פורטל:גאולה ומשיח

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הדמיה של בית המקדש השני, אחד מהדברים שיתרחשו בגאולה זו בנית בית המקדש)
הדמיה של בית המקדש השני, אחד מהדברים שיתרחשו בגאולה זו בנית בית המקדש)

הגאולה העתידה היא אחת מעיקרי האמונה היהודית, שיבוא זמן בו ישוב עם ישראל לארצו ויעבוד את השם בשלימות, ואז ישרור השלום ויתגלה כבודו של ה' בעולם כולו. הנבואה אודותיה נאמרה ונשנתה ריבוי פעמים בתורה בנביאים ובכתובים. תיאורו של הגואל ושל תקופת הגאולה והתרחשויותיה תוארו על ידי הנביאים, והתבארו בהרחבה על ידי חכמי ישראל במשך הדורות. ועדיין אמרו על חלקם של פרטי הדברים (כגון, עת ביאת אליהו) - "וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו".

הציפיה לגאולה היא חלק מהאמונה בבואו. על האדם לעורר עצמו לצפות ולבקש את ביאת המשיח, בנין המקדש וקיבוצם של ישראל. בנוסח התפילה נקבעה התפילה והבקשה לגאולה עשרות פעמים, עקב היותה מהחשובים ביותר בצרכי היהודי המתפלל.

אולם עם התגלותה של תורת החסידות, נוספה בהירות חדשה בכל הנושאים הקשורים לגאולה. הסיבה לכך היא שהתגלותה של החסידות אף היא חלק מהתגלות אור הגאולה, שלכן בתורת נשיאי החסידות הדגישו את הזיקה של התורה והמצוות לגאולה בכלל, וכן לציפיה וההשתוקקות התמידית לגאולה.

התאולוגיה האמורה באה לידי ביטוי אצל נשיאי החסידות, אשר הכמיהה לגאולה חדרה בכל עצמותם ובלטה בהנהגתם; אך במיוחד בדורות האחרונים - החל מאדמו"ר הרש"ב שהקים את ישיבת "תומכי תמימים" ועורר בשיחותיו שתלמידי הישיבה הם "חיילי בית דוד" הלוחמים כנגד המחרפים את עקבות המשיח. התעוררות זו התחזקה על ידי בנו אדמו"ר הריי"צ, במיוחד בתקופת השואה שהיוותה – לפי דבריו – "חבלי משיח". נשיא דורנו, השביעי לשושלת נשיאי חב"ד, הודיע עם קבלת נשיאותו כי דורנו הוא הדור האחרון לגלות והדור הראשון לגאולה, והסיק מכך שהגאולה אינה ענין נוסף על מציאות הדור והנהגתו אלא שזורה כחוט השני בכל פרט מהם.

בשנים האחרונות דיבר הרבי שליט"א מלך המשיח בנושא זה ללא הרף, והודיע כי עבודת הגלות הסתיימה, ונשאר רק לקבל פני משיח בפועל ממש.

כמו כן עודד במסירות נפש במשך למעלה משנה ברציפות את ההכרזה של קבלת מלכותו: יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.

המלך המשיח עתיד למלוך על ישראל בסוף הגלות ולהכריחם על קיום המצוות. הוא ילחם מלחמות ה' כמלחמת עמלק וינצח את כל האומות שסביבו. לאחר מכן יבנה את הבית מקדש ואז יקבץ את נדחי ישראל מכל מקומות גלותם.

מלך המשיח יהיה גם מלך וגם רב. השפעתו על ישראל והאומות יהיה הן באופן של התנשאות ורוממות והן השפעה פנימית שמשיח ילמד תורה את כל ישראל. בהשפעתו של מלך המשיח יתקיימו כל יעודי הגאולה, שבאותו הזמן לא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד והדעת האלוקית תהיה מושפעת הרבה עד שמלאה הארץ דעה את ה'.

מלך המשיח יביא במלכותו את השלימות המלאה בקיום התורה והמצוות שבימיו יקיימו את כל המצוות שחסרו בזמן הגלות ויתירה מכך שבמצוות עצמם יביאו לשלמות נוספת (כמצוות ערי מקלט).

מלך המשיח יתחיל את תהליך הגאולה, כמו שפוסק הרמב"ם וכותב את תחילת תהליך הגאולה "יעמוד מלך מבית דוד . ." - מלך המשיח.

לחיות גאולה היא דרך בעבודת ה' אותה דרש הרבי מכל אחד ואחת. דרישה זו החלה במיוחד בקיץ של שנת תשנ"א בו פרסם הרבי שהגיע זמן הגאולה והנה הנה משיח בא. עניינה: שהאדם בחיי היום יום יחוש ויחיה את חייו כפי שיחיו בזמן הגאולה, חדור בענייני הגאולה יחד עם צפייה עמוקה להתממשות הגאולה בפועל.

את תוכנה של עבודה זו הסביר הרבי בביטויים שונים: "לפקוח את העיניים ולראות שהכל כבר מוכן לגאולה" "לקבל פני משיח צדקנו" "כל ימי חייך להביא לימות המשיח" ועוד.

הדרך להגיע לעבודה זו אמר הרבי הוא לימוד ענייני גאולה ומשיח שבזה האדם מחדיר לעצמו את אור הגאולה.

התנוצצות הגאולה החלה מיד עם חורבן הבית שמדי יום מתגלים ניצוצי גאולה חדשים על ידי עבודת היהודי בתורה ותפילה.

תורת החסידות אף היא התנוצצות הגאולה כחלק מהתגלות פנימיות התורה שהתגלתה בעיקר בדורות האחרונים לפי שהיא מעין תורתו של משיח. ועם ההתקרבות לגאולה מתגלה מענייניה בזמן הגלות שלכן עיקר הגילוי החל בבוקרו של יום השישי באמצע האלף השישי שהוא ערב שבת סמוך לבוא הגאולה.

מיסודותיה של החסידות לבאר את אחדותו של ה' בהבנה והשגה. שבזה היא מגלה בעצם את מהותה של הגאולה, שעניינה גילוי מציאותו של ה' בעולם והשלמת מטרת בריאת העולם לעשותו דירה לה'.

טעימה מהגאולה בדורנו ניסים ונפלאות המתרחשים בעולם בעקבות פעולותיו של מלך המשיח בעולם. שעל זה הכריז הרבי בדורנו שהוא 'דור האחרון של הגלות והראשון לגאולה' והצביע על פעולתיו הרבים של המשיח המתרחשים בעולם.

הדמיה של בית המקדש השני, אחד מהדברים שיתרחשו בגאולה זו בנית בית המקדש)
הדמיה של בית המקדש השני, אחד מהדברים שיתרחשו בגאולה זו בנית בית המקדש)

לימוד גאולה ומשיח צריך להיות לא בתור 'הלכתא למשיחא', כאילו דבר שעתיד להיות בעוד הרבה מאוד זמן, אלא מתוך ידיעה שלימוד זה הינו הלכה למעשה בפועל ברגע הקרוב והעכשווי, מכיון שמשיח מגיע ברגע זה ממש, ונתחיל לקיים את כל מצוות התורה ששייכות לגאולה ולבית המקדש.


בית המקדש השלישי, הוא בית המקדש אשר יבנה בגאולה. בית זה דומה בדוגמתו לבתים הראשונים אך יהיו בו שינויים רבים, תבניתו ניתנה בנבואה לנביא יחזקאל. בית זה יהיה ניצחי.

בבית המקדש השלישי יהיו חידושים רבים, ומהם:

עליה לרגל: יעלו אליו כל שבת וראש חודש (בשונה מבתי מקדש הקודמים אליהם עלו רק ג' פעמים בשנה) כמו שנאמר: "והיה מידי חודש בחודשו ומידי שבת בשבתו יבוא כל בשר להתשחוות לפני אמר ה'".

חומרי בניה: חלק מבניינו יהיה מברזל, (בשונה מהבתים הקודמים בהם נאסר השימוש בברזל בבנית הבית).

תוספות בניה: כל הבתי כנסת לעתיד יהיו מחוברים לבית המקדש השלישי, בגמרא למדו זאת קל וחומר מכך שבשעת מתן תורה הגיעו הרים מסוים על מנת שיקבלו עליהם את התורה, כל שכן במתן תורה דלעתיד תורה חדשה מאתי תצא שיבואו כל הבתי כנסת ויתחברו לבית המקדש.

גודל: גודל העזרות וכן שטח הר הבית המגודר סביב בית המקדש יגדלו מאוד: כקילומטר וחצי אורך ורוחב סביב הר הבית לעומת 250 מטר בבית השני (פי 36!), וכ162 על 164 מטר עזרת נשים לעומת כ67 מטר בבית השני.

שינויים במבנים סביב: בבית המקדש השלישי עזרת הנשים מקיפה את העזרה הפנימית (עזרת ישראל והכהנים בה ממוקם המזבח בין היתר)במקום להיות כחצר נוספת במזרחה כאשר שער ניקנור מחבר ביניהם - כמו שהיה בבית המקדש השני.


רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
רשימת הערכים המבוקשים
*מלכות שבתפארת - הערך נורא דל, דורש עריכה והרחבה.