לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "אדמו"ר הריי"צ " ב־"אדמו"ר הריי"צ ")
 
(23 גרסאות ביניים של 16 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 2: שורה 2:
[[קובץ:לאלתר לגאולה1.jpg|שמאל|ממוזער|250px|המדבקה "לאלתר לגאולה"]]
[[קובץ:לאלתר לגאולה1.jpg|שמאל|ממוזער|250px|המדבקה "לאלתר לגאולה"]]
[[קובץ:הרבי חותם לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אגרת של [[הרבי]] משנת [[תש"ד]] בה חותם "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" כפי שנהג בשנים ההם]]
[[קובץ:הרבי חותם לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אגרת של [[הרבי]] משנת [[תש"ד]] בה חותם "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" כפי שנהג בשנים ההם]]
'''לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה''' פירושו: מיד לתשובה (לעשית תשובה) ומיד ל[[גאולה]].
'''לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה''' הוא פתגם שטבע [[הרבי הריי"צ]] בשנת [[תש"א]] והורה לפרסמו, שתרגומו המילולי הוא: מיד ל[[תשובה]] (לעשיית תשובה) ומיד ל{{ה|גאולה}} - שעל ידי התעוררות לתשובה תזורז [[ביאת המשיח]] והגאולה.  


==פעולת הפרסום==
==פעולת הפרסום==
משפט זה כתב [[אדמו"ר הריי"צ]] לראשונה ב[[קול קורא]] הראשון שהדפיס ויצא בערב [[ראש חודש]] [[סיון]] [[תש"א]]{{הערת שוליים|1=נדפסה ב[[אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31601&st=&pgnum=435 חלק ה' אגרת א'תמז].}} בו עורר את עם ישראל לעשיית תשובה לזירוז הגאולה.
משפט זה כתב [[אדמו"ר הריי"צ]] לראשונה ב[[קול קורא]] הראשון שהדפיס ויצא בערב [[ראש חודש]] [[סיון]] [[תש"א]]{{הערה|1=נדפסה ב[[אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31601&st=&pgnum=435 חלק ה' אגרת א'תמז].}} בו עורר את עם ישראל לעשיית תשובה לזירוז הגאולה.


הרבי הריי"ץ פרסם עוד שלושה "קול קורא" במשך ארבעה חודשים. הם פורסמו בעיתונים 'מארגן זשורנאל', 'טעג' וכן בירחון '[[הקריאה והקדושה]]' ועוד.
הרבי הריי"צ פרסם עוד שלושה "קול קורא" במשך ארבעה חודשים. הם פורסמו בעיתונים '[[מארגן זשורנאל]]', 'טעג' וכן בירחון '[[הקריאה והקדושה]]' ועוד.


בהרבה מאד מאגרות הקודש שכתב [[אדמו"ר הריי"צ]] לאחר תאריך זה, היה זה תוכן האגרת, וכך גם סיים את מכתביו עם המשפט "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה".  
בהרבה מאד מאגרות הקודש שכתב [[אדמו"ר הריי"צ]] לאחר תאריך זה, היה זה תוכן האגרת, וכך גם סיים את מכתביו עם המשפט "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה".  


במסגרת פעולה זאת נוסד הארגון [[מחנה ישראל]].
במסגרת פעולה זאת נוסד הארגון [[מחנה ישראל]] שמטרתו: "לפרסם האמת אשר לאלתר לתשובה – לאלתר לגאולה שלימה על ידי משיח צדקנו".


[[הרבי]] הדפיס את החלק השני של המשפט "לאלתר לגאולה", על מדבקה וחלקה לבחורים על מנת להדביקם ברחבי [[ניו יורק]], יש מספרים שאף הרבי עצמו הדביק מדבקות אלו{{הערה|נדפס ספר "צדיק למלך" חלק ד' עמ' 152}}.
פעולות רבות נעשו להפיץ את קריאת "לאלתר לגאולה" כהפקת פרסומות כמדבקות, עריכת הרצאות ואירועים בנושא, ועוד.
 
יש מספרים שאף הרבי עצמו הדביק את מדבקות "לאלתר לגאולה"{{הערה|נדפס ספר "צדיק למלך" חלק ד' עמ' 152}}. הרבי גילה יחס חיבה מיוחד לבחור מאיר רייץ' שהדביק מדבקות אלו ונלקח למאסר על כך ידי המשטרה{{הערה|מחשד שהוא פועל לטובת יפן שהייתה אז שותפה של [[גרמניה]] ב[[מלחמת העולם השנייה]] כשארצות הברית עמדה עימם בקשרי מלחמה}} ולאחר ששוחרר בהשתדלות גדולה וחזר ל[[770]] חיכה לו הרבי על המדריגות שבכניסה ל770 ונישקו על שני לחייו{{הערה|על פי מה שסיפר הרב [[נחמן שפירא]] בהתוועדות [[סיום הרמב"ם|סיום הלכות ברמב"ם]] [[ג' תמוז]] [[תשנ"ב]] ב770 ממה ששמע מבעל המעשה כמה ימים קודם לכן - [https://drive.google.com/file/d/1T2cLV2lAkwqUQP6gZPY81wZD0wTep99h/view?usp=sharing ואביטה נפלאות לחודש סיון תשפ"ב] (דקה 42:44 ואילך).}}. 
 
חסידים עסקו רבות בפרסום ההוראה וצירפו אותה למכתבים וכדומה, ואפילו ב[[כתובה]], שכל הוספה בה כרוכה בדיוקים הלכתיים, היו שהוסיפו בה את הקריאה{{הערה|1=[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/05/31-05-2021-15-58-29-%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%92%D7%A2%D7%A8%D7%9C%D7%99%D7%A6%D7%A7%D7%99-%D7%A4%D7%95%D7%A4%D7%A8-%D7%99%D7%91-%D7%A1%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%AA%D7%A9%D7%A4%D7%90.pdf ראו לדוגמא תצלום מכתובת הרב משה אליהו גרליצקי], תשורה גרליצקי תשפ"א עמוד 157.}}. הרבי עצמו היה לסמל ודוגמא בנושא כשבכל מכתביו מהשנים [[תש"ב]] - [[תש"ז]] נחתמים בקריאה זו.


==מטרת הפרסום==
==מטרת הפרסום==
במכתב מ[[ראש חודש]] [[סיון]] [[תש"ב]], הבהיר הרבי הריי"צ את מטרת פרסום הכרוזים:
במכתב מ[[ראש חודש]] [[סיון]] [[תש"ב]], הבהיר [[הרבי הריי"צ]] את מטרת פרסום הכרוזים:
{{ציטוט|תוכן=מטרת הכרוזים להודיע:
{{ציטוט|תוכן=מטרת הכרוזים להודיע:
א. כי הזמן הוא ערב הגאולה השלימה המיועדה על ידי הנביאים הקדושים.
א. כי הזמן הוא ערב הגאולה השלימה המיועדה על ידי הנביאים הקדושים.
{{ש}}ב. הגאולה על ידי משיח צדקנו הבא בקוב ממש.
{{ש}}ב. הגאולה על ידי משיח צדקנו הבא בקרוב ממש.
{{ש}}ג. הצרות והיסורים חבלי משיח המה.
{{ש}}ג. הצרות והיסורים חבלי משיח המה.
{{ש}}ד. הגאולה השלמה היא על ידי תשובה כמאמרם, אין ישראל נגאלין אלא בתשובה.
{{ש}}ד. הגאולה השלמה היא על ידי תשובה כמאמרם, אין ישראל נגאלין אלא בתשובה.
שורה 27: שורה 31:


==קיום ההכרזה==
==קיום ההכרזה==
הרב [[ניסן טלושקין]] שנכנס ליחידות אצל [[אדמו"ר הריי"צ]] ב[[ערב ראש השנה]] תש"ג, שאל את הרבי למה כוונתו בהקריאה והקדושה על דבר המשיח. הרבי ענה לו ש"גאולה לא תהא פתאומית ותבוא כמו "צמיחה"  - את צמח דוד עבדך, ומקווה שבשנה הבאה תהא ראשית צמיחת משיח"{{הערה|היכל הבעש"ט, גיליון מ"ד, עמ' שנ"א.}}.
שנים רבות לאחר מכן, המשיך הרבי לדבר על כך ש[[קץ]] זה עדיין קיים וגם אם עדיין הגאולה לא הגיעה, הכרזה זו עומדת בתוקפה:  
שנים רבות לאחר מכן, המשיך הרבי לדבר על כך ש[[קץ]] זה עדיין קיים וגם אם עדיין הגאולה לא הגיעה, הכרזה זו עומדת בתוקפה:  
{{ציטוט|תוכן="לאלתר לגאולה" פירושו - תיכף ומיד ממש, ופשיטא, שזו היתה כוונתו של נשיא דורנו בהכריזו בשעתו "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה", אלא שבעוונותינו הרבים לא זכינו לכך...
{{ציטוט|תוכן="לאלתר לגאולה" פירושו - תיכף ומיד ממש, ופשיטא, שזו הייתה כוונתו של נשיא דורנו בהכריזו בשעתו "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה", אלא שבעוונותינו הרבים לא זכינו לכך...


ולכן, גם לאחרי שעברה שנה שלמה מאז שהכריז נשיא דורנו "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" ועדיין לא בא - המשיך להכריז ולפרסם שצריך להיות "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה", וכן המשיך והכריז לאחרי שעברו כמה שנים, ובהדגשה - "לאלתר" ממש!
ולכן, גם לאחרי שעברה שנה שלמה מאז שהכריז נשיא דורנו "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" ועדיין לא בא - המשיך להכריז ולפרסם שצריך להיות "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה", וכן המשיך והכריז לאחרי שעברו כמה שנים, ובהדגשה - "לאלתר" ממש!
שורה 34: שורה 40:
וכמו כן בימים אלו - מכריזים "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה", "משיח נאו", תיכף ומיד ממש!|מקור=שבת פרשת פינחס תשמ"ה, התוועדויות [[תשמ"ה]] כרך ה, עמ' 2617|מרכאות=כן}}
וכמו כן בימים אלו - מכריזים "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה", "משיח נאו", תיכף ומיד ממש!|מקור=שבת פרשת פינחס תשמ"ה, התוועדויות [[תשמ"ה]] כרך ה, עמ' 2617|מרכאות=כן}}


על דורנו העיד הרבי{{הערה|שיחת שבת פרשת בלק ה'תשנ"א, סעיף ז'}} כי כבר בני ישראל עשו תשובה ועל כן [[סיום עבודת הגלות|הסתיימה עבודת הגלות]].
על דורנו העיד הרבי{{הערה|שיחת שבת פרשת בלק ה'תנש"א, סעיף ז'}} כי כבר בני ישראל עשו תשובה ועל כן [[סיום עבודת הגלות|הסתיימה עבודת הגלות]].
 
==ראו גם==
*[[הקריאה והקדושה]]
*[[פרסום גאולה ומשיח]]


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*הקול קורא בתרגום ללשון הקודש בתוספת מאמרים - [https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=forums&srcid=MTI2NTQzNTc4NDc5OTkzMTEyODcBMDI4NDM4MTQxNjQ0OTkzODA3OTEBUkpkUTRkN2dZYkFKATAuMQEBdjI חלק א'], [http://www.chabad.info/images/notimage/55020_he_3.pdf חלק ב'], [http://www.chabad.info/images/notimage/55020_he_4.pdf חלק ג'], [http://www.chabad.info/images/notimage/55020_he_1.pdf חלק ד'] - {{PDF}} בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]]  
*הקול קורא בתרגום ללשון הקודש בתוספת מאמרים - [https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=forums&srcid=MTI2NTQzNTc4NDc5OTkzMTEyODcBMDI4NDM4MTQxNjQ0OTkzODA3OTEBUkpkUTRkN2dZYkFKATAuMQEBdjI חלק א'], [http://www.chabad.info/images/notimage/55020_he_3.pdf חלק ב'], [http://www.chabad.info/images/notimage/55020_he_4.pdf חלק ג'], [http://www.chabad.info/images/notimage/55020_he_1.pdf חלק ד'] - {{PDF}} בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]]  
*[[שניאור ברגר]], '''[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2014/6/12/896807629174.html חֵרְפוּ עִקְּבוֹת מְשִׁיחֶךָ]''' - פרשת ההתנגדות להכרזתו של [[אדמו"ר הריי"צ]], בתוך [[שבועון בית משיח]] {{בית משיח}} ט"ו סיון [[תשע"ד]] (12.06.2014)
*[[שניאור ברגר]], '''[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2014/6/12/896807629174.html חֵרְפוּ עִקְּבוֹת מְשִׁיחֶךָ]''' - פרשת ההתנגדות להכרזתו של [[אדמו"ר הריי"צ]], בתוך [[שבועון בית משיח]] {{בית משיח}} ט"ו [[סיוון]] [[תשע"ד]] (12.06.2014)
*[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/84329_he_1.pdf לאלתר לגאולה - הקריאה שהסעירה את העולם היהודי] בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]]
*[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/84329_he_1.pdf לאלתר לגאולה - הקריאה שהסעירה את העולם היהודי] בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]]


{{שואה}}
{{גאולה ומשיח}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{תבנית:גאולה ומשיח}}
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:פתגמים]]
[[קטגוריה:פתגמים]]
[[קטגוריה:גאולה ומשיח בזמן הגלות]]
[[קטגוריה:גאולה ומשיח בזמן הגלות]]
[[קטגוריה:שואה]]

גרסה אחרונה מ־00:20, 4 בספטמבר 2024

צילום ה"קול קורא" מתוך ירחון הקריאה והקדושה מס' 9
המדבקה "לאלתר לגאולה"
אגרת של הרבי משנת תש"ד בה חותם "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" כפי שנהג בשנים ההם

לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה הוא פתגם שטבע הרבי הריי"צ בשנת תש"א והורה לפרסמו, שתרגומו המילולי הוא: מיד לתשובה (לעשיית תשובה) ומיד לגאולה - שעל ידי התעוררות לתשובה תזורז ביאת המשיח והגאולה.

פעולת הפרסום[עריכה | עריכת קוד מקור]

משפט זה כתב אדמו"ר הריי"צ לראשונה בקול קורא הראשון שהדפיס ויצא בערב ראש חודש סיון תש"א[1] בו עורר את עם ישראל לעשיית תשובה לזירוז הגאולה.

הרבי הריי"צ פרסם עוד שלושה "קול קורא" במשך ארבעה חודשים. הם פורסמו בעיתונים 'מארגן זשורנאל', 'טעג' וכן בירחון 'הקריאה והקדושה' ועוד.

בהרבה מאד מאגרות הקודש שכתב אדמו"ר הריי"צ לאחר תאריך זה, היה זה תוכן האגרת, וכך גם סיים את מכתביו עם המשפט "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה".

במסגרת פעולה זאת נוסד הארגון מחנה ישראל שמטרתו: "לפרסם האמת אשר לאלתר לתשובה – לאלתר לגאולה שלימה על ידי משיח צדקנו".

פעולות רבות נעשו להפיץ את קריאת "לאלתר לגאולה" כהפקת פרסומות כמדבקות, עריכת הרצאות ואירועים בנושא, ועוד.

יש מספרים שאף הרבי עצמו הדביק את מדבקות "לאלתר לגאולה"[2]. הרבי גילה יחס חיבה מיוחד לבחור מאיר רייץ' שהדביק מדבקות אלו ונלקח למאסר על כך ידי המשטרה[3] ולאחר ששוחרר בהשתדלות גדולה וחזר ל770 חיכה לו הרבי על המדריגות שבכניסה ל770 ונישקו על שני לחייו[4].

חסידים עסקו רבות בפרסום ההוראה וצירפו אותה למכתבים וכדומה, ואפילו בכתובה, שכל הוספה בה כרוכה בדיוקים הלכתיים, היו שהוסיפו בה את הקריאה[5]. הרבי עצמו היה לסמל ודוגמא בנושא כשבכל מכתביו מהשנים תש"ב - תש"ז נחתמים בקריאה זו.

מטרת הפרסום[עריכה | עריכת קוד מקור]

במכתב מראש חודש סיון תש"ב, הבהיר הרבי הריי"צ את מטרת פרסום הכרוזים:

מטרת הכרוזים להודיע: א. כי הזמן הוא ערב הגאולה השלימה המיועדה על ידי הנביאים הקדושים.
ב. הגאולה על ידי משיח צדקנו הבא בקרוב ממש.
ג. הצרות והיסורים חבלי משיח המה.
ד. הגאולה השלמה היא על ידי תשובה כמאמרם, אין ישראל נגאלין אלא בתשובה.
ה. חבלי משיח הם הוראה מן השמים על התשובה
ו. בכח התשובה להקל את חבלי משיח.
ז. לידע נאמנה, אשר כל האומרים וכותבים, אשר הזמן אינו אלא כדרך הרגיל בזמני מלחמות, הם כופרים בגאולת ישראל בכלל, ובגאולה על ידי משיח צדקנו בפרט, והם שלוחי הבעל-דבר להדיח את ישראל מד' ומתורתו בהטחות ישועות ונחמות של שקר אחר כלות המלחמה

קיום ההכרזה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב ניסן טלושקין שנכנס ליחידות אצל אדמו"ר הריי"צ בערב ראש השנה תש"ג, שאל את הרבי למה כוונתו בהקריאה והקדושה על דבר המשיח. הרבי ענה לו ש"גאולה לא תהא פתאומית ותבוא כמו "צמיחה" - את צמח דוד עבדך, ומקווה שבשנה הבאה תהא ראשית צמיחת משיח"[6].

שנים רבות לאחר מכן, המשיך הרבי לדבר על כך שקץ זה עדיין קיים וגם אם עדיין הגאולה לא הגיעה, הכרזה זו עומדת בתוקפה:

"לאלתר לגאולה" פירושו - תיכף ומיד ממש, ופשיטא, שזו הייתה כוונתו של נשיא דורנו בהכריזו בשעתו "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה", אלא שבעוונותינו הרבים לא זכינו לכך...

ולכן, גם לאחרי שעברה שנה שלמה מאז שהכריז נשיא דורנו "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" ועדיין לא בא - המשיך להכריז ולפרסם שצריך להיות "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה", וכן המשיך והכריז לאחרי שעברו כמה שנים, ובהדגשה - "לאלתר" ממש!

וכמו כן בימים אלו - מכריזים "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה", "משיח נאו", תיכף ומיד ממש!

שבת פרשת פינחס תשמ"ה, התוועדויות תשמ"ה כרך ה, עמ' 2617

על דורנו העיד הרבי[7] כי כבר בני ישראל עשו תשובה ועל כן הסתיימה עבודת הגלות.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]



הערות שוליים

  1. נדפסה באגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק ה' אגרת א'תמז.
  2. נדפס ספר "צדיק למלך" חלק ד' עמ' 152
  3. מחשד שהוא פועל לטובת יפן שהייתה אז שותפה של גרמניה במלחמת העולם השנייה כשארצות הברית עמדה עימם בקשרי מלחמה
  4. על פי מה שסיפר הרב נחמן שפירא בהתוועדות סיום הלכות ברמב"ם ג' תמוז תשנ"ב ב770 ממה ששמע מבעל המעשה כמה ימים קודם לכן - ואביטה נפלאות לחודש סיון תשפ"ב (דקה 42:44 ואילך).
  5. ראו לדוגמא תצלום מכתובת הרב משה אליהו גרליצקי, תשורה גרליצקי תשפ"א עמוד 157.
  6. היכל הבעש"ט, גיליון מ"ד, עמ' שנ"א.
  7. שיחת שבת פרשת בלק ה'תנש"א, סעיף ז'