כינור של ימות המשיח ועולם הבא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
שורה 30: שורה 30:
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*'''[http://torashageula.org/%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%95_%D7%A9%D7%9C_%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97 כינורו של משיח]''' ערך תורני מפורט באתר [[תורת הגאולה (אתר)|תורת הגאולה]]
*'''[http://torashageula.org/%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%95_%D7%A9%D7%9C_%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97 כינורו של משיח]''' ערך תורני מפורט באתר [[תורת הגאולה (אתר)|תורת הגאולה]]
{{גאולה ומשיח}}{{הערות שוליים}}
{{גאולה ומשיח}}
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]

גרסה אחרונה מ־05:03, 7 בנובמבר 2024

כינור של ימות המשיח הוא כינור מיוחד שיהיה בימות המשיח ובו שמונה נימין-מיתרים. כינור של עולם הבא הוא כינור מיוחד שיהיה בעולם הבא ובו יהיו עשרה נימין-מיתרים.

המקור[עריכה | עריכת קוד מקור]

הגמרא מתארת את הכינור המיוחד שיהיה בימות המשיח ובעולם הבא:

תניא, רבי יהודה אומר, כנור של מקדש של שבעת נימין היה, שנאמר[1] שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ, אל תיקרי שובע אלא שבע, ושל ימות המשיח שמונה, שנאמר[2] לַמְנַצֵּחַ עַל הַשְּׁמִינִית, על נימא שמינית, של עולם הבא עשר[3], שנאמר[4] עֲ‍לֵי עָשׂוֹר וַעֲלֵי נָבֶל עֲלֵי הִגָּיוֹן בְּכִנּוֹר, ואומר[5] הוֹדוּ לַה' בְּכִנּוֹר בְּנֵבֶל עָשׂוֹר זַמְּרוּ לוֹ, שִׁירוּ לוֹ שִׁיר חָדָשׁ".

תלמוד בבלי, מסכת ערכין, דף י"ג עמוד ב[6]

טעם הפנימי למספר הנימין[עריכה | עריכת קוד מקור]

שבע נימין[עריכה | עריכת קוד מקור]

הסיבה לכך שכנור בית המקדש עשוי משבעה נימין היא, כי מספר שבע היא השלימות של (ז' ימי) עולם,[7] שהבירור שלו היא על ידי "שבע כתות של צדיקים" (על ידי השבע מידות ואופנים בעבודת ה')[8].

שמונה נימין[עריכה | עריכת קוד מקור]

לעתיד לבוא יוסיפו נימה שמינית, אף ששבעת הנימין הקיימים יישארו, כדי לסמל ולהורות שגילוי האלקות המאיר בגאולה הוא אמנם נעלה מהעולם אך חודר ותלבש בתוך העולם[9].

המהרש"א[10] מבאר על דרך הפשט, שהוספת הנימה בכינור לעתיד לבוא היא על השמחה שתהיה לעתיד לבוא מביטול שיעבוד מלכויות.

על פי חסידות, כינור זה רומז לספירת הבינה, שבה מאיר גילוי בחינת עתיק[11], ובמקומות מסויימים מבואר שרומז על בחינת בינה שבמלכות[12]. ובמקום אחר מבואר שרומז על דרגה גבוהה בשם הוי' - הוי' דלעילא, שהיא למעלה משבעה דרגות קודמות בשם הוי'[13], שבכללות הכוונה לאור הסובב כל עלמין[14].

עשרה נימין[עריכה | עריכת קוד מקור]

בעולם הבא (הכוונה בעולם הבא כאן היא לתקופה מאוחרת בימות המשיח[15]), לכינור יהיה עשרה נימין.

המהרש"א[16] מבאר, שזה שהכינור בעולם הבא יהיה בעל עשרה נימין, קשור זה עם מה שעולם הבא נברא ביו"ד.

על פי חסידות, כינור של עשרה נימין רומז על גילוי כל עשר הספירות, כולל ספירת הכתר (היינו גילוי כח"ב)[17]. ועד לעצם פנימיות עתיק[18]. ובמקומות נוספים מבואר שהוא מורה על גילוי עצמות אור אין סוף[19].

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. תהילים טז, יא.
  2. תהילים יב, א.
  3. ובתוספתא ובמדרש שם: "לעתיד לבוא עשר".
  4. תהילים צב, ד.
  5. תהילים לג, ב-ג (בדילוג).
  6. ועל דרך זה בתוספתא ערכין פרק ב' ה"ז. מדרש במדבר רבה טו, ח.
  7. לקו"ת תזריע (כא,ד).
  8. באתי לגני תשכ"ט סי"ב, ומבאר שם שלכן מביא הצ"צ ענין הכנור בהמשך להז' כתות.
  9. לקו"ש חי"ז שמיני שיחה א ס"ה.
  10. ערכין שם. וכן כתב בילקוט מעם לועז תהילים יב, א.
  11. ראה אור התורה (שמות, א, ע' פה). ועוד.
  12. מאמר דיבור המחיל קטונתי ה'תשל"ז.
  13. המשך תער"ב עמוד א'רי. וראה באור התורה כי תשא ע' שיב, שהוא הארת שם הוי' דרך הבינה, ולא דרך המידות כבזמן המקדש.
  14. המשך תער"ב עמוד א'רצג.
  15. התוועדויות תשמ"ג ח"ג ע' 1276.
  16. חולין שם
  17. אור התורה וארא ע' קסא. ראה, ע' תרסא. דברים ע' תרנב
  18. אור התורה שמות שם.
  19. המשך תער"ב ע' א'רצג. וראה אור התורה בשלח ע' קלב שכינור של עשרה נימין הוא העליה בכח"ב שבעצמות. ובאור התורה כי תשא ע' שא: אור אין סוף שבפנימיות הכתר.