תהלים קמ"ה: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 1,378 בתים ,  23 באוגוסט 2020
עצרתי באמצע לתפילה תיכף אשוב
(עצרתי באמצע לתפילה תיכף אשוב)
שורה 31: שורה 31:
מזמור זה נתקן פי אותיות האל"ף בי"ת חוץ מהאות [[נ]]. והטעם מבואר ב[[גמרא]]{{הערה|שם=ברכות}}: {{ציטוטון|מפני שיש בה מפלתן של שונאי ישראל}} (דהיינו, מפלתן של ישראל, ב[[לשון סגי נהור]]) דכתיב{{הערה|עמוס ה ב}} {{ציטוטון|'''נ'''פלה לא תוסיף קום בתולת ישראל}}. ולמרות זאת [[דוד]] התייחס ו'הרים' נפילה זו ב[[רוח הקודש]] בפסוק הבא, שנאמר{{הערה|תהילים קמה יד}}: {{ציטוטון|סומך ה' לכל הנופלים}}.
מזמור זה נתקן פי אותיות האל"ף בי"ת חוץ מהאות [[נ]]. והטעם מבואר ב[[גמרא]]{{הערה|שם=ברכות}}: {{ציטוטון|מפני שיש בה מפלתן של שונאי ישראל}} (דהיינו, מפלתן של ישראל, ב[[לשון סגי נהור]]) דכתיב{{הערה|עמוס ה ב}} {{ציטוטון|'''נ'''פלה לא תוסיף קום בתולת ישראל}}. ולמרות זאת [[דוד]] התייחס ו'הרים' נפילה זו ב[[רוח הקודש]] בפסוק הבא, שנאמר{{הערה|תהילים קמה יד}}: {{ציטוטון|סומך ה' לכל הנופלים}}.


==בחסידות חב"ד==
==ביאור [[תורת החסידות]]==
{{להשלים|}}
===תהלה לדוד==
בחסידות{{הערה|[[יהל אור]] להצ"צ קמה תקלז}}.מבואר: ש'תהלה' מתיחס ל[[כתר]] בחינת [[עתיקא קדישא]]. כמו שכתוב{{הערה|שמות טו יא}}:{{ציטוטון|נורא תהלות}} שתהילה הוא בחינת "נורא" שהוא בחינת הכתר. וזהו שכתוב{{הערה|ישעיה מח ט}}: {{ציטוטון|תהלתי אחטם לך}} שתהלה הוא החוטם (אף) שהוא מורה על ה[[ריח]] שהוא ענין המשכה.
 
והמשכה זו היא מבחינת [[כתר דאצילות]] בחינת [[עתיקא קדישא]], ל[[מלכות]] שהוא בחינת [[דוד]]. וזהו "תהילה לדוד" המשכה (תהלה) מכתר למלכות (דוד).
 
תהלה בכתר ע"ד הוא תהלתך והוא אלקיך ועצמותו נק' נורא תהלות. וזהו ותהלתי אחטם ריח והארה מא"ס. ותהלה לדוד להמשיך אור הח"ס במל'. כריח שדה. גם פי' תהלה לדוד מה שמל' מהללת ומשבחת לאור א"ס שבז"א וע"י תהלה זו ממשיכים האור כמ"ש בשה"ש רבה ע"פ ואתה קדוש יושב תהלות ישראל כל קילוס וקילוס שישראל מקלסין להקב"ה הוא יושב ביניהם כו'. שם בפסוק דומה דודי לצבי:
 
 


{{מזמורי ספר התהילים}}
{{מזמורי ספר התהילים}}
2,913

עריכות