הבדלים בין גרסאות בדף "ראשי תיבות"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(83 גרסאות ביניים של 29 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''ראשי תיבות''' הוא צורה של כתיבת מילים בקיצור, בה נכתבת רק האות הראשונה (או השניה) של המילה ('ראש' ה'תיבה').
+
[[קובץ:כתיק רת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כתב יד קודש של [[אדמו"ר שליט"א|הרבי]], ובו ראשי התיבות בשעטו"מ, בגו"ר]]
 +
'''ראשי תיבות''' הוא צורה של כתיבת מילים בקיצור, בה נכתבת רק האות הראשונה (או השניה) של המילה ('ראש' ה'תיבה').'
  
?עד מתי יהיה זה לנו למוקש
+
==משמעות הראשי תיבות==
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
+
פעמים רבות דורשים [[חז"ל]] מילה מסויימת המופיעה בתורה בראשי תיבות, ב[[שער היחוד והאמונה]]{{הערה|פרק י"ב.}} מבאר [[אדמו"ר הזקן]] שאין זה רק 'רמז' ו'סימן' למילים ש'מוחבאות' בו, אלא שהאות הראשונה בכל מילה כוללת את כל האותיות שבתוכה, והיא החיות שלהם.
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
  
שאלת משיחיותו של הרבי מלובביץ' נהפכה זה מכבר לסוגיה ציבורית החורגת בהרבה מגבולות חסידות חב"ד. העובדה שכ-330 שנה אחרי טראומת משיחיות השקר של שבתי צבי שוב נמצא ביהדות גורם חשוב הטוען למשיחיות - לא סתם טענה שמדובר בתקופת גאולה, לטענה זו שותפים רבים, בוודאי בחוגי הימין הדתי-לאומי, אלא משיחיות פרסונלית), משכה גם את תשומת הלב הן של עולם שומרי המצוות, שנדרש לגבש התייחסות ערכית לתופעה, והן של עולם המחקר, שנמצא לו לפתע כר לחקר תופעה משיחית "בזמן אמת", תוך כדי התהוותה.  
+
במספר מקומות{{הערה|ראו שיחת שבת פרשת אחרי קדושים תנש"א, הערה 14.}} מציין הרבי לדברי חז"ל ש"לשון [[נוטריקון]] מן התורה"{{הערה|[[מסכת שבת]] קה, ב.}}.
 
 
כשם שהתופעה עצמה מרתקת, כך גם שני סוגי ההתייחסות אליה - הדתית והמחקרית. בתחום הראשון בלטה התייחסותו של מנהיג הציבור הליטאי בישראל (המתנגד מסורתית לחסידות בדיוק בשל החשד שהיא מסתירה מאחוריה שאיפה משיחית), הרב אליעזר שך. הרב שך, שהיה ידוע באופן כללי במנהיגותו החריפה והתקיפה, נהג כך גם כלפי גילויי המשיחיות של חב"ד. מיוחסת לו האימרה כי "חב"ד היא הדת הכי קרובה ליהדות", כלומר מבחינתו עצם התופעה המשיחית כבר הוציאה אותה מחוץ לגבולות היהדות. ראוי לציין שהוא אמר את הדברים עוד לפני פטירת הרבי מלובביץ', בקיץ 1994, אירוע שהחריף עוד יותר את הבעייתיות של המשיחיות החב"דית - כשחוגים נרחבים בתוכה סירבו לקבל את העובדה שהמוות סתם את הגולל על אפשרות משיחיותו של הרבי, ונתלו באמונות סמי-נוצריות שהרבי לא מת אלא "נסתר מן העין", והוא עתיד להתגלות. חוגים אחרים, מצומצמים יותר, הרחיקו לכת באימוץ המודל הנוצרי ואף ייחסו לרבי מעמד של בורא העולם ממש).
 
 
 
הרב ד"ר יצחק קראוס, ראש המדרשה לנשים באוניברסיטת בר-אילן, מגלם בכפל תאריו את כפל ההתייחסות לסוגיה: הפן הפנים-דתי והפן המחקרי. בספרו החדש הוא מבקש להתמודד לעומק עם תופעת המשיחיות החב"דית, לבחון את מקורותיה, סיבות לעיתויה, ההצדקות התיאולוגיות שבהן השתמשה, השלבים השונים בהתפתחותה והאמצעים שבהן מימשה את תפיסתה. כבר בראשית הספר הוא מצביע על עובדה משמעותית: המשיחיות היתה שם מן הרגע הראשון. הוא מצטט בהרחבה את נאומו הראשון של הרבי כ"נשיא" החסידות (התואר המוענק בחב"ד למנהיג) משבט תשי"א (1951), כדי להדגיש שכבר אז דיבר הרבי על דורו כדור ביאת משיח. למעשה, הוא מדגיש שכבר המנהיג שקדם לרבי, חותנו הרי"ץ (הרב יצחק שניאורסון), דיבר על תקופתו כעידן גאולה. חשוב להדגיש שעולם המחקר יודע זה מכבר על קיומו של גרעין משיחי בחב"ד עוד בתקופת האדמו"ר הקודם, אבל מכיוון שהציבור הרחב נוטה לייחס את ההתפרצות המשיחית ל-13 שנותיו האחרונות של הרבי (מאז עודד את שירת השיר "אנחנו רוצים משיח עכשיו", ב-1981), ומכיוון שהספר נועד לציבור הרחב, הרי יש בהחלט חשיבות להדגשה זו גם אם אין בה חידוש מחקרי.
 
 
 
ההצדקה התיאולוגית שבה השתמש הרבי לרעיון שדורו הוא דור משיח היא העובדה שהוא האדמו"ר השביעי של חב"ד (מכאן שמו של הספר). שבע הוא מספר בעל משמעות מיסטית בתרבויות שונות, ובהן היהדות, ובמיוחד בזרם הקבלי-חסידי שלה. בהקשר שלנו, מכיוון שאדמו"רי חב"ד האחרונים ראו עצמם לא כמנהיגים לחסידיהם בלבד אלא לדור כולו, הרי שדורו של האדמו"ר השביעי של חב"ד נחשב כולו כדור בעל מעמד מיוחד. לפי הרבי, זהו הדור שבו צפויה סוף-סוף הגאולה המשיחית המיוחלת.
 
 
 
לפי עמדה זו, לחסידי חב"ד יש תפקיד מיוחד בגאולה הצפויה: מכיוון שפעולותיו של כל יהודי משמעותיות לגבי מימושו של הפוטנציאל המשיחי, עליהם להבטיח שכל יהודי יעשה את חלקו כדי שהפוטנציאל לא יוחמץ. בכך מוטלת על החסידים אחריות היסטורית מרחיקת לכת, כמעט קוסמית, ששכרה בצדה: הכבוד העצום להיות שותפים בתהליך, שפעילותם מתנה את עצם הצלחתו. כך מבין קראוס את כוח המשיכה של המטלות הקשות שהטיל הרבי על חסידיו: מאי-נוחות בעמידה בדוכן תוך ניסיון לחזר אחר יהודים שיניחו תפילין, ועד אי-נוחות גבוהה בהרבה - שליחים שיצאו לקצווי עולם כדי למלא שם את התפקיד שהוטל עליהם במימוש הגאולה. עם זאת, לפי קראוס, הרבי לא העז לבחון את אמונתם של חסידיו באופן מיידי וטוטאלי: הוא העמיס עליהם את משימות הגאולה באופן הדרגתי: ראשית, בניית החצר עצמה, שנמצאה במצב קשה לאחר השואה. משם הוא עבר להפצת החסידות ברחבי העם היהודי, ורק לאחר מכן פנה לשלב השלישי, שלא תיתכן גאולה אוניברסלית בלעדיו - הפצת המסר של חב"ד גם ללא-יהודים.
 
 
 
קראוס בחר להתמקד במחקרו בשני אפיקים: התיאולוגי והמעשי. רוצה לומר: מהי הפילוסופיה הדתית שבאמצעותה ביקש הרבי לשכנע את חסידיו שתקופתו היא אמנם תקופה משיחית; כיצד התפתחה התיאולוגיה הזו מהצבעה על הדור כ"דור גאולה", ועד רמיזות לעצמו (ועוד יותר: מתן לגיטימציה לאחרים להצביע עליו) כמשיח. ברוח דומה, הוא מפרט גם את השלבים המעשיים השונים של מימוש התפיסה המשיחית.
 
 
 
זו כמובן התמקדות לגיטימית, אבל היא משאירה את הסיפור חסר בכמה היבטים חשובים, בעיקר ההיסטורי והסוציולוגי. לדוגמה, מה גרם להתפרצות המשיחית דווקא בעיתוי שבו התפרצה? אם נצא מנקודת הנחה שהקישור ל"דור השביעי" אינו הגורם להתפרצות המשיחית, אלא רק האמצעי שדרכו ביקש הרבי לשכנע את שומעיו לאחר שהחליט לנקוט מדיניות משיחית, יש צורך להצביע על הגורמים ההיסטוריים לכך: משבר השואה? אולי המשבר האישי הכרוך בעובדה שלא היו לו ילדים, וגם לא קרובים אחרים, שיוכלו למלא את מקומו בבוא העת, ולכן היה צורך לשכנע את החסידים שמשימת החסידות מסתיימת בדורו שלו? ואולי זו דווקא ההכרה שההתפתחות הטכנולוגית, בתוספת השכלתו הכללית, בכלל מאפשרות לראשונה לחסידות יומרה משיחית גלובלית? הספר אינו מפרט בסוגיות אלה.
 
 
 
שאלות נוספות שאינן עולות הן: כיצד הגיבו החסידים למדיניות המשיחית? האם מיד נעשתה פופולרית, או שהרבי היה צריך להתגבר על התנגדות בתחום זה? ובכלל, האם התקשה בייצוב מנהיגותו? איך התמודד עם התופעות הסותרות לכאורה את ההנחה שמדובר בעידן משיחי, כמו השואה וההתבוללות? כל אלה הן שאלות נכבדות שהספר אינן מתמודד איתן. ומכאן שסוגיית משיחיותו של הרבי מלובביץ' עוד יכולה לספק כר נרחב למחקר גם עבור חוקרים נוספים.  
 
  
 
== ראשי תיבות חסידיים ==
 
== ראשי תיבות חסידיים ==
 
יחד עם תורת החסידות, התפתחו עשרות רבות של ראשי תיבות יחודיים לחסידות, כגון: [[פ"נ]], [[דא"ח]], ועוד רבים.
 
יחד עם תורת החסידות, התפתחו עשרות רבות של ראשי תיבות יחודיים לחסידות, כגון: [[פ"נ]], [[דא"ח]], ועוד רבים.
  
לצורך הקלת השימוש בראשי התיבות, נערכו כמה לוחות של ראשי תיבות המיוחדים לתורת החסידות בכלל ולחסידות חב"ד בפרט.
+
לצורך הקלת השימוש בראשי התיבות, נערכו כמה לוחות של ראשי תיבות המיוחדים ל[[תורת החסידות]] בכלל ולחסידות חב"ד בפרט. הלוח הראשון בתורת החסידות נמצא בסוף [[ספר התניא]]. לאחר מכן הודפס לוח מורחב ב[[ספר הליקוטים]] - מפתחות ל[[אדמו"ר הצמח צדק]].!
  
 
== ראשי תיבות נפוצים ==
 
== ראשי תיבות נפוצים ==
 
ראשי תיבות נפוצים בספרי החסידות:
 
ראשי תיבות נפוצים בספרי החסידות:
 +
{{טורים|תוכן=
 
=== א' ===
 
=== א' ===
*'''א"א''' - [[אריך אנפין]].
+
*'''[[אאע"ה]]''' - [[אברהם אבינו]] עליו השלום.
*'''אבי"ע''' - [[עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה|אצילות בריאה יצירה עשיה]].
+
*'''[[א"א]]''' - [[אריך אנפין]]/אי אפשר/אין אומרים.
*'''אהו"י''' - [[אהבה ויראה]].
+
*'''[[אב"א]]''' - [[אחור באחור]].
*'''או"א''' - [[יחוד או"א|אבא ואמא]].
+
*'''[[אבי"ע]]''' - [[עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה|אצילות בריאה יצירה עשיה]].
*'''אוא"ס''' - [[אור אין סוף]].
+
*'''[[אגה"ק]]''' - [[אגרת הקודש]].
*'''או"ח''' - [[אור חוזר]].
+
*'''[[אגה"ת]]''' - [[אגרת התשובה]].
*'''או"י''' - [[אור ישר]].
+
*'''[[אג"ק]]''' - [[אגרות קודש]].
*'''או"כ"''' - אורות וכלים.
+
*'''[[אדה"ז]]''' - [[אדמו"ר הזקן]].
*'''או"מ''' - [[אור מקיף]].
+
*'''[[אדה"ר]]''' - [[אדם הראשון]].
*'''או"פ''' - [[אור פנימי]].
+
*'''[[אדמו"ר]]''' - [[אדוננו מורנו ורבינו]].
*'''א"ס''' - [[אין סוף]].
+
*'''[[אהו"י]]''' - [[אהבה ויראה]].
*'''אצי'''' - [[אצילות]].
+
*'''[[אה"ז]]''' - [[אהבה זוטא]].
*'''א"ק''' - [[אדם קדמון]].
+
*'''[[אה"ר]]''' - [[אהבה רבא]].
 +
*'''[[או"א]]''' - [[יחוד או"א|אבא ואמא]].
 +
*'''[[אוא"ס]]''' - [[אור אין סוף]].
 +
*'''[[אוה"ת]]''' - [[אור התורה]].
 +
*'''[[או"ח]]''' - [[אור חוזר]].
 +
*'''[[או"י]]''' - [[אור ישר]].
 +
*'''[[או"כ]]''' - [[אורות וכלים]].
 +
*'''[[או"מ]]''' - [[אור מקיף]].
 +
*'''[[או"פ]]''' - [[אור פנימי]] \ [[אור פשוט]].
 +
*'''אחעט"ב''' - אשת חיל עטרת בעלה.
 +
*'''[[אח"פ]]''' - [[אחדות פשוטה]].
 +
*'''אי"ק''' - [[גימטריה]] של [[יחידות עשרות מאות אלפים רבבות#אי"ק בכ"ר|יחידות עשרות ומאות]].
 +
*'''[[אכו"ש]]''' - [[אכילה]] ושתיה.
 +
*'''[[א"ס]]''' - [[אין סוף]].
 +
*'''[[אצי']]''' - [[אצילות]].
 +
*'''[[א"ק]]''' - [[אדם קדמון]].
 +
*'''[[ארמ"ע]]''' - [[אש רוח מים עפר]].
 +
*'''[[אתעדל"ע]]''' - [[אתערותא דלעילא]].
 +
*'''[[אתעדל"ת]]''' - [[אתערותא דלתתא]].
 
===ב'===
 
===ב'===
*'''בג"ה''' - [[בג"ה|בינה גבורה הוד]].
+
*'''[[בג"ה]]''' - [[בג"ה|בינה גבורה הוד]].
*'''בי"ע''' - [[בריאה יצירה עשיה]].
+
*'''בחי'''' - בחינה\בחינת.
 +
*'''[[ביהמ"ק]]''' - [[בית המקדש]].
 +
*'''[[בי"ע]]''' - [[בריאה יצירה עשיה]].
 +
*'''[[בל"ג]]''' - [[בלי גבול]].
 +
*'''[[ב"נ]]''' - [[בר נש]].
 +
*'''[[ב"ן]]''' - אחד ממילויי שם [[הוי']].
 +
*'''[[בע"ג]]''' - [[בעל גבול]].
 +
*'''[[בע"ת]]''' - [[בעל תכלית]] / [[בעל תשובה]].
 +
*'''[[ברה"ע]]''' - [[בריאת העולמות]].
 
===ג'===
 
===ג'===
*'''ג"ע''' - [[גן עדן]].
+
*'''[[גוכתי"ק]]''' - [[גוף כתב יד קודש]].
*'''ג"ק''' - [[שלוש קליפות הטמאות|ג' קליפות]].
+
*'''[[ג"ע]]''' - [[גן עדן]].
*'''ג"ר''' - ג' ראשונות.
+
*'''[[געה"ע]]''' - [[גן עדן העליון]].
 +
*'''[[געה"ת]]''' - [[גן עדן התחתון]].
 +
*'''[[ג"ק]]''' - [[שלוש קליפות הטמאות|ג' קליפות]].
 +
*'''[[ג"ר]]''' - [[ג"ר|ג' ראשונות]].
 
===ד'===
 
===ד'===
*'''דו"ר''' - דחילו ורחימו.
+
*'''[[דא"ח]]''' - [[דברי אלוקים חיים]].
*'''דצח"מ''' - [[דומם צומח חי מדבר]].
+
*'''[[ד"ה]]''' - [[דיבור המתחיל]].
*'''דת"י''' - דעת תפארת יסוד.
+
*'''[[דו"מ]]''' - [[דיבור (לבוש)|דיבור]] ו[[מעשה]].
*'''דתי"מ''' - [[דתי"מ|דעת תפארת יסוד מלכות]].
+
*'''[[דו"ר]]''' - [[דחילו ורחימו]].
 +
*'''[[ד"ע]]''' - [[דעת עליון]].
 +
*'''[[דצח"מ]]''' - [[דומם צומח חי מדבר]].
 +
*'''[[ד"ת]]''' - [[דעת תחתון]].
 +
*'''[[דת"י]]''' - [[דעת]] [[תפארת]] [[יסוד]].
 +
*'''[[דתי"מ]]''' - [[דתי"מ|דעת תפארת יסוד מלכות]].
 
===ה'===
 
===ה'===
*'''ה"ג''' - [[ה' גבורות]].
+
*'''[[ה"ג]]''' - [[ה' גבורות]].
*'''ה"ח''' - [[ה' חסדים]].
+
*'''[[ה"ח]]''' - [[ה' חסדים]].
 
===ו'===
 
===ו'===
*'''ו"ק''' - [[שש קצוות|ו' קצוות]].
+
*'''[[ו"ק]]''' - [[שש קצוות|ו' קצוות]].
 
===ז'===
 
===ז'===
*'''ז"א''' - [[זעיר אנפין]].
+
*'''[[ז"א]]''' - [[זעיר אנפין]] / זאת אומרת.
*'''זו"נ''' - [[זעיר אנפין|זעיר]] ו[[ספירת המלכות|נוקביה]].
+
*'''[[זו"נ]]''' - [[זעיר אנפין|ז"א [=זעיר אנפין]]] ו[[ספירת המלכות|נוקביה]].
*'''ז"ת''' - [[שבע תחתונות|ז' תחתונות]].
+
*'''[[ז"ת]]''' - [[שבע תחתונות|ז' תחתונות]].
 
===ח'===
 
===ח'===
*'''חב"ד''' - [[חכמה]] [[בינה]] [[דעת]].
+
*'''[[חב"ד]]''' - [[חכמה]] [[בינה]] [[דעת]].
*'''חג"ת''' - [[חסד]] [[גבורה]] [[תפארת]].
+
*'''[[חג"ת]]''' - [[חסד]] [[גבורה]] [[תפארת]].
*'''חו"ג''' - חסד וגבורה.
+
*'''[[חו"ב]]''' - [[חכמה ובינה]].
*'''חח"ן''' - [[חח"ן|חכמה חסד נצח]].
+
*'''[[חו"ג]]''' - [[חסד]] ו[[גבורה]].
*'''ח"ס''' - [[מוחא סתימאה|חכמה סתימאה]].
+
*'''[[חח"ן]]''' - [[חח"ן|חכמה חסד נצח]].
*'''ח"ע''' - [[ספירת החכמה|חכמה עילאה]].
+
*'''[[ח"י]]''' - [[חיה (חלק הנפש)|חיה]] [[יחידה]].
 +
*'''[[ח"ס]]''' - [[מוחא סתימאה|חכמה סתימאה]].
 +
*'''[[ח"ע]]''' - [[ספירת החכמה|חכמה עילאה]].
 +
*'''[[ח"ת]]''' - [[חכמה תתאה]].
 
===ט'===
 
===ט'===
*'''טנת"א''' - [[טעמים נקודות תגין אותיות|טעמים נקודות תגים אותיות]].
+
*'''[[טה"ע]]''' - [[טהירו עילאה]].
 +
*'''[[טו"ר]]''' - [[טוב]] ו[[רע]].
 +
*'''[[טנת"א]]''' - [[טעמים נקודות תגין אותיות|טעמים נקודות תגים אותיות]].
 +
*'''[[ט"ס]]''' - [[ספירות|ט' ספירות]].
 
===י'===
 
===י'===
*'''י"ס''' - [[ספירות|י' ספירות]].
+
*'''[[יחו"ע]]''' - [[יחודא עילאה]].
*'''ישסו"ת''' - ישראל סבא ותבונה.
+
*'''[[יחו"ת]]''' - [[יחודא תתאה]].
 +
*'''[[י"ס]]''' - [[ספירות|י' ספירות]].
 +
*'''[[ילהק"ת]]''' - יש להקדים תחילה.
 +
*'''[[יצה"ר]]''' - [[יצר הרע]].
 +
*'''[[יצה"ט]]''' - [[יצר טוב]].
 +
*'''[[יצי"מ]]''' - [[יציאת מצרים]].
 +
*'''[[ישסו"ת]]''' - [[ישראל סבא]] ו[[תבונה]].
 +
 
 
===כ'===
 
===כ'===
*'''כ"ע''' - [[ספירת הכתר|כתר עליון]]
+
*'''[[כח"ב]]''' - [[כתר]], [[חכמה]], [[בינה]].
 +
*'''[[כמ"ש]]''' - כמו שכתוב.
 +
*'''[[כנס"י]]''' - [[כנסת ישראל]].
 +
*'''[[כ"ע]]''' - [[ספירת הכתר|כתר עליון]].
 +
===ל'===
 +
*'''[[למת"ב]]''' - [[לית מחשבא תפיסא ביה]].
 +
*'''[[לפה"צ]]''' - לפני ה[[צמצום]].
 +
*'''[[לע"ל]]''' - [[גאולה|לעתיד לבוא]].
 +
*'''[[לק"א]]''' - [[לקוטי אמרים]].
 +
*'''[[לקו"ש]]''' - [[לקוטי שיחות]].
 +
*'''[[לקו"ת]]''' - [[לקוטי תורה]].
 
===מ'===
 
===מ'===
*'''מ"ד''' - מיין דכורין.
+
*'''[[מ"ד]]''' - [[מיין דוכרין|מיין דכורין]].
*'''מהו"ע''' - [[עצמות ומהות|מהותו ועצמותו]].
+
*'''[[מדה"ד]]''' - [[מדת הדין]].
*'''מה"מ''' - [[מלך המשיח]].
+
*'''[[מדה"ר]]''' - [[מידת הרחמים]].
*'''מו"ס''' - [[מוחא סתימאה]].
+
*'''[[מ"ה]]''' - אחד ממילויי שם [[הוי']].
*'''מחדו"מ''' - [[לבושים|מחשבה דיבור ומעשה]].
+
*'''[[מהו"ע]]''' - [[עצמות ומהות|מהותו ועצמותו]].
*'''מל'''' - [[ספירת המלכות|מלכות]].
+
*'''[[מהור"ר]]''' - מורנו הרב ורבינו ר'.{{הערה|עפ"י מענה הרבי}}
*'''ממכ"ע''' - [[אור הממלא כל עלמין|ממלא כל עלמין]].
+
*'''[[מה"מ]]''' - [[מלך המשיח]].
*'''מ"ן''' - [[מים נוקבין|מיין נוקבין]]
+
*'''[[מוהר"ר]]''' - מורנו ורבינו הרב ר'.
 +
*'''[[מו"ס]]''' - [[מוחא סתימאה]].
 +
*'''[[מחדו"מ]]''' - [[לבושים|מחשבה דיבור ומעשה]].
 +
*'''[[מל']]''' - [[ספירת המלכות|מלכות]].
 +
*'''[[מל"ת]]''' - [[מצוות לא תעשה]]
 +
*'''[[ממכ"ע]]''' - [[אור הממלא כל עלמין|ממלא כל עלמין]].
 +
*'''[[ממ"ש]]''' - [[משיח|'''מ'''שיח]] '''מ'''נחם '''ש'''מו וכן [[מנחם מנדל שניאורסון (אדמו"ר שליט"א)|'''מ'''נחם '''מ'''ענדל '''ש'''ניאורסון]]{{הערה|ב[[שיחה|שיחת]] [[שבת]] [[פרשת משפטים]] [[תשנ"ב]] אמר הרבי על ביאת הגאולה השלימה: {{ציטוטון|כן תהיה לנו בפועל ממש, ותיכף ומיד ממש, עם כל הפירושים שב"מיד", וכל הפירושים שב"ממש", ולכל לראש מיד ממש כפשוטו, ממש ממש ממש}}}}. ממה שנאמר / שאמרנו / שכתוב / שנתבאר.
 +
*'''[[מ"ן]]''' - [[מים נוקבין|מיין נוקבין]]
 +
*'''[[מס"ן]]''' - [[מסירות נפש]].
 +
*'''מ"ע''' - [[מצוות עשה]].
 +
*'''מק"מ''' - [[מקדש מלך]].
 +
*'''[[מק"פ]]''' - [[מקום פנוי]].
 +
*'''[[מרע"ה]]''' - [[משה רבינו]] עליו השלום.
 +
*'''[[מ"ת]]''' - [[מתן תורה]].
 
===נ'===
 
===נ'===
*'''נוק'''' - [[ספירת המלכות|נוקבא]].
+
*'''[[נה"א]]''' - [[נפש האלוקית]].
*'''נה"י''' - [[נצח]] [[הוד]] [[יסוד]].
+
*'''[[נה"ב]]''' - [[נפש הבהמית]].
*'''נהי"ם''' - [[נצח]] [[הוד]] [[יסוד]] [[מלכות]].
+
*'''[[נוק']]''' - [[ספירת המלכות|נוקבא]].
*'''נר"נ''' - [[נפש]] רוח נשמה.
+
*'''[[נה"י]]''' - [[נצח]] [[הוד]] [[יסוד]].
*'''נרנח"י''' - [[נפש]] רוח נשמה חיה יחידה.
+
*'''[[נהי"ם]]''' - [[נצח]] [[הוד]] [[יסוד]] [[מלכות]].
 +
*'''[[נו"ה]]''' - [[נצח]] ו[[הוד]].
 +
*'''[[נח"י]]''' - [[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] [[חיה (חלק הנפש)|חיה]] [[יחידה]].
 +
*'''[[נס"א]]''' - [[נסיכי אדם]].
 +
*'''[[נפה"א]]''' - [[נפש האלוקית]].
 +
*'''[[נפה"ב]]''' - [[נפש הבהמית]].
 +
*'''[[נר"נ]]''' - [[נפש (חלק הנפש)|נפש]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] [[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]].
 +
*'''[[נרנח"י]]''' - [[נפש (חלק הנפש)|נפש]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] [[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] [[חיה (חלק הנפש)|חיה]] [[יחידה]].
 +
*'''[[נש"י]]''' - [[נשמות ישראל]].
 
===ס'===
 
===ס'===
*'''סוכ"ע''' - [[אור הסובב כל עלמין|סובב כל עלמין]].
+
*'''[[ס"ג]]''' - אחד ממילויי שם [[הוי']].
 +
*'''[[סדכ"ס]]''' - [[סתימא דכל סתימין]].
 +
*'''[[סוכ"ע]]''' - [[אור הסובב כל עלמין|סובב כל עלמין]].
 +
*'''[[סט"א]]''' - [[סטרא אחרא]].
 +
*'''[[סש"ב]]''' - [[ספר של בינונים]].
 +
*'''[[סת"ר]]''' - [[סוף תוך ראש]].
 
===ע'===
 
===ע'===
*'''עוה"ז''' - [[עולם העשיה הגשמי|עולם הזה]].
+
*'''[[ע"ב]]''' - אחד ממילויי שם [[הוי']].
*'''עו"ע''' - [[עילה ועלול]].
+
*'''[[עוה"ב]]''' - [[עולם הבא]].
*'''ע"י''' - [[עתיק יומין]].
+
*'''[[עה"ש]]''' - [[עלות השחר]]
*'''ע"ס''' - [[ספירות|עשר ספירות]].
+
*'''[[עוה"ז]]''' - [[עולם העשייה הגשמי|עולם הזה]].
*'''ע"ק''' - עתיקא קדישא.
+
*'''ע"ד''' - על דרך\על דבר\על דעת.
 +
*'''עד"מ''' - על דרך [[משל]].
 +
*'''[[עה"נ]]''' - עבר הנהר[[הערה|אוה"ת ויקרא ג' תתקכח]]
 +
*'''[[עו"ע]]''' - [[עילה ועלול]].
 +
*'''[[ע"ח]]''' - [[עץ חיים]].
 +
*'''[[ע"י]]''' - [[עתיק יומין]] / על ידי.
 +
*'''[[ע"כ]]''' - [[עשר כתרין]].
 +
*'''[[ע"מ]]''' - [[עשרה מאמרות]].
 +
*'''[[ע"ס]]''' - [[ספירות|עשר ספירות]].
 +
*'''[[ע"ק]]''' - [[עתיקא קדישא]].
 +
*'''[[עדאת"ג]]''' - [[עלמא דאתגליא]].
 +
*'''[[עדאת"כ]]''' - [[עלמא דאתכסיא]].
 +
*'''[[ע"ח]]''' - [[עץ חיים]].
 +
 
 
===פ'===
 
===פ'===
*'''פרד"ס''' - [[פרד"ס|פשט רמז דרש סוד]].
+
*'''[[פ"א]]''' - [[פני אריה]].
 +
*'''[[פב"פ]]''' - [[פנים בפנים]]\פלוני בן פלוני\פלונית בת פלונית.
 +
*'''[[פו"מ]]''' - [[פנימי]] ו[[מקיף]].
 +
*'''[[פ"נ]]''' - [[פני נשר]]\פדיון נפש.
 +
*'''[[פע"ח]]''' - [[פרי עץ חיים]].
 +
*'''[[פרד"ס]]''' - [[פרד"ס|פשט רמז דרש סוד]].
 +
*'''[[פרד"א]]''' - פרקי דר' אלעזר.
 +
*'''[[פ"ש]]''' - [[פני שור]].
 +
*'''[[פשמ"ט]]''' - [[פמליא של מטה]].
 +
*'''[[פשמ"ע]]''' - [[פמליא של מעלה]].
 +
===צ'===
 +
*'''[[צ"ג]]''' - [[צדיק גמור]].
 +
*'''[[צ"ל]]''' - צריך להבין\צריך לומר\צריך להיות.
 +
*'''[[צ"ע]]''' - [[צדיק עליון]].
 +
*'''[[צ"ע]]''' - [[צריך עיון]].
 +
*'''[[צ"צ]]''' - [[צמח צדק]].
 +
*'''[[צ"ת]]''' - [[צדיק תחתון]].
 
===ק'===
 
===ק'===
*'''קו"ח''' - [[קו וחוט]].
+
*'''[[קו"א]]''' - [[קונטרס אחרון]].
*'''ק"נ''' - [[קליפת נוגה]].
+
*'''[[קו"ח]]''' - [[קו וחוט]].
 +
*'''[[ק"נ]]''' - [[קליפת נוגה]].
 +
*'''[[קדה"ק]]''' - [[קודש הקודשים]].
 
===ר'===
 
===ר'===
*'''רו"ש''' - [[רצוא ושוב]].
+
*'''[[ר"ה]]''' - [[ראש השנה]].
 +
*'''[[רו"ש]]''' - [[רצוא ושוב]].
 +
*'''[[רדל"א]]''' - [[רישא דלא אתידע]].
 +
*'''[[רח"ר]]''' - [[רחמים]] רבים.
 +
*'''[[ר"מ]]''' - [[רעיא מהימנא]].
 +
*'''[[רצה"ע]]''' - [[רצון העליון]].
 +
*'''[[רצה"ת]]''' - [[רצון התחתון]].
 +
*'''[[ר"ר]]''' - [[רחמים]] מרובים.
 +
*'''[[ר"ת]]''' - [[רבינו תם]]\'''ראשי תיבות'''.
 +
*'''[[רת"ס]]''' - [[ראש תוך סוף]].
 
===ש'===
 
===ש'===
*'''שבה"כ''' - [[שבירת הכלים]].
+
*'''[[שבה"כ]]''' - [[שבירת הכלים]].
 +
*'''[[שוה"ג]]''' - [[שולי הגליון]].
 +
*'''[[שליט"א]]''' - [[שליט"א|שיחי' לאורך ימים טובים אמן]].
 +
===ת'===
 +
*'''[[תו"א]]''' - [[תורה אור]].
 +
*'''[[תומע"ט]]''' - [[תורה]] ו[[מעשים טובים]].
 +
*'''[[תומ"צ]]''' - [[תורה]] ו[[מצוות]].
 +
*'''[[תחב"ס]]''' - [[אור חוזר|תחילתן בסופן]].
 +
*'''תח"ה\תחה"מ''' - [[תחיית המתים]].
 +
*'''[[תרדל"מ]]''' - [[תרין רעין דלא מתפרשין]].
 +
*'''[[ת"ת]]''' - [[תפארת]].
 +
}}
  
*'''ממ"ש''' - '''מ'''שיח '''מ'''נחם '''ש'''מו וכן '''מ'''נחם '''מ'''ענדל '''ש'''ניאורסון. הרבי התבטא{{הערת שוליים|ב[[שיחה|שיחת]] [[שבת]] [[פרשת משפטים]] [[תשנ"ב]]}} על ביאת הגאולה השלימה: "כן תהיה לנו בפועל ממש, ותיכף ומיד ממש, עם כל הפירושים שב"מיד", וכל הפירושים שב"ממש", ולכל לראש מיד ממש כפשוטו, ממש ממש ממש".
+
==ראו גם==
 +
*[[סופי תיבות]]
  
 
==קישורים חיצונים==
 
==קישורים חיצונים==

גרסה אחרונה מ־20:56, 26 במרץ 2024

כתב יד קודש של הרבי, ובו ראשי התיבות בשעטו"מ, בגו"ר

ראשי תיבות הוא צורה של כתיבת מילים בקיצור, בה נכתבת רק האות הראשונה (או השניה) של המילה ('ראש' ה'תיבה').'

משמעות הראשי תיבות[עריכה]

פעמים רבות דורשים חז"ל מילה מסויימת המופיעה בתורה בראשי תיבות, בשער היחוד והאמונה[1] מבאר אדמו"ר הזקן שאין זה רק 'רמז' ו'סימן' למילים ש'מוחבאות' בו, אלא שהאות הראשונה בכל מילה כוללת את כל האותיות שבתוכה, והיא החיות שלהם.

במספר מקומות[2] מציין הרבי לדברי חז"ל ש"לשון נוטריקון מן התורה"[3].

ראשי תיבות חסידיים[עריכה]

יחד עם תורת החסידות, התפתחו עשרות רבות של ראשי תיבות יחודיים לחסידות, כגון: פ"נ, דא"ח, ועוד רבים.

לצורך הקלת השימוש בראשי התיבות, נערכו כמה לוחות של ראשי תיבות המיוחדים לתורת החסידות בכלל ולחסידות חב"ד בפרט. הלוח הראשון בתורת החסידות נמצא בסוף ספר התניא. לאחר מכן הודפס לוח מורחב בספר הליקוטים - מפתחות לאדמו"ר הצמח צדק.!

ראשי תיבות נפוצים[עריכה]

ראשי תיבות נפוצים בספרי החסידות:

א'

ב'

ג'

ד'

ה'

ו'

ז'

ח'

ט'

י'

כ'

ל'

מ'

נ'

ס'

ע'

פ'

צ'

ק'

ר'

ש'

ת'

ראו גם[עריכה]

קישורים חיצונים[עריכה]

הערות שוליים

  1. פרק י"ב.
  2. ראו שיחת שבת פרשת אחרי קדושים תנש"א, הערה 14.
  3. מסכת שבת קה, ב.
  4. עפ"י מענה הרבי
  5. בשיחת שבת פרשת משפטים תשנ"ב אמר הרבי על ביאת הגאולה השלימה: "כן תהיה לנו בפועל ממש, ותיכף ומיד ממש, עם כל הפירושים שב"מיד", וכל הפירושים שב"ממש", ולכל לראש מיד ממש כפשוטו, ממש ממש ממש"