פתיחת התפריט הראשי

תהלים י"א

גרסה מ־05:52, 31 באוגוסט 2020 מאת חלוקה בוט (שיחה | תרומות) (חלוקה בוט העביר את הדף תהילים י"א לשם תהלים י"א: החלפת טקסט – "תהילים" ב־"תהלים")
תהילים י"א
לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד:
בַּה', חָסִיתִי - אֵיךְ, תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי; נוּדִי, הַרְכֶם צִפּוֹר

א לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד:
בַּה', חָסִיתִי - אֵיךְ, תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי; נוּדִי, הַרְכֶם צִפּוֹר.
ב כִּי הִנֵּה הָרְשָׁעִים, יִדְרְכוּן קֶשֶׁת, כּוֹנְנוּ חִצָּם עַל-יֶתֶר
לִירוֹת בְּמוֹ-אֹפֶל, לְיִשְׁרֵי-לֵב.
ג כִּי הַשָּׁתוֹת, יֵהָרֵסוּ - צַדִּיק, מַה-פָּעָל.
ד ה' בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ - ה', בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ:
עֵינָיו יֶחֱזוּ - עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ, בְּנֵי אָדָם.
ה ה', צַדִּיק יִבְחָן: וְרָשָׁע, וְאֹהֵב חָמָס--שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ.
ו יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים, פַּחִים: אֵשׁ וְגָפְרִית, וְרוּחַ זִלְעָפוֹת--מְנָת כּוֹסָם.
ז כִּי-צַדִּיק ה', צְדָקוֹת אָהֵב; יָשָׁר, יֶחֱזוּ פָנֵימוֹ.

תהילים י"א הוא המזמור האחד עשר בתהילים.

סוגת המזמור

מזמור י"א הוא תפילת יחיד ויש המסווגים אותו לסוגה משנית של מזמורים המביעים ביטחון בה', כדוגמת מזמורים י', י"ב, י"ג, י"ד, י"ז ומזמור ל"ה.

תוכן המזמור

בעל המזמור מביע את ביטחונו בה': "בַּה', חָסִיתִי". יחד עם זאת משורר תהילים מביע תרעומת על חוסר הצדק השורר בעולם ובכל זאת הוא איתן בדעתו ובאמונתו בה'. המשורר מתאר את דרכם של הרשעים הרומסים את הצדיקים והישרים בחברה ובך מערערים את היסודות עליהם מושתתת החברה. בעל המזמור משיב על תלונתם של רעיו כי לה' היכולת להבחין בין צדיק לבין רשע וומרום כסאו יעניש את הרשעים ויגמול באהבה לצדיקים ויאפשר להם לראות את פניו: "ה', בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ- ה', בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ: עֵינָיו יֶחֱזוּ- עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ, בְּנֵי אָדָם. ה', צַדִּיק יִבְחָן: וְרָשָׁע, וְאֹהֵב חָמָס--שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ. יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים, פַּחִים: אֵשׁ וְגָפְרִית, וְרוּחַ זִלְעָפוֹת--מְנָת כּוֹסָם"[1].

הסבר רבותינו נשיאנו

על המילים ה', צַדִּיק יִבְחָן מסביר המגיד ממזריטש[2] שהקב"ה ניסה את דוד המלך כמו את אברהם אבינו , שאברהם אבינו ה' ניסה אותו אולם התוצאה בפועל הייתה בידי בני ישראל בעת שיצאו ממצרים.

הרבי מסביר שה' ניסה אותו במרעה צאן בשביל לראות אם הוא ראוי להנהיג את ישראל.


מזמורי ספר תהלים
א'ב'ג'ד'ה'ו'ז'ח'ט'י'י"אי"בי"גי"דט"וט"זי"זי"חי"טכ'כ"אכ"בכ"גכ"דכ"הכ"וכ"זכ"חכ"טל'ל"אל"בל"גל"דל"הל"ול"זל"חל"טמ'מ"אמ"במ"גמ"דמ"המ"ומ"זמ"חמ"טנ'נ"אנ"בנ"גנ"דנ"הנ"ונ"זנ"חנ"טס'ס"אס"בס"גס"דס"הס"וס"זס"חס"טע'ע"אע"בע"גע"דע"הע"וע"זע"חע"טפ'פ"אפ"בפ"גפ"דפ"הפ"ופ"זפ"חפ"טצ'צ"אצ"בצ"גצ"דצ"הצ"וצ"זצ"חצ"טק'ק"אק"בק"גק"דק"הק"וק"זק"חק"טק"יקי"אקי"בקי"גקי"דקט"וקט"זקי"זקי"חקי"טק"כקכ"אקכ"בקכ"גקכ"דקכ"הקכ"וקכ"זקכ"חקכ"טק"לקל"אקל"בקל"גקל"דקל"הקל"וקל"זקל"חקל"טק"מקמ"אקמ"בקמ"גקמ"דקמ"הקמ"וקמ"זקמ"חקמ"טק"נ

הערות שוליים

  1. יצחק אבישור, עולם התנ"ך: תהילים א', תל אביב, דוידזון-עתי, 1995, ע"מ 58
  2. אור תורה תהילים