הבדלים בין גרסאות בדף "יצר הטוב"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(עריכה)
מ (החלפת טקסט – "םר" ב־"פר")
שורה 10: שורה 10:
 
ב[[ספר התניא]] מובא שיצר הטוב ויצר הרע מקורם בשתי [[נפש|נפשות]]. לבני ישראל, יש שתי נפשות, אחת [[נפש בהמית]] והשנייה היא ה[[נפש אלוקית]]. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על ה[[מחשבה]] וה[[מוח]], ואילו היצר הרע מבטא את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שמטבעו נמשך האדם לתאוות גשמיות וגופניות. כהמשך לגישה זו, ב[[חסידות חב"ד]] ובתניא בפרט מודגשת השיטה של "מוח השליט על הלב", כלומר לשלוט על הלב ועל האישיות ולכוון אותם לפי מסקנת השכל{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=56&CategoryID=200&SubjectID=8 מוח שליט על הלב], אתר חב"ד בישראל, מושגים בחסידות}}.
 
ב[[ספר התניא]] מובא שיצר הטוב ויצר הרע מקורם בשתי [[נפש|נפשות]]. לבני ישראל, יש שתי נפשות, אחת [[נפש בהמית]] והשנייה היא ה[[נפש אלוקית]]. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על ה[[מחשבה]] וה[[מוח]], ואילו היצר הרע מבטא את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שמטבעו נמשך האדם לתאוות גשמיות וגופניות. כהמשך לגישה זו, ב[[חסידות חב"ד]] ובתניא בפרט מודגשת השיטה של "מוח השליט על הלב", כלומר לשלוט על הלב ועל האישיות ולכוון אותם לפי מסקנת השכל{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=56&CategoryID=200&SubjectID=8 מוח שליט על הלב], אתר חב"ד בישראל, מושגים בחסידות}}.
  
כמו כן מסוםר, כי בזמן [[מלחמת נפוליון]], הגיע החסיד ר' [[משה מייזליש]] לרגל בצבא הצרפתי, הגיע נפוליון לבדוק אותו אם הוא מרגל, ור' משה קיים את המשפט [[מוח שליט על הלב]], וכך לא הצליח [[נפוליון]] לגלות שהוא מרגל.
+
כמו כן מסופר, כי בזמן [[מלחמת נפוליון]], הגיע החסיד ר' [[משה מייזליש]] לרגל בצבא הצרפתי, הגיע נפוליון לבדוק אותו אם הוא מרגל, ור' משה קיים את המשפט [[מוח שליט על הלב]], וכך לא הצליח [[נפוליון]] לגלות שהוא מרגל.
  
 
ב[[תניא]] גם מוזכר אודות המשל של ה[[עיר קטנה]], שכמו שיש עיר קטנה ש[[מלחמה|נלחמים]] עליה מי ישלוט, גם ככה יש מריבה בין היצר הטוב לבין [[היצר הרע]], מי ישלוט על הגוף והנשמה.
 
ב[[תניא]] גם מוזכר אודות המשל של ה[[עיר קטנה]], שכמו שיש עיר קטנה ש[[מלחמה|נלחמים]] עליה מי ישלוט, גם ככה יש מריבה בין היצר הטוב לבין [[היצר הרע]], מי ישלוט על הגוף והנשמה.

גרסה מ־21:02, 5 במאי 2021

יצר הטוב הינו הכוח שמניע לעשות ולעבוד את ה', ובחסידות מכונה לפעמים היצר הטוב כנפש אלוקית.

מקור השם

בתורה לא מוזכר היצר הטוב, ואף להיפך מוזכר רק היצר הרע, אך במדרש מוזכר ש"שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.", וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע בבר מצווה, ובספר אבות דרבי נתן מוזכר: "אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו... לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב".

כמ כן, הרמב"ם בספרו כותב:

ואחר שבארו לנו שיצר הרע הוא ה'שטן' והוא 'מלאך', בלא ספק - רצוני לומר, שהוא גם כן יקרא 'מלאך', מפני שהוא בתוך 'בני האלקים' - יהיה גם כן יצר טוב 'מלאך' באמת; אם כן זה העניין המפורסם בדברי החכמים ז"ל, שכל אדם נלוו אליו 'שני מלאכים' - אחד מימינו ואחד משמאלו - הם 'יצר טוב' ו'יצר רע'

חלק ג פרק כב, בתרגום מעט שונה (הרב קאפח)

מלחמת היצר

בספר התניא מובא שיצר הטוב ויצר הרע מקורם בשתי נפשות. לבני ישראל, יש שתי נפשות, אחת נפש בהמית והשנייה היא הנפש אלוקית. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על המחשבה והמוח, ואילו היצר הרע מבטא את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שמטבעו נמשך האדם לתאוות גשמיות וגופניות. כהמשך לגישה זו, בחסידות חב"ד ובתניא בפרט מודגשת השיטה של "מוח השליט על הלב", כלומר לשלוט על הלב ועל האישיות ולכוון אותם לפי מסקנת השכל[1].

כמו כן מסופר, כי בזמן מלחמת נפוליון, הגיע החסיד ר' משה מייזליש לרגל בצבא הצרפתי, הגיע נפוליון לבדוק אותו אם הוא מרגל, ור' משה קיים את המשפט מוח שליט על הלב, וכך לא הצליח נפוליון לגלות שהוא מרגל.

בתניא גם מוזכר אודות המשל של העיר קטנה, שכמו שיש עיר קטנה שנלחמים עליה מי ישלוט, גם ככה יש מריבה בין היצר הטוב לבין היצר הרע, מי ישלוט על הגוף והנשמה.

הערות שוליים

  1. מוח שליט על הלב, אתר חב"ד בישראל, מושגים בחסידות