מצות מכונה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
המכונה

מצות מכונה, הם מצות ששלבי עשייתם נעשו על ידי מכונה. ברוב קהילות ישראל, אסרו מצות אלו מפני חששות שונות.

הפולמוס על הגדרת מצות מכונה בקרב רבני חב"ד

בשנת תשס"ט התעורר פולמוס בקרב רבני חב"ד, סביב הגדרת מצות שנמכרו תחת השגחתו של רב קהילת חב"ד במגדל העמק הרב ישראל יוסף הנדל. הרב מרדכי שמואל אשכנזי מרא דאתרא של כפר חב"ד, והרב יצחק יהודה ירוסלבסקי כתבו מכתב חריף המזהיר מפני מצות מכונה הנמכרות תחת המותג 'עבודת יד'. הפולמוס נמשך גם בשנים הבאות.

בשנת תשע"א הוציא הרב מנחם מענדל נחשון ראש ישיבות חב”ד בנצרת עלית קונטרס הרואה במצות הללו מצות מכונה. בין הרב נחשון לרב הנדל, התקיימה חליפת תגובות הדדית[1]. הרב יוסף שמחה גינזבורג הוציא מכתב בו תמך ברב הנדל. הרב אשכנזי והרב אקסלרוד, הוציאו מכתבים ובהם צידדו במסקנות הקונטרס של הרב נחשון שהמצות הינן מצות מכונה.

כאשר הרב אקסלורד מצטרף לשוללים את המצות והרב

תוכן מכתבו של הרב אשכנזי

לאור הפולמוס בנוגע ל"מצות המכונה" של הרב הנדל, ידוע שמצות המכונה המקוריות היו בדיוק כפי שהם כיום במאפיית בהכשר הרב הנדל.

כ"ק אדמו"ר הרש"ב[2] מצטט את דברי השדי חמד שמתאר בדיוק כיצד נעשו מצות מכונה, והרי הם בדיוק כפי שהם נעשים כיום באותה מאפיה.

וכך מתוארת המכונה דאז (מברלין בשנת תרי"ח) בשדי-חמד[3] לאחר הבאת דברי האוסרים את מצות המכונה וביניהם הרבי הרש"ב: "במכונה הזאת הלא עינינו רואות כי הכל נעשה ע"י אדם. ואנשים העושים במלאכה - אחד לש העיסה ע"י העץ המוכן לזה, ואח"כ מושיט בידו לבין הואלצין (קנים מרדדים), ואחד או שניים מעגלין בגלגל. ואח"כ כשיוצא כמו מצה ארוכה כפי אורך השלחן הסמוך להואלצין ומחופה בטס מתכת (בלעך), לוקח ביד כמו שבעה או שמונה רעדליך מחוברים יחד קרובים זה לזה, ועובר על המצה הארוכה מלמעלה למטה ומלמטה למעלה, ונמצאת כולה מנוקבת. ואח"כ חותך בכלי עגול כמידת המצה. ואח"כ נותן בתנור שיש בו שני פיות - אחד נותן המצה מצד מזרח, דרך משל, והשני רודה מן התנור מצד דרום. ואם אחד יסלק ידו אף רגע, לא נעשית מלאכתו בידו. והכל במהירות ונקיות מופלאה. שיערתי בדעתי, כי בין הכל ישתהה ערך חמשה או ששה מינוט".

מי שקורא את התיאור על מצות המכונה האורגנליות שאותם אסר הרש"ב, מבין שהבעיה היא לא ה'כח גברא', שגם במצות מכונה המקוריות הכל היה כח גברא, אלא עניין שברובו זה על פי סוד, ואין לנו אלא דברי בן עמרם.

בטוחני שדברים אלו יעורר את אנ"ש לא לסטות כמלוא הנימה מדבריו הק' של הרבי.

תגובתו של הרב הנדל

הרב הנדל השיב במכתב ארוך ובו כותב כי הרב אשכנזי נוגע בדבר ולכן אינו יכול לפסוק בענין על פי ההלכה:

לגופו של ענין משיב הרב: אותה "מכונה" שמשתמשים בה במאפיית המצות שבהשגחתי, היא בדיוק כמו הפינרים שמשתמשים בהם לצורך הכנת המצות בכפר חב"ד. כל מי שיראה את הפינרים (מוטות הברזל הארוכות שבעזרתן לשים את הבצק ומרדדים אותו) יראה שזה פשוט אותו דבר: יש אדם שמסובב ידית עם שני גלגלים, כאשר מפאת הכח שהאדם הפעיל על המוט, נוצרה המצה. אם זו "מכונה", גם בכפר חב"ד המצות הן מצות מכונה".

מלבד זאת טוען הרב הנדל, שאף אחד מהרבנים שחתמו לא ביקר במאפייה ולא ראה מעולם במו עיניו כיצד מתבצעים הדברים, כי אם אכן היה רואה, לא היה מסוגל לכתוב כך. הדבר דומה לסיפור שסיפרו לגר"א שהחסידים אוכלים בתשעה באב, אלא שלא סיפרו לו שהיה מדובר בשבת".

הרב טוען, במכתבו עוד: כל המושג "ריחיים של יד" עובדים בדיוק באופן כזה. אם ההגדרה "מכונה" נופלת על המצות שבהשגחתי, הרי שמוכרחים לבטל את כל המושג "ריחיים של יד". כמו כן לפי שיטה זו אין מושג של עבודת גברא בציצית, תפילין ועוד מצוות רבות, כי גם הציצית נעשית בסיוע מכונה. אני מדגיש: לפי הגישה של הרב אשכנזי, אין מצב של ציצית שלא נעשית באמצעות מכונה".

דבר נוסף: המקום היחיד שנאמר בש"ס ובפוסקים שצריך להיות כח גברא הוא בנושא שחיטה, ושם יש הלכה שאם שמים סכין על גלגל והוא הולך ומסתובב ושוחט בכח גברא, השחיטה כשרה. כל שכן וקל וחומר במצות, שבה אין חיוב בש"ס ופוסקים על כח גברא אלא רק שיהיה לשמה.

הרב הנדל אומר, כי לפני שהחל לעסוק עם בעיין התייעץ עם אביו, הרב יצחק הענדל ע"ה, ואמר לי שמדובר במפורש ב"כח גברא" למהדרין, על אף שאין צורך בכך בעניין זה של מצה.

תגובת הרב אשכנזי

בעקבות טענת הרב הענדל כי הרבנים האוסרים לא ראו מעולם את המאפייה, הוציאו הרב אשכזני והרב ירולבסקי מכתב נוסף בו הם מבהירים כי שלחו צלם מיוחד שצילם את כל התהליך ורק אחרי כך אסרו את המצות.

קישורים חיצוניים

תשס"ט

תשע"א

הערות שוליים

  1. ראה פירוט הפולמוס ב'קישורים חיצוניים'
  2. באג"ק חלק ד' עמוד רכ"ו. ובעוד מקומות.
  3. אסיפת דינים מערכת חמץ ומצה יג,יב.