משתמש:שמואל חיים/כל ימי חייך להביא לימות המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (קרייזי אבאוט משיח העביר את הדף כל ימי חייך להביא לימות המשיח לשם משתמש:שמואל חיים/כל ימי חייך להביא לימות המשיח בלי להשאיר הפניה: אינו ראוי)
 
(5 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות)
שורה 5: שורה 5:
[[הרמב"ם]] בפרשו מסביר את המשנה, שהכוונה ל[[יציאת מצרים]] זה לפרשת [[ציצית]] שבה מוזכר "יציאת מצרים", שעד אז הוא לא היה מזכיר פרשה זו משום "וראיתם אותם" שיש חיוב לקיים את המצווה בשעות הבוקר ולא בשעות הלילה (מתי שלא רואים אחד את השני).{{הערה|פירוש הרמב"ם למשניות}}.
[[הרמב"ם]] בפרשו מסביר את המשנה, שהכוונה ל[[יציאת מצרים]] זה לפרשת [[ציצית]] שבה מוזכר "יציאת מצרים", שעד אז הוא לא היה מזכיר פרשה זו משום "וראיתם אותם" שיש חיוב לקיים את המצווה בשעות הבוקר ולא בשעות הלילה (מתי שלא רואים אחד את השני).{{הערה|פירוש הרמב"ם למשניות}}.


ב[[בריתא]] נאמר ש[[בן זומא]] הקשה על אמרת חכמים שיאמרו [[יציאת מצרים]] גם בלילות, הלא נאמר:" הנה ימים באים נאם ה' ולא יאמרו עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את זרע בית ישראל מארץ צפונה ומכל הארצות אשר הדחתים שם וישבו על אדמתם", חכמים הגיבו כל כך שאין הכוונה שיתבטל יציאת מצרים, אלא ששיעבוד המלכויות יהיה העיקר ויציאת מצרים יהיה רק טפל לו.{{הערה|ברכות,י"ב, ב}}.
ב[[בריתא]] נאמר ש[[בן זומא]] הקשה על אמרת חכמים שיאמרו [[יציאת מצרים]] גם בימות המשיח, הלא נאמר:" הנה ימים באים נאם ה' ולא יאמרו עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את זרע בית ישראל מארץ צפונה ומכל הארצות אשר הדחתים שם וישבו על אדמתם", חכמים הגיבו כל כך שאין הכוונה שיתבטל יציאת מצרים, אלא ששיעבוד המלכויות יהיה העיקר ויציאת מצרים יהיה רק טפל לו.{{הערה|ברכות,י"ב, ב}}.


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
שורה 15: שורה 15:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=מה עשיתי ומה אני עושה בכדי להקל את "חבלי משיח" ולזכות לגאולה השלימה על ידי משיח צדקנו?!|מקור=מתוך פתיח ללוח [[היום יום]]}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=מה עשיתי ומה אני עושה בכדי להקל את "חבלי משיח" ולזכות לגאולה השלימה על ידי משיח צדקנו?!|מקור=מתוך פתיח ללוח [[היום יום]]}}


בתורת החסידות גם מוזכר, עצם הזכרת [[יציאת מצרים]] הוא מביא את ה[[משיח]]{{הערה|תורת מנחם,כ"א,ב,268}}.
בתורת החסידות גם מוזכר, שעצם הזכרת [[יציאת מצרים]] הוא מביא את ה[[משיח]]{{הערה|תורת מנחם,כ"א,ב,268}}.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
שורה 21: שורה 21:
{{גאולה ומשיח}}
{{גאולה ומשיח}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:גאולה ומשיח בזמן הגלות]]

גרסה אחרונה מ־18:35, 4 בינואר 2021

כל ימי חייך להביא לימות המשיח הינו מאמר חז"ל,שמבטא את הציפייה לגאולה שלאדם צריך להיות.

במקורות[עריכה | עריכת קוד מקור]

המשפט "כל ימיך חייך להביא לימות המשיח" מובא לראשונה במשנה במסכת ברכות (מבוא גם בהגדה של פסח) [1], שאז אמר רבי אלעזר בן עזריה שעל אף שהוא "כבן שבעים שנה" הוא לא אמר מימיו את סיפור יציאת מצרים בלילות, עד ששמע את דרשת בן זומא שדייק זאת מהפסוק:"לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ"[2], המילים "ימיך חייך" מדברים על הזכרת סיפור יציאת מצרים בלילות, והמילה "כל" באה לרבות גם את הלילות.וחכמים הוסיפו שלומדים מהפסוק הזה ש"ימיך חייך" בא לרבות אמירת יציאת מצרים בגלות, ו"כל" מה לרבות גם בזמן משיח:

מַזְכִּירִין יְצִיאַת מִצְרַיִם בַּלֵּילוֹת.אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה:הֲרֵי אֲנִי כְּבֶן שִׁבְעִים שָׁנָה,וְלֹא זָכִיתִי שֶׁתֵּאָמֵר יְצִיאַת מִצְרַיִם בַּלֵּילוֹת,עַד שֶׁדְּרָשָׁהּ בֶּן זוֹמָא,שֶׁנֶּאֱמַר: "לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ" (דברים טז ג)."יְמֵי חַיֶּיךָ" – הַיָּמִים,"כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ" – הַלֵּילוֹת.וַחֲכָמִים אוֹמְרִים:"יְמֵי חַיֶּיךָ" – הָעוֹלָם הַזֶּה,"כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ" – לְהָבִיא לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ

ברכת,א,ה,

הרמב"ם בפרשו מסביר את המשנה, שהכוונה ליציאת מצרים זה לפרשת ציצית שבה מוזכר "יציאת מצרים", שעד אז הוא לא היה מזכיר פרשה זו משום "וראיתם אותם" שיש חיוב לקיים את המצווה בשעות הבוקר ולא בשעות הלילה (מתי שלא רואים אחד את השני).[3].

בבריתא נאמר שבן זומא הקשה על אמרת חכמים שיאמרו יציאת מצרים גם בימות המשיח, הלא נאמר:" הנה ימים באים נאם ה' ולא יאמרו עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את זרע בית ישראל מארץ צפונה ומכל הארצות אשר הדחתים שם וישבו על אדמתם", חכמים הגיבו כל כך שאין הכוונה שיתבטל יציאת מצרים, אלא ששיעבוד המלכויות יהיה העיקר ויציאת מצרים יהיה רק טפל לו.[4].

בתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בתורת החסידות נשאל, אודות הצורך להזכיר יציאת מצרים בימות המשיח, הרי הגאולה האמיתית והשלימה תהיה הרבה יותר גדולה הגאולת מצרים, אז למה יש צורך באמירת סיפור "יציאת מצרים" בימות המשיח?

בחסידות מוסבר שלמרות מעלתה הגדולה של הגאולה האמיתית והשלימה יש גם מעלה לגאולת מצרים משום שהיא פתחה את הפתח לשאר הגאולות כולל הגאולה העתידה.[5].

הרבי הזכיר פעמים רבות בשיחותיו את המשפט "כל ימי חייך להביא לימות המשיח", שכל ענייני העובדה צריכים להיות חדורים ב"להביא לימות המשיח", שלא רק שהאדם יצפה לגאולה אלא שכל אחד יביא את משיח בעצמו,[6] וישאל את עצמו:

מה עשיתי ומה אני עושה בכדי להקל את "חבלי משיח" ולזכות לגאולה השלימה על ידי משיח צדקנו?!

מתוך פתיח ללוח היום יום

בתורת החסידות גם מוזכר, שעצם הזכרת יציאת מצרים הוא מביא את המשיח[7].

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. ברכות,א,ה
  2. דברים, ט"ז, י"ג
  3. פירוש הרמב"ם למשניות
  4. ברכות,י"ב, ב
  5. ספר המאמרים תש"ח, עמ' 164
  6. התוועדויות תשנ"ב, ח"א, עמ' 298
  7. תורת מנחם,כ"א,ב,268