נצחיות חייו של הרבי: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(186 גרסאות ביניים של 56 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה מתמשכת}}
[[קובץ:חי וקיים2.jpeg|שמאל|ממוזער|300px|מקומו של [[כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח]] בשעת ה[[תפילה]]]]
האמונה ב'''נצחיות חייו של הרבי''' היא אמונה שיסודה במבואר במקורות ה[[תורה]] בכלל ו{{קח|תורת|החסידות}} בפרט - שבכל דור מוכרח להיות [[נשיא הדור]] כאדם חי בגופו, וכן ש[[הדור השביעי|דורנו]] הוא דור הגאולה ו[[הרבי כמלך המשיח|הרבי הוא מלך המשיח]] שיביא את [[הגאולה האמיתית והשלימה]].


ערך זה יתעתד לעסוק בנצחיות חייו של [[הרבי מלך המשיח שליט"א]] כפי שמבואר במקורות היהדות והחסידות שלאורם הולכים החסידים המאמינים.
בשל אמונה זו, סירבו כלל חסידי חב"ד לפני [[ג' תמוז]] [[תשנ"ד]] להכיר באפשרות של הסתלקות לגבי [[הרבי מלך המשיח שליט"א]], וגם לאחר מכן מאמינים חסידים שהרבי חי וקיים ומתנהגים בהתאם לכך.
 
ערך זה יעלה למרחב אתר חב"דפדיה רק לאחר שייערך כראוי לנושא רם שכזה, ובהשתתפות-עריכת-הסכמת שאר משתמשי חב"דפדיה "ותשועה ברוב יועץ".


==רקע==
==רקע==
מאז עלותו של הרבי לכס הנשיאות הבהיר באופן ברור שמטרתו של [[הדור השביעי|דורנו]] היא להביא בפועל את [[הגאולה האמיתית והשלימה]]. על דברים אלו חזר הרבי פעמים רבות והדגיש שהדבר מוכרח להתקיים בדור זה.
מאז [[קבלת הנשיאות|עלותו של הרבי לכס הנשיאות]] הבהיר באופן ברור ש[[הדור השביעי|דורנו]] הוא זה שיזכה ל[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]].
 
לאורך השנים הלכו והתחדדו הביטויים כשבהדרגה הרבי מודיע על התחלת התגשמות ייעודו של דורנו. בשנת תנש"א הכריז הרבי כי זוהי ה[[שנה שמלך המשיח נגלה בה]], ומלך המשיח ([[נשיא דורנו]]) קיבל את השליחות מאת הקב"ה לגאול את עם ישראל. הרבי הצביע על כך ש[[טעימה מהגאולה בדורנו|ייעודי הגאולה מתחילים להתגשם]], והדגיש כי דבריו נאמרים כ[[נבואה]] ברורה, שאין ממנה דרך חזרה והיא חייבת להתגשם בגשמיות העולם.


אחת ההשלכות העיקריות מכך אותה ביאר הרבי, היא העובדה שבשונה מהדורות הקודמים שלא זכו לגאולה שלימה - ולכן התאפשרה מציאות בה נשמתו של נשיא הדור הסתלקה מגופו, והשליחות עברה לזה הבא אחריו - בדורנו אין אפשרות כזו וכל האורות העליונים בנשמתו של נשיא הדור נמשכים בגוף מבלי שיהיה צורך להסתלקות הנשמה מהגוף.
במהלך השנים הלך הרבי והעלה את רף הציפיה לגאולה, כשבמקביל הוא [[בשורת הגאולה|מודיע]] על [[סיום עבודת הגלות|סיום עבודת ההכנה לגאולה]] ו[[טעימה מהגאולה בדורנו|התחלת התגשמות ייעודי הגאולה]]. בשנת [[תנש"א]] הכריז הרבי כי זוהי ה[[שנה שמלך המשיח נגלה בה]] ושנשיא דורנו הוא ה[[משיח]] שבדורנו וכבר התגלה בכל התוקף וב[[תשנ"ב]] שנשיא דורנו המשיח שבדורנו קיבל את השליחות מאת [[הקב"ה]] לגאול את עם ישראל. הרבי הדגיש כי דבריו נאמרים כ[[נבואה]], שאין ממנה דרך חזרה והיא חייבת להתגשם בגשמיות העולם.


לאחר כ"ז אדר תשנ"ב - בהמשך לשנה שלימה בה העלה הרבי את רף הציפיה לגאולה והבטחון בהתגשמותה, וקרא לפרסם זאת לכל רחבי תבל - האמינו חסידי חב"ד כי למרות הצער והכאב, אמירת התהלים וכיו"ב, הרי שמאורע זה אינו אלא שלב כלשהו בתהליך הגאולה, כך שללא ספק מצב זמני זה ייפסק והחלמת הרבי תתגשם בד בבד עם התגלותו המושלמת כמשיח צדקנו. היו שהצביעו על התיאורים במקורות על ייסורי מלך המשיח.
בתקופה שלאחר האירוע הבריאותי שהתרחש ב[[כ"ז אדר תשנ"ב]], האמונה בנבואת הרבי בקרב החסידים לא נחלשה אלא הלכה והתגברה. זאת גם בזכות התגברותם של עידודי הרבי באותה תקופה לשירת '[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]', כמעט בכל הזדמנות בה יצא אל הקהל. למרות הצער והכאב, ואמירת התהלים לרפואת הרבי, האמינו כולם שזהו מצב זמני שעתיד להפסק בקרוב - והחלמת הרבי תתגשם בד בבד עם התגלותו המושלמת כמשיח צדקנו. היו שנתמכו גם בתיאורי המקורות אודות ייסורי מלך המשיח{{הערה|ראה [[ישעיה]] נג, ד. [[מסכת סנהדרין|סנהדרין]] צח, א-ב.}}.


כאשר נשאלו כלל חסידי חב"ד מה תהיה תגובתם במידה וציפייתם זו לא תתגשם, השיבו כולם פה אחד כי לא תתכן מציאות כזו. הכל התייחסו לאפשרות של סיום דורו של הרבי שלא ע"י ביאת משיח צדקנו - כמופרכת לחלוטין{{הערה|ראיון של ר' [[יואל כהן]] לאמנון לוי, נדפס ב[https://drive.google.com/open?id=0B2k04CfIOmXwWVdmQnZicTkwMEE מוסף הבשורה].}}.
כלל חסידי חב"ד סירבו אז לעסוק באפשרות לפיה ציפיה זו לא תתגשם. בהתאם לדברי הרבי - היו כולם מאוחדים באמונה שהרבי, כמלך המשיח שהחל להתגלות, יחיה חיים נצחיים - ואפשרות אחרת מופרכת בדיוק כמו הפסקת זריחתה של השמש{{הערה|1=ראה בראיון של הרב [[יואל כהן]] לאמנון לוי, "'''האמונה שלי בביאת המשיח, יותר חזקה מהביטחון שלי בזריחת השמש מחר'''", 'חדשות השבוע', י"ד ניסן תשנ"ב; נדפס ב[https://drive.google.com/open?id=0B2k04CfIOmXwWVdmQnZicTkwMEE מוסף הבשורה].}}.


===לאחר ג' תמוז===
===לאחר ג' תמוז===
לאור הנ"ל, כאשר נשמעה הידיעה בג' תמוז תשנ"ד, הגיבו החסידים באופן ספונטני כי האירוע לא ייתכן. למרות השינויים והחילוקים כיצד לקבל את הדברים ולהתייחס אליהם, ברור היה לכל כי המאורע הינו אבסורד וההתגלות המיוחלת חייבת להגיע ברגע זה.
[[קובץ:פס"ד אסור לכתוב זי"ע.jpg|שמאל|ממוזער|250px|'''פסק דין אודות כתיבת תארים על הרבי בשערי ספריו''': "בס"ד מוצאי [[חג השבועות]] תשנ"ה בקבלת פנים שנערכה על ידי הבד"צ ד[[קראון הייטס]] לרבנים האורחים שהגיעו לחצרות קדשנו לחג השבועות תשנ"ה, הוחלט שעל השער בלאט של לקוטי שיחות וכיוצא בזה אין לכתוב הר"ת זצוקללה"ה נבג"ם זי"ע, ועל דרך זה בכל הוצאה לאור של תורתו של כ"ק אדמו"ר מלך המשיח. על התחום: הרב [[יצחק הכהן הנדל]], הרב [[יהודה קלמן מארלו]], הרב [[מרדכי שמואל אשכנזי]], הרב [[יוסף הכט]], הרב [[שניאור זלמן גוראריה]], הרב [[ישעיהו הרצל]], הרב [[הרצל כהן]], הרב [[ישראל יוסף הכהן הנדל]].]]
בהמשך לכך - כאשר התקבלה הידיעה ב[[ג' תמוז]] [[תשנ"ד]] על היעלמותו של הרבי מעינינו, באופן הנראה לעין כהסתלקות, הרגישו כל החסידים באופן ספונטני שאירוע כזה לא ייתכן. לפני כל החילוקים כיצד לקבל את הדברים ולהתייחס אליהם, היה ברור לכל כי המאורע הינו אבסורד ואין ספק שתיכף ומיד יתגלה הרבי כמלך המשיח ויגלה שכל זה היה דמיון.


מחוץ לחסידות היו רבים שצפו התפרקות או משבר חמור, לאחר שחסידי חב"ד שלאורך השנים היו [[התקשרות|קשורים]] לרבי בקשר עמוק והאמינו בהתגלותו - כעת לא רואים אותו, ואינם מוכנים לעסוק בשאלת ממלא מקום לרבי. (להדגיש כמה זה מופרך, '''ולמה''' - לא מסיבות טכניות אלא מהותיות...).
כאשר מחוץ ל[[חב"ד]] היו אז כאלו שהספידו את החסידות יחד עם הרבי וצפו התפרקות או משבר חמור, או לחילופין כשנשמעו הקריאות למנות ממשיך לרבי{{הערה|קריאה כזו הושמעה באופן חריג על ידי אישיות אחת ויחידה גם מתוך המחנה החב"די, אך שאר החסידים ללא יוצא מן הכלל דוחים זאת בהחלטיות.}} - דחו זאת כל החסידים בביטול מוחלט. האמונה הרווחת מקיר לקיר הייתה (ועודנה) שהרבי ממשיך להנהיג את החסידות גם אם לא רואים אותו; לא רק בהנהגה רוחנית כשאר הצדיקים בעולם האמת, אלא הנהגה פיזית כמו קודם לכן{{הערה|1=ראו גם "'''הרבי מלך המשיח חי וקיים'''", 'הגאולה האמיתית והשלימה', [https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAMUxyZmxrT2J2bTlsOVBPdUZrRXVtTlhheUU0 גליון מס' 38].}}.


ההתעוררות של החסידים מכל רחבי העולם שלא להכיר במאורע כהסתלקות ולהאמין שהרבי חי וקיים כקודם, מצאה את ביטוייה במגוון מישורים ומהם: [[כתיבה לרבי באמצעות האגרות קודש]]; פס"ד הרבנים בשלילת תארי ההסתלקות; המשך ה[[נסיעה לרבי]] כמקודם, כולל המשך מוסד ה[[קבוצה]] בחצר הרבי למרות העוררים שקמו עליו; וההנהגה ב-[[770]] כמקומו העכשווי של הרבי.
למרות חילוקי הדעות בין חסידי חב"ד אודות היחס ליום זה ולמאורע, והגדרת חייו של הרבי - רבים מהחסידים ובהם רבנים ומשפיעים בולטים האמינו ומאמינים שהרבי חי וקיים בגוף גשמי ללא כל שינוי, וסירבו להכיר במאורע ההסתלקות שכדברי הרבי הוא אינו יכול להתרחש. במיוחד בהסתמך על כך שהרבי עצמו הגדיר את יום ג' תמוז כיום של גאולה וחסידים עליהם לחוג אותו.


==מקורות האמונה==
==מקורות האמונה==
להסברת האמונה של חסידי חב"ד, אשר יסודותיה מבוססים על הנחות יסוד מהותיות ועיקריות בחסידות וביהדות בכלל, יש להקדים:
הרקע הרעיוני לאמונה החב"דית בחייו הנצחיים של הרבי, נעוץ ברעיונות יסודיים ב[[תורת חב"ד]] ובתורה בכלל, כדלהלן{{הערה|להלן מובאות הנקודות העיקריות על קצה המזלג בהתאם לבמה זו; להרחבת הנושא ומקורות נוספים, ניתן לראות בקישורים החיצוניים ובמקורות המפיעים בהם.}}.


===ענינו של נשיא הדור===
===ענינו של נשיא הדור===
מוכרח לקשר את בני ישראל לקב"ה, באופן ש"חציו ולמעלה איש חציו ולמטה אלוקים" - מצד אחד מאוחד עם הקב"ה, ומצד שני בשר ודם גשמי.
{{ערך מורחב|נשיא הדור}}
בתורה מופיע כמה פעמים נושא המצאותו של מנהיג יהודי עיקרי, "נשיא הדור", שתפקידו לקשר את כל [[בני ישראל]] לקדוש ברוך הוא ובנוסף להעביר להם את דבר ה'{{הערה|ראה למשל דברים פרק ה'. רש"י חוקת כא, כא. בראשית-רבה פרשה נו, ז. זוהר ח"ג רעג, א. תקוני זוהר תס"ט. ועוד.}}. נושא זה מוסבר בהרחבה ובהדגשה ב[[תורת החסידות]] ובמיוחד בתורתו של הרבי, שם מוסבר בין השאר שאת תפקידו של נשיא הדור ממלאים בדורות האחרונים נשיאי חב"ד{{הערה|1=לליקוט נרחב של מקורות בנושא, ראה קובץ '[https://drive.google.com/open?id=0B2k04CfIOmXwR21xenVURzZxV2M נשיא זה מלך]', בהוצאת [[אתהעולמי]].}}.
 
להגדרת תפקידו של נשיא הדור, מובא בתורת הרבי מאמר חז"ל{{הערה|דברים רבה פרשה י"א, ד. מדרש [[תהלים]] (באבער) על הפסוק תהלים צ, א.}} על משה רבינו, "איש האלקים" – "מחציו ולמטה איש, מחציו ולמעלה האלקים". ביאור הדברים הוא שמשה רבינו מחבר בשלימות את שתי הקצוות של ה[[רוחניות]] וה[[גשמיות]] - בהיותו בטל לגמרי לה', ועם זאת [[נשמה]] בתוך [[גוף]] גשמי{{הערה|ראה שיחות שבת פרשת צו וי"א ניסן תנש"א. ועוד.}}.
 
כיון שתפקידו של נשיא הדור הוא לחבר את הרוחניות והגשמיות בשלימות, הוא מוכרח להיות אדם גשמי בעולם הזה{{הערה|1= [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14947&st=&pgnum=22&hilite= לקוטי שיחות חלק כ"ד ע' 6]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14949&st=&pgnum=18&hilite= חלק כ"ו ע' 7]. נדפס בתרגום ל[[עברית]] בתוך 'לקוטי מקורות' (להלן בקישורים חיצוניים), ע' 63 וע' 65.}}; ומיד עם הסתלקותו של נשיא עובר התפקיד לנשיא הבא{{הערה|אין זה סותר לכך שגם צדיק שמסתלק ממשיך לחיות על ידי השפעתו הרוחנית, כמבואר באריכות במקורות (ראה למשל [[אגרת הקודש - סימן כ"ז|אגרת הקודש, סימן כ"ז]]); אך השפעה זו הינה בנוסף להשפעתו של נשיא הדור הנמצא בעולם הגשמי. ואדרבה, דרך הנשיא הנוכחי מתאפשרת נצחיות חייהם הרוחניים של הנשיאים שלפניו (ראה גם לקוטי שיחות חלק כ"ו שם).}}.


בכל דור מיד לאחר הסתלקות הנשיא מוכרחת נשמתו להתלבש בגוף - הלוא הוא גופו של נשיא הדור הבא.
עוד מבאר הרבי כי הנשיא שבכל דור הוא ה[[משיח שבדור]], והוא עומד מוכן לגאול את ישראל אם יזכה הדור לכך; ואם לא זכו, עובר התפקיד לנשיא הדור הבא{{הערה|1= [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16024&st=&pgnum=375&hilite= לקוטי שיחות חלק כ"ט ע' 360]. קונטרס בית רבינו שבבבל סעיף ה' ובהערה 53. ועוד.}}.


===תפקידו של הדור השביעי===
===דורנו - דור הגאולה===
{{ערך מורחב|הדור השביעי}}
{{ערך מורחב|הדור השביעי}}
בדורנו מסתיימת העבודה של כל הדורות להמשיך השכינה למטה ולהביא את הגאולה. ולכן, בדורנו כל הענינים הרוחניים של הגאולה וכו' נמשכים בפועל בעולם.
דורנו, [[הדור השביעי]], הוכרז על ידי הרבי מיד עם תחילתו כדור השביעי והמשלים של נשיאי [[חסידות חב"ד]], שבו תסתיים העבודה להביא את הגאולה. על דברים אלו, שדורנו הוא "הדור האחרון לגלות והדור הראשון לגאולה", חזר הרבי מאות פעמים בשיחותיו.
 
בהמשך השנים הסביר הרבי כי לא זו בלבד שדורנו '''יזכה''' לגאולה – אלא שאירועי הגאולה [[טעימה מהגאולה בדורנו|התחילו להתגשם]] בעולם הזה הגשמי. הרבי הצביע על אירועים שונים שהתרחשו כסימני הגאולה, והגדול שבהם הוא אירוע [[שנה שמלך המשיח נגלה בו|התגלותו של משיח]] והכרזתו "הגיע זמן גאולתכם"{{הערה|כמתואר במדרש - ילקוט שמעוני ישעיה, רמז תצט.}}, אותה ייחס להכרזתו שלו בשנת [[תנש"א]]{{הערה|ראה שיחות ש"פ חיי שרה, ש"פ נשא תנש"א. ועוד רבות נוספות – נלקטו בספר [[בשורת הגאולה (ספר)|בשורת הגאולה]].}}. לאור זאת, קבע הרבי כי המשיח שבדורנו אינו רק מועמד פוטנציאלי לתפקיד (שיכול להעביר את התפקיד למחליפו), אלא הוא קיבל את השליחות וכבר החל לפעול [[הרבי כמלך המשיח|בתור מלך המשיח]] - עד להמשך והשלמת שליחותו בגאולה השלימה{{הערה|[[דבר מלכות וירא]] סעיף י"ד, [[דבר מלכות חיי שרה]] סעיף י"ג. וראה גם [[דבר מלכות משפטים]].}}.
 
הרבי גם הדגיש את ההבדל הגדול בין דבריו שלו המוגדרים כ[[נבואה]], לבין [[קץ|קיצים]] שונים שנאמרו על ידי גדולי ישראל במשך הדורות ולא התממשו בפועל: כל הקיצים נאמרו על פי חכמת התורה והם התרחשו רק באופן רוחני, ולא הצליחו להתממש בעולמנו הגשמי. לעומת זאת כאשר הבשורה נאמרת כנבואה היא חייבת להתרחש בגשמיות ממש{{הערה|ראה [[דבר מלכות שופטים]], ובמאמר המובא בהערה 112 שם.}}.
 
בנוסף, הסביר הרבי את אחת ההשלכות העיקריות מ[[נבואת הגאולה]] שבדורנו: בעוד שבדורות הקודמים יכולה הייתה להתרחש הסתלקות של נשיא הדור, בדורנו שבו העולם כולו מוכן לגאולה לא תהיה הסתלקות ודורנו ימשיך לחיות בחיים נצחיים{{הערה|[[דבר מלכות בא]].}}.
 
===קביעות התורה מול מציאות העולם===
הסיבה להיאחזות בהסברים האמורים כפי שמבוארים במקורות התורה, כאשר המציאות למראה עינינו הינה סותרת - הינה כיון שלאמיתות המובאות בתורה יש תוקף לקבוע את המציאות, גם כאשר לעינינו נראה אחרת. ענין זה מבואר בכמה מקומות בתורה, ומודגש ב[[תורת החסידות]] ותורת הרבי.
 
אחת ממצוות התורה העיקריות - לשמוע לדברי חכמים - נכתבה בפסוק כך: "לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל"{{הערה|שופטים יז, א.}}, ו[[חז"ל]] מפרשים זאת: "אפילו אומרים לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין"{{הערה|ספרי ופירוש רש"י שם.}}. זאת אומרת, שבכחם של דברי חכמים לקבוע (ואפילו לשנות) את המציאות האמיתית בעולם, גם כאשר היא נראית הפוכה, ועל יהודי להאמין בדבריהם באמונה שלימה{{הערה|1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14928&st=&pgnum=139&hilite= לקוטי שיחות חלק ה' ע' 127]. נדפס בתרגום ל[[עברית]] בתוך 'לקוטי מקורות' (להלן בקישורים חיצוניים), ע' 185, ושם הובאו מקורות נוספים להרחבה בענין.}}.
 
הסיבה לכך, היא כיון שה[[אמונה]] בקדוש ברוך הוא אינה נתונה לשיפוט השכל והחושים שלנו. אמת המידה לקבוע במה עלינו להאמין ובמה לא, מסורה אך ורק בידי הנחיות ה[[תורה]]{{הערה|1=ראה ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31651&st=&pgnum=43&hilite= ספר המאמרים תרמ"ט ע' עדר], שחולק על דברי בעל ה'עקרים' ומבאר שהאמונה בה' היא אף בדברים שלא יצויירו בשכל, ומוכיח זאת מ"מקום הארון אינו מן המדה" ([[מסכת יומא|יומא]] כא, א). וראה: [[נמנע הנמנעות]]}}. בהתאם לכך אף מצויים כמה מקרים שבהם מתעמתת התורה עם המציאות כפי שמתוארת על ידי החושים או המדע, וקובעת שיש להאמין בדברי התורה גם במקרים אלו{{הערה|1=ראו למשל: סוגיית עיבורו של נחש ומחלוקת חכמי ישראל ואומות העולם ([[מסכת בכורות|בכורות]] ח, ב. ראה לקוטי שיחות חלק כ"ב ע' 235 הערה 46). שיחת הרבי אודות דברי המדרש (במדבר רבה פרשה יב, יח) שעגלות הנשיאים קיימות לעולם (ש"פ וישב תשמ"ז, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16075&st=&pgnum=98&hilite= התוועדויות ח"ב ע' 101]). דעת הרבי אודות קביעת התורה לנכונות השיטה הגיאוצנטרית מול השיטה ההליוצנטרית (ראה ליקוט בנושא: [http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=196&article=1587 האם הארץ מסתובבת סביב השמש?] באתר [[חב"ד בישראל (אתר)|חב"ד בישראל]]). וראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14513&st=&pgnum=190&hilite= שו"ת ציץ אליעזר חלק י"ד ע' קפא], לגבי סוגיית "יעקב אבינו לא מת" (תענית ה, ב): "כל החושים ועיני הבשר מבוטלים כלפי המקרא אני דורש, כי זהו המציאות, וזוהי הדרך דרך התורה ללכת בה ואחריה בתמימות מבלי לנטות".
 
מקורות נוספים נלקטו במקורות שבקישורים החיצוניים.}}.
 
===כמלך המשיח===
{{ערך מורחב|חיים נצחיים במלך המשיח}}
במקורות התורניים מובא של[[מלך המשיח]] יהיה [[חיים נצחיים]], וכיוון ש[[הרבי]] מוגדר כמלך המשיח{{הערה|ראה [[הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח]].}} מוענקים לו חיים נצחיים{{הערה|שיחת קודש שבת [[פרשת האזינו]], [[תש"נ]].}}. הדבר אף נפסק ב[[פסק דין שהרבי הוא מלך המשיח#הפסק השלישי|פסק דין הלכתי]] ב[[י"א ניסן]] [[תשנ"ב]] ע"י רבני חב"ד וגדולי תורה ושבו נכתב שמכיוון שהרבי מוגדר כ[[בחזקת משיח]] אז חל עליו שבועת התורה "שלא יכבה נרו לעולם ועד", והוא יחיה בחיים נצחיים{{הערה|[https://chabad.info/moshiach/569788/ 10 עובדות על פסקי הדין על הגאולה ומלך המשיח] ב{{אינפו}}.}}. פסק דין זה הוקרא באוזני הרבי בי"א ניסן תשנ"ב והרבי אף עודד את הפצתו בתשובת קודש{{הערה|לדוגמא, הרב [[יצחק דוד גרונר]] והרב [[חיים גוטניק]] כתבו לרבי ב[[חול המועד]] פסח תשנ"ב, בו כתבו לרבי את תכניתם לערוך מסע תעמולה עולמי בין רבני חב"ד לצד רבנים מחוגים אחרים בעניין משיח בכלל ובמקומות המתאימים אף לעורר לתמוך בפסק דין זה. כל הכתוב במכתבם הוקרא בפני הרבי שנענע בראשו לחיוב, אחר כך נמסר תוכן המכתב גם בעל פה כמה פעמים ושוב השיב בראשו לחיוב - עפ"י הדברים שכתבו בשעתו מזכירי הרבי הרב [[יהודה לייב גרונר]] והרב [[בנימין קליין]] כפי שהתפרסם  ב[http://teshura.com/teshurapdf/Halperin-Reinitz%20-%20Kislev%207%2C%205780.pdf תשורה הלפרין-רייניץ, ז' כסלו תש"פ] ע' 39}}
 
===האמונה ביחס לרבי===
לאור מקורות אלו מובן שנשיא הדור, הלוא הוא הרבי, מוכרח להיות אדם חי בגופו הגשמי בעולם הזה - ועובדה זו הינה אבן יסוד בתורת [[חסידות חב"ד]]. כמו כן ברור שדורנו הוא דור הגאולה, ונשיא דורנו יהיה מלך המשיח וכבר החל את שליחותו לגאול את עם ישראל, שליחות שאין ממנה חזרה. מקורות אלו הם היסוד לאמונת כל חסידי חב"ד בנשיאותו של הרבי והנהגתו כיום; ומהם עולה גם שנשיאות זו מוכרחת להיות של אדם חי בגוף גשמי.
 
==האמונה כיום==
תקופה זו - שבה האמונה נראית כסותרת למציאות הנראית בעיניים - אינה מחלישה את האמונה. אדרבה, נראה שמדובר בניסיון שמטרתו לבחון ולחזק את אמונת החסידים ברבי גם בתקופה זו של הסתר.


מכך מובן שדברי הרבי על [[בשורת הגאולה]] לא יכולים להיות כמו "דחיקת הקץ" והפצרה בקב"ה כמו בדורות שלפני זה.
[[רבני חב"ד]] וה[[משפיע]]ים מרבים לעורר בכל הזדמנות אודות הצורך להוסיף בהתקשרות לרבי ובקיום הוראותיו - במיוחד העיקרית שבהן, לראות שכל אנשי הדור [[השליחות היחידה|יעמדו מוכנים לקבלת פני משיח צדקנו בפועל ממש]] - ביתר שאת בתקופת הניסיון. על פי האמונה בנצחיות חיי הרבי מתחנכים להתקשר אליו גם הדור הצעיר, ובזכותה מתקרבים אליו עוד מאות ואלפי יהודים שלא ראו בעיניהם את פניו. כמו כן הודות להנהגתו של הרבי כיום, מפעל ה[[שליחות]] הכפיל את עצמו פי כמה, וכן מופתים ממשיכים להתרחש בזכות ברכותיו.


ההבדל בין "נביא" ל"חכם"{{הערה|מאמרי אדה"ז הקצרים שמובא בד"מ שופטים על נבואת הגאולה.}}.
בהתאם לאמונה זו היא גם צורת ההתנהגות היומיומית וההתייחסות לרבי בין החסידים. חסידי חב"ד [[כתיבה לרבי באמצעות האגרות קודש|כותבים אל הרבי]] באמצעות ספרי ה[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] שלו{{הערה|ראה בהרחבה בערך [[כתיבה לרבי באמצעות האגרות קודש]].}}, [[נסיעה לרבי|נוסעים אליו]] לבית מדרשו [[770]] ומתייחסים למקום כאל מקומו העכשווי של [[הרבי]]{{הערה|1=כיום הפכה הנסיעה ל-770 לקונצנזוס מוחלט בין כל חסידי חב"ד, אך בשנים הראשונות שלאחר תשנ"ד הייתה הנסיעה מצומצמת בהרבה. את הנסיעה הובילו ודחפו דוקא אלו שהניפו את האמונה שהרבי חי ללא כל שינוי. להרחבה ראו ראיון עם קבוצת תמימים ממפעילי ארגון [[אש"ל הכנסת אורחים]] בחודש תשרי תשנ"ה: '''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=84026 "היה לנו ברור: אסור ש'הכנסת אורחים' תיסגר"]''', באתר {{אינפו}}; וכן סדרת כתבות ''''הנסיון האחרון – 20 שנה לתשרי תשנ"ה'''', בתוך קובץ 'הנסיון האחרון' בהוצאת ועד חיילי בית דוד, תשרי תשע"ה.


===בשורת הגאולה===
ראו גם טורים ומאמרי דעה: הרב [[יהושע דובראווסקי]] – [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=82382 הצעירים בליובאוויטש אחרי ג' תמוז]; שמואל ש., [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=78015 בין תשנ"ה לתשע"ד ● טור דעה]; [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=84207 מהפכת תשרי תשע"ה ● הרב גרשון אבצן] באתר {{אינפו}}}}, משתמשים בתארי החיים אליו - "שליט"א" או "{{מונחון|שיל"ו|שיחיה לעולם ועד}}", ועוד.
{{ערך מורחב|בשורת הגאולה}}
כיון שמשיח צדקנו נשלח והחל לפעול, דברי הרבי על הגאולה חייבים להתקיים בפועל בעולם. ברור שהוא לא רק [[משיח שבדור]] אלא גם מלך המשיח בפועל.


ולכן אף שבדורות הקודמים היתה הסתלקות - כיון שהגאולה לא חדרה במציאות העולם - בדורנו אין זה שייך{{הערה|בא נ"ב.}}.
עם זאת, יודעים וחשים כל החסידים שהאמונה אינה השלמה עם המצב, ובתקופה זו מתגברת במיוחד זעקת '[[עד מתי]]' - כאשר בנוסף לקושי הכללי של [[גלות|גלות עם ישראל]], נוסף הקושי הנורא של ההסתר בו לא רואים את נשיא הדור - והציפיה מתחזקת לגאולה האמיתית והשלימה אז יגיע לשלימותו תהליך התגלותו של הרבי כמלך המשיח.


===קביעות התורה מול מציאות העולם===
== לקריאה נוספת ==
התייחסותנו למציאות העולם והחוש היא מכיון שהתורה ייחסה לה מקום וחשיבות ("בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ"), אך מובן שהתורה היא למעלה מכל זה ואינה כפופה להנהגת העולם{{הערה|מחלוקת העקרים והרבי הרש"ב על נמנע הנמנעות.}}.
{{בית|הרב חיים לוי יצחק גינזבורג|איננו מבינים ואיננו מתעלמים|233|18-20|תשנ"ט}}
{{בית|הרב לוי יצחק גרליק|גם מ'טוב' צריך להיזהר|233|21-22|תשנ"ט}}
{{בית|הרב מרדכי שמואל אשכנזי|מ'יתמי' ל'מזמור'|233|23|תשנ"ט}}
{{בית|הרב נפתלי אסטולין|ג' תמוז אינו זמן של שאלות|233|25-26|תשנ"ט}}
{{בית|הרב אברהם שמואל בוקיעט|הסוף העצוב של המאמין הגדול|233|27-29|תשנ"ט}}
{{בית|הרב שלמה מאיעסקי, הרב שלום דובער קלמנסון|התורה היא שלנו|362|70-73|תשס"ב}}
{{בית|הרב לוי יוסף יצחק קראוס|להאמין שהרבי חי וקיים - למה זה נחוץ?|1191|28 ואילך|תש"פ}}


משכך, האמור בתורה כוחו גדול לקבוע את המציאות גם כאשר העולם מראה אחרת{{הערה|דוגמאות.}}.
==ראו גם==
* [[הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח]]
* [[חיים נצחיים במלך המשיח]]
* [[נכסה וחוזר ונגלה]]
* [[חי וקיים (קובץ)]]


==האמונה בנצחיות חיי נשיא הדור==
==קישורים חיצוניים==
לאור כל זאת, ברור שכאשר (א) הרבי מודיע באופן ברור כי הוא יהיה נשיא הדור ומלך המשיח עד לגאולה ולאחריה; (ב) נשיא הדור הוא דוקא אדם גשמי ולא מספיקה הנהגתו מלמעלה, "אשתכח יתיר" וכד' - הרי שכך היא המציאות בפועל גם כאשר נראה שהעולם קובע אחרת.
{{טורים
| תוכן = * מגוון חומר ומקורות בנושא, בתוך תיקיית '''[https://drive.google.com/drive/folders/0B2k04CfIOmXwZHRnekM5M3RTZEk נצחיות חייו של נשיא הדור]''' ב[[ארכיון גאולה ומשיח]]
* פסק דין - '''[https://drive.google.com/file/d/0B3f_hd8xscjFMUxXNHBMUW9Yalk/view?ts=622f6ba8&resourcekey=0-g79Tq-ifF5f6er5m8gzXPw הרבי חי וקיים!]''', עליו חתמו עשרות רבנים ומשפיעים {{PDF}}
;מקורות
*[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/960319 רבי יומי: דורנו – דור אחרון!] {{אינפו}}
* ספר "[https://drive.google.com/open?id=0B2k04CfIOmXwMlhaa2xzLTA3M1k לקוטי מקורות]" - בענין נצחיות חייו של נשיא דורנו, בהוצאת הרב [[שלמה זלמן מאיעסקי]], ברוקלין תשס"ח
* קונטרס '[https://drive.google.com/open?id=0B2k04CfIOmXwTmZoWnZ0MjZ0Y0E הבן הנאמן]', בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]], ברוקלין תשס"ו
* [https://drive.google.com/drive/u/2/folders/0B239NTMAJ3JiTlE1emR6MUxJbWs?resourcekey=0-ITe97aZ0XOIAHvwnvxQT9g חוברות וקונטרסים בנושא נצחיות חייו של הרבי] {{רבי דרייב}}
* '''[https://www.chabad.fm/264/ משיח חי לעולם]'''. קונטרס יחי המלך המשיח, חי וקיים (שאלות ותשובות), לפקוח את העיניים, על כסאו לא ישב זר. {{חב"ד אף אם|}}
*[https://abc770.org/article_node_2223/ אוצר פניני החסידות ג'] {{*}} [https://abc770.org/article_node_4261/ הרבי מלך המשיח חי וקיים] {{*}} [https://abc770.org/article_node_1940/ הרבי מלך ישראל חי וקיים] {{*}} [https://abc770.org/article_node_1662/ מה היתה כוונת חז"ל באומרם: דוד מלך ישראל חי וקיים?] {{*}} [https://abc770.org/article_node_585/#_ftnref35 הרבי חי וקיים בפשטות] {{*}} [https://abc770.org/article_node_560/ דוד מלך ישראל חי וקיים] {{חב"ד אור אין סוף|}}
* '''[https://drive.google.com/file/d/0B2k04CfIOmXwd0E2UDFZNVJCaXM/view?resourcekey=0-z0eRLGx77H_kR1k0tytjTA "אמונה ללא פשרות"]''' {{PDF}}
* '''[https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B3f_hd8xscjFU04ydmh3SG04SFU פסק דין שהרבי חי וקיים עליו חתמו למעלה מ50 רבנים!]'' {{PDF}}
;התוועדויות ומאמרי משפיעים
* [https://www.hageula.com/news/chabad/18840.htm הרבי חי וקיים בגוף גשמי • הרב חלוי"צ גינזבורג] באתר הגאולה {{הגאולה}}.
* הרב [[לוי יצחק גינזבורג]], ''''חי וקיים לעולמי עד'''', בתוך '[https://drive.google.com/open?id=0B2k04CfIOmXwWTVMVzRuSjlBUmM וכל מאמינים שהוא חי וקיים]', בהוצאת [[את"ה המרכזי 770]], תשע"ד
* הרב [[משה סלונים]], "'''אמונה פשוטה ותמימה'''" - סדרת כתבות ב[[שבועון בית משיח]], בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]], ברוקלין תשס"ו: [https://drive.google.com/open?id=0B2k04CfIOmXwbnlMU3M1QVZISTA חלק ראשון], [https://drive.google.com/open?id=0B2k04CfIOmXwMFVsWEJ0OEJKWHc חלק שני], [https://drive.google.com/open?id=0B2k04CfIOmXwOUgtOXdIS1pud0U חלק שלישי]
*הרב יוסף הכט [https://chabad.info/blogs/1095932/ הסתכלות של חסיד על ג׳ תמוז * שלושים שנה לג' תמוז תשנ"ד] {{אינפו}}
*[https://chabad.info/blogs/1095924/ למהותו של ג' תמוז בתורת הרבי * טור דעה של הרב [[שלום יעקב חזן]]] {{אינפו}}
*[https://www.hageula.com/geula_moshiach/melech_hamoshiach/24994.htm מלך המשיח מוכרח להיות חי בגוף גשמי - שיעורו של הרב גינזבורג] באתר {{הגאולה}}.
*[https://chabad.info/blogs/1101834/ "אין שינוי דגניזה": 770 – מקומו הנצחי של נשיא הדור] הרב שלום יעקב חזן {{אינפו}}
*[https://hageula.com/geula_moshiach/study/23937.htm חי וקיים: שאלות ותשובות עם הרב פרישמן] באתר הגאולה {{הגאולה}}.


אמונה זו היא היא היסוד לכל המשך ההתקשרות לרבי כיום, הצלחת ה[[שלוחים]], וכו' וכו'.
;כתבות ותקשורת
* [https://drive.google.com/file/d/0B6t2zW9zs378ZlhPX05DME5TbHc/view?usp=sharing הרב מצגר: הרבי חי וקיים ● הנאום המלא] {{וידפו}}
* הרב מיכי יוספי, '''[http://chabad.info/video/documentary/מוסדות-וארגונים/בחירה-פנימית-לכך-שהרבי-חי-וקיים/ "בחירה פנימית לכך שהרבי חי וקיים"]''', באתר {{אינפו}} {{וידאו}}
* הרב עוזי שוויצה, [http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=3998 רבה של כפר יונה מסביר: למה חי וקיים? ● וידאו] באתר {{אינפו}}
* [[מתי טוכפלד]], "''''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=17439 הרבי חי וקיים]'''" - כתבה מתוך אתר nrg; "'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=17568 מתי טוכפלד מכה שנית]'''" - ראיון המשך, באתר {{אינפו}}
* "'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=65240 טוכפלד לא מתבלבל: הרבי מה"מ חי וקיים]'''", מתוך רדיו 'קול ברמה', באתר {{אינפו}} {{אודיו}}
* הרב [[ישראל הלפרין]], [https://www.hageula.com/israel_hags/3_tamuz/23232.htm '''הרבי מלך המשיח שליט"א חי וקיים - כפשוטו ממש!'''] באתר {{הגאולה}}
* '''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=55394 האקדמיה מקבלת ומסבירה: התגלות משיח]''' - אנשי אקדמיה ברב שיח בנושא "הרבי חי", מרכז מורשת מנחם בגין, באתר {{אינפו}}
*[https://chabad.info/magazine/603886/ "ללמוד מה הרבי אומר על מהותו של ג' תמוז"] {{אינפו}}
*[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=76424 ג' תמוז מזווית אחרת ● ראיון מרתק] עם [[זושא פוזנר|ר' זושא פויזנר]] {{אינפו|}}
*[https://chabad.info/moshiach/961110/ הרבי חי זאת לא השאלה • ג' תמוז בהסתכלות של דור השביעי] {{אינפו}}
*[https://chabad.info/video/documentary/ואביטה-נפלאות/645981 נאומו הסוער של הרב אשכנזי: "העולם דורש לשמוע חי וקיים!"] {{וידאו}} {{אינפו}}
*[https://chabad.info/moshiach/373188/ הרב אברהם פריז: ב"אמונה" לא שייך שום שינויים!] {{אינפו}}
*[https://chabad.info/blogs/683841/ "וכל הקרוב אל משכן ה'": למהותה של התקשרות בתקופתנו] {{אינפו}}
*[https://chabad.info/moshiach/820928/ מה יגרום לכך שנאמין באמת שהרבי חי? • מחזק] {{אינפו}}
*[https://chabad.info/blogs/959943/ דברי משה רבינו של דורנו הם קודש קודשים" • טור לג' תמוז] {{אינפו}}
*[https://chabad.info/moshiach/962875/ תנו לנשמה להביע את עצמה: הרבי חי וקיים!] {{אינפו}}
*[https://drive.google.com/file/d/10cHIBsQ4AY6RzkAqu9lqtptGf6alD22S/view?usp=sharing  שעה עם הרבי - ג' תמוז.] {{וידאו}}
*[https://chabad.info/tag/%d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%99%d7%a7%d7%98-%d7%92-%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%96-%d7%aa%d7%a9%d7%a4%d7%93/ תגית:פרויקט ג' תמוז תשפ"ד] {{אינפו}}


==לקריאה נוספת==
* '''אמנים ואנשי תקשורת משוחחים על 'חי וקיים'''': [http://chabad.info/special/יובל-טייב-העולם-היום-המבין-חי-וקיים/ יובל טייב], [http://chabad.info/special/קובי-סלע-הרגשתי-שהרבי-סומך-עליי/ קובי סלע], [http://chabad.info/special/המבט-של-הרבי-חדר-לנשמתי-ומאז-מלווה-אות/ יהודה ברקן], [http://chabad.info/special/אני-חש-שאני-בעצח-שליח-של-הרבי/ גולן אזולאי], [http://chabad.info/special/אני-מרגיש-שהרבי-הרשב-בחר-את-הנשמה-שלי/ נתי רביץ], [http://chabad.info/special/אמנם-אינני-חסיד-חבד-אך-אני-חסיד-של-הרבי/ דודי שומנפלד] - מתוך פרוייקט ג' תמוז באתר {{אינפו}}
*[[חי וקיים (קובץ)]]
*[https://chabad.info/video/rebbe/moshiach-rebbe/374072/ "הוא בחיים – ממש" • וידאו מיוחד לצפיה], [https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/682625/ לרגע קטן עזבתיך: אבל למראית עין בלבד] {{אינפו}}
*[[לקוטי מקורות (ספר)]]
*[https://chabad.info/magazine/957339/ "צריך להיות פשוט אצלינו שהרבי מתגלה היום!" • מרומם] {{אינפו}}
*"וכל מאמינים שהוא חי וקיים" מאת [[ועד חיילי בית דוד]], ג' תמוז תשע"ד; המאמר של חלוי"צ שם (לחפש באינפו)
*[https://chabad.info/blogs/957870/ יש לנו אוצר! למה להתבייש בו?] {{אינפו}}
ועוד...
;שונות
*[https://chabad.info/child/61829 לב הבן הנאמן], קליפ מתוך תכנית הראלי של צבאות השם - {{וידפו|}}
}}


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:הרבי כמלך המשיח]]
[[קטגוריה:נצחיות חייו של הרבי מלך המשיח]]

גרסה אחרונה מ־09:52, 25 ביולי 2024

מקומו של כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח בשעת התפילה

האמונה בנצחיות חייו של הרבי היא אמונה שיסודה במבואר במקורות התורה בכלל והחסידות בפרט - שבכל דור מוכרח להיות נשיא הדור כאדם חי בגופו, וכן שדורנו הוא דור הגאולה והרבי הוא מלך המשיח שיביא את הגאולה האמיתית והשלימה.

בשל אמונה זו, סירבו כלל חסידי חב"ד לפני ג' תמוז תשנ"ד להכיר באפשרות של הסתלקות לגבי הרבי מלך המשיח שליט"א, וגם לאחר מכן מאמינים חסידים שהרבי חי וקיים ומתנהגים בהתאם לכך.

רקע

מאז עלותו של הרבי לכס הנשיאות הבהיר באופן ברור שדורנו הוא זה שיזכה לגאולה.

במהלך השנים הלך הרבי והעלה את רף הציפיה לגאולה, כשבמקביל הוא מודיע על סיום עבודת ההכנה לגאולה והתחלת התגשמות ייעודי הגאולה. בשנת תנש"א הכריז הרבי כי זוהי השנה שמלך המשיח נגלה בה ושנשיא דורנו הוא המשיח שבדורנו וכבר התגלה בכל התוקף ובתשנ"ב שנשיא דורנו המשיח שבדורנו קיבל את השליחות מאת הקב"ה לגאול את עם ישראל. הרבי הדגיש כי דבריו נאמרים כנבואה, שאין ממנה דרך חזרה והיא חייבת להתגשם בגשמיות העולם.

בתקופה שלאחר האירוע הבריאותי שהתרחש בכ"ז אדר תשנ"ב, האמונה בנבואת הרבי בקרב החסידים לא נחלשה אלא הלכה והתגברה. זאת גם בזכות התגברותם של עידודי הרבי באותה תקופה לשירת 'יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד', כמעט בכל הזדמנות בה יצא אל הקהל. למרות הצער והכאב, ואמירת התהלים לרפואת הרבי, האמינו כולם שזהו מצב זמני שעתיד להפסק בקרוב - והחלמת הרבי תתגשם בד בבד עם התגלותו המושלמת כמשיח צדקנו. היו שנתמכו גם בתיאורי המקורות אודות ייסורי מלך המשיח[1].

כלל חסידי חב"ד סירבו אז לעסוק באפשרות לפיה ציפיה זו לא תתגשם. בהתאם לדברי הרבי - היו כולם מאוחדים באמונה שהרבי, כמלך המשיח שהחל להתגלות, יחיה חיים נצחיים - ואפשרות אחרת מופרכת בדיוק כמו הפסקת זריחתה של השמש[2].

לאחר ג' תמוז

פסק דין אודות כתיבת תארים על הרבי בשערי ספריו: "בס"ד מוצאי חג השבועות תשנ"ה בקבלת פנים שנערכה על ידי הבד"צ דקראון הייטס לרבנים האורחים שהגיעו לחצרות קדשנו לחג השבועות תשנ"ה, הוחלט שעל השער בלאט של לקוטי שיחות וכיוצא בזה אין לכתוב הר"ת זצוקללה"ה נבג"ם זי"ע, ועל דרך זה בכל הוצאה לאור של תורתו של כ"ק אדמו"ר מלך המשיח. על התחום: הרב יצחק הכהן הנדל, הרב יהודה קלמן מארלו, הרב מרדכי שמואל אשכנזי, הרב יוסף הכט, הרב שניאור זלמן גוראריה, הרב ישעיהו הרצל, הרב הרצל כהן, הרב ישראל יוסף הכהן הנדל.

בהמשך לכך - כאשר התקבלה הידיעה בג' תמוז תשנ"ד על היעלמותו של הרבי מעינינו, באופן הנראה לעין כהסתלקות, הרגישו כל החסידים באופן ספונטני שאירוע כזה לא ייתכן. לפני כל החילוקים כיצד לקבל את הדברים ולהתייחס אליהם, היה ברור לכל כי המאורע הינו אבסורד ואין ספק שתיכף ומיד יתגלה הרבי כמלך המשיח ויגלה שכל זה היה דמיון.

כאשר מחוץ לחב"ד היו אז כאלו שהספידו את החסידות יחד עם הרבי וצפו התפרקות או משבר חמור, או לחילופין כשנשמעו הקריאות למנות ממשיך לרבי[3] - דחו זאת כל החסידים בביטול מוחלט. האמונה הרווחת מקיר לקיר הייתה (ועודנה) שהרבי ממשיך להנהיג את החסידות גם אם לא רואים אותו; לא רק בהנהגה רוחנית כשאר הצדיקים בעולם האמת, אלא הנהגה פיזית כמו קודם לכן[4].

למרות חילוקי הדעות בין חסידי חב"ד אודות היחס ליום זה ולמאורע, והגדרת חייו של הרבי - רבים מהחסידים ובהם רבנים ומשפיעים בולטים האמינו ומאמינים שהרבי חי וקיים בגוף גשמי ללא כל שינוי, וסירבו להכיר במאורע ההסתלקות שכדברי הרבי הוא אינו יכול להתרחש. במיוחד בהסתמך על כך שהרבי עצמו הגדיר את יום ג' תמוז כיום של גאולה וחסידים עליהם לחוג אותו.

מקורות האמונה

הרקע הרעיוני לאמונה החב"דית בחייו הנצחיים של הרבי, נעוץ ברעיונות יסודיים בתורת חב"ד ובתורה בכלל, כדלהלן[5].

ענינו של נשיא הדור

ערך מורחב – נשיא הדור

בתורה מופיע כמה פעמים נושא המצאותו של מנהיג יהודי עיקרי, "נשיא הדור", שתפקידו לקשר את כל בני ישראל לקדוש ברוך הוא ובנוסף להעביר להם את דבר ה'[6]. נושא זה מוסבר בהרחבה ובהדגשה בתורת החסידות ובמיוחד בתורתו של הרבי, שם מוסבר בין השאר שאת תפקידו של נשיא הדור ממלאים בדורות האחרונים נשיאי חב"ד[7].

להגדרת תפקידו של נשיא הדור, מובא בתורת הרבי מאמר חז"ל[8] על משה רבינו, "איש האלקים" – "מחציו ולמטה איש, מחציו ולמעלה האלקים". ביאור הדברים הוא שמשה רבינו מחבר בשלימות את שתי הקצוות של הרוחניות והגשמיות - בהיותו בטל לגמרי לה', ועם זאת נשמה בתוך גוף גשמי[9].

כיון שתפקידו של נשיא הדור הוא לחבר את הרוחניות והגשמיות בשלימות, הוא מוכרח להיות אדם גשמי בעולם הזה[10]; ומיד עם הסתלקותו של נשיא עובר התפקיד לנשיא הבא[11].

עוד מבאר הרבי כי הנשיא שבכל דור הוא המשיח שבדור, והוא עומד מוכן לגאול את ישראל אם יזכה הדור לכך; ואם לא זכו, עובר התפקיד לנשיא הדור הבא[12].

דורנו - דור הגאולה

ערך מורחב – הדור השביעי

דורנו, הדור השביעי, הוכרז על ידי הרבי מיד עם תחילתו כדור השביעי והמשלים של נשיאי חסידות חב"ד, שבו תסתיים העבודה להביא את הגאולה. על דברים אלו, שדורנו הוא "הדור האחרון לגלות והדור הראשון לגאולה", חזר הרבי מאות פעמים בשיחותיו.

בהמשך השנים הסביר הרבי כי לא זו בלבד שדורנו יזכה לגאולה – אלא שאירועי הגאולה התחילו להתגשם בעולם הזה הגשמי. הרבי הצביע על אירועים שונים שהתרחשו כסימני הגאולה, והגדול שבהם הוא אירוע התגלותו של משיח והכרזתו "הגיע זמן גאולתכם"[13], אותה ייחס להכרזתו שלו בשנת תנש"א[14]. לאור זאת, קבע הרבי כי המשיח שבדורנו אינו רק מועמד פוטנציאלי לתפקיד (שיכול להעביר את התפקיד למחליפו), אלא הוא קיבל את השליחות וכבר החל לפעול בתור מלך המשיח - עד להמשך והשלמת שליחותו בגאולה השלימה[15].

הרבי גם הדגיש את ההבדל הגדול בין דבריו שלו המוגדרים כנבואה, לבין קיצים שונים שנאמרו על ידי גדולי ישראל במשך הדורות ולא התממשו בפועל: כל הקיצים נאמרו על פי חכמת התורה והם התרחשו רק באופן רוחני, ולא הצליחו להתממש בעולמנו הגשמי. לעומת זאת כאשר הבשורה נאמרת כנבואה היא חייבת להתרחש בגשמיות ממש[16].

בנוסף, הסביר הרבי את אחת ההשלכות העיקריות מנבואת הגאולה שבדורנו: בעוד שבדורות הקודמים יכולה הייתה להתרחש הסתלקות של נשיא הדור, בדורנו שבו העולם כולו מוכן לגאולה לא תהיה הסתלקות ודורנו ימשיך לחיות בחיים נצחיים[17].

קביעות התורה מול מציאות העולם

הסיבה להיאחזות בהסברים האמורים כפי שמבוארים במקורות התורה, כאשר המציאות למראה עינינו הינה סותרת - הינה כיון שלאמיתות המובאות בתורה יש תוקף לקבוע את המציאות, גם כאשר לעינינו נראה אחרת. ענין זה מבואר בכמה מקומות בתורה, ומודגש בתורת החסידות ותורת הרבי.

אחת ממצוות התורה העיקריות - לשמוע לדברי חכמים - נכתבה בפסוק כך: "לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל"[18], וחז"ל מפרשים זאת: "אפילו אומרים לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין"[19]. זאת אומרת, שבכחם של דברי חכמים לקבוע (ואפילו לשנות) את המציאות האמיתית בעולם, גם כאשר היא נראית הפוכה, ועל יהודי להאמין בדבריהם באמונה שלימה[20].

הסיבה לכך, היא כיון שהאמונה בקדוש ברוך הוא אינה נתונה לשיפוט השכל והחושים שלנו. אמת המידה לקבוע במה עלינו להאמין ובמה לא, מסורה אך ורק בידי הנחיות התורה[21]. בהתאם לכך אף מצויים כמה מקרים שבהם מתעמתת התורה עם המציאות כפי שמתוארת על ידי החושים או המדע, וקובעת שיש להאמין בדברי התורה גם במקרים אלו[22].

כמלך המשיח

ערך מורחב – חיים נצחיים במלך המשיח

במקורות התורניים מובא שלמלך המשיח יהיה חיים נצחיים, וכיוון שהרבי מוגדר כמלך המשיח[23] מוענקים לו חיים נצחיים[24]. הדבר אף נפסק בפסק דין הלכתי בי"א ניסן תשנ"ב ע"י רבני חב"ד וגדולי תורה ושבו נכתב שמכיוון שהרבי מוגדר כבחזקת משיח אז חל עליו שבועת התורה "שלא יכבה נרו לעולם ועד", והוא יחיה בחיים נצחיים[25]. פסק דין זה הוקרא באוזני הרבי בי"א ניסן תשנ"ב והרבי אף עודד את הפצתו בתשובת קודש[26]

האמונה ביחס לרבי

לאור מקורות אלו מובן שנשיא הדור, הלוא הוא הרבי, מוכרח להיות אדם חי בגופו הגשמי בעולם הזה - ועובדה זו הינה אבן יסוד בתורת חסידות חב"ד. כמו כן ברור שדורנו הוא דור הגאולה, ונשיא דורנו יהיה מלך המשיח וכבר החל את שליחותו לגאול את עם ישראל, שליחות שאין ממנה חזרה. מקורות אלו הם היסוד לאמונת כל חסידי חב"ד בנשיאותו של הרבי והנהגתו כיום; ומהם עולה גם שנשיאות זו מוכרחת להיות של אדם חי בגוף גשמי.

האמונה כיום

תקופה זו - שבה האמונה נראית כסותרת למציאות הנראית בעיניים - אינה מחלישה את האמונה. אדרבה, נראה שמדובר בניסיון שמטרתו לבחון ולחזק את אמונת החסידים ברבי גם בתקופה זו של הסתר.

רבני חב"ד והמשפיעים מרבים לעורר בכל הזדמנות אודות הצורך להוסיף בהתקשרות לרבי ובקיום הוראותיו - במיוחד העיקרית שבהן, לראות שכל אנשי הדור יעמדו מוכנים לקבלת פני משיח צדקנו בפועל ממש - ביתר שאת בתקופת הניסיון. על פי האמונה בנצחיות חיי הרבי מתחנכים להתקשר אליו גם הדור הצעיר, ובזכותה מתקרבים אליו עוד מאות ואלפי יהודים שלא ראו בעיניהם את פניו. כמו כן הודות להנהגתו של הרבי כיום, מפעל השליחות הכפיל את עצמו פי כמה, וכן מופתים ממשיכים להתרחש בזכות ברכותיו.

בהתאם לאמונה זו היא גם צורת ההתנהגות היומיומית וההתייחסות לרבי בין החסידים. חסידי חב"ד כותבים אל הרבי באמצעות ספרי האגרות קודש שלו[27], נוסעים אליו לבית מדרשו 770 ומתייחסים למקום כאל מקומו העכשווי של הרבי[28], משתמשים בתארי החיים אליו - "שליט"א" או "
שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון

לא נמצא templatedata תקין
שיל"ו", ועוד.

עם זאת, יודעים וחשים כל החסידים שהאמונה אינה השלמה עם המצב, ובתקופה זו מתגברת במיוחד זעקת 'עד מתי' - כאשר בנוסף לקושי הכללי של גלות עם ישראל, נוסף הקושי הנורא של ההסתר בו לא רואים את נשיא הדור - והציפיה מתחזקת לגאולה האמיתית והשלימה אז יגיע לשלימותו תהליך התגלותו של הרבי כמלך המשיח.

לקריאה נוספת

  • הרב חיים לוי יצחק גינזבורג, ‏איננו מבינים ואיננו מתעלמים, שבועון בית משיח, גיליון 233 עמוד 18-20 (תשנ"ט) קישור לשבועון בית משיח
  • הרב לוי יצחק גרליק, ‏גם מ'טוב' צריך להיזהר, שבועון בית משיח, גיליון 233 עמוד 21-22 (תשנ"ט) קישור לשבועון בית משיח
  • הרב מרדכי שמואל אשכנזי, ‏מ'יתמי' ל'מזמור', שבועון בית משיח, גיליון 233 עמוד 23 (תשנ"ט) קישור לשבועון בית משיח
  • הרב נפתלי אסטולין, ‏ג' תמוז אינו זמן של שאלות, שבועון בית משיח, גיליון 233 עמוד 25-26 (תשנ"ט) קישור לשבועון בית משיח
  • הרב אברהם שמואל בוקיעט, ‏הסוף העצוב של המאמין הגדול, שבועון בית משיח, גיליון 233 עמוד 27-29 (תשנ"ט) קישור לשבועון בית משיח
  • הרב שלמה מאיעסקי, הרב שלום דובער קלמנסון, ‏התורה היא שלנו, שבועון בית משיח, גיליון 362 עמוד 70-73 (תשס"ב) קישור לשבועון בית משיח
  • הרב לוי יוסף יצחק קראוס, ‏להאמין שהרבי חי וקיים - למה זה נחוץ?, שבועון בית משיח, גיליון 1191 עמוד 28 ואילך (תש"פ) קישור לשבועון בית משיח

ראו גם

קישורים חיצוניים

מקורות
התוועדויות ומאמרי משפיעים
כתבות ותקשורת
שונות

הערות שוליים

  1. ראה ישעיה נג, ד. סנהדרין צח, א-ב.
  2. ראה בראיון של הרב יואל כהן לאמנון לוי, "האמונה שלי בביאת המשיח, יותר חזקה מהביטחון שלי בזריחת השמש מחר", 'חדשות השבוע', י"ד ניסן תשנ"ב; נדפס במוסף הבשורה.
  3. קריאה כזו הושמעה באופן חריג על ידי אישיות אחת ויחידה גם מתוך המחנה החב"די, אך שאר החסידים ללא יוצא מן הכלל דוחים זאת בהחלטיות.
  4. ראו גם "הרבי מלך המשיח חי וקיים", 'הגאולה האמיתית והשלימה', גליון מס' 38.
  5. להלן מובאות הנקודות העיקריות על קצה המזלג בהתאם לבמה זו; להרחבת הנושא ומקורות נוספים, ניתן לראות בקישורים החיצוניים ובמקורות המפיעים בהם.
  6. ראה למשל דברים פרק ה'. רש"י חוקת כא, כא. בראשית-רבה פרשה נו, ז. זוהר ח"ג רעג, א. תקוני זוהר תס"ט. ועוד.
  7. לליקוט נרחב של מקורות בנושא, ראה קובץ 'נשיא זה מלך', בהוצאת את"ה העולמי.
  8. דברים רבה פרשה י"א, ד. מדרש תהלים (באבער) על הפסוק תהלים צ, א.
  9. ראה שיחות שבת פרשת צו וי"א ניסן תנש"א. ועוד.
  10. לקוטי שיחות חלק כ"ד ע' 6. חלק כ"ו ע' 7. נדפס בתרגום לעברית בתוך 'לקוטי מקורות' (להלן בקישורים חיצוניים), ע' 63 וע' 65.
  11. אין זה סותר לכך שגם צדיק שמסתלק ממשיך לחיות על ידי השפעתו הרוחנית, כמבואר באריכות במקורות (ראה למשל אגרת הקודש, סימן כ"ז); אך השפעה זו הינה בנוסף להשפעתו של נשיא הדור הנמצא בעולם הגשמי. ואדרבה, דרך הנשיא הנוכחי מתאפשרת נצחיות חייהם הרוחניים של הנשיאים שלפניו (ראה גם לקוטי שיחות חלק כ"ו שם).
  12. לקוטי שיחות חלק כ"ט ע' 360. קונטרס בית רבינו שבבבל סעיף ה' ובהערה 53. ועוד.
  13. כמתואר במדרש - ילקוט שמעוני ישעיה, רמז תצט.
  14. ראה שיחות ש"פ חיי שרה, ש"פ נשא תנש"א. ועוד רבות נוספות – נלקטו בספר בשורת הגאולה.
  15. דבר מלכות וירא סעיף י"ד, דבר מלכות חיי שרה סעיף י"ג. וראה גם דבר מלכות משפטים.
  16. ראה דבר מלכות שופטים, ובמאמר המובא בהערה 112 שם.
  17. דבר מלכות בא.
  18. שופטים יז, א.
  19. ספרי ופירוש רש"י שם.
  20. ראה לקוטי שיחות חלק ה' ע' 127. נדפס בתרגום לעברית בתוך 'לקוטי מקורות' (להלן בקישורים חיצוניים), ע' 185, ושם הובאו מקורות נוספים להרחבה בענין.
  21. ראה בספר המאמרים תרמ"ט ע' עדר, שחולק על דברי בעל ה'עקרים' ומבאר שהאמונה בה' היא אף בדברים שלא יצויירו בשכל, ומוכיח זאת מ"מקום הארון אינו מן המדה" (יומא כא, א). וראה: נמנע הנמנעות
  22. ראו למשל: סוגיית עיבורו של נחש ומחלוקת חכמי ישראל ואומות העולם (בכורות ח, ב. ראה לקוטי שיחות חלק כ"ב ע' 235 הערה 46). שיחת הרבי אודות דברי המדרש (במדבר רבה פרשה יב, יח) שעגלות הנשיאים קיימות לעולם (ש"פ וישב תשמ"ז, התוועדויות ח"ב ע' 101). דעת הרבי אודות קביעת התורה לנכונות השיטה הגיאוצנטרית מול השיטה ההליוצנטרית (ראה ליקוט בנושא: האם הארץ מסתובבת סביב השמש? באתר חב"ד בישראל). וראה שו"ת ציץ אליעזר חלק י"ד ע' קפא, לגבי סוגיית "יעקב אבינו לא מת" (תענית ה, ב): "כל החושים ועיני הבשר מבוטלים כלפי המקרא אני דורש, כי זהו המציאות, וזוהי הדרך דרך התורה ללכת בה ואחריה בתמימות מבלי לנטות". מקורות נוספים נלקטו במקורות שבקישורים החיצוניים.
  23. ראה הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח.
  24. שיחת קודש שבת פרשת האזינו, תש"נ.
  25. 10 עובדות על פסקי הדין על הגאולה ומלך המשיח ב.
  26. לדוגמא, הרב יצחק דוד גרונר והרב חיים גוטניק כתבו לרבי בחול המועד פסח תשנ"ב, בו כתבו לרבי את תכניתם לערוך מסע תעמולה עולמי בין רבני חב"ד לצד רבנים מחוגים אחרים בעניין משיח בכלל ובמקומות המתאימים אף לעורר לתמוך בפסק דין זה. כל הכתוב במכתבם הוקרא בפני הרבי שנענע בראשו לחיוב, אחר כך נמסר תוכן המכתב גם בעל פה כמה פעמים ושוב השיב בראשו לחיוב - עפ"י הדברים שכתבו בשעתו מזכירי הרבי הרב יהודה לייב גרונר והרב בנימין קליין כפי שהתפרסם בתשורה הלפרין-רייניץ, ז' כסלו תש"פ ע' 39
  27. ראה בהרחבה בערך כתיבה לרבי באמצעות האגרות קודש.
  28. כיום הפכה הנסיעה ל-770 לקונצנזוס מוחלט בין כל חסידי חב"ד, אך בשנים הראשונות שלאחר תשנ"ד הייתה הנסיעה מצומצמת בהרבה. את הנסיעה הובילו ודחפו דוקא אלו שהניפו את האמונה שהרבי חי ללא כל שינוי. להרחבה ראו ראיון עם קבוצת תמימים ממפעילי ארגון אש"ל הכנסת אורחים בחודש תשרי תשנ"ה: "היה לנו ברור: אסור ש'הכנסת אורחים' תיסגר", באתר ; וכן סדרת כתבות 'הנסיון האחרון – 20 שנה לתשרי תשנ"ה', בתוך קובץ 'הנסיון האחרון' בהוצאת ועד חיילי בית דוד, תשרי תשע"ה. ראו גם טורים ומאמרי דעה: הרב יהושע דובראווסקיהצעירים בליובאוויטש אחרי ג' תמוז; שמואל ש., בין תשנ"ה לתשע"ד ● טור דעה; מהפכת תשרי תשע"ה ● הרב גרשון אבצן באתר