משיח בן יוסף: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וכיון שראה משיח בן יוסף שנהרג אומר לפניו רבש"ע איני מבקש ממך אלא חיים אומר לו חיים עד שלא אמרת כבר התנבא עליך דוד אביך שנאמר {{הערה|תהלים כא, ה}} חיים שאל ממך נתתה לו וגו'|מקור=סוכה,נ"ב,א}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וכיון שראה משיח בן יוסף שנהרג אומר לפניו רבש"ע איני מבקש ממך אלא חיים אומר לו חיים עד שלא אמרת כבר התנבא עליך דוד אביך שנאמר {{הערה|תהלים כא, ה}} חיים שאל ממך נתתה לו וגו'|מקור=סוכה,נ"ב,א}}


[[הרמב"ם]] כותב בספרו ש:"לא יֵדע אדם איך יהיו עד שיהיו"{{הערה|משנה תורה, פרק י"ב, הלכות מלכים ומלחמות, סעיף ב'}} וע"פ דעת רבים [[משיח בן יוסף]] הוא [[משל]], גם [[הרמב"ם]] בעצמו לא מתייחס למשיח בן יוסף בספרו.{{הערה|[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=1092&ArticleID=4396 משיח בן יוסף]}}[[רבי סעדיה גאון]] כתב סאין בהכרח שמשיח בן יוסף יבוא וזה תלוי בעם ישראל,אם ישוב עם ישראל בתשובה יבוא מיד [[משיח בן דוד]], ואם לאו יבוא לפניו [[משיח בן יוסף]]{{הערה|אמונות ודעות}}.
[[הרמב"ם]] כותב בספרו ש:"לא יֵדע אדם איך יהיו עד שיהיו"{{הערה|משנה תורה, פרק י"ב, הלכות מלכים ומלחמות, סעיף ב'}} וע"פ דעת רבים [[משיח בן יוסף]] הוא [[משל]], גם [[הרמב"ם]] בעצמו לא מתייחס למשיח בן יוסף בספרו.{{הערה|שם=חב"ד|[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=1092&ArticleID=4396 משיח בן יוסף]}}[[רבי סעדיה גאון]] כתב סאין בהכרח שמשיח בן יוסף יבוא וזה תלוי בעם ישראל,אם ישוב עם ישראל בתשובה יבוא מיד [[משיח בן דוד]], ואם לאו יבוא לפניו [[משיח בן יוסף]]{{הערה|אמונות ודעות}}.


ע"פ שיטת ה[[גר"א]], משיח בן יוסף הוא אינו אדם פיזי אלא הוא מכוון אל כל הצדיקים וגדולי ישראל שנהרגו על קידוש ה', ואף מונה בספרו 156 מאפיינים שיהיו ב[[משיח]], [[הגר"א]] גם כתב ש[[משיח]] אינו חייב להיות זכר והוא יכול להיות גם נקבה.
ע"פ שיטת ה[[גר"א]], משיח בן יוסף הוא אינו אדם פיזי אלא הוא מכוון אל כל הצדיקים וגדולי ישראל שנהרגו על קידוש ה', ואף מונה בספרו 156 מאפיינים שיהיו ב[[משיח]], [[הגר"א]] גם כתב ש[[משיח]] אינו חייב להיות זכר והוא יכול להיות גם נקבה.
שורה 21: שורה 21:
לכן גם "משיח בן יוסף" הוא מנהיגי ישראל בזמן הגלות, משום שבזמן הגלות עם ישראל הולך אחרי ה[[לב]], ובגלל שהלב לא מצליח לגבור על ה[[יצר הרע]] ה[[יצר הרע]] הורגו, אבל [[משיח בן דוד]] מסמל את ההנהגה האמיתית והשלימה שאז אומות העולם לא יכולים לעמוד כנגדו.{{הערה|שם=המהר"ל}}
לכן גם "משיח בן יוסף" הוא מנהיגי ישראל בזמן הגלות, משום שבזמן הגלות עם ישראל הולך אחרי ה[[לב]], ובגלל שהלב לא מצליח לגבור על ה[[יצר הרע]] ה[[יצר הרע]] הורגו, אבל [[משיח בן דוד]] מסמל את ההנהגה האמיתית והשלימה שאז אומות העולם לא יכולים לעמוד כנגדו.{{הערה|שם=המהר"ל}}


משיח בן יוסף יבוא בראשונה לגאול את ישראל{{הערה|מהרש"א סוכה נ"ב.}}, ויהרג ב[[מלחמת גוג ומגוג]]{{הערה|רש"י שם.}} על ידי ארמילוס הרשע{{הערה|בהקשר לכך מובא בגמרא סוכה דף נע"א: תנו רבנן, משיח בן דוד שעתיד להגלות במהרה בימינו אומר לו [[הקב"ה]] שאל ממני דבר ואתן לך, שנאמר (תהלים ב') אספרה אל חוק ה' אמר אלי בני אתה וגו' וכיון שראה משיח בן יוסף שנהרג אומר לפניו רבש"ע איני מבקש ממך אלא חיים. אומר לו [[הקב"ה]] עד שלא אמרה כבר התנבא עליך דוד אביך, שנאמר (תהלים כ) חיים שאל ממך נתת לו.}} ואחר כך יתפלל עליו משיח בן דוד ויחיה{{הערה|ראה לעיל מספר [[עמק המלך]]}}.
ב[[תורת החסידות]] מבואר שב[[משיח]] יהיה התכלכלות של משיח בן יוסף, ע"פ מה שנאמר ב[[יחזקאל]] {{הערה|יחזקאל לז}}, שהקב"ה יחבר את "עץ יוסף" ו"עץ יהודה" ויעשה אותם "לעץ אחד", כאשר "דוד עבדי נשיא להם לעולם".{{הערה|שם=חב"ד}}
 
==מותו==
ב[[גמרא]] נאמר שמשיח בן יוסף יצא למלחמה כנגד צאצאי [[עשיו]], ובעת המלחמה הוא יהרג ע"י [[ארמילוס]] מלך אדום{{הערה|בבלי, מסכת סוכה נ"ב ע}}, ובכך תתקיים הנבואה:{{ציטוטון|והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש ודלקו בהם ואכלום ולא יהיה שריד לבית עשו כי ה' דבר.}}{{הערה|עובדיה,י',י"ח}}
==זהותו==
==זהותו==


שורה 40: שורה 41:


{{גאולה ומשיח}}
{{גאולה ומשיח}}
{{קצרמר|גאולה ומשיח}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]
[[קטגוריה:מלך המשיח]]
[[קטגוריה:מלך המשיח]]

גרסה מ־14:50, 3 בינואר 2021

משיח בן יוסף הוא משיח שיגאל את ישראל לפני הגאולה השלימה על ידי משיח בן דוד, והוא יהיה מבני בניו של אביה בן ירבעם[1], ומצאצאי מנשה בן יוסף[2] ויש אומרים מאפרים בן יוסף[3].

במקורות

משיח בן יוסף מוזכר בגמרא במסכת סוכה, שם נאמר על הפסוק "וספדה הארץ משפחות משפחות", שעתידים ישראל להתאבל "משיח בן יוסף שיהרג", ע"פ דעה אחרת בגמרא מודבר ביצר הרע:

וספדה הארץ משפחות משפחות לבד משפחת בית דוד לבד ונשיהם לבד אמרו והלא דברים ק"ו ומה לעתיד לבא שעוסקין בהספד ואין יצר הרע שולט בהם אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד עכשיו שעסוקין בשמחה ויצה"ר שולט בהם על אחת כמה וכמה הא הספידא מאי עבידתיה פליגי בה רבי דוסא ורבנן חד אמר על משיח בן יוסף שנהרג וחד אמר על יצה"ר שנהרג

מסכת סוכה, נ"ב, עמ' א

בהמשך הגמרא מסופר שהקב"ה ישאל את משיח בן דוד איזה בקשה יש לו, והוא יענה שהוא רוצה שיחיה את משיח בן יוסף:

וכיון שראה משיח בן יוסף שנהרג אומר לפניו רבש"ע איני מבקש ממך אלא חיים אומר לו חיים עד שלא אמרת כבר התנבא עליך דוד אביך שנאמר [4] חיים שאל ממך נתתה לו וגו'

סוכה,נ"ב,א

הרמב"ם כותב בספרו ש:"לא יֵדע אדם איך יהיו עד שיהיו"[5] וע"פ דעת רבים משיח בן יוסף הוא משל, גם הרמב"ם בעצמו לא מתייחס למשיח בן יוסף בספרו.[6]רבי סעדיה גאון כתב סאין בהכרח שמשיח בן יוסף יבוא וזה תלוי בעם ישראל,אם ישוב עם ישראל בתשובה יבוא מיד משיח בן דוד, ואם לאו יבוא לפניו משיח בן יוסף[7].

ע"פ שיטת הגר"א, משיח בן יוסף הוא אינו אדם פיזי אלא הוא מכוון אל כל הצדיקים וגדולי ישראל שנהרגו על קידוש ה', ואף מונה בספרו 156 מאפיינים שיהיו במשיח, הגר"א גם כתב שמשיח אינו חייב להיות זכר והוא יכול להיות גם נקבה.

ענינו

ע"פ מדרש תנחומא משיח בן יוסף נמשל לשור, ואילו משיח בן דוד נמשל לחמור[8].

משימתו העיקרית של המשיח בן יוסף יהיה לבשר אודות ביאת משיח בן דוד, והוא יכין את העולם לקראת ביאת משיח, ואף לחלק מן הדעות יבנה את בית המקדש ויקבץ את עם ישראל[9], ולאחר שיבוא משיח בן דוד הוא יהיה מושל תחתיו.

המהר"ל מפראג מסביר שיהודה נמשל למוח שהוא מסמל את שלטון המוחין והדעת, ויוסף שהוא כנגד הלב מסמל את שלטון המידות והרגש, ולכן שניהם הם אבות האומה היהודית, אולם ההנהגה האמיתית שייכת ליהודה משום שהמוח הוא הראשון מבין האיברים, אולם בזמן הגלות שעם ישראל הולך אחרי הלב,יוסף הוא זה שמושל[10].

לכן גם "משיח בן יוסף" הוא מנהיגי ישראל בזמן הגלות, משום שבזמן הגלות עם ישראל הולך אחרי הלב, ובגלל שהלב לא מצליח לגבור על היצר הרע היצר הרע הורגו, אבל משיח בן דוד מסמל את ההנהגה האמיתית והשלימה שאז אומות העולם לא יכולים לעמוד כנגדו.[10]

בתורת החסידות מבואר שבמשיח יהיה התכלכלות של משיח בן יוסף, ע"פ מה שנאמר ביחזקאל [11], שהקב"ה יחבר את "עץ יוסף" ו"עץ יהודה" ויעשה אותם "לעץ אחד", כאשר "דוד עבדי נשיא להם לעולם".[6]

מותו

בגמרא נאמר שמשיח בן יוסף יצא למלחמה כנגד צאצאי עשיו, ובעת המלחמה הוא יהרג ע"י ארמילוס מלך אדום[12], ובכך תתקיים הנבואה:"והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש ודלקו בהם ואכלום ולא יהיה שריד לבית עשו כי ה' דבר."[13]

זהותו

בתקופות שונות הצביעו על כמה שהם המשיח בן יוסף, היו שאמרו שהוא בר כוזיבא (ולכן הרמב"ם לא הביאו, כיון שכבר בא). ובדורות האחרונים אמרו על החוזה מלובלין כי הוא היה משיח בן יוסף, ונפטר באמצע מלחמתו הרוחנית להבאת המשיח, המשותפת עם כמה מצדיקי דורו, ביום תשעה באב.

יש אומרים שזה רבי שלמה מקרלין כאשר נהרג במלחמת נפוליאון[14] - שהיא מלחמת גוג ומגוג על ידי קוזק אחד בשם ארמילוס[15].

חסידיו של אדמו"ר האמצעי אמרו עליו כי העובדה שאמר את מאמרי החסידות שלו בצורה מפורטת ורחבה מעידה כי היה משיח בין יוסף, בעוד שמשיח בן דוד יגלה את פנימיות התורה בלימוד בצורה של ראיה, משיח בן יוסף יפרש אותה[16].

בספר 'יחי המלך המשיח' (לרשד"ב וולפא) מאריך לבאר את ענינו של משיח בן יוסף, ואף מוכיח על פי שיחותיהם של הרבי והרבי הריי"צ, וכן על פי מאורעות שונים שאירעו איתם, אשר משיח בן יוסף בדורנו היה הרבי הריי"צ, ובהמשך אליו ישנו את משיח בן דוד - הוא הרבי.

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. ראה זהר חדש פרשת בלק. וראה בספר עמק המלך וז"ל: נשמת ירבעם פרחה ממנו קודם שחטא, ונסתלקה בנקיות וזכה בה בן בני אביה שנולד בו ביום שמת. וזה שכתב (זכריה י"ב י) והביטו אלי את אשר דקרו וספדו עליו כמספד על היחיד וכו', כי הם הסכימו במיתתו כי היה מורד במלכות בית דוד, ואחר כך יתפלל עליו משיח בן דוד ויחייהו דהי' המשנה האמיתי.
  2. ראה במדרש רבות, במדבר פרשה י"ד, א: לי מנשה, זה משיח שעומד מבניו של מנשה, שנאמר (חהלים ק"ח) לי מנשה, ואפרים מעוז ראשי, זה משוח מלחמה שבא מאפרים שנאמר (דברים) בכור שורו הדר לו, יהודה מחוקקי, זה הנואל הגדול שהוא מבני בניו של דוד.
  3. מדרש תלפיות א' ענף גלגולים.
  4. תהלים כא, ה
  5. משנה תורה, פרק י"ב, הלכות מלכים ומלחמות, סעיף ב'
  6. 6.0 6.1 משיח בן יוסף
  7. אמונות ודעות
  8. במדרש תנחומא (בראשית אות א' דף ז ע"א): משלחי רגל השור זה משיח בן יוסף שנמשל לשור. וחמור זה משיח בן דוד, שנאמר (זכריה ט') עני ורוכב על החמור.
  9. ראו פרקי היכלות רבתי פרק לט, ספר זרובבל, מדרש אגדת משיח (רובם מצוטטים בלקח טוב על פרשת בלק, במדבר כד, יז) וראו גם ברש"י דיבור המתחיל חרשים במסכת סוכה נב, ב.
  10. 10.0 10.1 נצח ישראל, פרק ל"ז
  11. יחזקאל לז
  12. בבלי, מסכת סוכה נ"ב ע"א
  13. עובדיה,י',י"ח
  14. ספר "קדושת אהרן" - קארלין, ועוד. לעומת זאת, ממכתב אדמו"ר הזקן (התמים, חוברת ח') משמע כי בין השנים תקנ"ה - תקנ"ו ביקר בליאזנא.
  15. הרבאי אפשר שור, קובץ "בית אהרן וישראל" - תשנ"א. וכן ב'ומביא גואל' מאת מנחם זיגלבוים.
  16. רשימות דברים עמוד 117