דבר מלכות ערב פסח (ב'): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(12 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''דבר מלכות ערב פסח''' הינו [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] בערב פסח אחרי מנחה, [[י"ד ניסן]] [[תנש"א]].
{{מפנה|דבר מלכות ערב פסח|ר"ד אור לי"ד ניסן אחרי מכירת חמץ|דבר מלכות ערב פסח (א')}}
{{ציטוט-צף|ולהעיר, שהמעלה ד"שמיני" מודגשת גם בחג הפסח (נוסף לכך שבשניהם מודגש הדילוג למעלה מהעולם) – '''ששמיני של פסח''' (בחו"ל) שייך במיוחד (יותר משאר ימי הפסח) להגאולה העתידה לבוא ע"י משיח צדקנו, שלכן מפטירין בנבואת הגאולה "ויצא חוטר מגזע ישי וגו'", ואוכלים "סעודת משיח", כידוע ומפורסם המנהג המקובל מהבעש"ט.|אות ד'}}
'''דבר מלכות ערב פסח (ב')''' הינו [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] בערב פסח אחרי מנחה, [[י"ד ניסן]] [[תנש"א]].


שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].
שורה 15: שורה 17:
"קרבן פסח" מורה על הקירוב להקב"ה באופן של דילוג ופסיחה, ו"סדר" קרבן פסח הוא, שהדילוג וקפיצה בעילוי אחר עילוי - נעשה סדר קבוע ותמידי בעבודתו, עד ש"אם הפסח נמצא טריפה - לא עלה לו עד שמביא אחר". היינו, שגם כאשר מגיע למסקנה שביחס למעמדו ומצבו האמיתי אין עבודתו נחשבת לעלייה - צריך להתקרב לקב"ה באופן אחר לגמרי, שלא בערך כלל לגבי עבודתו הקודמת, למעליותא{{הערה|עבודת התשובה, להפוך את ה"אחר" לקדושה.}} ובפרט ע"י ההוספה במצוות הצדקה, ו"המברך מתברך בברכתו של הקב"ה", כל הנ"ל לא יתקיים רק במחשבה או בדיבור ("ונשלמה פרים שפתינו") אלא יחדור בעולם המעשה בפועל, עי"ז שתיכף ומיד ממש נעשית הגאולה, ואז נקריב את הפסח כפשוטו ממש, ונעלה לרגל לבית המקדש השלישי.
"קרבן פסח" מורה על הקירוב להקב"ה באופן של דילוג ופסיחה, ו"סדר" קרבן פסח הוא, שהדילוג וקפיצה בעילוי אחר עילוי - נעשה סדר קבוע ותמידי בעבודתו, עד ש"אם הפסח נמצא טריפה - לא עלה לו עד שמביא אחר". היינו, שגם כאשר מגיע למסקנה שביחס למעמדו ומצבו האמיתי אין עבודתו נחשבת לעלייה - צריך להתקרב לקב"ה באופן אחר לגמרי, שלא בערך כלל לגבי עבודתו הקודמת, למעליותא{{הערה|עבודת התשובה, להפוך את ה"אחר" לקדושה.}} ובפרט ע"י ההוספה במצוות הצדקה, ו"המברך מתברך בברכתו של הקב"ה", כל הנ"ל לא יתקיים רק במחשבה או בדיבור ("ונשלמה פרים שפתינו") אלא יחדור בעולם המעשה בפועל, עי"ז שתיכף ומיד ממש נעשית הגאולה, ואז נקריב את הפסח כפשוטו ממש, ונעלה לרגל לבית המקדש השלישי.


== אור לי"ד ניסן, לאחר מכירת חמץ ==
== ראו גם ==
 
* [[דבר מלכות ערב פסח (א')]]
בנוסף הגיה הרבי את רשימות הדברים של דבריו לאחר מכירת חמץ באור לי"ד ניסן.
 
=== תוכן השיחה ===
 
בשיחה מברך הרבי את החסידים שיזכו להמשיך את כל הברכות דחג הפסח באופן תמידי כמו הטל שאינו נעצר, וכך יהיו כל הברכות וההמשכות בטוב הנראה והנגלה לכלל ישראל (באופן שלא נעצר) ועד לברכת הגאולה האמיתית והשלימה, גאולה שאין אחריה גלות, שתיכף ומיד ישמע קול השופר דמשיח, ואת אליהו הנביא מבשר הגאולה.
 
ובפרט לפי קביעות שנת תנש"א "אראנו נפלאות" (שבה גם מעלת ה"חזקה" - שראש השנה וחג הסוכות ושמחת תורה היו ג' ימים רצופים של קודש), ולסיום מברך הרבי שמהדיבור בכל זה יומשך ויבוא המעשה בפועל תיכף ומיד נזכה להקריב קרבן פסח בבית המקדש השלישי בגאולה השלימה.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
 
* השיחה: '''[https://drive.google.com/file/d/0B4mWfMamtZnjXzlpWjRqcmlWdDg/view?usp=sharing&resourcekey=0-pqd3clp5cfe3uiVUruo0HQ מוגה (לשון הקודש)] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/1dv-473dxZr3WATnCwdior1XX7a8J4aYvOFPNlMIIqVM/edit?usp=drive_link גרסת טקסט]'''
* השיחה: '''[https://drive.google.com/file/d/0B4mWfMamtZnjXzlpWjRqcmlWdDg/view?usp=sharing&resourcekey=0-pqd3clp5cfe3uiVUruo0HQ גרסת PDF]
* רשימות דברים - אור לי"ד ניסן לאחר בדיקת חמץ (מוגה): '''[https://drive.google.com/file/d/0B4mWfMamtZnjTDU0OWpkNGR4Nm8/view?usp=sharing&resourcekey=0-R3i1b3_RWG86XALaVTCkag גרסת PDF] {{*}} [https://abc770.org/article_node_893/ גרסת טקסט]'''


{{שיחות הדבר מלכות}}
{{שיחות הדבר מלכות}}
שורה 34: שורה 27:


[[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|ערב פסח]]
[[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|ערב פסח]]
[[קטגוריה:פסח|דבר מלכות]]

גרסה אחרונה מ־21:35, 16 ביולי 2023

המונח "דבר מלכות ערב פסח" מפנה לכאן. לערך העוסק בר"ד אור לי"ד ניסן אחרי מכירת חמץ, ראו דבר מלכות ערב פסח (א').

" ולהעיר, שהמעלה ד"שמיני" מודגשת גם בחג הפסח (נוסף לכך שבשניהם מודגש הדילוג למעלה מהעולם) – ששמיני של פסח (בחו"ל) שייך במיוחד (יותר משאר ימי הפסח) להגאולה העתידה לבוא ע"י משיח צדקנו, שלכן מפטירין בנבואת הגאולה "ויצא חוטר מגזע ישי וגו'", ואוכלים "סעודת משיח", כידוע ומפורסם המנהג המקובל מהבעש"ט. "

– אות ד'

דבר מלכות ערב פסח (ב') הינו שיחה שאמר הרבי בערב פסח אחרי מנחה, י"ד ניסן תנש"א.

שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.

תוכן השיחה[עריכה | עריכת קוד מקור]

המעלה המיוחדת בקביעות שנת תנש"א - שפסח חל בשבת (בפ' שמיני, שמתברכת משבת הגדול) - שב' המעלות מתחברים: הדרגא שלמעלה מהעולם (פסח, מלשון "דילוג ופסיחה") נמשכת[1] וחודרת בשלימות העולם (שבת, שמביאה "מנוחה") עד שהופכת ומשנה את טבע העולם וגדריו, שזה מורה על המשכת הבלי גבול בגבול.

והענין בזה בעבודת האדם:

שנוסף על העילוי והשלימות דעבודת הצדיקים, באופן ישר ומסודר "תמידין כסדרם" שזהו שלימות שמצד גדרי הבריאה[2], נתווסף בעבודה גם השלימות דעבודת התשובה, באופן של הוספה ודילוג לגבי סדר הבריאה, "מוספין כהלכתם" שלמעלה מגדרי הבריאה[3], שיהיה בגאולה.

והתוכן הפנימי בעבודה המיוחדת בערב פסח:

"קרבן פסח" מורה על הקירוב להקב"ה באופן של דילוג ופסיחה, ו"סדר" קרבן פסח הוא, שהדילוג וקפיצה בעילוי אחר עילוי - נעשה סדר קבוע ותמידי בעבודתו, עד ש"אם הפסח נמצא טריפה - לא עלה לו עד שמביא אחר". היינו, שגם כאשר מגיע למסקנה שביחס למעמדו ומצבו האמיתי אין עבודתו נחשבת לעלייה - צריך להתקרב לקב"ה באופן אחר לגמרי, שלא בערך כלל לגבי עבודתו הקודמת, למעליותא[4] ובפרט ע"י ההוספה במצוות הצדקה, ו"המברך מתברך בברכתו של הקב"ה", כל הנ"ל לא יתקיים רק במחשבה או בדיבור ("ונשלמה פרים שפתינו") אלא יחדור בעולם המעשה בפועל, עי"ז שתיכף ומיד ממש נעשית הגאולה, ואז נקריב את הפסח כפשוטו ממש, ונעלה לרגל לבית המקדש השלישי.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. ומפעפעת.
  2. שבת.
  3. פסח.
  4. עבודת התשובה, להפוך את ה"אחר" לקדושה.