תהלים מ"ח – הבדלי גרסאות
הוספת ערך |
אין תקציר עריכה |
||
| שורה 1: | שורה 1: | ||
{{חלונית | {{חלונית | ||
| ניקוד = כן | | ניקוד = כן | ||
| כותרת = | | כותרת = תהלים מ"ח{{ש}}שִׁיר מִזְמוֹר לִבְנֵי־קֹרַח גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד | ||
| תוכן = '''א:''' שִׁיר מִזְמוֹר לִבְנֵי־קֹרַח.{{ש}} | | תוכן = '''א:''' שִׁיר מִזְמוֹר לִבְנֵי־קֹרַח.{{ש}} | ||
'''ב:''' גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד בְּעִיר אֱ-לֹהֵינוּ הַר קָדְשׁוֹ.{{ש}} | '''ב:''' גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד בְּעִיר אֱ-לֹהֵינוּ הַר קָדְשׁוֹ.{{ש}} | ||
| שורה 17: | שורה 16: | ||
'''יג:''' סֹבּוּ צִיּוֹן וְהַקִּיפוּהָ סִפְרוּ מִגְדָּלֶיהָ.{{ש}} | '''יג:''' סֹבּוּ צִיּוֹן וְהַקִּיפוּהָ סִפְרוּ מִגְדָּלֶיהָ.{{ש}} | ||
'''יד:''' שִׁיתוּ לִבְּכֶם לְחֵילָה פַּסְּגוּ אַרְמְנוֹתֶיהָ לְמַעַן תְּסַפְּרוּ לְדוֹר אַחֲרוֹן.{{ש}} | '''יד:''' שִׁיתוּ לִבְּכֶם לְחֵילָה פַּסְּגוּ אַרְמְנוֹתֶיהָ לְמַעַן תְּסַפְּרוּ לְדוֹר אַחֲרוֹן.{{ש}} | ||
'''טו:''' כִּי זֶה אֱ-לֹהִים אֱ-לֹהֵינוּ עוֹלָם וָעֶד הוּא יְנַהֲגֵנוּ עַל מוּת.}} | '''טו:''' כִּי זֶה אֱ-לֹהִים אֱ-לֹהֵינוּ עוֹלָם וָעֶד הוּא יְנַהֲגֵנוּ עַל מוּת.{{ש}} | ||
}} | |||
'''תהלים מ"ח''' הוא המזמור הארבעים ושמונה בספר [[תהלים]], הפותח במילים: '''שִׁיר מִזְמוֹר לִבְנֵי־קֹרַח גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד''', והוא אחד מתוך 12 המזמורים שבתהלים שנאמרו על ידי בני קורח כתפילה על הגאולה, והוא נקבע כ[[שיר של יום]] ליום שני. | '''תהלים מ"ח''' הוא המזמור הארבעים ושמונה בספר [[תהלים]], הפותח במילים: '''שִׁיר מִזְמוֹר לִבְנֵי־קֹרַח גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד''', והוא אחד מתוך 12 המזמורים שבתהלים שנאמרו על ידי בני קורח כתפילה על הגאולה, והוא נקבע כ[[שיר של יום]] ליום שני. | ||
| שורה 27: | שורה 27: | ||
בתורת החסידות מבואר שהתוכן של מזמור זה קשור עם יום שני דווקא ולכן נקבע לומר אותו כ[[שיר של יום]] של יום שני, כיון שביום שני 'נבראה המחלוקת' והתוכן הפנימי של הפרק היא הגדולה שנעשית בשם הוי' דווקא על ידי הירידה בעולם שבו יש מחלוקת ונבראים נפרדים{{הערה|ד"ה לא היו ימים טובים תשד"מ.}}. | בתורת החסידות מבואר שהתוכן של מזמור זה קשור עם יום שני דווקא ולכן נקבע לומר אותו כ[[שיר של יום]] של יום שני, כיון שביום שני 'נבראה המחלוקת' והתוכן הפנימי של הפרק היא הגדולה שנעשית בשם הוי' דווקא על ידי הירידה בעולם שבו יש מחלוקת ונבראים נפרדים{{הערה|ד"ה לא היו ימים טובים תשד"מ.}}. | ||
מזמור זה הוא אחד המקורות למנהג שלימד הבעל שם טוב לומר מידי יום את מזמור | מזמור זה הוא אחד המקורות למנהג שלימד הבעל שם טוב לומר מידי יום את מזמור התהלים המתאים למספר שנותיו, כפי שסיפר אדמו"ר הריי"צ שביום שאדמו"ר הזקן נולד, מלאו לבעל שם טוב 47 שנים והוא החל לומר את פרק מ"ח בתהלים, וראה בכך רמז לשיטתו של אדמו"ר הזקן שדווקא על ידי הירידה של תורת הבעל שם טוב בשכל האדם, היא מתגלה אצל אנשים רבים יותר, ומתווספת בה עצמה מעלה שנמשך בה עצם פנימיות התורה, ומתגלה האחדות האלוקים בעולם שאין עוד מלבדו{{הערה|שם=גדול|לקוטי שיחות חלק ט' עמוד 156.}}. | ||
הקשר של תורה זו לבעל שם טוב ולאדמו"ר הזקן חזר שוב כאשר ה'תורה' הראשונה שאדמו"ר הזקן שמע מהבעל שם טוב היתה על מזמור זה, וכך גם המאמר הראשון שאמר אדמו"ר הזקן כשקיבל בגלוי את הנשיאות, היתה על מזמור זה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/1400150018 שיחת שבת פרשת כי תבוא תשי"ג].}}. | הקשר של תורה זו לבעל שם טוב ולאדמו"ר הזקן חזר שוב כאשר ה'תורה' הראשונה שאדמו"ר הזקן שמע מהבעל שם טוב היתה על מזמור זה, וכך גם המאמר הראשון שאמר אדמו"ר הזקן כשקיבל בגלוי את הנשיאות, היתה על מזמור זה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/1400150018 שיחת שבת פרשת כי תבוא תשי"ג].}}. | ||
== | ==בחסידות== | ||
*'''גדול ה' ומהולל מאוד בעיר אלוקינו''' - חז"ל דורשים את הפסוק, שהגדולה של שם הוי' היא דווקא כשהוא בעיר אלוקינו, ובחסידות מבואר שההתהוות היא אמנם משם הוי', אך הוא חייב להצטמצם כדי שיוכל להאיר ולהתגלות בעולם, וזאת על ידי שם אלוקים, ולמרות שזו ירידה לגביו, יש בזה גם גדולה ומעלה: א) על ידי כך הוא מתגלה גם בנבראים. ב) על ידי זה נמשך כח העצמות. ג) נפעלת אחדות ה' שמודגשת ביותר דווקא כשיש גם נבראים מחולקים שבטלים לקב"ה{{הערה|שם=גדול}}{{הערה|תורה אור וארא נו, ב.}}. | *'''גדול ה' ומהולל מאוד בעיר אלוקינו''' - חז"ל דורשים את הפסוק, שהגדולה של שם הוי' היא דווקא כשהוא בעיר אלוקינו, ובחסידות מבואר שההתהוות היא אמנם משם הוי', אך הוא חייב להצטמצם כדי שיוכל להאיר ולהתגלות בעולם, וזאת על ידי שם אלוקים, ולמרות שזו ירידה לגביו, יש בזה גם גדולה ומעלה: א) על ידי כך הוא מתגלה גם בנבראים. ב) על ידי זה נמשך כח העצמות. ג) נפעלת אחדות ה' שמודגשת ביותר דווקא כשיש גם נבראים מחולקים שבטלים לקב"ה{{הערה|שם=גדול}}{{הערה|תורה אור וארא נו, ב.}}. | ||
*'''יפה נוף משוש כל הארץ''' - רש"י פירש את המילה נוף מלשון 'כלה של יופי', ובארמית 'נינפי', ואדמו"ר הצמח צדק מפרש את הטעם לכך כי 'נינפי' הוא לשון תנופה והרמה, וברוחניות, הכלה היא ספירת המלכות ש'מתרוממת' אל החכמה והבינה, וזאת על ידי עבודת הבירורים דווקא בגשמיות שמוסיפים 'יופי' ו'תנופה' בנשמה העוסקת בהם{{הערה|שיחת שבת פרשת קדושים תשל"ו.}}. | *'''יפה נוף משוש כל הארץ''' - רש"י פירש את המילה נוף מלשון 'כלה של יופי', ובארמית 'נינפי', ואדמו"ר הצמח צדק מפרש את הטעם לכך כי 'נינפי' הוא לשון תנופה והרמה, וברוחניות, הכלה היא ספירת המלכות ש'מתרוממת' אל החכמה והבינה, וזאת על ידי עבודת הבירורים דווקא בגשמיות שמוסיפים 'יופי' ו'תנופה' בנשמה העוסקת בהם{{הערה|שיחת שבת פרשת קדושים תשל"ו.}}. | ||
| שורה 37: | שורה 37: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*'''[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32596&st=&pgnum=58 תצלום המזמור מתוך תהלים אהל יוסף יצחק]''' | *'''[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32596&st=&pgnum=58 תצלום המזמור מתוך תהלים אהל יוסף יצחק]''' {{הב}} | ||
*'''[https://chabadlibrary.org/books/3301300044 יהל אור - פרק מ"ח]''', באתר ספריית ליובאוויטש | *'''[https://chabadlibrary.org/books/3301300044 יהל אור - פרק מ"ח]''', באתר ספריית ליובאוויטש {{ספרייה}} | ||
{{תהלים}} | |||
{{ | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:תהלים|מ"ח]] | [[קטגוריה:תהלים|מ"ח]] | ||