דבר מלכות כי תשא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(קידוד קישורים, הסרת קישורים עודפים)
 
(7 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{ציטוט צף|נעשית ירידה לפי שעה (ע"ד מש"נ "ברגע קטן עזבתיך") ובחיצוניות (רק למראה עיניים), בכדי להביא את העלייה שלא בערך, ולא רק עלייה לרגע קטן, (כנגד "רגע קטן עזבתיך") אלא עלייה נצחית שאין אחריה הפסק בכלל.|אות ז'}}
{{ציטוט צף|נעשית ירידה לפי שעה (ע"ד מש"נ "ברגע קטן עזבתיך") ובחיצוניות (רק למראה עיניים), בכדי להביא את העלייה שלא בערך, ולא רק עלייה לרגע קטן, (כנגד "רגע קטן עזבתיך") אלא עלייה נצחית שאין אחריה הפסק בכלל.|אות ז'}}
'''דבר מלכות כי תשא''' הינה [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] ב[[שבת]] קודש [[י"ח אדר ב']] [[תשנ"ב]].
'''דבר מלכות כי תשא''' הינה [[שיחה]] מוגהת המורכבת משיחות שאמר [[הרבי]] בלילות ג', ד', ה' וערב [[שבת]] קודש יום שבת קודש [[פרשת כי תשא]], י"ד-י"ח אדר ראשון [[תשנ"ב]]{{הערה|השיחה הוגהה במקורה בשפת באידיש ונדפסה בספר השיחות תשנ"ב ח"ב עמ' 423.}}.


בשיחה מבואר כיצד [[חטא העגל]] שנראה הדבר שמסמל את הירידה הגדולה ביותר, הוא הוביל לשלימות של הכול.
השיחה עוסקת במהותה של פרשת כי תשא ו[[חטא העגל]]. הרבי מבאר כיצד נקודות השיא שבפרשה, נתינת [[לוחות הברית|לוחות ראשונות ואחרונות]], גילוי כבודו של הקב"ה למשה ו[[י"ג מדות הרחמים]], וקירון עור פניו. כל אלו יחד עם חטא העגל שבתווך הם חלק מסיפור אחד שלם שכותרתו היא "כי תשא את ראש בני ישראל", נשיאת ראש ועליית בני ישראל, עד לעליה האמיתית והנצחית של הגאולה השלימה.
 
מעשה העגל מואר באור מיוחד של "נורא עלילה על בני אדם". בני ישראל אינם שייכים לחטא, הקב"ה הוא זה שסובב את הסיבות לחטא ותכנן ירידה חיצונית וזמנית, בכדי להגיע לעליה הגדולה שלאחר מכן.


שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].


==תוכן השיחה==
==רקע==
הרבי הסביר בשיחה, שהסיבה ש[[חטא העגל]] והלוחות האחרונות נכתבו בפרשה כהמשך ללוחות הראשונות כך שנראה הדבר שהם משהו "אחד", למרות שמדובר בשני עניינים הפכיים ולא קשורים, וזאת משום ששלושת הדברים האלו הינם מסמלים את שלושת השלבים בעלייה של בני ישראל: הלוחות הראשונות מבטאים את העלייה של בני ישראל, [[חטא העגל]] מסמל את ה[[ירידה לצורך עלייה]] - שמובילה לשלימות של הכול - הלוחות האחרונות.
שיחה זו היא בין השיחות האחרונות שנאמרו והוגהו על ידי הרבי (לאחר שיחה זו הגיה הרבי שיחה נוספת מש"פ תצווה, ובתחילת השבוע שלאחר מכן הגיה את הראשי-דברים של שיחות ש"פ ויקהל). יומיים לאחר שבת פרשת ויקהל התרחש [[האירוע הבריאותי (תשנ"ב - תשנ"ד)|האירוע של ז"ך אדר ראשון]], ומאז לא זכינו, לעת עתה, לשיחות מוגהות נוספות.
 
כידוע הרבי הבהיר הכל ("דער רבי האט אלץ באווארנען") והכין אותנו לתקופה זו בשיחותיו בכלל ובשיחות מהתקופה האחרונה בפרט.
 
ואכן ישנם כמה וכמה ענינים מופלאים בשיחות של הרבי מאותה תקופה, שחסידים פירשו אותם כרומזים לתקופה שמז"ך אדר ואילך. בשיחה זו בסעיף ז', ישנם ביטויים מיוחדים אודות הירידה שנעשית לשעה קלה ולמראה עיניים, "רגע קטן עזבתיך". וכן בסעיף יו"ד אודות המסווה שעל פני משה, ואשר לאמיתו של דבר בני ישראל אינם זקוקים למסווה ויכולים לראות את פניו כפי שאכן יהיה בגאולה השלימה.
 
== תוכן השיחה ==
הרבי הסביר בשיחה, שהסיבה ש[[חטא העגל]] והלוחות האחרונות נכתבו בפרשה כהמשך ללוחות הראשונות כך שנראה הדבר שהם משהו "אחד", למרות שמדובר בשני עניינים הפכיים ולא קשורים, וזאת משום ששלושת הדברים האלו הינם מסמלים את שלושת השלבים בעלייה של בני ישראל: הלוחות הראשונות מבטאים את העלייה של בני ישראל, חטא העגל מסמל את הירידה לצורך עלייה - שמובילה לשלימות של הכול - הלוחות האחרונות.


הדבר גם מתקשר עם המשך הפרשה שמדבר על [[שלושת הרגלים]], [[חג הפסח]] מסמל את העבודה מלמעלה למטה, [[שבועות]] את העבודה מלטה למעלה, ו[[סוכות]] את השלימות.
הדבר גם מתקשר עם המשך הפרשה שמדבר על [[שלושת הרגלים]], [[חג הפסח]] מסמל את העבודה מלמעלה למטה, [[שבועות]] את העבודה מלטה למעלה, ו[[סוכות]] את השלימות.


הרבי הוסיף בשיחה ששלושת השלבים האלו ישנם אצל כל יהודי, ב[[בוקר]] שיהודי קם ואומר [[מודה אני]] הדבר מבטא אצלו את העלייה, לאחר מכן כשהאדם מתעסק עם העולם הדבר נראה כירידה, ובערב שהאדם מתפלל [[מעריב]] ואומר ב[[קריאת שמע שעל המיטה]] "בידך אפקיד רוחי" הדבר מסמל את השלימות שנוצרה כתוצאה מהירידה. הכוח לפעול את שלושת השלבים מגיע מ[[משה]] רבינו שבדור, [[נשיא הדור]] - [[הרבי]].
הרבי הוסיף בשיחה ששלושת השלבים האלו ישנם אצל כל יהודי, בבוקר שיהודי קם ואומר [[מודה אני]] הדבר מבטא אצלו את העלייה, לאחר מכן כשהאדם מתעסק עם העולם הדבר נראה כירידה, ובערב שהאדם מתפלל [[מעריב]] ואומר ב[[קריאת שמע שעל המיטה]] "בידך אפקיד רוחי" הדבר מסמל את השלימות שנוצרה כתוצאה מהירידה. הכוח לפעול את שלושת השלבים מגיע מ[[משה]] רבינו שבדור, [[נשיא הדור]] - [[הרבי]].
==קישורים חיצוניים==
 
*'''השיחה:''' [https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B91KHRkDr3SAbjNHZTNKNk5yU0E?resourcekey=0-hlHKsdqU2p784Cd33XSidw לשון הקודש] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/0B91KHRkDr3SAN1FobjFNOTNxRVE/edit?resourcekey=0-8-UONcFnWR3anHYj-oeXzQ בלתי מוגה] {{*}} [https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1kN1DOMCFBB5zO5QAJP0L_iwDYOPnT_pq אידיש].
== קישורים חיצוניים ==
*'''סיכום:''' [https://docs.google.com/document/d/0B2k04CfIOmXwVS1rVzdXSWhQTXc/edit?resourcekey=0-I1C0hGgxc4cCAWugv2VO2Q סיכום] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/0B2k04CfIOmXwZWtXTC1kWTVoT2c/edit?resourcekey=0-wcIVdZQ_mdqv_IOmHWAoWA# הוראות ונקודות].
* השיחה: '''[https://chabadpedia.co.il/images/1/14/13_כי_תשא.pdf מוגה (אידיש)] {{*}} [https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B91KHRkDr3SAbjNHZTNKNk5yU0E?resourcekey=0-hlHKsdqU2p784Cd33XSidw תרגום ללשון הקודש] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/1I7Xqr9wDRDEhdPInglgNgK2C7KkXbAbmUA0OP6G180g/edit?usp=drive_link גרסת טקסט] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/0B91KHRkDr3SAN1FobjFNOTNxRVE/edit?resourcekey=0-8-UONcFnWR3anHYj-oeXzQ בלתי מוגה - שיחה ויומן]'''
* סיכום: '''[https://docs.google.com/document/d/0B2k04CfIOmXwVS1rVzdXSWhQTXc/edit?resourcekey=0-I1C0hGgxc4cCAWugv2VO2Q סיכום] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/0B2k04CfIOmXwZWtXTC1kWTVoT2c/edit?resourcekey=0-wcIVdZQ_mdqv_IOmHWAoWA# הוראות ונקודות]'''
 
{{שיחות הדבר מלכות}}
{{שיחות הדבר מלכות}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|כי תשא]]
[[קטגוריה:חומש שמות|כי תשא]]

גרסה אחרונה מ־22:34, 16 ביולי 2023

" נעשית ירידה לפי שעה (ע"ד מש"נ "ברגע קטן עזבתיך") ובחיצוניות (רק למראה עיניים), בכדי להביא את העלייה שלא בערך, ולא רק עלייה לרגע קטן, (כנגד "רגע קטן עזבתיך") אלא עלייה נצחית שאין אחריה הפסק בכלל. "

– אות ז'

דבר מלכות כי תשא הינה שיחה מוגהת המורכבת משיחות שאמר הרבי בלילות ג', ד', ה' וערב שבת קודש יום שבת קודש פרשת כי תשא, י"ד-י"ח אדר ראשון תשנ"ב[1].

השיחה עוסקת במהותה של פרשת כי תשא וחטא העגל. הרבי מבאר כיצד נקודות השיא שבפרשה, נתינת לוחות ראשונות ואחרונות, גילוי כבודו של הקב"ה למשה וי"ג מדות הרחמים, וקירון עור פניו. כל אלו יחד עם חטא העגל שבתווך הם חלק מסיפור אחד שלם שכותרתו היא "כי תשא את ראש בני ישראל", נשיאת ראש ועליית בני ישראל, עד לעליה האמיתית והנצחית של הגאולה השלימה.

מעשה העגל מואר באור מיוחד של "נורא עלילה על בני אדם". בני ישראל אינם שייכים לחטא, הקב"ה הוא זה שסובב את הסיבות לחטא ותכנן ירידה חיצונית וזמנית, בכדי להגיע לעליה הגדולה שלאחר מכן.

שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.

רקע[עריכה | עריכת קוד מקור]

שיחה זו היא בין השיחות האחרונות שנאמרו והוגהו על ידי הרבי (לאחר שיחה זו הגיה הרבי שיחה נוספת מש"פ תצווה, ובתחילת השבוע שלאחר מכן הגיה את הראשי-דברים של שיחות ש"פ ויקהל). יומיים לאחר שבת פרשת ויקהל התרחש האירוע של ז"ך אדר ראשון, ומאז לא זכינו, לעת עתה, לשיחות מוגהות נוספות.

כידוע הרבי הבהיר הכל ("דער רבי האט אלץ באווארנען") והכין אותנו לתקופה זו בשיחותיו בכלל ובשיחות מהתקופה האחרונה בפרט.

ואכן ישנם כמה וכמה ענינים מופלאים בשיחות של הרבי מאותה תקופה, שחסידים פירשו אותם כרומזים לתקופה שמז"ך אדר ואילך. בשיחה זו בסעיף ז', ישנם ביטויים מיוחדים אודות הירידה שנעשית לשעה קלה ולמראה עיניים, "רגע קטן עזבתיך". וכן בסעיף יו"ד אודות המסווה שעל פני משה, ואשר לאמיתו של דבר בני ישראל אינם זקוקים למסווה ויכולים לראות את פניו כפי שאכן יהיה בגאולה השלימה.

תוכן השיחה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי הסביר בשיחה, שהסיבה שחטא העגל והלוחות האחרונות נכתבו בפרשה כהמשך ללוחות הראשונות כך שנראה הדבר שהם משהו "אחד", למרות שמדובר בשני עניינים הפכיים ולא קשורים, וזאת משום ששלושת הדברים האלו הינם מסמלים את שלושת השלבים בעלייה של בני ישראל: הלוחות הראשונות מבטאים את העלייה של בני ישראל, חטא העגל מסמל את הירידה לצורך עלייה - שמובילה לשלימות של הכול - הלוחות האחרונות.

הדבר גם מתקשר עם המשך הפרשה שמדבר על שלושת הרגלים, חג הפסח מסמל את העבודה מלמעלה למטה, שבועות את העבודה מלטה למעלה, וסוכות את השלימות.

הרבי הוסיף בשיחה ששלושת השלבים האלו ישנם אצל כל יהודי, בבוקר שיהודי קם ואומר מודה אני הדבר מבטא אצלו את העלייה, לאחר מכן כשהאדם מתעסק עם העולם הדבר נראה כירידה, ובערב שהאדם מתפלל מעריב ואומר בקריאת שמע שעל המיטה "בידך אפקיד רוחי" הדבר מסמל את השלימות שנוצרה כתוצאה מהירידה. הכוח לפעול את שלושת השלבים מגיע ממשה רבינו שבדור, נשיא הדור - הרבי.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. השיחה הוגהה במקורה בשפת באידיש ונדפסה בספר השיחות תשנ"ב ח"ב עמ' 423.