האמונה בביאת המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – "בשבת " ב־"בשבת "
מ (החלפת טקסט – " תשמ"ו " ב־" תשמ"ו ")
מ (החלפת טקסט – "בשבת " ב־"בשבת ")
שורה 62: שורה 62:


==ביאת משיח בשבת==
==ביאת משיח בשבת==
בגמרא{{הערה|[[מסכת עירובין|עירובין]] מג, ב]].}} נאמר, כי הנודר להיות [[נזיר]] ביום שבו יבוא משיח - אסור לו לשתות [[יין]] לעולם, כיון שמשיח יכול לבוא ביום זה; אמנם, אם נדר ב[[שבת]] או [[יום טוב]] - מותר לו לשתות יין באותה שבת, ובשבתות הבאות נאסר. הסיבות לאי אפשרות ביאת המשיח בשבת שנאמרו בגמרא הן:
בגמרא{{הערה|[[מסכת עירובין|עירובין]] מג, ב]].}} נאמר, כי הנודר להיות [[נזיר]] ביום שבו יבוא משיח - אסור לו לשתות [[יין]] לעולם, כיון שמשיח יכול לבוא ביום זה; אמנם, אם נדר ב[[שבת]] או [[יום טוב]] - מותר לו לשתות יין באותה שבת, ובשבתות הבאות נאסר. הסיבות לאי אפשרות ביאת המשיח ב[[שבת]] שנאמרו בגמרא הן:


*כיון ש"כבר מובטח להן לישראל שאין אליהו בא לא בערבי שבתות ולא בערבי ימים טובים, מפני הטורח (שמניחין צרכי שבת והולכין להקביל פניו - רש"י)". וכיון ש[[אליהו]] אינו יכול לבשר ב[[ערב שבת]] על ביאת המשיח, הרי שמשיח לא יכול לבוא למחרתו ביום השבת.
*כיון ש"כבר מובטח להן לישראל שאין אליהו בא לא בערבי שבתות ולא בערבי ימים טובים, מפני הטורח (שמניחין צרכי שבת והולכין להקביל פניו - רש"י)". וכיון ש[[אליהו]] אינו יכול לבשר ב[[ערב שבת]] על ביאת המשיח, הרי שמשיח לא יכול לבוא למחרתו ביום השבת.
*כיון שכדי לגאול את בני ישראל, מוכרח המשיח להגיע לבית הדין הגדול ב[[טבריה]], וזאת יוכל רק על ידי שיעבור מרחק גדול בדרך נס. וישנו ספק, האם ישנו איסור [[תחום שבת]] למעלה מעשרה טפחים או לא{{הערה|1=על פי ביאור הרבי בדברי הגמרא, [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/2/288 אגרות קודש חלק ב' אגרת רפח].}}.
*כיון שכדי לגאול את בני ישראל, מוכרח המשיח להגיע לבית הדין הגדול ב[[טבריה]], וזאת יוכל רק על ידי שיעבור מרחק גדול בדרך נס. וישנו ספק, האם ישנו איסור [[תחום שבת]] למעלה מעשרה טפחים או לא{{הערה|1=על פי ביאור הרבי בדברי הגמרא, [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/2/288 אגרות קודש חלק ב' אגרת רפח].}}.


ב[[רמב"ם]]{{הערה|הלכות נזירות ד, יא.}} כתב על פי הגמרא "שהדבר ספק אם יבוא בשבת או ביום טוב, או לא יבוא"{{הערה|בצדדי הספק ביארו מפרשי [[הרמב"ם]] כמה אפשרויות, ועיקרן כנ"ל. ראה כסף משנה ולחם משנה שם.}}.
ב[[רמב"ם]]{{הערה|הלכות נזירות ד, יא.}} כתב על פי הגמרא "שהדבר ספק אם יבוא ב[[שבת]] או ביום טוב, או לא יבוא"{{הערה|בצדדי הספק ביארו מפרשי [[הרמב"ם]] כמה אפשרויות, ועיקרן כנ"ל. ראה כסף משנה ולחם משנה שם.}}.


אמנם, [[הרבי]]{{הערה|אגרת קודש הנ"ל.}} מבאר שלמרות זאת אומרים בנוסח "[[אני מאמין (נוסח)|אני מאמין]]" - "אחכה לו '''בכל יום''' שיבוא", כולל גם בשבתות וימים טובים. מכמה סיבות:
אמנם, [[הרבי]]{{הערה|אגרת קודש הנ"ל.}} מבאר שלמרות זאת אומרים בנוסח "[[אני מאמין (נוסח)|אני מאמין]]" - "אחכה לו '''בכל יום''' שיבוא", כולל גם בשבתות וימים טובים. מכמה סיבות:


*כיון שזהו ספק אם יבוא משיח בשבת או לא, לכן נקבע הנוסח באופן שיתאים גם לאפשרות שיבוא; ובפרט שייתכן שכבר הגיע אליהו לבית דין הגדול ופתר את הספק לקולא{{הערה|1=ראה על דרך זה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15859&st=&pgnum=286&hilite= לקוטי שיחות חלק ע' ע' 272] ועוד - שכאשר יבוא משיח בזמן זה, בו אינו יכול לבוא, יתרץ כבר הוא את הקושיות על כך.}}.
*כיון שזהו ספק אם יבוא משיח ב[[שבת]] או לא, לכן נקבע הנוסח באופן שיתאים גם לאפשרות שיבוא; ובפרט שייתכן שכבר הגיע אליהו לבית דין הגדול ופתר את הספק לקולא{{הערה|1=ראה על דרך זה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15859&st=&pgnum=286&hilite= לקוטי שיחות חלק ע' ע' 272] ועוד - שכאשר יבוא משיח בזמן זה, בו אינו יכול לבוא, יתרץ כבר הוא את הקושיות על כך.}}.
*כיון שבנוסח "אני מאמין" הכוונה היא לאו דוקא לביאת משיח המושלמת לכל ישראל, אלא על עצם הגאולה. ולכן ייתכנו שלבים שונים בהתחלת הגאולה, שלכל הדעות יכולים להיות בשבת ויום טוב - כגון התגלות [[משיח בן יוסף]], או ביאת אליהו - ועליהם מדובר בנוסח "אני מאמין"{{הערה|ראה על דרך זה מה שכתב ה[[שפת אמת]] על ראש השנה י, ב.}}.
*כיון שבנוסח "אני מאמין" הכוונה היא לאו דוקא לביאת משיח המושלמת לכל ישראל, אלא על עצם הגאולה. ולכן ייתכנו שלבים שונים בהתחלת הגאולה, שלכל הדעות יכולים להיות ב[[שבת]] ויום טוב - כגון התגלות [[משיח בן יוסף]], או ביאת אליהו - ועליהם מדובר בנוסח "אני מאמין"{{הערה|ראה על דרך זה מה שכתב ה[[שפת אמת]] על ראש השנה י, ב.}}.
*אף על פי שנאמר בגמרא שאין אליהו בא בערבי שבתות וימים טובים מפני הטורח - הרי לבני ישראל לא תהיה תרעומת אם אליהו יבוא גם בערב שבת, גם אם יפריע להכנת מאכלי השבת{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15995&st=&pgnum=174&hilite= שיחת י"ט טבת תשמ"ב], בביקור הרב [[פנחס מנחם אלתר]] מ[[גור]].}}.
*אף על פי שנאמר בגמרא שאין אליהו בא בערבי שבתות וימים טובים מפני הטורח - הרי לבני ישראל לא תהיה תרעומת אם אליהו יבוא גם בערב שבת, גם אם יפריע להכנת מאכלי השבת{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15995&st=&pgnum=174&hilite= שיחת י"ט טבת תשמ"ב], בביקור הרב [[פנחס מנחם אלתר]] מ[[גור]].}}.