דבר מלכות לך לך: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(16 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{ציטוט-צף|וכשם שזה צריך להיות בנוגע ללימוד התורה שלו עצמו, כמו"כ צריך להיות בנוגע לעבודה של "והעמידו תלמידים הרבה", כולל – להקהיל קהילות בשבת ללמוד בהם תורה – שזה צריך להיות באופן של הליכה אמיתית, באופן של חידוש אמיתי.|אות י"ד, תרגום מאידית}}
'''דבר מלכות לך לך''' היא [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] בשבת [[פרשת לך לך]], [[י"א חשון]] [[תשנ"ב]], ו[[מוגה|הוגהה]] על ידי הרבי ב[[יידיש]].
'''דבר מלכות לך לך''' היא [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] בשבת [[פרשת לך לך]], [[י"א חשון]] [[תשנ"ב]], ו[[מוגה|הוגהה]] על ידי הרבי ב[[יידיש]].


שורה 5: שורה 6:
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].


==סיכום==
==השיחה בקצרה==
*'''אות א'.''' [[שבת]] [[פרשת לך לך]] היא שבת כללית כי בה מתחילים לקרוא בתורה על [[אברהם אבינו]] - היהודי הראשון, ועל ההציווים וה[[כריתת ברית|בריתות]] שה' כרת עמו. דברים אלו צריכים לבטאות את התוכן של כללות ה[[תורה]] וה[[יהדות]].
[[שבת]] [[פרשת לך לך]] היא שבת כללית כי בה מתחילים לקרוא בתורה על [[אברהם אבינו]] - היהודי הראשון, ועל ההציווים וה[[כריתת ברית|בריתות]] שה' כרת עמו. דברים אלו מבטאים את תוכן כללות ה[[תורה]] וה[[יהדות]]: אברהם אבינו התחיל את התקופה של ההכנה ל[[מתן תורה]], זאת בעיקר בציווי ה' אליו "לך לך". ההוראה החוזרת בכל שנה מהציווי לאברהם שהיה '''הכנה''' למתן תורה הוא, מכיון שבכל יום יש שוב מתן תורה בדרגה עליונה יותר משל יום האתמול, לכן צריך לעשות בכל יום שוב הכנה - למתן התורה העליון יותר.
*'''אותיות ב' וג'.''' אברהם אבינו התחיל את התקופה של ההכנה ל[[מתן תורה]], זאת בעיקר בציווי ה' אליו "לך לך". הרבי שואל, מהי ההוראה והפעולה החוזרת בכל שנה, מהציווי לאברהם שהיה '''הכנה''' למתן תורה - אלינו, הרבה לאחרי מתן תורה. וגם שבכל יום יש מחדש מתן תורה{{הערה|כמו שאנחנו אומרים בנוסח [[ברכות התורה]] "נותן התורה" שה' נותן בכל יום מחדש את התורה.}} אצל כל אחד, ולמה אחרי זה צריך הכנה למתן תורה? '''נקודת הביאור'''{{טקסט מוקטן|(אות ג')}}: להיפך, מכיון שבכל יום יש שוב מתן תורה בדרגה עליונה יותר משל יום האתמול, לכן צריך לעשות בכל יום שוב הכנה - למתן תורה העליון יותר.


*'''אותיות ד' וה'.''' '''בעומק יותר''': הצורך ב"לך לך" כל יום מחדש, הוא כי הוא נצרך בשביל שלימות המתן תורה{{הערה|זאת אומרת, שה"לך לך" שבכל יום, אינו רק הכנה למתן תורה, אלא נוא מוכרח לשלימות הכלליתך של ה"מתן תורה".}}. להבנת הענין, הרבי מקדים שאלה נוספת: מה שייך ל[[מעשה|פועל]] בימינו הציווי "לך לך...אל הארץ" - כניסה ל[[ארץ ישראל]]? '''הביאור'''{{טקסט מוקטן|(אות ה')}}: כשה' נתן לאברהם את ארץ ישראל, הוא לא נתן לו רק את ארץ שבעת עמים, אלא גם את ארץ [[שלוש]] אומות{{הערה|קיני קניזי וקדמוני}} - אותם לא כבשנו בפועל עד היום. ולכן כל עוד לא מחזיקים בפועל בארץ ג' עמים, חסר גם בשלימות של העמים שכן כבשנו. וכן, כל זמן שלא ננמצאים כל בני ישראל בארץ.
'''בעומק יותר''': הצורך ב"לך לך" כל יום מחדש, נצרך בשביל שלימות המתן תורה{{הערה|זאת אומרת, שה"לך לך" שבכל יום, אינו רק הכנה למתן תורה, אלא הוא מוכרח לשלימות הכלליתך של ה"מתן תורה".}}. כך גם לגבי הציווי "לך לך...אל הארץ" - כניסה ל[[ארץ ישראל]]: כשה' נתן לאברהם את ארץ ישראל, הוא לא נתן לו רק את ארץ שבעה עמים (בה מחזיקים אנו כיום), אלא גם את ארץ [[שלוש]] אומות{{הערה|קיני קניזי וקדמוני}} - אותם לא כבשנו בפועל עד היום. ולכן כל עוד לא מחזיקים בפועל בארץ ג' עמים, חסר גם בשלימות של העמים שכן כבשנו.


*'''אותיות ו' וז'.''' וזוהי ההוראה ל'''פועל''' ב"לך לך...אל הארץ". שהיות ועוד לא כבשנו את ארץ ג' עמים, נמצאים עדין באמצע קנין הארץ. ובמיוחד עכשיו, שנמצאים ב[[הדור השביעי|דור האחרון לגלות]] והראשון ל[[גאולה]], שצריכים להתכונן לירושת ארץ ג' עמים - "לך...אל ארצך". באותו אופן {{טקסט מוקטן|(אות ז')}} יש לומר לבאר גם את הציווי "לך לך" - הכנה למתן תורה, שהשלימות במתן תורה תהיה רק ב[[תורה חדשה מאתי תצא]] ב[[ימות המשיח]], ולכן אנו אוחזים עדיין בשלבי ההכנה לקבלת התורה וצריכים להתכונן אליה בעבודה של לך לך.
וזוהי ההוראה ל'''פועל''' ב"לך לך...אל הארץ". שהיות ועוד לא כבשנו את ארץ ג' עמים, נמצאים עדין באמצע קנין הארץ. ובמיוחד עכשיו, שנמצאים ב[[הדור השביעי|דור האחרון לגלות]] והראשון ל[[גאולה]], שצריכים להתכונן לירושת ארץ ג' עמים - "לך...אל ארצך". באותו אופן יש לומר לבאר גם את הציווי "לך לך" - הכנה למתן תורה, שהשלימות במתן תורה תהיה רק ב[[תורה חדשה מאתי תצא]] ב[[ימות המשיח]], ולכן אנו אוחזים עדיין בשלבי ההכנה לקבלת התורה וצריכים להתכונן אליה בעבודה של לך לך. ענין מתן תורה הוא חיבור עליונים ותחתונים, ענין שהחל בציווי "לך לך". תוכן זה מודגש במצות [[ברית מילה|מילה]] של אברהם, שבו מתבטאת החדרת האור האלוקי ב[[גוף]] ה[[גשמי]]. וזהו גם התוכן של קנין הארץ על ידי אברהם, דירה לה' בארץ הגשמית.


*'''אותיות '''ח' - י"א''' '''''תוספת ביאור''''': מתן תורה ענינו חיבור עליונים ותחתונים, עד לדירה בתחתונים; ענין שהחל בציווי "לך לך" {{טקסט מוקטן|(אותיות ח'-ט')}}. תוכן זה מודגש במצות [[ברית מילה|מילה]] של אברהם, שבו מתבטאת החדרת האור האלוקי ב[[גוף]] ה[[גשמי]] {{טקסט מוקטן|(אות י')}}. וזהו גם התוכן של קנין הארץ על ידי אברהם, דירה לו
'''ה[[מעשה]] הוא העיקר:''' יש להתכונן ("לך לך") ל[[גאולה]], לשלימות קנין ארץ ישראל, ושלימות פעולת מתן תורה. ג' הארצות שנירש לעתיד רומזים לג' [[מוחין]], ומוחין בעצם, שלמעלה משייכות למידות. ומכך ההוראה שעלינו ללמוד תורה באופן השייך לג' המוחין. ובנוגע לפועל: גילוי כוחות נעלמים בלימוד התורה לעצמנו ולזולת, ולימוד [[פנימיות התורה]].
יתברך בארץ הגשמית - בעולם הגשמי{{טקסט מוקטן|(אות י"א)}}.


{{הערות שוליים|}}
==קישורים חיצוניים==
* השיחה: '''[https://chabadpedia.co.il/images/6/6f/03_לך_לך.pdf  מוגה (אידיש)] {{*}} [https://drive.google.com/file/d/0B6t2zW9zs378SFR5XzNRY2RBQlU/view?usp=drive_link&resourcekey=0-YiffuhZD1GcRnf9PwxBkmA תרגום ללשון הקודש] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/1oUdpo0uw4IcvrKs2EMCsjRereourVNDWR8EbPFlneiI/edit?usp=drive_link גרסת טקסט] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/0B91KHRkDr3SAVTAzQi1Pd2N3M0k/edit?usp=sharing&ouid=113047085946654283603&resourcekey=0-rl8IOo5iXrH5X0LydVaYZQ&rtpof=true&sd=true בלתי מוגה - שיחה ויומן]'''
*'''[https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B1mtunySoXtlbnVjb0ZqWmlpRzA גליון מדקדקים על השיחה] {{PDF|}}'''
 
{{שיחות הדבר מלכות}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|לך]]
[[קטגוריה:פרשת לך לך]]
 
==ראה גם==
[[תורה חדשה מאיתי תצא]]

גרסה אחרונה מ־20:08, 23 באוקטובר 2023

" וכשם שזה צריך להיות בנוגע ללימוד התורה שלו עצמו, כמו"כ צריך להיות בנוגע לעבודה של "והעמידו תלמידים הרבה", כולל – להקהיל קהילות בשבת ללמוד בהם תורה – שזה צריך להיות באופן של הליכה אמיתית, באופן של חידוש אמיתי. "

– אות י"ד, תרגום מאידית

דבר מלכות לך לך היא שיחה שאמר הרבי בשבת פרשת לך לך, י"א חשון תשנ"ב, והוגהה על ידי הרבי ביידיש.

השיחה עוסקת בהוראה הנצחית של "לך לך" - הכנה למתן תורה, וכן על הציווי "לך לך...אל הארץ" - כניסה לארץ ישראל, העומדים וקיימים בכל דור.

שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.

השיחה בקצרה[עריכה | עריכת קוד מקור]

שבת פרשת לך לך היא שבת כללית כי בה מתחילים לקרוא בתורה על אברהם אבינו - היהודי הראשון, ועל ההציווים והבריתות שה' כרת עמו. דברים אלו מבטאים את תוכן כללות התורה והיהדות: אברהם אבינו התחיל את התקופה של ההכנה למתן תורה, זאת בעיקר בציווי ה' אליו "לך לך". ההוראה החוזרת בכל שנה מהציווי לאברהם שהיה הכנה למתן תורה הוא, מכיון שבכל יום יש שוב מתן תורה בדרגה עליונה יותר משל יום האתמול, לכן צריך לעשות בכל יום שוב הכנה - למתן התורה העליון יותר.

בעומק יותר: הצורך ב"לך לך" כל יום מחדש, נצרך בשביל שלימות המתן תורה[1]. כך גם לגבי הציווי "לך לך...אל הארץ" - כניסה לארץ ישראל: כשה' נתן לאברהם את ארץ ישראל, הוא לא נתן לו רק את ארץ שבעה עמים (בה מחזיקים אנו כיום), אלא גם את ארץ שלוש אומות[2] - אותם לא כבשנו בפועל עד היום. ולכן כל עוד לא מחזיקים בפועל בארץ ג' עמים, חסר גם בשלימות של העמים שכן כבשנו.

וזוהי ההוראה לפועל ב"לך לך...אל הארץ". שהיות ועוד לא כבשנו את ארץ ג' עמים, נמצאים עדין באמצע קנין הארץ. ובמיוחד עכשיו, שנמצאים בדור האחרון לגלות והראשון לגאולה, שצריכים להתכונן לירושת ארץ ג' עמים - "לך...אל ארצך". באותו אופן יש לומר לבאר גם את הציווי "לך לך" - הכנה למתן תורה, שהשלימות במתן תורה תהיה רק בתורה חדשה מאתי תצא בימות המשיח, ולכן אנו אוחזים עדיין בשלבי ההכנה לקבלת התורה וצריכים להתכונן אליה בעבודה של לך לך. ענין מתן תורה הוא חיבור עליונים ותחתונים, ענין שהחל בציווי "לך לך". תוכן זה מודגש במצות מילה של אברהם, שבו מתבטאת החדרת האור האלוקי בגוף הגשמי. וזהו גם התוכן של קנין הארץ על ידי אברהם, דירה לה' בארץ הגשמית.

המעשה הוא העיקר: יש להתכונן ("לך לך") לגאולה, לשלימות קנין ארץ ישראל, ושלימות פעולת מתן תורה. ג' הארצות שנירש לעתיד רומזים לג' מוחין, ומוחין בעצם, שלמעלה משייכות למידות. ומכך ההוראה שעלינו ללמוד תורה באופן השייך לג' המוחין. ובנוגע לפועל: גילוי כוחות נעלמים בלימוד התורה לעצמנו ולזולת, ולימוד פנימיות התורה.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. זאת אומרת, שה"לך לך" שבכל יום, אינו רק הכנה למתן תורה, אלא הוא מוכרח לשלימות הכלליתך של ה"מתן תורה".
  2. קיני קניזי וקדמוני

ראה גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

תורה חדשה מאיתי תצא