ראשי תיבות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(24 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 3: שורה 3:


==משמעות הראשי תיבות==
==משמעות הראשי תיבות==
פעמים רבות אנו מוצאים בדרשות חז"ל שדורשים מילה מסויימת המופיעה בתורה בראשי תיבות, וב[[שער היחוד והאמונה]]{{הערה|פרק י"ב.}} מבאר [[אדמו"ר הזקן]] שאין זה רק 'רמז' ו'סימן' למילים ש'מוחבאות' בו, אלא שהאות הראשונה בכל מילה כוללת את כל האותיות שבתוכה, והיא החיות שלהם.
פעמים רבות דורשים [[חז"ל]] מילה מסויימת המופיעה בתורה בראשי תיבות, ב[[שער היחוד והאמונה]]{{הערה|פרק י"ב.}} מבאר [[אדמו"ר הזקן]] שאין זה רק 'רמז' ו'סימן' למילים ש'מוחבאות' בו, אלא שהאות הראשונה בכל מילה כוללת את כל האותיות שבתוכה, והיא החיות שלהם.


במספר מקומות{{הערה|ראו שיחת שבת פרשת אחרי קדושים תנש"א, הערה 14.}} מציין הרבי לדברי חז"ל ש"לשון [[נוטריקון]] מן התורה"{{הערה|[[מסכת שבת]] קה, ב.}}.
במספר מקומות{{הערה|ראו שיחת שבת פרשת אחרי קדושים תנש"א, הערה 14.}} מציין הרבי לדברי חז"ל ש"לשון [[נוטריקון]] מן התורה"{{הערה|[[מסכת שבת]] קה, ב.}}.
שורה 10: שורה 10:
יחד עם תורת החסידות, התפתחו עשרות רבות של ראשי תיבות יחודיים לחסידות, כגון: [[פ"נ]], [[דא"ח]], ועוד רבים.
יחד עם תורת החסידות, התפתחו עשרות רבות של ראשי תיבות יחודיים לחסידות, כגון: [[פ"נ]], [[דא"ח]], ועוד רבים.


לצורך הקלת השימוש בראשי התיבות, נערכו כמה לוחות של ראשי תיבות המיוחדים ל[[תורת החסידות]] בכלל ולחסידות חב"ד בפרט. הלוח הראשון בתורת החסידות נמצא בסוף [[ספר התניא]]. לאחר מכן הודפס לוח מורחב ב[[ספר הליקוטים]] - מפתחות ל[[אדמו"ר הצמח צדק]].
לצורך הקלת השימוש בראשי התיבות, נערכו כמה לוחות של ראשי תיבות המיוחדים ל[[תורת החסידות]] בכלל ולחסידות חב"ד בפרט. הלוח הראשון בתורת החסידות נמצא בסוף [[ספר התניא]]. לאחר מכן הודפס לוח מורחב ב[[ספר הליקוטים]] - מפתחות ל[[אדמו"ר הצמח צדק]].!


== ראשי תיבות נפוצים ==
== ראשי תיבות נפוצים ==
ראשי תיבות נפוצים בספרי החסידות:
ראשי תיבות נפוצים בספרי החסידות:
{{טורים|תוכן=
{{טורים
=== א' ===
| תוכן = === א' ===
*'''[[אאע"ה]]''' - [[אברהם אבינו]] עליו השלום.
*'''[[אאע"ה]]''' - [[אברהם אבינו]] עליו השלום.
*'''[[א"א]]''' - [[אריך אנפין]]/אי אפשר/אין אומרים.
*'''[[א"א]]''' - [[אריך אנפין]]/אי אפשר/אין אומרים.
שורה 25: שורה 25:
*'''[[אדה"ז]]''' - [[אדמו"ר הזקן]].
*'''[[אדה"ז]]''' - [[אדמו"ר הזקן]].
*'''[[אדה"ר]]''' - [[אדם הראשון]].
*'''[[אדה"ר]]''' - [[אדם הראשון]].
*'''[[אדמו"ר]]''' - [[אדוננו מורנו ורבינו]]
*'''[[אדמו"ר]]''' - [[אדוננו מורנו ורבינו]].
*'''[[אהו"י]]''' - [[אהבה ויראה]].
*'''[[אהו"י]]''' - [[אהבה ויראה]].
*'''[[אה"ז]]''' - [[אהבה זוטא]].
*'''[[אה"ז]]''' - [[אהבה זוטא]].
שורה 37: שורה 37:
*'''[[או"מ]]''' - [[אור מקיף]].
*'''[[או"מ]]''' - [[אור מקיף]].
*'''[[או"פ]]''' - [[אור פנימי]] \ [[אור פשוט]].
*'''[[או"פ]]''' - [[אור פנימי]] \ [[אור פשוט]].
*'''אחעט"ב''' - אשת חיל עטרת בעלה.
*'''[[אח"פ]]''' - [[אחדות פשוטה]].
*'''[[אח"פ]]''' - [[אחדות פשוטה]].
*'''אי"ק''' - [[גימטריה]] של [[יחידות עשרות מאות אלפים רבבות#אי"ק בכ"ר|יחידות עשרות ומאות]].
*'''[[אכו"ש]]''' - [[אכילה]] ושתיה.
*'''[[אכו"ש]]''' - [[אכילה]] ושתיה.
*'''[[א"ס]]''' - [[אין סוף]].
*'''[[א"ס]]''' - [[אין סוף]].
שורה 47: שורה 49:
===ב'===
===ב'===
*'''[[בג"ה]]''' - [[בג"ה|בינה גבורה הוד]].
*'''[[בג"ה]]''' - [[בג"ה|בינה גבורה הוד]].
*'''בחי'''' - בחינת.
*'''בחי'''' - בחינה\בחינת.
*'''[[ביהמ"ק]]''' - [[בית המקדש]].
*'''[[ביהמ"ק]]''' - [[בית המקדש]].
*'''[[בי"ע]]''' - [[בריאה יצירה עשיה]].
*'''[[בי"ע]]''' - [[בריאה יצירה עשיה]].
שורה 98: שורה 100:
*'''[[ט"ס]]''' - [[ספירות|ט' ספירות]].
*'''[[ט"ס]]''' - [[ספירות|ט' ספירות]].
===י'===
===י'===
*'''[[י"ח]]''' - [[יודעי ח"ן]].
*'''[[יחו"ע]]''' - [[יחודא עילאה]].
*'''[[יחו"ע]]''' - [[יחודא עילאה]].
*'''[[יחו"ת]]''' - [[יחודא תתאה]].
*'''[[יחו"ת]]''' - [[יחודא תתאה]].
שורה 109: שורה 112:
===כ'===
===כ'===
*'''[[כח"ב]]''' - [[כתר]], [[חכמה]], [[בינה]].
*'''[[כח"ב]]''' - [[כתר]], [[חכמה]], [[בינה]].
*'''[[כמ"ש]]''' - כמו שכתוב.
*'''[[כנס"י]]''' - [[כנסת ישראל]].
*'''[[כנס"י]]''' - [[כנסת ישראל]].
*'''[[כ"ע]]''' - [[ספירת הכתר|כתר עליון]].
*'''[[כ"ע]]''' - [[ספירת הכתר|כתר עליון]].
שורה 124: שורה 128:
*'''[[מ"ה]]''' - אחד ממילויי שם [[הוי']].
*'''[[מ"ה]]''' - אחד ממילויי שם [[הוי']].
*'''[[מהו"ע]]''' - [[עצמות ומהות|מהותו ועצמותו]].
*'''[[מהו"ע]]''' - [[עצמות ומהות|מהותו ועצמותו]].
*'''[[מהור"ר]]''' - מורנו הרב ורבינו ר'.{{הערה|עפ"י מענת הרבי}}
*'''[[מהור"ר]]''' - מורנו הרב ורבינו ר'.{{הערה|עפ"י מענה הרבי}}
*'''[[מה"מ]]''' - [[מלך המשיח]].
*'''[[מה"מ]]''' - [[מלך המשיח]].
*'''[[מוהר"ר]]''' - מורנו ורבינו הרב ר'.
*'''[[מוהר"ר]]''' - מורנו ורבינו הרב ר'.
שורה 130: שורה 134:
*'''[[מחדו"מ]]''' - [[לבושים|מחשבה דיבור ומעשה]].
*'''[[מחדו"מ]]''' - [[לבושים|מחשבה דיבור ומעשה]].
*'''[[מל']]''' - [[ספירת המלכות|מלכות]].
*'''[[מל']]''' - [[ספירת המלכות|מלכות]].
*'''[[מל"ת]]''' - [[מצוות לא תעשה]]
*'''[[ממכ"ע]]''' - [[אור הממלא כל עלמין|ממלא כל עלמין]].
*'''[[ממכ"ע]]''' - [[אור הממלא כל עלמין|ממלא כל עלמין]].
*'''[[ממ"ש]]''' - [[משיח|'''מ'''שיח]] '''מ'''נחם '''ש'''מו וכן [[מנחם מנדל שניאורסון (אדמו"ר שליט"א)|'''מ'''נחם '''מ'''ענדל '''ש'''ניאורסון]].{{הערה|ב[[שיחה|שיחת]] [[שבת]] [[פרשת משפטים]] [[תשנ"ב]] אמר הרבי על ביאת הגאולה השלימה: {{ציטוטון|כן תהיה לנו בפועל ממש, ותיכף ומיד ממש, עם כל הפירושים שב"מיד", וכל הפירושים שב"ממש", ולכל לראש מיד ממש כפשוטו, ממש ממש ממש}}}}.ממה שנאמר / שאמרנו / שכתוב / שנתבאר.
*'''[[ממ"ש]]''' - [[משיח|'''מ'''שיח]] '''מ'''נחם '''ש'''מו וכן [[מנחם מנדל שניאורסון (אדמו"ר שליט"א)|'''מ'''נחם '''מ'''ענדל '''ש'''ניאורסון]]{{הערה|ב[[שיחה|שיחת]] [[שבת]] [[פרשת משפטים]] [[תשנ"ב]] אמר הרבי על ביאת הגאולה השלימה: {{ציטוטון|כן תהיה לנו בפועל ממש, ותיכף ומיד ממש, עם כל הפירושים שב"מיד", וכל הפירושים שב"ממש", ולכל לראש מיד ממש כפשוטו, ממש ממש ממש}}}}. ממה שנאמר / שאמרנו / שכתוב / שנתבאר.
*'''[[מ"ן]]''' - [[מים נוקבין|מיין נוקבין]]
*'''[[מ"ן]]''' - [[מים נוקבין|מיין נוקבין]]
*'''[[מס"ן]]''' - [[מסירות נפש]].
*'''[[מס"ן]]''' - [[מסירות נפש]].
*'''מ"ע''' - מצוות עשה.
*'''מ"ע''' - [[מצוות עשה]].
*'''מק"מ''' - [[מקדש מלך]].
*'''[[מק"פ]]''' - [[מקום פנוי]].
*'''[[מק"פ]]''' - [[מקום פנוי]].
*'''[[מרע"ה]]''' - [[משה רבינו]] עליו השלום.
*'''[[מרע"ה]]''' - [[משה רבינו]] עליו השלום.
שורה 170: שורה 176:
*'''[[ע"ח]]''' - [[עץ חיים]].
*'''[[ע"ח]]''' - [[עץ חיים]].
*'''[[ע"י]]''' - [[עתיק יומין]] / על ידי.
*'''[[ע"י]]''' - [[עתיק יומין]] / על ידי.
*'''[[עי"מ]]''' - [[עיבור, יניקה מוחין]].
*'''[[ע"כ]]''' - [[עשר כתרין]].
*'''[[ע"כ]]''' - [[עשר כתרין]].
*'''[[ע"מ]]''' - [[עשרה מאמרות]].
*'''[[ע"מ]]''' - [[עשרה מאמרות]].
שורה 176: שורה 183:
*'''[[עדאת"ג]]''' - [[עלמא דאתגליא]].
*'''[[עדאת"ג]]''' - [[עלמא דאתגליא]].
*'''[[עדאת"כ]]''' - [[עלמא דאתכסיא]].
*'''[[עדאת"כ]]''' - [[עלמא דאתכסיא]].
*'''[[עלדאת"ג]]''' - [[עלמא דאתגליא]].
*'''[[עלדאת"כ]]''' - [[עלמא דאתכסיא]].
*'''[[ע"ח]]''' - [[עץ חיים]].
*'''[[ע"ח]]''' - [[עץ חיים]].


===פ'===
===פ'===
*'''[[פ"א]]''' - [[פני אריה]].
*'''[[פ"א]]''' - [[פני אריה]].
*'''[[פב"פ]]''' - [[פנים בפנים]].
*'''[[פב"פ]]''' - [[פנים בפנים]]\פלוני בן פלוני\פלונית בת פלונית.
*'''[[פו"מ]]''' - [[פנימי]] ו[[מקיף]].
*'''[[פו"מ]]''' - [[פנימי]] ו[[מקיף]].
*'''[[פ"נ]]''' - [[פני נשר]].
*'''[[פ"נ]]''' - [[פני נשר]]\פדיון נפש.
*'''[[פע"ח]]''' - [[פרי עץ חיים]].
*'''[[פע"ח]]''' - [[פרי עץ חיים]].
*'''[[פרד"ס]]''' - [[פרד"ס|פשט רמז דרש סוד]].
*'''[[פרד"ס]]''' - [[פרד"ס|פשט רמז דרש סוד]].
שורה 209: שורה 218:
*'''[[רצה"ע]]''' - [[רצון העליון]].
*'''[[רצה"ע]]''' - [[רצון העליון]].
*'''[[רצה"ת]]''' - [[רצון התחתון]].
*'''[[רצה"ת]]''' - [[רצון התחתון]].
*'''[[ר"ר]]''' - [[רחמים]] מרובים.
*'''[[ר"ר]]''' - [[רחמים]] רבים.
*'''[[ר"ת]]''' - [[רבינו תם]]\'''ראשי תיבות'''.
*'''[[רת"ס]]''' - [[ראש תוך סוף]].
*'''[[רת"ס]]''' - [[ראש תוך סוף]].
===ש'===
===ש'===
*'''[[שבה"כ]]''' - [[שבירת הכלים]].
*'''[[שבה"כ]]''' - [[שבירת הכלים]].
*'''[[שה"ש]]''' - [[שיר השירים]].
*'''[[שוה"ג]]''' - [[שולי הגליון]].
*'''[[שוה"ג]]''' - [[שולי הגליון]].
*'''[[שליט"א]]''' - [[שליט"א|שיחי' לאורך ימים טובים אמן]].
*'''[[שליט"א]]''' - [[שליט"א|שיחי' לאורך ימים טובים אמן]].
שורה 220: שורה 231:
*'''[[תומ"צ]]''' - [[תורה]] ו[[מצוות]].
*'''[[תומ"צ]]''' - [[תורה]] ו[[מצוות]].
*'''[[תחב"ס]]''' - [[אור חוזר|תחילתן בסופן]].
*'''[[תחב"ס]]''' - [[אור חוזר|תחילתן בסופן]].
*'''[[תח"ה]]''' - [[תחיית המתים]].
*'''תח"ה\תחה"מ''' - [[תחיית המתים]].
*'''[[תרדל"מ]]''' - [[תרין רעין דלא מתפרשין]].
*'''[[תרדל"מ]]''' - [[תרין רעין דלא מתפרשין]].
*'''[[ת"ת]]''' - [[תפארת]].
*'''[[ת"ת]]''' - [[תפארת]].

גרסה אחרונה מ־13:37, 11 בנובמבר 2024

כתב יד קודש של הרבי, ובו ראשי התיבות בשעטו"מ, בגו"ר

ראשי תיבות הוא צורה של כתיבת מילים בקיצור, בה נכתבת רק האות הראשונה (או השניה) של המילה ('ראש' ה'תיבה').

משמעות הראשי תיבות[עריכה | עריכת קוד מקור]

פעמים רבות דורשים חז"ל מילה מסויימת המופיעה בתורה בראשי תיבות, בשער היחוד והאמונה[1] מבאר אדמו"ר הזקן שאין זה רק 'רמז' ו'סימן' למילים ש'מוחבאות' בו, אלא שהאות הראשונה בכל מילה כוללת את כל האותיות שבתוכה, והיא החיות שלהם.

במספר מקומות[2] מציין הרבי לדברי חז"ל ש"לשון נוטריקון מן התורה"[3].

ראשי תיבות חסידיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

יחד עם תורת החסידות, התפתחו עשרות רבות של ראשי תיבות יחודיים לחסידות, כגון: פ"נ, דא"ח, ועוד רבים.

לצורך הקלת השימוש בראשי התיבות, נערכו כמה לוחות של ראשי תיבות המיוחדים לתורת החסידות בכלל ולחסידות חב"ד בפרט. הלוח הראשון בתורת החסידות נמצא בסוף ספר התניא. לאחר מכן הודפס לוח מורחב בספר הליקוטים - מפתחות לאדמו"ר הצמח צדק.!

ראשי תיבות נפוצים[עריכה | עריכת קוד מקור]

ראשי תיבות נפוצים בספרי החסידות:

א'

ב'

ג'

ד'

ה'

ו'

ז'

ח'

ט'

י'

כ'

ל'

מ'

נ'

ס'

ע'

פ'

צ'

ק'

ר'

ש'

ת'

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצונים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. פרק י"ב.
  2. ראו שיחת שבת פרשת אחרי קדושים תנש"א, הערה 14.
  3. מסכת שבת קה, ב.
  4. עפ"י מענה הרבי
  5. בשיחת שבת פרשת משפטים תשנ"ב אמר הרבי על ביאת הגאולה השלימה: "כן תהיה לנו בפועל ממש, ותיכף ומיד ממש, עם כל הפירושים שב"מיד", וכל הפירושים שב"ממש", ולכל לראש מיד ממש כפשוטו, ממש ממש ממש"