פסח שני: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 1,076 בתים ,  19 במאי 2016
שורה 11: שורה 11:
ב. פסח שני הוא המשך ועליה בעניינו של '[[פסח|פסח ראשון]]'. פסח ראשון עניינו קפיצה ודילוג "וּפָסַח ה'עַל הַפֶּתַח"{{הערה|שם=שמות כב, יג.|שמות כב, יג.}}, פסח שני עניינו דילוג וקפיצה נעלים יותר באין ערוך לדילוג והקפיצה של פסח ראשון.
ב. פסח שני הוא המשך ועליה בעניינו של '[[פסח|פסח ראשון]]'. פסח ראשון עניינו קפיצה ודילוג "וּפָסַח ה'עַל הַפֶּתַח"{{הערה|שם=שמות כב, יג.|שמות כב, יג.}}, פסח שני עניינו דילוג וקפיצה נעלים יותר באין ערוך לדילוג והקפיצה של פסח ראשון.


שני עניינים אלו למרות שנראים כסותרים (לביאור הא' פסח שני הוא למי שלא קיים הפסח, לביאור הב' עניינו עליה '''לאחרי''' קיום פסח ראשון) באמת שייכים זה לזה, פסח שני להיותו בדרגה גבוהה מאוד עד שאפילו ביחס לדילוג של פסח ראשון הוא נחשב לדילוג נעלה יותר אין מצדו שום הגבלה ולכן גם האדם שלא קיים פסח שייך לפסח שני.{{הערה|מאמר להבין עניין פסח שני תשל"ח סוף פרק ב. (ספר המאמרים מלוקט ג מהדורה חדשה ע' 265.).}}
שני עניינים אלו אינם סותרים זה לזה (על אף שביאור הא' פסח שני הוא '''תשלומין''' למי שלא קיים הפסח, לביאור הב' עניינו עליה דווקא '''לאחרי''' קיום פסח ראשון) היות ואף מי שלא הקריב [[קרבן פסח]] בראשון מקיים וחוגג את חג הפסח וממילא העבודה הרוחנית של חג הפסח ישנו אלא שההקרבה בפועל חסרה לו ותשלומין ל'הקרבה' הוא בפסח שני. ואדרבה מכך שקבעה התורה שהתשלומין של קרבן פסח יהיה 30 יום אחרי זמן ההקרבה (בשונה מתשלומין של קרבנות החג בחגים פסח [[שבועות]] ו[[סוכות]] שהם שבוע לאחרי היום הראשון) מוכח כי פסח שני נקבע בדווקא בחודש אייר ובזמן מיוחד לפי שעניינו מיוחד. (אמנם לאידך גיסא מי שהקריב הפסח בראשון שוב אינו מקריב, משום שההקרבה בפסח ראשון משפיעה בכחה לחגוג על ידה את פסח שני){{הערה|לקוטי שיחות חלק לג עמוד 59 ואילך.}} ואדרבה, פסח שני להיותו בדרגה גבוהה מאוד (ובאה לאחרי ההמשכה והגילוי של פסח ראשון) עד שאפילו ביחס לדילוג של פסח ראשון הוא נחשב לדילוג נעלה יותר אין מצדו שום הגבלה ולכן גם האדם שלא הקריב את הפסח להשלים בפסח שני.{{הערה|מאמר להבין עניין פסח שני תשל"ח סוף פרק ב. (ספר המאמרים מלוקט ג מהדורה חדשה ע' 265.).}}


====עס איז ניטא קיין "פארפאלען"====
====עס איז ניטא קיין "פארפאלען"====
5,403

עריכות