ראשי תיבות: הבדלים בין גרסאות בדף
עריכה במיטבה (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
יוסף בן מלמד (שיחה | תרומות) (←י'-נ') |
||
(11 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:כתיק רת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כתב יד קודש של [[אדמו"ר שליט"א|הרבי]], ובו ראשי התיבות בשעטו"מ, בגו"ר]] | [[קובץ:כתיק רת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כתב יד קודש של [[אדמו"ר שליט"א|הרבי]], ובו ראשי התיבות בשעטו"מ, בגו"ר]] | ||
'''ראשי תיבות''' | '''ראשי תיבות''' היא כתיבת מילים בקיצור, בה נכתבת רק האות הראשונה. למעט מילה שבראשה [[אותיות השימוש|אות שימוש]] כ-ו' וה' שאז נכתבת ראש התיבה כאות שניה לאחריה. ככלל טרם האות האחרונה יבואו גרשיים ובאות בודדה יבוא גרש. | ||
==משמעות הראשי תיבות== | ==משמעות הראשי תיבות== | ||
שורה 12: | שורה 12: | ||
לצורך הקלת השימוש בראשי התיבות, נערכו כמה לוחות של ראשי תיבות המיוחדים ל[[תורת החסידות]] בכלל ולחסידות חב"ד בפרט. הלוח הראשון בתורת החסידות נמצא בסוף [[ספר התניא]]. לאחר מכן הודפס לוח מורחב ב[[ספר הליקוטים]] - מפתחות ל[[אדמו"ר הצמח צדק]].! | לצורך הקלת השימוש בראשי התיבות, נערכו כמה לוחות של ראשי תיבות המיוחדים ל[[תורת החסידות]] בכלל ולחסידות חב"ד בפרט. הלוח הראשון בתורת החסידות נמצא בסוף [[ספר התניא]]. לאחר מכן הודפס לוח מורחב ב[[ספר הליקוטים]] - מפתחות ל[[אדמו"ר הצמח צדק]].! | ||
== ראשי תיבות נפוצים == | == ראשי תיבות נפוצים א'-ב' == | ||
ראשי תיבות נפוצים בספרי | '''ראשי תיבות נפוצים בעיקר בספרי חסידות:''' | ||
'''א':''' | |||
*'''[[אאע"ה]]''' - [[אברהם אבינו]] עליו השלום. | *'''[[אאע"ה]]''' - [[אברהם אבינו]] עליו השלום. | ||
*'''[[א"א]]''' - [[אריך אנפין]]/אי אפשר/אין אומרים. | *'''[[א"א]]''' - [[אריך אנפין]]/אי אפשר/אין אומרים. | ||
שורה 47: | שורה 48: | ||
*'''[[אתעדל"ע]]''' - [[אתערותא דלעילא]]. | *'''[[אתעדל"ע]]''' - [[אתערותא דלעילא]]. | ||
*'''[[אתעדל"ת]]''' - [[אתערותא דלתתא]]. | *'''[[אתעדל"ת]]''' - [[אתערותא דלתתא]]. | ||
'''ב':''' | |||
*'''[[בג"ה]]''' - [[בג"ה|בינה גבורה הוד]]. | *'''[[בג"ה]]''' - [[בג"ה|בינה גבורה הוד]]. | ||
*'''בחי'''' - בחינה\בחינת. | *'''בחי'''' - בחינה\בחינת. | ||
שורה 53: | שורה 56: | ||
*'''[[בי"ע]]''' - [[בריאה יצירה עשיה]]. | *'''[[בי"ע]]''' - [[בריאה יצירה עשיה]]. | ||
*'''[[בל"ג]]''' - [[בלי גבול]]. | *'''[[בל"ג]]''' - [[בלי גבול]]. | ||
*'''במ"א''' - במקום אחר, ב[[מסכת אבות]], ב[[מדרש אגדה]], ב[[ספר מלכים|מלכים א']], ב[[מגן אברהם]], ב[[ | *'''במ"א''' - במקום אחר, ב[[מסכת אבות]], ב[[מדרש|מדרש אגדה]], ב[[ספר מלכים|מלכים א']], ב[[מגן אברהם]], ב[[מנהג אשכנז]], ב[[מכתב אליהו]]{{הערה|(אינו הספר 'מכתב מאליהו')}}. | ||
*'''[[ב"נ]]''' - [[בר נש]]. | *'''[[ב"נ]]''' - [[בר נש]]. | ||
*'''[[ב"ן]]''' - אחד ממילויי שם [[הוי']]. | *'''[[ב"ן]]''' - אחד ממילויי שם [[הוי']]. | ||
שורה 60: | שורה 63: | ||
*'''[[בע"ת]]''' - [[בעל תכלית]] / [[בעל תשובה]]. | *'''[[בע"ת]]''' - [[בעל תכלית]] / [[בעל תשובה]]. | ||
*'''[[ברה"ע]]''' - [[בריאת העולמות]]. | *'''[[ברה"ע]]''' - [[בריאת העולמות]]. | ||
== ג'-ט' == | |||
'''ג':''' | |||
*'''[[גוכתי"ק]]''' - [[גוף כתב יד קודש]]. | *'''[[גוכתי"ק]]''' - [[גוף כתב יד קודש]]. | ||
*'''ג"ח''' - [[גמילות חסדים]]. | *'''ג"ח''' - [[גמילות חסדים]]. | ||
שורה 68: | שורה 74: | ||
*'''[[ג"ק]]''' - [[שלוש קליפות הטמאות|ג' קליפות]]. | *'''[[ג"ק]]''' - [[שלוש קליפות הטמאות|ג' קליפות]]. | ||
*'''[[ג"ר]]''' - [[ג"ר|ג' ראשונות]]. | *'''[[ג"ר]]''' - [[ג"ר|ג' ראשונות]]. | ||
'''ד':''' | |||
*'''[[דא"ח]]''' - [[דברי אלוקים חיים]]. | *'''[[דא"ח]]''' - [[דברי אלוקים חיים]]. | ||
*'''[[ד"ה]]''' - [[דיבור המתחיל]]. | *'''[[ד"ה]]''' - [[דיבור המתחיל]]. | ||
שורה 78: | שורה 86: | ||
*'''[[דת"י]]''' - [[דעת]] [[תפארת]] [[יסוד]]. | *'''[[דת"י]]''' - [[דעת]] [[תפארת]] [[יסוד]]. | ||
*'''[[דתי"מ]]''' - [[דתי"מ|דעת תפארת יסוד מלכות]]. | *'''[[דתי"מ]]''' - [[דתי"מ|דעת תפארת יסוד מלכות]]. | ||
'''ה':''' | |||
*'''[[ה"ג]]''' - [[ה' גבורות]]. | *'''[[ה"ג]]''' - [[ה' גבורות]]. | ||
*'''[[ה"ח]]''' - [[ה' חסדים]]. | *'''[[ה"ח]]''' - [[ה' חסדים]]. | ||
'''ו':''' | |||
*'''[[ו"ק]]''' - [[שש קצוות|ו' קצוות]]. | *'''[[ו"ק]]''' - [[שש קצוות|ו' קצוות]]. | ||
'''ז':''' | |||
*'''[[ז"א]]''' - [[זעיר אנפין]] / זאת אומרת. | *'''[[ז"א]]''' - [[זעיר אנפין]] / זאת אומרת. | ||
*'''[[זו"נ]]''' - [[זעיר אנפין|ז"א [=זעיר אנפין]]] ו[[ספירת המלכות|נוקביה]]. | *'''[[זו"נ]]''' - [[זעיר אנפין|ז"א [=זעיר אנפין]]] ו[[ספירת המלכות|נוקביה]]. | ||
*'''[[ז"ת]]''' - [[שבע תחתונות|ז' תחתונות]]. | *'''[[ז"ת]]''' - [[שבע תחתונות|ז' תחתונות]]. | ||
'''ח':''' | |||
*'''[[חב"ד]]''' - [[חכמה]] [[בינה]] [[דעת]]. | *'''[[חב"ד]]''' - [[חכמה]] [[בינה]] [[דעת]]. | ||
*'''[[חג"ת]]''' - [[חסד]] [[גבורה]] [[תפארת]]. | *'''[[חג"ת]]''' - [[חסד]] [[גבורה]] [[תפארת]]. | ||
שורה 97: | שורה 113: | ||
*'''[[ח"ע]]''' - [[ספירת החכמה|חכמה עילאה]]. | *'''[[ח"ע]]''' - [[ספירת החכמה|חכמה עילאה]]. | ||
*'''[[ח"ת]]''' - [[חכמה תתאה]]. | *'''[[ח"ת]]''' - [[חכמה תתאה]]. | ||
'''ט':''' | |||
*'''[[טה"ע]]''' - [[טהירו עילאה]]. | *'''[[טה"ע]]''' - [[טהירו עילאה]]. | ||
*'''[[טו"ר]]''' - [[טוב]] ו[[רע]]. | *'''[[טו"ר]]''' - [[טוב]] ו[[רע]]. | ||
*'''[[טנת"א]]''' - [[טעמים נקודות תגין אותיות|טעמים נקודות תגים אותיות]]. | *'''[[טנת"א]]''' - [[טעמים נקודות תגין אותיות|טעמים נקודות תגים אותיות]]. | ||
*'''[[ט"ס]]''' - [[ספירות|ט' ספירות]]. | *'''[[ט"ס]]''' - [[ספירות|ט' ספירות]]. | ||
==י'-נ'== | |||
'''י':''' | |||
*'''[[י"ח]]''' - [[יודעי ח"ן]]. | *'''[[י"ח]]''' - [[יודעי ח"ן]]. | ||
*'''[[יחו"ע]]''' - [[יחודא עילאה]]. | *'''[[יחו"ע]]''' - [[יחודא עילאה]]. | ||
שורה 113: | שורה 133: | ||
*'''[[ישסו"ת]]''' - [[ישראל סבא]] ו[[תבונה]]. | *'''[[ישסו"ת]]''' - [[ישראל סבא]] ו[[תבונה]]. | ||
'''כ':''' | |||
*'''[[כח"ב]]''' - [[כתר]], [[חכמה]], [[בינה]]. | *'''[[כח"ב]]''' - [[כתר]], [[חכמה]], [[בינה]]. | ||
*'''[[כמ"ש]]''' - כמו שכתוב. | *'''[[כמ"ש]]''' - כמו שכתוב. | ||
*'''[[כנס"י]]''' - [[כנסת ישראל]]. | *'''[[כנס"י]]''' - [[כנסת ישראל]]. | ||
*'''[[כ"ע]]''' - [[ספירת הכתר|כתר עליון]]. | *'''[[כ"ע]]''' - [[ספירת הכתר|כתר עליון]]. | ||
'''ל':''' | |||
*'''[[למת"ב]]''' - [[לית מחשבא תפיסא ביה]]. | *'''[[למת"ב]]''' - [[לית מחשבא תפיסא ביה]]. | ||
*'''[[לפה"צ]]''' - לפני ה[[צמצום]]. | *'''[[לפה"צ]]''' - לפני ה[[צמצום]]. | ||
שורה 125: | שורה 148: | ||
*'''[[לקו"ש]]''' - [[לקוטי שיחות]]. | *'''[[לקו"ש]]''' - [[לקוטי שיחות]]. | ||
*'''[[לקו"ת]]''' - [[לקוטי תורה]]. | *'''[[לקו"ת]]''' - [[לקוטי תורה]]. | ||
*'''מ"א''' - מקום אחר, [[מסכת אבות]], [[מדרש אגדה]], [[ספר מלכים|מלכים א']], [[מגן אברהם]], [[ | '''מ':''' | ||
*'''מ"א''' - מקום אחר, [[מסכת אבות]], [[מדרש|מדרש אגדה]], [[ספר מלכים|מלכים א']], [[מגן אברהם]], [[מנהג אשכנז]], [[מכתב אליהו]]{{הערה|(אינו הספר 'מכתב מאליהו')}}. | |||
*'''[[מ"ד]]''' - [[מיין דוכרין|מיין דכורין]]. | *'''[[מ"ד]]''' - [[מיין דוכרין|מיין דכורין]]. | ||
*'''[[מדה"ד]]''' - [[מדת הדין]]. | *'''[[מדה"ד]]''' - [[מדת הדין]]. | ||
שורה 149: | שורה 174: | ||
*'''[[מרע"ה]]''' - [[משה רבינו]] עליו השלום. | *'''[[מרע"ה]]''' - [[משה רבינו]] עליו השלום. | ||
*'''[[מ"ת]]''' - [[מתן תורה]]. | *'''[[מ"ת]]''' - [[מתן תורה]]. | ||
'''נ':''' | |||
*'''[[נה"א]]''' - [[נפש האלוקית]]. | *'''[[נה"א]]''' - [[נפש האלוקית]]. | ||
*'''[[נה"ב]]''' - [[נפש הבהמית]]. | *'''[[נה"ב]]''' - [[נפש הבהמית]]. | ||
שורה 163: | שורה 190: | ||
*'''[[נרנח"י]]''' - [[נפש (חלק הנפש)|נפש]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] [[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] [[חיה (חלק הנפש)|חיה]] [[יחידה]]. | *'''[[נרנח"י]]''' - [[נפש (חלק הנפש)|נפש]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] [[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] [[חיה (חלק הנפש)|חיה]] [[יחידה]]. | ||
*'''[[נש"י]]''' - [[נשמות ישראל]]. | *'''[[נש"י]]''' - [[נשמות ישראל]]. | ||
==ס'-ת'== | |||
'''ס':''' | |||
*'''[[ס"ג]]''' - אחד ממילויי שם [[הוי']]. | *'''[[ס"ג]]''' - אחד ממילויי שם [[הוי']]. | ||
*'''[[סדכ"ס]]''' - [[סתימא דכל סתימין]]. | *'''[[סדכ"ס]]''' - [[סתימא דכל סתימין]]. | ||
שורה 170: | שורה 200: | ||
*'''[[סש"ב]]''' - [[ספר של בינונים]]. | *'''[[סש"ב]]''' - [[ספר של בינונים]]. | ||
*'''[[סת"ר]]''' - [[סוף תוך ראש]]. | *'''[[סת"ר]]''' - [[סוף תוך ראש]]. | ||
'''ע':''' | |||
*'''[[ע"ב]]''' - אחד ממילויי שם [[הוי']]. | *'''[[ע"ב]]''' - אחד ממילויי שם [[הוי']]. | ||
*'''[[עוה"ב]]''' - [[עולם הבא]]. | *'''[[עוה"ב]]''' - [[עולם הבא]]. | ||
שורה 192: | שורה 224: | ||
*'''[[ע"ח]]''' - [[עץ חיים]]. | *'''[[ע"ח]]''' - [[עץ חיים]]. | ||
'''פ':''' | |||
*'''[[פ"א]]''' - [[פני אריה]]. | *'''[[פ"א]]''' - [[פני אריה]]. | ||
*'''[[פב"פ]]''' - [[פנים בפנים]]\פלוני בן פלוני\פלונית בת פלונית. | *'''[[פב"פ]]''' - [[פנים בפנים]]\פלוני בן פלוני\פלונית בת פלונית. | ||
שורה 203: | שורה 236: | ||
*'''[[פשמ"ט]]''' - [[פמליא של מטה]]. | *'''[[פשמ"ט]]''' - [[פמליא של מטה]]. | ||
*'''[[פשמ"ע]]''' - [[פמליא של מעלה]]. | *'''[[פשמ"ע]]''' - [[פמליא של מעלה]]. | ||
'''צ':''' | |||
*'''[[צ"ג]]''' - [[צדיק גמור]]. | *'''[[צ"ג]]''' - [[צדיק גמור]]. | ||
*'''[[צ"ל]]''' - צריך להבין\צריך לומר\צריך להיות. | *'''[[צ"ל]]''' - צריך להבין\צריך לומר\צריך להיות. | ||
שורה 210: | שורה 245: | ||
*'''[[צ"צ]]''' - [[צמח צדק]]. | *'''[[צ"צ]]''' - [[צמח צדק]]. | ||
*'''[[צ"ת]]''' - [[צדיק תחתון]]. | *'''[[צ"ת]]''' - [[צדיק תחתון]]. | ||
'''ק':''' | |||
*'''[[קו"א]], ק"א''' - [[קונטרס אחרון]]. | *'''[[קו"א]], ק"א''' - [[קונטרס אחרון]]. | ||
*'''[[קו"ח]]''' - [[קו וחוט]]. | *'''[[קו"ח]]''' - [[קו וחוט]]. | ||
*'''[[ק"נ]]''' - [[קליפת נוגה]]. | *'''[[ק"נ]]''' - [[קליפת נוגה]]. | ||
*'''[[קדה"ק]]''' - [[קודש הקודשים]]. | *'''[[קדה"ק]]''' - [[קודש הקודשים]]. | ||
'''ר':''' | |||
*'''[[ר"ה]]''' - [[ראש השנה]]. | *'''[[ר"ה]]''' - [[ראש השנה]]. | ||
*'''[[רו"ש]]''' - [[רצוא ושוב]]. | *'''[[רו"ש]]''' - [[רצוא ושוב]]. | ||
שורה 226: | שורה 265: | ||
*'''[[ר"ת]]''' - [[רבינו תם]]\'''ראשי תיבות'''. | *'''[[ר"ת]]''' - [[רבינו תם]]\'''ראשי תיבות'''. | ||
*'''[[רת"ס]]''' - [[ראש תוך סוף]]. | *'''[[רת"ס]]''' - [[ראש תוך סוף]]. | ||
'''ש':''' | |||
*'''[[שבה"כ]]''' - [[שבירת הכלים]]. | *'''[[שבה"כ]]''' - [[שבירת הכלים]]. | ||
*'''[[שה"ש]]''' - [[שיר השירים]]. | *'''[[שה"ש]]''' - [[שיר השירים]]. | ||
*'''[[שוה"ג]]''' - [[שולי הגליון]]. | *'''[[שוה"ג]]''' - [[שולי הגליון]]. | ||
*'''[[שליט"א]]''' - [[שליט"א|שיחי' לאורך ימים טובים אמן]]. | *'''[[שליט"א]]''' - [[שליט"א|שיחי' לאורך ימים טובים אמן]]. | ||
'''ת':''' | |||
*'''[[תו"א]]''' - [[תורה אור]]. | *'''[[תו"א]]''' - [[תורה אור]]. | ||
*'''[[תומע"ט]]''' - [[תורה]] ו[[מעשים טובים]]. | *'''[[תומע"ט]]''' - [[תורה]] ו[[מעשים טובים]]. | ||
שורה 239: | שורה 282: | ||
*'''[[תרדל"מ]]''' - [[תרין רעין דלא מתפרשין]]. | *'''[[תרדל"מ]]''' - [[תרין רעין דלא מתפרשין]]. | ||
*'''[[ת"ת]]''' - [[תפארת]]. | *'''[[ת"ת]]''' - [[תפארת]]. | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== |
גרסה אחרונה מ־00:24, 27 בדצמבר 2024
ראשי תיבות היא כתיבת מילים בקיצור, בה נכתבת רק האות הראשונה. למעט מילה שבראשה אות שימוש כ-ו' וה' שאז נכתבת ראש התיבה כאות שניה לאחריה. ככלל טרם האות האחרונה יבואו גרשיים ובאות בודדה יבוא גרש.
משמעות הראשי תיבות[עריכה | עריכת קוד מקור]
פעמים רבות דורשים חז"ל מילה מסויימת המופיעה בתורה בראשי תיבות, בשער היחוד והאמונה[1] מבאר אדמו"ר הזקן שאין זה רק 'רמז' ו'סימן' למילים ש'מוחבאות' בו, אלא שהאות הראשונה בכל מילה כוללת את כל האותיות שבתוכה, והיא החיות שלהם.
במספר מקומות[2] מציין הרבי לדברי חז"ל ש"לשון נוטריקון מן התורה"[3].
ראשי תיבות חסידיים[עריכה | עריכת קוד מקור]
יחד עם תורת החסידות, התפתחו עשרות רבות של ראשי תיבות יחודיים לחסידות, כגון: פ"נ, דא"ח, ועוד רבים.
לצורך הקלת השימוש בראשי התיבות, נערכו כמה לוחות של ראשי תיבות המיוחדים לתורת החסידות בכלל ולחסידות חב"ד בפרט. הלוח הראשון בתורת החסידות נמצא בסוף ספר התניא. לאחר מכן הודפס לוח מורחב בספר הליקוטים - מפתחות לאדמו"ר הצמח צדק.!
ראשי תיבות נפוצים א'-ב'[עריכה | עריכת קוד מקור]
ראשי תיבות נפוצים בעיקר בספרי חסידות:
א':
- אאע"ה - אברהם אבינו עליו השלום.
- א"א - אריך אנפין/אי אפשר/אין אומרים.
- אב"א - אחור באחור.
- אבי"ע - אצילות בריאה יצירה עשיה.
- אגה"ק - אגרת הקודש.
- אגה"ת - אגרת התשובה.
- אג"ק - אגרות קודש.
- אדה"ז - אדמו"ר הזקן.
- אדה"ר - אדם הראשון.
- אדמו"ר - אדוננו מורנו ורבינו.
- אהו"י - אהבה ויראה.
- אה"ז - אהבה זוטא.
- אה"ר - אהבה רבא.
- או"א - אבא ואמא.
- אוא"ס - אור אין סוף.
- אוה"ת - אור התורה.
- או"ח - אור חוזר.
- או"י - אור ישר.
- או"כ - אורות וכלים.
- או"מ - אור מקיף.
- או"פ - אור פנימי \ אור פשוט.
- אחעט"ב - אשת חיל עטרת בעלה.
- אח"פ - אחדות פשוטה.
- אי"ק - גימטריה של יחידות עשרות ומאות.
- אכו"ש - אכילה ושתיה.
- א"ס - אין סוף.
- אצי' - אצילות.
- א"ק - אדם קדמון.
- ארמ"ע - אש רוח מים עפר.
- אתעדל"ע - אתערותא דלעילא.
- אתעדל"ת - אתערותא דלתתא.
ב':
- בג"ה - בינה גבורה הוד.
- בחי' - בחינה\בחינת.
- ביהמ"ק - בית המקדש.
- בי"ע - בריאה יצירה עשיה.
- בל"ג - בלי גבול.
- במ"א - במקום אחר, במסכת אבות, במדרש אגדה, במלכים א', במגן אברהם, במנהג אשכנז, במכתב אליהו[4].
- ב"נ - בר נש.
- ב"ן - אחד ממילויי שם הוי'.
- בע"ג - בעל גבול.
- בע"ח - בספר עץ חיים.
- בע"ת - בעל תכלית / בעל תשובה.
- ברה"ע - בריאת העולמות.
ג'-ט'[עריכה | עריכת קוד מקור]
ג':
- גוכתי"ק - גוף כתב יד קודש.
- ג"ח - גמילות חסדים.
- ג"ע - גן עדן.
- געה"ע - גן עדן העליון.
- געה"ת - גן עדן התחתון.
- ג"ק - ג' קליפות.
- ג"ר - ג' ראשונות.
ד':
- דא"ח - דברי אלוקים חיים.
- ד"ה - דיבור המתחיל.
- דו"מ - דיבור ומעשה.
- דו"ר - דחילו ורחימו.
- ד"ע - דעת עליון.
- דצח"מ - דומם צומח חי מדבר.
- ד"ת - דעת תחתון.
- דת"י - דעת תפארת יסוד.
- דתי"מ - דעת תפארת יסוד מלכות.
ה':
ו':
ז':
- ז"א - זעיר אנפין / זאת אומרת.
- זו"נ - ז"א [=זעיר אנפין] ונוקביה.
- ז"ת - ז' תחתונות.
ח':
- חב"ד - חכמה בינה דעת.
- חג"ת - חסד גבורה תפארת.
- חו"ב - חכמה ובינה.
- חו"ג - חסד וגבורה.
- חח"ן - חכמה חסד נצח.
- ח"י - חיה יחידה.
- ח"ס - חכמה סתימאה.
- ח"ע - חכמה עילאה.
- ח"ת - חכמה תתאה.
ט':
- טה"ע - טהירו עילאה.
- טו"ר - טוב ורע.
- טנת"א - טעמים נקודות תגים אותיות.
- ט"ס - ט' ספירות.
י'-נ'[עריכה | עריכת קוד מקור]
י':
- י"ח - יודעי ח"ן.
- יחו"ע - יחודא עילאה.
- יחו"ת - יחודא תתאה.
- י"ס - י' ספירות.
- ילהק"ת - יש להקדים תחילה.
- יצה"ר - יצר הרע.
- יצה"ט - יצר טוב.
- יצי"מ - יציאת מצרים.
- ישסו"ת - ישראל סבא ותבונה.
כ':
ל':
- למת"ב - לית מחשבא תפיסא ביה.
- לפה"צ - לפני הצמצום.
- לע"ל - לעתיד לבוא.
- לק"א - לקוטי אמרים.
- לקו"ש - לקוטי שיחות.
- לקו"ת - לקוטי תורה.
מ':
- מ"א - מקום אחר, מסכת אבות, מדרש אגדה, מלכים א', מגן אברהם, מנהג אשכנז, מכתב אליהו[5].
- מ"ד - מיין דכורין.
- מדה"ד - מדת הדין.
- מדה"ר - מידת הרחמים.
- מ"ה - אחד ממילויי שם הוי'.
- מהו"ע - מהותו ועצמותו.
- מהור"ר - מורנו הרב ורבינו ר'.[6]
- מה"מ - מלך המשיח.
- מוהר"ר - מורנו ורבינו הרב ר'.
- מו"ס - מוחא סתימאה.
- מחדו"מ - מחשבה דיבור ומעשה.
- מל' - מלכות.
- מע"ל - מעיין למעלה, מעיין לעיל.
- מל"ת - מצוות לא תעשה
- ממכ"ע - ממלא כל עלמין.
- ממ"ש - משיח מנחם שמו וכן מנחם מענדל שניאורסון[7]. ממה שנאמר / שאמרנו / שכתוב / שנתבאר.
- מ"ן - מיין נוקבין
- מס"ן - מסירות נפש.
- מ"ע - מצוות עשה.
- מק"מ - מקדש מלך.
- מק"פ - מקום פנוי.
- מרע"ה - משה רבינו עליו השלום.
- מ"ת - מתן תורה.
נ':
- נה"א - נפש האלוקית.
- נה"ב - נפש הבהמית.
- נוק' - נוקבא.
- נה"י - נצח הוד יסוד.
- נהי"ם - נצח הוד יסוד מלכות.
- נו"ה - נצח והוד.
- נח"י - נשמה חיה יחידה.
- נס"א - נסיכי אדם.
- נפה"א - נפש האלוקית.
- נפה"ב - נפש הבהמית.
- נר"נ - נפש רוח נשמה.
- נרנח"י - נפש רוח נשמה חיה יחידה.
- נש"י - נשמות ישראל.
ס'-ת'[עריכה | עריכת קוד מקור]
ס':
- ס"ג - אחד ממילויי שם הוי'.
- סדכ"ס - סתימא דכל סתימין.
- סוכ"ע - סובב כל עלמין.
- סט"א - סטרא אחרא.
- סש"ב - ספר של בינונים.
- סת"ר - סוף תוך ראש.
ע':
- ע"ב - אחד ממילויי שם הוי'.
- עוה"ב - עולם הבא.
- עה"ש - עלות השחר
- עוה"ז - עולם הזה.
- ע"ד - על דרך\על דבר\על דעת.
- עד"מ - על דרך משל.
- עה"נ - עבר הנהראוה"ת ויקרא ג' תתקכח
- עו"ע - עילה ועלול.
- ע"ח - עץ חיים.
- ע"י - עתיק יומין / על ידי.
- עי"מ - עיבור, יניקה מוחין.
- ע"כ - עשר כתרין.
- ע"מ - עשרה מאמרות.
- ע"ס - עשר ספירות.
- ע"ק - עתיקא קדישא.
- עדאת"ג - עלמא דאתגליא.
- עדאת"כ - עלמא דאתכסיא.
- עלדאת"ג - עלמא דאתגליא.
- עלדאת"כ - עלמא דאתכסיא.
- ע"ח - עץ חיים.
פ':
- פ"א - פני אריה.
- פב"פ - פנים בפנים\פלוני בן פלוני\פלונית בת פלונית.
- פו"מ - פנימי ומקיף.
- פ"נ - פני נשר\פדיון נפש.
- פע"ח - פרי עץ חיים.
- פרד"ס - פשט רמז דרש סוד.
- פרד"א - פרקי דר' אלעזר.
- פ"ש - פני שור.
- פשמ"ט - פמליא של מטה.
- פשמ"ע - פמליא של מעלה.
צ':
- צ"ג - צדיק גמור.
- צ"ל - צריך להבין\צריך לומר\צריך להיות.
- צ"ע - צדיק עליון.
- צ"ע - צריך עיון.
- צ"צ - צמח צדק.
- צ"ת - צדיק תחתון.
ק':
- קו"א, ק"א - קונטרס אחרון.
- קו"ח - קו וחוט.
- ק"נ - קליפת נוגה.
- קדה"ק - קודש הקודשים.
ר':
- ר"ה - ראש השנה.
- רו"ש - רצוא ושוב.
- רדל"א - רישא דלא אתידע.
- רח"ר - רחמים רבים.
- ר"מ - רעיא מהימנא.
- רצה"ע - רצון העליון.
- רצה"ת - רצון התחתון.
- ר"ר - רחמים רבים.
- ר"ת - רבינו תם\ראשי תיבות.
- רת"ס - ראש תוך סוף.
ש':
ת':
- תו"א - תורה אור.
- תומע"ט - תורה ומעשים טובים.
- תומ"צ - תורה ומצוות.
- תחב"ס - תחילתן בסופן.
- תח"ה\תחה"מ - תחיית המתים.
- תרדל"מ - תרין רעין דלא מתפרשין.
- ת"ת - תפארת.
ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]
קישורים חיצונים[עריכה | עריכת קוד מקור]
הערות שוליים
- ↑ פרק י"ב.
- ↑ ראו שיחת שבת פרשת אחרי קדושים תנש"א, הערה 14.
- ↑ מסכת שבת קה, ב.
- ↑ (אינו הספר 'מכתב מאליהו')
- ↑ (אינו הספר 'מכתב מאליהו')
- ↑ עפ"י מענה הרבי
- ↑ בשיחת שבת פרשת משפטים תשנ"ב אמר הרבי על ביאת הגאולה השלימה: "כן תהיה לנו בפועל ממש, ותיכף ומיד ממש, עם כל הפירושים שב"מיד", וכל הפירושים שב"ממש", ולכל לראש מיד ממש כפשוטו, ממש ממש ממש"