דבר מלכות וירא

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־17:37, 1 בנובמבר 2020 מאת יוסי מ. (שיחה | תרומות) (קרדיט לסיכום:'מדקדקים')
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

דבר מלכות וירא היא השיחה שאמר הרבי בשבת פרשת וירא, ח"י חשון תשנ"ב, והוגהה על ידי הרבי בלשון הקודש.

במהלך השיחה אומר הרבי, שכבר יש לנו את הגילוי של "וירא", של מימות המשיח וגם הגילוי של מלך המשיח. ולכן מה שנשאר לנו לעשות הוא, להפנים את ידיעה זו ולהשתוקק לזה, ועל יד כך, לפעול במעשה בשביל להיות כלי לגילוי.

שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.

רקע

סיכום

אותיות א' - ב': צריך ללמוד את ההוראה אלינו מ: פרשת וירא, ח"י חשון וכ' חשון. מביא את הסיפור מאדמו"ר הרש"ב שבכה שלא ראה את ה' כאברהם אבינו, וענה לו הצמח צדק שכשיוהודי בן 99 מחליט לעשות ברית מילה - מגיע לו שה' יתגלה אליו. ומהי ההוראה מזה אלינו?

אותיות ג' - ז': בגילוי של "וירא" שבעקבות המילה 2 קצוות, גילוי נעלה ביותר, ולאידך, שחדר בפנימיות. וזו מעלת מצות מילה - שהיא מצוה גדולה, שחודרת בגוף הגשמי. וזאת כי נתאווה הקב"ה לדירה בתחתונים, ולכן דוקא בהמשכה הכי בתחתונים, מתגלית הדרגא הכי נעלית באלוקות. הענין של "וירא"[1] קיים אצל כל יהודי: בכל יהודי ישנו ענין המילה, שאז נכנסת בו נפש אלוקית נעלית החודרת בגוף הגשמי. ולכן, כבר אצל ילד יהודי רואים בגלוי את הנשמה המתבטאת בפועל בחייו, בגופו, ביתו, וחלקו בעולם.

אותיות ח' - י': וזוהי ההוראה מהסיפור: המציאות של "וירא" קיימת אצל כל יהודי, והרבי הרש"ב בכה כי רצה לראות זאת בהתגלות; תשובת הצמח צדק מדברת על העבודה הנדרשת, של ידה יכולים לקבל גם את ההתגלות. וזו ההוראה מ"וירא" אלינו: לכל יהודי ישנה מציאות של "וירא", נשמתו. בזכותה הוא מתעורר ומשתוקק לראות זאת בהתגלות; ועובד להחדיר אלוקות בעצמו ובעולם. וזוהי משמעות התאריך ח"י מרחשון, החדרת החיות האלקית - ח"י, בעניני העולם - מרחשון.

אותיות י"א - י"ד: בדיוק אותו תהליך של "וירא", קיים גם לגבי היחס שלנו לגאולה: לכל יהודי ישנה מציאות ה"וירא" של ניצוץ המשיח שבתוכו. בזכותו הוא מתעורר ומשתוקק לראות בגילוי את המשיח; ועובד להחדיר את הגאולה בכל פרטי חייו. הענין ניכר בעבודתו של הרבי הרש"ב - שייסד את ישיבת תומכי תמימים, שבה לומדים חסידות מעין הגאולה ונלחמים להבאתה; ומודגש בדור זה, בשנה זו ובשבת זו, לאחר שנסתיימה ונשלמה כל העבודה ואוחזים בתקופה השייכת לבית המקדש השלישי. ובדיוק אותו תהליך של גאולה אצל כל אחד, קיים גם לגבי המשיח הכללי: בכל דור ישנה מציאות של משיח. בדורנו, ישנה גם ההתגלות של משיח, ומה שנשאר הוא לקבל את פניו - להחדיר את התשוקה לגאולה בכל פרט וענין. ותיכף ומיד ממלא הקב"ה את התשוקה ומגלה בפועל את משיח צדקנו, נשיא דורנו ו"אלקינו זה".


  1. הגילוי הכי נעלה, שחודר הכי למטה.