כינור של ימות המשיח ועולם הבא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 6: שורה 6:
{{ציטוט|תוכן=תניא, רבי יהודה אומר, כנור של מקדש של שבעת נימין היה, שנאמר (תהילים טז) שובע שמחות את פניך, אל תיקרי שובע אלא שבע, ושל ימות המשיח שמונה, שנאמר (שם, יב) למנצח על השמינית, על נימא שמינית|מרכאות=כן|מקור=תלמוד בבלי, מסכת ערכין, דף י"ג עמוד ב{{הערה|ועל דרך זה בתוספתא ערכין פרק ב' ה"ז. מדרש במדבר רבה טו, ח.}}}}
{{ציטוט|תוכן=תניא, רבי יהודה אומר, כנור של מקדש של שבעת נימין היה, שנאמר (תהילים טז) שובע שמחות את פניך, אל תיקרי שובע אלא שבע, ושל ימות המשיח שמונה, שנאמר (שם, יב) למנצח על השמינית, על נימא שמינית|מרכאות=כן|מקור=תלמוד בבלי, מסכת ערכין, דף י"ג עמוד ב{{הערה|ועל דרך זה בתוספתא ערכין פרק ב' ה"ז. מדרש במדבר רבה טו, ח.}}}}


המהרש"א{{הערה|ערכין שם. וכן כתב בילקוט מעם לועז תהילים יב, א.}} מבאר על דרך הפשט, שהוספת הנימה בכינור היא על השמחה שתהיה לעתיד לבוא מביטול שיעבוד מלכויות.
הסיבה לכך שכנור בית המקדש עשוי משבעה נימין היא השלימות של (ז' ימי) עולם,{{הערה|לקו"ת תזריע (כא,ד).}} שהבירור שלו ע"י "שבע כתות של צדיקים" (ע"י הז' מדות ואופנים בעבודת ה'){{הערה|באתי לגני תשכ"ט סי"ב, ומבאר שם שלכן מביא הצ"צ ענין הכנור בהמשך להז' כתות.}}, ולעתיד לבוא יוסיפו נימה שמינית אף ששבעת הנימין הקיימים יישארו, כדי לסמל ולהורות שגילוי האלקות המאיר בגאולה הוא אמנם נעלה מהעולם אך חודר ותלבש בתוך העולם{{הערה|לקו"ש חי"ז שמיני שיחה א ס"ה.}}.
 
המהרש"א{{הערה|ערכין שם. וכן כתב בילקוט מעם לועז תהילים יב, א.}} מבאר על דרך הפשט, שהוספת הנימה בכינור לע"ל היא על השמחה שתהיה לעתיד לבוא מביטול שיעבוד מלכויות.


על פי חסידות, כינור זה רומז לספירת ה[[בינה]], שבה מאיר גילוי בחינת [[עתיק]]{{הערה|ראה [[אור התורה]] (שמות, א, ע' פה). ועוד.}}, ובמקומות מסויימים מבואר שרומז על בחינת בינה שבמלכות{{הערה|מאמר דיבור המחיל קטונתי ה'תשל"ז.}}. ובמקום אחר מבואר שרומז על דרגה גבוהה בשם [[הוי']] - הוי' דלעילא, שהיא למעלה משבעה דרגות קודמות בשם הוי'{{הערה|[[המשך תער"ב]] עמוד א'רי. וראה באור התורה כי תשא ע' שיב, שהוא הארת שם הוי' דרך הבינה, ולא דרך המידות כבזמן המקדש.}}, שבכללות הכוונה לאור ה[[סובב כל עלמין]]{{הערה|[[המשך תער"ב]] עמוד א'רצג.}}.
על פי חסידות, כינור זה רומז לספירת ה[[בינה]], שבה מאיר גילוי בחינת [[עתיק]]{{הערה|ראה [[אור התורה]] (שמות, א, ע' פה). ועוד.}}, ובמקומות מסויימים מבואר שרומז על בחינת בינה שבמלכות{{הערה|מאמר דיבור המחיל קטונתי ה'תשל"ז.}}. ובמקום אחר מבואר שרומז על דרגה גבוהה בשם [[הוי']] - הוי' דלעילא, שהיא למעלה משבעה דרגות קודמות בשם הוי'{{הערה|[[המשך תער"ב]] עמוד א'רי. וראה באור התורה כי תשא ע' שיב, שהוא הארת שם הוי' דרך הבינה, ולא דרך המידות כבזמן המקדש.}}, שבכללות הכוונה לאור ה[[סובב כל עלמין]]{{הערה|[[המשך תער"ב]] עמוד א'רצג.}}.


==כינור של עולם הבא==
==כינור של עולם הבא==
הגמרא ממשיכה לתאר את הכינור שיהיה ב[[עולם הבא]], כשהכוונה בעולם הבא כאן היא לתקופה מאוחרת בימות המשיח{{הערה|התוועדויות תשמ"ג, חלק ג' ע' 1276.}}:
הגמרא ממשיכה לתאר את הכינור שיהיה ב[[עולם הבא]], כשהכוונה בעולם הבא כאן היא לתקופה מאוחרת בימות המשיח{{הערה|[[התוועדויות]] [[תשמ"ג]] ח"ג ע' 1276.}}:
{{ציטוט|תוכן=של עולם הבא עשר, שנאמר (שם צב) עלי עשור ועלי נבל עלי הגיון בכינור, ואומר הודו לה' בכינור, בנבל עשור זמרו לו, שירו לו שיר חדש".|מרכאות=כן|מקור=תלמוד בבלי שם{{הערה|ובתוספתא ובמדרש שם: "לעתיד לבוא עשר".}}}}
{{ציטוט|תוכן=של עולם הבא עשר, שנאמר (שם צב) עלי עשור ועלי נבל עלי הגיון בכינור, ואומר הודו לה' בכינור, בנבל עשור זמרו לו, שירו לו שיר חדש".|מרכאות=כן|מקור=תלמוד בבלי שם{{הערה|ובתוספתא ובמדרש שם: "לעתיד לבוא עשר".}}}}



גרסה אחרונה מ־10:20, 12 בפברואר 2024

כינור של ימות המשיח הוא כינור מיוחד שיהיה בימות המשיח ובו שמונה נימין-מיתרים. כינור של עולם הבא הוא כינור מיוחד שיהיה בעולם הבא ובו יהיו עשרה נימין-מיתרים.

כינור של ימות המשיח[עריכה | עריכת קוד מקור]

הגמרא מתארת את הכינור המיוחד שיהיה בימות המשיח:

תניא, רבי יהודה אומר, כנור של מקדש של שבעת נימין היה, שנאמר (תהילים טז) שובע שמחות את פניך, אל תיקרי שובע אלא שבע, ושל ימות המשיח שמונה, שנאמר (שם, יב) למנצח על השמינית, על נימא שמינית

תלמוד בבלי, מסכת ערכין, דף י"ג עמוד ב[1]

הסיבה לכך שכנור בית המקדש עשוי משבעה נימין היא השלימות של (ז' ימי) עולם,[2] שהבירור שלו ע"י "שבע כתות של צדיקים" (ע"י הז' מדות ואופנים בעבודת ה')[3], ולעתיד לבוא יוסיפו נימה שמינית אף ששבעת הנימין הקיימים יישארו, כדי לסמל ולהורות שגילוי האלקות המאיר בגאולה הוא אמנם נעלה מהעולם אך חודר ותלבש בתוך העולם[4].

המהרש"א[5] מבאר על דרך הפשט, שהוספת הנימה בכינור לע"ל היא על השמחה שתהיה לעתיד לבוא מביטול שיעבוד מלכויות.

על פי חסידות, כינור זה רומז לספירת הבינה, שבה מאיר גילוי בחינת עתיק[6], ובמקומות מסויימים מבואר שרומז על בחינת בינה שבמלכות[7]. ובמקום אחר מבואר שרומז על דרגה גבוהה בשם הוי' - הוי' דלעילא, שהיא למעלה משבעה דרגות קודמות בשם הוי'[8], שבכללות הכוונה לאור הסובב כל עלמין[9].

כינור של עולם הבא[עריכה | עריכת קוד מקור]

הגמרא ממשיכה לתאר את הכינור שיהיה בעולם הבא, כשהכוונה בעולם הבא כאן היא לתקופה מאוחרת בימות המשיח[10]:

של עולם הבא עשר, שנאמר (שם צב) עלי עשור ועלי נבל עלי הגיון בכינור, ואומר הודו לה' בכינור, בנבל עשור זמרו לו, שירו לו שיר חדש".

תלמוד בבלי שם[11]

המהרש"א[12] מבאר, שזה שהכינור בעולם הבא יהיה בעל עשרה נימין, קשור זה עם מה שעולם הבא נברא ביו"ד.

על פי חסידות, כינור של עשרה נימין רומז על גילוי כל הספירות, כולל ספירת הכתר (היינו גילוי כח"ב)[13]. ועד לעצם פנימיות עתיק[14]. ובמקומות נוספים מבואר שהוא מורה על גילוי עצמות אור אין סוף[15].

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. ועל דרך זה בתוספתא ערכין פרק ב' ה"ז. מדרש במדבר רבה טו, ח.
  2. לקו"ת תזריע (כא,ד).
  3. באתי לגני תשכ"ט סי"ב, ומבאר שם שלכן מביא הצ"צ ענין הכנור בהמשך להז' כתות.
  4. לקו"ש חי"ז שמיני שיחה א ס"ה.
  5. ערכין שם. וכן כתב בילקוט מעם לועז תהילים יב, א.
  6. ראה אור התורה (שמות, א, ע' פה). ועוד.
  7. מאמר דיבור המחיל קטונתי ה'תשל"ז.
  8. המשך תער"ב עמוד א'רי. וראה באור התורה כי תשא ע' שיב, שהוא הארת שם הוי' דרך הבינה, ולא דרך המידות כבזמן המקדש.
  9. המשך תער"ב עמוד א'רצג.
  10. התוועדויות תשמ"ג ח"ג ע' 1276.
  11. ובתוספתא ובמדרש שם: "לעתיד לבוא עשר".
  12. חולין שם
  13. אור התורה וארא ע' קסא. ראה, ע' תרסא. דברים ע' תרנב
  14. אור התורה שמות שם.
  15. המשך תער"ב ע' א'רצג. וראה אור התורה בשלח ע' קלב שכינור של עשרה נימין הוא העליה בכח"ב שבעצמות. ובאור התורה כי תשא ע' שא: אור אין סוף שבפנימיות הכתר.