לדלג לתוכן

שלוחי הרבי

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
(הופנה מהדף שליחי חב"ד)
שלוחי הרבי בתמונה המסורתית (תשפ"ה / 2024)

בדור השביעי, בהנהגתו של הרבי, מושג השליחות הפך לדרישה מרכזית של הרבי - מחסידי חב"ד בפרט, ומכל יהודי בכלל - לעזוב את מקומו ולהתמסר להפצת היהדות והחסידות במקומות רחוקים הזקוקים לכך. כחלק מדרישה זו הוקם על ידי הרבי מפעל השליחות, על ידי מינוי חסידיו לשלוחים בכל מקום ומקום והקמת בתי חב"ד ברחבי העולם, הנותנים סיוע גשמי ורוחני לכל יהודי. במשך השנים התרחב מפעל השליחות, וכיום הוא מקיף כמעט כל עיר ויישוב בעולם שבו נמצאים יהודים, ומונה מעל ל-6,000 שלוחים, מתוכם 1,000 שלוחים בארץ ישראל.

היסטוריה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בית חב"ד הגדול בעולם בניו ג'רזי

השליח הראשון שיצא בשליחות הרבי היה הרב מיכאל ליפסקר. במכתב שנכתב על ידי הרבי בכ' בשבט תש"י, עשרה ימים לאחר הסתלקות הרבי הריי"צ בי' שבט, כותב לו הרבי שלפני ההסתלקות דיבר אדמו"ר הריי"צ עימו על הצורך לפעול לחיזוק היהדות והחינוך היהודי במרוקו, וביקש לשלוח לשם את הרב ליפסקר. הרב ליפסקר הגיע למקנס במרוקו בחודש אייר תש"י, ומיד החל בפעילות כאשר פתח שם ישיבה, בסיוע הרב רפאל ברוך טולידנו.

כמה חודשים מאוחר יותר שלח הרבי למרוקו את הרב שלמה מטוסוב, לעיר קזבלנקה. הרב מטוסוב היה הראשון שנשלח ישירות על ידי הרבי עצמו. בהמשך שלח הרבי שלוחים נוספים למרוקו.

בשנים הבאות הרחיב הרבי את השליחות למדינות נוספות. הרב צבי הירש חיטריק לברזיל והרב ניסן פינסון לתוניס, הרב דובער בוימגרטן נשלח לבואנוס איירס, ארגנטינה בשנת תשט"ז; הרב גרשון מענדל גרליק נשלח למילאנו, איטליה בשנת תשי"ט; ובעקבותיהם החלו לצאת שלוחים נוספים. אמנם בשנים הראשונות יציאה לשליחות נחשבה לפריצת דרך נדירה, אך ככל שחלפו השנים גדל מפעל השליחות והתרחב וחסידים רבים ביקשו להצטרף אליו.

במשך השנים שלח הרבי אלפי שלוחים לכל פינה בעולם. כיום פזורים ברחבי תבל כ-5,000 שלוחים (חלקם הגדול של השלוחים כיום התחילו את פעילותם לאחר ג' תמוז תשנ"ד, בשליחות הרבי על ידי המרכז לעניני חינוך). כמעט בכל מקום בעולם בו קיימת קהילה או מטיילים יהודיים קיים בית חב"ד הפועל במקום.

הרבי התייחס באופן מיוחד לפעולותיהן של נשות השלוחים, ומספר פעמים אף ייחס את הצלחת השלוחים לעזרתן של הנשים.

שליחות בישיבות[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – התלמידים השלוחים

מזמן התייסדות תומכי תמימים היו בחורים מהישיבה המרכזית נוסעים לחיזוק ישיבות אחרות. לפעמים פתיחת הישיבה נעשתה על ידי השלוחים, שהיו בחורים. בשנת תשכ"ז שלח הרבי לראשונה קבוצת בחורים לשליחות באוסטרליה, ובמשך השנים נוספו קבוצות רבות למקומות שונים בעולם, עד שהדבר הפך לנוהל קבוע. כיום יוצאים מידי שנה תלמידים שלוחים, לאחר סיום מחזור הלימוד הרשמי בישיבות תומכי תמימים, לישיבות ומכוני סמיכה ברחבי העולם כולו.

שליחות בשדה החינוך[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

כל יהודי[עריכה | עריכת קוד מקור]

מכתבו של הרבי לשליח הרב אברהם לייב שוחט מונצואלה. על המילים "שכל אחד ואחד מבני ישראל שלוחו של הקב"ה בעולם הזה", הוסיף הרבי בכתב יד קדשו: "- ובפרט הנקובים בשם -"

בשיחת שבת פרשת חיי שרה תשנ"ב אמר הרבי כי תפקיד השליחות מוטל על כל יהודי בדורנו:

בכל זה ניתוסף בדורנו זה במיוחד - אשר בו נוסף חידוש בענין השליחות, שכבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר נשיא דורנו מינה כל אחד ואחד מהדור להיות השליח שלו בהפצת התורה והיהדות ובהפצת המעיינות חוצה, עד להבאת הגאולה האמיתית והשלימה.

והיות שזוהי העבודה בזמן הזה, הרי מובן שזה שייך לכל יהודי, בלי יוצא מן הכלל

עם זאת הדגיש הרבי, כי הדבר אמור בעיקר כלפי אלו שזכו והם נושאים בתואר הרשמי של 'שליח':

ותוספת מיוחדת בזה - בנוגע לאלה אשר זכו, שמתוך עם ישראל גופא הם נבחרו להיות שלוחים של נשיא דורנו, שכל עבודתם בכל המעת-לעת כולו מוקדשת למילוי שליחותם בהפצת התורה והיהדות והפצת המעיינות חוצה, ובהבאת הגאולה

הוראות הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

מצד הרבי, השליחות היא משימת חיים, ועל פי רוב הרבי צידד שלא לעזוב את מקום השליחות או להחליף אותה במקום אחר[1], מלבד במקרים מיוחדים.

שליחות מייד לאחר החתונה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב יהודה לייב רסקין נשלח על ידי הרבי לקזבלנקה שבמרוקו חודשים ספורים לאחר נישואיו[2].

הרב הלל בארון סייע לפעילותו של הרב שמואל קפלן בעודו בחור ומדי שבוע נסע מניו יורק לבולטימור כדי לארגן תפילה במניין, משלא מצא מחליף לארגון המניין לתקופה שלאחר נישואיו כתב לרבי (בעצת הרב אברהם אזדבא) על כך, הרבי השיב במענה שייצא לשליחות מייד לאחר חתונתו[3].

עם זאת, לבחור בן כיתתו של הרב יוסף יצחק חיטריק שנכנס לרבי ליחידות והסתפק על אפשרויות יציאה לשליחות[4], השיב הרבי שכתמים חייב הוא להיות פנימי ומשכך אל לו להתעסק כבחור בשאלותיו אלא ללמוד לאחר חתונתו בכולל כשנה שנתיים ולאחר מכן לשאול[5].

כך גם במענה לרב בערל לאזאר שחפץ לצאת לשליחות מיד לאחר חתונתו ברוסיה וכתב על כך לרבי, השיב הרבי שבשנה הראשונה לנישואין על האישה להיות סמוכה לנשות משפחתה[6].

שליח עושה שליח[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשיחת שבת בראשית תשמ"ה יצא הרבי בהצעה - על יסוד מאמר חז"ל "שליח עושה שליח", עד מאה שלוחים[7] - שכל אחד מהשלוחים יוסיף וישלח שלוחים נוספים מעצמו במקום שליחותו (בהתחלה - שליח אחד; ואחרי שהראשון יצליח, יוסיף ויביא שלוחים נוספים). הרבי הוסיף ואמר שבמשך השנה הראשונה לשליחותם של השלוחים הנוספים, ה"מרכז לענייני חינוך" יממן שני שליש מהוצאות שליחותם[8].

בשנים שלאחר מכן חזר הרבי פעמים רבות על הוראה זו, והוסיף שגם השלוחים הבאים ימנו עוד שלוחים, עד אין סוף[9].

הוראה זו הביאה להרחבה עצומה של מפעל השליחות, ומספרם של השלוחים התרבה במהירות גדולה.

השליחות היחידה[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – השליחות היחידה

במהלך כינוס השלוחים העולמי בשנת תשנ"ב, בהתוועדות קודש של הרבי בשבת פרשת חיי שרה, נשא הרבי שיחה מיוחדת ששימשה כפתיחה לכינוס השלוחים, שבאותה שנה עמד בסימן "להביא לימות המשיח".

בשיחה מכוננת זו, אמר הרבי דברים דרמטיים ומעוררי תפנית בעבודת השליחות של כלל שלוחיו. הרבי האריך לבאר כי עבודת השליחות הייתה להיות מוכנים לקבלת פני משיח צדקנו. והיות שעבודה זו הסתיימה, על כן העבודה של השלוחים כעת היא: לקבל את פני משיח צדקנו בפועל ממש, כדי שיוכל לקיים את שליחותו בפועל ולהוציא את כל ישראל מהגלות!

בהמשך השיחה הבהיר הרבי את מהות השינוי בעבודת השליחות בצרור הוראות לפועל:

קבוצות שלוחים לארץ הקודש[עריכה | עריכת קוד מקור]

תשט"ז[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – השלוחים לארץ הקודש (תשט"ז)

בקיץ תשט"ז, לאחר אירוע הרצח בבית הספר למלאכה, שלח הרבי לראשונה שלוחים לארץ הקודש. השלוחים היו קבוצת תלמידים מישיבת תומכי תמימים המרכזית ב-770. הם שהו בארץ במשך כחודש - מה' מנחם אב, עד א' באלול. השלוחים ביקרו במוסדות חינוך וישיבות חב"ד בארץ ובמקומות הקדושים.

תשל"ו, תשל"ז, תשל"ח[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – השלוחים לארץ הקודש

שלוש קבוצות השלוחים לארץ הקודש נשלחו על ידי הרבי לארץ הקודש בשנים תשל"ו, תשל"ז ותשל"ח - אחת בכל שנה.

קבוצות אלו - בהוראת הרבי - התיישבו בעיקר בעיר צפת ובירושלים. לאחר מכן עברו השלוחים מקבוצות אלו לערים שונות, בהתאם להוראות הרבי. הוראת הרבי לשלוחים הייתה שכל מי שיכול לכהן בתפקיד רבנות יעשה זאת - ואכן, רבים מקבוצות אלו עברו לכהן ברבנות ברחבי הארץ (ביניהם הרב לוי ביסטריצקי, הרב אליהו יוחנן גוראריה, הרב יוסף הכט, הרב בן ציון ליפסקר, הרב יעקב רייצס ועוד). הגעת השלוחים נתנה תנופה אדירה לפעילות החב"דית בארץ הקודש, בהקמת ישיבות, מוסדות חינוך וחסד ובחיזוק ההתקשרות של אנ"ש בארץ הקודש לרבי.

כינוס השלוחים העולמי[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – כינוס השלוחים העולמי

החל משנת תשד"מ, החלו השלוחים בארצות הברית להתכנס מידי שנה, בשבת מברכים כסלו. החל משנת תשמ"ח, שהייתה שנת הקהל, הפך הכינוס ל"כינוס השלוחים העולמי". כינוס זה מתקיים עד היום מידי שנה בתאריך זה.

במהלך הכינוס נערכים סדנאות מיוחדים לשלוחים במגוון נושאים, על מנת לעזור לשליח ברקימת הקשרים עם אנשי הקהילה. האירוע המרכזי של כינוס השלוחים הוא ה"באנקט". באנקט זה מתקיים ב-770 במוצאי שבת מברכים חודש כסלו, אליו מגיעים השלוחים יחד עם מקורבים שהביאו לרבי ומתחזקים יחד במטרת שליחותנו כיום. באנקט נוסף מתקיים באולמות שונים בניו יורק, בניהול הרב מנחם מענדל קוטלרסקי.

כינוס השלוחים בארץ הקודש[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – כינוס השלוחים בארץ הקודש

הכינוס הראשון נערך בנהריה בכ"ד טבת תשמ"ז. במענה על ההודעה על קיום הכינוס ועל התכניות, השיב הרבי "אזכיר על הציון להצלחה רבה", ו"אזכיר על הציון לבשורות טובות - על פי המדובר לאחרונה בריבוי - ומיוסד בשיחותיו וכו' דמו"ח אדמו"ר והזמן גרמא - תיכף להילולא דאדמו"ר הזקן".

בשנה השניה התקיים הכינוס במלון מוריה שבאילת, והשתתפו בו כמאה וחמישים מנהלי בתי חב"ד.

לקראת הכינוס של שנת תנש"א, שלח הרבי באור לכ"א טבת הוראה באמצעות בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש: "בקשר לכינוס מנהלי בתי חב"ד דארץ הקודש שיתקיים השבוע החל מיום שלישי - בטח ישתתפו בו כל סניפי צא"ח שבארץ הקודש".

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • הרב מרדכי מנשה לאופר, ספר השליחות - ליקוט משיחות הרבי מליובאוויטש, הוצאת קה"ת, תשמ"ז, תשפ"ב
  • הרב זושא וולף, תורת השליחות - מצוות הדור במשנתו של הרבי מליובאוויטש, הוצאת קה"ת, תשס"ג
  • הרב שלום דובער שוחאט, שליחות כהלכתה - הוראות והדרכות לשלוחים ומוסדות חב"ד, ברוקלין, תמוז תשע"ו
  • הרב לוי יצחק ליברוב, בשליחות הזו חייבים להצליח, בית משיח כ"ו חשון תשפ"א עמוד 18
  • השלוחים והמשלח, במדור 'ניצוצי רבי' שבועון התקשרות פרשת במדבר תשפ"א
  • ספר השלוחים ד' כרכים. ניו יורק
  • ילדי השלוחים, לקט סיפורים מהרבי אודות ילדי השלוחים, תשורה מחגיגת הבר מצווה של משפחת טל, תמוז תשפ"ג
  • מהשגת גבול לא תיבנה חב"ד, במדור 'חיי רבי', שבועון כפר חב"ד גליון 1984 עמוד 48
  • ארי טננבוים, החזון הוא המשיח מתוך שבועון כפר חב"ד גיליון 2062 עמוד 82.
  • כ"ק מו"ח אדמו"ר עומד ומשמש במרום ומברך ומצליח את שלוחיו, במדור חיי רבי, שבועון כפר חב"ד גליון 2086 עמוד 98

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  1. ראו לדוגמא ליקוט מענות קודש תשל"ח-תשל"ט מענה יג: "הרי פועלים במקומם עתה ועשו קשרים וכו', ולמה יעזבוהו?!", וראו עוד בספר השליחות עמוד 121.
  2. מפי הרב חיים הלל רסקין, להמשיך בכולל שנה שנייה, או לפנות לשדה החינוך?, שבועון כפר חב"ד גליון 2111 עמ' 94 (מדור והם יבוננהו).
  3. בשם הרב חיים הלל רסקין, כשצריך לצאת לשליחות, שבועון כפר חב"ד גליון 2112 עמ' 19 (מדור קוראים כותבים).
  4. אם לצאת לשליחות בחינוך או בהפצת המעיינות, אם עליו לצאת שליחות בחינוך לאלו גילאים והיכן, אם בהפצת המעיינות האם לצאת כעצמאי או תחת שליח קיים.
  5. הרב יוסף יצחק חיטריק, להיות מורה פנימי, שבועון כפר חב"ד גליון 2124, שופטים תשפ"ה עמוד 31 (מדור זו רק דעתי).
  6. ליקוט מענות קודש תשמ"ט מענה קעב .
  7. קידושין מא, א. רמב"ם הלכות גירושין פרק ז הלכה ד.
  8. התוועדויות תשמ"ה חלק א', ע' 460.
  9. ראו שיחת י"ד שבט תשמ"ט (התוועדויות חלק ב', ע' 256). כ' אדר שני תשמ"ט (שם ע' 487). ועוד.