סעודות בבית אדמו"ר הריי"צ

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־10:00, 1 במאי 2024 מאת חב"דפדי פעיל (שיחה | תרומות) (קידוד קישורים, תיקון קישור לפירושונים)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
סעודת מוצאי יום כיפור תשכ"ט בדירת הרבי הריי"צ. נראים (מימין לשמאל): הרב שלמה אהרון קזרנובסקי, הרב שמואל לויטין, הרבי, המזכיר הרב חיים מרדכי אייזיק חודקוב (עומד), מקומו של הרבי הריי"צ, הרש"ג, הרב אליהו ייאכיל סימפסון

בשנות נשיאותו של הרבי הריי"צ, נערכו סעודות השבת ויום טוב עבור משפחת בית הרב וזקני החסידים בדירתו בקומה השנייה של 770. הרבי המשיך את מנהג גם לאחר הסתלקות הרבי הריי"צ, עד עיצומה של שנת תשל"א.

סדר הסעודה[עריכה | עריכת קוד מקור]

לאחר שהשתכן הרבי הריי"צ ב770, הוא סעד את סעודות השבת בסלון דירתו בקומה השנייה של 770. אף על פי שגם בסעודות אלה אמר הרבי הריי"צ שיחות ארוכות, הסעודה לא הייתה במסגרת ההתוועדויות שערך הרבי הריי"צ שגם הן התקיימו שם, אלא כסעודת שבת בהשתתפות המשפחה וזקני החסידים.

הרבי הריי"צ ישב בראש השולחן, כשהרש"ג לימינו והרבי לשמאלו, כשמסביב לשולחן חסידים נוספים. הרבניות ושאר הנשים ישבו בשולחן שהוצב במטבח. הסעודות התקיימו בראש השנה, מוצאי יום כיפור, חג הסוכות, שמיני עצרת ושמחת תורה, ימים ראשונים ואחרונים של חג הפסח, וחג השבועות.

גם לאחר הסתלקות הרבי הריי"צ המשיך סדר זה, כשלפני מקומו של הרבי הריי"צ היו ממשיכים להניח צלחות וסכו"ם, גביע וחלות. פעם נשאל הרבי מדוע סדר ישיבה זה ממשיך כפי שהיה, והרבי השיב כי הדבר מעורר זיכרון על הדברים כפי שהיו לפני הסתלקותו של הרבי הריי"צ[1].

מסופר שבאחד מהפעמים, היה חסר סכו"ם לאחד האנשים, ונתנו לו מהסכו"ם של הרבי הריי"צ, הרבנית נחמה דינה הזדעקה וציוותה שיחזירו מיד את הסכו"ם למקומו של בעלה.

לאחר תפילת שחרית ביום ראשון של פסח תש"י - לאחר הסתלקותו של הרבי הריי"צ, קבל הרבי על כך שכעת כאשר מאפשרים את הכניסה לכולם לא מנצלים את ההזדמנות הזו לאכול את האפיקומן במקום בו ערך הרבי הריי"צ את ליל הסדר קרוב לעשר שנים[2].

הרבי מיעט מאוד בדיבור, ובעיקר השיב על שאלות ששאלו אותו, ורוב הזמן הסתכל על מקומו המוכן של הרבי הריי"צ. לעיתים הורה הרבי למישהו לספר סיפור או לנגן ניגון. הבחורים היו נוהגים לבקש מהרש"ג שישאל את הרבי שאלות מסויימות.

סעודה בדירת הרבי הריי"צ. נראים (מימין לשמאל): הרב מאיר הארליג, הרב חיים מרדכי אייזיק חדקוב, הרבי.

הרבי היה נכנס לסעודה כרבע שעה עד עשרים דקות לאחרי שנגמרה התפילה. בליל הסדר היו פותחים את הדלת לאחר שהרבי היה נכנס על מנת לאפשר לבחורים ולחסידים להיכנס. בשנת תשכ"ז בעקבות הלחץ בליל הסדר הראשון של פסח שגרם לקריסת השולחן, הודיעו כי יתאפשר להיכנס רק אחרי ברכת המזון, לפני אמירת שפוך חמתך[3]. בשנת תשכ"ט, בעקבות לחץ גדול שנגרם כתוצאה מהקהל הרב ששהה במקום, הורה הרבי כי תמימים לא יורשו יותר להשתתף יותר בסעודות כלל, אמנם בעקבות דברי הרבנית חיה מושקא אישר הרבי לתלמידי הקבוצה בלבד להיות נוכחים במקום. בליל הסדר בשנת תש"ל, האחרון שהתקיים במקום, אמר הרבי שהיות ו'שומר הפתח' לא נמצא יאפשרו לכולם להיכנס.

במוצאי יום הכיפורים תשכ"ט ר' חיים ברוך הלברשטאם צילם את הרבי (התמונה שצילם מופיעה בערך זה) אך בהמשך הסעודה שלח הרבי שליח עם מסר לר' חיים ברוך שהצילום למטה (בזאל הגדול) מספיק[4].

בנוסף לסעודות אלו, בי"ט כסלו, פורים וי"ב תמוז, התקיימה במקום התוועדות קצרה בהשתתפות הרבי, קומץ חסידים ובית רבי לפני ההתוועדות של הרבי, בה ניגנו ניגון ומישהו סיפר דבר מה, אך הרבי לא נהג לדבר בהתוועדויות אלו. התוועדויות אלו היוו מעין המשך להתוועדויותיו של הרבי הריי"צ שהתקיימו בימים אלה. התוועדויות אלו לא היו ידועות בין החסידים, ואלו לא השתתפו בהם.

הרבי הפסיק את מנהג זה בשנת תשל"א, לאחר פטירתה של הרבנית נחמה דינה רעייתו של הרבי הריי"צ בעשרה בטבת באותה שנה. בעקבות כך, בוטלו גם מעמד בו אמר הרבי ביאורים בקטעים בהגדה של פסח לאחר ליל הסדר[5], ומאמר מתן תורה אותו היה אומר הרבי בשעת לפנות בוקר לאחר שאמר את תיקון ליל שבועות בחדרו, אליו ירד לאחר הסעודה.

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. המלך במסיבו חלק א' עמוד קמז
  2. תורת מנחם תש"י, עמוד 22
  3. דרך תמים (עלון) גליון ד' עמוד 36
  4. מענדי קורטס, "הרבנית העניקה לי הרגשה של אמא" ראיון עם ר' חיים ברוך הלברשטאם כפר חב"ד, גליון 2045, עמ' 28.
  5. אם כי בשנת תשל"א באחת ההתוועדויות שלאחר ליל הסדר אמר הרי כמה ביאורי קטעים בהגדה כהשלמה למה שלא אמר בליל הסדר