תהלים כ"א: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מאין תקציר עריכה
 
(7 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה מתמשכת}}
{{חלונית
{{חלונית
| ניקוד = כן
| ניקוד = כן
| כותרת = למנצח מזמור לדוד ה' בעוזך ישמח מלך
| כותרת = למנצח מזמור לדוד ה' בעוזך ישמח מלך
| רוחב = 370px
| רוחב = 370px
| תוכן = א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד.
| תוכן = '''א:''' לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד.
{{ש}}ב ה' בְּעָזְּךָ יִשְׂמַח־מֶלֶךְ וּבִישׁוּעָתְךָ מַה־ יָּגֶל מְאד.
{{ש}}'''ב:''' ה' בְּעָזְּךָ יִשְׂמַח־מֶלֶךְ וּבִישׁוּעָתְךָ מַה־ יָּגֶל מְאד.
{{ש}}ג תַּאֲוַת לִבּוֹ נָתַתָּה לּוֹ וַאֲרֶשֶׁת שְׂפָתָיו בַּל־מָנַעְתָּ סֶּלָה.
{{ש}}'''ג:''' תַּאֲוַת לִבּוֹ נָתַתָּה לּוֹ וַאֲרֶשֶׁת שְׂפָתָיו בַּל־מָנַעְתָּ סֶּלָה.
{{ש}}ד כִּי־תְקַדְּמֶנּוּ בִּרְכוֹת טוֹב תָּשִׁית לְראשׁוֹ עֲטֶרֶת פָּז.
{{ש}}'''ד:''' כִּי־תְקַדְּמֶנּוּ בִּרְכוֹת טוֹב תָּשִׁית לְראשׁוֹ עֲטֶרֶת פָּז.
{{ש}}ה חַיִּים שָׁאַל מִמְּךָ נָתַתָּה לּוֹ ארֶךְ יָמִים עוֹלָם וָעֶד.
{{ש}}'''ה:''' חַיִּים שָׁאַל מִמְּךָ נָתַתָּה לּוֹ ארֶךְ יָמִים עוֹלָם וָעֶד.
{{ש}}ו גָּדוֹל כְּבוֹדוֹ בִּישׁוּעָתֶךָ הוֹד וְהָדָר תְּשַׁוֶּה עָלָיו.
{{ש}}'''ו:''' גָּדוֹל כְּבוֹדוֹ בִּישׁוּעָתֶךָ הוֹד וְהָדָר תְּשַׁוֶּה עָלָיו.
{{ש}}ז כִּי־תְשִׁיתֵהוּ בְרָכוֹת לָעַד תְּחַדֵּהוּ בְשִׂמְחָה אֶת־פָּנֶיךָ.
{{ש}}'''ז:''' כִּי־תְשִׁיתֵהוּ בְרָכוֹת לָעַד תְּחַדֵּהוּ בְשִׂמְחָה אֶת־פָּנֶיךָ.
{{ש}}ח כִּי־הַמֶּלֶךְ בּטֵחַ בַּה' וּבְחֶסֶד עֶלְיוֹן בַּל־יִמּוֹט.
{{ש}}'''ח:''' כִּי־הַמֶּלֶךְ בּטֵחַ בַּה' וּבְחֶסֶד עֶלְיוֹן בַּל־יִמּוֹט.
{{ש}}ט תִּמְצָא יָדְךָ לְכָל־איְבֶיךָ יְמִינְךָ תִּמְצָא שׂנְאֶיךָ.
{{ש}}'''ט:''' תִּמְצָא יָדְךָ לְכָל־איְבֶיךָ יְמִינְךָ תִּמְצָא שׂנְאֶיךָ.
{{ש}}י תְּשִׁיתֵמוֹ כְּתַנּוּר אֵשׁ לְעֵת פָּנֶיךָ ה' בְּאַפּוֹ יְבַלְּעֵם וְתֹאכְלֵם אֵשׁ.
{{ש}}'''י:''' תְּשִׁיתֵמוֹ כְּתַנּוּר אֵשׁ לְעֵת פָּנֶיךָ ה' בְּאַפּוֹ יְבַלְּעֵם וְתֹאכְלֵם אֵשׁ.
{{ש}}יא פִּרְיָמוֹ מֵאֶרֶץ תְּאַבֵּד וְזַרְעָם מִבְּנֵי אָדָם.
{{ש}}'''יא:''' פִּרְיָמוֹ מֵאֶרֶץ תְּאַבֵּד וְזַרְעָם מִבְּנֵי אָדָם.
{{ש}}יב כִּי־נָטוּ עָלֶיךָ רָעָה חָשְׁבוּ מְזִמָּה בַּל־יוּכָלוּ.
{{ש}}'''יב:''' כִּי־נָטוּ עָלֶיךָ רָעָה חָשְׁבוּ מְזִמָּה בַּל־יוּכָלוּ.
{{ש}}יג כִּי־ תְשִׁיתֵמוֹ שֶׁכֶם בְּמֵיתָרֶיךָ תְכוֹנֵן עַל־פְּנֵיהֶם.
{{ש}}'''יג:''' כִּי־ תְשִׁיתֵמוֹ שֶׁכֶם בְּמֵיתָרֶיךָ תְכוֹנֵן עַל־פְּנֵיהֶם.
{{ש}}יד רוּמָה ה' בְּעֻזֶּךָ נָשִׁירָה וּנְזַמְּרָה גְּבוּרָתֶךָ.
{{ש}}'''יד:''' רוּמָה ה' בְּעֻזֶּךָ נָשִׁירָה וּנְזַמְּרָה גְּבוּרָתֶךָ.
| מקור =  
| מקור =  
}}
}}
'''"לַמְנַצֵּחַ, מִזְמוֹר לְדָוִד. ה', בְּעָזְּךָ יִשְׂמַח-מֶלֶךְ"''' הוא המשפט הפותח בפרק כ"א שב[[תהילים]], הוא מיוסד על עניין ההודאה לה' על החסד שעושה הוא עם האדם.
'''"לַמְנַצֵּחַ, מִזְמוֹר לְדָוִד. ה', בְּעָזְּךָ יִשְׂמַח-מֶלֶךְ"''' הוא המשפט הפותח בפרק כ"א שב[[תהלים]], הוא מיוסד על עניין ההודאה לה' על החסד שעושה הוא עם האדם.


== תוכן הפרק ==
== תוכן הפרק ==
שורה 32: שורה 31:
על פי רש"י, מדבר דוד המלך על בריחתו מפני שאול, דוד היה הולך ומתפלל שישאר בחיים, יחזור לארצו ויתן ה' אורך ימים למלכותו.
על פי רש"י, מדבר דוד המלך על בריחתו מפני שאול, דוד היה הולך ומתפלל שישאר בחיים, יחזור לארצו ויתן ה' אורך ימים למלכותו.


בגמרא {{הערה|סוכה נב.}} מובא שכשיראה [[משיח בן דוד]] שמת [[משיח בן יוסף]] ישאל חיים מה' וה' יתן לו.
בגמרא{{הערה|סוכה נב.}} מובא שכשיראה [[משיח בן דוד]] שמת [[משיח בן יוסף]] ישאל חיים מה' וה' יתן לו.


== הסברי הרבי על הפרק ==
== הסברי הרבי על הפרק ==
הרבי מסביר, שהפסוק "חיים שאל ממך" מדבר על מה שנכתב בזוהר{{הערה|חלק א' קסח, א.}} שאדם הראשון נתן לדוד שבעים שנים מחייו, וכן האבות, [[אברהם]] [[יעקב]] ו[[יוסף]]. הרבי מביא את דברי [[הצ"צ]] שדוד נקרא "בר נפלי'", שמצד עצמו לא היה אצלו חיים. ולכן הוצרך לקבל חיים מ[[אדם הראשון]] ומהאבות. גם משיח נקרא בר נפלי', כמו שכתוב "ביום ההוא אקים את סוכת דוד הנופלת" "מלכות דוד שנפלה, לכן קרוי משיח בר נפלי'".
הרבי מסביר, שהפסוק "חיים שאל ממך" מדבר על מה שנכתב בזוהר{{הערה|חלק א' קסח, א.}} שאדם הראשון נתן לדוד שבעים שנים מחייו, וכן האבות, [[אברהם]] [[יעקב]] ו[[יוסף הצדיק|יוסף]]. הרבי מביא את דברי [[הצ"צ]] שדוד נקרא "בר נפלי'", שמצד עצמו לא היה אצלו חיים. ולכן הוצרך לקבל חיים מ[[אדם הראשון]] ומהאבות. גם משיח נקרא בר נפלי', כמו שכתוב "ביום ההוא אקים את סוכת דוד הנופלת" "מלכות דוד שנפלה, לכן קרוי משיח בר נפלי'".


והרבי מבאר מה הקשר בין מה שקרוי דוד בר נפלי' למה שקרוי משיח בר נפלי'.
והרבי מבאר מה הקשר בין מה שקרוי דוד בר נפלי' למה שקרוי משיח בר נפלי'.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{מזמורי ספר התהילים}}
{{מזמורי ספר התהלים}}
[[קטגוריה:תהילים|כ]]
[[קטגוריה:תהלים|כ]]

גרסה אחרונה מ־19:25, 5 ביוני 2024

למנצח מזמור לדוד ה' בעוזך ישמח מלך

א: לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד.
ב: ה' בְּעָזְּךָ יִשְׂמַח־מֶלֶךְ וּבִישׁוּעָתְךָ מַה־ יָּגֶל מְאד.
ג: תַּאֲוַת לִבּוֹ נָתַתָּה לּוֹ וַאֲרֶשֶׁת שְׂפָתָיו בַּל־מָנַעְתָּ סֶּלָה.
ד: כִּי־תְקַדְּמֶנּוּ בִּרְכוֹת טוֹב תָּשִׁית לְראשׁוֹ עֲטֶרֶת פָּז.
ה: חַיִּים שָׁאַל מִמְּךָ נָתַתָּה לּוֹ ארֶךְ יָמִים עוֹלָם וָעֶד.
ו: גָּדוֹל כְּבוֹדוֹ בִּישׁוּעָתֶךָ הוֹד וְהָדָר תְּשַׁוֶּה עָלָיו.
ז: כִּי־תְשִׁיתֵהוּ בְרָכוֹת לָעַד תְּחַדֵּהוּ בְשִׂמְחָה אֶת־פָּנֶיךָ.
ח: כִּי־הַמֶּלֶךְ בּטֵחַ בַּה' וּבְחֶסֶד עֶלְיוֹן בַּל־יִמּוֹט.
ט: תִּמְצָא יָדְךָ לְכָל־איְבֶיךָ יְמִינְךָ תִּמְצָא שׂנְאֶיךָ.
י: תְּשִׁיתֵמוֹ כְּתַנּוּר אֵשׁ לְעֵת פָּנֶיךָ ה' בְּאַפּוֹ יְבַלְּעֵם וְתֹאכְלֵם אֵשׁ.
יא: פִּרְיָמוֹ מֵאֶרֶץ תְּאַבֵּד וְזַרְעָם מִבְּנֵי אָדָם.
יב: כִּי־נָטוּ עָלֶיךָ רָעָה חָשְׁבוּ מְזִמָּה בַּל־יוּכָלוּ.
יג: כִּי־ תְשִׁיתֵמוֹ שֶׁכֶם בְּמֵיתָרֶיךָ תְכוֹנֵן עַל־פְּנֵיהֶם.
יד: רוּמָה ה' בְּעֻזֶּךָ נָשִׁירָה וּנְזַמְּרָה גְּבוּרָתֶךָ.

"לַמְנַצֵּחַ, מִזְמוֹר לְדָוִד. ה', בְּעָזְּךָ יִשְׂמַח-מֶלֶךְ" הוא המשפט הפותח בפרק כ"א שבתהלים, הוא מיוסד על עניין ההודאה לה' על החסד שעושה הוא עם האדם.

תוכן הפרק[עריכה | עריכת קוד מקור]

על פי רש"י, הפרק מדבר על מלך המשיח, ועל דוד המלך, שאמר אותו לאחר הטענות נגדו על שלקח את בת שבע.

המשורר מבקש מה' שישמח את מלך המשיח בעוז וכבוד, ושמלך המשיח יבטח בה'.

לבסוף מבקש המשורר מה' שיתנקם ברשעים.

חיים שאל ממך[עריכה | עריכת קוד מקור]

על פי רש"י, מדבר דוד המלך על בריחתו מפני שאול, דוד היה הולך ומתפלל שישאר בחיים, יחזור לארצו ויתן ה' אורך ימים למלכותו.

בגמרא[1] מובא שכשיראה משיח בן דוד שמת משיח בן יוסף ישאל חיים מה' וה' יתן לו.

הסברי הרבי על הפרק[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי מסביר, שהפסוק "חיים שאל ממך" מדבר על מה שנכתב בזוהר[2] שאדם הראשון נתן לדוד שבעים שנים מחייו, וכן האבות, אברהם יעקב ויוסף. הרבי מביא את דברי הצ"צ שדוד נקרא "בר נפלי'", שמצד עצמו לא היה אצלו חיים. ולכן הוצרך לקבל חיים מאדם הראשון ומהאבות. גם משיח נקרא בר נפלי', כמו שכתוב "ביום ההוא אקים את סוכת דוד הנופלת" "מלכות דוד שנפלה, לכן קרוי משיח בר נפלי'".

והרבי מבאר מה הקשר בין מה שקרוי דוד בר נפלי' למה שקרוי משיח בר נפלי'.

הערות שוליים

  1. סוכה נב.
  2. חלק א' קסח, א.
מזמורי ספר תהלים
א'ב'ג'ד'ה'ו'ז'ח'ט'י'י"אי"בי"גי"דט"וט"זי"זי"חי"טכ'כ"אכ"בכ"גכ"דכ"הכ"וכ"זכ"חכ"טל'ל"אל"בל"גל"דל"הל"ול"זל"חל"טמ'מ"אמ"במ"גמ"דמ"המ"ומ"זמ"חמ"טנ'נ"אנ"בנ"גנ"דנ"הנ"ונ"זנ"חנ"טס'ס"אס"בס"גס"דס"הס"וס"זס"חס"טע'ע"אע"בע"גע"דע"הע"וע"זע"חע"טפ'פ"אפ"בפ"גפ"דפ"הפ"ופ"זפ"חפ"טצ'צ"אצ"בצ"גצ"דצ"הצ"וצ"זצ"חצ"טק'ק"אק"בק"גק"דק"הק"וק"זק"חק"טק"יקי"אקי"בקי"גקי"דקט"וקט"זקי"זקי"חקי"טק"כקכ"אקכ"בקכ"גקכ"דקכ"הקכ"וקכ"זקכ"חקכ"טק"לקל"אקל"בקל"גקל"דקל"הקל"וקל"זקל"חקל"טק"מקמ"אקמ"בקמ"גקמ"דקמ"הקמ"וקמ"זקמ"חקמ"טק"נ