משיח בן יוסף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

משיח בן יוסף הוא משיח שיגאל את ישראל לפני הגאולה השלימה על ידי משיח בן דוד, והוא יהיה מבני בניו של אביה בן ירבעם[1], ומצאצאי מנשה בן יוסף[2] ויש אומרים מאפרים בן יוסף[3].

ענינו

משיח בן יוסף נמשל לשור, ואילו משיח בן דוד נמשל לחמור[4].

משיח בן יוסף יבוא בראשונה לגאול את ישראל[5], ויהרג במלחמת גוג ומגוג[6] על ידי ארמילוס הרשע[7] ואחר כך יתפלל עליו משיח בן דוד ויחיה[8].

הרמב"ם בספר 'משנה תורה', לא מתייחס כלל אל משיח בן יוסף, ויש רבים הלומדים מכך כי לדעתו לא יבוא.

זהותו

בתקופות שונות הצביעו על כמה שהם המשיח בן יוסף, היו שאמרו שהוא בר כוזיבא (ולכן הרמב"ם לא הביאו, כיון שכבר בא). ובדורות האחרונים אמרו על החוזה מלובלין כי הוא היה משיח בן יוסף, ונפטר באמצע מלחמתו הרוחנית להבאת המשיח, המשותפת עם כמה מצדיקי דורו, ביום תשעה באב.

יש אומרים שזה רבי שלמה מקרלין כאשר נהרג במלחמת נפוליאון[9] - שהיא מלחמת גוג ומגוג על ידי קוזק אחד בשם ארמילוס[10].

חסידיו של אדמו"ר האמצעי אמרו עליו כי העובדה שאמר את מאמרי החסידות שלו בצורה מפורטת ורחבה מעידה כי היה משיח בין יוסף, בעוד שמשיח בן דוד יגלה את פנימיות התורה בלימוד בצורה של ראיה, משיח בן יוסף יפרש אותה[11].

בספר 'יחי המלך המשיח' (לרשד"ב וולפא) מאריך לבאר את ענינו של משיח בן יוסף, ואף מוכיח על פי שיחותיהם של הרבי והרבי הריי"צ, וכן על פי מאורעות שונים שאירעו איתם, אשר משיח בן יוסף בדורנו היה הרבי הריי"צ, ובהמשך אליו ישנו את משיח בן דוד - הוא הרבי.

קישורים חיצוניים


  ערך זה הוא קצרמר בנושא גאולה ומשיח. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.

הערות שוליים

  1. ראה זהר חדש פרשת בלק. וראה בספר עמק המלך וז"ל: נשמת ירבעם פרחה ממנו קודם שחטא, ונסתלקה בנקיות וזכה בה בן בני אביה שנולד בו ביום שמת. וזה שכתב (זכריה י"ב י) והביטו אלי את אשר דקרו וספדו עליו כמספד על היחיד וכו', כי הם הסכימו במיתתו כי היה מורד במלכות בית דוד, ואחר כך יתפלל עליו משיח בן דוד ויחייהו דהי' המשנה האמיתי.
  2. ראה במדרש רבות, במדבר פרשה י"ד, א: לי מנשה, זה משיח שעומד מבניו של מנשה, שנאמר (חהלים ק"ח) לי מנשה, ואפרים מעוז ראשי, זה משוח מלחמה שבא מאפרים שנאמר (דברים) בכור שורו הדר לו, יהודה מחוקקי, זה הנואל הגדול שהוא מבני בניו של דוד.
  3. מדרש תלפיות א' ענף גלגולים.
  4. במדרש תנחומא (בראשית אות א' דף ז ע"א): משלחי רגל השור זה משיח בן יוסף שנמשל לשור. וחמור זה משיח בן דוד, שנאמר (זכריה ט') עני ורוכב על החמור.
  5. מהרש"א סוכה נ"ב.
  6. רש"י שם.
  7. בהקשר לכך מובא בגמרא סוכה דף נ"ב ע"א: תנו רבנן, משיח בן דוד שעתיד להגלות במהרה בימינו אומר לו הקב"ה שאל ממני דבר ואתן לך, שנאמר (תהלים ב') אספרה אל חוק ה' אמר אלי בני אתה וגו' וכיון שראה משיח בן יוסף שנהרג אומר לפניו רבש"ע איני מבקש ממך אלא חיים. אומר לו הקב"ה עד שלא אמרה כבר התנבא עליך דוד אביך, שנאמר (תהלים כ"א) חיים שאל ממך נתת לו.
  8. ראה לעיל מספר עמק המלך
  9. ספר "קדושת אהרן" - קארלין, ועוד. לעומת זאת, ממכתב אדמו"ר הזקן (התמים, חוברת ח') משמע כי בין השנים תקנ"ה - תקנ"ו ביקר בליאזנא.
  10. הרבאי אפשר שור, קובץ "בית אהרן וישראל" - תשנ"א. וכן ב'ומביא גואל' מאת מנחם זיגלבוים.
  11. רשימות דברים עמוד 117