דבר מלכות י"ט כסלו: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "{{ציטוט צף|ככל שהולכים ומתקרבים יותר לגאולה האמיתית והשלימה, פוחת והולך הרגש החורבן והגל...")
 
אין תקציר עריכה
 
(22 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{ציטוט צף|ככל שהולכים ומתקרבים יותר לגאולה האמיתית והשלימה, פוחת והולך הרגש החורבן והגלות שבימים אלה, ומוסיף והולך הרגש ההכנה לגאולה, ה"טוב" שבי"ז תמוז ובג' השבועות... וענין זה מודגש במיוחד בהחידוש שבדורנו זה . . דור האחרון של הגלות ודור הראשון של הגאולה, לכן גם בבוא הזמן שאירע החורבן והגלות מודגש בעיקר לא תיקון הענין הבלתי רצוי שבזה, אלא ה"טוב" שבדבר, שזוהי ההכנה לגאולה האמיתית והשלימה.}}
{{ציטוט צף|ובפרט בימינו אלה – '''ימות המשיח''' – שבהם נמצאים עכשיו, וצריכים רק "לפתוח את העיניים", ואז רואים שנמצאת כבר הגאולה האמיתית והשלימה בפשטות, וכל בנ"י, "בנערינו ובזקנינו גו' בבנינו ובבנותינו", מוכנים בכל הפרטים ופרטי פרטים "לגשת ולהסב אל השולחן" ("צוגיין און זעצן זיך צום טיש"), שולחן ערוך בכל מטעמים ובכל טוב, החל מעניני הגאולה, לויתן ושור הבר ויין המשומר, ועוד ועיקר, "לדעת את ה'", "מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים".}}
'''דבר מלכות בלק''' הינה [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] ב[[שבת]] קודש [[י"ז תמוז]] [[תנש"א]].
'''דבר מלכות (מוצאי) י"ט - כ' כסלו''' הינה [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] ב[[י"ט כסלו - חג הגאולה|מוצאי י"ט - כ' כסלו]] (אור לכ"א ב[[כסלו]]) [[תשנ"ב]], ב[[יחידות כללית]].


בשיחה מבאר הרבי את מהות התקופה בה עומדים אנו ב[[סף הגאולה]], ואת תפקידנו לעת הזאת "לחיות עם הזמן דימות המשיח", לחיות מתוך "ידיעה והכרה והרגשה שהנה זה בא", אשר את זה פועלים אנו בעצמנו על ידי [[לימוד ענייני גאולה ומשיח]] מתוך התבוננות, ובפרט בשיחות המבארות ענינים אלו.
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].


בשיחה מתבאר עניינו של יום [[שבעה עשר בתמוז]] בדורנו שבו מודגש יותר ויותר העניין החיובי שבצום שמתהפך לששון ולשמחה בביאת המשיח.
== יומן מהיחידות ==
[[קובץ:כ כסלו תשנב ביחידות.jpg|250px|ממוזער|הרבי מלך המשיח באמירת השיחה, יחידות כללית מוצאי י"ט - כ' כסלו תשנ"ב]]
הרבי מלך המשיח שליט"א נכנס ליחידות בביהכ"נ הגדול, ללא גארטעל, בשעה 8:13. לפני שנכנס למעלית סימן פעמיים לשלום.
בכניסתו לביהכ"נ התיישב במקומו ליד שולחן היחידות (שהוצב כרגיל מע"ג בימה קטנה, ושלא כרגיל – הי' ללא מפה). הריל"ג הודיע שהנוכחים הם האורחים, ושאל הרבי מלך המשיח שליט"א: "{{מונחון|וואס|מה?}}"? ולאחר שהלה חזר על כך - הביט הרבי מלך המשיח שליט"א על הקהל ופתח בשיחה לאורחים (וגם לקבוצה מהתמימים השלוחים) שארכה 25 וחצי דקות{{הערה|דברי משיח תשנ"ב ח"ב ע' 384-385.}}.


שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].
בהמשך עורר שההחלטות להוספה בפעולות טובות צריכות להיות בהתאם להוראות ימי חנוכה – באופן של "מהדרין מן המהדרין" ותוך השפעה על הזולת כהדלקת הנרות "על פתח ביתו מבחוץ". את השיחה סיים במילים: "מראה באצבעו ואומר הנה זה בא און זה אלקינו קוינו לו, און זה הוי' קוינו לו ויושיענו, כפליים לתושי', ותיכף ומיד ממש".
 
לאחר החלוקה - בשעה 57:8 פתח בשיחה לקבוצת בני ובנות מצוה ומשפחותיהם שיחיו.
 
השיחה ארכה כ-10 דקות, ואח"כ החלוקה. אח"כ הורה לריל"ג להניח את מעטפותיהם יחד עם שאר הפ"נים של חתני הבר מצוה. כל זה ארך דקה. בשעה 9:20 קירב הרבי מלך המשיח שליט"א את הרמקול, ופתח בשיחה לקבוצת חתנים וכלות שיחיו. השיחה ארכה 7 דקות לערך, ואחרי' שאל את הריל"ג אם אלו החתנים וכלות, וכשהשיב בחיוב, נטל בידו הק' שני דולרים (!) ונתן לכ"א באומרו: "בשעה טובה ומוצלחת". החלוקה לגברים ארכה דקה, והחלוקה לנשים ארכה ג"כ דקה, ובסיום הורה לריל"ג להניח את המעטפות של החתנים והכלות ביחד (בנפרד). שלשת השיחות היו (ברובן) בעיניים עצומות.


==יומן מהתוועדות==
טרם צאתו ביקש הרבי מלך המשיח שליט"א את חבילת הפ"נים, קם ממקומו באחזו את הסל והביט לעבר ארון הקודש כשאומר משהו בלחש, ובשעה 9:29 יצא מביהכ"נ. בדרכו הרים את עיניו הק' והביט לעבר השעון שבקיר הדרומי. בצאתו מהמעלית למעלה עודד את השירה{{הערה|דברי משיח תשנ"ב ח"ב ע' 387-388.}}.
ל[[התוועדות]] נכנס הרבי ב-1:25, את השירה בהתוועדות עודד הרבי בחוזקה בצורה בלתי רגילה, לאחר שיחה ב' החל החל לעודד את שירת "שישו ושמחו בשמחת הגאולה" עשרים וארבע פעמים, לאחר שיחה ג' עודד הרבי את שירת "[[כי אלוקים יושיע ציון]]" ולאחר מכן נעמד במקומו ורקד בשמחה רבה ומחה כפיים במהירות עצומה. לאחר ההתוועדות יצא הרבי כשהוא מעודד את ניגון ההקפות של אביו [[רבי לוי יצחק שניאורסון]] ב 3:10{{הערה|'''[[דברי משיח]]''', [[תנש"א]], ח"ד.}}.


==תוכן השיחה==
==תוכן השיחה==
{{ערך מורחב|ערך=[[תענית שבעה עשר בתמוז]] {{*}} [[לימוד הלכות בית הבחירה בבין המצרים]] {{*}} [[לימוד ענייני גאולה ומשיח]]}}
הרבי הסביר בשיחה את מעלתו של [[תענית שבעה עשר בתמוז]] שעל אף שבחיצוניות הוא נראה דבר בלתי רצוי, בפנימיות העניינים הוא דבר טוב{{הערה|דבר המתבטא בכך שי"ז הוא בגימטריה [[טוב]].}}, ובמיוחד במצב שבו הצום נדחה בשל כך שהוא שחל ב[[שבת]], שאז יש מעין הדחייה של הצום שתהיה לעתיד לבוא ב[[ימות המשיח]]. הרבי קישר זאת ל[[פרשת בלק]] שנאמרה בסמוך לי"ז בתמוז שבו מובא כיצד קללותיו של בלק נהפכו לטוב - ברכות ונבואות על [[ימות המשיח]]. הרבי הסביר גם את מעלת [[שבת]] פרשת בלק, שתמיד חלה לפני [[בין המצרים]] וזאת משום שהיא לפני ולמעלה מה[[גלות]].


הרבי דיבר בהמשך השיחה אודות המעלה של דורנו שאנחנו נמצאים בסוף ה[[גלות]] ומודגש יותר ויותר הטוב שבי"ז תמוז, כפי שנכתב ב[[גמרא]] שבמצב שיש שלום, "רצו ישראל אין מתענין"{{הערה|ראש השנה יח, ב.}}.
בשיחה מסביר הרבי שעניינו של חג הגאולה י"ט כסלו ("חג החגים") מודגש בפסוק "פדה בשלום נפשי כי ברבים היו עמדי", כדברי [[אדמו"ר הזקן]] במכתבו הידוע. פסוק זה אמרו דוד המלך על הניצחון במלחמותיו, בזכות הרבים שהיו בעזרתו והתפללו עליו. ונכלל בפסוק זה גם הניצחון של מלך המשיח ש"ילחם מלחמות ה'"{{הערה|וכן נוסף גם פירוש חז"ל: "אמר הקב"ה, כל העוסק בתורה ובגמ"ח ומתפלל עם הציבור, מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ובני מבין אומות העולם" שזהו פדיית השכינה ובני ישראל מהגלות.}}. יוצא מכך, שתוכנה של גאולת רבינו הזקן היא הפצת המעיינות חוצה שמקרבת ביאת משיח, ובמילא גם את הפדייה של הקב"ה ובני ישראל. "כי ברבים היו עמדי" פירושו, שישראל במעמד ומצב ד'רבים' גם כש"מפוזר ומפורד בין העמים" והיו "עמדי" עם דוד מלכא משיחא ועם הקב"ה, מצד בחינת היחידה, ניצוץ משיח, הקשורה עם יחידו של עולם, וע"י לימוד התורה, ובפרט פנימיות התורה, בחינת היחידה שבתורה, מגלים אחדותו של הקב"ה בעולם, ונעשה העניין ד"פדה בשלום נפשי" - בגאולה השלימה.


הרבי הוסיף אודות הצורך ב[[לימוד הלכות בית הבחירה בבין המצרים]] והתבוננות הענייני גאולה ומשיח במיוחד בדורנו בו אנו נמצאים בסמיכות ל[[גאולה]], שעי"ז באה הגאולה.
והדגשה מיוחדת בשנת [[תשנ"ב]], מצד הקביעות ביום שלישי (ש"הוכפל בו כי טוב") - כמו י"ט כסלו המקורי, וכן בחלוקת התהילים, ובמעלתה במספר הימים הכי גדול, ריבוי ושלימות בכמות ובאיכות, והר"ת דשנה זו, תהא שנת נפלאות בכל, שהקב"ה מברך ומקבץ ומביא את כל בני ישראל יחד לבית המקדש וקודש הקדשים, שבו נמצאת אבן השתייה שממנה הושתת העולם.


===לחיות עם משיח===
ובפרט בימינו אלה – '''ימות המשיח''' – שבהם נמצאים עכשיו, וצריכים רק לפתוח את העיניים לראות שנמצאת כבר הגאולה האמיתית והשלימה בפשטות, וכל בני ישראל מוכנים לגאולה.
{{ערך מורחב|לחיות גאולה}}
בשיחה ביאר הרבי כי בנוסף לכך שלימוד עניני הגאולה הוא 'דרך ישרה' לזרז את הגאולה, יש בלימוד מטרה נוספת - שהנהגתו של כל אחד ואחד, ב[[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]], תהיה מתאימה לזמן המיוחד בו אנו נמצאים, ש"עומדים על [[סף הגאולה]], ומורים באצבע שהנה זה משיח בא". כאשר [[שכל|שכלו]] של הלומד מתמלא בידע בנושאי הגאולה, והוא מתבונן בכך, ומחדיר את הידיעה ל[[מידות|רגש]] ועד למעשה בפועל - הלימוד מסייע לו [[לחיות גאולה|לחיות בהתאם לתקופת הגאולה]]. ולכן, בנוסף לפעולתו של הלימוד כסגולה להביא משיח, הוא מיועד כדי לפעול על הלומד עצמו, שיתחיל לחיות בעניני הגאולה{{הערה|סעיפים ט-י.}}.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* השיחה ב: '''[https://abc770.org/article_node_1023/ גרסת טקסט]''' {{*}} '''[https://drive.google.com/file/d/1J1-z3PLzuAm2bkEL4D4CgZep4SSozGyU/view?usp=sharing בלתי מוגה]'''.
* השיחה: '''[https://drive.google.com/file/d/0B6t2zW9zs378RFJXVHFkVzBLVzQ/view?usp=sharing&resourcekey=0-DyRr_bwpS9MpXBWHBltlPA מוגה (לשון הקודש)] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/1aMoTCAX1c9jhqQTlcsCI25tgG5V_btzhaybKMHi-CMU/edit?usp=drive_link גרסת טקסט] {{*}} [https://media.chabad.info/chabadinfoheb/wp-content/uploads/2018/11/09-11-2018-01-17-25-Divrei-Moshiach-5752-vol.-2.pdf בלתי מוגה - שיחה ויומן (ע' 59)]'''
* [https://drive.google.com/file/d/1CiVKi_6SrgLqN8C6M0cv_jFKUcU5r5VJ/view שיחת דבר מלכות בלק עם ביאורים], יוצא לאור על ידי מטה לימוד הדבר מלכות.
* [https://drive.google.com/drive/u/2/folders/0Bw6dQKz-e3nvOEQyMU42dGlQX28?resourcekey=0-TmfI2otjtY2DhBsCFK4Y1w ביאורים ושיעורים בדבר מלכות בלק] מתוך [[ארכיון גאולה ומשיח]].
* [https://drive.google.com/file/d/13z7L3Xmtu2cW0Ei8O0QHdwP0nbaNwvof/view?usp=drivesdk משיחקאסט דבר מלכות בלק] - תוכנית [[משיחקאסט]] על השיחה.


{{שיחות הדבר מלכות}}
{{שיחות הדבר מלכות}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[:קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|י]]
 
[[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|י]]
[[קטגוריה:י"ט כסלו]]

גרסה אחרונה מ־22:46, 10 באפריל 2024

" ובפרט בימינו אלה – ימות המשיח – שבהם נמצאים עכשיו, וצריכים רק "לפתוח את העיניים", ואז רואים שנמצאת כבר הגאולה האמיתית והשלימה בפשטות, וכל בנ"י, "בנערינו ובזקנינו גו' בבנינו ובבנותינו", מוכנים בכל הפרטים ופרטי פרטים "לגשת ולהסב אל השולחן" ("צוגיין און זעצן זיך צום טיש"), שולחן ערוך בכל מטעמים ובכל טוב, החל מעניני הגאולה, לויתן ושור הבר ויין המשומר, ועוד ועיקר, "לדעת את ה'", "מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים". "

דבר מלכות (מוצאי) י"ט - כ' כסלו הינה שיחה שאמר הרבי במוצאי י"ט - כ' כסלו (אור לכ"א בכסלו) תשנ"ב, ביחידות כללית.

שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.

יומן מהיחידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי מלך המשיח באמירת השיחה, יחידות כללית מוצאי י"ט - כ' כסלו תשנ"ב

הרבי מלך המשיח שליט"א נכנס ליחידות בביהכ"נ הגדול, ללא גארטעל, בשעה 8:13. לפני שנכנס למעלית סימן פעמיים לשלום. בכניסתו לביהכ"נ התיישב במקומו ליד שולחן היחידות (שהוצב כרגיל מע"ג בימה קטנה, ושלא כרגיל – הי' ללא מפה). הריל"ג הודיע שהנוכחים הם האורחים, ושאל הרבי מלך המשיח שליט"א: "
שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון

לא נמצא templatedata תקין
וואס"? ולאחר שהלה חזר על כך - הביט הרבי מלך המשיח שליט"א על הקהל ופתח בשיחה לאורחים (וגם לקבוצה מהתמימים השלוחים) שארכה 25 וחצי דקות[1].

בהמשך עורר שההחלטות להוספה בפעולות טובות צריכות להיות בהתאם להוראות ימי חנוכה – באופן של "מהדרין מן המהדרין" ותוך השפעה על הזולת כהדלקת הנרות "על פתח ביתו מבחוץ". את השיחה סיים במילים: "מראה באצבעו ואומר הנה זה בא און זה אלקינו קוינו לו, און זה הוי' קוינו לו ויושיענו, כפליים לתושי', ותיכף ומיד ממש".

לאחר החלוקה - בשעה 57:8 פתח בשיחה לקבוצת בני ובנות מצוה ומשפחותיהם שיחיו.

השיחה ארכה כ-10 דקות, ואח"כ החלוקה. אח"כ הורה לריל"ג להניח את מעטפותיהם יחד עם שאר הפ"נים של חתני הבר מצוה. כל זה ארך דקה. בשעה 9:20 קירב הרבי מלך המשיח שליט"א את הרמקול, ופתח בשיחה לקבוצת חתנים וכלות שיחיו. השיחה ארכה 7 דקות לערך, ואחרי' שאל את הריל"ג אם אלו החתנים וכלות, וכשהשיב בחיוב, נטל בידו הק' שני דולרים (!) ונתן לכ"א באומרו: "בשעה טובה ומוצלחת". החלוקה לגברים ארכה דקה, והחלוקה לנשים ארכה ג"כ דקה, ובסיום הורה לריל"ג להניח את המעטפות של החתנים והכלות ביחד (בנפרד). שלשת השיחות היו (ברובן) בעיניים עצומות.

טרם צאתו ביקש הרבי מלך המשיח שליט"א את חבילת הפ"נים, קם ממקומו באחזו את הסל והביט לעבר ארון הקודש כשאומר משהו בלחש, ובשעה 9:29 יצא מביהכ"נ. בדרכו הרים את עיניו הק' והביט לעבר השעון שבקיר הדרומי. בצאתו מהמעלית למעלה עודד את השירה[2].

תוכן השיחה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשיחה מסביר הרבי שעניינו של חג הגאולה י"ט כסלו ("חג החגים") מודגש בפסוק "פדה בשלום נפשי כי ברבים היו עמדי", כדברי אדמו"ר הזקן במכתבו הידוע. פסוק זה אמרו דוד המלך על הניצחון במלחמותיו, בזכות הרבים שהיו בעזרתו והתפללו עליו. ונכלל בפסוק זה גם הניצחון של מלך המשיח ש"ילחם מלחמות ה'"[3]. יוצא מכך, שתוכנה של גאולת רבינו הזקן היא הפצת המעיינות חוצה שמקרבת ביאת משיח, ובמילא גם את הפדייה של הקב"ה ובני ישראל. "כי ברבים היו עמדי" פירושו, שישראל במעמד ומצב ד'רבים' גם כש"מפוזר ומפורד בין העמים" והיו "עמדי" עם דוד מלכא משיחא ועם הקב"ה, מצד בחינת היחידה, ניצוץ משיח, הקשורה עם יחידו של עולם, וע"י לימוד התורה, ובפרט פנימיות התורה, בחינת היחידה שבתורה, מגלים אחדותו של הקב"ה בעולם, ונעשה העניין ד"פדה בשלום נפשי" - בגאולה השלימה.

והדגשה מיוחדת בשנת תשנ"ב, מצד הקביעות ביום שלישי (ש"הוכפל בו כי טוב") - כמו י"ט כסלו המקורי, וכן בחלוקת התהילים, ובמעלתה במספר הימים הכי גדול, ריבוי ושלימות בכמות ובאיכות, והר"ת דשנה זו, תהא שנת נפלאות בכל, שהקב"ה מברך ומקבץ ומביא את כל בני ישראל יחד לבית המקדש וקודש הקדשים, שבו נמצאת אבן השתייה שממנה הושתת העולם.

ובפרט בימינו אלה – ימות המשיח – שבהם נמצאים עכשיו, וצריכים רק לפתוח את העיניים לראות שנמצאת כבר הגאולה האמיתית והשלימה בפשטות, וכל בני ישראל מוכנים לגאולה.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. דברי משיח תשנ"ב ח"ב ע' 384-385.
  2. דברי משיח תשנ"ב ח"ב ע' 387-388.
  3. וכן נוסף גם פירוש חז"ל: "אמר הקב"ה, כל העוסק בתורה ובגמ"ח ומתפלל עם הציבור, מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ובני מבין אומות העולם" שזהו פדיית השכינה ובני ישראל מהגלות.