חמורו של משיח: הבדלים בין גרסאות בדף
שמואל חיים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) |
||
שורה 12: | שורה 12: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אמר רבי אלכסנדרי ריב"ל רמי כתיב וארו עם ענני שמיא כבר אינש אתה וכתיב עני ורוכב על חמור זכו עם ענני שמיא לא זכו, עני רוכב על חמור|מקור=סנהדרין, צ"ח, א}}. | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אמר רבי אלכסנדרי ריב"ל רמי כתיב וארו עם ענני שמיא כבר אינש אתה וכתיב עני ורוכב על חמור זכו עם ענני שמיא לא זכו, עני רוכב על חמור|מקור=סנהדרין, צ"ח, א}}. | ||
בהמשך הגמרא נאמר שהמלך "שבור" אמר לשמואל שאם המשיח יבוא בחמור אז הוא יתן לו [[סוס]] משובח, בתגובה ענה לו [[שמואל]] ש"האם יש לך חמור בן מאה גוונים, כמו שיש למשיח?". | בהמשך הגמרא נאמר שהמלך "שבור" אמר לשמואל שאם המשיח יבוא בחמור אז הוא יתן לו [[סוס]] משובח, בתגובה ענה לו [[שמואל]] ש"האם יש לך חמור בן מאה גוונים, כמו שיש למשיח?". | ||
== | ==עניינו== | ||
[[רש"י]] מפרש ש"רוכב על חמור" זה מסמל על מידת הענווה של [[מלך המשיח]] {{הערה|בספר זכריה}}, ומפרשים רבים פרשו גם שהחמור הכוונה למידת ה[[ענווה]] {{הערה|בספר דניאל}}. | [[רש"י]] מפרש ש"רוכב על חמור" זה מסמל על מידת הענווה של [[מלך המשיח]] {{הערה|בספר זכריה}}, ומפרשים רבים פרשו גם שהחמור הכוונה למידת ה[[ענווה]] {{הערה|בספר דניאל}}.יש שפרשו ש"רוכב על חמור", פירושו שיבוא בהיסח הדעת, כיון שהדור אינו ראוי למשיח, והשטן יעכב ביאתו. ולכן מסיח את דעתו של השטן, ובא על חמור, שהשטן אינו חושב שראוי למשיח לבוא על החמור, אלא על סוס. | ||
יש שפרשו ש"רוכב על חמור", פירושו שיבוא בהיסח הדעת, כיון שהדור אינו ראוי למשיח, והשטן יעכב ביאתו. ולכן מסיח את דעתו של השטן, ובא על חמור, שהשטן אינו חושב שראוי למשיח לבוא על החמור, אלא על סוס. | |||
[[הש"ך]] פירש{{הערה|ש"ך על התורה, פרשת כי תצא}} שהחמור הכוונה היא של לומדי התורה, ש[[מלך המשיח]] יבוא בזכות לומדי התורה. | |||
==עניינו== | ==עניינו== |
גרסה מ־14:40, 6 בינואר 2021
חמורו של משיח זה החמור שאיתו יבוא מלך המשיח, אם הוא יבוא "בעיתה".
מקורו
חמורו של משיח נזכר לראשונה בספר זכריה, שם כתוב שמלך המשיח יבוא רכוב על חמור:
גילי מאד בת ציון הריעי בת ירושלים הנה מלכך יבוא לך צדיק ונושע הוא עני ורוכב על חמור ועל עיר בן אתונות
— זכריה, ט, ט
וחמור זה הוא החמור עליו רכבו אברהם ומשה ע"פ פירוש רש"י על הפסוק:"ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור" [1] שחומר זה הוא החמור עליו רכב אברהם ושעליו ירכב מלך המשיח.
לעומת זאת בספר דניאל [2] נאמר "וארו עם עני שמיא כבר אנש אתה". כלומר, שמלך המשיח יתגלה על עננים.
במסכת סנהדרין[3] מסופר שרבי יהושע בן לוי שאל שאיך זה יתכן שמצד אחד כתוב בדניאל שמשיח יבוא על ענני שמיא ומצד שני כתוב בזכריה שהוא יבוא על חמור,ותירצו לו שעם המשיח יבוא לפני הזמן שלו "זכו" - בזכות מעשי ישראל, אז הוא יבוא על ענני שמיא ואם הוא יבוא "בעיתה" בזמנו אז יבוא רוכב על חמור:
אמר רבי אלכסנדרי ריב"ל רמי כתיב וארו עם ענני שמיא כבר אינש אתה וכתיב עני ורוכב על חמור זכו עם ענני שמיא לא זכו, עני רוכב על חמור
— סנהדרין, צ"ח, א
.
בהמשך הגמרא נאמר שהמלך "שבור" אמר לשמואל שאם המשיח יבוא בחמור אז הוא יתן לו סוס משובח, בתגובה ענה לו שמואל ש"האם יש לך חמור בן מאה גוונים, כמו שיש למשיח?".
עניינו
רש"י מפרש ש"רוכב על חמור" זה מסמל על מידת הענווה של מלך המשיח [4], ומפרשים רבים פרשו גם שהחמור הכוונה למידת הענווה [5].יש שפרשו ש"רוכב על חמור", פירושו שיבוא בהיסח הדעת, כיון שהדור אינו ראוי למשיח, והשטן יעכב ביאתו. ולכן מסיח את דעתו של השטן, ובא על חמור, שהשטן אינו חושב שראוי למשיח לבוא על החמור, אלא על סוס.
הש"ך פירש[6] שהחמור הכוונה היא של לומדי התורה, שמלך המשיח יבוא בזכות לומדי התורה.
עניינו
חמורו של אברהם ומשה
במדרש כתוב שהחמור עליו ירכב מלך המשיח הוא החמור אשר חבש אברהם אבינו לעקידת יצחק בנו.
בתורת החסידות
הרבי מבאר בשיחה [7] את עניינו של "החמור של מלך המשיח", בשיחה מביא הרבי את דברי רש"י ומקשה עליהם כמה קושיות, מדוע באמת לקח משה רבינו עבור אשתו וילדיו דווקא את החמור המיוחד של אברהם ולא סתם סוס או גמל? ומדוע אינו מביא מה שנאמר במדרש שהוא החמור שנברא בין השמשות? הרבי מבאר, שמשה לקח את החמור למצרים, כיון שלחמור זה יש תפקיד מכריע בתהליך הבאת הגאולה ולכן הביא את המדרש שהוא החמור עליו יתגלה מלך המשיח.
בתחילה סירב משה רבינו לקחת על עצמו את תפקיד גאולתן של בני ישראל ממצרים, וטען בפני ה' שאינו מוכשר וראוי לכך, וכי "שלח נא ביד תשלח", שלח ביד משיח צדקנו, תשובתו של ה' לכך נרמזת בהגעת משה עם החמור. לומר שאין הגאולה ממצרים והגאולה העתידה – שתי גאולות נפרדות, אלא הם תהליך מתמשך אחד, של הגאולה השלימה, וזה שחשב משה שאינו ראוי לכך, גם תשובה לזה נרמז בשליחתו עם חמורו של מלך המשיח, שהרי החמור מסמל על מידת הענווה של המשיח. ובזה מרמז ה' למשה שדווקא מצד ביטולו, ראוי הוא להיות מושיען של ישראל.
אצל אברהם נאמר ש"חבש את החמור", אצל משה "וירכיבם על החמור", ואצל משיח כתוב "שעתיד להתגלות עליו". שינויים אלו מצביעים על שלשה שלבי ודרגות בהמשכת קדושה בעולם, בתקופות של אברהם, משה ומשיח.
חמור זה, מרמז על חומריות הגוף והעולם. וזה הקשר בין הגאולה לחמור, כי תוכנה של הגאולה הוא לגלות את אור ה' וע"י לזכך ולבטל את החומר.
קישורים חיצוניים
- חמורו של משיח שלימות שיעבוד החומר לקדושה על-ידי משיח. שיחה של הרבי. התקשרות גיליון 1013
- הרב מנחם ברוד, מלך רוכב על חמור האם באמת יופיע המשיח כשהוא רכוב על חמור לבן? באתר צעירי חב"ד
- הרב שניאור אשכנזי, חמורו של משיח באתר בית חב"ד
- חמור בן 5000 שנה ויותר