דבר מלכות שופטים: הבדלים בין גרסאות בדף
שמואל חיים (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "'''דבר מלכות שופטים''' זהו אחד משיחות הדבר מלכות הידועות שאמר הרבי, השיחה נאמרה בשבת פרש...") |
|||
(71 גרסאות ביניים של 11 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''דבר מלכות שופטים''' זהו אחד | {{ציטוט צף|ישנה ההוראה כנ"ל, '''שצריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו שהקב"ה בחר ומינה בעל-בחירה, שמצד עצמו הוא שלא בערך נעלה מאנשי הדור, שיהי' ה"שופטיך" ו"יועציך" ונביא הדור''', שיורה הוראות ויתן עצות בנוגע לעבודת כל בנ"י וכל האנשים דדור זה, בכל עניני תורה ומצוות, ובנוגע לחיי והנהגת היום יום הכללית, גם ב"בכל דרכיך (דעהו)" ו"כל מעשיך (יהיו לשם שמים)", '''עד – הנבואה העיקרית – הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה (משיח) בא"'''}} | ||
'''דבר מלכות שופטים''' זהו אחד מ[[שיחה|שיחות]] ה[[דבר מלכות]] הידועות שאמר [[הרבי]], השיחה נאמרה בשבת [[פרשת שופטים]] [[תנש"א]]. | |||
בשיחה מסביר הרבי את החילוק שבין "יועצים" "שוטרים" ו"שופטים" בזמן הגלות ובזמן הגאולה, וכן בשיחה מצביע הרבי שהוא שופט יועץ ונביא | בשיחה מסביר הרבי את החילוק שבין "יועצים" "שוטרים" ו"שופטים" בזמן הגלות ובזמן הגאולה, וכן בשיחה מצביע הרבי שהוא שופט יועץ ונביא דורנו, מה שהפך את השיחה לאחת השיחות הידועות ביותר. | ||
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]]. | |||
== | ==יומן מההתוועדות== | ||
{{ | בשעה אחת וחצי יצא [[הרבי]] ל[[התוועדות]], הרבי טעם מה"מזונות" והחל לעודד את שירת "[[זאל שוין זיין די גאולה]]", לאחר מכן אמר הרבי את השיחה הראשונה. לאחר שיחה זו החל הקהל לשיר "[[יחי אדוננו]]" תוך כדי שהרבי מעודד את השירה, באמצע הגיע הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] לבקש ברכה והרבי ענה לו "חירות אמיתי, גם בשביל החתן". | ||
לאחר שיחה ב' החל הקהל לשיר "שובה ה'", באמצע סימן הרבי לחזן [[משה טלישבסקי]] לשיר "יהיה רצון" ואחרי החל הרבי לשיר בעצמו את הניגון "[[נייט נייט ניקאוו]]". אחרי זה אמר הרבי את שיחה ג', ולאחריה החל הרבי בחלוקת בקבוקי המשקה תוך כדי שהוא מעודד את "[[ניגון ההקפות לרבי לוי יצחק]]". ההתוועדות הסתיימה ב15:32{{הערה|[[דברי משיח]], נ"א, ח"ד}}. | |||
==תוכן השיחה== | |||
בשייכות עם הציווי "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך" ישנו ייעוד הגאולה "ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה", וע"פ הודעת והכרזת [[הרבי הריי"צ]] "[[לאלתר לגאולה]]" מובן שסיימו הכל, ועומדים מוכנים ל"[[קבלת פני משיח צדקנו]]", ואוחזים כבר עתה בהתחלת קיום הייעוד: | |||
[[שופט]] פוסק דין בכוח התורה, בדרך צווי וגזירה, השופט אינו בערך לנשפט, הן מצד ידיעותיו והבנתו והן מצד הביטול של הנשפט אליו המוכרח לקיים את הדין ומשפט בביטול ובקבלת עול (ע"י מעקב וביצוע ה[[שוטר]]). | |||
ב[[גאולה]] לא נזדקק לשוטרים, כיוון שיתבטל מציאות ה[[רע]] וכולם יקיימו מעצמם את הוראות השופט, אבל השוטרים יסייעו לבני ישראל בקיום ענייני הבית דין "למעליותא" כמו להכריז ולהודיע על דבר מציאות השופט. | |||
אך בגאולה יתווסף ענין ה[[יועץ]] (ע"ד נביא) שנותן עצה טובה לפי ערך המקבל באופן שמלובש בהבנה והשגה של שומע העצה, כידיד טוב המדבר עמו בשווה, שהשומע מרגיש שזהו עניין טוב עבורו ולכן זה חודר בו בפנימיות. וע"י ה"יועציך" גם השופטים יהפכו ל"שופטיך" - שיתקבלו באופן פנימי כקבלת העצות, שהוראות התורה ירדו ויתלבשו וינהיגו בכל איברי גופו וכוחותיו באופן שחודרים בו ונעשים עניין "שלו" - "שעריך". | |||
בנוגע לענין הנבואה (ע"ד יועץ) ע"פ ה[[רמב"ם]] ישנה תמיד מציאות הנבואה ע"י נביא. ובפרט שלפני הגאולה תחזור הנבואה כהקדמה לביאת משיח, וצריכים לשמוע בקול הנביא והיועץ ועי"ז גם לשופט, עד שיחדור ב"שעריו". | |||
וישנה ההוראה, שצריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו לרבי, שופט, יועץ ונביא הדור, שיורה הוראות ויתן עצות בנוגע לעבודת כל בני ישראל של דור זה, בכל ענייני תורה ומצוות או חיי היום יום הכלליים{{הערה|ולא להתפעל מהעולם כי זה כבר נמשך והתקבל בעולם.}}, ועד להנבואה העיקרית – הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה משיח בא"! | |||
בהמשך השיחה{{הערה|סעיף יב.}} אומר הרבי שנשיא הדור הוא כמו [[אבן השתיה]], שנצחית בעולם (ואפילו ללא שינוי של גניזה) - כך הוא קיים תמיד ללא שינוי דגניזה. | |||
==בעקבות השיחה== | ==בעקבות השיחה== | ||
===[[הרבי]] כנביא=== | |||
{{ערך מורחב|נבואות הרבי}} | |||
[[קובץ:עיתון הגאולה יש נביא בישראל.jpeg|ממוזער|כותרת [[הגאולה האמיתית והשלימה (עיתון)|עיתון הגאולה]] "יש נביא בישראל"]] | |||
בעיתון "[[הגאולה האמיתית והשלימה (עיתון)|הגאולה]]" שהופיע כמה ימים לאחר השיחה{{הערה|גיליון מס' 7.}}, נראתה תמונתו של [[הרבי]] ומעליה נכתב הכותרת "יש נביא בישראל" {{כתב קטן|(ראה תמונה)}}, הרבי הגיב לכך בברכת "ברכה והצלחה". בעלון [[שיחת השבוע]] פורסם לאחר השיחה מאמר מקיף מאת הרב [[מנחם ברוד]] בו הוא מסביר כיצד הרבי מוגדר כ[[נביא]]{{הערה|הרבי הגיב למאמר זה לרב גרונר{{מקור}}: {{ציטוטון|מה הם כותבים? וכי דיברתי על עצמי? והלא דיברתי על חותני!}} ואח"כ הרב גרונר אמר שחסידים אומרים שכאשר הרבי מדבר על [[הרבי הריי"צ]] הוא מתכוון על עצמו, והרבי הנהן כאישור.}}. הרב [[מרדכי שמואל אשכנזי]] הוציא מכתב בו הוא פוסק שלרבי יש דין של [[נביא]]{{הערה|[[:קובץ:פסד-הרב-אשכנזי-עה.png|קובץ פסק הדין]]}}. | |||
בשנת [[תשנ"ח]] נכתב פסק דין ש[[הרבי]] הוא [[נביא]] ישראל, שנחתם על ידי מאות רבנים ואדמו"רים, את נוסח פסק הדין כתב הרב [[גדליה אקסלרוד]]{{הערה|[[:קובץ:הפסק דין.JPG|לקריאת הפסק]]}}: | |||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=[[הרבי מלך המשיח|כבוד קדושת אדמו"ר מליובאוויטש]] בשיחת קודש פרשת שופטים ה'[[תנש"א]] קובע קביעה הלכה למעשה שיש לדורנו זה [[נביא]] וחייבים לשמוע בקולו וכפי שנפסק ב[[רמב"ם]] הלכות יסודי התורה פרק ז... הרינו קובעים בזה פסק הלכה על-פי דין תורתנו הקדושה - מבוסס על ההלכה שברמב"ם פרק ז' הלכות יסודי התורה הלכה א', פרק ט' הלכה ב' ופרק י' הלכה א' - שכבוד קדושת אדמו"ר מלך המשיח יש לו דין נביא ומפורש [[שיחה|בשיחותיו]] הקדושות שמרמז על עצמו שהוא נביא ומובן משיחותיו הקדושות שהוא הוא המלך המשיח, וכן עודד שירת "[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]", וכבר אמר לעיני כל ישראל ולעיני כל העולם דברים העתידים להיות ובאו דבריו ונתקיימו במילואם ב'[[מלחמת ששת הימים]]' וב'[[מלחמת המפרץ]]' ועוד ועוד....ועל כן מחויבים אנו לשמוע לכל אשר יאמר לנו מגדר החיוב לשמוע לדברי הנביא, ובכלל זה - שהוא המלך המשיח ויתגלה אלינו מיד ממש|מקור=פסק הדין}} | |||
החתימות על פסק הדין נאספו במשך השנים על ידי הרב [[יצחק ליפש]]. | |||
בשנת [[תשע"ז]] יצאה משלחת של 12 רבני [[מכון הלכה חב"ד]] למסע ב[[אוקראינה]], והגיעו להקריא בציוני [[רבותינו נשיאנו]] את פסק הדין ש[[הרבי]] הוא נביא{{הערה|[https://chabad.info/magazine/242933/ מסע הרבנים] ב{{אינפו}}}}. | |||
== ראו גם == | |||
* [[נביא]] | |||
* [[שופט]] | |||
* [[שוטר]] | |||
* [[נבואה]] | |||
* [[נבואות הרבי]] | |||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
[https:// | * השיחה: '''[https://chabadpedia.co.il/images/f/f4/05_שופטים.pdf מוגה (אידיש)] {{*}} [https://drive.google.com/file/d/0B91KHRkDr3SAcmFWYXlrc3lHczQ/view?usp=drive_link&resourcekey=0-PChLHXb1_UwHwjfbUBmL1g תרגום ללשון הקודש] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/12sr6a8AbNEBBZ8dwYrqb6F9woG2xlN-wm719-efHExE/edit?usp=drive_link גרסת טקסט] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/0B91KHRkDr3SAUUFjM3FTVHFYc3c/edit?usp=drive_link&ouid=113047085946654283603&resourcekey=0-yhshHMNHHtRj3ffXcBFV6g&rtpof=true&sd=true בלתי מוגה - שיחה ויומן]''' | ||
* גליונות: '''[https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B1mtunySoXtlbnVjb0ZqWmlpRzA מדקדקים] {{*}} [https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B2k04CfIOmXwd0Zib1lkeUxRRGM חדור בד"ם]''' | |||
* [https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1dZviXgdaOQZfmmmOiKaR5NPjwyeKd3ey קבצים על "דבר מלכות שופטים"], מתוך [[ארכיון גאולה ומשיח]] | |||
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/melech_hamoshiach/24867.htm '''דברים כהווייתם / יש נביא בישראל!'''] באתר {{הגאולה}} | |||
* הרב [[יוסף חיים גינזבורג]], '''[https://chabad.info/magazine/708697/ "היעד הוא שכל אנשי הדור יחיו לפי הוראותיו של נביא הדור"]''', [[שבועון בית משיח]] - [[אלול]] [[תשפ"א]] {{אינפו}} | |||
* הרב [[אסף פרומר]], '''[https://chabad.info/blogs/708859/ עצה לו הדרך • הגות וואך]''', שבועון בית משיח - [[אלול]] [[תשפ"א]] {{אינפו}} | |||
* [https://media.chabad.info/chabadinfoheb/wp-content/uploads/2023/08/18-08-2023-05-27-09-%D7%A2%D7%9C%D7%99-%D7%94%D7%92%D7%94%D7%94-%D7%A9%D7%A4-%D7%A9%D7%95%D7%A4%D7%98%D7%99%D7%9D-%D7%AA%D7%A0%D7%A9%D7%90-%D7%A4%D7%A8%D7%A1%D7%95%D7%9D-%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F_LQ.pdf התרגשות בקהל החסידים: '''ההגהות על 'שופטים' תנש"א נחשפו]''' | |||
{{שיחות הדבר מלכות}} | {{שיחות הדבר מלכות}} | ||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|שופטים]] | |||
[[קטגוריה:חומש דברים]] |
גרסה אחרונה מ־08:26, 25 ביולי 2024
" | ישנה ההוראה כנ"ל, שצריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו שהקב"ה בחר ומינה בעל-בחירה, שמצד עצמו הוא שלא בערך נעלה מאנשי הדור, שיהי' ה"שופטיך" ו"יועציך" ונביא הדור, שיורה הוראות ויתן עצות בנוגע לעבודת כל בנ"י וכל האנשים דדור זה, בכל עניני תורה ומצוות, ובנוגע לחיי והנהגת היום יום הכללית, גם ב"בכל דרכיך (דעהו)" ו"כל מעשיך (יהיו לשם שמים)", עד – הנבואה העיקרית – הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה (משיח) בא" | " |
דבר מלכות שופטים זהו אחד משיחות הדבר מלכות הידועות שאמר הרבי, השיחה נאמרה בשבת פרשת שופטים תנש"א.
בשיחה מסביר הרבי את החילוק שבין "יועצים" "שוטרים" ו"שופטים" בזמן הגלות ובזמן הגאולה, וכן בשיחה מצביע הרבי שהוא שופט יועץ ונביא דורנו, מה שהפך את השיחה לאחת השיחות הידועות ביותר.
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.
יומן מההתוועדות[עריכה | עריכת קוד מקור]
בשעה אחת וחצי יצא הרבי להתוועדות, הרבי טעם מה"מזונות" והחל לעודד את שירת "זאל שוין זיין די גאולה", לאחר מכן אמר הרבי את השיחה הראשונה. לאחר שיחה זו החל הקהל לשיר "יחי אדוננו" תוך כדי שהרבי מעודד את השירה, באמצע הגיע הרב שניאור זלמן גוראריה לבקש ברכה והרבי ענה לו "חירות אמיתי, גם בשביל החתן".
לאחר שיחה ב' החל הקהל לשיר "שובה ה'", באמצע סימן הרבי לחזן משה טלישבסקי לשיר "יהיה רצון" ואחרי החל הרבי לשיר בעצמו את הניגון "נייט נייט ניקאוו". אחרי זה אמר הרבי את שיחה ג', ולאחריה החל הרבי בחלוקת בקבוקי המשקה תוך כדי שהוא מעודד את "ניגון ההקפות לרבי לוי יצחק". ההתוועדות הסתיימה ב15:32[1].
תוכן השיחה[עריכה | עריכת קוד מקור]
בשייכות עם הציווי "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך" ישנו ייעוד הגאולה "ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה", וע"פ הודעת והכרזת הרבי הריי"צ "לאלתר לגאולה" מובן שסיימו הכל, ועומדים מוכנים ל"קבלת פני משיח צדקנו", ואוחזים כבר עתה בהתחלת קיום הייעוד:
שופט פוסק דין בכוח התורה, בדרך צווי וגזירה, השופט אינו בערך לנשפט, הן מצד ידיעותיו והבנתו והן מצד הביטול של הנשפט אליו המוכרח לקיים את הדין ומשפט בביטול ובקבלת עול (ע"י מעקב וביצוע השוטר).
בגאולה לא נזדקק לשוטרים, כיוון שיתבטל מציאות הרע וכולם יקיימו מעצמם את הוראות השופט, אבל השוטרים יסייעו לבני ישראל בקיום ענייני הבית דין "למעליותא" כמו להכריז ולהודיע על דבר מציאות השופט.
אך בגאולה יתווסף ענין היועץ (ע"ד נביא) שנותן עצה טובה לפי ערך המקבל באופן שמלובש בהבנה והשגה של שומע העצה, כידיד טוב המדבר עמו בשווה, שהשומע מרגיש שזהו עניין טוב עבורו ולכן זה חודר בו בפנימיות. וע"י ה"יועציך" גם השופטים יהפכו ל"שופטיך" - שיתקבלו באופן פנימי כקבלת העצות, שהוראות התורה ירדו ויתלבשו וינהיגו בכל איברי גופו וכוחותיו באופן שחודרים בו ונעשים עניין "שלו" - "שעריך".
בנוגע לענין הנבואה (ע"ד יועץ) ע"פ הרמב"ם ישנה תמיד מציאות הנבואה ע"י נביא. ובפרט שלפני הגאולה תחזור הנבואה כהקדמה לביאת משיח, וצריכים לשמוע בקול הנביא והיועץ ועי"ז גם לשופט, עד שיחדור ב"שעריו".
וישנה ההוראה, שצריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו לרבי, שופט, יועץ ונביא הדור, שיורה הוראות ויתן עצות בנוגע לעבודת כל בני ישראל של דור זה, בכל ענייני תורה ומצוות או חיי היום יום הכלליים[2], ועד להנבואה העיקרית – הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה משיח בא"!
בהמשך השיחה[3] אומר הרבי שנשיא הדור הוא כמו אבן השתיה, שנצחית בעולם (ואפילו ללא שינוי של גניזה) - כך הוא קיים תמיד ללא שינוי דגניזה.
בעקבות השיחה[עריכה | עריכת קוד מקור]
הרבי כנביא[עריכה | עריכת קוד מקור]
ערך מורחב – נבואות הרבי |
בעיתון "הגאולה" שהופיע כמה ימים לאחר השיחה[4], נראתה תמונתו של הרבי ומעליה נכתב הכותרת "יש נביא בישראל" (ראה תמונה), הרבי הגיב לכך בברכת "ברכה והצלחה". בעלון שיחת השבוע פורסם לאחר השיחה מאמר מקיף מאת הרב מנחם ברוד בו הוא מסביר כיצד הרבי מוגדר כנביא[5]. הרב מרדכי שמואל אשכנזי הוציא מכתב בו הוא פוסק שלרבי יש דין של נביא[6].
בשנת תשנ"ח נכתב פסק דין שהרבי הוא נביא ישראל, שנחתם על ידי מאות רבנים ואדמו"רים, את נוסח פסק הדין כתב הרב גדליה אקסלרוד[7]:
כבוד קדושת אדמו"ר מליובאוויטש בשיחת קודש פרשת שופטים ה'תנש"א קובע קביעה הלכה למעשה שיש לדורנו זה נביא וחייבים לשמוע בקולו וכפי שנפסק ברמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ז... הרינו קובעים בזה פסק הלכה על-פי דין תורתנו הקדושה - מבוסס על ההלכה שברמב"ם פרק ז' הלכות יסודי התורה הלכה א', פרק ט' הלכה ב' ופרק י' הלכה א' - שכבוד קדושת אדמו"ר מלך המשיח יש לו דין נביא ומפורש בשיחותיו הקדושות שמרמז על עצמו שהוא נביא ומובן משיחותיו הקדושות שהוא הוא המלך המשיח, וכן עודד שירת "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד", וכבר אמר לעיני כל ישראל ולעיני כל העולם דברים העתידים להיות ובאו דבריו ונתקיימו במילואם ב'מלחמת ששת הימים' וב'מלחמת המפרץ' ועוד ועוד....ועל כן מחויבים אנו לשמוע לכל אשר יאמר לנו מגדר החיוב לשמוע לדברי הנביא, ובכלל זה - שהוא המלך המשיח ויתגלה אלינו מיד ממש
— פסק הדין
החתימות על פסק הדין נאספו במשך השנים על ידי הרב יצחק ליפש.
בשנת תשע"ז יצאה משלחת של 12 רבני מכון הלכה חב"ד למסע באוקראינה, והגיעו להקריא בציוני רבותינו נשיאנו את פסק הדין שהרבי הוא נביא[8].
ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- השיחה: מוגה (אידיש) • תרגום ללשון הקודש • גרסת טקסט • בלתי מוגה - שיחה ויומן
- גליונות: מדקדקים • חדור בד"ם
- קבצים על "דבר מלכות שופטים", מתוך ארכיון גאולה ומשיח
- דברים כהווייתם / יש נביא בישראל! באתר
- הרב יוסף חיים גינזבורג, "היעד הוא שכל אנשי הדור יחיו לפי הוראותיו של נביא הדור", שבועון בית משיח - אלול תשפ"א
- הרב אסף פרומר, עצה לו הדרך • הגות וואך, שבועון בית משיח - אלול תשפ"א
- התרגשות בקהל החסידים: ההגהות על 'שופטים' תנש"א נחשפו
שיחות הדבר מלכות | ||
---|---|---|
בראשית
|
בראשית • נח • לך לך • וירא • חיי שרה • תולדות (א'), תולדות (ב') • ויצא • וישלח • י"ט כסלו • וישב • חנוכה • מקץ • ה' טבת • ויגש • ויחי | |
שמות
|
שמות • וארא (א'), וארא (ב') • בא • נשי ובנות ישראל • בשלח • חמשה עשר בשבט • יתרו • כ"ב שבט • משפטים (א'), משפטים (ב') • תרומה • תצווה (א'), תצווה (ב') • כי תשא • ויקהל | |
ויקרא
|
ויקרא • צו • י"א ניסן • ערב פסח (א'), ערב פסח (ב') • אחרון של פסח (א'), אחרון של פסח (ב') • כ"ו ניסן • כ"ח ניסן • שמיני • תזריע מצורע • אחרי קדושים • אמור • בהר בחוקותי | |
במדבר
|
במדבר • שבועות (א'), שבועות (ב') • נשא • בהעלותך (א'), בהעלותך (ב') • שלח • כ"ח סיון • קרח (א'), קרח (ב') • חוקת • בלק • פינחס • מטות מסעי | |
דברים
|
דברים • ואתחנן • עקב • ראה • שופטים • כי תצא • כי תבוא • ערב ראש השנה (א'), ערב ראש השנה (ב') • נצבים וילך וראש השנה • ראש השנה, סוכות ושמחת תורה • שמחת תורה | |
הוספות
|
יחידות עם הרב מרדכי אליהו (ו' מרחשוון תשנ"ב) • קונטרס בענין מקדש מעט זה בית רבינו שבבבל • שיחת ב' ניסן תשמ"ח |
הערות שוליים
- ↑ דברי משיח, נ"א, ח"ד
- ↑ ולא להתפעל מהעולם כי זה כבר נמשך והתקבל בעולם.
- ↑ סעיף יב.
- ↑ גיליון מס' 7.
- ↑ הרבי הגיב למאמר זה לרב גרונר[דרוש מקור]: "מה הם כותבים? וכי דיברתי על עצמי? והלא דיברתי על חותני!" ואח"כ הרב גרונר אמר שחסידים אומרים שכאשר הרבי מדבר על הרבי הריי"צ הוא מתכוון על עצמו, והרבי הנהן כאישור.
- ↑ קובץ פסק הדין
- ↑ לקריאת הפסק
- ↑ מסע הרבנים ב