ראשי תיבות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(6 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:כתיק רת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כתב יד קודש של [[אדמו"ר שליט"א|הרבי]], ובו ראשי התיבות בשעטו"מ, בגו"ר]]
[[קובץ:כתיק רת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כתב יד קודש של [[אדמו"ר שליט"א|הרבי]], ובו ראשי התיבות בשעטו"מ, בגו"ר]]
'''ראשי תיבות''' הוא צורה של כתיבת מילים בקיצור, בה נכתבת רק האות הראשונה (או השניה) של המילה ('ראש' ה'תיבה').'
'''ראשי תיבות''' הוא צורה של כתיבת מילים בקיצור, בה נכתבת רק האות הראשונה (או השניה) של המילה ('ראש' ה'תיבה').


==משמעות הראשי תיבות==
==משמעות הראשי תיבות==
שורה 14: שורה 14:
== ראשי תיבות נפוצים ==
== ראשי תיבות נפוצים ==
ראשי תיבות נפוצים בספרי החסידות:
ראשי תיבות נפוצים בספרי החסידות:
{{טורים|תוכן=
{{טורים
=== א' ===
| תוכן = === א' ===
*'''[[אאע"ה]]''' - [[אברהם אבינו]] עליו השלום.
*'''[[אאע"ה]]''' - [[אברהם אבינו]] עליו השלום.
*'''[[א"א]]''' - [[אריך אנפין]]/אי אפשר/אין אומרים.
*'''[[א"א]]''' - [[אריך אנפין]]/אי אפשר/אין אומרים.
שורה 100: שורה 100:
*'''[[ט"ס]]''' - [[ספירות|ט' ספירות]].
*'''[[ט"ס]]''' - [[ספירות|ט' ספירות]].
===י'===
===י'===
*'''[[י"ח]]''' - [[יודעי ח"ן]].
*'''[[יחו"ע]]''' - [[יחודא עילאה]].
*'''[[יחו"ע]]''' - [[יחודא עילאה]].
*'''[[יחו"ת]]''' - [[יחודא תתאה]].
*'''[[יחו"ת]]''' - [[יחודא תתאה]].
שורה 175: שורה 176:
*'''[[ע"ח]]''' - [[עץ חיים]].
*'''[[ע"ח]]''' - [[עץ חיים]].
*'''[[ע"י]]''' - [[עתיק יומין]] / על ידי.
*'''[[ע"י]]''' - [[עתיק יומין]] / על ידי.
*'''[[עי"מ]]''' - [[עיבור, יניקה מוחין]].
*'''[[ע"כ]]''' - [[עשר כתרין]].
*'''[[ע"כ]]''' - [[עשר כתרין]].
*'''[[ע"מ]]''' - [[עשרה מאמרות]].
*'''[[ע"מ]]''' - [[עשרה מאמרות]].
שורה 181: שורה 183:
*'''[[עדאת"ג]]''' - [[עלמא דאתגליא]].
*'''[[עדאת"ג]]''' - [[עלמא דאתגליא]].
*'''[[עדאת"כ]]''' - [[עלמא דאתכסיא]].
*'''[[עדאת"כ]]''' - [[עלמא דאתכסיא]].
*'''[[עלדאת"ג]]''' - [[עלמא דאתגליא]].
*'''[[עלדאת"כ]]''' - [[עלמא דאתכסיא]].
*'''[[ע"ח]]''' - [[עץ חיים]].
*'''[[ע"ח]]''' - [[עץ חיים]].


שורה 214: שורה 218:
*'''[[רצה"ע]]''' - [[רצון העליון]].
*'''[[רצה"ע]]''' - [[רצון העליון]].
*'''[[רצה"ת]]''' - [[רצון התחתון]].
*'''[[רצה"ת]]''' - [[רצון התחתון]].
*'''[[ר"ר]]''' - [[רחמים]] מרובים.
*'''[[ר"ר]]''' - [[רחמים]] רבים.
*'''[[ר"ת]]''' - [[רבינו תם]]\'''ראשי תיבות'''.
*'''[[ר"ת]]''' - [[רבינו תם]]\'''ראשי תיבות'''.
*'''[[רת"ס]]''' - [[ראש תוך סוף]].
*'''[[רת"ס]]''' - [[ראש תוך סוף]].
===ש'===
===ש'===
*'''[[שבה"כ]]''' - [[שבירת הכלים]].
*'''[[שבה"כ]]''' - [[שבירת הכלים]].
*'''[[שה"ש]]''' - [[שיר השירים]].
*'''[[שוה"ג]]''' - [[שולי הגליון]].
*'''[[שוה"ג]]''' - [[שולי הגליון]].
*'''[[שליט"א]]''' - [[שליט"א|שיחי' לאורך ימים טובים אמן]].
*'''[[שליט"א]]''' - [[שליט"א|שיחי' לאורך ימים טובים אמן]].

גרסה אחרונה מ־13:37, 11 בנובמבר 2024

כתב יד קודש של הרבי, ובו ראשי התיבות בשעטו"מ, בגו"ר

ראשי תיבות הוא צורה של כתיבת מילים בקיצור, בה נכתבת רק האות הראשונה (או השניה) של המילה ('ראש' ה'תיבה').

משמעות הראשי תיבות[עריכה | עריכת קוד מקור]

פעמים רבות דורשים חז"ל מילה מסויימת המופיעה בתורה בראשי תיבות, בשער היחוד והאמונה[1] מבאר אדמו"ר הזקן שאין זה רק 'רמז' ו'סימן' למילים ש'מוחבאות' בו, אלא שהאות הראשונה בכל מילה כוללת את כל האותיות שבתוכה, והיא החיות שלהם.

במספר מקומות[2] מציין הרבי לדברי חז"ל ש"לשון נוטריקון מן התורה"[3].

ראשי תיבות חסידיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

יחד עם תורת החסידות, התפתחו עשרות רבות של ראשי תיבות יחודיים לחסידות, כגון: פ"נ, דא"ח, ועוד רבים.

לצורך הקלת השימוש בראשי התיבות, נערכו כמה לוחות של ראשי תיבות המיוחדים לתורת החסידות בכלל ולחסידות חב"ד בפרט. הלוח הראשון בתורת החסידות נמצא בסוף ספר התניא. לאחר מכן הודפס לוח מורחב בספר הליקוטים - מפתחות לאדמו"ר הצמח צדק.!

ראשי תיבות נפוצים[עריכה | עריכת קוד מקור]

ראשי תיבות נפוצים בספרי החסידות:

א'

ב'

ג'

ד'

ה'

ו'

ז'

ח'

ט'

י'

כ'

ל'

מ'

נ'

ס'

ע'

פ'

צ'

ק'

ר'

ש'

ת'

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצונים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. פרק י"ב.
  2. ראו שיחת שבת פרשת אחרי קדושים תנש"א, הערה 14.
  3. מסכת שבת קה, ב.
  4. עפ"י מענה הרבי
  5. בשיחת שבת פרשת משפטים תשנ"ב אמר הרבי על ביאת הגאולה השלימה: "כן תהיה לנו בפועל ממש, ותיכף ומיד ממש, עם כל הפירושים שב"מיד", וכל הפירושים שב"ממש", ולכל לראש מיד ממש כפשוטו, ממש ממש ממש"