תהלים י"א: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(13 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{חלונית
{{חלונית
|רוחב=37%
|רוחב=25%
|ניקוד=כן
|ניקוד=כן
|כותרת=תהילים י"א {{ש}} לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד:{{ש}} בַּה', חָסִיתִי - אֵיךְ, תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי; נוּדִי, הַרְכֶם צִפּוֹר
|כותרת=תהלים י"א {{ש}} לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד:{{ש}} בַּה', חָסִיתִי - אֵיךְ, תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי; נוּדִי, הַרְכֶם צִפּוֹר
|תוכן='''א''' לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד:{{ש}}
|תוכן='''א:''' לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד:{{ש}}
בַּה', חָסִיתִי - אֵיךְ, תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי; נוּדִי, הַרְכֶם צִפּוֹר.{{ש}}
בַּה', חָסִיתִי - אֵיךְ, תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי; נוּדִי, הַרְכֶם צִפּוֹר.
'''ב'''  כִּי הִנֵּה הָרְשָׁעִים, יִדְרְכוּן קֶשֶׁת, כּוֹנְנוּ חִצָּם עַל-יֶתֶר {{ש}}
לִירוֹת בְּמוֹ-אֹפֶל, לְיִשְׁרֵי-לֵב.{{ש}}
'''ג'''  כִּי הַשָּׁתוֹת, יֵהָרֵסוּ - צַדִּיק, מַה-פָּעָל.{{ש}}
'''ד'''  ה' בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ - ה', בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ:{{ש}}
עֵינָיו יֶחֱזוּ - עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ, בְּנֵי אָדָם.{{ש}}
'''ה'''  ה', צַדִּיק יִבְחָן: וְרָשָׁע, וְאֹהֵב חָמָס--שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ.{{ש}}
'''ו'''  יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים, פַּחִים: אֵשׁ וְגָפְרִית, וְרוּחַ זִלְעָפוֹת--מְנָת כּוֹסָם.{{ש}}
'''ז'''  כִּי-צַדִּיק ה', צְדָקוֹת אָהֵב; יָשָׁר, יֶחֱזוּ פָנֵימוֹ.}}


'''תהילים י"א''' הוא המזמור האחר עשר ב[[תהילים]].  
'''ב:''' כִּי הִנֵּה הָרְשָׁעִים, יִדְרְכוּן קֶשֶׁת, כּוֹנְנוּ חִצָּם עַל-יֶתֶר {{ש}}
לִירוֹת בְּמוֹ-אֹפֶל, לְיִשְׁרֵי-לֵב.
 
'''ג:''' כִּי הַשָּׁתוֹת, יֵהָרֵסוּ - צַדִּיק, מַה-פָּעָל.
 
'''ד:''' ה' בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ - ה', בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ:{{ש}}
עֵינָיו יֶחֱזוּ - עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ, בְּנֵי אָדָם.
 
'''ה:''' ה', צַדִּיק יִבְחָן: וְרָשָׁע, וְאֹהֵב חָמָס--שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ.
 
'''ו:''' יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים, פַּחִים: אֵשׁ וְגָפְרִית, וְרוּחַ זִלְעָפוֹת--מְנָת כּוֹסָם.
 
'''ז:''' כִּי-צַדִּיק ה', צְדָקוֹת אָהֵב; יָשָׁר, יֶחֱזוּ פָנֵימוֹ.}}
 
'''תהלים י"א''' הוא המזמור האחד עשר ב[[תהלים]].


==סוגת המזמור==
==סוגת המזמור==
מזמור י"א הוא תפילת יחיד ויש המסווגים אותו לסוגה משנית של מזמורים המביעים ביטחון בה', כדוגמת מזמורים [[תהילים י'|י']], [[תהילים י"ב|י"ב]], [[תהילים י"ג|י"ג]], [[תהילים י"ד|י"ד]], [[תהילים י"ז|י"ז]] ו[[תהילים ל"ה|מזמור ל"ה]].
מזמור י"א הוא תפילת יחיד ויש המסווגים אותו לסוגה משנית של מזמורים המביעים ביטחון בה', כדוגמת מזמורים [[תהלים י'|י']], [[תהלים י"ב|י"ב]], [[תהלים י"ג|י"ג]], [[תהלים י"ד|י"ד]], [[תהלים י"ז|י"ז]] ו[[תהלים ל"ה|מזמור ל"ה]].


==תוכן המזמור==
==תוכן המזמור==
בעל המזמור מביע את ביטחונו בה': "בַּה', חָסִיתִי". יחד עם זאת משורר תהילים מביע תרעומת על חוסר הצדק השורר בעולם ובכל זאת הוא איתן בדעתו ובאמונתו בה'. המשורר מתאר את דרכם של הרשעים הרומסים את הצדיקים והישרים בחברה ובך מערערים את היסודות עליהם מושתתת החברה. בעל המזמור משיב על תלונתם של רעיו כי לה' היכולת להבחין בין צדיק לבין רשע וומרום כסאו יעניש את הרשעים ויגמול באהבה לצדיקים ויאפשר להם לראות את פניו: {{ציטוטון|'''ד''' ה', בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ- ה', בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ: עֵינָיו יֶחֱזוּ- עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ, בְּנֵי אָדָם. '''ה''' ה', צַדִּיק יִבְחָן: וְרָשָׁע, וְאֹהֵב חָמָס--שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ. '''ו''' יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים, פַּחִים: אֵשׁ וְגָפְרִית, וְרוּחַ זִלְעָפוֹת--מְנָת כּוֹסָם.}}{{הערה|שם=אבישור|[[יצחק אבישור]], '''עולם התנ"ך: תהילים א'''', תל אביב, דוידזון-עתי, 1995, ע"מ 58}}
בעל המזמור מביע את ביטחונו בה': "בַּה', חָסִיתִי". עם זאת משורר תהלים מביע תרעומת על חוסר הצדק השורר בעולם ובכל זאת הוא איתן בדעתו ובאמונתו בה'. המשורר מתאר את דרכם של הרשעים הרומסים את הצדיקים והישרים בחברה ובכך מערערים את היסודות עליהם מושתתת החברה. בעל המזמור משיב על תלונתם של רעיו כי לה' היכולת להבחין בין צדיק לבין רשע ומרום כסאו יעניש את הרשעים ויגמול באהבה לצדיקים ויאפשר להם לראות את פניו: {{ציטוטון|ה', בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ- ה', בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ: עֵינָיו יֶחֱזוּ- עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ, בְּנֵי אָדָם. ה', צַדִּיק יִבְחָן: וְרָשָׁע, וְאֹהֵב חָמָס--שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ. יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים, פַּחִים: אֵשׁ וְגָפְרִית, וְרוּחַ זִלְעָפוֹת--מְנָת כּוֹסָם}}{{הערה|שם=אבישור|[[יצחק אבישור]], '''עולם התנ"ך: תהלים א'''', תל אביב, דוידזון-עתי, 1995, עמ' 58}}.


==הסבר רבותינו נשיאנו==
==הסבר רבותינו נשיאנו==
על המילים '''ה', צַדִּיק יִבְחָן''' מסביר [[המגיד ממזריטש]]{{הערה|[[אור תורה]] [[תהילים]]}} ש[[הקב"ה]] ניסה את [[דוד המלך]] כמו את [[אברהם אבינו]] , שאברהם אבינו ה' ניסה אותו אולם התוצאה בפועל הייתה בידי [[בני ישראל]] בעת שיצאו מ[[מצרים]].
*'''ה', צַדִּיק יִבְחָן''' - [[המגיד ממזריטש]] מסביר{{הערה|[[אור תורה]] [[תהלים]].}} ש[[הקב"ה]] ניסה את [[דוד המלך]] כמו את [[אברהם אבינו]] , שאברהם אבינו ה' ניסה אותו אולם התוצאה בפועל הייתה בידי [[בני ישראל]] בעת שיצאו מ[[מצרים]]. [[הרבי]] מסביר שה' ניסה אותו במרעה צאן בשביל לראות אם הוא ראוי להנהיג את ישראל{{מקור}}.
*'''צדיק ה' צדקות אהב''' - כל המצוות נקראות בשם צדקה, כי על ידי המצוות הקב"ה משפיע לעולמות שהם בבחינת שפלים ודלים לגביו, ובשונה מבשר ודם ששונא בני אומנותו, אצל הקב"ה לפי שהוא עצמו 'צדיק' הרי ש'צדקות אהב', שעל ידי שיהודי מקיים מצוות ממשיך את הקב"ה לפעול ולהמשיך בעולמות{{הערה|ספר המאמרים תרנ"ד עמוד קה.}}.


[[הרבי]] מסביר שה' ניסה אותו במרעה צאן בשביל לראות אם הוא ראוי להנהיג את ישראל.
{{מזמורי ספר התהילים}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{מזמורי ספר התהלים}}
[[קטגוריה:תהלים|יא]]

גרסה אחרונה מ־19:03, 19 במאי 2024

תהלים י"א
לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד:
בַּה', חָסִיתִי - אֵיךְ, תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי; נוּדִי, הַרְכֶם צִפּוֹר

א: לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד:
בַּה', חָסִיתִי - אֵיךְ, תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי; נוּדִי, הַרְכֶם צִפּוֹר.

ב: כִּי הִנֵּה הָרְשָׁעִים, יִדְרְכוּן קֶשֶׁת, כּוֹנְנוּ חִצָּם עַל-יֶתֶר
לִירוֹת בְּמוֹ-אֹפֶל, לְיִשְׁרֵי-לֵב.

ג: כִּי הַשָּׁתוֹת, יֵהָרֵסוּ - צַדִּיק, מַה-פָּעָל.

ד: ה' בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ - ה', בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ:
עֵינָיו יֶחֱזוּ - עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ, בְּנֵי אָדָם.

ה: ה', צַדִּיק יִבְחָן: וְרָשָׁע, וְאֹהֵב חָמָס--שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ.

ו: יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים, פַּחִים: אֵשׁ וְגָפְרִית, וְרוּחַ זִלְעָפוֹת--מְנָת כּוֹסָם.

ז: כִּי-צַדִּיק ה', צְדָקוֹת אָהֵב; יָשָׁר, יֶחֱזוּ פָנֵימוֹ.

תהלים י"א הוא המזמור האחד עשר בתהלים.

סוגת המזמור[עריכה | עריכת קוד מקור]

מזמור י"א הוא תפילת יחיד ויש המסווגים אותו לסוגה משנית של מזמורים המביעים ביטחון בה', כדוגמת מזמורים י', י"ב, י"ג, י"ד, י"ז ומזמור ל"ה.

תוכן המזמור[עריכה | עריכת קוד מקור]

בעל המזמור מביע את ביטחונו בה': "בַּה', חָסִיתִי". עם זאת משורר תהלים מביע תרעומת על חוסר הצדק השורר בעולם ובכל זאת הוא איתן בדעתו ובאמונתו בה'. המשורר מתאר את דרכם של הרשעים הרומסים את הצדיקים והישרים בחברה ובכך מערערים את היסודות עליהם מושתתת החברה. בעל המזמור משיב על תלונתם של רעיו כי לה' היכולת להבחין בין צדיק לבין רשע ומרום כסאו יעניש את הרשעים ויגמול באהבה לצדיקים ויאפשר להם לראות את פניו: "ה', בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ- ה', בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ: עֵינָיו יֶחֱזוּ- עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ, בְּנֵי אָדָם. ה', צַדִּיק יִבְחָן: וְרָשָׁע, וְאֹהֵב חָמָס--שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ. יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים, פַּחִים: אֵשׁ וְגָפְרִית, וְרוּחַ זִלְעָפוֹת--מְנָת כּוֹסָם"[1].

הסבר רבותינו נשיאנו[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • ה', צַדִּיק יִבְחָן - המגיד ממזריטש מסביר[2] שהקב"ה ניסה את דוד המלך כמו את אברהם אבינו , שאברהם אבינו ה' ניסה אותו אולם התוצאה בפועל הייתה בידי בני ישראל בעת שיצאו ממצרים. הרבי מסביר שה' ניסה אותו במרעה צאן בשביל לראות אם הוא ראוי להנהיג את ישראל[דרוש מקור].
  • צדיק ה' צדקות אהב - כל המצוות נקראות בשם צדקה, כי על ידי המצוות הקב"ה משפיע לעולמות שהם בבחינת שפלים ודלים לגביו, ובשונה מבשר ודם ששונא בני אומנותו, אצל הקב"ה לפי שהוא עצמו 'צדיק' הרי ש'צדקות אהב', שעל ידי שיהודי מקיים מצוות ממשיך את הקב"ה לפעול ולהמשיך בעולמות[3].

הערות שוליים

  1. יצחק אבישור, עולם התנ"ך: תהלים א', תל אביב, דוידזון-עתי, 1995, עמ' 58
  2. אור תורה תהלים.
  3. ספר המאמרים תרנ"ד עמוד קה.
מזמורי ספר תהלים
א'ב'ג'ד'ה'ו'ז'ח'ט'י'י"אי"בי"גי"דט"וט"זי"זי"חי"טכ'כ"אכ"בכ"גכ"דכ"הכ"וכ"זכ"חכ"טל'ל"אל"בל"גל"דל"הל"ול"זל"חל"טמ'מ"אמ"במ"גמ"דמ"המ"ומ"זמ"חמ"טנ'נ"אנ"בנ"גנ"דנ"הנ"ונ"זנ"חנ"טס'ס"אס"בס"גס"דס"הס"וס"זס"חס"טע'ע"אע"בע"גע"דע"הע"וע"זע"חע"טפ'פ"אפ"בפ"גפ"דפ"הפ"ופ"זפ"חפ"טצ'צ"אצ"בצ"גצ"דצ"הצ"וצ"זצ"חצ"טק'ק"אק"בק"גק"דק"הק"וק"זק"חק"טק"יקי"אקי"בקי"גקי"דקט"וקט"זקי"זקי"חקי"טק"כקכ"אקכ"בקכ"גקכ"דקכ"הקכ"וקכ"זקכ"חקכ"טק"לקל"אקל"בקל"גקל"דקל"הקל"וקל"זקל"חקל"טק"מקמ"אקמ"בקמ"גקמ"דקמ"הקמ"וקמ"זקמ"חקמ"טק"נ