משיח ודאי: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "בודאי" ב־"בוודאי") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) (הרחבה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{בעבודה}} | |||
'''משיח ודאי''' הוא הגדרת [[הרמב"ם]] למצב בו [[מלך המשיח]] מסיים את פעולותיו כהכנה ל[[גאולה]] וכעת ברור על פי [[הלכה]] שהוא הוא מלך המשיח. | '''משיח ודאי''' הוא הגדרת [[הרמב"ם]] למצב בו [[מלך המשיח]] מסיים את פעולותיו כהכנה ל[[גאולה]] וכעת ברור על פי [[הלכה]] שהוא הוא מלך המשיח. | ||
שורה 9: | שורה 10: | ||
בפרק י"א מהלכות מלכים מבאר [[הרמב"ם]] את אישיותו ופעלו של מלך המשיח. בהלכה האחרונה - הלכה ד - הוא מגיע אל התכלית, הבאת הגאולה. | בפרק י"א מהלכות מלכים מבאר [[הרמב"ם]] את אישיותו ופעלו של מלך המשיח. בהלכה האחרונה - הלכה ד - הוא מגיע אל התכלית, הבאת הגאולה. | ||
בתחילת ההלכה מביא [[הרמב"ם]] את סימני "בחזקת משיח". זוהי התקופה בה מלך המשיח מתחיל לעשות פעולות שונות בדרך אל הגאולה | בתחילת ההלכה מביא [[הרמב"ם]] את סימני "בחזקת משיח". זוהי התקופה בה מלך המשיח מתחיל לעשות פעולות שונות בדרך אל הגאולה, אחרי שלב זה בא השלב הבא, הסופי, משיח בוודאי. בשלב זה מלך המשיח כבר "עשה והצליח" את כל הפעולות בדרך לגאולה, כולל בנין בית המקדש, קיבוץ גלויות וסילוק כל המונעים לעבודת השם של בני ישראל ("כל האומות שסביביו"). רק אז אפשר לצאת מכלל ספק (על פי הלכה) ולהכריז בוודאות ש"הרי זה משיח", בשלב זה תהיה התגלות מושלמת על ידי שיקבץ את כל ישראל על אדמתם שבזה יהיה מלך בשלמות ודווקא אז יאיר בגלוי מלכותו. ועיקר הגילויים של ימות המשיח יהיו אז.{{הערה|אגרות קודש [[אדמו"ר הרש"ב]] חלק א' עמוד שי. וראה בלקוטי שיחות חלק כ"ז, הדרן תשמ"ו.}} לעין כל יחד עם שלימות הגאולה. | ||
==סימני משיח ודאי== | |||
אחרי שלב זה בא השלב הבא, הסופי, משיח בוודאי. בשלב זה מלך המשיח כבר "עשה והצליח" את כל הפעולות בדרך לגאולה, כולל בנין בית המקדש, קיבוץ גלויות וסילוק כל המונעים לעבודת השם של בני ישראל ("כל האומות שסביביו"). רק אז אפשר לצאת מכלל ספק (על פי הלכה) ולהכריז בוודאות ש"הרי זה משיח" | *'''בניית בית המקדש:''' - הפעולה הראשונה אותה יעשה מלך המשיח שתוכיח היותו "משיח ודאי", היא בניית [[בית המקדש]]{{הערה|'''משנה תורה לרמב"ם''', הלכות מלך המשיח, פרק א', הלכה י"ד.}}, משום שהיא השורש של כל העניינים שיהיו לאחר מכן{{הערה|'''התוועדויות תש"נ''', ח"ד, עמ' 115.}}, בנייתה של בית המקדש תעשה לאחר שהוא ילחם בכל האומות וינצח אותם{{הערה|'''מדרש תהילים''', כ"ט.}}. עם זאת אם זכו ישראל בית המקדש ירד מהשמים ויבנה ע"י [[הקב"ה]] בעצמו{{הערה|'''ליקוטי שיחות''', חי"ח, עמ' 418.}}. | ||
*'''קיבוץ גלויות''' - | |||
בשלב זה תהיה התגלות מושלמת על ידי שיקבץ את כל ישראל על אדמתם שבזה יהיה מלך בשלמות ודווקא אז יאיר בגלוי מלכותו. ועיקר הגילויים של ימות המשיח יהיו אז.{{הערה|אגרות קודש [[אדמו"ר הרש"ב]] חלק א' עמוד שי. וראה בלקוטי שיחות חלק כ"ז, הדרן תשמ"ו.}} לעין כל יחד עם שלימות הגאולה. | ==הרבי כמשיח ודאי== | ||
{{להשלים}} | |||
{{גאולה ומשיח}} | {{גאולה ומשיח}} |
גרסה מ־15:46, 20 במאי 2021
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
משיח ודאי הוא הגדרת הרמב"ם למצב בו מלך המשיח מסיים את פעולותיו כהכנה לגאולה וכעת ברור על פי הלכה שהוא הוא מלך המשיח.
המקור
בפרק י"א בהלכות מלכים, לאחר תיאור הסימנים אודות 'חזקת משיח', כותב הרמב"ם:
אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בוודאי"
המשמעות
בפרק י"א מהלכות מלכים מבאר הרמב"ם את אישיותו ופעלו של מלך המשיח. בהלכה האחרונה - הלכה ד - הוא מגיע אל התכלית, הבאת הגאולה.
בתחילת ההלכה מביא הרמב"ם את סימני "בחזקת משיח". זוהי התקופה בה מלך המשיח מתחיל לעשות פעולות שונות בדרך אל הגאולה, אחרי שלב זה בא השלב הבא, הסופי, משיח בוודאי. בשלב זה מלך המשיח כבר "עשה והצליח" את כל הפעולות בדרך לגאולה, כולל בנין בית המקדש, קיבוץ גלויות וסילוק כל המונעים לעבודת השם של בני ישראל ("כל האומות שסביביו"). רק אז אפשר לצאת מכלל ספק (על פי הלכה) ולהכריז בוודאות ש"הרי זה משיח", בשלב זה תהיה התגלות מושלמת על ידי שיקבץ את כל ישראל על אדמתם שבזה יהיה מלך בשלמות ודווקא אז יאיר בגלוי מלכותו. ועיקר הגילויים של ימות המשיח יהיו אז.[1] לעין כל יחד עם שלימות הגאולה.
סימני משיח ודאי
- בניית בית המקדש: - הפעולה הראשונה אותה יעשה מלך המשיח שתוכיח היותו "משיח ודאי", היא בניית בית המקדש[2], משום שהיא השורש של כל העניינים שיהיו לאחר מכן[3], בנייתה של בית המקדש תעשה לאחר שהוא ילחם בכל האומות וינצח אותם[4]. עם זאת אם זכו ישראל בית המקדש ירד מהשמים ויבנה ע"י הקב"ה בעצמו[5].
- קיבוץ גלויות -
הרבי כמשיח ודאי