אבן מקיר תזעק: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
'''אבן מקיר תזעק''' הינו אחד היעודים שיתרחשו ב[[גאולה]] שהדומם ידבר.
'''אבן מקיר תזעק''' הינו אחד היעודים שיתרחשו ב[[גאולה]] שהדומם ידבר.


המקור ליעוד:
==מקורו==
בחזיון נבואתו מתאר חבקוק הנביא:
{{ציטוט|תוכן=כִּי אֶבֶן מִקִּיר תִּזְעַק, וְכָפִיס מֵעֵץ יַעֲנֶנָּה.|מקור=חבקוק ב', י"א|מרכאות=כן}}
{{ציטוט|תוכן=כִּי אֶבֶן מִקִּיר תִּזְעַק, וְכָפִיס מֵעֵץ יַעֲנֶנָּה.|מקור=חבקוק ב', י"א|מרכאות=כן}}
בפשטות נבאותו עסקה בנושא גאולת ישראל מגלות בבל. אולם חז"ל במדרש תהילים{{הערה|סוף פרק עג}}: "לעתיד אדם הולך ללקוט תאנה בשבת, היא צווחה ואמרה שבת היום... לעתיד אדם רוצה לילך לאשתו נדה האבן צועק ואומר נדה היא". מעין הרעיון זה דרשו חז"ל במסכת [[תענית]]{{הערה|תענית יא,א}} דרשו: "לעתיד לבוא אבני ביתו של אדם וקורות ביתו מעידים בו שנאמר: "כִּי אֶבֶן מִקִּיר תִּזְעַק, וְכָפִיס מֵעֵץ יַעֲנֶנָּה"".


ודורשת על כך הגמרא{{הערה|תענית יא,א}}: לעתיד לבוא אבני ביתו של אדם וקורות ביתו מעידים בו שנאמר "כי אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה". וכך מובא גם במדרש תהילים{{הערה|סוף פרק עג}} "לעתיד אדם הולך ללקוט תאנה בשבת היא צווחה ואמרה שבת היום... לעתיד אדם רוצה לילך לאשתו נדה האבן צועק ואומר נדה היא".
==עניינו==
יעוד זה הוא מתוכנם ועניינם של ימות המשיח וביאת המשיח שבאותו הזמן יתגלה בעולם הזה התחתון מציאותו של הקב"ה, כחלק מהשלמת מטרת הבריאה לעשות לבורא [[דירה בתחתונים]]. ויוכר ויורגש בכל פרטי הבריאה כי כל קיומם והימצאותם הם על ה[[אור אין סוף|אור]] והכוח האלוקי. גילוי זה יחדור ויורגש גם בנבראים הנמוכים ביותר כדרגת ה[[דומם]].{{הערה|ספר המאמרים מלוקט ב דיבור המתחיל ונחה עליו תשכ"ה ובהערה 7 (עמוד מה).}} שאותם הנבראים ששייכים להבנה יבינו אלקות ושאר הנבראים יראו וירגישו.{{הערה|אגרות קודש [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/ig/18/6959.htm חלק יח אגרת ו'תתקנ"ט].}} ולכן באותו הזמן מעשה הנוגד את רצונו של אלקים תסתור למציאות האבן עד שהאבן תזעק כנגדו.
 
גילוי אלוקי זה החל ב[[מתן תורה]]. בשעה שאמר ה': "אָֽנֹכִי ה' אֱלֹקיךָ "{{הערה|שמות כ, ב. דברים ה, ו.}} אומרת התורה שהיה זה "קוֹל גָּדוֹל וְלֹא יָסָף".{{הערה|דברים ה, יט.}} ומבארים חז"ל שלקול זה לא היה "בת קול" (הד).{{הערה|שמות רבה סוף פרשה כ"ח.}} מבאר הרבי כי ההד נוצר כתוצאה מהתנגשות גלי הקול בחפץ הגורם לגלי הקול לשוב חזרה (על דרך [[אור חוזר]]). אמנם במתן תורה קול ה' חדר בבריאה ולא "התנגש" בה. כמבואר בחז"ל (במדרש שם) כי כל הבריאה שתקה ("כשנתן הקב"ה את התורה, צפור לא צווח.. הים לא נזדעזע.. אלא העולם שותק ומחריש ויצא הקול: אנכי..") שתיקה זו נוצרה בבריאה משום שבעת דיבורו של הקב"ה שמעו הנבראים, הבינו וקבלו את הדברים. כלומר, הגילוי האלוקי שהתרחש במתן תורה לא סתר למציאותם למרות היותם גשמיים, אלא חדר בהם ובמציאותם. (וזאת משום שהאור האלוקי היה "קול '''גדול'''". רוחניות לא נרגשת בגשמיות, אולם האור האלוקי שהתגלה הוא אור שמופשט מכל גדר הן מרוחני והן מגשמי, ולכן ביכולתו להאיר גם בגשמי).
 
מתן תורה נתן את הכוח שמעשיו של האדם יחדרו ויפעלו במציאות הדומם שסביבו, ואכן זו משמעות חז"ל שלעתיד לבוא קורות ביתו של אדם מעידים על מעשיו, משום שמעשיו משפעים בהם, ועל ידי לימוד תורה וקיום המצוות האדם מגלה בהם אור אלוקי שיתגלה לעתיד ביעוד: "ומלאה '''הארץ''' דעה את ה'" "וראו כל '''בשר''' כי פי ה' דיבר". בעבודת האדם עניינו שלימוד התורה תחדור מכל מציאותו ונחה אותו בכל פעולותיו שכל פרט ופרט מחייו יהיו חדורים בתורה ומצוותיה.


פירוש היעוד הוא שהאבנים בביתו של האדם הינם עדים הרואים גם את מעשיו הלא טובים של האדם, יזעקו. אולם זעקה זו לא תהיה רק בדברים השליליים אלא בעיקר בתוכן הפנימי שמציאותה תגלה אלקות - יתגלה כח הפועל בנפעל. ומהחידושים שבזה הוא שהגילוי האלוקי שיפעל המשיח הוא גם בדרגה הנמוכה - דרגת ה[[דומם]].{{הערה|ספר המאמרים מלוקט ב דיבור המתחיל ונחה עליו תשכה ובהערה 7 (עמוד מה).}}


וכן מובא בספר [[היום יום]]{{הערה|יום ט"ו אדר א'}}:
וכן מובא בספר [[היום יום]]{{הערה|יום ט"ו אדר א'}}:
שורה 13: שורה 19:


האדמה שדורכים עליה, שאלפי שנים, מששת ימי בראשית, דרכו עליה בינתיים כמה ברואים בעלי חיים כו', עד שידרוך עליו [[יהודי]], שני יהודים, וידברו דבר תורה. ובאם לאו - אומרת היא: הרי אתה כמו בהמה!|מרכאות=כן}}
האדמה שדורכים עליה, שאלפי שנים, מששת ימי בראשית, דרכו עליה בינתיים כמה ברואים בעלי חיים כו', עד שידרוך עליו [[יהודי]], שני יהודים, וידברו דבר תורה. ובאם לאו - אומרת היא: הרי אתה כמו בהמה!|מרכאות=כן}}
==קישורים חיצוניים==
* [[אדמו"ר האמצעי], '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39391&st=&pgnum=373 תורת חיים שמות חלק א דף קפה ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39391&st=&pgnum=394 ראה פרק טז])]''' דיבור המתחיל "תפול עליהם אימתה ופחד". הוצאת קה"ת, תשס"ג, ברוקלין נ"י.
* [[הרבי]], '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15980&st=&pgnum=94&hilite= לקוטי שיחות חלק ד עמוד 1092]''' ואילך שיחת פרשת ואתחנן, הוצאת קה"ת, תשס"ו, ברוקלין נ"י.
* הרבי, '''[http://www.chabadlibrary.org/books/admur/ig/10/3175.htm אגרות קודש חלק י אגרת ג'קע"ה]''', הוצאת קה"ת, ברוקלין נ"י. באתר ספריית חב"ד. 


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־13:22, 17 במאי 2016

קריקטורה של היעוד. ציור: יחיאל אופנר

אבן מקיר תזעק הינו אחד היעודים שיתרחשו בגאולה שהדומם ידבר.

מקורו

בחזיון נבואתו מתאר חבקוק הנביא:

כִּי אֶבֶן מִקִּיר תִּזְעַק, וְכָפִיס מֵעֵץ יַעֲנֶנָּה.

חבקוק ב', י"א

בפשטות נבאותו עסקה בנושא גאולת ישראל מגלות בבל. אולם חז"ל במדרש תהילים[1]: "לעתיד אדם הולך ללקוט תאנה בשבת, היא צווחה ואמרה שבת היום... לעתיד אדם רוצה לילך לאשתו נדה האבן צועק ואומר נדה היא". מעין הרעיון זה דרשו חז"ל במסכת תענית[2] דרשו: "לעתיד לבוא אבני ביתו של אדם וקורות ביתו מעידים בו שנאמר: "כִּי אֶבֶן מִקִּיר תִּזְעַק, וְכָפִיס מֵעֵץ יַעֲנֶנָּה"".

עניינו

יעוד זה הוא מתוכנם ועניינם של ימות המשיח וביאת המשיח שבאותו הזמן יתגלה בעולם הזה התחתון מציאותו של הקב"ה, כחלק מהשלמת מטרת הבריאה לעשות לבורא דירה בתחתונים. ויוכר ויורגש בכל פרטי הבריאה כי כל קיומם והימצאותם הם על האור והכוח האלוקי. גילוי זה יחדור ויורגש גם בנבראים הנמוכים ביותר כדרגת הדומם.[3] שאותם הנבראים ששייכים להבנה יבינו אלקות ושאר הנבראים יראו וירגישו.[4] ולכן באותו הזמן מעשה הנוגד את רצונו של אלקים תסתור למציאות האבן עד שהאבן תזעק כנגדו.

גילוי אלוקי זה החל במתן תורה. בשעה שאמר ה': "אָֽנֹכִי ה' אֱלֹקיךָ "[5] אומרת התורה שהיה זה "קוֹל גָּדוֹל וְלֹא יָסָף".[6] ומבארים חז"ל שלקול זה לא היה "בת קול" (הד).[7] מבאר הרבי כי ההד נוצר כתוצאה מהתנגשות גלי הקול בחפץ הגורם לגלי הקול לשוב חזרה (על דרך אור חוזר). אמנם במתן תורה קול ה' חדר בבריאה ולא "התנגש" בה. כמבואר בחז"ל (במדרש שם) כי כל הבריאה שתקה ("כשנתן הקב"ה את התורה, צפור לא צווח.. הים לא נזדעזע.. אלא העולם שותק ומחריש ויצא הקול: אנכי..") שתיקה זו נוצרה בבריאה משום שבעת דיבורו של הקב"ה שמעו הנבראים, הבינו וקבלו את הדברים. כלומר, הגילוי האלוקי שהתרחש במתן תורה לא סתר למציאותם למרות היותם גשמיים, אלא חדר בהם ובמציאותם. (וזאת משום שהאור האלוקי היה "קול גדול". רוחניות לא נרגשת בגשמיות, אולם האור האלוקי שהתגלה הוא אור שמופשט מכל גדר הן מרוחני והן מגשמי, ולכן ביכולתו להאיר גם בגשמי).

מתן תורה נתן את הכוח שמעשיו של האדם יחדרו ויפעלו במציאות הדומם שסביבו, ואכן זו משמעות חז"ל שלעתיד לבוא קורות ביתו של אדם מעידים על מעשיו, משום שמעשיו משפעים בהם, ועל ידי לימוד תורה וקיום המצוות האדם מגלה בהם אור אלוקי שיתגלה לעתיד ביעוד: "ומלאה הארץ דעה את ה'" "וראו כל בשר כי פי ה' דיבר". בעבודת האדם עניינו שלימוד התורה תחדור מכל מציאותו ונחה אותו בכל פעולותיו שכל פרט ופרט מחייו יהיו חדורים בתורה ומצוותיה.


וכן מובא בספר היום יום[8]:

על לעתיד לבוא כתוב: "אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה". עכשיו שותק הדומם, דורכים עליו והוא שותק. אבל יבוא זמן בגילוי של לעתיד, שהדומם יתחיל לדבר, לספר, והוא ידרוש, באם בעת ההליכה לא חשבו או דיברו דברי תורה, למה דרכו עליו.

האדמה שדורכים עליה, שאלפי שנים, מששת ימי בראשית, דרכו עליה בינתיים כמה ברואים בעלי חיים כו', עד שידרוך עליו יהודי, שני יהודים, וידברו דבר תורה. ובאם לאו - אומרת היא: הרי אתה כמו בהמה!

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. סוף פרק עג
  2. תענית יא,א
  3. ספר המאמרים מלוקט ב דיבור המתחיל ונחה עליו תשכ"ה ובהערה 7 (עמוד מה).
  4. אגרות קודש חלק יח אגרת ו'תתקנ"ט.
  5. שמות כ, ב. דברים ה, ו.
  6. דברים ה, יט.
  7. שמות רבה סוף פרשה כ"ח.
  8. יום ט"ו אדר א'