חיילי בית דוד פוקונוס

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מראה הישיבה, בחוץ בטבע

ישיבת חיילי בית דוד פוקונוס הינו בית ספר למלאכה שהוקם בשנת תשפ"ג ששמה לעצמה למטרה להוות מענה לבחורים חסידיים המעוניינים להיות בישיבה חסידית לכל דבר, אך מתקשים להתמיד בסדר יום מלא של לימוד כפי הנהוג בכל ישיבות חב"ד.

התוועדות בישיבה

היסטוריה

בחודש אלול תשפ"ב לקראת שנת הלימודים של שנת תשפ"ג נפתחה ב"ה ישיבת חיילי בית דוד, ששמה לעצמה למטרה להוות מענה לבחורים חסידיים המעוניינים להיות בישיבה חסידית לכל דבר, אך מתקשים להתמיד בסדר יום מלא של לימוד כפי הנהוג בכל ישיבות חב"ד.

הישיבה נפתחה בקמפוס רחב ידיים בהרי הפוקונוס שבפנסילבניה[1], ומציע סדר לימודים של נגלה וחסידות, עבודת התפילה והתוועדויות, ולצד כך יוקדש זמן מידי יום גם ללימוד מלאכה.

בהנהלת הישיבה עומדים אנשי החינוך הרב דוד כהנוב והרב זאב קדנר, שניהם נודעים בגישה הייחודית שלהם לבחורים צעירים, ובפרט כאלו הזקוקים להכוונה ולתשומת לב אישית.

כמו"כ המחנך הנודע הרב לוי רייצעס מחרקוב אוקראינה הצטרף לצוות בתור מנהל חינוכי. (הרב רייצעס הוא שליח בחרקוב שבאוקראינה, ובעקבות המלחמה הוא נאלץ לעזוב את שליחותו ולהתגורר בארה"ב. את זמן שהותו כאן הוא ינצל כאמור כדי להשקיע מכוחותיו ומכשרונותיו בבחורים שיפתחו את המחזור הראשון).

התאונת דרכים בשבט תשפ"ג

הישיבה בתמונה קבוצתית כמה שעות לפני התאונה
מראה הרכב המרוסק שבניסי נסים יצאו ממנה כולם חיים

כחודשיים לפני יו"ד שבט התחיל בישיבה מבצע הכנה ליו"ד שבט – 73 שנים לקבלת הנשיאות של הרבי מה"מ, עם משימות חסידיות לביצוע, כשהפרס היה להשתתף בטיול ומסע מיוחד בעקבות אדמו"ר הריי"צ בפילדלפיה (כשעתיים נסיעה מהישיבה).

בהגיע יום המסע, בשעה 12:00 בבוקר לאחר תפילת שחרית וארוחת בוקר מפנקת ממטבח הישיבה ולימוד תניא קצר קודם הנסיעה, יצאו כל הבחורים המצטיינים לטיול המיוחל לאחר שביצעו את כל המשימות במבצע המושקע.

הם נסעו בהסעה בעקבות המקומות בהם היה הרבי הריי"צ. וראו את המקום בו נמצא הכיסא שהרבי הריי"צ ישב עליו ועוד. בסיומו של אותו ערב, ולאחר מכן הלכו להתוועד עם אחד השלוחים בפילדלפיה.

למחרת, כהמשך למסע ולכבוד כ"ב שבט, נסעו מהישיבה לתפילת מנחה עם הרבי ב-770, ולאחריה יצאנו להתוועד בבית של אחד מרבני הישיבה בשכונת קראון הייטס. בסיומה של ההתוועדות חזרנו ל-770 למעריב ועלינו לכיוון הישיבה ברכב מסוג 'וואן' של 15 מקומות, היינו 12 תמימים.

הם יצאו מהשכונה בשעה 19:00 אחרי מעריב.

באמצע הדרך עצרנו בצד לעצירת ריענון קצרה. כמה דקות אחרי שיצאנו מהעצירה להמשך הדרך לכיוון הישיבה (במרחק כשעה מהישיבה), באמצע נסיעה בכביש רחב יחסית של ארבעה נתיבים, פתאום אנחנו שמים לב שהרכב ממשיך לנסוע במהירות למרות שהנהג ניסה להאט את המהירות ולבלום עם המעצורים… לקח להם כמה שניות להבין שהנהג פשוט איבד שליטה ברכב[2].

הבחורים התפנו מיידית באמצאות אמבולנסים[3] לכמה מהבתי רפואה באיזור.

לאחר בדיקות לכל הבחורים, נמצא כי רובם ניצלו בנס, חלקם השתחררו מיד, חלקם נשארו למעקב בבית הרפואה כשהם שוחררו כמה ימים לאחר מכן[4].

וב"ה הניצול האחרון מהתאונה הת' שניאור זלמן בלאסופסקי הגיע לישיבת תומכי תמימים פוקונוס לקול שמחת חבריו ורבני הישיבה הישר למעמד סיום הרמב"ם מרגש וסעודת 'הודאה' בו התמימים פצחו בריקודי שמחה והודיה לה' על כל הטוב אשר גמל עימהם "להודות ולהלל לשמך הגדול"[5].