חמורו של משיח: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
 
(11 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''חמורו של משיח''' זה ה[[חמור]] שאיתו יבוא [[מלך המשיח]], אם הוא יבוא "בעיתה".
[[קובץ:חמורו של משיח.png|ממוזער|{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=גילי מאוד בת-ציון, הריעי בת-ירושלים, הנה מלכך יבוא לך, צדיק ונושע הוא, עני ורוכב על חמור ועל עיר בן-אתונות|מקור=זכריה, ט, ט}} תמונה שצלמה הצלמת מרים צחי בה נראה חמור לצד כרזת [[פרסום זהות משיח]]]]
[[קובץ:חמורו של משיח.png|ממוזער|{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=גילי מאוד בת-ציון, הריעי בת-ירושלים, הנה מלכך יבוא לך, צדיק ונושע הוא, עני ורוכב על חמור ועל עיר בן-אתונות|מקור=זכריה,ט,ט,}} תמונה שצלמה הצלמת "מרים צחי" המבטא את [[הרבי]] כמלך המשיח רוכב על [[חמור]]]]
'''חמורו של משיח''' הוא ה[[חמור]] עליו ירכב [[מלך המשיח]], במידה והגאולה תבוא בזמן המיועד לה ולא קודם לכן.
 
==מקורו==
==מקורו==
חמורו של משיח נזכר לראשונה ב[[ספר זכריה]], שם כתוב ש[[מלך המשיח]] יבוא רכוב על [[חמור]]:
חמורו של משיח נזכר לראשונה ב[[ספר זכריה]], שם כתוב ש[[מלך המשיח]] יבוא רכוב על [[חמור]]:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=גילי מאד בת ציון הריעי בת ירושלים הנה מלכך יבוא לך צדיק ונושע הוא עני ורוכב על חמור ועל עיר בן אתונות|מקור=זכריה, ט, ט}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=גילי מאד בת ציון הריעי בת ירושלים הנה מלכך יבוא לך צדיק ונושע הוא עני ורוכב על חמור ועל עיר בן אתונות|מקור=זכריה, ט, ט}}


וחמור זה הוא החמור עליו רכבו [[אברהם]] ו[[משה]] ע"פ פירוש [[רש"י]] על הפסוק:{{ציטוטון|ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור}} {{הערה|שמות,י"ד}} שחומר זה הוא החמור עליו רכב אברהם ושעליו ירכב [[מלך המשיח]].
חמור זה הוא החמור עליו רכבו [[אברהם]] ו[[משה]] על פי פירוש [[רש"י]] על הפסוק: {{ציטוטון|ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור}} {{הערה|שמות, י"ד}} שחמור זה הוא החמור עליו רכב אברהם כשנסע ל[[עקדת יצחק]] ושעליו ירכב [[מלך המשיח]] כשיבוא לגאול את עם ישראל.
 
לעומת זאת בספר דניאל {{הערה|דניאל,ז,י"ג}} נאמר "[[וארו עם ענני שמיא]] כבר אנש אתה". כלומר, ש[[מלך המשיח]] יבוא על גבי עננים, על כך מסופר ב[[מסכת סנהדרין]]{{הערה|דף צח עמוד א}} ש[[רבי יהושע בן לוי]] שאל שאלה זו, ותירצו לו שאם המשיח יבוא קודם זמנו "זכו" - בזכות מעשי ישראל, אז הוא יבוא על [[ענני שמיא]] ואם הוא יבוא "בעיתה"- בזמנו אז יבוא רוכב על [[חמור]].
 
==האגדה בדבר היות החמור בצבע לבן==
בהמשך הגמרא נאמר שהמלך "שבור" אמר לאמורא [[שמואל (אמורא)|שמואל]] שאם המשיח יבוא בחמור אז הוא ייתן לו [[סוס]] משובח, בתגובה ענה לו שמואל "האם יש לך חמור בן מאה גוונים, כמו שיש למשיח?".


לעומת זאת בספר דניאל {{הערה|דניאל,ז,י"ג}} נאמר "וארו עם עני שמיא כבר אנש אתה". כלומר, ש[[מלך המשיח]] יתגלה על עננים.
אגדה עממית טוענת שחמורו של מלך המשיח יהיה בצבע לבן{{הערה|[http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=184&CategoryID=248 חמור לבן] באתר צעירי חב"ד}}, כנראה מכיוון ששמואל ענה למלך שבור בשפתו של המלך, פרסית, בה חמור נקרא 'חאר', מילה ששובשה בהמשך ל'חיוור', וכך נולדה האגדה על היותו בצבע לבן.


ב[[מסכת סנהדרין]]{{הערה|צח,א}} מסופר ש[[רבי יהושע בן לוי]] שאל שאיך זה יתכן שמצד אחד כתוב בדניאל שמשיח יבוא על [[ענני שמיא]] ומצד שני כתוב בזכריה שהוא יבוא על [[חמור]],ותירצו לו שעם המשיח יבוא לפני הזמן שלו "זכו" - בזכות מעשי ישראל, אז הוא יבוא על [[ענני שמיא]] ואם הוא יבוא "בעיתה" בזמנו אז יבוא רוכב על [[חמור]]:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אמר רבי אלכסנדרי ריב"ל רמי כתיב וארו עם ענני שמיא כבר אינש אתה וכתיב עני ורוכב על חמור זכו עם ענני שמיא לא זכו, עני רוכב על חמור|מקור=סנהדרין, צ"ח, א}}.
בהמשך הגמרא נאמר שהמלך "שבור" אמר לשמואל שאם המשיח יבוא בחמור אז הוא יתן לו [[סוס]] משובח, בתגובה ענה לו [[שמואל]] ש"האם יש לך חמור בן מאה גוונים, כמו שיש למשיח?".
==עניינו==
==עניינו==
[[רש"י]] מפרש ש"רוכב על חמור" זה מסמל על מידת הענווה של [[מלך המשיח]] {{הערה|בספר זכריה}}, ומפרשים רבים פרשו גם שהחמור הכוונה למידת ה[[ענווה]] {{הערה|בספר דניאל}}.יש שפרשו ש"רוכב על חמור", פירושו שיבוא בהיסח הדעת, כיון שהדור אינו ראוי למשיח, והשטן יעכב ביאתו. ולכן מסיח את דעתו של השטן, ובא על חמור, שהשטן אינו חושב שראוי למשיח לבוא על החמור, אלא על סוס.
[[רש"י]] מפרש ש"רוכב על חמור" זה מסמל על מידת הענווה של [[מלך המשיח]] {{הערה|בספר זכריה}}, וכך גם מפרשים נוספים{{הערה|בספר דניאל}}.יש שפרשו ש"רוכב על חמור", פירושו שיבוא בהיסח הדעת, כיון שהדור אינו ראוי למשיח, והשטן יעכב ביאתו. ולכן מסיח את דעתו של השטן, ובא על חמור, שהשטן אינו חושב שראוי למשיח לבוא על החמור, אלא על סוס.


[[הש"ך]] פירש{{הערה|ש"ך על התורה, פרשת כי תצא}} שהחמור הכוונה היא של לומדי התורה, ש[[מלך המשיח]] יבוא בזכות לומדי התורה.
[[הש"ך]] פירש{{הערה|ש"ך על התורה, פרשת כי תצא}} שחמור הכוונה היא ללומדי התורה, ש[[מלך המשיח]] יבוא בזכות לומדי התורה.
 
[[המהר"ל מפראג]] פירש שמפני שחמור הוא הבעל חיים הפשוט ביותר, וזה שמשלך המשיח רוכב עליו זה מראה על מעלתו של מלך המשיח שהוא מרומם מכולם.{{הערה|נצח ישראל ,מ}}[[הרגוצ'ובי]] כתב שחמור זה הוא האתון של [[בלעם]], בגלל שבלעם התנבא על [[ימות המשיח]].{{הערה|צפנת פענח, בלק כ"ג}}


[[המהר"ל מפראג]] פירש שהכוונה שהמשיח רוכב על חמור זה מפני שחמור הוא הבעל חיים הפשוט ביותר, וזה שמשלך המשיח רוכב עליו זה מראה על מעלתו של מלך המשיח שהוא מרומם מכולם.{{הערה|נצח ישראל,מ}}[[הרגוצ'ובי]] כתב שחמור זה הוא החמור של [[בלעם]], בגלל שבלעם התנבא על [[ימות המשיח]].{{הערה|צפנת פענח,בלק כ"ג}}
==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
[[הרבי]] מבאר ב[[שיחה]] {{הערה|לקו"ש חל"א, שיחה ג' לפ' שמות, עמ' 15}} את עניינו של "החמור של מלך המשיח", בשיחה מביא הרבי את דברי [[רש"י]] ומקשה עליהם כמה קושיות, מדוע באמת לקח משה רבינו עבור אשתו וילדיו דווקא את החמור המיוחד של אברהם ולא סתם סוס או גמל? ומדוע אינו מביא מה שנאמר במדרש שהוא החמור שנברא בין השמשות? [[הרבי]] מבאר, שמשה לקח את החמור למצרים, כיון שלחמור זה יש תפקיד מכריע בתהליך הבאת [[הגאולה]] ולכן הביא את המדרש שהוא החמור עליו יתגלה [[מלך המשיח]].
[[הרבי]] מבאר ב[[שיחה]]{{הערה|לקו"ש חל"א, שיחה ג' לפ' שמות, עמ' 15}} את עניינו של "החמור של מלך המשיח", בשיחה מביא הרבי את דברי [[רש"י]] ומקשה עליהם כמה קושיות, מדוע באמת לקח משה רבינו עבור אשתו וילדיו דווקא את החמור המיוחד של אברהם ולא סתם סוס או גמל? ומדוע אינו מביא מה שנאמר במדרש שהוא החמור שנברא בין השמשות? [[הרבי]] מבאר, שמשה לקח את החמור למצרים, כיון שלחמור זה יש תפקיד מכריע בתהליך הבאת [[הגאולה]] ולכן הביא את המדרש שהוא החמור עליו יתגלה [[מלך המשיח]].


בתחילה סירב [[משה רבינו]] לקחת על עצמו את תפקיד גאולתן של בני ישראל ממצרים, וטען בפני ה' שאינו מוכשר וראוי לכך, וכי "שלח נא ביד תשלח", שלח ביד משיח צדקנו, תשובתו של ה' לכך נרמזת בהגעת משה עם החמור. לומר שאין הגאולה ממצרים והגאולה העתידה – שתי גאולות נפרדות, אלא הם תהליך מתמשך אחד, של [[הגאולה השלימה]], וזה שחשב [[משה]] שאינו ראוי לכך, גם תשובה לזה נרמז בשליחתו עם חמורו של [[מלך המשיח]], שהרי החמור מסמל על מידת ה[[ענווה]] של המשיח. ובזה מרמז ה' למשה שדווקא מצד ביטולו, ראוי הוא להיות מושיען של ישראל.
בתחילה סירב [[משה רבינו]] לקחת על עצמו את תפקיד גאולתן של בני ישראל ממצרים, וטען בפני ה' שאינו מוכשר וראוי לכך, וכי "שלח נא ביד תשלח", שלח ביד משיח צדקנו, תשובתו של ה' לכך נרמזת בהגעת משה עם החמור. לומר שאין הגאולה ממצרים והגאולה העתידה – שתי גאולות נפרדות, אלא הם תהליך מתמשך אחד, של [[הגאולה השלימה]], וזה שחשב [[משה]] שאינו ראוי לכך, גם תשובה לזה נרמז בשליחתו עם חמורו של [[מלך המשיח]], שהרי החמור מסמל על מידת ה[[ענווה]] של המשיח. ובזה מרמז ה' למשה שדווקא מצד ביטולו, ראוי הוא להיות מושיען של ישראל.


אצל אברהם נאמר ש"חבש את החמור", אצל משה "וירכיבם על החמור", ואצל משיח כתוב "שעתיד להתגלות עליו". שינויים אלו מצביעים על שלשה שלבי ודרגות בהמשכת קדושה בעולם, בתקופות של אברהם, משה ומשיח.
אצל אברהם נאמר ש"חבש את החמור", אצל משה "וירכיבם על החמור", ואצל משיח כתוב "שעתיד להתגלות עליו". שינויים אלו מצביעים על שלשה שלבי ודרגות בהמשכת קדושה בעולם, בתקופות של אברהם, משה ומשיח.
שורה 27: שורה 31:
חמור זה, מרמז על חומריות הגוף והעולם. וזה הקשר בין הגאולה לחמור, כי תוכנה של הגאולה הוא לגלות את אור ה' וע"י לזכך ולבטל את החומר.
חמור זה, מרמז על חומריות הגוף והעולם. וזה הקשר בין הגאולה לחמור, כי תוכנה של הגאולה הוא לגלות את אור ה' וע"י לזכך ולבטל את החומר.


[[הרבי]] בשיחה אחרת מסביר את דבריו של [[יעקב]] "ויהי לי שור וחמור", שאצל [[לבן]] הוא התעסק בדברים גשמיים וחומריים, ודווקא ע"י עבודה זו יבוא ה[[משיח]] על החמור, שזו מעלה יותר גדולה אפילו מענני שמיא{{הערה|לקו"ש, ,א עמ' 68}}, [[הרבי]] מבאר במקום אחר שכל יהודי יכול להגיע למדרגה זו של "עני ורוכב על חמור"{{הערה|ספר המאמרים תשי"ח, ע' 309}}.
[[הרבי]] בשיחה אחרת מסביר את דבריו של [[יעקב]] "ויהי לי שור וחמור", שאצל [[לבן]] הוא התעסק בדברים גשמיים וחומריים, ודווקא ע"י עבודה זו יבוא ה[[משיח]] על החמור, שזו מעלה יותר גדולה אפילו מענני שמיא{{הערה|לקו"ש, א עמ' 68}}, [[הרבי]] מבאר במקום אחר שכל יהודי יכול להגיע למדרגה זו של "עני ורוכב על חמור"{{הערה|ספר המאמרים תשי"ח, ע' 309}}.
 
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*'''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=10141&CategoryID=1807 חמורו של משיח]''' שלימות שיעבוד החומר לקדושה על-ידי משיח. שיחה של הרבי. [[התקשרות (גיליון)|התקשרות]] גיליון 1013
*'''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=10141&CategoryID=1807 חמורו של משיח]''' שלימות שיעבוד החומר לקדושה על-ידי משיח. שיחה של הרבי. [[התקשרות (גיליון)|התקשרות]] גיליון 1013
שורה 33: שורה 38:
*הרב [[שניאור אשכנזי]], '''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3898938 חמורו של משיח]''' באתר בית חב"ד {{בית חבד}}
*הרב [[שניאור אשכנזי]], '''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3898938 חמורו של משיח]''' באתר בית חב"ד {{בית חבד}}
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5085 חמור בן 5000 שנה ויותר]''' {{חבד בישראל}}
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5085 חמור בן 5000 שנה ויותר]''' {{חבד בישראל}}
*ר' יוסף אברמוביץ', '''[https://www.hageula.com/news/about_hageula/21107.htm שינוי בתכנית: המשיח לא מגיע על חמור לבן]''', [[עיתון הגאולה]] מס' 41 עמוד 12
{{קרדיט|[http://torashageula.org/%D7%97%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%95_%D7%A9%D7%9C_%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97#cite_note-34 הערך "חמורו של משיח"] באתר "תורת הגאולה"}}
{{קרדיט|[http://torashageula.org/%D7%97%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%95_%D7%A9%D7%9C_%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97#cite_note-34 הערך "חמורו של משיח"] באתר "תורת הגאולה"}}
{{גאולה ומשיח}}
{{גאולה ומשיח}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]

גרסה אחרונה מ־03:16, 11 בספטמבר 2024

חמורו של משיח הוא החמור עליו ירכב מלך המשיח, במידה והגאולה תבוא בזמן המיועד לה ולא קודם לכן.

גילי מאוד בת-ציון, הריעי בת-ירושלים, הנה מלכך יבוא לך, צדיק ונושע הוא, עני ורוכב על חמור ועל עיר בן-אתונות
זכריה, ט, ט
תמונה שצלמה הצלמת מרים צחי בה נראה חמור לצד כרזת פרסום זהות משיח

מקורועריכה

חמורו של משיח נזכר לראשונה בספר זכריה, שם כתוב שמלך המשיח יבוא רכוב על חמור:

גילי מאד בת ציון הריעי בת ירושלים הנה מלכך יבוא לך צדיק ונושע הוא עני ורוכב על חמור ועל עיר בן אתונות

זכריה, ט, ט

חמור זה הוא החמור עליו רכבו אברהם ומשה על פי פירוש רש"י על הפסוק: "ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור" [1] שחמור זה הוא החמור עליו רכב אברהם כשנסע לעקדת יצחק ושעליו ירכב מלך המשיח כשיבוא לגאול את עם ישראל.

לעומת זאת בספר דניאל [2] נאמר "וארו עם ענני שמיא כבר אנש אתה". כלומר, שמלך המשיח יבוא על גבי עננים, על כך מסופר במסכת סנהדרין[3] שרבי יהושע בן לוי שאל שאלה זו, ותירצו לו שאם המשיח יבוא קודם זמנו "זכו" - בזכות מעשי ישראל, אז הוא יבוא על ענני שמיא ואם הוא יבוא "בעיתה"- בזמנו אז יבוא רוכב על חמור.

האגדה בדבר היות החמור בצבע לבןעריכה

בהמשך הגמרא נאמר שהמלך "שבור" אמר לאמורא שמואל שאם המשיח יבוא בחמור אז הוא ייתן לו סוס משובח, בתגובה ענה לו שמואל "האם יש לך חמור בן מאה גוונים, כמו שיש למשיח?".

אגדה עממית טוענת שחמורו של מלך המשיח יהיה בצבע לבן[4], כנראה מכיוון ששמואל ענה למלך שבור בשפתו של המלך, פרסית, בה חמור נקרא 'חאר', מילה ששובשה בהמשך ל'חיוור', וכך נולדה האגדה על היותו בצבע לבן.

עניינועריכה

רש"י מפרש ש"רוכב על חמור" זה מסמל על מידת הענווה של מלך המשיח [5], וכך גם מפרשים נוספים[6].יש שפרשו ש"רוכב על חמור", פירושו שיבוא בהיסח הדעת, כיון שהדור אינו ראוי למשיח, והשטן יעכב ביאתו. ולכן מסיח את דעתו של השטן, ובא על חמור, שהשטן אינו חושב שראוי למשיח לבוא על החמור, אלא על סוס.

הש"ך פירש[7] שחמור הכוונה היא ללומדי התורה, שמלך המשיח יבוא בזכות לומדי התורה.

המהר"ל מפראג פירש שמפני שחמור הוא הבעל חיים הפשוט ביותר, וזה שמשלך המשיח רוכב עליו זה מראה על מעלתו של מלך המשיח שהוא מרומם מכולם.[8]הרגוצ'ובי כתב שחמור זה הוא האתון של בלעם, בגלל שבלעם התנבא על ימות המשיח.[9]

בתורת החסידותעריכה

הרבי מבאר בשיחה[10] את עניינו של "החמור של מלך המשיח", בשיחה מביא הרבי את דברי רש"י ומקשה עליהם כמה קושיות, מדוע באמת לקח משה רבינו עבור אשתו וילדיו דווקא את החמור המיוחד של אברהם ולא סתם סוס או גמל? ומדוע אינו מביא מה שנאמר במדרש שהוא החמור שנברא בין השמשות? הרבי מבאר, שמשה לקח את החמור למצרים, כיון שלחמור זה יש תפקיד מכריע בתהליך הבאת הגאולה ולכן הביא את המדרש שהוא החמור עליו יתגלה מלך המשיח.

בתחילה סירב משה רבינו לקחת על עצמו את תפקיד גאולתן של בני ישראל ממצרים, וטען בפני ה' שאינו מוכשר וראוי לכך, וכי "שלח נא ביד תשלח", שלח ביד משיח צדקנו, תשובתו של ה' לכך נרמזת בהגעת משה עם החמור. לומר שאין הגאולה ממצרים והגאולה העתידה – שתי גאולות נפרדות, אלא הם תהליך מתמשך אחד, של הגאולה השלימה, וזה שחשב משה שאינו ראוי לכך, גם תשובה לזה נרמז בשליחתו עם חמורו של מלך המשיח, שהרי החמור מסמל על מידת הענווה של המשיח. ובזה מרמז ה' למשה שדווקא מצד ביטולו, ראוי הוא להיות מושיען של ישראל.

אצל אברהם נאמר ש"חבש את החמור", אצל משה "וירכיבם על החמור", ואצל משיח כתוב "שעתיד להתגלות עליו". שינויים אלו מצביעים על שלשה שלבי ודרגות בהמשכת קדושה בעולם, בתקופות של אברהם, משה ומשיח.

חמור זה, מרמז על חומריות הגוף והעולם. וזה הקשר בין הגאולה לחמור, כי תוכנה של הגאולה הוא לגלות את אור ה' וע"י לזכך ולבטל את החומר.

הרבי בשיחה אחרת מסביר את דבריו של יעקב "ויהי לי שור וחמור", שאצל לבן הוא התעסק בדברים גשמיים וחומריים, ודווקא ע"י עבודה זו יבוא המשיח על החמור, שזו מעלה יותר גדולה אפילו מענני שמיא[11], הרבי מבאר במקום אחר שכל יהודי יכול להגיע למדרגה זו של "עני ורוכב על חמור"[12].

קישורים חיצונייםעריכה

קרדיט: חלק מהמידע בערך זה מבוסס על הערך "חמורו של משיח" באתר "תורת הגאולה"


הערות שוליים

  1. שמות, י"ד
  2. דניאל,ז,י"ג
  3. דף צח עמוד א
  4. חמור לבן באתר צעירי חב"ד
  5. בספר זכריה
  6. בספר דניאל
  7. ש"ך על התורה, פרשת כי תצא
  8. נצח ישראל ,מ
  9. צפנת פענח, בלק כ"ג
  10. לקו"ש חל"א, שיחה ג' לפ' שמות, עמ' 15
  11. לקו"ש, א עמ' 68
  12. ספר המאמרים תשי"ח, ע' 309