כבר היה לעולמים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''כבר היה לעולמים''' הוא ביטוי [[תורה|תורני]], מתוך מאמרו של [[שלמה המלך]] ב[[קהלת]], על דברים שנראים כאילו "רְאֵה זֶה חָדָשׁ הוּא", אבל האמת היא ש"כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים"{{הערה|[[קהלת]] א, י.}}. משמש גם כהגדרת מצב ה[[עולם]] בגאולה, כמצב שכבר היה בעת [[מתן תורה]] מצד [[גילוי אלקות לעתיד לבוא|גילוי האלקות]] בעולם.
'''כבר היה לעולמים''' הוא ביטוי [[תורה|תורני]], מתוך מאמרו של [[שלמה המלך]] ב[[קהלת]] על דברים שנראים כאילו "רְאֵה זֶה חָדָשׁ הוּא", אבל האמת היא ש"כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים"{{הערה|[[קהלת]] א, י.}}. משמש גם כהגדרת מצב ה[[עולם]] בגאולה, כמצב שכבר היה בעת [[מתן תורה]] מצד [[גילוי אלקות לעתיד לבוא|גילוי האלקות]] בעולם.
 
אף שבדברים מסויימים אלו כבר היה מעין מצב העולם ב[[גאולה]] בעבר, הרי זה רק "מעין זה". ולעתיד לבא יהיה חידוש שלא מצינו לעולם{{הערה|לקו"ש חל"ה ע' 206. - אכן, בכל יעוד שנדמה שזה רק חזרה למה שכבר היה - יש לבאר מהו השלימות והחידוש שיהיה בזה בזמן הגאולה.}}.


== מקור הביטוי ביחס לגאולה ==
== מקור הביטוי ביחס לגאולה ==
שורה 6: שורה 8:
{{ציטוט|תוכן="וגם כבר היה לעולמים מעין זה בשעת מתן תורה כדכתיב "אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו" הראת ממש בראיה חושיית כדכתיב וכל העם רואים את הקולות רואים את הנשמע ופי' רז"ל מסתכלים למזרח ושומעין את הדבור יוצא אנכי כו'"|מקור=ליקוטי אמרים, פרק ל"ו}}
{{ציטוט|תוכן="וגם כבר היה לעולמים מעין זה בשעת מתן תורה כדכתיב "אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו" הראת ממש בראיה חושיית כדכתיב וכל העם רואים את הקולות רואים את הנשמע ופי' רז"ל מסתכלים למזרח ושומעין את הדבור יוצא אנכי כו'"|מקור=ליקוטי אמרים, פרק ל"ו}}


בתורתו של הרבי נמצא ביטוי זה בקשר ל[[יעודי הגאולה]] הגאולה פעמים רבות.
בתורתו של הרבי נמצא ביטוי זה בקשר ל[[יעודי הגאולה]] פעמים רבות.


== כבר היה לעולמים בייעודי הגאולה ==
== כבר היה לעולמים בייעודי הגאולה ==
שורה 20: שורה 22:
* בעת [[בריאת העולם]] היה צריך להיות גם גזע העץ ראוי לאכילה<ref>לקו"ש חכ"ז ע' 191, אות ח. וש"נ.</ref>.
* בעת [[בריאת העולם]] היה צריך להיות גם גזע העץ ראוי לאכילה<ref>לקו"ש חכ"ז ע' 191, אות ח. וש"נ.</ref>.
* ליד [[באר מרים|בארה של מרים]] צמחו אילנות עם פירות<ref>תוספתא סוכה ג; במדבר רבה א; שם יט; תנחומא ישן חוקת; רש"י תהלים עח, טז.</ref>.
* ליד [[באר מרים|בארה של מרים]] צמחו אילנות עם פירות<ref>תוספתא סוכה ג; במדבר רבה א; שם יט; תנחומא ישן חוקת; רש"י תהלים עח, טז.</ref>.
* צמיחת הפרחים, הציץ והשקדים במטה אהרן<ref>במדבר כז, כג.</ref>.
* צמיחת הפרחים, הציץ והשקדים במטה [[אהרן]]<ref>במדבר כז, כג.</ref>.
* צמיחת עץ החרוב על יד מערת [[רבי שמעון בר יוחאי]]<ref>שבת לג, ב.</ref>.
* צמיחת עץ החרוב על יד מערת [[רבי שמעון בר יוחאי]]<ref>שבת לג, ב.</ref>.
* צמיחת הקיקיון בנס ל[[יונה הנביא]].


=== [[וארו עם ענני שמיא]] ===
=== [[וארו עם ענני שמיא]] ===
* [[ענני הכבוד]] ב[[יציאת מצרים]]<ref>ראה התוועדויות תשמ"ב ח"ג ע' 1312.</ref>.
* [[ענני הכבוד]] ב[[יציאת מצרים]]<ref>ראה התוועדויות תשמ"ב ח"ג ע' 1312.</ref>.
* [[משה רבינו]] שלח שלוחים ל[[קלבריה]] על ענני הכבוד להביא משם [[אתרוג|אתרוגים]]<ref>ספר המנהגים עמוד 65 הערה 5.</ref>.
* [[משה רבינו]] שלח שלוחים ל[[קלבריה]] על ענני הכבוד להביא משם [[אתרוג|אתרוגים]]<ref>ספר המנהגים עמוד 65 הערה 5.</ref>.
* בעת שרצה רבי חנינה בן דוסא להעלות עימו לרגל אבן מיוחדת, נזדמנו לו חמישה סבלים שסייעו לו להעלותה בתנאי שיניח גם את אצבעו הקטנה, וברגע קט הגיע ליעדו<ref>ראה התוועדות אחש"פ תשמ"ג, התוועדויות סוף ע' 1318.</ref>.
* בעת שרצה רבי חנינה בן דוסא להעלות עימו [[עליה לרגל|לרגל]] אבן מיוחדת, נזדמנו לו חמישה סבלים שסייעו לו להעלותה בתנאי שיניח גם את אצבעו הקטנה, וברגע קט הגיע ליעדו<ref>ראה התוועדות אחש"פ תשמ"ג, התוועדויות סוף ע' 1318.</ref>.


== מתי היה כבר? ==
=== [[וגר זאב עם כבש]] ===
 
* בתחילת הבריאה, לפני [[חטא עץ הדעת]]{{הערה|י"ב תמוז תשמ"א. לקו"ש חכ"ז ע' 191 [אות ח], וראה הע'.}}.
* השלום בין החיות שהיו ב[[תיבת נח]] בזמן ה[[מבול]] ושינוי טבעם של החיות הטורפות{{הערה|התוועדויות תשמ"ג ע' 426.}}.
 
=== [[אומות העולם בזמן הגאולה]] ===
 
* בימי מלכות [[שלמה המלך]] היה מצב בדומה ל[[גאולה האמיתית והשלימה|גאולה]] מצד [[אומות העולם]] (ובלשון החסידות: "קיימא סיהרא באשלמותא" - על דרך [[והיה אור הלבנה כאור החמה|"והיה אור הלבנה כאור החמה").]]
 
=== [[תחיית המתים]] ===


=== בתחילת הבריאה ===
* לאחר שפרחה נשמתן במעמד [[מתן תורה]], החזירה הקב"ה על ידי [[טל תורה]]<ref>ראה ד"ה אתה הראת, שבועות תשמ"ו, סה"מ מלוקט א.</ref>.
עולם על מילואו נברא, ורק שאחרי [[חטא עץ הדעת]], נתערב [[טוב]] ו[[רע]], ועוד. בזמן הגאולה תחזור העולם למצב שבו הוא כבר היה.
* בן האישה הצרפית על ידי [[אליהו הנביא]]<ref>מלכים א פרק יז, פסוקים יז-כד.</ref>.
* בן האישה מנשי בני הנביאים על ידי [[אלישע הנביא]]<ref>מלכים ב' פרק ד, פסוקים יח-לז.</ref>.
* [[חזון העצמות היבשות]] על ידי [[יחזקאל הנביא]]<ref>בשייכותו להגאולה - ראה התוועדות אחש"פ תש"ל ס"ט. הוראה נפלאה מכך ראה התוועדויות תשמ"ו ח"ג ע' 200.</ref>.


=== [[תיבת נח]] ===
== מתי היה כבר? ==
היתה מצב כמו הזמן של הגאולה.


=== [[יציאת מצרים]] ===
=== [[יציאת מצרים]] ===
"כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות": א. דומות ליצי"מ. ב. נפלאות אפי' בערך ליצי"מ<ref name=":0">כימי צאתך תשמ"ב, סה"מ מלוקט ב.}}.
"כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות": א. דומות ליצי"מ. ב. נפלאות אפי' בערך ליצי"מ<ref name=":0">כימי צאתך תשמ"ב, סה"מ מלוקט ב.}}.


=== [[מתן תורה]] ===
כמו שאמו"ר הזקן מפרש בתניא פל"ו (מקור הציטוט).
=== זמן [[בית המקדש הראשון|בית ראשון]] - מלכות [[שלמה המלך]] ===
אז מצב עם ישראל היתה בשלימות, קיימא סיהרא בשלימותא, בדומה לזמן הגאולה.
== רק "מעין זה" ==
(אף שכבר היה, הרי זה רק "מעין זה", ולעתיד לבא יהיה) חידוש שלא מצינו לעולם{{הערה|לקו"ש חל"ה ע' 206.}}. ובכל יעוד שנדמה שזה רק חזרה למה שכבר היה, אכן יש לבאר מהו השלימות והחידוש שיהיה בזה בזמן הגאולה.


== למאי נפקא מינה ==
== למאי נפקא מינה ==

גרסה מ־09:15, 21 בנובמבר 2024

כבר היה לעולמים הוא ביטוי תורני, מתוך מאמרו של שלמה המלך בקהלת על דברים שנראים כאילו "רְאֵה זֶה חָדָשׁ הוּא", אבל האמת היא ש"כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים"[1]. משמש גם כהגדרת מצב העולם בגאולה, כמצב שכבר היה בעת מתן תורה מצד גילוי האלקות בעולם.

אף שבדברים מסויימים אלו כבר היה מעין מצב העולם בגאולה בעבר, הרי זה רק "מעין זה". ולעתיד לבא יהיה חידוש שלא מצינו לעולם[2].

מקור הביטוי ביחס לגאולה

אדמו"ר הזקן כותב בספר התניא פרק ל"ו שהגילוי האלוקי שיהיה בימות המשיח איננו חידוש, כיון שכבר היה מעין ייעוד זה בשעת מתן תורה:

"וגם כבר היה לעולמים מעין זה בשעת מתן תורה כדכתיב "אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו" הראת ממש בראיה חושיית כדכתיב וכל העם רואים את הקולות רואים את הנשמע ופי' רז"ל מסתכלים למזרח ושומעין את הדבור יוצא אנכי כו'"

ליקוטי אמרים, פרק ל"ו

בתורתו של הרבי נמצא ביטוי זה בקשר ליעודי הגאולה פעמים רבות.

כבר היה לעולמים בייעודי הגאולה

מהירות הילודה

  • בתחילת הבריאה אצל אדם הראשון וחווה, הלידה היתה תיכף ומיד. ולעתיד לבוא יהיה זה באופן נעלה יותר[3].
  • כן היה לפני המבול, שאשה ילדה באותו היום בו נתעברה[4].

עתידין אילני סרק שיתנו פירות

וארו עם ענני שמיא

וגר זאב עם כבש

אומות העולם בזמן הגאולה

תחיית המתים

מתי היה כבר?

יציאת מצרים

"כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות": א. דומות ליצי"מ. ב. נפלאות אפי' בערך ליצי"מ<ref name=":0">כימי צאתך תשמ"ב, סה"מ מלוקט ב.}}.


למאי נפקא מינה

מכיון שכבר היה לעולמים, זה כבר נמשך בגדרי העולם ("לעולמים") - זמן ומקום[19], וזה נותן הכח שיהיה בגאולה העתידה[20]. ואין צריך אפילו לפעול דבר חדש, מכיון שכבר היה, ולכן נקל יותר שדבר זה יחזור ויהיה עוד הפעם, כלשון הגמרא[21] "דלא הוו - חיי, דהוי חיי - לא כ"ש?! (אותן שלא היו מעולם - נוצרין ונולדין וחיין, אותן שהיו כבר - לא כל שכן שחוזרין וחיין)"[22].

וגם כשיודעים שזה כבר היה, זה מחזק את האמונה, שכמו שכבר היה, כך גם יהיה[23].

אנו רוצים גאולה שלימה

ועוד והוא העיקר שבני ישראל לא מסתפקים בכל הגילויים שכבר היו, כי אם רוצים בגילוי חדש שלא היה לעולמים[24].


הערות שוליים

  1. קהלת א, י.
  2. לקו"ש חל"ה ע' 206. - אכן, בכל יעוד שנדמה שזה רק חזרה למה שכבר היה - יש לבאר מהו השלימות והחידוש שיהיה בזה בזמן הגאולה.
  3. סנהדרין לח, ב. ליל ט"ו בשבט תשד"מ התוועדויות ע' 916.
  4. מדרש רבה פרשת נח (התחלת פרשה ל"ו). "מילואים" לתהלים לה"צמח צדק" על פרק כ'.
  5. בראשית רבה ספ"ה.
  6. לקו"ש חכ"ז ע' 191, אות ח. וש"נ.
  7. תוספתא סוכה ג; במדבר רבה א; שם יט; תנחומא ישן חוקת; רש"י תהלים עח, טז.
  8. במדבר כז, כג.
  9. שבת לג, ב.
  10. ראה התוועדויות תשמ"ב ח"ג ע' 1312.
  11. ספר המנהגים עמוד 65 הערה 5.
  12. ראה התוועדות אחש"פ תשמ"ג, התוועדויות סוף ע' 1318.
  13. י"ב תמוז תשמ"א. לקו"ש חכ"ז ע' 191 [אות ח], וראה הע'.
  14. התוועדויות תשמ"ג ע' 426.
  15. ראה ד"ה אתה הראת, שבועות תשמ"ו, סה"מ מלוקט א.
  16. מלכים א פרק יז, פסוקים יז-כד.
  17. מלכים ב' פרק ד, פסוקים יח-לז.
  18. בשייכותו להגאולה - ראה התוועדות אחש"פ תש"ל ס"ט. הוראה נפלאה מכך ראה התוועדויות תשמ"ו ח"ג ע' 200.
  19. ד"ה אתה הראת תשמ"ו אות ו, סה"מ מלוקט א.
  20. שגיאת ציטוט: תג <ref> לא תקין; לא נכתב טקסט עבור הערות השוליים בשם :0
  21. סנהדרין צא, א. וברש"י שם.
  22. ש"פ שמיני תשמ"ו, התוועדויות ע' 804.
  23. לקו"ש חי"ח ע' 273.
  24. התוועדויות תנש"א ח"א ע' 335.