ראשי תיבות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
תגיות: שחזור ידני עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(6 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:כתיק רת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כתב יד קודש של [[אדמו"ר שליט"א|הרבי]], ובו ראשי התיבות בשעטו"מ, בגו"ר]]
[[קובץ:כתיק רת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כתב יד קודש של [[אדמו"ר שליט"א|הרבי]], ובו ראשי התיבות בשעטו"מ, בגו"ר]]
'''ראשי תיבות''' היא כתיבת מילים בקיצור, בה נכתבת רק האות הראשונה או השניה של המילה, וטרם האות האחרונה יבואו גרשיים.
'''ראשי תיבות''' היא כתיבת מילים בקיצור, בה נכתבת רק האות הראשונה. למעט מילה שבראשה [[אותיות השימוש|אות שימוש]] כ-ו' וה' שאז נכתבת ראש התיבה כאות שניה לאחריה. ככלל טרם האות האחרונה יבואו גרשיים ובאות בודדה יבוא גרש.


==משמעות הראשי תיבות==
==משמעות הראשי תיבות==
שורה 56: שורה 56:
*'''[[בי"ע]]''' - [[בריאה יצירה עשיה]].
*'''[[בי"ע]]''' - [[בריאה יצירה עשיה]].
*'''[[בל"ג]]''' - [[בלי גבול]].
*'''[[בל"ג]]''' - [[בלי גבול]].
*'''במ"א''' - במקום אחר, ב[[מסכת אבות]], ב[[מדרש|מדרש אגדה]], ב[[ספר מלכים|מלכים א']], ב[[מגן אברהם]], ב[[מנהג אשכנז]], ב[[(אינו הספר "מכתב 'מ'אליהו")|מכתב אליהו]].  
*'''במ"א''' - במקום אחר, ב[[מסכת אבות]], ב[[מדרש|מדרש אגדה]], ב[[ספר מלכים|מלכים א']], ב[[מגן אברהם]], ב[[מנהג אשכנז]], ב[[מכתב אליהו]]{{הערה|(אינו הספר 'מכתב מאליהו')}}.  
*'''[[ב"נ]]''' - [[בר נש]].
*'''[[ב"נ]]''' - [[בר נש]].
*'''[[ב"ן]]''' - אחד ממילויי שם [[הוי']].
*'''[[ב"ן]]''' - אחד ממילויי שם [[הוי']].
שורה 151: שורה 151:
'''מ':'''
'''מ':'''


*'''מ"א''' - מקום אחר, [[מסכת אבות]], [[מדרש|מדרש אגדה]], [[ספר מלכים|מלכים א']], [[מגן אברהם]], [[מנהג אשכנז]], [[(אינו הספר "מכתב 'מ'אליהו")|מכתב אליהו]].  
*'''מ"א''' - מקום אחר, [[מסכת אבות]], [[מדרש|מדרש אגדה]], [[ספר מלכים|מלכים א']], [[מגן אברהם]], [[מנהג אשכנז]], [[מכתב אליהו]]{{הערה|(אינו הספר 'מכתב מאליהו')}}.  
*'''[[מ"ד]]''' - [[מיין דוכרין|מיין דכורין]].
*'''[[מ"ד]]''' - [[מיין דוכרין|מיין דכורין]].
*'''[[מדה"ד]]''' - [[מדת הדין]].
*'''[[מדה"ד]]''' - [[מדת הדין]].
שורה 190: שורה 190:
*'''[[נרנח"י]]''' - [[נפש (חלק הנפש)|נפש]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] [[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] [[חיה (חלק הנפש)|חיה]] [[יחידה]].
*'''[[נרנח"י]]''' - [[נפש (חלק הנפש)|נפש]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] [[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] [[חיה (חלק הנפש)|חיה]] [[יחידה]].
*'''[[נש"י]]''' - [[נשמות ישראל]].
*'''[[נש"י]]''' - [[נשמות ישראל]].
==ס'-ת'==
==ס'-ת'==
'''ס':'''
'''ס':'''

גרסה אחרונה מ־10:18, 27 בדצמבר 2024

כתב יד קודש של הרבי, ובו ראשי התיבות בשעטו"מ, בגו"ר

ראשי תיבות היא כתיבת מילים בקיצור, בה נכתבת רק האות הראשונה. למעט מילה שבראשה אות שימוש כ-ו' וה' שאז נכתבת ראש התיבה כאות שניה לאחריה. ככלל טרם האות האחרונה יבואו גרשיים ובאות בודדה יבוא גרש.

משמעות הראשי תיבות[עריכה | עריכת קוד מקור]

פעמים רבות דורשים חז"ל מילה מסויימת המופיעה בתורה בראשי תיבות, בשער היחוד והאמונה[1] מבאר אדמו"ר הזקן שאין זה רק 'רמז' ו'סימן' למילים ש'מוחבאות' בו, אלא שהאות הראשונה בכל מילה כוללת את כל האותיות שבתוכה, והיא החיות שלהם.

במספר מקומות[2] מציין הרבי לדברי חז"ל ש"לשון נוטריקון מן התורה"[3].

ראשי תיבות חסידיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

יחד עם תורת החסידות, התפתחו עשרות רבות של ראשי תיבות יחודיים לחסידות, כגון: פ"נ, דא"ח, ועוד רבים.

לצורך הקלת השימוש בראשי התיבות, נערכו כמה לוחות של ראשי תיבות המיוחדים לתורת החסידות בכלל ולחסידות חב"ד בפרט. הלוח הראשון בתורת החסידות נמצא בסוף ספר התניא. לאחר מכן הודפס לוח מורחב בספר הליקוטים - מפתחות לאדמו"ר הצמח צדק.!

ראשי תיבות נפוצים א'-ב'[עריכה | עריכת קוד מקור]

ראשי תיבות נפוצים בעיקר בספרי חסידות:

א':

ב':

ג'-ט'[עריכה | עריכת קוד מקור]

ג':

ד':

ה':

ו':

ז':

ח':

ט':

י'-נ'[עריכה | עריכת קוד מקור]

י':

כ':

ל':

מ':

נ':

ס'-ת'[עריכה | עריכת קוד מקור]

ס':

ע':

פ':

צ':

ק':

ר':

ש':

ת':

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצונים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. פרק י"ב.
  2. ראו שיחת שבת פרשת אחרי קדושים תנש"א, הערה 14.
  3. מסכת שבת קה, ב.
  4. (אינו הספר 'מכתב מאליהו')
  5. (אינו הספר 'מכתב מאליהו')
  6. עפ"י מענה הרבי
  7. בשיחת שבת פרשת משפטים תשנ"ב אמר הרבי על ביאת הגאולה השלימה: "כן תהיה לנו בפועל ממש, ותיכף ומיד ממש, עם כל הפירושים שב"מיד", וכל הפירושים שב"ממש", ולכל לראש מיד ממש כפשוטו, ממש ממש ממש"