ט"ו במנחם אב: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(6 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 8: שורה 8:
*ב'תפח – חזרה דיבור ה' להתייחד עם [[משה רבינו]].
*ב'תפח – חזרה דיבור ה' להתייחד עם [[משה רבינו]].
*ב'תק"ג – בוטל האיסור על [[נישואין]] בין השבטים ב[[עם ישראל]].
*ב'תק"ג – בוטל האיסור על [[נישואין]] בין השבטים ב[[עם ישראל]].
*ב'תקל"ג – [[שבט בנימין]] הותר לבוא בקהל, לאחר פרשת "פילגש בגבעה".
*ב'תקל"ג – [[שבט בנימין]] הותר לבוא בקהל, לאחר פרשת [[פילגש בגבעה]].
*ג'קפ"ז – הוסרו המחסומים שהציב ירבעם בן נבט בדרך לעולם ב[[שלושת הרגלים]] ל[[בית המקדש]] ב[[ירושלים]], על ידי המלך מבית ישראל הושע בן אלה.
*ג'קפ"ז – הוסרו המחסומים שהציב ירבעם בן נבט בדרך לעולם ב[[שלושת הרגלים]] ל[[בית המקדש]] ב[[ירושלים]], על ידי המלך מבית ישראל הושע בן אלה.
*ג'תתק"ח – מתי ביתר הובאו לקבורה, חמש עשרה שנה לאחר שנרצחו ב[[ט' במנחם אב]].
*ג'תתק"ח – מתי ביתר הובאו לקבורה, חמש עשרה שנה לאחר שנרצחו ב[[ט' במנחם אב]].
*שמ"ח – רבי שמעון בן לביא מפאס, [[מרוקו]] ורב בטריפולי, לוב. מחבר השיר 'בר יוחאי נמשחת אשריך', נפטר.
*שמ"ח – רבי [[שמעון בן לביא]] מפאס, [[מרוקו]] ורב בטריפולי, לוב. מחבר השיר 'בר יוחאי נמשחת אשריך', נפטר.
*[[תקמ"ב]] – הרב עמרם בן דיוואן, מחכמי [[חברון]] ו[[שד"ר]], נפטר.
*[[תקמ"ב]] – הרב עמרם בן דיוואן, מחכמי [[חברון]] ו[[שד"ר]], נפטר.
*[[תרל"ג]] – רבי [[אשר פרלוב]] מ[[קרלין]], נפטר.
*[[תרל"ג]] – רבי [[אשר פרלוב]] מ[[קרלין]], נפטר.
שורה 32: שורה 32:
*[[תש"ט]] – הרב [[שלמה זלמן לבקיבקר]], מראשי ישיבת [[חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת]].
*[[תש"ט]] – הרב [[שלמה זלמן לבקיבקר]], מראשי ישיבת [[חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת]].
*[[תשל"ג]] – הסופר החב"די הרב [[זושא וולף]] מנהל סניף [[jem]] ב[[ארץ הקודש]] ועורך הסדרה [[ימי תמימים]].
*[[תשל"ג]] – הסופר החב"די הרב [[זושא וולף]] מנהל סניף [[jem]] ב[[ארץ הקודש]] ועורך הסדרה [[ימי תמימים]].
*[[תשל"ט]] - הרב [[שאול יונתן וינגורט]]  'שליח תורה' ב[[בית הכנסת]] בית מנחם שערי חסד בשכונת רחביה, ובעל שיטת "פני המנורה" ללימוד [[גמרא]]. בעבר נשא בראשות הישיבות תום ודעת ושבות ישראל.


===[[פטירה|נפטרו]]===
===[[פטירה|נפטרו]]===
*[[תש"נ]] – הרב [[יעקב יהודה הכט]] – מייסד '[[מחנה אמונה]]', מנחה כינוסי הילדים המיתולוגי בנוכחות [[הרבי]], ומנכ"ל ארגון [[של"ה]].
*[[תש"נ]] – הרב [[יעקב יהודה הכט]] – מייסד '[[מחנה אמונה]]', מנחה כינוסי הילדים הידוע בנוכחות [[הרבי]], ומנכ"ל ארגון [[של"ה]].


==מבט החסידות==
==מבט החסידות==
שורה 52: שורה 53:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[https://www.mafteiach.app/likkutei_sichos/by_moad/15_av לקוטי שיחות מועדים - ט"ו באב] {{מפתח}}
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=145 ט"ו באב, הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] – {{חב"ד בישראל}}
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=145 ט"ו באב, הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] – {{חב"ד בישראל}}
*[http://chabad.co.il/newvideo/video.php?id=426 היציאה מתשעה באב לט"ו באב – שיעור מאת] הרב [[זלמן נוטיק]]{{וידאו}} – {{אינפו}}
*[http://chabad.co.il/newvideo/video.php?id=426 היציאה מתשעה באב לט"ו באב – שיעור מאת] הרב [[זלמן נוטיק]]{{וידאו}} – {{אינפו}}
*[https://www.hageula.com/israel_hags/15_av/23574.htm ט"ו באב: "כתיבה וחתימה טובה, לשנה טובה ומתוקה"] באתר {{הגאולה}}
*[https://www.hageula.com/israel_hags/15_av/23572.htm זה קרה בט"ו באב] באתר {{הגאולה}}
*{{קישור חבד און ליין|98888|אהבה גדולה: כיצד הפך ט"ו באב ליום טוב הגדול ביותר?||י"ב אב תשע"ו}}
*{{קישור חבד און ליין|98888|אהבה גדולה: כיצד הפך ט"ו באב ליום טוב הגדול ביותר?||י"ב אב תשע"ו}}
*מנדי קמינקר, '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/713306 שש המאורעות שארעו בט"ו באב]''' {{בית חבד}}
*מנדי קמינקר, '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/713306 שש המאורעות שארעו בט"ו באב]''' {{בית חבד}}
*'''[https://col.org.il/news/132665 חמשה עשר באב: מה קרה ביום הזה? ומה הקשר לברכת המזון?]''' {{COL}}
*'''[https://col.org.il/news/132665 חמשה עשר באב: מה קרה ביום הזה? ומה הקשר לברכת המזון?]''' {{COL}}
*'''[https://col.org.il/news/132586 ימים טובים לישראל: מה לומדים מהסמיכות של ט"ו באב לט' באב]''' {{COL}}{{וידאו}}
*'''[https://col.org.il/news/132586 ימים טובים לישראל: מה לומדים מהסמיכות של ט"ו באב לט' באב]''' {{COL}}{{וידאו}}
 
*הרב יוסף יצחק עמאר, '''[https://chabadpedia.co.il/images/c/c3/%D7%A2%D7%9E%D7%90%D7%A8_%D7%97%D7%9E%D7%A9%D7%94_%D7%A2%D7%A9%D7%A8_%D7%91%D7%90%D7%91_%D7%95%D7%90%D7%AA%D7%97%D7%A0%D7%9F.pdf סקירה: חמשה עשר באב אצל הרבי לאורך השנים]''' (סקירה משנת תשפ"ג)
{{בין המיצרים}}
{{בין המיצרים}}
{{חגים וזמנים}}
{{חגים וזמנים}}

גרסה אחרונה מ־15:50, 29 בספטמבר 2024

<< >> חודש מנחם אב

א ב ג ד ה ו ז ח ט י
יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ
כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל

תשרי · חשוון · כסלו · טבת · שבט · אדר
ניסן · אייר · סיוון · תמוז · מנחם אב · אלול

ט"ו באב הוא היום החמישה עשר בחודש מנחם אב והוא יום שמחה שהשתווה ליום כיפור – "לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב ויום הכיפורים"[1]. בגמרא[2] נאמר שמיום זה והלאה, "דמוסיף – יוסיף" – מי שמוסיף בלימוד התורה מוסיפים לו על חייו. בשנת תש"נ עורר הרבי לפרסם הוראת חז"ל זו[3]. הרבי אמר "מנהג ישראל שמחמישה-עשר-באב ואילך, מברכים איש את רעהו בברכת "כתיבה וחתימה (וגמר חתימה) טובה"[4].

אירועים ביהדות[עריכה | עריכת קוד מקור]

ימי חב"ד[עריכה | עריכת קוד מקור]

אירועים[עריכה | עריכת קוד מקור]

נולדו[עריכה | עריכת קוד מקור]

נפטרו[עריכה | עריכת קוד מקור]

מבט החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בחסידות מבואר[5] שעיקר ענינו של היום הוא מצד עצמו ולא מצד הענינים שקרו בו, וכל זה שענינים אלו קרו ביום זה, הוא בגלל מעלתו של היום.

ומעלתו של יום זה הוא שביום זה "קיימא סיהרא באשלמותא" (נמצאת הלבנה בשלמותה), והלבנה מבטאת את מלכותו של הקב"ה, שבשעה שמלכותו של הקב"ה בשלימות הגילוי, גם הלבנה נראית בשלימות, וגילוי זה הוא בישראל ולכן מידת המלכות נקראת גם "כנסת ישראל" ("שכונס כל נשמות ישראל"), כי היא מקור נשמות ישראל.

והמעלה שביום ט"ו בחודש זה, על ט"ו שבחודש אחר הוא ששלימות זו של מלכותו של הקב"ה בחודש זה, באה לאחר החיסרון של תשעה באב, שבתשעה באב היה העלם מלכותו של הקב"ה עד כדי כך שיכל להיות שריפת בית המקדש ועד שטיטוס חשב ש"הרג את עצמו" ח"ו[6], שזה היה מצד העלם מלכותו של הקב"ה ולאחר מכן בט"ו באב נעשה שלימות של מלכותו של הקב"ה ושלימות שלאחר חיסרון היא שלימות גדולה יותר.

בט"ו באב מתגלה בחינת אריך אנפין ועתיק יומין – על ידי חמשת החסדים שלהם – כיוון שבט"ו באב ישנו מעין הגילוי דלעתיד לבוא – וה' החסדים נמשכים לנוקבא, ומשם אלינו[7].

שם התאריך[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי נמנע בדרך כלל מלומר "טוּ במנחם אב", והעדיף את הלשון "חמשה עשר במנחם אב"[8].

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב, כתבי יד קודש במדור 'מבית המלכות', שבועון כפר חב"ד גליון 1870 עמוד 16

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. תענית כו ע"ב.
  2. בבא בתרא דף קכ"א ע"ב.
  3. שלשלת היחס עמ' 35.
  4. ספר-השיחות תנש"א ח"ב עמ' 770. וכן כתב בעל המנחת אלעזר ממונקאטש בספרו שער יששכר מאמר יום תבר מגל אות א': ביום ט"ו באב תחילת התנוצצות ראש השנה. ודורשי רשומות אמרו שחמשה עשר באב בגימטריא כתיבה וחתימה טובה. ובשם המגיד מטריסק שקיבל מזקנו המאור עינים שקיבל מהבעל שם טוב שקיבל מרבו אחיה השילוני, שמט"ו באב עד ראש השנה – כמה פעמים שאחד מברך לחברו בכתיבה וחתימה טובה, כשיגיע ימי ראש השנה – במספר הזה יהיו לו אז מליצים טובים בשמים שילמדו עליו זכות (קובץ הבאר – נדפס תרפ"ג), בנוסף, פעם אחת עבר ר' זלמן לייב אסטולין לפני הרבי בחלוקת דולרים וציין בפני הרבי שגם ר' לוי יצחק מברדיטשוב אמר כך.
  5. ספר המאמרים מלוקט חלק ד' עמ' שמד ואילך, מאמר ט"ו באב תשל"ה ועוד.
  6. גיטין נו ע"ב.
  7. ד"ה לא היו תשמ"ז.
  8. כאשר הרב שלמה זלמן לבקיבקר נכנס לרבי ליחידות קודם יום ההולדת שלו ואמר שיום ההולדת תהיה בט"ו באב והרבי שאל אותו שוב ושוב מתי היום הולדת עד שתיקן את עצמו ואמר: "חמשה עשר במנחם אב", ולטענתו אינו יודע האם הרבי תיקן אותו בגלל שלא אמר "חמשה עשר" או בגלל שלא אמר "מנחם אב".


הפתגם היומי - ט"ו במנחם אב - מלוח היום יום
אין אומרים תחנון.

רושם אבי אדמו"ר: מעלת ט"ו באב על כל ט"ו בחדש, שזהו רק השלמות בהגילוי, אבל מכל מקום היא רק בחינת מקבל, אבל בט"ו באב האור בה בקביעות, לפי שהעליה היא לפי ערך עוצם הירידה דתשעה באב. וזהו תשש כחה של חמה, עכו"ם מונים לחמה בישא, ובט"ו תשש כו' במכל שכן מזמן הבית שהיו נכנעים לשלמה, כל שכן לעתיד, ונהרו אליו, בבחינת ביטול לגמרי, "ואת רוח הטומאה אעביר" כו', ומעין זה בט"ו באב תשש.