לדלג לתוכן

תהלים ק"ה – הבדלי גרסאות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
יצירת דף עם התוכן "'''תהילים ק"ה''' הוא המזמור ה-105 בספר תהילים. על פי תקנת הבעל שם טוב לומר פרק אישי בהתאם למספר שנות חיי האדם, נוהגים לומר מזמור זה החל מכניסה לשנת הק"ה ביום ההולדת ה-104, ועד ליום ההולדת ה-105. {{חלונית | ניקוד = כן | רוחב = 45% |..."
תגיות: עריכה חזותית קישורים לדפי פירושונים
 
להתראות (שיחה | תרומות)
הוספת ערך
שורה 1: שורה 1:
'''תהילים ק"ה''' הוא המזמור ה-105 ב[[תהילים|ספר תהילים]].
| כותרת = תהלים ק"ה{{ש}} הוֹדוּ לַה' קִרְאוּ בִּשְׁמוֹ
| תוכן = <poem>
'''א:''' הוֹדוּ לַה' קִרְאוּ בִּשְׁמוֹ הוֹדִיעוּ בָעַמִּים עֲלִילוֹתָיו. {{ש}}
'''ב:'''  שִׁירוּ לוֹ זַמְּרוּ לוֹ שִׂיחוּ בְּכָל נִפְלְאוֹתָיו. {{ש}}
'''ג:'''  הִתְהַלְלוּ בְּשֵׁם קָדְשׁוֹ יִשְׂמַח לֵב מְבַקְשֵׁי ה'. {{ש}}
'''ד:'''  דִּרְשׁוּ ה' וְעֻזּוֹ בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד. {{ש}}
'''ה:'''  זִכְרוּ נִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה מֹפְתָיו וּמִשְׁפְּטֵי פִיו. {{ש}}
'''ו:'''  זֶרַע אַבְרָהָם עַבְדּוֹ בְּנֵי יַעֲקֹב בְּחִירָיו. {{ש}}
'''ז:'''  הוּא ה' אֱ-לֹהֵינוּ בְּכָל הָאָרֶץ מִשְׁפָּטָיו. {{ש}}
'''ח:'''  זָכַר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר. {{ש}}
'''ט:'''  אֲשֶׁר כָּרַת אֶת אַבְרָהָם וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק. {{ש}}
'''י:'''  וַיַּעֲמִידֶהָ לְיַעֲקֹב לְחֹק לְיִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם. {{ש}}
'''יא:'''  לֵאמֹר לְךָ אֶתֵּן אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן חֶבֶל נַחֲלַתְכֶם. {{ש}}
'''יב:'''  בִּהְיוֹתָם מְתֵי מִסְפָּר כִּמְעַט וְגָרִים בָּהּ. {{ש}}
'''יג:'''  וַיִּתְהַלְּכוּ מִגּוֹי אֶל גּוֹי מִמַּמְלָכָה אֶל עַם אַחֵר. {{ש}}
'''יד:'''  לֹא הִנִּיחַ אָדָם לְעָשְׁקָם וַיּוֹכַח עֲלֵיהֶם מְלָכִים. {{ש}}
'''טו:'''  אַל תִּגְּעוּ בִמְשִׁיחָי וְלִנְבִיאַי אַל תָּרֵעוּ. {{ש}}
'''טז:'''  וַיִּקְרָא רָעָב עַל הָאָרֶץ כָּל מַטֵּה לֶחֶם שָׁבָר. {{ש}}
'''יז:'''  שָׁלַח לִפְנֵיהֶם אִישׁ לְעֶבֶד נִמְכַּר יוֹסֵף. {{ש}}
'''יח:'''  עִנּוּ בַכֶּבֶל (רגליו) רַגְלוֹ בַּרְזֶל בָּאָה נַפְשׁוֹ. {{ש}}
'''יט:'''  עַד עֵת בֹּא דְבָרוֹ אִמְרַת ה' צְרָפָתְהוּ. {{ש}}
'''כ:'''  שָׁלַח מֶלֶךְ וַיַּתִּירֵהוּ מֹשֵׁל עַמִּים וַיְפַתְּחֵהוּ. {{ש}}
'''כא:'''  שָׂמוֹ אָדוֹן לְבֵיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל קִנְיָנוֹ. {{ש}}
'''כב:'''  לֶאְסֹר שָׂרָיו בְּנַפְשׁוֹ וּזְקֵנָיו יְחַכֵּם. {{ש}}
'''כג:'''  וַיָּבֹא יִשְׂרָאֵל מִצְרָיִם וְיַעֲקֹב גָּר בְּאֶרֶץ חָם. {{ש}}
'''כד:'''  וַיֶּפֶר אֶת עַמּוֹ מְאֹד וַיַּעֲצִמֵהוּ מִצָּרָיו. {{ש}}
'''כה:'''  הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו. {{ש}}
'''כו:'''  שָׁלַח מֹשֶׁה עַבְדּוֹ אַהֲרֹן אֲשֶׁר בָּחַר בּוֹ. {{ש}}
'''כז:'''  שָׂמוּ בָם דִּבְרֵי אֹתוֹתָיו וּמֹפְתִים בְּאֶרֶץ חָם. {{ש}}
'''כח:'''  שָׁלַח חֹשֶׁךְ וַיַּחְשִׁךְ וְלֹא מָרוּ אֶת (דברוו) דְּבָרוֹ. {{ש}}
'''כט:'''  הָפַךְ אֶת מֵימֵיהֶם לְדָם וַיָּמֶת אֶת דְּגָתָם. {{ש}}
'''ל:'''  שָׁרַץ אַרְצָם צְפַרְדְּעִים בְּחַדְרֵי מַלְכֵיהֶם. {{ש}}
'''לא:'''  אָמַר וַיָּבֹא עָרֹב כִּנִּים בְּכָל גְּבוּלָם. {{ש}}
'''לב:''' נָתַן גִּשְׁמֵיהֶם בָּרָד אֵשׁ לֶהָבוֹת בְּאַרְצָם. {{ש}}
'''לג:'''  וַיַּךְ גַּפְנָם וּתְאֵנָתָם וַיְשַׁבֵּר עֵץ גְּבוּלָם. {{ש}}
'''לד:'''  אָמַר וַיָּבֹא אַרְבֶּה וְיֶלֶק וְאֵין מִסְפָּר. {{ש}}
'''לה:'''  וַיֹּאכַל כָּל עֵשֶׂב בְּאַרְצָם וַיֹּאכַל פְּרִי אַדְמָתָם. {{ש}}
'''לו:'''  וַיַּךְ כָּל בְּכוֹר בְּאַרְצָם רֵאשִׁית לְכָל אוֹנָם. {{ש}}
'''לז:'''  וַיּוֹצִיאֵם בְּכֶסֶף וְזָהָב וְאֵין בִּשְׁבָטָיו כּוֹשֵׁל. {{ש}}
'''לח:'''  שָׂמַח מִצְרַיִם בְּצֵאתָם כִּי נָפַל פַּחְדָּם עֲלֵיהֶם. {{ש}}
'''לט:'''  פָּרַשׂ עָנָן לְמָסָךְ וְאֵשׁ לְהָאִיר לָיְלָה. {{ש}}
'''מ:'''  שָׁאַל וַיָּבֵא שְׂלָו וְלֶחֶם שָׁמַיִם יַשְׂבִּיעֵם. {{ש}}
'''מא:'''  פָּתַח צוּר וַיָּזוּבוּ מָיִם הָלְכוּ בַּצִּיּוֹת נָהָר. {{ש}}
'''מב:'''  כִּי זָכַר אֶת דְּבַר קָדְשׁוֹ אֶת אַבְרָהָם עַבְדּוֹ. {{ש}}
'''מג:'''  וַיּוֹצִא עַמּוֹ בְשָׂשׂוֹן בְּרִנָּה אֶת בְּחִירָיו. {{ש}}
'''מד:'''  וַיִּתֵּן לָהֶם אַרְצוֹת גּוֹיִם וַעֲמַל לְאֻמִּים יִירָשׁוּ. {{ש}}
'''מה:'''  בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו וְתוֹרֹתָיו יִנְצֹרוּ הַלְלוּ יָ-הּ.
</poem>
}}
'''תהלים ק"ה''' הוא המזמור ה-105 ב[[תהילים|ספר תהילים]].
 
התוכן הכללי של המזמור הוא הודאה כללית על הניסים שנעשו לבני ישראל מאז יציאתם ממצרים ועד להגעתם לארץ ישראל
 
==תוכן המזמור==
ב[[תהילים אוהל יוסף יצחק]] מופיע בכותרת המזמור: "זה המזמור אמרו דוד כשהעלה [[ארון הברית|הארון]] לעיר דוד והיה משורר אותו לפני הארון, וסיפר כל הניסים שעשה במצרים והיאך שלח לפניהם יוסף ובא לבית האסורים והוציא אותו עד שבא למעלה גדולה לאסור שרי פרעה בלי רשות פרעה".
 
חלקו הראשון של מזמור זה{{הערה|פסוקים א-טו.}}, מופיע בשינויי נוסח בדברי הימים{{הערה|דברי הימים א' טז, ח-לו.}}, שם נאמר בידי אסף בן ברכיהו והלויים בעת העלאת [[ארון הברית]] ל[[ירושלים]]. והקטע מדברי הימים נכלל ב[[פסוקי דזמרה]], מייד בפתיחת התפילה.


על פי תקנת [[הבעל שם טוב]] לומר [[פרק אישי (מנהג)|פרק אישי]] בהתאם למספר שנות חיי האדם, נוהגים לומר מזמור זה החל מכניסה לשנת הק"ה ב[[יום הולדת|יום ההולדת]] ה-104, ועד ליום ההולדת ה-105.
יהודים רבים אומרים מזמור זה מידי יום כחלק מ'התיקון הכללי'.


{{חלונית
| ניקוד = כן
| רוחב = 45%
| כותרת = תהילים ק"ה
| תוכן = א הוֹדוּ לַי־הוָ־ה קִרְאוּ בִשְׁמוֹ הוֹדִיעוּ בָעַמִּים עֲלִילוֹתָיו: ב שִׁירוּ לוֹ זַמְּרוּ־לוֹ שִׂיחוּ בְּכָל־ נִפְלְאתָיו: ג הִתְהַלְלוּ בְּשֵׁם קָדְשׁוֹ יִשְׂמַח לֵב מְבַקְשֵׁי יְ־הוָ־ה: ד דִּרְשׁוּ יְ־הוָ־ה וְעֻזּוֹ בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד: ה זִכְרוּ נִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה מפְתָיו וּמִשְׁפְּטֵי־פִיו: ו זֶרַע אַבְרָהָם עַבְדּוֹ בְּנֵי יַעֲקב בְּחִירָיו: ז הוּא יְ־הוָ־ה אֱלֹהֵינוּ בְּכָל־הָאָרֶץ מִשְׁפָּטָיו: ח זָכַר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר: ט אֲשֶׁר כָּרַת אֶת־אַבְרָהָם וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק: י וַיַּעֲמִידֶהָ לְיַעֲקב לְחֹק לְיִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם: יא לֵאמר לְךָ אֶתֵּן אֶת־אֶרֶץ כְּנָעַן חֶבֶל נַחֲלַתְכֶם: יב בִּהְיוֹתָם מְתֵי מִסְפָּר כִּמְעַט וְגָרִים בָּהּ: יג וַיִּתְהַלְּכוּ מִגּוֹי אֶל־גּוֹי מִמַּמְלָכָה אֶל־עַם אַחֵר: יד לֹא־הִנִּיחַ אָדָם לְעָשְׁקָם וַיּוֹכַח עֲלֵיהֶם מְלָכִים: טו אַל־תִּגְּעוּ בִמְשִׁיחָי וְלִנְבִיאַי אַל־תָּרֵעוּ: טז וַיִּקְרָא רָעָב עַל־ הָאָרֶץ כָּל־מַטֵּה־לֶחֶם שָׁבָר: יז שָׁלַח לִפְנֵיהֶם אִישׁ לְעֶבֶד נִמְכַּר יוֹסֵף: יח עִנּוּ בַכֶּבֶל (רַגְלֹיו) [רַגְלוֹ] בַּרְזֶל בָּאָה נַפְשׁוֹ: יט עַד־עֵת בּא־דְבָרוֹ אִמְרַת יְ־הוָ־ה צְרָפָתְהוּ: כ שָׁלַח־מֶלֶךְ וַיַתִּירֵהוּ משֵׁל עַמִּים וַיְפַתְּחֵהוּ: כא שָׂמוֹ אָדוֹן לְבֵיתוֹ וּמשֵׁל בְּכָל־קִנְיָנוֹ: כב לֶאְסֹר שָׂרָיו בְּנַפְשׁוֹ וּזְקֵנָיו יְחַכֵּם: כג וַיָּבא יִשְׂרָאֵל מִצְרָיִם וְיַעֲקב גָּר בְּאֶרֶץ־חָם: כד וַיֶּפֶר אֶת־עַמּוֹ מְאד וַיַּעֲצִמֵהוּ מִצָּרָיו: כה הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו: כו שָׁלַח משֶׁה עַבְדּוֹ אַהֲרן אֲשֶׁר בָּחַר־בּוֹ: כז שָׂמוּ־בָם דִּבְרֵי אתוֹתָיו וּמפְתִים בְּאֶרֶץ חָם: כח שָׁלַח חֹשֶׁךְ וַיַּחֲשִׁךְ וְלֹא־מָרוּ אֶת־ (דְּבָריו) [דְּבָרוֹ]: כט הָפַךְ אֶת־מֵימֵיהֶם לְדָם וַיָּמֶת אֶת־דְּגָתָם: ל שָׁרַץ אַרְצָם צְפַרְדְּעִים בְּחַדְרֵי מַלְכֵיהֶם: לא אָמַר וַיָּבא עָרב כִּנִּים בְּכָל־גְּבוּלָם: לב נָתַן גִּשְׁמֵיהֶם בָּרָד אֵשׁ לֶהָבוֹת בְּאַרְצָם: לג וַיַּךְ גַּפְנָם וּתְאֵנָתָם וַיְשַׁבֵּר עֵץ גְּבוּלָם: לד אָמַר וַיָּבא אַרְבֶּה וְיֶלֶק וְאֵין מִסְפָּר: לה וַיּאכַל כָּל־עֵשֶׂב בְּאַרְצָם וַיּאכַל פְּרִי אַדְמָתָם: לו וַיַּךְ כָּל־בְּכוֹר בְּאַרְצָם רֵאשִׁית לְכָל־אוֹנָם: לז וַיּוֹצִיאֵם בְּכֶסֶף וְזָהָב וְאֵין בִּשְׁבָטָיו כּוֹשֵׁל: לח שָׂמַח מִצְרַיִם בְּצֵאתָם כִּי־נָפַל פַּחְדָּם עֲלֵיהֶם: לט פָּרַשׂ עָנָן לְמָסָךְ וְאֵשׁ לְהָאִיר לָיְלָה: מ שָׁאַל וַיָּבֵא שְׂלָו וְלֶחֶם שָׁמַיִם יַשְׂבִּיעֵם: מא פָּתַח צוּר וַיָּזוּבוּ מָיִם הָלְכוּ בַּצִּיּוֹת נָהָר: מב כִּי זָכַר אֶת־דְּבַר קָדְשׁוֹ אֵת אַבְרָהָם עַבְדּוֹ: מג וַיּוֹצִא עַמּוֹ בְשָׂשׂוֹן בְּרִנָּה אֶת־בְּחִירָיו: מד וַיִּתֵּן לָהֶם אַרְצוֹת גּוֹיִם וַעֲמַל לְאֻמִּים יִירָשׁוּ: מה בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו וְתוֹרתָיו יִנְצרוּ הַלְלוּיָהּ:
}}


== תוכן המזמור ומחברו ==
==בחסידות==
ב[[תהילים אוהל יוסף יצחק]] מופיע בכותרת המזמור: "זה המזמור אמר דוד כשהעלה הארון לעיר דוד והיה משורר אותו לפני הארון, וסיפר כל הניסים שעשה במצרים והיאך שלח לפניהם יוסף ובא לבית האסורים והוציא אותו עד שבא למעלה גדולה לאסור שרי פרעה בלי רשות פרעה".
*'''דבר ציוה לאלף דור''' – 'אלף דור' רומז על עולם האצילות, והקב"ה 'ציוה' את התורה ("דבר ה'") שתחבר מעלה ומטה, על ידי שתתגלה, ועל ידי זה תפעל את האדם שיהיה לו את הכל גם הוא לחבר מעלה ומטה{{הערה|לקוטי שיחות חלק ה' עמוד 349, משיחת שבת פרשת חיי שרה ה'תשכ"ה.}}.
*'''ויוצא עמו בששון''' – היציאה מהגלות היא דווקא מתוך שמחה{{הערה|משיחת כ"א אלול ה'תשמ"ג.}}.
*'''ויתן להם ארצות גוים''' – הפסוק מקדים את נתינת ארצות גוים להמשך הפסוק 'בעבור ישמרו חוקיו', כי נתינה זו אינה בתורת שכר, אלא כחלק משלימות העבודה, שיפעלו לא רק על עצמם וחלקם בעולם, אלא אפילו על אומות העולם וארצות הגויים{{הערה|משיחת שבת פרשת וילך שבת שובה ה'תשמ"ו.}}.
*'''ותורותיו ינצורו''' – אף שתורה שבכתב ותורה שבעל פה מחולקות הן זו מזו, רמוזות הן בפסוק יחד, להורות על השלימות של האיחוד בין תורה שבכתב ותורה שבעל פה, ובפרטיות יותר, החיבור בין תורת הנגלה ותורת החסידות{{הערה|שיחת ליל הושענא רבה ה'תשמ"ז.}}.
*'''הקשר למזמור ק"ו''' – בשני המזמורים מדובר על הודאה, אך בעוד ומזמור ק"ה מדבר על הגאולה הראשונה, במזמור קו מדובר על קושי הגלות מייד עם היציאה ממצרים, אך אין זו ירידה אמיתית כיון שכל ירידה היא לצורך עליה{{הערה|שיחת י"ז וט"ו תמוז וד"ה הגומל לחייבים טובות ה'תשמ"ה.}}.
 
==בניגוני חב"ד==
{{ערך מורחב|ערך=[[הודו לה' קראו בשמו (ניגון)]]}}
לקראת יום הולדתו ה-104 של הרבי בי"א ניסן ה'תשס"ו, הולחנו מספר ניגונים, מתוכם בחרה ועדת הניגונים את הניגון של ר' [[דוד כהנוב]] על המילים 'הודו לה' קראו בשמו'.


מזמור זה אמר דוד המלך כאשר הביאו את [[ארון הברית]] לירושלים
==לקריאה נוספת==
*'''תהלים עם פירוש תהלות מנחם''', חלק ד' עמוד קמה


במזמור מסופר על הניסים שעשה ה' ליוסף במצרים
== קישורים חיצוניים ==
*'''[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32596&st=&pgnum=128&hilite תצלום המזמור בתהלים אהל יוסף יצחק]'''


== ניגוני חב"ד ==
{{תהילים}}
{{ערך מורחב|ערך=הודו לו קראו בשמו (ניגון)}}
{{הערות שוליים}}
בשנת [[תשס"ו]] הולחן ה[[ניגון]] '''הודו לה' קראו בשמו''' הוא  לכבוד יום הולדתו ה-104 של [[הרבי|הרבי מלך המשיח]],
[[קטגוריה:תהלים]]

גרסה מ־00:11, 10 במרץ 2025

| כותרת = תהלים ק"ה
הוֹדוּ לַה' קִרְאוּ בִּשְׁמוֹ

| תוכן =

א: הוֹדוּ לַה' קִרְאוּ בִּשְׁמוֹ הוֹדִיעוּ בָעַמִּים עֲלִילוֹתָיו.

ב: שִׁירוּ לוֹ זַמְּרוּ לוֹ שִׂיחוּ בְּכָל נִפְלְאוֹתָיו.

ג: הִתְהַלְלוּ בְּשֵׁם קָדְשׁוֹ יִשְׂמַח לֵב מְבַקְשֵׁי ה'.

ד: דִּרְשׁוּ ה' וְעֻזּוֹ בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד.

ה: זִכְרוּ נִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה מֹפְתָיו וּמִשְׁפְּטֵי פִיו.

ו: זֶרַע אַבְרָהָם עַבְדּוֹ בְּנֵי יַעֲקֹב בְּחִירָיו.

ז: הוּא ה' אֱ-לֹהֵינוּ בְּכָל הָאָרֶץ מִשְׁפָּטָיו.

ח: זָכַר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר.

ט: אֲשֶׁר כָּרַת אֶת אַבְרָהָם וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק.

י: וַיַּעֲמִידֶהָ לְיַעֲקֹב לְחֹק לְיִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם.

יא: לֵאמֹר לְךָ אֶתֵּן אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן חֶבֶל נַחֲלַתְכֶם.

יב: בִּהְיוֹתָם מְתֵי מִסְפָּר כִּמְעַט וְגָרִים בָּהּ.

יג: וַיִּתְהַלְּכוּ מִגּוֹי אֶל גּוֹי מִמַּמְלָכָה אֶל עַם אַחֵר.

יד: לֹא הִנִּיחַ אָדָם לְעָשְׁקָם וַיּוֹכַח עֲלֵיהֶם מְלָכִים.

טו: אַל תִּגְּעוּ בִמְשִׁיחָי וְלִנְבִיאַי אַל תָּרֵעוּ.

טז: וַיִּקְרָא רָעָב עַל הָאָרֶץ כָּל מַטֵּה לֶחֶם שָׁבָר.

יז: שָׁלַח לִפְנֵיהֶם אִישׁ לְעֶבֶד נִמְכַּר יוֹסֵף.

יח: עִנּוּ בַכֶּבֶל (רגליו) רַגְלוֹ בַּרְזֶל בָּאָה נַפְשׁוֹ.

יט: עַד עֵת בֹּא דְבָרוֹ אִמְרַת ה' צְרָפָתְהוּ.

כ: שָׁלַח מֶלֶךְ וַיַּתִּירֵהוּ מֹשֵׁל עַמִּים וַיְפַתְּחֵהוּ.

כא: שָׂמוֹ אָדוֹן לְבֵיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל קִנְיָנוֹ.

כב: לֶאְסֹר שָׂרָיו בְּנַפְשׁוֹ וּזְקֵנָיו יְחַכֵּם.

כג: וַיָּבֹא יִשְׂרָאֵל מִצְרָיִם וְיַעֲקֹב גָּר בְּאֶרֶץ חָם.

כד: וַיֶּפֶר אֶת עַמּוֹ מְאֹד וַיַּעֲצִמֵהוּ מִצָּרָיו.

כה: הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.

כו: שָׁלַח מֹשֶׁה עַבְדּוֹ אַהֲרֹן אֲשֶׁר בָּחַר בּוֹ.

כז: שָׂמוּ בָם דִּבְרֵי אֹתוֹתָיו וּמֹפְתִים בְּאֶרֶץ חָם.

כח: שָׁלַח חֹשֶׁךְ וַיַּחְשִׁךְ וְלֹא מָרוּ אֶת (דברוו) דְּבָרוֹ.

כט: הָפַךְ אֶת מֵימֵיהֶם לְדָם וַיָּמֶת אֶת דְּגָתָם.

ל: שָׁרַץ אַרְצָם צְפַרְדְּעִים בְּחַדְרֵי מַלְכֵיהֶם.

לא: אָמַר וַיָּבֹא עָרֹב כִּנִּים בְּכָל גְּבוּלָם.

לב: נָתַן גִּשְׁמֵיהֶם בָּרָד אֵשׁ לֶהָבוֹת בְּאַרְצָם.

לג: וַיַּךְ גַּפְנָם וּתְאֵנָתָם וַיְשַׁבֵּר עֵץ גְּבוּלָם.

לד: אָמַר וַיָּבֹא אַרְבֶּה וְיֶלֶק וְאֵין מִסְפָּר.

לה: וַיֹּאכַל כָּל עֵשֶׂב בְּאַרְצָם וַיֹּאכַל פְּרִי אַדְמָתָם.

לו: וַיַּךְ כָּל בְּכוֹר בְּאַרְצָם רֵאשִׁית לְכָל אוֹנָם.

לז: וַיּוֹצִיאֵם בְּכֶסֶף וְזָהָב וְאֵין בִּשְׁבָטָיו כּוֹשֵׁל.

לח: שָׂמַח מִצְרַיִם בְּצֵאתָם כִּי נָפַל פַּחְדָּם עֲלֵיהֶם.

לט: פָּרַשׂ עָנָן לְמָסָךְ וְאֵשׁ לְהָאִיר לָיְלָה.

מ: שָׁאַל וַיָּבֵא שְׂלָו וְלֶחֶם שָׁמַיִם יַשְׂבִּיעֵם.

מא: פָּתַח צוּר וַיָּזוּבוּ מָיִם הָלְכוּ בַּצִּיּוֹת נָהָר.

מב: כִּי זָכַר אֶת דְּבַר קָדְשׁוֹ אֶת אַבְרָהָם עַבְדּוֹ.

מג: וַיּוֹצִא עַמּוֹ בְשָׂשׂוֹן בְּרִנָּה אֶת בְּחִירָיו.

מד: וַיִּתֵּן לָהֶם אַרְצוֹת גּוֹיִם וַעֲמַל לְאֻמִּים יִירָשׁוּ.

מה: בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו וְתוֹרֹתָיו יִנְצֹרוּ הַלְלוּ יָ-הּ.

}} תהלים ק"ה הוא המזמור ה-105 בספר תהילים.

התוכן הכללי של המזמור הוא הודאה כללית על הניסים שנעשו לבני ישראל מאז יציאתם ממצרים ועד להגעתם לארץ ישראל

תוכן המזמור

בתהילים אוהל יוסף יצחק מופיע בכותרת המזמור: "זה המזמור אמרו דוד כשהעלה הארון לעיר דוד והיה משורר אותו לפני הארון, וסיפר כל הניסים שעשה במצרים והיאך שלח לפניהם יוסף ובא לבית האסורים והוציא אותו עד שבא למעלה גדולה לאסור שרי פרעה בלי רשות פרעה".

חלקו הראשון של מזמור זה[1], מופיע בשינויי נוסח בדברי הימים[2], שם נאמר בידי אסף בן ברכיהו והלויים בעת העלאת ארון הברית לירושלים. והקטע מדברי הימים נכלל בפסוקי דזמרה, מייד בפתיחת התפילה.

יהודים רבים אומרים מזמור זה מידי יום כחלק מ'התיקון הכללי'.


בחסידות

  • דבר ציוה לאלף דור – 'אלף דור' רומז על עולם האצילות, והקב"ה 'ציוה' את התורה ("דבר ה'") שתחבר מעלה ומטה, על ידי שתתגלה, ועל ידי זה תפעל את האדם שיהיה לו את הכל גם הוא לחבר מעלה ומטה[3].
  • ויוצא עמו בששון – היציאה מהגלות היא דווקא מתוך שמחה[4].
  • ויתן להם ארצות גוים – הפסוק מקדים את נתינת ארצות גוים להמשך הפסוק 'בעבור ישמרו חוקיו', כי נתינה זו אינה בתורת שכר, אלא כחלק משלימות העבודה, שיפעלו לא רק על עצמם וחלקם בעולם, אלא אפילו על אומות העולם וארצות הגויים[5].
  • ותורותיו ינצורו – אף שתורה שבכתב ותורה שבעל פה מחולקות הן זו מזו, רמוזות הן בפסוק יחד, להורות על השלימות של האיחוד בין תורה שבכתב ותורה שבעל פה, ובפרטיות יותר, החיבור בין תורת הנגלה ותורת החסידות[6].
  • הקשר למזמור ק"ו – בשני המזמורים מדובר על הודאה, אך בעוד ומזמור ק"ה מדבר על הגאולה הראשונה, במזמור קו מדובר על קושי הגלות מייד עם היציאה ממצרים, אך אין זו ירידה אמיתית כיון שכל ירידה היא לצורך עליה[7].

בניגוני חב"ד

ערך מורחב – הודו לה' קראו בשמו (ניגון)

לקראת יום הולדתו ה-104 של הרבי בי"א ניסן ה'תשס"ו, הולחנו מספר ניגונים, מתוכם בחרה ועדת הניגונים את הניגון של ר' דוד כהנוב על המילים 'הודו לה' קראו בשמו'.

לקריאה נוספת

  • תהלים עם פירוש תהלות מנחם, חלק ד' עמוד קמה

קישורים חיצוניים


מזמורי ספר תהלים
א'  •  ב'  •  ג'  •  ד'  •  ה'  •  ו'  •  ז'  •  ח'  •  ט'  •  י'  •  י"א  •  י"ב  •  י"ג  •  י"ד  •  ט"ו  •  ט"ז  •  י"ז  •  י"ח  •  י"ט  •  כ'  •  כ"א  •  כ"ב  •  כ"ג  •  כ"ד  •  כ"ה  •  כ"ו  •  כ"ז  •  כ"ח  •  כ"ט  •  ל'  •  ל"א  •  ל"ב  •  ל"ג  •  ל"ד  •  ל"ה  •  ל"ו  •  ל"ז  •  ל"ח  •  ל"ט  •  מ'  •  מ"א  •  מ"ב  •  מ"ג  •  מ"ד  •  מ"ה  •  מ"ו  •  מ"ז  •  מ"ח  •  מ"ט  •  נ'  •  נ"א  •  נ"ב  •  נ"ג  •  נ"ד  •  נ"ה  •  נ"ו  •  נ"ז  •  נ"ח  •  נ"ט  •  ס'  •  ס"א  •  ס"ב  •  ס"ג  •  ס"ד  •  ס"ה  •  ס"ו  •  ס"ז  •  ס"ח  •  ס"ט  •  ע'  •  ע"א  •  ע"ב  •  ע"ג  •  ע"ד  •  ע"ה  •  ע"ו  •  ע"ז  •  ע"ח  •  ע"ט  •  פ'  •  פ"א  •  פ"ב  •  פ"ג  •  פ"ד  •  פ"ה  •  פ"ו  •  פ"ז  •  פ"ח  •  פ"ט  •  צ'  •  צ"א  •  צ"ב  •  צ"ג  •  צ"ד  •  צ"ה  •  צ"ו  •  צ"ז  •  צ"ח  •  צ"ט  •  ק'  •  ק"א  •  ק"ב  •  ק"ג  •  ק"ד  •  ק"ה  •  ק"ו  •  ק"ז  •  ק"ח  •  ק"ט  •  ק"י  •  קי"א  •  קי"ב  •  קי"ג  •  קי"ד  •  קט"ו  •  קט"ז  •  קי"ז  •  קי"ח  •  קי"ט  •  ק"כ  •  קכ"א  •  קכ"ב  •  קכ"ג  •  קכ"ד  •  קכ"ה  •  קכ"ו  •  קכ"ז  •  קכ"ח  •  קכ"ט  •  ק"ל  •  קל"א  •  קל"ב  •  קל"ג  •  קל"ד  •  קל"ה  •  קל"ו  •  קל"ז  •  קל"ח  •  קל"ט  •  ק"מ  •  קמ"א  •  קמ"ב  •  קמ"ג  •  קמ"ד  •  קמ"ה  •  קמ"ו  •  קמ"ז  •  קמ"ח  •  קמ"ט  •  ק"נ

הערות שוליים

  1. פסוקים א-טו.
  2. דברי הימים א' טז, ח-לו.
  3. לקוטי שיחות חלק ה' עמוד 349, משיחת שבת פרשת חיי שרה ה'תשכ"ה.
  4. משיחת כ"א אלול ה'תשמ"ג.
  5. משיחת שבת פרשת וילך שבת שובה ה'תשמ"ו.
  6. שיחת ליל הושענא רבה ה'תשמ"ז.
  7. שיחת י"ז וט"ו תמוז וד"ה הגומל לחייבים טובות ה'תשמ"ה.