דבר מלכות ערב פסח (ב'): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(16 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{ציטוט צף|בהשגחה פרטית, יצאה בימים אלו החלטה מספר 104– גימטריא צד"י מבית הנבחרים של מדינה זו (באי-הכח של המדינה כולה), שיש להם הכח דדינא דמלכותא דינא – בקשר לקביעת יום "עשתי עשר יום" לחודש ניסן דשנה זו כיום מיועד במיוחד לחיזוק חינוך הטוב וכיו"ב. – יסודות בישוב העולם עבור כל תושבי המדינה וכל תושבי העולם –
{{מפנה|דבר מלכות ערב פסח|ר"ד אור לי"ד ניסן אחרי מכירת חמץ|דבר מלכות ערב פסח (א')}}
ולעשות זאת עד באופן ד"צדיק", להגיע גם בחוצה שאין חוצה ממנה.|אות ט"ז}}
{{ציטוט-צף|ולהעיר, שהמעלה ד"שמיני" מודגשת גם בחג הפסח (נוסף לכך שבשניהם מודגש הדילוג למעלה מהעולם) '''ששמיני של פסח''' (בחו"ל) שייך במיוחד (יותר משאר ימי הפסח) להגאולה העתידה לבוא ע"י משיח צדקנו, שלכן מפטירין בנבואת הגאולה "ויצא חוטר מגזע ישי וגו'", ואוכלים "סעודת משיח", כידוע ומפורסם המנהג המקובל מהבעש"ט.|אות ד'}}
'''דבר מלכות ערב פסח''' הינה שני [[שיחה|שיחות]] שאמר [[הרבי]] באור לערב פסח ובערב פסח, [[י"ד ניסן]] [[תנש"א]].
'''דבר מלכות ערב פסח (ב')''' הינו [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] בערב פסח אחרי מנחה, [[י"ד ניסן]] [[תנש"א]].


שיחות אלו הם חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].


==תוכן השיחות==
==תוכן השיחה==


=== אור לי"ד ניסן, לאחר מכירת חמץ ===
המעלה המיוחדת בקביעות שנת תנש"א - שפסח חל בשבת (בפ' שמיני, שמתברכת משבת הגדול) - שב' המעלות מתחברים: הדרגא שלמעלה מהעולם (פסח, מלשון "דילוג ופסיחה") נמשכת{{הערה|ומפעפעת.}} וחודרת בשלימות העולם (שבת, שמביאה "מנוחה") עד שהופכת ומשנה את טבע העולם וגדריו, שזה מורה על המשכת הבלי גבול בגבול.


בשיחה מברך הרבי את החסידים שיזכו להמשיך את כל הברכות דחג הפסח באופן תמידי כמו הטל שאינו נעצר, וכך יהיו כל הברכות וההמשכות בטוב הנראה והנגלה לכלל ישראל (באופן שלא נעצר) ועד לברכת הגאולה האמיתית והשלימה, גאולה שאין אחריה גלות, שתיכף ומיד ישמע קול השופר דמשיח, ואת אליהו הנביא מבשר הגאולה.
והענין בזה בעבודת האדם:


ובפרט לפי קביעות שנת תנש"א "אראנו נפלאות" (שבה גם מעלת ה"חזקה" - שראש השנה וחג הסוכות ושמחת תורה היו ג' ימים רצופים של קודש), ולסיום מברך הרבי שמהדיבור בכל זה יומשך ויבוא המעשה בפועל תיכף ומיד נזכה להקריב קרבן פסח בבית המקדש השלישי בגאולה השלימה.
שנוסף על העילוי והשלימות דעבודת הצדיקים, באופן ישר ומסודר "תמידין כסדרם" שזהו שלימות שמצד גדרי הבריאה{{הערה|שבת.}}, נתווסף בעבודה גם השלימות דעבודת התשובה, באופן של הוספה ודילוג לגבי סדר הבריאה, "מוספין כהלכתם" שלמעלה מגדרי הבריאה{{הערה|פסח.}}, שיהיה בגאולה.


=== ערב פסח לאחר תפילת מנחה ===
והתוכן הפנימי בעבודה המיוחדת בערב פסח:
 
"קרבן פסח" מורה על הקירוב להקב"ה באופן של דילוג ופסיחה, ו"סדר" קרבן פסח הוא, שהדילוג וקפיצה בעילוי אחר עילוי - נעשה סדר קבוע ותמידי בעבודתו, עד ש"אם הפסח נמצא טריפה - לא עלה לו עד שמביא אחר". היינו, שגם כאשר מגיע למסקנה שביחס למעמדו ומצבו האמיתי אין עבודתו נחשבת לעלייה - צריך להתקרב לקב"ה באופן אחר לגמרי, שלא בערך כלל לגבי עבודתו הקודמת, למעליותא{{הערה|עבודת התשובה, להפוך את ה"אחר" לקדושה.}} ובפרט ע"י ההוספה במצוות הצדקה, ו"המברך מתברך בברכתו של הקב"ה", כל הנ"ל לא יתקיים רק במחשבה או בדיבור ("ונשלמה פרים שפתינו") אלא יחדור בעולם המעשה בפועל, עי"ז שתיכף ומיד ממש נעשית הגאולה, ואז נקריב את הפסח כפשוטו ממש, ונעלה לרגל לבית המקדש השלישי.
 
== ראו גם ==
* [[דבר מלכות ערב פסח (א')]]


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
 
* השיחה: '''[https://drive.google.com/file/d/0B4mWfMamtZnjXzlpWjRqcmlWdDg/view?usp=sharing&resourcekey=0-pqd3clp5cfe3uiVUruo0HQ מוגה (לשון הקודש)] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/1dv-473dxZr3WATnCwdior1XX7a8J4aYvOFPNlMIIqVM/edit?usp=drive_link גרסת טקסט]'''
* אור לי"ד ניסן לאחר בדיקת חמץ: '''[https://drive.google.com/file/d/0B4mWfMamtZnjTDU0OWpkNGR4Nm8/view?usp=sharing&resourcekey=0-R3i1b3_RWG86XALaVTCkag גרסת PDF] {{*}} [https://abc770.org/article_node_893/ גרסת טקסט]'''
* ערב פסח לאחר תפילת מנחה: '''[https://drive.google.com/file/d/0B4mWfMamtZnjXzlpWjRqcmlWdDg/view?usp=sharing&resourcekey=0-pqd3clp5cfe3uiVUruo0HQ גרסת PDF]


{{שיחות הדבר מלכות}}
{{שיחות הדבר מלכות}}
שורה 24: שורה 27:


[[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|ערב פסח]]
[[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|ערב פסח]]
[[קטגוריה:פסח|דבר מלכות]]

גרסה אחרונה מ־21:35, 16 ביולי 2023

המונח "דבר מלכות ערב פסח" מפנה לכאן. לערך העוסק בר"ד אור לי"ד ניסן אחרי מכירת חמץ, ראו דבר מלכות ערב פסח (א').

" ולהעיר, שהמעלה ד"שמיני" מודגשת גם בחג הפסח (נוסף לכך שבשניהם מודגש הדילוג למעלה מהעולם) – ששמיני של פסח (בחו"ל) שייך במיוחד (יותר משאר ימי הפסח) להגאולה העתידה לבוא ע"י משיח צדקנו, שלכן מפטירין בנבואת הגאולה "ויצא חוטר מגזע ישי וגו'", ואוכלים "סעודת משיח", כידוע ומפורסם המנהג המקובל מהבעש"ט. "

– אות ד'

דבר מלכות ערב פסח (ב') הינו שיחה שאמר הרבי בערב פסח אחרי מנחה, י"ד ניסן תנש"א.

שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.

תוכן השיחה[עריכה | עריכת קוד מקור]

המעלה המיוחדת בקביעות שנת תנש"א - שפסח חל בשבת (בפ' שמיני, שמתברכת משבת הגדול) - שב' המעלות מתחברים: הדרגא שלמעלה מהעולם (פסח, מלשון "דילוג ופסיחה") נמשכת[1] וחודרת בשלימות העולם (שבת, שמביאה "מנוחה") עד שהופכת ומשנה את טבע העולם וגדריו, שזה מורה על המשכת הבלי גבול בגבול.

והענין בזה בעבודת האדם:

שנוסף על העילוי והשלימות דעבודת הצדיקים, באופן ישר ומסודר "תמידין כסדרם" שזהו שלימות שמצד גדרי הבריאה[2], נתווסף בעבודה גם השלימות דעבודת התשובה, באופן של הוספה ודילוג לגבי סדר הבריאה, "מוספין כהלכתם" שלמעלה מגדרי הבריאה[3], שיהיה בגאולה.

והתוכן הפנימי בעבודה המיוחדת בערב פסח:

"קרבן פסח" מורה על הקירוב להקב"ה באופן של דילוג ופסיחה, ו"סדר" קרבן פסח הוא, שהדילוג וקפיצה בעילוי אחר עילוי - נעשה סדר קבוע ותמידי בעבודתו, עד ש"אם הפסח נמצא טריפה - לא עלה לו עד שמביא אחר". היינו, שגם כאשר מגיע למסקנה שביחס למעמדו ומצבו האמיתי אין עבודתו נחשבת לעלייה - צריך להתקרב לקב"ה באופן אחר לגמרי, שלא בערך כלל לגבי עבודתו הקודמת, למעליותא[4] ובפרט ע"י ההוספה במצוות הצדקה, ו"המברך מתברך בברכתו של הקב"ה", כל הנ"ל לא יתקיים רק במחשבה או בדיבור ("ונשלמה פרים שפתינו") אלא יחדור בעולם המעשה בפועל, עי"ז שתיכף ומיד ממש נעשית הגאולה, ואז נקריב את הפסח כפשוטו ממש, ונעלה לרגל לבית המקדש השלישי.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. ומפעפעת.
  2. שבת.
  3. פסח.
  4. עבודת התשובה, להפוך את ה"אחר" לקדושה.