתו מרת צביה.
  • בנו הרב שמואל אליהו, רבה של צפת.
  • בנו הרב יוסף אליהו.
  • בנו שלמה בן אליהו.

משמשים בקודש[עריכה | עריכת קוד מקור]

ספריו[עריכה | עריכת קוד מקור]

משנתו ההלכתית היא בדרך כלל נוטה לחומרא וכמנהג המקובלים כפי מנהג יהודי בבל וכמנהג אביו בעל הכרם שלמה, והוא נוטה אחר ספרי ההלכה ההולכים בדרך האר"י של הרב יוסף חיים הבן איש חי ועוד.

ספרי הלכה[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • דרכי טהרה - הלכות נידה וטהרת המשפחה.
  • אמרי מרדכי - מאמרים וחידודים על השו"ע חלק א' חלק אורח חיים.
  • דרכי תורה - הלכות, דרושים ומאמרים בענייני פסח.
  • מאמר מרדכי-למועדים ולימים - ספר הלכות בנושאי החגים שבמעגל השנה היהודי לספרדים ואשכנזים.
  • מאמר מרדכי-ושבתה הארץ - מאמרים, שו"ת ופסקי הלכה בדיני שמיטת הארץ ושמיטת כספים.
  • מאמר מרדכי - שיעורי י"ג אלול - דברים שנאמרו ביום הילולת הבן איש חי נקבצו בידי תלמידי חכמים.
  • מאמר מרדכי - דרשות ומאמרי הלכה בסוגיות בבן איש חי (בעריכה).
  • מאמר מרדכי-הלכות שבת - ג' כרכים (בעריכה).
  • מאמר מרדכי-אורח חיים חלק א' - הלכות והנהגות לימות החול (בעריכה).
  • ספר ההלכה ספר הלכות לתלמידי עדות המזרח כעין קיצור שולחן ערוך (2 חלקים).
  • ספר הלכות קריאה התורה.
  • צרור החיים - הלכות אבילות, נכתב על ידי הרב מישאל רובין תלמידו של הרב.
  • קיצור דרכי טהרה -קיצור של ספרו דרכי טהרה על הלכות נידה וטהרת המשפחה.
  • קיצור שולחן ערוך - קיצור שולחן ערוך להרב שלמה גאנצפריד עם הערות "דרכי הלכה" על פי פסקי הרב מרדכי אליהו.
  • בין אדם לחברו - הלכות.

ספרי שו"ת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • שו"ת הרב הראשי - מבחר של שאלות ותשובות שהופנו לרב בעת כהונתו כרב ראשי לישראל, כרך התש"ן-התשנ"ג.
  • שו"ת "קול אליהו" - מבחר של תשובות שניתנו על ידי הרב לשאלותיהם של מאזינים ברדיו (בעריכה).
  • שו"ת מאמר מרדכי - סדרת כרכים הכוללת תשובות ארוכות על כל חלקי השולחן ערוך (בעריכה).

סידורים ומחזורים עם פסקי הלכות[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • סידור "שפתי תפתח" - מבואר על ידי הרב שמואל אליהו עם התאמה לתלמידי הכיתות הנמוכות לספרדים ואשכנזים.
  • סליחות לימים הנוראים - כולל הלכות לחודש אלול.
  • קול אליהו - סידור לשבת וימי חול עם הרבה הלכות.
  • קול אליהו - סידור לתשעה באב עם הלכות.
  • קול אליהו - תיקון ליל שבועות והלכותיו והלכות ברכת הנהנין.
  • קול יעקב - מחזורים לימים טובים (ראש השנה, יום כיפור, סוכות, פסח, שבועות).
  • תהלים - כולל הלכות לפי הרב עם תוספות רבות.

ספרים שונים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • אמרי אליהו - לקט דברי תורה לאלול ולירח האיתנים מלוקטים משיחותיו של הרב אליהו, הוצאת דני ספרים.
  • "דורש טוב לעמו" -כרך א'- ספר אלבומי הכולל תמונות ופרקים מחייו של הרב.
  • מאמר מרדכי-דרשות ושיחות לימים הנוראים
  • "קול צופייך" - דרשות על חמשה חומשי תורה (בעריכה). כרגע יצא רק על ספר שמות.

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

וידאו
תמונות
שונות
הקודם:
הרב עובדיה יוסף
הראשון לציון - הרב הראשי הספרדי
א' ניסן תשמ"ג - כ"ט אדר תשנ"ג
הבא:
הרב אליהו בקשי דורון


הערות שוליים

  1. על פי עדות הרב מנחם כהן (צפת) הרבי ביקש באחת השנים שבמודעת ההזמנה לכינוס סיום הרמב"ם תוכנס תיבת 'המקובל' על יד שמו.
  2. מקובל ששמו הינו מרדכי צמח בן מזל טוב, אך בפתק שנכתב על ידו ונמצא בכיסו לאחר פטירתו נכתב מרדכי בן מזל בלבד, גם החזון איש היה רגיל לכנותו (כשהיה בחור והיה מגיע לבקר אצל החזון איש) "ברוך הבא הר"ם במז"ל" כלומר ראשי תיבות ה'ר'ב מ'רדכי ב'ן מז"ל. כפי שהר"ן החידושים למסכת נדרים מכנה את הרמב"ם הר"ם במז"ל שהוא ראשי תיבות ה'ר'ב מ'שה ב'ן מ'ימון ז'כרו ל'ברכה
  3. ברוך דיין האמת: הרב מרדכי אליהו - חב"ד אינפו
  4. אגו"ח באה"ק: אבלים על פטירת הרב אליהו
  5. לדוגמא, חצי יובל של כינוסי תורה בתל אביב - חב"ד אינפו
  6. על פי וידאו מדבריו. ניתן לצפייה באתר harav. org - בסרטון "מרן הרב מספר איך התחיל הקשר בינו והרבי מלובביץ'".
  7. חלקים מתוכן היחידויות הודפסו בספר "בצל החכמה" ובסוף ספר השיחות משנת תשנ"ב.
  8. ידיד אמת לחב"ד - מקבץ תמונות של הרב אליהו במוסדות חב"ד
  9. לדוגמא, דיווחים באתר חב"ד אינפו: הרבנים התפעלו מהתמימים ב"עיון הלכה", הרב מרדכי אליהו התפעל מהידע של הנבחנים, אברכי נחלת הר חב"ד נבחנו אצל הרב אליהו, תמימים יוצאי רוסיה נבחנו אצל הרב אליהו ועוד רבים.
  10. דברים אלו נאמרו בחגיגת י"א בניסן תשנ"ב, בסיום הרמב"ם בחודש אלול תשנ"ב בתל אביב, בחגיגת י"ט בכסלו תשנ"ג בכפר חב"ד ובהתועדות י"א ניסן תשנ"ג בכפר חב"ד.
  11. לגבי איסור לימוד פנימיות התורה העיר הרבי שכשם שההגבלה שלא להורות הלכה לפני גיל ארבעים שנה, התבטלה, כך גם התבטלה ההגבלה לגבי גיל לימוד הקבלה. הרבי גם הזכיר את דברי הגר"א שבלי פנימיות אי אפשר לפסוק הלכה ועוד
  12. נושאים נוספים שדוברו היה; היציאה לחו"ל של "ויצא יעקב" ירידה לצורך עליה. דברי רש"י "הנשיא הוא הכל" ולשון הרמב"ם "לב כל קהל ישראל". ענווה ותוקף במשה רבנו. דחית הדעה האומרת שלמשה רבנו מצד תולדתו היה טבע בלתי רצוי. הפלאת הענין שהבית נתמלא אורה כשנולד. ביאור החסידות עה"פ "כי מן המים משיתיהו". בתורה לא קיים מושג של "דמוקרטיה". משיח אתא לאתבא צדיקיא בתיובתא. אמירת ווידוי אצל צדיקים מצד הערבות לכלל ישראל. למי שייכים מנהגי האריז"ל. אם מותר לשנות מנוסח אשכנז לספרד. אם מותר ליחיד להתפלל בנוסח שלו כשנמצא בביכ"נ אחר. סיום ספר ה"עץ חיים" בענין גלות וקליפות אף על פי שצריך "לסיים בדבר טוב". ביאור לשון חז"ל "תורה שלמד אדם בעולם הזה הבל היא לגבי תורתו של משיח". מעלת קיבוצם של יהודים "בזעקיך יצילוך קיבוציך". הצפיה למשיח באופן של "לישועתך קוינו כל היום" ממש. דיון בדברי ה"בן איש חי" שלעת"ל יקריבו את כל הקרבנות של מוספי ר"ח שעברו כבר. נשיאת כפים בחו"ל. ביאור הענין ד"ישא הוי' פניו אליך". החסרון בזמננו באופן הלימוד בישיבות שלא מספיקים הרבה בכמות.
  13. הרב מרדכי אליהו בראיון לשבועון כפר חב"ד מחודש טבת תשד"מ - גליון 123
  14. הרב אברהם שפירא בגליון כפר חב"ד הנ"ל
  15. הביקור נערך בחודש אדר שנת תשמ"ה. תיאוריו של הרב אליהו התפרסמו בעיתונות מהתקופה ההיא: "בקי בכל חדרי התורה ובכל הנעשה בארץ הקודש. הבעת פניו היא ממש כמלאך ה' צבאות. אשרי הדור שכה למנהיג שכזה, וזכות זו היא העומדת לתלמידים שזכו להסתופף במוסדות שתחת הנהגת הרבי".
  16. בחודש שבט שנת תשמ"ה ביקר במוסדות חב"ד במונטריאול שם אמר: "מאז זכיתי לשהות במחיצתו הקדושה ביחידות אשתקד, אין מילים בפי לתאר את הוד קדושתו והדרתו הגדולה בכל מקצועות התורה, ובמסירותו למען כלל ישראל. בביקורי במוסדות חב"ד השייכים לו ואשר מפליאים בכמותם ובאיכותם, כן ירבו, יכולני לומר: אשריכם תלמידים שזכיתם להסתופף במוסדות שתחת נשיאותו הקדושה של הרבי".
  17. פירוט תוכן שיחתם: מעניני פורים: ביאור הלשון "מבטלין ת"ת למקרא מגילה". אחשורוש מלך חכם או מלך טיפש היה. "לב מלכים ביד ה'" האם אין למלך בחירה חופשית. מצות זכירת עמלק מוטלת על כל יחיד, ומחיית עמלק בעיקר על המלך שהוא צריך לעשות ולצוות הציבור על זה. חילוקי מנהגים בקריאת הפטרת פרשת זכור. אהבת ישראל של שמואל הנביא ביחסו לשאול. מסמך גאולה לגאולה. בעניני פסח: ביאור דברי חז"ל שבני ישראל מלו באותו הלילה של יציאת מצרים והרי מילה צריכה להיות ביום דוקא. אם שייך לומר שבני ישראל נימנו על הפסח של משה רבנו. ביאור דברי חז"ל על מה שאמר משה רבנו "כחצות". האם שייך לומר שבזמן יציאת מצרים כבר הייתה קדושה בירושלים. איך בנה אברהם מזבח בהר המוריה שהיה שייך אז לכנענים. ביאור נוסח ההגדה של הרמב"ם "בבהילו יצאנו ממצרים". לעתיד לבוא "לא במנוסה תצאו". הפלא בכך שהיהודים ראו את כליו של המצרי בזמן של "וימש חושך". האם הגיע משה רבנו למדריגת שער הנו"ן. הפלאת הענין ש"עוללים ויונקים" ראו את השכינה בקריעת ים סוף. הצורך בארגון "סדרים פומבים" בארץ ישראל". בעניינים כלליים: בקשר עם יום הולדתו של הרמב"ם בערב פסח, ביאר הרבי, אשר דברי הרא"ש ש"אין להורות מספר הרמב"ם" אינם שייכים לענין הלימוד היומי, כי אין זה "לימוד על מנת להורות", אלא בכדי להתאחד בלימוד כל התורה כולה. כן ביאר את הלשונות של "חכמה בינה ודעת" בתחילת ספר "יד החזקה" ובסופו.
  18. "יש צורך לפסוק שהמשיח צריך לבוא"קובץ וידאו. עוד על ביקור זה, ראו בראיון לשבועון כפר חב"ד מחודש סיוון שנת תשמ"ו (גיליון 244).
  19. מדהים: הרב אליהו חבר בבי"ד למען הגאולה
  20. בהקשר לזה הועלו הנושאים הבאים: "לעת"ל משה ואהרון עמהם". פס"ד כבית שמאי לעת"ל. חיוב קרבנות לעת"ל על עבירות של זמן הגלות. אם גר שנתגייר עתה צריך להביא קרבן לכשיבנה ביהמ"ק. הצורך בפסק דין של רבנים שמשיח חייב לבוא מיד. עם ישראל טוען "השיבנו ה' אליך" והקב"ה מבקש "שובו אלי" בתחילה, אבל "אחרי רבים להטות".
  21. בין הנושאים דובר על: השראת השכינה במעמד עשרה מישראל אף שאינם לומדים תורה. ישראל למעלה מהתורה. מעלת הגוף היהודי. פס"ד הרמב"ם אודות היעודים הגשמיים המוכרחים לקיום התומ"צ. כוחו של בי"ד לעשות היפך התורה בהוראת שעה. מחיקת פרשה מהתורה להתיר אשה לבעלה. לפני מי אתם מטהרין, למעלה משם הוי'. מלכותו של הקב"ה על ידי ישראל. אמירת "לשם יחוד" למנהג חב"ד רק פעם אחת ביום (לפני "ברוך שאמר"). היסח הדעת מלימוד התורה במקומות שאסור ללמוד בהם. כיסוי הראש. אם מה שחצי שיעור אסור מהתורה הוא רק במידי דאכילה או בכל דבר. טעם הקרבת שתי הלחם מחמץ בחג השבועות. בן ארץ ישראל שנמצא בחו"ל איך ינהג בענין "ותן טל ומטר". ברכת כהנים בכל יום למנהג הספרדים.
  22. הודפסה כהוספה לספר השיחות תשנ"ב.
  23. בהמשך גם תיאר הרבי את אדמו"ר הריי"צ כ"שליט"א"קובץ וידאו
  24. ביקור הרב אליהו - תמונות בפרסום ראשון של הצייר יחיאל אופנר
  25. ב"דינר" של "ישיבת תומכי תמימים" כפר חב"ד ב"גני אורנים" תל אביב, חנוכה תשנ"ב.
  26. בחגיגת י"א בניסן תנש"א בכפר חב"ד. ראה גם מכתבו לכינוס הרבנים של מדינות חבר העמים כ"ב שבט תשנ"ב. מכתבו מיום כ"ג אדר תשנ"ג
  27. מדבריו לשבועון כפר חב"ד חודש מנחם אב תשמ"ד (גיליון 157).
  28. בראיון לשבועון כפר חב"ד לקראת י"א בניסן תשמ"ז (גיליון 283). דברים נוספים בעד התקנה כתב ביום י"ג בניסן תשמ"ה
  29. מדבריו בסיום הספר תורה השני של ילדי ישראל ביום כ' במנחם אב תשמ"ו
  30. מראיון לשבועון כפר חב"ד מחודש כסלו תנש"א (גיליון 454)
  31. בכ"ז בשבט תשמ"ח בכינוס "הקהל" של רבני ארץ הקודש בירושלים, שהיה ב"שבעה"
  32. מדבריו בי"ט בכסלו תשנ"ה בכפר חב"ד.
  33. מכתב מהרב אליהו: אסור על פי תורה להשתתף בגירוש - חב"ד אינפו
  34. גיליון 283, לקראת י"א בניסן תשמ"ז
  35. הרב צוריאל בובליל, שבועון כפר חב"ד (גיליון 601)
  36. בני ברק: למעלה מ-500 איש קיבלו החלטה טובה בחסידות