הבדלים בין גרסאות בדף "חיים נצחיים (בלע המוות)"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(21 גרסאות ביניים של 13 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 2: שורה 2:
  
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="בלע המות לנצח ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים"|מקור=ישעיה כה, ח}}
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="בלע המות לנצח ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים"|מקור=ישעיה כה, ח}}
 
 
==חיים נצחיים אצל הקמים לתחיה==
 
==חיים נצחיים אצל הקמים לתחיה==
 
===מחלוקת [[הרמב"ם]] והרמב"ן===
 
===מחלוקת [[הרמב"ם]] והרמב"ן===
בין ה[[רמב"ם]] ל[[רמב"ן]] היתה מחלוקת בענין תחיית המתים:
+
בין ה[[רמב"ם]] ל[[רמב"ן]] הייתה מחלוקת בענין תחיית המתים:
  
 
לשיטת ה[[רמב"ם]] יקומו לתחיה, אך לאחר זמן ישובו כולם לעפר ואזי יתקיימו באופן נצחי כ[[נשמה|נשמות]] ללא גופים.
 
לשיטת ה[[רמב"ם]] יקומו לתחיה, אך לאחר זמן ישובו כולם לעפר ואזי יתקיימו באופן נצחי כ[[נשמה|נשמות]] ללא גופים.
  
ה[[רמב"ן]] חולק עליו, ואומר שיקומו לתחיה ושוב לא ישובו לעפר אלא חיים וקיימים לעולם, ובנוגע לשאלתו של [[הרמב"ם]] שאם כן יוצא שאברי העיכול של האדם הינם לחינם (שהרי לא אוכל ושותה), עונה הוא שיתכן שיזונו מן המן וכיו"ב.
+
ה[[רמב"ן]] חולק עליו, ואומר שיקומו לתחיה ושוב לא ישובו לעפר אלא חיים וקיימים לעולם, ובנוגע לשאלתו של [[הרמב"ם]] שאם כן יוצא שאברי העיכול של האדם הינם לחינם (שהרי לא אוכל ושותה), עונה הוא שיתכן שיזונו מן המן וכיוצא בזה.
  
 
===הכרעת החסידות===
 
===הכרעת החסידות===
[[תורת החסידות]] מכריעה{{הערה|[[דרך מצוותיך]] מצוות [[ציצית]] ובכ"מ.}} כדעת [[הרמב"ן]] שהתכלית היא עולם התחייה, אשר בו יחיו כולם לנצח. ובנוגע לאופן הקיום, הרי מבואר שתתגלה אז מעלת הגוף, כלומר, החיות האלקית המחיה אותו שלמעלה משורש חיות ה[[נשמה]] ועד שאפילו ה[[נשמה]] תהיה ניזונת מן הגוף. ואופן קיום זה הוא כמו אכילה ושתיה גשמיים (כמו שכתוב ויחזו את האלקים ויאכלו וישתו - שהראיה היתה באופן של אכו"ש).
+
[[תורת החסידות]] מכריעה{{הערה|[[דרך מצוותיך]] מצוות [[ציצית]] ובכ"מ.}} כדעת [[הרמב"ן]] שהתכלית היא עולם התחייה, אשר בו יחיו כולם לנצח. ובנוגע לאופן הקיום, הרי מבואר שתתגלה אז מעלת הגוף, כלומר, החיות האלקית המחיה אותו שלמעלה משורש חיות ה[[נשמה]] ועד שאפילו ה[[נשמה]] תהיה ניזונת מן הגוף. ואופן קיום זה הוא כמו אכילה ושתיה גשמיים (כמו שכתוב ויחזו את האלקים ויאכלו וישתו - שהראיה הייתה באופן של אכו"ש).
  
 
==חיים נצחיים במשיח==
 
==חיים נצחיים במשיח==
על [[מלך המשיח]] נאמר "חיים שאל ממך, נתת לו אורך ימים עולם ועד",
 
ואומרים חז"ל שמשיח אמר לקדוש-ברוך-הוא "איני מבקש ממך אלא
 
חיים".
 
 
 
בחסידות מבואר שחייו של מלך המשיח הם מהאין סוף בעצמו,
 
בחסידות מבואר שחייו של מלך המשיח הם מהאין סוף בעצמו,
ולכן הם [[חיים נצחיים]] ולא שייך בהם מיתה והפסק.  
+
ולכן הם [[חיים נצחיים]] ולא שייך בהם מיתה והפסק.
 +
וכן מובא בתורת חיים פרשת ויחי שחייו של משיח בן דוד הינם חיים נצחיים.  
  
 
עוד מבואר בחסידות{{הערה|מאמרי [[אדמו"ר הזקן]] נביאים עמוד ס'- מאמר ד"ה "למרבה המשרה".}}
 
עוד מבואר בחסידות{{הערה|מאמרי [[אדמו"ר הזקן]] נביאים עמוד ס'- מאמר ד"ה "למרבה המשרה".}}
שורה 27: שורה 23:
 
על האדם נגזר "עפר אתה ואל עפר תשוב". משיח הוא האדם הראשון
 
על האדם נגזר "עפר אתה ואל עפר תשוב". משיח הוא האדם הראשון
 
בעולם שחי חיים נצחיים, כיון שהוא זה שמבטל את מציאות המוות
 
בעולם שחי חיים נצחיים, כיון שהוא זה שמבטל את מציאות המוות
מהעולם, כמו שכתוב "ובלע המוות לנצח". מציאות המות התחדשה על
+
מהעולם,{{הערה|לקו"ש חלק ל''ג חוקת שיחה א'}} כמו שכתוב "ובלע המוות לנצח". מציאות המות התחדשה על
 
ידי חטא [[אדם הראשון]], ו"כולם מודים שחטאו ועונשו של אדם הראשון
 
ידי חטא [[אדם הראשון]], ו"כולם מודים שחטאו ועונשו של אדם הראשון
 
יתבטל ל[[ימות המשיח]].  
 
יתבטל ל[[ימות המשיח]].  
שורה 38: שורה 34:
 
- לא שייך בו שינוי והפסק אלא הוא חי חיים נצחיים.  
 
- לא שייך בו שינוי והפסק אלא הוא חי חיים נצחיים.  
  
גם בשאלת חייו הנצחיים של ה[[משיח]], סבור הרמב"ן{{הערה|ויכוח [[הרמב"ן]] סימן לט.}} שהמשיח אינו יכול למות, בהסבירו כי המוות נתחדש בגין [[חטא עץ הדעת]], ומ"כיון שכולם מודים שחטאו ועונשו של [[אדם הראשון]] יתבטל לימות המשיח, על-כן, אחר שיבוא המשיח יהיה המוות בטל מכולנו, אבל במשיח עצמו בטל הוא לגמרי". [[הרמב"ן]] מביא אף את הפסוק שמתייחס למשיח: "חיים שאל ממך, נתת לו אורך ימים עולם ועד"{{הערה|תהילים כא, ה.}}.
+
גם בשאלת חייו הנצחיים של ה[[משיח]], סבור הרמב"ן{{הערה|ויכוח [[הרמב"ן]] סימן לט.}} שהמשיח אינו יכול למות, בהסבירו כי המוות נתחדש בגין [[חטא עץ הדעת]], ומ"כיון שכולם מודים שחטאו ועונשו של [[אדם הראשון]] יתבטל לימות המשיח, על-כן, אחר שיבוא המשיח יהיה המוות בטל מכולנו, אבל במשיח עצמו בטל הוא לגמרי". [[הרמב"ן]] מביא אף את הפסוק שמתייחס למשיח: "חיים שאל ממך, נתת לו אורך ימים עולם ועד"{{הערה|[[תהלים כ"א]], ה.}}{{הערה|[https://abc770.org/article_node_4267/ נצחיות מלך המשיח] {{חב"ד אור אין סוף|}}}}.
  
== חיים נצחיים בדורנו ==
+
== חיים נצחיים בדור השביעי ==
  
 
בכל הדורות לא הייתה בחינת היחידה בנשיאי הדורות בשלימות הגילוי, ולכן הייתה בהם [[הסתלקות]].
 
בכל הדורות לא הייתה בחינת היחידה בנשיאי הדורות בשלימות הגילוי, ולכן הייתה בהם [[הסתלקות]].
שורה 46: שורה 42:
 
אבל בדורנו הודיע [[הרבי מלך המשיח]] שמכיוון שכבר הסתיים בירור העולם, הרי בימינו אלו ישנה התגלות עצם החיות של משיח, ומובנת
 
אבל בדורנו הודיע [[הרבי מלך המשיח]] שמכיוון שכבר הסתיים בירור העולם, הרי בימינו אלו ישנה התגלות עצם החיות של משיח, ומובנת
 
הסיבה להבטחה שהדור כולו, ובפרט נשיא הדור זוכה לחיים נצחיים.
 
הסיבה להבטחה שהדור כולו, ובפרט נשיא הדור זוכה לחיים נצחיים.
[[הרבי]] קובע, אשר מכיון שדורנו השלים את עבודתו, וזוכה ל[[גאולה]] השלימה בקרוב, לכן כל הדור זוכה לחיים נצחיים.
+
[[הרבי]] קובע, אשר מכיון שדורנו השלים את עבודתו, וזוכה ל[[גאולה]] השלימה בקרוב, לכן כל הדור זוכה לחיים נצחיים.{{מקור}}
  
חז"ל קובעים שבני-האדם ימותו שעה אחת לפני [[תחיית המתים]] ואז יקומו שוב, בהתבסס על הנאמר "כי עפר אתה ואל עפר תשוב"{{הערה|בראשית ג, י"ט.}}, אך הרבי אומר{{הערה|התוועדויות שנת [[תשמ"ח]] כרך ד' עמוד 112.}} שדבר זה נעשה על-ידי העבודה הרוחנית של "ונפשי כעפר לכל תהיה"{{הערה|בהערה שם (95) מסביר: "כפי שאומר כל אחד ואחד בסיומה של כל תפילה (ג"פ ביום, בתלת זמני הוי חזקה) - בעומדו לפני ממ"ה הקב"ה, ובודאי שאמירתו אז היא בתכלית האמת".}}, זוהי הסיבה ששייכת מציאות שלא יצטרכו למות לפני תחיית המתים, אלא כל אנשי הדור יעברו חיים לגאולה - בלי הפסק בינתיים{{הערה|התוועדויות שנת תש"נ כרך ד' עמוד 125: "ועוברים, בלי הפסק כלל מחיינו עתה, לחיים נצחיים".}}.
+
חז"ל קובעים שבני-האדם ימותו שעה אחת לפני [[תחיית המתים]] ואז יקומו שוב, בהתבסס על הנאמר "כי עפר אתה ואל עפר תשוב"{{הערה|בראשית ג, י"ט.}}, אך הרבי אומר{{הערה|התוועדויות שנת [[תשמ"ח]] כרך ד' עמוד 112.}} שדבר זה נעשה על ידי העבודה הרוחנית של "ונפשי כעפר לכל תהיה"{{הערה|בהערה שם (95) מסביר: "כפי שאומר כל אחד ואחד בסיומה של כל תפילה (ג"פ ביום, בתלת זמני הוי חזקה) - בעומדו לפני ממ"ה הקב"ה, ובוודאי שאמירתו אז היא בתכלית האמת".}}, זוהי הסיבה ששייכת מציאות שלא יצטרכו למות לפני תחיית המתים, אלא כל אנשי הדור יעברו חיים לגאולה - בלי הפסק בינתיים{{הערה|התוועדויות שנת תש"נ כרך ד' עמוד 125: "ועוברים, בלי הפסק כלל מחיינו עתה, לחיים נצחיים".}}.
  
 
==משמעות היעוד בפנימיות==
 
==משמעות היעוד בפנימיות==
  
ב[[מאמר]] על פסוק הזה זה משנת [[תשכ"ה]] מסביר [[הרבי]] בארוכה את מהות היעוד.
+
ב[[מאמר]] על פסוק הזה זה משנת [[תשכ"ה]] מסביר [[הרבי שליט"א מה"מ]] בארוכה את מהות היעוד.
  
 
כאשר נברא העולם, הוא נברא כולו מלא ב[[טוב]] וללא [[רע]], וממילא גם ללא המושג מוות, אך לאחר ש[[אדם הראשון]] חטא ב[[חטא עץ הדעת]] ירד רע לעולם והתערב בכל העולם, ונתהוה האפשרות של מיתה ולא [[חיים נצחיים]] כבתחילה.{{הערה|לפי זה מובן גם המשך הפסוקים המעלה את החשש ש[[אדם הראשון]] לאחר שלקח מ[[עץ הדעת]] (והוריד רע לעולם) יקח גם מעץ החיים, מכיוון שאז יווצר מצב שיש רע בעולם, ויש גם נצחיות לרע זו}}  
 
כאשר נברא העולם, הוא נברא כולו מלא ב[[טוב]] וללא [[רע]], וממילא גם ללא המושג מוות, אך לאחר ש[[אדם הראשון]] חטא ב[[חטא עץ הדעת]] ירד רע לעולם והתערב בכל העולם, ונתהוה האפשרות של מיתה ולא [[חיים נצחיים]] כבתחילה.{{הערה|לפי זה מובן גם המשך הפסוקים המעלה את החשש ש[[אדם הראשון]] לאחר שלקח מ[[עץ הדעת]] (והוריד רע לעולם) יקח גם מעץ החיים, מכיוון שאז יווצר מצב שיש רע בעולם, ויש גם נצחיות לרע זו}}  
שורה 58: שורה 54:
 
מכיון שהחיים הגשמיים קשורים ותלויים בחיים הרוחנים וכאשר האדם גרם לעצמו על ידי ה[[חטא]] מות רוחני נעשה גם המציאות של מוות גשמי ופיזי.
 
מכיון שהחיים הגשמיים קשורים ותלויים בחיים הרוחנים וכאשר האדם גרם לעצמו על ידי ה[[חטא]] מות רוחני נעשה גם המציאות של מוות גשמי ופיזי.
  
מובא שב[[מתן תורה]] "פסקה זוהמתן של ישראל" וביטלו מעצמם את כל ה[[קליפה]] וה[[רע]], והיו במצב כמו לפני [[חטא עץ הדעת]], אך לאחר [[חטא העגל]] חזר הרע והמוות שוב וירד לעולם.{{הערה|[[מאמרי אדמו"ר האמצעי]] בראשית ח"א עמ' שח.}}  
+
מובא שב[[מתן תורה]] "פסקה זוהמתן של ישראל" וביטלו מעצמם את כל ה[[קליפה]] וה[[רע]], והיו במצב כמו לפני [[חטא עץ הדעת]], אך לאחר [[חטא העגל]] חזר הרע והמוות וירד שוב לעולם.{{הערה|[[מאמרי אדמו"ר האמצעי]] בראשית ח"א עמ' שח.}}  
  
 
אך לעתיד לבוא שאז יתקיים מה שכתוב "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" (מהעולם) ממילא יתבטל מיד גם מציאות המוות.
 
אך לעתיד לבוא שאז יתקיים מה שכתוב "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" (מהעולם) ממילא יתבטל מיד גם מציאות המוות.
שורה 67: שורה 63:
 
== קישורים חיצוניים ==
 
== קישורים חיצוניים ==
  
[http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2412 איך מתכוננים לחיים נצחיים?] - שיעור וידאו מאת הרב [[זלמן נוטיק]] {{וידאו}} {{אינפו}}
+
[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=2412 איך מתכוננים לחיים נצחיים?] - שיעור וידאו מאת הרב [[זלמן נוטיק]] {{וידאו}} {{אינפו}}
 +
 
 +
;כתבות באתר {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach כל הכתבות בנושא גאולה ומשיח] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/geula_goals/22291.htm המוות - תאריך התפוגה] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/study/22981.htm אלוקים לא מחפש שימותו עליו] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/news/about_hageula/23706.htm הסטטיסטיקה שלא רואה ממטר, בקרוב תיתן לכולנו חיי נצח] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/vid/malkeinu/16955.htm י"ב סיון / שיחת קודש • "ומשה ואהרן עמהם"] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/vid/malkeinu/15829.htm עוברים לחיים נצחיים בלי הפסק] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/vid/malkeinu/16384.htm עוברים לחיים נצחיים בלי הפסק בינתיים] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/news/bearetz/21673.htm תוצאות המחקר של ארגון ה-OECD מבשרות גאולה] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/news/science_environment/21924.htm חיים חדשים: חוקרים פיתחו חוט שדרה מהונדס במטרה להבריא משותקים] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/news/about_hageula/22538.htm מצויים בבעיה רפואית? שורת מרכזים רפואיים נסגרים] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/news/about_hageula/23864.htm תחקיר / בריאות גאולתית: כך ייעלמו שירותי הרפואה המודרניים מהמפה] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/study/judaism/16512.htm חיים נצחיים לרבי שליט"א מלך המשיח] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/calendar/tamuz/16950.htm "ואני ידעתי גואלי חי" • 23 שנה ל"יום הגאולה" ג' תמוז] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/vid/lesson_moshiach/19876.htm חיים נצחיים בגשמיות התחילו כמו לע"ל] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/vid/malkeinu/20410.htm הילולת הרמב"ם כ' טבת: חיים נצחיים בלי הפסק בינתיים] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/israel_hags/3_tamuz/23229.htm הרבי מלך המשיח שליט"א חי וקיים בגוף גשמי] באתר הגאולה {{הגאולה}}
 +
* [https://www.hageula.com/vid/malkeinu/23480.htm הילולת האריז"ל החי | עוברים לחיים נצחיים בלי הפסק בינתיים] באתר הגאולה {{הגאולה}}
  
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==

גרסה אחרונה מ־11:52, 24 בינואר 2024

אחד מהיעודים המודגשים יותר של הגאולה, הוא היעוד של "חיים נצחיים", ביטול האפשרות למוות, ותוחלת חיים בלתי נגמרת, הרבי חידש שה"חיים נצחיים" מתחילים כבר לפני הגאולה. מקור היעוד הוא מהפסוק:

"בלע המות לנצח ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים"

ישעיה כה, ח

חיים נצחיים אצל הקמים לתחיה[עריכה]

מחלוקת הרמב"ם והרמב"ן[עריכה]

בין הרמב"ם לרמב"ן הייתה מחלוקת בענין תחיית המתים:

לשיטת הרמב"ם יקומו לתחיה, אך לאחר זמן ישובו כולם לעפר ואזי יתקיימו באופן נצחי כנשמות ללא גופים.

הרמב"ן חולק עליו, ואומר שיקומו לתחיה ושוב לא ישובו לעפר אלא חיים וקיימים לעולם, ובנוגע לשאלתו של הרמב"ם שאם כן יוצא שאברי העיכול של האדם הינם לחינם (שהרי לא אוכל ושותה), עונה הוא שיתכן שיזונו מן המן וכיוצא בזה.

הכרעת החסידות[עריכה]

תורת החסידות מכריעה[1] כדעת הרמב"ן שהתכלית היא עולם התחייה, אשר בו יחיו כולם לנצח. ובנוגע לאופן הקיום, הרי מבואר שתתגלה אז מעלת הגוף, כלומר, החיות האלקית המחיה אותו שלמעלה משורש חיות הנשמה ועד שאפילו הנשמה תהיה ניזונת מן הגוף. ואופן קיום זה הוא כמו אכילה ושתיה גשמיים (כמו שכתוב ויחזו את האלקים ויאכלו וישתו - שהראיה הייתה באופן של אכו"ש).

חיים נצחיים במשיח[עריכה]

בחסידות מבואר שחייו של מלך המשיח הם מהאין סוף בעצמו, ולכן הם חיים נצחיים ולא שייך בהם מיתה והפסק. וכן מובא בתורת חיים פרשת ויחי שחייו של משיח בן דוד הינם חיים נצחיים.

עוד מבואר בחסידות[2] שמה שאמרו חז"ל "דוד מלך ישראל חי וקיים" קאי על משיח בן דוד.

על האדם נגזר "עפר אתה ואל עפר תשוב". משיח הוא האדם הראשון בעולם שחי חיים נצחיים, כיון שהוא זה שמבטל את מציאות המוות מהעולם,[3] כמו שכתוב "ובלע המוות לנצח". מציאות המות התחדשה על ידי חטא אדם הראשון, ו"כולם מודים שחטאו ועונשו של אדם הראשון יתבטל לימות המשיח.

אם כן, אחר שיבוא המשיח יהיה בטל מכולנו, אבל במשיח עצמו בטל הוא לגמרי" כמבואר בחסידות, שכל עניין המיתה הוא בגלל שהנשמה המתגלת בגוף האדם להחיות אותו היא רק בחינת התפשטות החיות, ובבחינת התפשטות שייך שינוי והפסק, אבל נשמת משיח שהיא בחינת היחידה והיא עצם החיות - לא שייך בו שינוי והפסק אלא הוא חי חיים נצחיים.

גם בשאלת חייו הנצחיים של המשיח, סבור הרמב"ן[4] שהמשיח אינו יכול למות, בהסבירו כי המוות נתחדש בגין חטא עץ הדעת, ומ"כיון שכולם מודים שחטאו ועונשו של אדם הראשון יתבטל לימות המשיח, על-כן, אחר שיבוא המשיח יהיה המוות בטל מכולנו, אבל במשיח עצמו בטל הוא לגמרי". הרמב"ן מביא אף את הפסוק שמתייחס למשיח: "חיים שאל ממך, נתת לו אורך ימים עולם ועד"[5][6].

חיים נצחיים בדור השביעי[עריכה]

בכל הדורות לא הייתה בחינת היחידה בנשיאי הדורות בשלימות הגילוי, ולכן הייתה בהם הסתלקות.

אבל בדורנו הודיע הרבי מלך המשיח שמכיוון שכבר הסתיים בירור העולם, הרי בימינו אלו ישנה התגלות עצם החיות של משיח, ומובנת הסיבה להבטחה שהדור כולו, ובפרט נשיא הדור זוכה לחיים נצחיים. הרבי קובע, אשר מכיון שדורנו השלים את עבודתו, וזוכה לגאולה השלימה בקרוב, לכן כל הדור זוכה לחיים נצחיים.[דרוש מקור]

חז"ל קובעים שבני-האדם ימותו שעה אחת לפני תחיית המתים ואז יקומו שוב, בהתבסס על הנאמר "כי עפר אתה ואל עפר תשוב"[7], אך הרבי אומר[8] שדבר זה נעשה על ידי העבודה הרוחנית של "ונפשי כעפר לכל תהיה"[9], זוהי הסיבה ששייכת מציאות שלא יצטרכו למות לפני תחיית המתים, אלא כל אנשי הדור יעברו חיים לגאולה - בלי הפסק בינתיים[10].

משמעות היעוד בפנימיות[עריכה]

במאמר על פסוק הזה זה משנת תשכ"ה מסביר הרבי שליט"א מה"מ בארוכה את מהות היעוד.

כאשר נברא העולם, הוא נברא כולו מלא בטוב וללא רע, וממילא גם ללא המושג מוות, אך לאחר שאדם הראשון חטא בחטא עץ הדעת ירד רע לעולם והתערב בכל העולם, ונתהוה האפשרות של מיתה ולא חיים נצחיים כבתחילה.[11]

מכיון שהחיים הגשמיים קשורים ותלויים בחיים הרוחנים וכאשר האדם גרם לעצמו על ידי החטא מות רוחני נעשה גם המציאות של מוות גשמי ופיזי.

מובא שבמתן תורה "פסקה זוהמתן של ישראל" וביטלו מעצמם את כל הקליפה והרע, והיו במצב כמו לפני חטא עץ הדעת, אך לאחר חטא העגל חזר הרע והמוות וירד שוב לעולם.[12]

אך לעתיד לבוא שאז יתקיים מה שכתוב "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" (מהעולם) ממילא יתבטל מיד גם מציאות המוות.

עיר מקלט בגאולה[עריכה]

בנוגע להוספת ערי מקלט לעתיד לבוא, למרות שלא יהיה מציאות של רצח ומוות ראה:

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – עיר מקלט

קישורים חיצוניים[עריכה]

איך מתכוננים לחיים נצחיים? - שיעור וידאו מאת הרב זלמן נוטיק קובץ וידאו אינפו.jpg

כתבות באתר קישור לאתר הגאולה

ראו גם[עריכה]


הערות שוליים

  1. דרך מצוותיך מצוות ציצית ובכ"מ.
  2. מאמרי אדמו"ר הזקן נביאים עמוד ס'- מאמר ד"ה "למרבה המשרה".
  3. לקו"ש חלק לג חוקת שיחה א'
  4. ויכוח הרמב"ן סימן לט.
  5. תהלים כ"א, ה.
  6. נצחיות מלך המשיח קישור לאתר חב"ד - אור אין סוף
  7. בראשית ג, י"ט.
  8. התוועדויות שנת תשמ"ח כרך ד' עמוד 112.
  9. בהערה שם (95) מסביר: "כפי שאומר כל אחד ואחד בסיומה של כל תפילה (ג"פ ביום, בתלת זמני הוי חזקה) - בעומדו לפני ממ"ה הקב"ה, ובוודאי שאמירתו אז היא בתכלית האמת".
  10. התוועדויות שנת תש"נ כרך ד' עמוד 125: "ועוברים, בלי הפסק כלל מחיינו עתה, לחיים נצחיים".
  11. לפי זה מובן גם המשך הפסוקים המעלה את החשש שאדם הראשון לאחר שלקח מעץ הדעת (והוריד רע לעולם) יקח גם מעץ החיים, מכיוון שאז יווצר מצב שיש רע בעולם, ויש גם נצחיות לרע זו
  12. מאמרי אדמו"ר האמצעי בראשית ח"א עמ' שח.