טעימה מהגאולה בדורנו: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(8 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{לשכתב}}
המושג '''טעימה מהגאולה בדורנו''' נטבע במשך כל השנים על ידי [[הרבי]], שהצביע על אירועים המתרחשים בעולם ('''ועוד'''), שקרו כתוצאה מעמידתנו בסמיכות ל[[גאולה]] ולכן כבר כעת ב[[גלות]] ניתן לטעום מעין קיומם בגאולה.
המושג '''טעימה מהגאולה בדורנו''' נטבע במשך כל השנים על ידי [[הרבי]], שהצביע על אירועים המתרחשים בעולם ('''ועוד'''), שקרו כתוצאה מעמידתנו בסמיכות ל[[גאולה]] ולכן כבר כעת ב[[גלות]] ניתן לטעום מעין קיומם בגאולה.


== טועמיה חיים זכו ==
== טועמיה חיים זכו ==
מובא בכתבי [[האר"י|האריז"ל]]<ref>שער הכוונות ענין טבילת ערב שבת. פע"ח שער יח. ועוד.</ref> "גם ראוי לאדם לטעום כל התבשילין שמבשל בערב שבת לכבוד השבת כי הוא דוגמת האדם המכין סעודה למלך וטועם התבשילין, אם הם טובים, ואם חסרין איזה תבלין כדי שיתקנם או כדי שיבשל תבשילים אחרים. וכ"ז הוראה שמקבל האורח בסבר פנים יפות. וזהו סוד "טועמיה חיים זכו" שתקנו בתפילת מוסף דשבת המתחיל "תכנת שבת רצית קרבנותי' כו'", כי כל הטועם התבשילין של שבת מערב שבת זוכה לחיים עליונים". וזה מובא להלכה ב[[מגן אברהם]]<ref>אורח חיים סימן ר"נ, סוף סעיף קטן א.</ref> וב[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]]<ref>אורח חיים סימן ר"נ, סעיף ח.</ref>.
{{ערך מורחב|טועמיה}}
מובא בכתבי [[האר"י|האריז"ל]]{{הערה|שער הכוונות ענין טבילת ערב שבת. פע"ח שער יח. ועוד.}} "גם ראוי לאדם לטעום כל התבשילין שמבשל בערב שבת לכבוד השבת כי הוא דוגמת האדם המכין סעודה למלך וטועם התבשילין, אם הם טובים, ואם חסרין איזה תבלין כדי שיתקנם או כדי שיבשל תבשילים אחרים. וכ"ז הוראה שמקבל האורח בסבר פנים יפות. וזהו סוד "טועמיה חיים זכו" שתקנו בתפילת מוסף דשבת המתחיל "תכנת שבת רצית קרבנותי' כו'", כי כל הטועם התבשילין של שבת מערב שבת זוכה לחיים עליונים". וזה מובא להלכה ב[[מגן אברהם]]{{הערה|אורח חיים סימן ר"נ, סוף סעיף קטן א.}} וב[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]]{{הערה|אורח חיים סימן ר"נ, סעיף ח.}}.


== נמצאים אנו בערב שבת ==
== נמצאים אנו בערב שבת ==
כבר מתחילת אלף הששי, הוא ערב שבת של אלף השביעי "יום שכולו שבת", ובפרט ובעיקר בשנת תש"נ ו[[תנש"א]] שאז הגיע הזמן של [[ערב שבת]] ל'''אחרי חצות''' לפי החשבון שיממה של [[הקב"ה]] הוא אלף שנה והוא כולל לילה ויום ובשנת השבע מאות וחמישים באלף השישי הרי זה [[ערב שבת]] לאחרי חצות והוא זמן הגאולה<ref>שיחת ש"פ וארא תש"נ, התוועדויות ע' 183. וש"נ.</ref>.
כבר מתחילת אלף הששי, הוא ערב שבת של אלף השביעי "יום שכולו שבת", ובפרט ובעיקר בשנת תש"נ ו[[תנש"א]] שאז הגיע הזמן של [[ערב שבת]] ל'''אחרי חצות''' לפי החשבון שיממה של [[הקב"ה]] הוא אלף שנה והוא כולל לילה ויום ובשנת השבע מאות וחמישים באלף השישי הרי זה [[ערב שבת]] לאחרי חצות והוא זמן הגאולה{{הערה|שיחת ש"פ וארא תש"נ, התוועדויות ע' 183. וש"נ.}}.


== צריך לטעום מכל תבשיל ותבשיל ==
== צריך לטעום מכל תבשיל ותבשיל ==
מכיון שנמצאים אנו בסיום זמן הגלות וצריכים כבר להתכונן להגאולה העתידה לבא, וההכנה צריך להיות "מעין" הענין שאליו מתכוננים, על כן ניתן "טעימה" מהגילוי דלעתיד לבא<ref>לקו"ש ח"כ, ע' 173. וש"נ.</ref>.
מכיון שנמצאים אנו בסיום זמן הגלות, עקבתא דמשיחא, שלא נותרו אלא רגעים ספורים בלבד עד שנכנסים ל"יום שכולו שבת ומנוחה לחיי העולמים", ובמילא צריכה להיות וישנה כבר ה"טעימה" מעניני הגאולה{{הערה|לקו"ש ח"כ, ע' 173. וש"נ.}}.


בדורנו העיד הרבי שהמשיח כבר פועל בעולם הזה הגשמי. והם הניסים הרבים שמתרחשים בדורנו החל מהניסים הגלוים שהיו ב[[מלחמת המפרץ]] והשחרור של בני ישראל מ[[אחורי מסך הברזל]] עד לחתימת ההסכם לצמצום הנשק הגרעיני שהוא מעין הנבואה והיעוד של 'וכתתו חרבותיהם לאיתים' ועוד. '''כדלהלן:'''
בדורנו העיד הרבי שהמשיח כבר פועל בעולם הזה הגשמי. והם הניסים הרבים שמתרחשים בדורנו החל מהניסים הגלוים שהיו ב[[מלחמת המפרץ]] והשחרור של בני ישראל מ[[אחורי מסך הברזל]] עד לחתימת ההסכם לצמצום הנשק הגרעיני שהוא מעין הנבואה והיעוד של 'וכתתו חרבותיהם לאיתים' ועוד. '''כדלהלן:'''


=== ניסים ונפלאות ===
=== כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות ===
את שנת [[תש"נ]] פירש הרבי כ[[ראשי תיבות]] של השנה, תהא שנת ניסים, בסיום השנה הודיע הרבי שלשנה הבאה [[תנש"א]] יהיו [[ניסים]] אף יותר גדולים ורמז בכך ב[[ראשי התיבות של השנה]], תהא שנת נפלאות אראנו, ראשי התיבות מורים על היכולת לראות את הניסים.
בזמן הגאולה יתרחשו ניסים , והקב"ה יראה לנו את הניסים, בדומה (וניסים ונפלאות אפילו לגבי הניסים) ליציאת מצרים.
באותה שנה, התרחשה [[מלחמת המפרץ]], בה בדרך ניסית לא נהרג אדם כתוצאה מ-39 סקאדים שנפלו בישראל, לאחר מכן גם נפל הגוש הסוביטי וגם זאת בצורה ניסית מבלי מלחמה או שפיכות דמים. כל זאת כטעימה מהניסים שיתרחשו בגאולה:
 
כטעימה מהניסים שיתרחשו בגאולה, היתה לנו את יכולת לראות את הניסים, בשנת [[תש"נ]] ([[ראשי תיבות]] תהא שנת ניסים, וב[[תנש"א]] (ראשי התיבות תהא שנת נפלאות אראנו, ראשי התיבות מורים על היכולת לראות את הניסים) היו [[ניסים]] אף יותר גדולים.
ובאותה שנה, התרחשה [[מלחמת המפרץ]], בה בדרך ניסית לא נהרג אדם כתוצאה מ-39 סקאדים שנפלו בישראל, לאחר מכן גם נפל הגוש הסוביטי וגם זאת בצורה ניסית מבלי מלחמה או שפיכות דמים.  
{{ציטוט|תוכן=בתקופתנו זו מתרחשים ברחבי העולם נסים ונפלאות (עד ל"נפלאות גדולות, ולא רק באופן של "לעושה נפלאות גדולות לבדו", ש"אין בעל הנס מכיר בניסו, אלא גם) באופן גלוי לעין כל - מעין ודוגמת והכנה לנסים ונפלאות דגאולה העתידה לבוא תיכף ומיד, עלי' נאמר "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות"|מקור= [[דבר מלכות בראשית]] סי"ג|מרכאות=כן}}
{{ציטוט|תוכן=בתקופתנו זו מתרחשים ברחבי העולם נסים ונפלאות (עד ל"נפלאות גדולות, ולא רק באופן של "לעושה נפלאות גדולות לבדו", ש"אין בעל הנס מכיר בניסו, אלא גם) באופן גלוי לעין כל - מעין ודוגמת והכנה לנסים ונפלאות דגאולה העתידה לבוא תיכף ומיד, עלי' נאמר "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות"|מקור= [[דבר מלכות בראשית]] סי"ג|מרכאות=כן}}
{{ציטוט|תוכן=שנה זו היא "(תהא) שנת נפלאות אראנו" (כהראשי תיבות דמנין השנה שנתפשט בתפוצות ישראל), השנה שבה יקויים היעוד "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות", וכבר ראו בפועל "נפלאות" המעידים שזוהי ה"[[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]", ועד ל"שעה שמלך המשיח בא.. והוא משמיע להם לישראל ענוים הגיע זמן גאולתם" (כדברי הילקוט שמעוני), ועד להכרזה ש"הנה זה (המלך המשיח) בא"|מקור=[[דבר מלכות בלק]] ס"ח|מרכאות=כן}}
{{ציטוט|תוכן=שנה זו היא "(תהא) שנת נפלאות אראנו" (כהראשי תיבות דמנין השנה שנתפשט בתפוצות ישראל), השנה שבה יקויים היעוד "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות", וכבר ראו בפועל "נפלאות" המעידים שזוהי ה"[[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]", ועד ל"שעה שמלך המשיח בא.. והוא משמיע להם לישראל ענוים הגיע זמן גאולתם" (כדברי הילקוט שמעוני), ועד להכרזה ש"הנה זה (המלך המשיח) בא"|מקור=[[דבר מלכות בלק]] ס"ח|מרכאות=כן}}
שורה 24: שורה 26:
{{ציטוט|תוכן=בדורות האחרונים, ש[[הקב"ה]] ברך את בני ישראל שיקבלו את פרנסתם ביגיעה פחותה יותר, מתוך מנוחת הנפש ומנוחת ה[[גוף]] (יותר מכפי שהי' בדורות לפני זה), על ידי זה שהעולם עצמו מסייע לזה|מקור=[[דבר מלכות קרח (א')|דבר מלכות קרח]] ס"י|מרכאות=כן}}
{{ציטוט|תוכן=בדורות האחרונים, ש[[הקב"ה]] ברך את בני ישראל שיקבלו את פרנסתם ביגיעה פחותה יותר, מתוך מנוחת הנפש ומנוחת ה[[גוף]] (יותר מכפי שהי' בדורות לפני זה), על ידי זה שהעולם עצמו מסייע לזה|מקור=[[דבר מלכות קרח (א')|דבר מלכות קרח]] ס"י|מרכאות=כן}}


=== אשיבה שופטיך כבראשונה ===
=== [[אשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה|אשיבה שופטיך כבראשונה]] ===
בזמן הגאולה ישובו ה[[שופטים]] ו[[יועצים]] לישראל. כחלק מההתקרבות לגאולה, כבר בזמננו מתחיל להתקיים היעוד על ידי [[נשיאי חב"ד]] שהם גם שופטים מהיותם נשיאים, וגם יועצים הנותנים עצות בעניני תורה ובעניינים גשמיים:
בזמן הגאולה ישובו ה[[שופטים]] ו[[יועצים]] לישראל. כחלק מההתקרבות לגאולה, כבר בזמננו מתחיל להתקיים היעוד על ידי [[נשיאי חב"ד]] שהם גם שופטים מהיותם נשיאים, וגם יועצים הנותנים עצות בעניני תורה ובעניינים גשמיים:
{{ציטוט|תוכן=אוחזים כבר עתה בזמן של קיום היעוד "ואשיבה שופטיך גו' ויועציך", ויתירה מזו: כבתחילה: כבר ישנה ההתחלה בזה...
{{ציטוט|תוכן=אוחזים כבר עתה בזמן של קיום היעוד "ואשיבה שופטיך גו' ויועציך", ויתירה מזו: כבתחילה: כבר ישנה ההתחלה בזה...
שורה 32: שורה 34:
... ועל פי ההכרזה הנ"ל ד[[הרבי הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר]], שכבר סיימו את כל עניני העבודה, כולל העבודה דרבותינו נשיאינו כ"שופטיך" ו"יועציך" עד היום הזה, ו"אכשור דרי" כפשוטו - מובן, שכבר הגיע הזמן ד"ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחלה" בתכלית השלימות (ואין צריכים לשוטרים, כיון שכבר הכל מבורר), לאחרי הטעימה וההתחלה בזה על ידי רבותינו נשיאינו|מקור=[[דבר מלכות שופטים]] ס"א-י|מרכאות=כן}}
... ועל פי ההכרזה הנ"ל ד[[הרבי הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר]], שכבר סיימו את כל עניני העבודה, כולל העבודה דרבותינו נשיאינו כ"שופטיך" ו"יועציך" עד היום הזה, ו"אכשור דרי" כפשוטו - מובן, שכבר הגיע הזמן ד"ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחלה" בתכלית השלימות (ואין צריכים לשוטרים, כיון שכבר הכל מבורר), לאחרי הטעימה וההתחלה בזה על ידי רבותינו נשיאינו|מקור=[[דבר מלכות שופטים]] ס"א-י|מרכאות=כן}}


=== פנימיות התורה ===
=== '''תורה חדשה מאתי תצא''' ===
{{ערך מורחב|החסידות כטעימה מהגאולה}}
 
ב[[ימות המשיח]] תתגלה [[תורה חדשה]], תורתו של משיח, אשר ילמד את העם סודות ופנימיות ה[[תורה]]. כהכנה לכך, בדורות האחרונים התגלתה [[תורת החסידות]] המבארת את פנימיות התורה ובכך טועמים מהתורה החדשה:
ב[[ימות המשיח]] תתגלה [[תורה חדשה]], תורתו של משיח, אשר ילמד את העם סודות ופנימיות ה[[תורה]]. כהכנה לכך, בדורות האחרונים התגלתה [[תורת החסידות]] המבארת את פנימיות התורה ובכך טועמים מהתורה החדשה:
{{ציטוט|תוכן=על ידי הגילוי דתורת [[חסידות חב"ד]], בהתלבשות ב[[חכמה]], [[בינה]] ו[[דעת]] בהבנה והשגה, באופן שזה מובן אפילו בשכל ד[[נפש הבהמית]] - על כל פנים בבחינת "עצה טובה קמ"ל" - שמתקבלת בשכל ורגש האדם, ועל ידי גילוי פנימיות התורה בחב"ד שבשכל ("יועציך") - עד באופן ד"טועמי' חיים זכו" (שעל ידי הטעימה טועמים את עצם הדבר) - נעשה שער ("שעריך") והתחלה ("יועציך כבתחלה") לגילוי פנימיות התורה לעתיד לבוא, ועל ידי הטעימה וההתחלה עכשיו - נעשים בני ישראל וכל העולם כלי פנימי לגילוי פנימיות התורה שלאחרי זה על ידי משיח צדקנו|מקור=[[דבר מלכות שופטים]] ס"י|מרכאות=כן}}
{{ציטוט|תוכן=על ידי הגילוי דתורת [[חסידות חב"ד]], בהתלבשות ב[[חכמה]], [[בינה]] ו[[דעת]] בהבנה והשגה, באופן שזה מובן אפילו בשכל ד[[נפש הבהמית]] - על כל פנים בבחינת "עצה טובה קמ"ל" - שמתקבלת בשכל ורגש האדם, ועל ידי גילוי פנימיות התורה בחב"ד שבשכל ("יועציך") - עד באופן ד"טועמי' חיים זכו" (שעל ידי הטעימה טועמים את עצם הדבר) - נעשה שער ("שעריך") והתחלה ("יועציך כבתחלה") לגילוי פנימיות התורה לעתיד לבוא, ועל ידי הטעימה וההתחלה עכשיו - נעשים בני ישראל וכל העולם כלי פנימי לגילוי פנימיות התורה שלאחרי זה על ידי משיח צדקנו|מקור=[[דבר מלכות שופטים]] ס"י|מרכאות=כן}}
שורה 61: שורה 61:


{{גאולה ומשיח}}
{{גאולה ומשיח}}
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:הגאולה בדורנו]]
[[קטגוריה:הגאולה בדורנו]]
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]
[[en:A Taste of Geulah in Our Generation]]
5,928

עריכות